text_structure.xml 35.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WojciechJasiński">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam serdecznie panią minister Joannę Strzelec-Łobodzińską. Informuję, że protokół z poprzedniego posiedzenia wobec nie wniesienia uwag uważam za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#WojciechJasiński">Dzisiejszy porządek dzienny przewiduje: pkt I – pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz o zmianie innych ustaw (druk nr 2176) – projekt uzasadnia Minister Gospodarki, pkt II – sprawy bieżące. Czy ktoś z państwa ma uwagi do porządku obrad? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam przyjęcie porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#WojciechJasiński">Przystępujemy do realizacji pkt. I. Proszę uprzejmie, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Szanowny panie przewodniczący, szanowne panie i panowie posłowie, szanowni państwo. Pragnę przedstawić projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz zmianie innych ustaw, który przede wszystkim ma na celu implementację do prawa polskiego postanowień dyrektywy 2005/89/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 stycznia 2006 r. dotyczącej działań na rzecz zagwarantowania bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej i inwestycji infrastrukturalnych. Projekt zawiera również przepisy służące wdrożeniu zmian rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1228/2003/WE z dnia 26 czerwca 2003 r. w sprawie warunków dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii elektrycznej. W projekcie uregulowano ponadto wiele innych kwestii wynikających z aktualnych doświadczeń związanych z funkcjonowaniem ustawy. Na marginesie pragnę poinformować państwa, że 18 czerwca br. Komisja Europejska złożyła skargę przeciwko Polsce zarzucając nam brak transpozycji dyrektywy, o której wspomniałam.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">W projekcie określono tryb postępowania oraz obowiązki operatora systemu przesyłowego i dystrybucyjnego elektroenergetycznego, a także innych uczestników tego systemu mające na celu zapewnienie skutecznych i efektywnych działań w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa. W związku w powyższym operatorowi systemy przesyłowego elektroenergetycznego przyznano prawo do wprowadzenia ograniczeń w dostarczaniu i poborze energii elektrycznej przed wejściem w życie rozporządzenia Rady Ministrów wprowadzającego te ograniczenia. Uregulowano również kwestię odpowiedzialności operatora za szkody powstałe w wyniku wprowadzonych ograniczeń.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Niewystarczające inwestycje sieciowe skutkujące w praktyce zagrożeniem bezpieczeństwa energetycznego i zagrożeniem bezpieczeństwa dostaw oraz potrzeba działań inwestycyjnych legły u podstaw przepisów, w myśl których operator systemu przeznacza środki wypracowane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w pierwszej kolejności na działania służące zapewnieniu bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej. Ponadto nałożono na operatorów obowiązek określenia w instrukcji ruchu i eksploatacji sieci przesyłowej wymagań i wskaźników w zakresie bezpieczeństwa pracy w sieci i zapewnienia ich dotrzymania. Cała instrukcja będzie podlegała zatwierdzeniu przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Jeśli chodzi o pozostałych uczestników systemu elektroenergetycznego, to projekt ustawy nakłada na przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się wytwarzaniem energii elektrycznej obowiązek wytwarzania tej energii i pozostawania w gotowości do jej wytwarzania, a także utrzymywania stosownych rezerw mocy wytwórczych. Przedsiębiorstwa te zostały zobowiązane do współpracy z operatorem sieci przesyłowych, do którego źródła te są przyłączone, w szczególności w zakresie przekazywania określonych informacji operatorowi – informacje te dotyczą stanu urządzeń wytwórczych. Projekt ustawy wprowadza również obowiązek zgłoszenia operatorowi niezwłocznie danych o ograniczeniach w możliwościach wytwarzania energii elektrycznej i ubytkach mocy. Wszystkie te uregulowania służą wzmocnieniu bezpieczeństwa funkcjonowania systemu.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa są również przepisy dotyczące nowelizacji art. 10 ustawy – Prawo energetyczne. Artykuł ten zobowiązuje przedsiębiorstwo energetyczne wytwarzające energię elektryczną i cieplną do utrzymywania określonego stanu zapasu paliw zapewniających ciągłość produkcji energii. W swoim dotychczasowym brzmieniu artykuł ten nie przewiduje sytuacji, w której zapasy te mogą być rozdysponowywane. Konsekwencją tego zapisu było to, że w przypadku trudności transportowych czy utrudnień leżących po stronie przedsiębiorstw wydobywczych Prezes URE był zmuszony nakładać kary na przedsiębiorstwa energetyczne, które dopuściły się „uszczknięcia” zapasów. W związku z powyższym niezbędne wydaje się wprowadzenie przepisu określającego, kto i w jakich sytuacjach może uruchomić zapasy paliw. Wprowadzony zostanie również obowiązek informacyjny przedsiębiorstwa energetycznego w tym zakresie. Prezes URE otrzyma uprawnienia do przedłużenia wprowadzonego ustawą niezbędnego okresu przewidzianego na uzupełnienie zapasu paliw do odpowiedniego poziomu, oczywiście z uwzględnieniem przyczyn niezależnych od przedsiębiorstwa energetycznego.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Zarówno obecnie obowiązująca ustawa – Prawo energetyczne, jak też nowelizacja wskazują na operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego jako na główny podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo dostaw energii elektrycznej. Szczególnie ważnym zagadnieniem jest zagwarantowanie wyznaczenia operatora systemu dla wszystkich sieci i instalacji gazowych i elektroenergetycznych oraz zapewnienie im niezależności funkcjonowania. W projekcie ustawy na przedsiębiorstwo energetyczne będące właścicielem sieci przesyłowej, sieci dystrybucyjnej, instalacji magazynowych, paliw gazowych lub instalacji skroplonego gazu ziemnego został złożony obowiązek złożenia wniosku o wyznaczenie na operatora systemu lub wystąpienia z wnioskiem do Prezesa URE o wyznaczenie innego podmiotu energetycznego będącego operatorem systemu na operatora sieci lub instalacji. W przypadku braku właściwego wniosku Prezes URE będzie miał prawo do wyznaczania takiego operatora z urzędu spośród innych podmiotów, biorąc pod uwagę ich efektywność ekonomiczną i skuteczność działania. W projekcie wyraźnie wskazano również, że na terytorium Polski wyznaczony będzie tylko jeden operator systemu przesyłowego albo systemu połączonego elektroenergetycznego lub gazowego.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">W ramach projektu dokonuje się przejęcia nadzoru właścicielskiego nad operatorem systemu przesyłowego elektroenergetycznego przez Ministra Gospodarki. Przekazanie tego nadzoru nad operatorem jest jednym z warunków zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego. Umożliwi prowadzenie właściwej polityki w zakresie rozwoju połączeń sieciowych i podejmowania skutecznych działań w przypadku braku realizacji nałożonych zadań i obowiązków przez przedsiębiorstwo energetyczne. Zaproponowane rozwiązanie jest też korzystne dla rozwoju konkurencyjnego rynku energii, czego dowodem są doświadczenia z innych państw członkowskich Unii Europejskiej, w których funkcjonuje rozdział w zakresie właścicielskim przesyłania i wytwarzania energii elektrycznej.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Następna część zmian w ustawie dotyczy odnawialnych źródeł energii i działań na rzecz pozyskania świadectw pochodzenia. W związku z wprowadzonym systemem wsparcia dla odnawialnych źródeł energii zanotowano znaczny wzrost wniosków o wydanie warunków przyłączenia farm wiatrowych. Mam ze sobą ostanie dane otrzymane od operatora sieci przesyłowych i dystrybucyjnych, z których wynika, że ilość wniosków o wydanie warunków przyłączenia w zakresie instalacji wiatrowych jest bardzo duża, suma mocy powstałej w wyniku realizacji tych wniosków wyniosłaby 72634 MW – przypominam, że cały system elektroenergetyczny naszego kraju to ok. 36000 MW. Teoretyczne, gdybyśmy zrealizowali wszystkie te wnioski o przyłącza, to wybudowalibyśmy system oparty wyłącznie na elektrowniach wiatrowych, który byłby dwa razy większy niż obecnie funkcjonujący w Polsce. W związku ze wzrostem ilości składanych wniosków, jak również z zaobserwowanym zjawiskiem nierealizowania budowy na podstawie przyznanych warunków przyłączenia i tzw. wtórnego rynku obrotu uprawnieniami do przyłączenia, wprowadzono określony pakiet rozwiązań. Rezerwowanie określonej wielkości mocy dla podmiotu, który nie zrealizuje inwestycji powoduje blokowanie wydawania pozwoleń dla podmiotów, które mają realne szanse na wybudowanie przyłączy oraz zdecydowanie podnosi koszty realizacji takich przyłączy w bliskim sąsiedztwie. Z powyższych względów przewidziano obowiązek wnoszenia zaliczki na poczet opłaty za przyłączenie oraz obowiązek przedstawienia dokumentu stwierdzającego możliwość budowy źródła energii, a także obowiązek publikowania przez operatorów informacji o przyłączonych podmiotach, wydanych zezwoleniach, zdolnościach przesyłowych i dostępnych jeszcze mocach przyłączeniowych sieci elektroenergetycznej. Po długich dyskusjach ustalono, że wysokość tej zaliczki będzie wynosiła 30 zł za każdy kW mocy przyłączeniowej określonej we wniosku. Całkowita kwota tej zaliczki nie może przekroczyć 3 mln zł. Jest ona zaliczana na poczet opłaty za przyłączenie. Gdyby wysokość zaliczki przekroczyła kwotę 3 mln zł, to różnica z odsetkami jest zwracana wnioskodawcy przez operatora. Być może spowoduje to częściowe spowolnienie rozbudowanego procesu składania wniosków o przyłączenie, ale z drugiej strony wpłynie na „urealnienie inwestycji” realizowanych na podstawie składanych wniosków. Jeśli przedsiębiorstwo energetyczne odmówi wydania warunków przyłączenia lub zawarcia umowy z danym podmiotem z powodu braków technicznych lub ekonomicznych warunków przyłączenia, to będzie zmuszone niezwłocznie oddać pobraną zaliczkę. Określono termin wydawania warunków przyłączenia do sieci – w przypadku jego naruszenia wnioskodawcy będą wypłacane odsetki. Za przewlekłe czy uporczywe naruszanie terminów na przedsiębiorstwo energetyczne może zostać nałożona kara. Dzięki takiemu rozwiązaniu przedsiębiorstwa energetyczne zostaną zmobilizowane do wydawania warunków we właściwych terminach.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Metan uwalniany i ujmowany przy dołowych robotach górniczych w czynnych, likwidowanych lub zlikwidowanych kopalniach węgla kamiennego oraz gaz uzyskiwany z przetwarzania biomasy w rozumieniu ustawy o biokomponetach i biopaliwach ciekłych zostaną objęte systemem wsparcia w ramach promocji wysokosprawnej kogeneracji. Rozwiązanie to spowoduje zwiększenie korzyści zarówno dla wytwórców tych paliw, jak i dla środowiska. Ponadto dopuszczono możliwość łączenia „zielonych certyfikatów” i świadectw pochodzenia z kogeneracji. Mamy trudności w realizacji założonego procentu udziału odnawialnych źródeł energii w całości produkcji energii elektrycznej w Polsce. Wprowadzenie tych dodatkowych możliwości po pierwsze ułatwi nam wypełnienie obowiązku tego procentowego udziału, a drugiej wprowadzi pewne elementy konkurencji na rynku energii odnawialnej.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">W kolejnych artykułach stworzono podstawy prawne do podłączenia biogazowni do niskociśnieniowej istniejącej lub budowanej inicjatywy lokalnej sieci gazowej. Zaproponowana koncepcja wsparcia biogazu opiera się na systemie zbywalnych świadectw pochodzenia biogazu rolniczego. Koncepcja ta jest bardzo podobna do konstrukcji prawnej tzw. zielonych, żółtych i czerwonych świadectw energetycznych. Biogaz może być spalony w elektrowni czy elektrociepłowni – wtedy uzyskuje świadectwo na podstawie ilości energii elektrycznej z niego wytworzonej bądź też może być wprowadzony do sieci gazowej i wtedy świadectwo uzyskuje na podstawie przeliczenia wprowadzonego biogazu do sieci według jego wartości przeliczonej na możliwą do wytworzenia energię elektryczną – do tej energii elektrycznej przypisane zostanie świadectwo.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Duża część projektu poświęcona została sytuacjom rynkowym. W projekcie nałożono na przedsiębiorstwo energetyczne obowiązek sprzedaży części wytworzonej energii elektrycznej w sposób zapewniający równy publiczny dostęp do tej energii, czyli w drodze otwartego przetargu lub na giełdzie towarowej. Obowiązek ten kierowany jest głownie do przedsiębiorstw wytwarzających energię elektryczną, które mają prawo do otrzymywania środków na pokrycie kosztów osieroconych na podstawie ustawy o zasadach pokrywania kosztów powstałych u wytwórców w związku z przedterminowym rozwiązaniem długoterminowych umów sprzedaży mocy i energii elektrycznej (ustawa KDT). Obowiązek wprowadzony przez ustawę będzie dotyczył na początku przedsiębiorstw uprawnionych do otrzymania pomocy publicznej, później również przedsiębiorstw wchodzących w skład przedsiębiorstw zintegrowanych pionowo. W odniesieniu do pierwszej grupy wytwórców obowiązek zaczyna funkcjonować razem z wejściem w życie ustawy, w stosunku do wytwórców nieobjętych pomocą publiczną wchodzących w skład przedsiębiorstw pionowo zintegrowanych zakłada się stopniowe wprowadzenie obowiązku sprzedaży energii w wysokości nie mniejszej niż 30% wytworzonej energii w roku 2011, 40% w 2012 i 50% w 2013 r. Ustawa określa również szereg przypadków, w których obowiązek sprzedaży energii przedsiębiorstw nie dotyczy. Ponadto Prezes URE jest uprawniony – na wniosek przedsiębiorstwa, który uzna za uzasadniony – do zwolnienia przedsiębiorstwa z obowiązku sprzedaży energii, jeżeli w jego opinii takie zwolnienie nie spowoduje zakłócenia na rynku energii elektrycznej lub na rynku bilansującym. Sposób i tryb organizowania przetargów, które są równoległym, dopuszczonym wraz z giełdą sposobem sprzedaży określi stosowne rozporządzenie Ministra Gospodarki. Proponowana regulacja ma na celu eliminację zjawiska naruszania warunków rynkowych sprzedaży zjawisk. Pod koniec ubiegłego miesiąca została opublikowana decyzja Prezesa URE dotycząca rozliczenia opłat z tytułu funkcjonowania kontraktów długoterminowych za rok bieżący, zakładająca znaczne zwroty przez przedsiębiorstwa energetyczne pomocy publicznej ze względu na wskazane procedury funkcjonowania w ramach grup niższych cen energii elektrycznej w sprzedaży wewnętrznej niż zewnętrznej. Te uregulowania mają takim działaniom zapobiec. Po wprowadzeniu art. 49a wykluczona zostanie możliwość nadużywania pomocy publicznej udzielonej w związku z rozwiązaniem kontraktów długoterminowych.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Duża część ustawy dotyczy obowiązków informacyjnych. Obowiązki te, niekiedy bardzo rozbudowane, wynikają głownie z implementowanych dyrektyw. Dotyczą w przeważającej mierze operatora sieci przesyłowej elektroenergetycznej, w mniejszej operatorów sieci dystrybucyjnych. Projekt zawiera również przepisy służące usprawnieniu procedury zmiany sprzedawcy energii elektrycznej przez wprowadzenie przejrzystych i obowiązujących jednolicie na terenie całego kraju zasad. Zgodnie z nowymi przepisami odbiorca końcowy będzie mógł wypowiedzieć umowę, na podstawie, której przedsiębiorstwo energetyczne dostarcza temu odbiorcy paliwa gazowe lub energię, bez ponoszenia jakichkolwiek dodatkowych kosztów. Znacznemu uproszczeniu ulegają również terminy i procedury zmiany sprzedawcy. Odbiorca końcowy może wypowiedzieć umowę w terminie 30 dni. Sprzedawca paliw gazowych został również zobowiązany do sporządzania i publikowania ofert sprzedaży paliw – zmiana ta ma na celu zapewnienie konkurencyjnych cen energii elektrycznej kształtowanych na rynku energii. W projekcie określono terminy opracowania i aktualizacji przez gminy projektu założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, paliwa gazowe i energię elektryczną. Dotychczas gminy w niewielkim stopniu opracowywały założenia do planu, określenie takiego terminu powinno wpłynąć na poprawę tej sytuacji. To najważniejsze zmiany tej nowelizacji. O drobniejszych zmianach możemy opowiedzieć odpowiadając na państwa pytania. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję, pani minister. Otwieram debatę. Proszę uprzejmie posłów o zgłaszanie się do debaty. Pan przewodniczący Mężydło, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AntoniMężydło">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Pani minister, bardzo się cieszymy, że mamy projekt zmiany prawa energetycznego, który jest zgodny z wymogami Unii Europejskiej w tym względzie, i który uwzględnia dotychczasowa praktykę stosowania prawa energetycznego i wnioski z tej praktyki wynikające. Został zauważony problem, który podkomisja do spraw energetyki już wcześniej sygnalizowała, Komisji Gospodarki wniosła nawet inicjatywę ustawodawczą w tej sprawie. Cieszymy się, że to „obligo giełdowe” zostało w projekcie rządowym zawarte. Może proponowane rozwiązanie nie jest tak pełne, jak w projekcie komisyjnym, ale najważniejsze jest to, że ten problem został dostrzeżony. Myślę, że jest to również efekt działania podkomisji do spraw energetyki pod przewodnictwem Andrzeja Czerwińskiego. Dzisiaj już nikt nie wątpi w to, że wprowadzenie większej konkurencji na rynku energii wymaga pewnych obowiązków giełdowych, szczególnie w tych sferach, w których dochodzi do nadużyć. Rozwiązanie, które proponuje rząd pokrywa się z rozwiązaniami projektu komisyjnego, aby 100% kontraktów długoterminowych miało obowiązek giełdowy. Cieszymy się również z tego, że w przypadku innych producentów energii ten obowiązek giełdowy został także procentowo ujęty. Myślę, że w trakcie prac w podkomisji możemy wypracować kompromis, który będzie uwzględniał w jakiejś części propozycje, które wcześniej składała nasza Komisja. Co prawda planowaliśmy pracować nad obydwoma projektami równocześnie, jednak ze względów proceduralnych wynikających z Regulaminu Sejmu nie możemy tego uczynić. Projekt rządowy został zgłoszony jako projekt wykonujący prawo UE – zresztą słusznie i zgodnie z wszelkimi obowiązującymi normami. Mam nadzieję, że wypracujemy kompromis, którym pozwoli nam pracować nad tym projektem w taki sposób, jakbyśmy pracowali nad obydwoma projektami jednocześnie.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#AntoniMężydło">Jedno mnie tylko smuci, szczególnie w obliczu inicjatyw, które były podejmowane przez kluby poselskie i grupy posłów, związanych z ochroną odbiorców indywidualnych o słabej kondycji ekonomicznej. Były chyba dwa razy zgłaszane takie projekty. Odrzucaliśmy je, a argumentacja była mniej więcej taka, że przecież rząd przygotuje kompleksowe rozwiązanie wraz z całym pakietem ustaw, które będą regulowały te sprawy. Tego wymaga Komisja Europejska od Polski. W omawianym dzisiaj projekcie nie znalazły się regulacje dotyczące ochrony odbiorców indywidualnych o słabej kondycji ekonomicznej, więc chciałabym zapytać panią minister o to, kiedy możemy się ich spodziewać? Czy prace nad tymi rozwiązaniami są zaawansowane? Bardzo dziękuję i liczę na to, że zarówno ten projekt, jak i następne projekty zmian prawa energetycznego będą służyły poprawie konkurencyjności, całej naszej gospodarce oraz rozwojowi społeczeństwa, bo bez energetyki trudno funkcjonować w nowoczesnym społeczeństwie. Oby następne projekty przeciwdziałały wykluczeniu cywilizacyjnemu i uregulowały zagadnienia związane z dostarczaniem energii dla najuboższych. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos w debacie? Nie słyszę. Pani minister, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Dziękuję za ciepłe słowa dotyczące niektórych rozwiązań. Myślę, że podczas prac podkomisji te rozwiązania zostaną dogłębnie przedyskutowane i dopracowane.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Postaram się odpowiedzieć na pytanie o regulacje dotyczące odbiorców wrażliwych. Nie chciałabym opowiadać długiej historii wypracowywanych przez nas rozwiązań, powiem tylko tyle, że najpierw skupiliśmy się na koncepcji społecznej odpowiedzialność biznesu i powołana została komisja pod kierownictwem Prezesa URE, która wypracowała pewne rozwiązania idące właśnie w tym kierunku. Potem komisja sama się z tymi rozwiązaniami nie zgodziła „przerzucając” te zagadnienia do domeny Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Teraz udało się wypracować kompromis – nad tymi regulacjami pracują 3 ministerstwa: Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministerstwo Finansów. Powstały założenia do zmiany prawa, które ma polegać na tym, że wyliczona na 30% ulga w stosunku do cen funkcjonujących w gospodarstwach domowych finansowana byłaby przez spółki energetyczne i refundowana tym spółkom przez ulgi w podatku VAT wyliczone w tej samej wysokości. Prace są zaawansowane. Mam nadzieję, że założenia ukażą się we wrześniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję, pani minister. Pan poseł Poncyljusz chciał jeszcze zabrać głos. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PawełPoncyljusz">Pani minister, czy pani zapoznała się z raportem Urzędu Regulacji Energetyki, który analizował wszelkiego rodzaju rozwiązania dotyczące odbiorców energii wrażliwych społecznie? Akurat pomysł z taryfą socjalną został w tym raporcie bardzo ostro skrytykowany, a jeżeli dobrze zrozumiałem, to przecież miałaby być taryfa socjalna.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PawełPoncyljusz">Druga rzecz – nie wiem czy to jest zapisane w uzasadnieniu do projektu czy pani tylko w swoim wystąpieniu o tym mówiła, ale chciałbym zapytać o to, na jakiej podstawie można mówić o zwiększeniu bezpieczeństwa energetycznego tylko z tego powodu, że Polskie Sieci Elektroenergetyczne Operator S.A. przejdą z władztwa Ministra Skarbu na Ministra Gospodarki? Nie mogę sobie wyobrazić w jaki sposób to ma wpłynąć na zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego. Wydaje mi się, że jest to raczej związane z porozumieniem wewnątrzkoalicyjnym o podziale nowym łupów między Platformą Obywatelską a PSL, ale możliwe, że czegoś nie wiem.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PawełPoncyljusz">Kolejna kwestia, o którą chciałem zapytać dotyczy metanu. Co takiego zmieniło się w Ministerstwie Gospodarki? Kiedy zajmowałem się górnictwem, to postulowałem zaklasyfikowanie metanu jako odnawialnego źródła energii. Wtedy Departament Gospodarki zapierał się rękami i nogami, i słyszałam, że jest to niemożliwe, że UE nigdy nie wyrazi na to zgody. Teraz słyszymy od pani, że metan będzie odnawialnym źródłem energii. Co się zmieniło? Czy UE zmieniła zdanie? Wydaje mi się, że Departament Energetyki nie zmienił się za bardzo, ale możliwe, że również nie wiem wszystkiego.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PawełPoncyljusz">Trzecia sprawa – czy prawdą jest, że Mariusz Swora, obecny Prezes URE, złożył rezygnację na ręce premiera Donalda Tuska? Czy państwu coś wiadomo na ten temat? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji? Pan poseł Kozak, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ZbigniewKozak">Mam tylko jedno krótkie pytanie. Pani minister mówiła o farmach wiatrowych i o tym, że jest zarezerwowane ok. 72 tys. MW – na taką sumę mocy złożone są wnioski o przyłączenie. Teraz wchodzą nowe regulacje i dlatego chciałbym wiedzieć, co z wnioskami, które już zostały złożone? Jaki będzie ich los?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, czy ktoś jeszcze chce zabrać głos? Nie słyszę. Proszę panią minister o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Zacznę od odpowiedzi na pytanie o odbiorców szczególnie wrażliwych. Panie pośle, to nie jest taryfa socjalna, mówimy o obniżeniu płatności o 30% za zwymiarowaną do pewnego poziomu zużycia fakturę za energię elektryczną. Będzie określony pewien poziom, na przykład 1200 kWh. Wyliczono już ile rodzin zostanie objętych tym rodzajem pomocy – będzie och ok. 600 tys. Płatność za energię elektryczną zostanie zwymiarowana w zależności od liczebności danej rodziny. 30-procentowa ulga zastosowana w stosunku do wystawionej taryfy będzie rozliczana potem z VAT-em, tak jak już zresztą wspominałam. To jest jeszcze na etapie dopracowywania, ale to nie jest taryfa socjalna. Były problemy z taryfą socjalną, bo jeżeli byśmy ją wiązali z małym zużyciem, to powstałby problem, jak traktować domki letniskowe i garaże. Rodziło to szereg wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Teraz odniosę się do pytania dotyczącego metanu. Nie potrafię powiedzieć, co się zmieniło wewnątrz Ministerstwa. Jedno wyjaśnienie – energia wytworzona z metanu jest dofinansowywana na takiej samej zasadzie, jak energia pochodząca z odnawialnych źródeł energii, ale nie jest wliczana do wykonywania Narodowego Celu Wskaźnikowego. Tak samo jest w innych krajach UE, np. w Niemczech. Powieliliśmy to rozwiązanie. Jest to zdecydowanie proekologiczne, ponieważ emisja metanu jest dużo bardziej szkodliwa niż emisja dwutlenku węgla.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Sprawa przejęcia uprawnień właścicielskich. Z trzeciego pakietu liberalizacyjnego jasno wynikają zalecenia w takim kierunku rozdzielenia właścicielskiego. Po drugie niewątpliwie łatwiejsze jest egzekwowanie realizacji planów inwestycyjnych i rozwojowych, jeżeli sprawuje się bezpośredni nadzór właścicielski. Zgodnie z prawem energetycznym i wprowadzonymi zasadami operator sieci przesyłowej nie będzie prywatyzowany, a Ministerstwo Gospodarki odpowiada za bezpieczeństwo energetyczne. Zadania wynikające bezpośrednio z realizacji założeń bezpieczeństwa realizuje w znakomitej części operator sieci przesyłowej i dlatego taką zmianę postulujemy.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Co do dymisji złożonej przez pana prezesa Sworę, to nic mi na ten temat nie widomo.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Kwestię, o którą pytał pan poseł Kozak regulują przepisy przejściowe stanowiące, że jeśli podmiot przed dniem wejścia w życie ustawy złożył kompletny wniosek o określenie warunków przyłączenia i otrzymał warunki przyłączenia, których ważność upływa nie wcześniej niż 6 miesięcy od wejścia w życie ustawy, ale nie zawarł umowy o przyłączenie, wnosi zaliczkę w terminie 30 dni od wejścia w życie ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#WojciechJasiński">Pan poseł Kozak chciał zabrać głos, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ZbigniewKozak">Dziękuję za udzielenie głosu. To znaczy, że się nic nie zmieni, bo te wnioski cały czas będą na rynku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Te już wydane?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ZbigniewKozak">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Proponuję zajrzeć na stronę 66 projektu, zostały tam opisane wszystkie te przypadki – co się dzieje, jeśli podmiot wniósł zaliczkę, co się dzieje, kiedy nie wniósł zaliczki, itd. Panie pośle, ja mówiłam o złożonych wnioskach o przyłączenie, a nie o wydanych decyzjach o przyłączeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Pan przewodniczący Czerwiński, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejCzerwiński">Chciałem zgłosić wniosek o powołanie podkomisji. Uzasadnienie jest takie – pani minister stwierdziła, że projekt wychodzi naprzeciw dyrektywie unijnej, każdy z nas wie, że dyrektywa nie precyzuje szczegółowych rozwiązań, a diabeł w tym przypadku jak zawsze będzie tkwił w szczegółach, więc będziemy im musieli poświęcić wiele czasu. Na moje wyczucie należałoby zwołać kilka spotkań Komisji poza posiedzeniem sejmowym, stąd fatygowanie wszystkich członków Komisji mogłoby być nieuzasadnione. Wnoszę o powołanie podkomisji do zaopiniowania tego projektu ustawy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję. Czy są jakieś inne wnioski? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#WojciechJasiński">W takim razie uznaję, że Komisja zdecydowała się powołać podkomisję.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#WojciechJasiński">Proszę uprzejmie o zgłaszanie kandydatur. W imieniu klubu Prawo i Sprawiedliwość zgłaszam panów posłów: Tobiszewskiego, Kozaka i Gawędę. Platforma Obywatelska zgłosiła panów przewodniczących: Czerwińskiego i Mężydło oraz panów posłów Nowaka i Saługę. Zgłoszeni zostali również pan poseł Kasprzak i pan poseł Zbrzyzny. Czy są jeszcze jakieś kandydatury? Będzie dużo pracy, więc jeżeli ktoś chce się zgłosić, to jesteśmy otwarci. Nie słyszę. Czy jest sprzeciw za powołaniem podkomisji w składzie: poseł Czerwiński, poseł Mężydło, poseł Nowak, poseł Saługa, poseł Zbrzyzny, poseł Tobiszowski, poseł Kozak, poseł Gawęda i poseł Kasprzak? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że Komisja powołała podkomisję w wyżej wymienionym składzie.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#WojciechJasiński">Proszę uprzejmie tych posłów o podejście do stołu prezydialnego po zakończeniu posiedzenia Komisji, aby podkomisja mogła się ukonstytuować. Zakończyliśmy rozpatrywanie pkt. I porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#WojciechJasiński">Przechodzimy do pkt. II – sprawy bieżące. Do Komisji wpłynęło pismo pani Janiny Popowskiej, Prezesa Głównego Urzędu Miar, skierowane do pana przewodniczącego Smirnowa i do mnie o następującej treści: „W bieżącym roku obchodzimy 90-lecie utworzenia Głównego Urzędu Miar i administracji miar w Polsce. 9 lutego 1919 roku podpisany został „Dekret o miarach” jako jeden z pierwszych aktów odradzającej się Rzeczypospolitej, co świadczy dobitnie o rozumieniu potrzeby ujednolicenia systemu miar, potrzeby rozwoju metrologii oraz roli metrologii dla prawidłowego funkcjonowania polskiej nauki, gospodarki i wielu innych dziedzin życia gospodarczego. Prowadzone w Głównym Urzędzie Miar prace wyróżniają się swoją specyfiką na tle innych urzędów administracji państwowej. Ustawowym zadaniem Prezesa Urzędu o podstawowym znaczeniu dla całej gospodarki jest zapewnienie spójności pomiarowej w kraju w powiązaniu z międzynarodowym systemem miar. Prace w zakresie zapewnienia spójności pomiarowej, wzajemnej zgodności i dokładności wyników pomiarów przeprowadzonych w Polsce przekładają się na szereg różnorodnych zadań szczegółowych, które znajdują zastosowanie we wszystkich dziedzinach życia gospodarczego, a także wykorzystywane są w wielu innych dziedzinach, m.in. w ochronie środowiska, ochronie zdrowia i sferze bezpieczeństwa. Odrębnym obszarem znajdującym się w kompetencji Prezesa Głównego Urzędu Miar są zagadnienia z dziedziny sparowania i cechowania wyrobów z metali szlachetnych wprowadzanych do obrotu. Główny Urząd Miar stoi obecnie przed poważnymi wyzwaniami, nigdy jeszcze rozwój gospodarczy i społeczny nie był tak szybki, a postęp techniczny i technologiczny nie przebiegał tak dynamicznie. Dla administracji miar oznacza to konieczność nadążania za tempem rozwoju gospodarczego i sprostanie rosnącym wymaganiom w zakresie dokładności pomiarów. Stały rozwój metrologii jest bowiem nośnikiem postępu gospodarczego i cywilizacyjnego. Dla umożliwienia zapoznania się z prowadzonymi w GUM pracami, posiadana bazą laboratoryjną, stanowiskami pomiarowymi utworzonymi i przechowywanymi państwowymi wzorcami jednostek miar proponujemy zorganizowanie wizyty studyjnej w GUM dla zainteresowanych posłów z Komisji Gospodarki oraz Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. W programie wizyty przewidujemy zaprezentowanie kierunków prac nad systemowymi zmianami funkcjonowania i organizacji administracji miar, zwiedzanie laboratoriów pomiarowych oraz spotkanie z członkami kolegium GUM. Proponujemy także wizytację Obwodowego Urzędu Probierczego, którego siedziba znajduje się w budynku Głównego Urzędu Miar. Sugerujemy, aby wizyta miała miejsce w drugiej połowie września w terminie dogodnym dla parlamentarzystów ze względu na harmonogramy prac obydwu Komisji, zaproponowanym przez panów przewodniczących. Wyrażając nadzieję, że moja inicjatywa spotka się z zainteresowaniem, pozostaję z wyrazami szacunku”. Szanowni państwo, proszę uprzejmie zainteresowanych wizytą w Głównym Urzędzie Miar o zgłoszenie się. Będziemy chcieli zorganizować taką wizytę. Proszę zgłaszać się w ciągu najbliższych 10 dni. Uznamy, że ci, którzy nie zgłoszą się w tym terminie, nie są zainteresowani odwiedzinami Urzędu. Czy są jeszcze jakieś sprawy? Pan poseł Poncyljusz, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PawełPoncyljusz">Przed wakacjami odbyliśmy spotkanie z ministrem Gawlikiem oraz przedstawicielami Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa dotyczące stoczni i gazu katarskiego. Prezes PGNiG zaproponował w trybie niejawnym spotkanie Komisji Gospodarki w ich siedzibie, na którym moglibyśmy omówić szczegóły kontraktu katarskiego. Postuluję, panie przewodniczący, żebyśmy wrócili do rozmowy z PGNiG na temat zorganizowania takiego posiedzenia Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#WojciechJasiński">Dobrze, panie pośle. Nawiążę kontakt z PGNiG w tej sprawie. Dziękuję wszystkim obecnym za przybycie. Dziękuję pani minister. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>