text_structure.xml
28.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WojciechJasiński">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam posłów, witam gości, witam pana ministra Adama Szejnfelda, witam przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli. Stwierdzam, że protokoł z poprzedniego posiedzenia został przyjęty bez zastrzeżeń. Porządek dzienny otrzymali państwo na piśmie. Czy są do niego zastrzeżenia? Nie ma. Przystępujemy zatem do pierwszego punktu. Przedstawicielem wnioskodawców poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o izbach gospodarczych jest pan poseł Jarosław Urbaniak, którego serdecznie witam. Oddaję panu głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JarosławUrbaniak">Mam zaszczyt w imieniu grupy posłów Platformy Obywatelskiej przedstawić projekt ustawy o zmianie ustawy o izbach gospodarczych (druk 350). Państwo otrzymali na piśmie proponowane przez nas zmiany oraz uzasadnienie. Istotą nowelizacji jest umożliwienie izbom gospodarczym Rzeczypospolitej Polskiej tworzenie terenowych jednostek organizacyjnych, którym zgodnie z projektem tej ustawy będzie można nadawać osobowość prawną. Właściwie, to tyle. Krótko i na temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PiotrJaworski">Opinia Krajowej Izby Gospodarczej została dołączona do druku nr 350. Oczywiście Krajowa Izba Gospodarcza popiera nowelizację, ponieważ utworzenie oddziałów, które miałyby osobowość prawną izb gospodarczych, jest bardzo istotne, szczególnie gdy liczą one po kilkaset czy kilka tysięcy członków. Tego typu uregulowania występują chociażby w ustawie o stowarzyszeniach.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PiotrJaworski">Chciałbym powiedzieć kilka słów właśnie na temat regulacji w ustawie o stowarzyszeniach. Ustawa ta daje możliwość utworzenia jednostki terenowej, niezależnie od liczby członków. Czyli tworzymy sobie stowarzyszenie, do którego, jak powszechnie wiadomo, wystarczy 15 osób. Tymczasem projekt nowelizacji ustawy o izbach gospodarczych mówi, że aby powstała terenowa jednostka organizacyjna, musi być co najmniej 50 podmiotów. A więc mamy ten sam tryb, jak przy tworzeniu izby gospodarczej. Nie jest to dobre rozwiązanie dla mniejszych izb gospodarczych. Jeśli bowiem będą chciały utworzyć swoje jednostki terenowe, wymóg co najmniej 50 podmiotów będzie trudno wykonalny. Pozostanie im jednak jeszcze jedna droga – mogą skorzystać z ustawy o stowarzyszeniach. Więc przepis o co najmniej 50 podmiotach może być w znacznym stopniu martwy i obchodzony przez ustawę o stowarzyszeniach. To tyle jeśli chodzi o zapis tej nowelizacji.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PiotrJaworski">Jeszcze kilka słów o tym, czego naszym zdaniem nie ma w tym projekcie, a powinno być, i co, jak nam wiadomo, znalazło się w projekcie rządowym, który jest w uzgodnieniach międzyresortowych. Idzie przede wszystkim o artykuł 1, który stwierdza, że w izbach gospodarczych mogą zrzeszać się podmioty, prowadzące działalność gospodarczą, z wyjątkiem osób fizycznych, prowadzących działalność gospodarczą jako uboczne zajęcie zarobkowe. Ustawa jest stara, z 1989 roku, i jeżeli teraz ją nowelizujemy, to powinniśmy ją także wyczyścić z zapisów, które nie przystają do obecnego systemu prawa i obrotu gospodarczego. Czyli po prostu wpisać, że izby gospodarcze mogą zrzeszać przedsiębiorców. Nie ma przecież takiego podmiotu jak osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą o charakterze zarobkowym. To jest pierwsza uwaga o charakterze legislacyjnym.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PiotrJaworski">Druga ma charakter merytoryczny. Jest ona dołączona do druku sejmowego jako nasza uwaga. Chodzi o to, że Krajowa Izba Gospodarcza nie jest członkiem Trójstronnej Komisji do spraw Społeczno-Gospodarczych. W przeciwieństwie na przykład do Związku Rzemiosła Polskiego, który jest Izbą Gospodarczą Rzemiosła i ma wpisane do statutu, że reprezentuje środowisko pracodawców. Krajowa Izba Gospodarcza jako podmiot, który poprzez swoje izby członkowskie reprezentuje blisko kilkaset tysięcy podmiotów gospodarczych, w chwili obecnej nawet nie ma możliwości złożenia wniosku, aby być członkiem Komisji Trójstronnej. Bo nie jest organizacją pracodawców. Nie ma także możliwości udokumentowania tego, że spełnia wymóg posiadania, co najmniej 300 tysięcy podmiotów gospodarczych. W naszej ocenie w nowelizowanej ustawie powinien się znaleźć zapis konstytuujący Krajową Izbę Gospodarczą jako członka Komisji Trójstronnej występującej po stronie środowiska pracodawców.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PiotrJaworski">Z pewnością wiele uwag do Komisji Gospodarki wpłynęło od izb branżowych. W znacznym bowiem stopniu nie ma w projekcie nowelizacji rozróżnienia konkretnych rodzajów izb gospodarczych, a obecnie jest to niezwykle istotne. Dlatego pozwolę sobie stwierdzić w imieniu Krajowej Izby Gospodarczej, że zasadne by było powołanie podkomisji, która mogłaby spokojnie pracować nad nowelizacją i pochylić się nad problemami, o których wspomniałem.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. Chcę powiedzieć, że tym ostatnim wnioskiem wszedł pan w kompetencje Komisji Gospodarki. Proszę na przyszłość nie występować z tego typu wnioskami. Ale wszystkie inne uwagi przyjmujemy. Panie ministrze, czy zechce pan przedstawić jakąś opinię? Nie musi pan oczywiście.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AdamSzejnfeld">Zrobię to z przyjemnością. Zdecydowanie podzielamy intencje projektu ustawy, w tym samym kierunku idą też prace rządu, które właściwie już się kończą. Stanowisko rządu w tej sprawie jest przygotowane, przeszliśmy już etap konsultacji międzyresortowych. A więc wstępnie w imieniu Ministerstwa Gospodarki wydaję pozytywną opinię. Stanowisko oficjalne będzie przekazane panu przewodniczącemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WojciechJasiński">Czy jeszcze ktoś chce zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AdamGawęda">W związku z tym, że nie będziemy mieli dziś okazji zapoznać się z uwagami, które wniesiono na obrady naszej Komisji, myślę, że właściwe byłoby zgłoszenie wniosku o powołanie podkomisji celem rozpatrzenia poprawek i uwag i zapoznanie się ze stanowiskiem rządowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#StanisławPiśko">Z punktu widzenia moralnego czuję się zobowiązany powiedzieć kilka zdań, ponieważ Polska Izba Turystyki była tą organizacją, która jako pierwsza dostrzegła potrzebę zmian w ustawie o izbach gospodarczych. Zyskaliśmy pełne poparcie Polskiej Izby Gospodarczej dla takich propozycji i prace nad nowelizacją rozpoczęto w Sejmie poprzedniej kadencji. Z satysfakcją przyjmujemy fakt, że państwo chcą wrócić do tej problematyki, tak bardzo dla nas ważnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WojciechJasiński">Czy ktoś chce jeszcze zabrać głos? Jeśli nie, kończymy pierwsze czytanie. Dziękuję panu posłowi Gawędzie, że uprzedził propozycję prezydium. Szanowni państwo, to jest niewielka nowelizacja, proponuję, żeby podkomisja liczyła 4 osoby, z każdego klubu po jednej. Pan przewodniczący Antoni Mężydło zgłosił panią poseł Alicję Olechowską z Platformy Obywatelskiej, ja proponuję posła Piotra Stanke z Prawa i Sprawiedliwości. Proszę uprzejmie o dalsze zgłoszenia. Szanowni państwo, bardzo prosimy. Skoro nie ma kandydatur, to będziemy musieli, jak to się mówi, dobrać z młynarzy, czyli z PO i z PiS, no bo w myśl zasady tres faciunt collegium, powinno być co najmniej trzech członków. To znaczy, czy ktoś zgłasza obiekcje przeciwko 4-osobowej podkomisji? Nie widzę. Ustalamy więc, że podkomisja będzie liczyła 4 osoby. Proszę o kandydatury z LiD i PSL. Ja wprawdzie rozmawiałem z posłem Henrykiem Milcarzem, ale w aspekcie następnej podkomisji. Ponieważ jednak prosił, żeby go zgłosić, no to mogę go zgłosić. A przedstawiciela PSL nie ma? Przepraszam, nie mam przed sobą listy według klubów. Widocznie nie ma. No proszę państwa, nie świadczy to dobrze o Komisji, jeśli nie jest w stanie wyłonić z siebie podkomisji. Proszę bardzo, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#WojciechJasiński">Poseł Leonard Krasulski (PiS)</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#WojciechJasiński">Podkomisja będzie się zajmowała typowo roboczą stroną prac nad projektem ustawy. Uważam, że poseł Adam Gawęda jest zainteresowany tą ustawą, a Klub Prawo i Sprawiedliwość nigdy nie uciekał od pracy. Proponuję więc posła Adama Gawędę.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#WojciechJasiński">Myślę, że podkomisja nie rozpocznie pracy, zanim rząd nie przedstawi stanowiska. W tym tygodniu to nie nastąpi, czyli podkomisja zacznie pracę później. Ja bym proponował, żebyśmy powołali komisję 4-osobową w składzie z Henrykiem Milcarzem, no bo jestem z nim po uzgodnieniu, najwyżej ewentualnie kogoś zmienimy. Ktoś mówi, żeby rozszerzać skład? Rozszerzać nie ma co. Musi być wyrażona zgoda. Jeśli Komisja wierzy przewodniczącemu, to pan poseł Milcarz wyrazi zgodę. Szanowni państwo, czy przeciw posłowi Adamowi Gawędzie i Henrykowi Milcarzowi ktoś protestuje? Druga osoba z PO? Mnie jest w istocie wszystko jedno. Co mamy ustalić? Że są 4 osoby, czy 5? Bo trzeba zacząć od tego, że kandydatura posła Adama Gawędy była pierwsza, więc jeśli jest zgłoszona, to muszę ją przyjąć. Ale rozszerzać nie bardzo bym chciał, bo to nie jest najlepszy precedens. Ustawa jest mała i tej sprawy nie trzeba traktować w sposób ambicjonalny. Ale jeszcze raz mówię, jeśli będzie zgłoszona konkretna kandydatura personalna, to będę ją musiał przyjąć. Proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AdamGawęda">W związku z tym, że jest to projekt poselski Platformy Obywatelskiej i Platforma ma kandydata, to ja tylko deklaruję chęć pracy w tej podkomisji. Natomiast nie uzurpuję sobie jakiegoś prawa. Jestem do dyspozycji, bo chcę nad tym tematem popracować. To tyle, żeby nie wzbudzać sporu wokół mojej osoby.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#TomaszNowak">W imieniu posłów Platformy Obywatelskiej zgłaszam posła Wojciecha Saługę.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WojciechJasiński">Czyli skoro poseł Adam Gawęda się wycofał, mamy 4-osobowy skład podkomisji – posłowie Alicja Olechowska (PO), Wojciech Saługa (PO), Piotr Stanke (PiS), Henryk Milcarz (LiD). Czy ktoś jest przeciwko tym propozycjom? Nie ma. Stwierdzam, że powołaliśmy podkomisję w składzie wyżej wymienionym. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#WojciechJasiński">Przechodzimy do drugiego punktu – rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (druk nr 241). W marcu odbyło się pierwsze czytanie ustawy. Jest to dosyć duża zmiana. Padła propozycja, żeby do tej ustawy również powołać podkomisję, ale zważywszy na to, że jest to zmiana znaczna, podkomisja ma być 6-osobowa. Proponuję, żeby były dwie osoby z Platformy, dwie z PiS i po jednej z PSL i LiD. Czy przeciwko 6-osobowej podkomisji są sprzeciwy? Nie widzę. Proszę o składanie wniosków. Pan poseł Antoni Mężydło.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AntoniMężydło">Platforma Obywatelska proponuje poseł Mirosławę Nykiel i posła Tomasza Nowaka.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#WojciechJasiński">W imieniu Klubu Prawo i Sprawiedliwość proponuje pana posła Adama Abramowicza i pana posła Grzegorza Tobiszowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#BogdanLis">Mimo tego, że wystąpiliśmy z LiD, to kontynuujemy prace, które podjęliśmy wcześniej. Jest w klubie zgoda. Uzgodniliśmy, że w tej podkomisji ja będę pracował.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WojciechJasiński">Panie pośle, nie mam nic przeciwko panu. Do pierwszej podkomisji zgłosiłem pana posła Mielcarza trochę de iure caduco, natomiast do tej podkomisji on wyraźnie się zgłosił. Jeśli pan jest upoważniony do tego, by występować oficjalnie na forum Komisji jako przedstawiciel, to nie mam nic przeciwko. Przyjmujemy więc zgłoszenie pana posła Bogdana Lisa. No i znów mamy problem z Polskim Stronnictwem Ludowym, tak? Słyszę, że jest propozycja kandydatury poseł Alicji Olechowskiej?</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#WojciechJasiński">Czyli w skład podkomisji wchodziliby posłowie: Mirosława Nykiel (PO), Alicja Olechowska (PO), Tomasz Nowak (PO), Adam Abramowicz (PiS), Grzegorz Tobiszowski (PiS), Bogdan Lis (LiD). Nie ma sprzeciwu?</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że powołaliśmy drugą podkomisję w składzie wyżej przedstawionym do przygotowania projektu ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#WojciechJasiński">Przystępujemy do punktu trzeciego: rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (druk nr 262).</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#WojciechJasiński">Proszę państwa, pół minuty przerwy, bo część gości chce nas opuścić.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#WojciechJasiński">Dla porządku powiem jeszcze, że po zakończeniu naszych obrad proszę podkomisje o pozostanie i ukonstytuowanie się.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#WojciechJasiński">Oddaję głos pani poseł Mirosławie Nykiel, przewodniczącej podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MirosławaNykiel">Podkomisja zebrała się 26 marca. Sprawozdanie z jej prac otrzymali państwo w druku nr 262. Króciutki wstęp. W 1994 roku utworzono 17 specjalnych stref ekonomicznych, z czego 14 funkcjonuje. Ustawę nowelizowano 4 razy, w 2000, 2003, 2004 i 2006 roku. Obecny projekt nowelizacji przewiduje, po pierwsze, zwiększenie limitu wielkości obszaru stref do 20 tysięcy hektarów. Jak wiemy, ten instrument cieszy się dużym powodzeniem. Bezpośrednie dotacje są korzystniejsze niż dotacje z budżetu państwa, a więc w interesie naszej gospodarki leży, żeby zwiększyć powierzchnię specjalnych stref ekonomicznych. Poprzednio limit wynosił 12 tysięcy hektarów. Dodam, że do tej pory utworzono już 120 tysięcy miejsc pracy i zainwestowano 40 miliardów złotych.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#MirosławaNykiel">Następna zmiana określa zasady i kryteria obejmowania strefą tych gruntów, które stanowią własność podmiotów innych niż Skarb Państwa: a więc gmin, zarządzających strefą, będących w użytkowaniu wieczystym zarządzającego. W związku z tym, że w obszarze specjalnych stref ekonomicznych znajdą się prywatne grunty, konieczne stało się opracowanie szczegółowych kryteriów włączania tych gruntów. Projekt ustawy zawiera delegację dla Rady Ministrów do wydania stosownego rozporządzenia.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#MirosławaNykiel">Trzecia zmiana to uściślenie warunków zezwolenia dla zakreślenia okoliczności jego zmiany przez Ministra Gospodarki.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#MirosławaNykiel">W zmianie czwartej proponuje się zmiany zakresu rozwoju strefy. W świetle obecnie obowiązujących przepisów artykułu 9, ustawy każda zmiana granic strefy wymaga zmiany rozporządzenia ministra właściwego do spraw gospodarki, ustalającego plan rozwoju strefy, działającego w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego. Opis terenu strefy wraz ze szczegółowym opisem infrastruktury często jednak już po kilku miesiącach jest nieaktualny. Nowo proponowany artykuł 9 przewiduje, że zmiana planu rozwoju strefy będzie dokonywana jedynie w przypadku aktualizowania celów ustanowienia strefy oraz obowiązków zarządzającego.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#MirosławaNykiel">Piąta zmiana dotyczy ograniczenia możliwości zatrudnienia członków zarządów spółek zarządzających przedsiębiorstwem działającym na terenie tej samej strefy. Z uwagi na wykonywanie przez spółki zarządzające władztwa administracyjnego, na przykład w zakresie wydawania zezwoleń, uważamy, że konieczny jest zakaz łączenia funkcji członka zarządu z zatrudnieniem u przedsiębiorców, prowadzących działalność gospodarczą na terenie strefy.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#MirosławaNykiel">Szósta zmiana dotyczy uregulowania kwestii powoływania zarządów w spółkach zarządzających specjalnymi strefami ekonomicznymi wyłącznie w ustawie o specjalnych strefach ekonomicznych. Przypomnę, że do tej pory regulacje te znajdowały się w trzech ustawach: w ustawie o prywatyzacji i komercjalizacji, w ustawie o gospodarce komunalnej i w ustawie o specjalnych strefach ekonomicznych. W naszej zmianie proponujemy, żeby uregulowania znajdowały się tylko w ustawie o specjalnych strefach ekonomicznych.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#MirosławaNykiel">Siódma zmiana mówi, że podmiotem opiniującym wniosek o utworzenie specjalnej strefy ekonomicznej będzie nie wojewoda lecz zarząd województwa. Obecnie przed rozpoczęciem procedury legislacyjnej propozycje zmiany granic strefy uzgadnia się z Ministrem Rozwoju Regionalnego. W projekcie proponujemy, by robił to zarząd województwa, ponieważ to województwo prowadzi politykę regionalną. Minister Rozwoju Regionalnego i tak uczestniczy w tym procesie jako członek Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#MirosławaNykiel">Ósma zmiana – rozdzielenie delegacji dla Rady Ministrów do wydawania rozporządzeń w sprawach specjalnych stref ekonomicznych. Rozdzielenie jednej delegacji dla Rady Ministrów do wydawania rozporządzenia ustanawiającego strefę na dwie delegacje było już wcześniej sugerowane przez Rządowe Centrum Legislacji. A zatem projektowana zmiana uprości procedury legislacyjne w przypadku konieczności wprowadzenia zmian.</u>
<u xml:id="u-18.8" who="#MirosławaNykiel">Poprawki zaproponowane przez podkomisję zostały jednogłośnie przyjęte. A zatem w artykule 1 podpunkt 1 połączono punkt 1 i 2 projektu rządowego. W artykule 4 wprowadzono drobne korekty legislacyjne na wniosek legislatora z Sejmu, wprowadzono nowe brzmienie całego artykułu 5, dając możliwość tworzenia stref na gruntach stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego, a nie tylko gminy, jak jest obecnie, ponieważ nie ma uzasadnienia do takiego wykluczenia. W artykule 5 ustęp 3 wprowadzono korektę legislacyjną, gdyż w świetle uzasadnienia do projektu ustawy kryteria są rozłączne, konieczny jest więc wyraz „lub”. W punkcie 3 w artykule 6 projektu skreślono ustępy 3 i 4, ponieważ nie ma uzasadnienia, aby większość członków zarządu i rad nadzorczych powoływał bezpośrednio Minister Gospodarki. Wstępnie dyskutowaliśmy o tym na posiedzeniu Komisji. W punkcie 6 wprowadzono zmiany brzmienia ustępu 4 w artykule 8, bo obecne brzmienie o powierzeniu zarządzającemu strefą organizacji przetargu jest różnie interpretowane. Zakwestionowano prawo zarządzającego do dokonywania niezbędnych czynności przygotowawczych, takich jak wycena, gdy chodzi o geodezyjne nieruchomości. Obecny zapis jednoznacznie uprawnia właściciela grunta do zawarcia z zarządzającym stosownej umowy.</u>
<u xml:id="u-18.9" who="#MirosławaNykiel">Poza powyższymi przegłosowanymi poprawkami pan poseł Paweł Lis zgłosił poprawkę do artykułu 3 ustęp 2 projektu, proponując, aby nowe warunki zmiany zezwolenia, określone w artykule 19 ustęp 4 projektu dotyczyły również przedsiębiorców już posiadających zezwolenia. Taka możliwość będzie korzystna dla przedsiębiorcy i wprowadzi jednolite prawo dla wszystkich. Przedstawiciel rządu nie podzielił tej opinii, a zatem jest propozycja podkomisji, aby tę poprawkę przedyskutować na posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję pani poseł za bardzo dokładne omówienie projektu nowelizacji. Szanowni państwo, przystępujemy do procedowania. Czy do tytułu ustawy są uwagi?</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#WojciechJasiński">Informuję, że Ministerstwo Gospodarki reprezentuje pan dyrektor, pan minister Adam Szejnfeld musiał wyjść na posiedzenie plenarne.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#WojciechJasiński">Uwag nie ma. Stwierdzam, że tytuł ustawy został przyjęty</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#WojciechJasiński">Czy do wstępu są uwagi? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że wstęp został przyjęty</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#WojciechJasiński">Czy do zmiany 1 w artykule 1 są uwagi? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że zmiana 1 w artykule 1 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-19.7" who="#WojciechJasiński">Czy do zmiany 2 w artykule 1 są uwagi? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-19.8" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że zmiana 2 w artykule 1 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-19.9" who="#WojciechJasiński">Czy do zmiany 3 w artykule 1 są uwagi? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-19.10" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że zmiana 3 w artykule 1 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-19.11" who="#WojciechJasiński">Czy do zmiany 4 w artykule 1 są uwagi? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-19.12" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że zmiana 4 w artykule 1 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-19.13" who="#WojciechJasiński">Czy do zmiany 5 w artykule 1 są uwagi? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-19.14" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że zmiana 5 w artykule 1 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-19.15" who="#WojciechJasiński">Czy do zmiany 6 w artykule 1 są uwagi? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-19.16" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że zmiana 6 w artykule 1 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-19.17" who="#WojciechJasiński">Czy do 7 w artykule 1 są uwagi? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-19.18" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że zmiana 7 w artykule 1 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-19.19" who="#WojciechJasiński">Czy do zmiany 8 w artykule 1 są uwagi? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-19.20" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że zmiana 8 w artykule 1 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-19.21" who="#WojciechJasiński">Czy do zmiany 9 w artykule 1 są uwagi? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-19.22" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że zmiana 9 w artykule 1 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-19.23" who="#WojciechJasiński">Czy do zmiany 10 w artykule 1 są uwagi? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-19.24" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że zmiana 10 w artykule 1 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-19.25" who="#WojciechJasiński">Czy do artykułu 1są uwagi? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-19.26" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że artykuł 1 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-19.27" who="#WojciechJasiński">Czy do artykułu 2 ustawy są uwagi? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-19.28" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że artykuł 2 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-19.29" who="#WojciechJasiński">Czy do artykułu 3 są uwagi? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-19.30" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że artykuł 3 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-19.31" who="#WojciechJasiński">Czy do artykułu 4 ustawy są uwagi? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-19.32" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że artykuł 4 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-19.33" who="#WojciechJasiński">Czy do artykułu 5 ustawy są uwagi? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-19.34" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że artykuł 5 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-19.35" who="#WojciechJasiński">Czy do całości ustawy są uwagi? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PiotrWojaczek">Reprezentuję Konferencję Specjalnych Stref Ekonomicznych. Bardzo przepraszam pana przewodniczącego, że pozwalam sobie zakłócać tok głosowań, ale pomiędzy podkomisją a Komisją wyniknęła sprawa pewnej kosmetyki. W artykule 7, ale oryginalnej ustawy...</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#WojciechJasiński">Obawiam się, że po pierwsze, wykracza pan poza materię obrad Komisji, po drugie, ta ustawa jest już przyjęta. Na zgłaszanie uwag był stosowny czas, nikomu nie odmawiałem głosu. Proszę mnie nie wprowadzać w sytuacje ambarasujące, bo obowiązuje procedura. Nikomu głosu nie zabierałem. Ustawa została przyjęta.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PiotrWojaczek">Gdyby to był ambaras dla mnie, to pół biedy. To jest ambaras dla Ministra Gospodarki, więc może byłoby warto wysłuchać i zastanowić się. Następna nowela, jak znam życie, będzie za rok, a do tego czasu w kilku województwach dojdzie do poważnych konfliktów. Chodzi o banalną sprawę. W radzie nadzorczej jest przedstawiciel wojewody, ale nie wiadomo którego, gdy tymczasem są strefy obejmujące 4 województwa. A tak naprawdę chodzi o wojewodę historycznego, czyli tego, gdzie jest siedziba spółki. Wystarczyłoby tylko to dopisać.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#WojciechJasiński">Będzie jeszcze drugie czytanie ustawy. Wtedy proszę wnieść tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PiotrWojaczek">Dziękuję, tak to zrobię.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#WojciechJasiński">To znaczy, proszę wnieść poprawkę za pośrednictwem posła klubu, w stosownym trybie.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PiotrWojaczek">Oczywiście.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#WojciechJasiński">Uznaję, że Komisja przyjęła projekt ustawy.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, proszę o zgłaszanie kandydatur sprawozdawcy Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#AntoniMężydło">Myślę, że sprawozdawcą powinna zostać pani poseł Mirosława Nykiel.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#WojciechJasiński">Czy pani poseł się zgadza?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MirosławaNykiel">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#WojciechJasiński">Czy wobec tej propozycji jest jakaś opozycja? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że sprawozdawcą została pani poseł Mirosława Nykiel. Gratuluję pani poseł.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, wyznaczam termin 14 kwietnia na zgłoszenie opinii przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#WojciechJasiński">Wyczerpaliśmy porządek obrad. Czy ktoś chce jeszcze zabrać głos? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#WojciechJasiński">Proszę członków podkomisji o pozostanie i ukonstytuowanie się.</u>
<u xml:id="u-31.5" who="#WojciechJasiński">Dziękuję państwu za obecność. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>