text_structure.xml
14.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Otwieram posiedzenie Komisji. Porządek dzienny otrzymali państwo na piśmie. Mam prośbę o zmianę kolejności rozpatrywania punktów, ponieważ rozpatrzenie sprawozdania podkomisji stałej ds. transportu drogowego i drogownictwa o senackim projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym z druku nr 2216 zajmie nam niewiele czasu, nie będziemy więc trzymać naszych gości, którzy przyszli do tego punktu porządku.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy jest zgoda ze strony państwa posłów na tę zmianę kolejności? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Witam pana ministra Sosnowskiego i pana ministra Połcia oraz wszystkich gości. Przechodzimy więc do rozpatrzenia sprawozdania podkomisji stałej ds. transportu drogowego i drogownictwa o senackim projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym zawartego w druku nr 2216. Proszę przewodniczącego podkomisji, pana posła Żmijana, o krótkie sprawozdanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#StanisławŻmijan">Kilka zdań historii. Do stałej podkomisji do spraw transportu drogowego i drogownictwa skierowany został po pierwszym czytaniu projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym. Jest to projekt senacki zawarty w druku nr 2216. W tym samym czasie do Komisji wpłynął rządowy projekt zawarty w druku nr 2816, który obejmował szerszą problematykę, więc tym projektem zajmowaliśmy się w pierwszej kolejności.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#StanisławŻmijan">Przypomnę, że senacki projekt ustawy dotyczy wykonania orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego dotyczącego zmiany podstawy prawnej przejmowania na koszt państwa pojazdów porzuconych. Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym, pojazd porzucony w miejscu publicznym był odtransportowywany na parking w powiecie, po 6 miesiącach naczelnik urzędu skarbowego wydawał decyzję administracyjną o przejęciu mienia przez Skarb Państwa. Taki pojazd był zbywany. Trybunał Konstytucyjny zakwestionował takie rozstrzyganie, stwierdzając jednoznacznie, że przejmowanie przez Skarb Państwa może się odbywać wyłącznie decyzją sądu. Tę kwestię obejmuje propozycja senacka.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#StanisławŻmijan">Projekt rządowy dotyczył zaś tego problemu, ale także wprowadzenia obowiązywania przepisów ruchu drogowego na drogach wewnętrznych oraz podawania informacji o emisji dwutlenku węgla przez samochody osobowe do Komisji Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#StanisławŻmijan">Chcę poinformować, że po zrealizowaniu procedury legislacyjnej prezydent podpisał ustawę nowelizacyjną 26 lipca 2010 r. Ustawa ta skonsumowała intencje projektu zawartego w druku nr 2216, czyli omawianego projektu senackiego. Podkomisja stała zakończyła prace w dniu 14 kwietnia 2011 r. i wnosi o odrzucenie projektu ustawy zawartego w druku nr 2216. Cel przyświecający temu projektowi został osiągnięty poprzez ustawę opartą na projekcie rządowym, którą pan prezydent podpisał.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję. Proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ZbigniewSosnowski">Pan przewodniczący Stanisław Żmijan bardzo dokładnie omówił ustawę z dnia 4 września 2010 r., jak też projekt senacki z druku nr 2216. Ograniczę się do stwierdzenia, iż minister spraw wewnętrznych i administracji popiera wniosek zawarty w sprawozdaniu podkomisji stałej do spraw transportu drogowego i drogownictwa w sprawie senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz wnosi o rezygnację z prac nad tym projektem.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia wniosku, który złożył pan przewodniczący podkomisji? Nie ma sprzeciwu. Rozumiem, że Komisja zaakceptowała wniosek o odrzucenie projektu, zgodnie z opinią podkomisji stałej do spraw transportu drogowego i drogownictwa.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Naszym obowiązkiem jest wybór sprawozdawcy Komisji. Proponuję, aby sprawozdawcą pozostał pan poseł Stanisław Żmijan. Czy są inne propozycje? Nie ma. Czy ktoś jest przeciwny temu wyborowi? Nie słyszę sprzeciwu. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie sprawozdania podkomisji stałej ds. transportu drogowego i drogownictwa o senackim projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym zawartym w druku nr 2216.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do pierwszego czytania poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie innych ustaw, druk nr 4061. Proszę pana posła Żmijana o przedstawienie projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#StanisławŻmijan">Mam zaszczyt przedstawić, w imieniu wnioskodawców, uzasadnienie do poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie innych ustaw. Projekt został skierowany do laski marszałkowskiej przez grupę posłów.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#StanisławŻmijan">Przypomnę, że sprawami tej ważnej gałęzi gospodarki i ustawą o transporcie drogowym zajmowaliśmy się na początku tej kadencji Sejmu. Przez naszą Komisję i Sejm przeprowadziliśmy ustawę nowelizującą, którą nazwaliśmy kryzysową. Dzisiaj można powiedzieć, że była to ustawa kryzysowa nr 1 dla transportu drogowego z racji proponowanych regulacji prawnych. Omawiany dziś projekt ustawy można by nazwać ustawą kryzysową nr 2.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#StanisławŻmijan">Po 2007 r. branża transportu drogowego znalazła się w bardzo trudnej sytuacji. Na taką kryzysową sytuację branży w zasadniczy sposób wpłynął drastyczny wzrost cen paliw, a także fakt, iż większość kontraktów realizowanych przez firmy przewozowe opłacana była w euro, zaś koszty ponoszone były w złotówkach, a nastąpiło wzmocnienie złotego. Na rynku znacząco spadła też masa przewozowa, a jednocześnie branża rozwijała się i nastąpiło zjawisko nadpodaży usług przewozowych.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#StanisławŻmijan">W 2008 r. przyjęliśmy w trybie pilnym podstawowe regulacje, które dawały szansę na wydźwignięcie się z kryzysu przez firmy transportowe. Pozostało jednak do uregulowania kilka istotnych kwestii, co wymagało czasu i zaangażowania trzech stron – rządu, środowiska przewoźników i parlamentarzystów. Współpraca tych środowisk przyniosła efekt w postaci tego projektu.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#StanisławŻmijan">Pierwszy projekt nowelizacji skierowany był na otoczenie transportu, firm przewozowych. Ten projekt z kolei jest skierowany do wewnątrz branży, do firm przewozowych i firm w otoczeniu transportu drogowego. Celem projektu jest ograniczenie lub utrudnienie nieuczciwej konkurencji, zarówno ze strony nierzetelnych krajowych przewoźników, jak też ze strony nieuczciwych przewoźników zagranicznych. Kilka zdań o tym, jak osiągnąć ten cel. Chodzi o uszczelnienie rynku przewozowego. W tym celu powołuje się Centrum Monitoringu Transportu Drogowego, które podległe będzie ministrowi odpowiedzialnemu za transport. Projekt nakłada na Centrum obowiązek sporządzania corocznego raportu dotyczącego stanu ruchu przewozowego w Polsce, wskaźników ekonomicznych odzwierciedlających ten stan oraz barier i utrudnień. Chodzi o to, aby administracja rządowa mogła określać i kreować krótkoterminową i długoterminową politykę transportową.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#StanisławŻmijan">Rozszerzony został zakres rzeczowy kontroli. Podstawowo przeprowadza je Główny Inspektor Transportu Drogowego i podległe mu struktury. Dotychczas kontrolowany jest wykonujący przewozy drogowe, a bardzo często winę za nieprawidłowości ponosi z różnych powodów organizujący przewóz towarów lub osób, czyli spedytor. Stosowane są tu często złe praktyki, np. wykonujący przewóz otrzymuje informację, że pojawi się w firmie kontrola i wtedy do czasu kontroli przekazuje informację, że wyrejestrował działalność. Wprowadzamy więc regulacje umożliwiające kontrolę przewoźnika jeszcze przez rok po zaprzestaniu działalności.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#StanisławŻmijan">Chcąc docenić pracę kierowcy, proponujemy w projekcie wprowadzenie odznaki „Wzorowy kierowca”. Kryteria przyznawania tego wyróżnienia określi minister do spraw transportu. Wprowadzamy też regulacje, które zapobiegną złym praktykom stosowanym przez innych przewoźników, np. przewozom okazjonalnym. Media podawały wielokrotnie przykłady pojazdów oznakowanych podobnie do taksówek, gdzie zamontowane są urządzenia rejestrujące. W ten sposób tacy przewoźnicy zabierają klientów firmom uprawnionym do przewozu osób.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#StanisławŻmijan">Ważną regulacją jest wprowadzany obowiązek rejestru licencji przez organ wydający licencje. Często usługi są wyłudzane przez firmy, które nie są uprawnione do wykonywania transportu drogowego. Dużym problemem jest rozliczanie czasu pracy kierowców, dlatego wprowadzamy definicję pracy w porze nocnej. To nowa, ważna regulacja.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#StanisławŻmijan">Proponowane zmiany wymagają dostosowania przepisów, m.in. ustawy o związkach zawodowych, ustawy – Prawo przewozowe, ustawy o drogach publicznych. W tej ostatniej chodzi o dostosowanie dotyczące uzgadniania i wykonywania zjazdów do miejsc obsługi podróżnych, z których często korzystają przewoźnicy.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#StanisławŻmijan">Tyle wprowadzenia. Zwracam się z prośbą o przyjęcie projektu ustawy. Jestem gotowy odpowiedzieć na państwa pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję panu przewodniczącemu. Przechodzimy do debaty w sprawie ogólnych zasad projektu, pytań posłów i odpowiedzi wnioskodawców.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Projekt jest obszerny. Został przygotowany przy udziale środowiska. Myślę, że jest ogólnie akceptowany przez państwa posłów. Chciałbym zgłosić wniosek, w imieniu prezydium, o powołanie podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektu ustawy. Myślę, że jest kilka problemów, które należy dopracować.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy ktoś chciałby zabrać głos w pierwszym czytaniu? Nie ma zgłoszeń. Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie innych ustaw. W trakcie pierwszego czytania został zgłoszony wniosek o powołanie podkomisji nadzwyczajnej. Proponuję, aby – zgodnie ze zwyczajem naszej Komisji – była to podkomisja siedmioosobowa. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że zaakceptowali państwo moją propozycję. Sprzeciwu nie ma.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">Ze strony klubu PSL proponowany jest pan poseł Janusz Piechociński, klub PiS reprezentowaliby panowie posłowie Krzysztof Tchórzewski i Waldemar Wiązowski, klub SLD zgłosił pana posła Zbigniewa Matuszczaka, zaś z klubu PO zgłosili się posłowie Stanisław Żmijan, Leszek Cieślik i Jacek Krupa. Reprezentujący klub PJN poseł Kazimierz Hajda ma zbyt wiele obowiązków i rezygnuje z pracy w tej podkomisji.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy państwo posłowie akceptują wymieniony skład podkomisji? Nie słyszę sprzeciwu ani uwag. Podkomisja ukonstytuuje się po zakończeniu obrad Komisji.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#ZbigniewRynasiewicz">Informuję państwa, że w trakcie dzisiejszej debaty nie było wniosku o wysłuchanie publiczne.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#ZbigniewRynasiewicz">O głos prosił jeszcze pan przewodniczący Milewski.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#BolesławMilewski">Jako przewodniczący Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego zwracam się do państwa posłów z prośbą w ważnej kwestii. Od miesiąca prowadzimy walkę z przeładowanymi pojazdami przewożącymi drewno. Nie otrzymujemy w tej walce żadnej pomocy. W święta odbyły się już nawet samosądy w województwie warmińsko-mazurskim. Kierowcy nie chcą wozić więcej niż 25 metrów sześciennych drewna. W niektórych gatunkach przeładowanie przy tej objętości sięga nawet 6 ton, ale pojazdy wożą nawet 40 metrów sześciennych, a więc ok. 70 ton. Jest to tykająca bomba.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#BolesławMilewski">Jeżeli państwo posłowie mają jakąś moc sprawczą i wpływ na organy administracji, tzn. Lasy Państwowe, aby nie ładowały więcej drewna niż 25 ton, aby Inspekcja Transportu Drogowego mogła nakładać kary również na nadleśnictwa, które ładują więcej, bylibyśmy zobowiązani. Przeprowadzaliśmy badania, z których wynika, że różnica tonażu z tego samego obszaru leśnego, tylko z różnych miejsc, przy 25 metrach sześciennych wynosi nawet 6 ton. Proszę sobie wyobrazić, jaka jest to masa przy 40 metrach sześciennych. Ładunek waży wtedy ok. 70 ton. Niszczą się drogi.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#BolesławMilewski">Proszę bardzo, aby zmusić Lasy Państwowe do zaprzestania praktyki przeładowywania drewna.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję. Chcę poinformować jeszcze, że dzisiejsze kolejne posiedzenie Komisji, planowane na godzinę 18.30, nie odbędzie się. Ta problematyka będzie tematem obrad Komisji w dniu 10 lub 11 maja, na następnym posiedzeniu Sejmu.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Wyczerpaliśmy porządek dzienny obrad. Proszę o pozostanie na sali członków powołanej dziś podkomisji.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>