text_structure.xml 30.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Skarbu Państwa i Komisji Infrastruktury. Witam wszystkich bardzo serdecznie na posiedzeniu poświęconym rozpatrzeniu sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o komercjalizacji państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej „Poczta Polska” zawartego w druku nr 401. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie ma uwag. Stwierdzam, że Komisje przyjęły porządek obrad. Witam wszystkich bardzo serdecznie. Witam pana ministra Jankowskiego i dyrektora generalnego „Poczty Polskiej” pana Polakowskiego. Witam wszystkich naszych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Podkomisja nadzwyczajna, którą wyłoniliśmy, przedłożyła w dniu 10 czerwca br. sprawozdanie ze swoich prac i przedstawiła jednolity tekst projektu ustawy. Poproszę przewodniczącego podkomisji nadzwyczajnej pana posła Czesława Mroczka o omówienie treści sprawozdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#CzesławMroczek">Przedstawiam państwu sprawozdanie podkomisji o rządowym projekcie ustawy o komercjalizacji państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej „Poczta Polska”. Podkomisja nadzwyczajna obradowała w dniach 22 kwietnia, 6 i 7 maja oraz w dniu 10 czerwca br.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przepraszam pana przewodniczącego. Chciałbym poinformować posłów członków Komisji Infrastruktury, że zaraz po zakończeniu wspólnego posiedzenia z Komisją Skarbu Państwa odbędzie się samodzielne posiedzenie Komisji Infrastruktury. Posiedzenie to będzie poświęcone ustosunkowaniu się Komisji do projektów trzech dezyderatów oraz wniosku pana posła Wiesława Szczepańskiego o przeprowadzenie wysłuchania publicznego ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Proszę bardzo, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#CzesławMroczek">Jak powiedziałem, podkomisja obradowała na czterech posiedzeniach z udziałem przedstawicieli rządu z panem ministrem Maciejem Jankowskim, dyrekcji „Poczty Polskiej”, Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Rady Poczty i związków zawodowych. W toku prac podkomisji przeprowadzono ogólną debatę nad projektem a następnie szczegółową analizę poszczególnych jednostek redakcyjnych tekstu. W wyniku tej pracy podkomisja uznała, że istnieją dwa zagadnienia budzące poważne wątpliwości do prawidłowości przyjętych rozstrzygnięć.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#CzesławMroczek">Pierwszą wątpliwość podkomisji budziło, czy rozdzielenie procesu komercjalizacji od procesu ewentualnej przyszłej prywatyzacji przedsiębiorstwa nie narusza praw pracowniczych załogi, w szczególności związanych z prawem do nieodpłatnego nabycia akcji. To był główny problem podnoszony przez stronę związkową w trakcie pracy podkomisji. Drugą wątpliwość wzbudzała kwestia funkcji właścicielskich w stosunku do spółki. Chodziło o to, czy minister właściwy do spraw łączności powinien wykonywać uprawnienia właścicielskie, czy też powinien to być minister właściwy do spraw Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#CzesławMroczek">W obu tych sprawach podkomisja zleciła wykonanie ekspertyz prawnych. Na podstawie przedstawionej analizy, a także posiłkując się ekspertyzami, podkomisja wprowadziła zmiany w przedłożeniu rządowym. I tak zdecydowaliśmy, że minister właściwy do spraw Skarbu Państwa będzie reprezentował Skarb Państwa w stosunku do spółki. W ekspertyzach, które zleciliśmy, jak również w opinii eksperta biorącego udział w pracach podkomisji, podnoszone były dwa argumenty przemawiające za tym, aby to jednak minister właściwy do spraw Skarbu Państwa reprezentował spółkę. Po pierwsze i najważniejsze, to argument wypływający stąd, że minister właściwy do spraw łączności sprawuje nadzór nad Urzędem Komunikacji Elektronicznej. Ponadto pełni w pełnym zakresie funkcję regulatora obok tego Urzędu. A zatem doszłoby do połączenia w jednym ręku funkcji regulatora rynku pocztowego i funkcji bezpośredniego nadzoru nad jednym z podmiotów działających na tym rynku.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#CzesławMroczek">Drugi argument przemawiający za tym, żeby minister właściwy do spraw łączności nie wykonywał funkcji właścicielskich w stosunku do spółki wypływa stąd, że mamy specjalny urząd ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa, który na zasadzie generalnej wykonuje uprawnienia właścicielskie w stosunku do spółek Skarbu Państwa. Te argumenty, jak również stanowisko Komisji Europejskiej odnoszące się do kwestii rozdzielenia funkcji regulatora od funkcji uprawnień właścicielskich, przesądziło o tym, że zdecydowaliśmy się zmienić przedłożenie rządowe. Przesądziliśmy o tym, że minister właściwy do spraw Skarbu Państwa będzie wykonywał uprawnienia właścicielskie w stosunku do spółki. To jest zmian w art. 8 ust. 4 projektu.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#CzesławMroczek">Druga bardzo ważna kwestia…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Prosiłbym jednak o wysłuchanie sprawozdania przewodniczącego podkomisji nadzwyczajnej. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#CzesławMroczek">Strona związkowa podnosiła w trakcie podkomisji kwestię, czy rozdzielenie procesu komercjalizacji od przyszłej ewentualnej prywatyzacji nie narusza uprawnień pracowników spółki, w szczególności związanych z nieodpłatnym nabyciem akcji. Przypomnę, że na podstawie przepisów ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw, pracownikom przedsiębiorstw komercjalizowanych w przypadku prywatyzacji przysługuje prawo do nieodpłatnego nabycia części akcji.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#CzesławMroczek">Ponieważ proces komercjalizacji „Poczty Polskiej” wprowadzamy specjalną odrębną ustawą, okazuje się że w przypadku przyszłej ewentualnej prywatyzacji pracownicy „Poczty Polskiej” mogliby utracić to prawo. W związku z tym zdecydowaliśmy, aby w art. 19 wyraźnie zapisać, co było zresztą intencją rządu, aby prawo do nieodpłatnego nabycia akcji przysługiwało pracownikom „Poczty Polskiej”. Wprowadziliśmy do przedłożenia rządowego nowy artykuł 19.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#CzesławMroczek">Wprowadziliśmy również do projektu ustawy przepis przyznający pracownikom spółki ochronę prawną przewidzianą w przepisach Prawa karnego. Ta ochrona przysługuje w związku z wykonywaniem usługi powszechnej. W stosunku do przedłożenia rządowego wprowadziliśmy jeszcze kilka innych przepisów mniej istotnych, dlatego nie będę ich dzisiaj omawiał. Jeśli będą pytania, to oczywiście na nie odpowiem.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#CzesławMroczek">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Pragnę podziękować wszystkim, którzy brali udział w pracach podkomisji nadzwyczajnej. Jednocześnie proszę Wysokie Komisje o przyjęcie sprawozdania. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo panu przewodniczącemu. Czy pan minister Jankowski zechce na tym etapie procedowania odnieść się do przedstawionego sprawozdania podkomisji, czy raczej zabierze pan głos w trakcie szczegółowych prac nad projektem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MaciejJankowski">Ponieważ aktywnie uczestniczyliśmy w pracach podkomisji, myślę, że wypowiem się już podczas szczegółowego rozpatrywania poszczególnych przepisów ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy pan przewodniczący chciałby jeszcze coś dodać do swej wypowiedzi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#CzesławMroczek">Przeoczyłem jedną sprawę. W art. 19, o którym mówiłem, w wierszu pierwszym jest oczywista pomyłka drukarska. Podkomisja przegłosowała, że chodzi o art. 2 pkt 5, a nie o pkt 2, jak zostało umieszczone w sprawozdaniu. Taka była intencja podkomisji i tak też zostało przegłosowane. Za pomyłkę przepraszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przystępujemy do szczegółowego rozpatrzenia sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej. Rozpoczynamy od tytułu ustawy. Mam pytanie do pań i panów posłów czy są uwagi do tytułu? Nie ma uwag. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły tytuł ustawy. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły tytuł ustawy.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpatrujemy rozdział 1– Przepisy ogólne; art. 1. Czy są uwagi do art. 1 sprawozdania podkomisji? Nie ma. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły art. 1. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 1.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpatrujemy art. 2. Czy są do niego uwagi lub sprzeciw? Nie słyszę. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły art. 2. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 2.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpatrujemy art. 3. Czy są do niego uwagi lub sprzeciw? Nie ma uwag. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły art. 3. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 3.</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpatrujemy art. 4. Czy są do niego uwagi? Nie ma. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły art. 4. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-11.10" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 4.</u>
          <u xml:id="u-11.11" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpatrujemy art. 5. Czy macie do niego państwo uwagi? Nie ma uwag. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły art. 5. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-11.12" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 5.</u>
          <u xml:id="u-11.13" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do rozpatrzenia rozdziału 2 – Komercjalizacja Poczty Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-11.14" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpatrujemy art. 6. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły art. 6. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-11.15" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 6.</u>
          <u xml:id="u-11.16" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpatrujemy art. 7. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły art. 7. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-11.17" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 7.</u>
          <u xml:id="u-11.18" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpatrujemy art. 8. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły art. 8. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-11.19" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 8.</u>
          <u xml:id="u-11.20" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpatrujemy art. 9. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły art. 9.</u>
          <u xml:id="u-11.21" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 9.</u>
          <u xml:id="u-11.22" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpatrujemy art. 10. Czy macie państwo do niego uwagi? Nie ma uwag. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły art. 10. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-11.23" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 10.</u>
          <u xml:id="u-11.24" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpatrujemy art. 11. Czy są do niego uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#CzesławMroczek">Po dodatkowej analizie proponuję, aby art. 11 wykreślić z tekstu projektu ustawy. Po zmianie art. 6, w którym szczegółowo wyliczyliśmy przepisy ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji mające zastosowanie przy komercjalizacji „Poczty Polskiej”, art. 11 jest po prostu zbędny. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy Biuro Legislacyjne chciałoby się odnieść do propozycji pana przewodniczącego, aby skreślić art. 11 w całości? Proszę, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MirosławWiśniewski">Biuro Legislacyjne popiera propozycję pana przewodniczącego, by skreślić art. 11.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Jaskie jest stanowisko rządu do tej propozycji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MaciejJankowski">Jesteśmy za; to rzeczywiście jest zbędny artykuł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy ktoś z pań i panów posłów ma uwagi do propozycji pana przewodniczącego? Nie ma uwag. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły wniosek o skreślenie art. 11. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisje skreśliły art. 11. Proszę Biuro Legislacyjne o dokonanie odpowiedniej numeracji dalszych artykułów.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpatrujemy art. 12. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły art. 12. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 12.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do rozpatrzenia rozdziału 3 – Działalność spółki.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpatrujemy art. 13. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły art. 13. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 13.</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpatrujemy art. 14. Czy są do niego uwagi? Nie ma. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły art. 14. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-17.8" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 14.</u>
          <u xml:id="u-17.9" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpatrujemy art. 15. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły art. 15. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-17.10" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 15.</u>
          <u xml:id="u-17.11" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpatrujemy art. 16. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły art. 16. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-17.12" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 16.</u>
          <u xml:id="u-17.13" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpatrujemy art. 17. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły art. 17. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-17.14" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 17.</u>
          <u xml:id="u-17.15" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przystępujemy do rozpatrzenia rozdziału 3 – Gospodarowanie mieniem Spółki.</u>
          <u xml:id="u-17.16" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpatrujemy art. 18. Czy są do niego uwagi? Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to znam, że Komisje przyjęły art. 18. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-17.17" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 18.</u>
          <u xml:id="u-17.18" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przystępujemy do rozpatrzenia rozdziału 5 – Szczególne uprawnienia pracownicze.</u>
          <u xml:id="u-17.19" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpatrujemy art. 19. Czy są do niego uwagi? Strona społeczna ma uwagi; proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#IreneuszWojtyna">Mam pytanie, co z tą pomyłką drukarską? Czy Komisje będą głosować to, co mają w tekście sprawozdania, czy też z propozycją pana przewodniczącego, aby w art. 2 pkt 2 zamienić na pkt 5? Padła uwaga przewodniczącego podkomisji, ale nie usłyszeliśmy, że przepis z przedłożenia rządowego ulega zmianie. Czyli jest to zaprotokołowane, że następuje zamiana pkt 2 na pkt 5. Czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Tak. Tak też zostało to wcześniej powiedziane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#IreneuszWojtyna">A więc art. 19 powinien brzmieć po zmianie „Do pracowników spółki mają zastosowanie przepisy art. 2 pkt 5 oraz Działu IV Rozdziału 2 ustawy” itd. Czy tak, panie przewodniczący?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Tak. Prosiłbym pana mecenasa, aby wyjaśnił zmianę, aby każdy wiedział, w jaki sposób prowadzimy sposób przyjmowania projektu ustawy. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MirosławWiśniewski">Zgodnie z tym, co nie zostało oprotestowane, o czym powiedział pan przewodniczący Mroczek, na skutek błędu drukarskiego w tekście sprawozdania przekazanego członkom Komisji znalazł się wadliwy zapis. Odwołanie dotyczyło art. 2 pkt 2 zamiast prawidłowo przyjętego przez podkomisję art. 2 pkt 5. I taki zapis art. 19 podkomisja przyjęła, o czym mówił pan przewodniczący. Biuro to potwierdza. Za pomyłkę przepraszamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Czy są inne uwagi do art. 19? Nie ma. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły art. 19. Sprzeciwu nie słyszę. Naprawdę, proszę o spokój. Śledźmy projekt zawarty w sprawozdaniu podkomisji nadzwyczajnej, abyśmy wszyscy wiedzieli, w którym jesteśmy punkcie procedowania.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 19.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpatrujemy art. 20. Czy są do niego uwagi lub pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JanKochanowski">Czy przyznawanie limitów na używanie własnych pojazdów do celów służbowych musi być zagwarantowane w ustawie? Wygląda mi to nie bardzo. Nie wiem, czy taki przepis musi się znaleźć w ustawie. Przekształcamy państwowe przedsiębiorstwo w spółkę, i to już władze spółki zadecydują, czy może pracownikowi wystawić delegację, dać limit, w jakiej wysokości i tak dalej. Myślę, że ustawodawca nie powinien ingerować tak daleko w uprawnienia władz spółki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#TadeuszAziewicz">Moje pytanie dotyczy tej samej sprawy, którą podniósł pan poseł Kochanowski. W moim przekonaniu Kodeks handlowy w zupełności wystarcza, żeby władze spółki mogły zwrócić listonoszom koszty związane z używaniem przez nich własnych pojazdów do działalności związanej z wykonywaniem ich obowiązków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy przedstawiciel strony społecznej jeszcze chciałby się wypowiedzieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#IreneuszWojtyna">Szanowne panie i panowie posłowie. Rzecz polega na tym, że nasze przepisy skarbowe są jakie są i były dotychczas w różny sposób interpretowane przez urzędy skarbowe. Chodzi o tę część opłaty, którą wykonuje „Poczta Polska” na rzecz pracowników wykonujących usługi własnymi samochodami. Pracownicy ci dostawali zwrot kosztów związanych z używaniem tych samochodów, ale w niektórych przypadkach byli z tego tytułu obciążani podatkiem.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#IreneuszWojtyna">Chodziło nam o to, aby w ustawie było wyraźnie powiedziane, jakiej grupy pracowników dotyczy ten przywilej. Jak zostało zapisane w art. 20, dotyczy listonoszy wykonujących usługi powszechne na rzecz przedsiębiorstwa. Chodziło nam o to, aby nie było żadnych wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#IreneuszWojtyna">Myśmy zgłosili ten wniosek i uzyskaliśmy zrozumienie państwa posłów podkomisji. Na tym tle w poprzednich latach były liczne przypadki obciążania pracowników podatkami z tego tytułu. Przypomnę, że podobna regulacja znajdowała się w poprzedniej ustawie dotyczącej państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej „Poczta Polska”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Poproszę jeszcze pana przewodniczącego Mroczka o wypowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#CzesławMroczek">Pan przewodniczący Wojtyna w zasadzie odpowiedział na pytania panów posłów. Obaj panowie posłowie w zasadzie mają rację i tego samego zdania była podkomisja. Warto pamiętać o tym, że taka regulacja jest już materią ustawową. Przepis art. 20 został przeniesiony z dotychczasowej ustawy o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej „Poczta Polska”. To uprawnienie jest stale podnoszone przez stronę związkową i dyrekcję firmy. Chodziło im o to, aby do nowej ustawy przenieść przepis z dotychczasowej ustawy dający uprawnienie listonoszom.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#CzesławMroczek">Nie jest to sprawa bardzo ważna, ale strona społeczna traktuje ją jako regulację ważną z własnego punkt widzenia. Jak powiedziałem, w dotychczasowej ustawie taki przepis funkcjonował. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo za wyjaśnienie. Czy pan minister chciałby jeszcze się w tej sprawie wypowiedzieć i odnieść do treści przepisu art. 20? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#MaciejJankowski">Mogę jedynie powtórzyć słowa przewodniczącego podkomisji, że art. 20 stanowi przeniesienie dotychczas obowiązującego przepisu w ustawie o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej „Poczta Polska”. Uprawnienie to stanowi więc kontynuację uprawnienia przyznanego listonoszom już wcześniej. Regulacja ta pozostaje także w związku z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie szczegółowych zasad ustalania wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Bez art. 20 nie byłoby możliwe zastosowanie tych przepisów do kwot wypłacanych listonoszom z tytułu używania własnych pojazdów do celów służbowych. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo za wyjaśnienia. Czy ktoś z pań i panów posłów składa wniosek przeciwny do propozycji zawartej w art. 20 w sprawozdaniu podkomisji? Nie widzę. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły art. 20. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 20.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpatrujemy art. 21. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły art. 21. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 21.</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do rozpatrzenia rozdziału 6 – Zmiany w przepisach obowiązujących.</u>
          <u xml:id="u-32.5" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpatrujemy art. 22. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły art. 22. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-32.6" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 22.</u>
          <u xml:id="u-32.7" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpatrujemy art. 23. Czy są do niego uwagi? Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły art. 23. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-32.8" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 23.</u>
          <u xml:id="u-32.9" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpatrujemy art. 24. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły art. 24. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-32.10" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 24.</u>
          <u xml:id="u-32.11" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpatrujemy art. 25. Czy macie państwo do niego uwagi? Nie ma uwag. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły art. 25. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-32.12" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 25.</u>
          <u xml:id="u-32.13" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpatrujemy art. 26. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły art. 26. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-32.14" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 26.</u>
          <u xml:id="u-32.15" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpatrujemy art. 27. Czy są do niego pytania lub uwagi? Nie ma. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły art. 27. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-32.16" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 27.</u>
          <u xml:id="u-32.17" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpatrujemy art. 28. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły art. 28. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-32.18" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 28.</u>
          <u xml:id="u-32.19" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpatrujemy art. 29. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły art. 29. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-32.20" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 29.</u>
          <u xml:id="u-32.21" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przystępujemy do rozpatrzenia rozdziału 7 – Przepisy przejściowe i końcowe.</u>
          <u xml:id="u-32.22" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpatrujemy art. 30. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły art. 30.</u>
          <u xml:id="u-32.23" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 30.</u>
          <u xml:id="u-32.24" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpatrujemy art. 31. Czy są uwagi do treści art. 31? Nie ma. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły art. 31.</u>
          <u xml:id="u-32.25" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 31.</u>
          <u xml:id="u-32.26" who="#ZbigniewRynasiewicz">W ten sposób zakończyliśmy analizę treści sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o komercjalizacji państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej „Poczta Polska”.</u>
          <u xml:id="u-32.27" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przystępujemy do przegłosowania całego sprawozdania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem sprawozdania podkomisji z dokonanymi zmianami?</u>
          <u xml:id="u-32.28" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły sprawozdanie podkomisji przy 34 głosach za, 9 przeciwnych i braku wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-32.29" who="#ZbigniewRynasiewicz">Nie mamy jeszcze opinii Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. Proponuję, aby dostarczono nam taką opinię w ciągu trzech dni.</u>
          <u xml:id="u-32.30" who="#ZbigniewRynasiewicz">Pozostał nam wybór posła sprawozdawcy. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#TadeuszAziewicz">Zgłaszam kandydaturę pana posła Czesława Mroczka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#CzesławMroczek">Tak, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy są inne kandydatury? Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec kandydatury pana posła Mroczka? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że sprawozdawcą Komisji został przewodniczący podkomisji, pan poseł Czesław Mroczek.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Myślę, że sprawność przeprowadzenia dzisiejszego posiedzenia i procedowania nad projektem ustawy o komercjalizacji „Poczty Polskiej” świadczy bardzo dobrze o pracy podkomisji nadzwyczajnej, za co chciałbym podziękować przewodniczącemu i wszystkim tym, którzy brali udział w tych pracach.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">Na tym zakończyliśmy wspólne posiedzenie Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-36.4" who="#ZbigniewRynasiewicz">Proszę posłów Komisji Infrastruktury o pozostanie na sali. Za chwilę rozpoczniemy samodzielne już posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>