text_structure.xml 26.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PawełArndt">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Witam pana Józefa Oleńskiego, prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, witam pana Stanisława Kluzę, przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego, witam panią Halinę Olendzką, rzecznika ubezpieczonych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PawełArndt">Witam wszystkich państwa przybyłych na nasze posiedzenie, witam wszystkich Janów, z najlepszymi życzeniami imieninowymi.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PawełArndt">Proszę państwa, już skład osób witanych pokazuje, jakim częściami budżetowymi będziemy się dzisiaj zajmowali. Kontynuujemy rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres os 1 stycznia do 31 grudnia 2009 roku, wraz z przedstawioną przez Prezesa Najwyższej Izby Kontroli „Analizą wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej w 2009 r.”.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PawełArndt">Dzisiaj kontynuujemy części należące do właściwości Komisji Finansów Publicznych. Omawiać będziemy kolejno: cześć 58 – Główny Urząd Statystyczny, cześć 70 – Komisja Nadzoru Finansowego i, wreszcie, plan finansowy Rzecznika Ubezpieczonych.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PawełArndt">Mam nadzieję, że państwo posłowie otrzymali wszystkie materiały, żeby przeanalizować wykonanie budżetu w poszczególnych częściach.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PawełArndt">Rozpoczniemy wiec rozpatrywanie sprawozdania. Będzie ono przebiegało w taki sam sposób, jak zwykle, najpierw wystąpienie posła wyznaczonego przez prezydium komisji do zreferowania poszczególnych części budżetowych, potem wystąpienie przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli, potem dyskusja, pytania posłów, odpowiedzi przedstawicieli dysponentów części budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PawełArndt">Rozumiem, że nie ma wątpliwości, w jaki sposób będziemy pracować. Wobec tego, proszę pana posła Aleksandra Marka Skorupę o zreferowanie wykonania części 58 – Główny Urząd Statystyczny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AleksanderMarekSkorupa">Panie przewodniczący, szanowni państwo, przystępując do omówienia sprawozdania z wykonania budżetu państwa w części budżetowej 58 – Główny Urząd Statystyczny, chciałbym na początku podziękować przedstawicielom Głównego Urzędu Statystycznego za przekazanie dodatkowej informacji, która, oprócz poszerzenia realizacji budżetu, również zawiera informacje dotyczące działalności GUS. Oczywiście, dzisiaj o działalności nie będziemy dużo rozmawiać, głównie zajmiemy się przyjęciem sprawozdania z wykonania budżetu w tej części.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#AleksanderMarekSkorupa">Generalnie, można powiedzieć, że informacja z wykonania budżetu nie budzi zastrzeżeń. Sprawozdanie zasługuje na przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#AleksanderMarekSkorupa">Najwyższa Izba Kontroli sformułowała pewne zastrzeżenie, dotyczące niewykonania w pełni zadań w zakresie przygotowania do spisów powszechnych, z których pierwszy odbędzie się w roku 2010, będzie to powszechny spis rolny, a następny, w roku 2011, będzie to powszechny spis ludności i mieszkań. Można powiedzieć, że już w roku 2009 były realizowane działania przygotowujące do realizacji tych zadań. Najwyższa Izba Kontroli wskazała na niewykorzystanie w całości ok. 16.000 tys. zł środków w tym zakresie, ale rozumiem, że czas, którym Główny Urząd Statystyczny dysponuje, pozwoli jeszcze to nadgonić.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#AleksanderMarekSkorupa">Ta uwaga jest na marginesie ogólnej, bardzo pozytywnej, oceny całości. Mówimy tu o wszystkich elementach realizacji budżetu, czyli, legalności, celowości, rzetelności, gospodarności.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#AleksanderMarekSkorupa">Możemy powiedzieć, że w części – 58 funkcjonuje dwudziestu dysponentów trzeciego stopnia, czyli szesnaście urzędów statystycznych, centrala GUS, Zakład Wydawnictw Statystycznych, Centralny Ośrodek Informatyki Statystycznej oraz Centralna Biblioteka Statystyczna. Realizacja wydatków odbywa się tu na zasadzie administracyjnej. Funkcjonują też zakłady budżetowe, Centrum Edukacji Statystycznej w Jachrance oraz Instytut Statystyki Publicznej, którego podstawowym zadaniem jest informacja o sytuacji gospodarczej, demograficznej i społecznej kraju.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#AleksanderMarekSkorupa">Przechodząc do realizacji budżetu musimy powiedzieć, że jeśli chodzi o dochody, nie jest to instytucja, która ma dla dochodów budżetu szczególne znaczenie. Całkowity poziom, zrealizowany, to 2.337 tys. zł, co, z jednej strony, stanowi wzrost w stosunku do ubiegłego roku o 17,7% w wykonaniu. Jednak, tak jak powiedziałem, nie jest to suma istotna. Składają się na nią głównie standardowe dochody, związane z wynajmem majątku i starannością w pozyskiwaniu środków, w przypadku jakiś kar umownych, czy świadczonych usług.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#AleksanderMarekSkorupa">Jeśli chodzi o wydatki, to wydatki Głównego Urzędu Statycznego są już znacznie większe, wynoszą około 500.000 tys. zł. Konkretnie, zrealizowano 472.900 tys. zł. Jest to 98,7% planu, co oznacza, że wydatki nie przekraczały limitów w poszczególnych pozycjach. Tak, jak powiedziałem, z racji charakteru tej instytucji, wydatki są stabilne. Zrealizowano je z należytą starannością, przestrzegając stosownych przepisów, w tym przede wszystkim ustawy – Prawo zamówień publicznych.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#AleksanderMarekSkorupa">Największe wydatki w tej części budżetu to, tradycyjnie, administracja publiczna.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#AleksanderMarekSkorupa">Na informatykę wydatkowano 41,4% ogólnej kwoty wydatków. Jak wiemy, ta instytucja znaczne środki wydatkuje na przygotowanie do spisów, poprzez zakup akcesoriów komputerowych, programów, licencji.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#AleksanderMarekSkorupa">Można powiedzieć, że tę instytucję stanowią pracownicy i sprzęt informatyczny wraz z oprogramowaniem i narzędziami do tego oprogramowania.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#AleksanderMarekSkorupa">Jeśli chodzi o zatrudnienie i wynagrodzenia, to, można powiedzieć, że jest to jedna z tych instytucji, w której poziom wynagrodzeń nie był wysoki, w stosunku do całej sfery budżetowej. W 2009 roku zrealizowano wynagrodzenie przeciętne brutto na poziomie 3586 zł, przy 5233 zł w państwowej sferze budżetowej. Można powiedzieć, że wskaźnik wzrostu przeciętnego wynagrodzenia 11, 2%, w stosunku do roku 2008, pozwala przybliżać się do poziomu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej. Myślę, że wszyscy mamy świadomość, że jest to jedna z instytucji najsłabiej opłacanych, jeśli chodzi o sferę budżetową.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#AleksanderMarekSkorupa">Tyle chciałbym powiedzieć na temat realizacji budżetu. Jak powiedziałem, ocena, także NIK, jest pozytywna, przy drobnych zastrzeżeniach dotyczących przygotowań do spisów, które nastąpią w roku 2010 i w roku 2011.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#AleksanderMarekSkorupa">Nie budziła również zastrzeżeń gospodarka pozabudżetowa, czyli Centrum Edukacji Statystycznej.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#AleksanderMarekSkorupa">Ogólna ocena wykonania budżetu jest pozytywna. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję panu posłowi. Dzisiaj jest także z nami pani minister Hanna Majszczyk z Ministerstwa Finansów. Serdecznie witam panią minister. Witam także pana dyrektora Waldemara Długołęckiego z Najwyższej Izby Kontroli, któremu oddaję głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WaldemarDługołęcki">Jeśli można, to w tej kwestii głos zabierze pan dyrektor Dariusz Zielecki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PawełArndt">Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#DariuszZielecki">Pan poseł referent właściwie wszystko powiedział o wykonaniu budżetu w części budżetowej – 58, łącznie z oceną NIK. Rzeczywiście, chciałbym potwierdzić pozytywną ocenę wykonania budżet w tej części, zarówno pod względem zrealizowania dochodów, jak i wydatków, jak również – jeszcze nie było o tym mowy – sprawozdawczości. Sprawozdawczość roczną NIK zaopiniowała pozytywnie, bez zastrzeżeń. Oznacza to, że przekazywano rzetelny obraz dochodów i wydatków, należności i zobowiązań. Nie mieliśmy również zastrzeżeń na temat systemów ksiąg rachunkowych i kontroli finansowej, badanie próby dowodów księgowych nie wykazało nieprawidłowości, co pozwoliło na pozytywną opinię w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#DariuszZielecki">Chciałbym jeszcze nawiązać do problemu przygotowania spisów powszechnych. NIK, oczywiście, nie widzi tu zagrożenia niezrealizowania zadań, przed rozpoczęciem spisu, nie ma tej kwestii w naszych raportach. Natomiast zwracamy uwagę na niewykorzystywanie tych środków, gdyż część niewykorzystanych środków, dziś zablokowanych środków, które Minister Finansów mógłby przeznaczyć na inne cele, była wynikiem nierzetelnego zaplanowania zadań i przeszacowania kosztów. Opisujemy to szczegółowo w raporcie.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#DariuszZielecki">Chciałbym podkreślić, że zwracany na to uwagę, ponieważ taka sytuacja występuje już po raz kolejny, w kolejnym roku. W ubiegłym roku również zwracaliśmy uwagę, że przygotowanie do zadań spisowych nie było najlepsze, część środków nie była wykorzystana.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#DariuszZielecki">Jednakże podkreślam jeszcze raz, że nie oznacza to, że widzimy jakieś zagrożenie przy realizacji budżetu, natomiast zwracamy uwagę na tę sprawę. Myślę, że warto byłoby, aby GUS się temu przyjrzał. Zresztą, z odpowiedzi pana prezesa na nasze wystąpienie pokontrolne wynika, że z należytą uwagą przyjęto nasze wnioski w tej sprawie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję panu dyrektorowi. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Przypominam, omawiamy część 58 budżetu państwa – Główny Urząd Statystyczny.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PawełArndt">Czy pan prezes chciałby dwa słowa powiedzieć? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JózefOleński">Szanowni państwo, po pierwsze, chciałbym stwierdzić, że z punktu widzenia zakresu rzeczowego zadań Głównego Urzędu Statystycznego, które wynikają z rocznego programu badań statystycznych, przyjmowanego w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, planu prac metodologicznych, a także innych dokumentów, określających zadania rozwoju i utrzymania infrastruktury statystyki publicznej, zadań wynikających ze zobowiązań Polski w zakresie współpracy międzynarodowej w dziedzinie statystyki i, także, zadań statystyki publicznej w zakresie udostępnienia informacji, zrealizowaliśmy wszystko to, co było zaplanowane, w ramach tych środków, jakie były nam przyznane. Powiedziano tu już o tym.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JózefOleński">Dziękuję za zwrócenie uwagi na to, że Główny Urząd Statystyczny i jeszcze kilka innych resortów, z punktu widzenia poziomu wynagrodzeń należą do takiego, starego, portfela, gdzie poziom wynagrodzeń drastycznie odbiega od poziomu wynagrodzeń tych, którzy weszli do nowego portfela. To, niestety, utrudnia dostosowanie poziomu kadry do tych zadań, jakie obecnie przed nami stoją.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#JózefOleński">Chciałbym również wyjaśnić problemy, jakie mamy z pełnym i terminowym wykorzystaniem, podczas roku kalendarzowego, środków przeznaczonych na spisy powszechne. Tutaj, niestety, przyczyną jest cały tryb wydatkowania środków, wynikający z ustawy – Prawo zamówień publicznych. Szereg zadań, w ramach spisu powszechnego, są to zakupy, bądź zakupy rzeczowe, bądź zakupy usług. Przetargi można ogłosić dopiero wtedy, kiedy mamy środki. Jeżeli środki otrzymujemy np. w listopadzie i wtedy ogłaszamy przetarg, to, mając na uwadze bardzo rozbudowany tryb różnego rodzaju protestów, zakończenie przetargu w ramach roku kalendarzowego jest po prostu niemożliwe. Dlatego apelowałbym do państwa o pochylenie się, przy jakiejś okazji, nad tym problemem. Chodzi o to, że często mamy do czynienia z sytuacją, w której protesty, w sposób całkowicie nieuzasadniony, ale jednak zgodny z procedurami, opóźniają nam zakończenie postępowań i przekroczony zostaje ten sakramentalny termin, 31 grudnia danego roku, co powoduje niewykorzystanie środków.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#JózefOleński">Chciałbym także zwrócić uwagę na to, że ponieśliśmy w ubiegłym roku, i ponosimy w tym roku, pewne nieprzewidziane, ale obciążające, zwłaszcza urzędy statystyczne, koszty rzeczowe. Wiąże się to z tym, co ja nazywam „nieszczelnym okienkiem”, ale nazywa się to „jedno okienko”.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#JózefOleński">Wprowadzenie zmian trybu rejestracji osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą spowodowało, że cofnęliśmy się, jeżeli chodzi o całą technikę obiegu dokumentów, mniej więcej o 20 lat, z elektronicznego regonu do obiegu dokumentów papierowych. Już zapomnieliśmy o tym, że dokumenty wysyła się papierowo. Niestety, musimy ponownie wysyłać. A są to setki tysięcy zawiadomień o nadaniu numeru regonu, które wysyłamy. Jest to jedna z tych zmian, która, niestety, dokonała się, niezależnie od regulacji ustawie o statystyce publicznej i rozporządzenia dotyczącego regonu. Musimy to pokrywać we własnym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#JózefOleński">Zwracam na to uwagę, że, wykonując nasze zadania, czasem napotykamy na dodatkowe koszty, których wcześniej nie przewidywaliśmy. To był przykład.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#JózefOleński">Chciałbym podziękować panu posłowi sprawozdawcy, Najwyższej Izbie Kontroli i państwu za to, że zechcieli państwo przeanalizować nasz raport i, jak rozumiem, wynik jest przychylny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję panu prezesowi. Nadal nie widzę nikogo, kto by chciał zabrać głos na temat tej części budżetowej. Zatem, stwierdzam zakończenie omawiania części budżetowej 58 – Główny Urząd Statystyczny. Dziękuję panu prezesowi i jego współpracownikom.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PawełArndt">Kontynuujemy naszą pracę. Jako następną część budżetową omówimy część budżetową 70 – Komisja Nadzoru Finansowego. Referentem jest pan poseł Jarosław Urbaniak. Panie pośle, oddaję panu głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JarosławUrbaniak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, wykonanie budżetu w części 70 – Komisja Nadzoru Finansowego, należy ocenić pozytywnie. Pozwalam sobie rozpocząć od takiego stwierdzenia, aby zaoszczędzić państwa czas i skupić się, w związku z tym, co powiedziałem, że jest pozytywnie, na kilku drobnych uwagach.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JarosławUrbaniak">Najważniejsze liczby: dochody Komisji Nadzoru Finansowego zostały wykonane w 74,1%, zamiast zaplanowanych 199.716 tys. zł zrealizowano tylko 148.036 tys. zł. Ten wynik jest w pełni uzasadniony w roku 2009, to obniżenie wynikało ze zwrotu nadpłaconych zaliczek w roku 2008. Rzeczywiście było tak, że sytuacja prawna, dotycząca zaprzestania płacenia zaliczek, nastąpiła dopiero w grudniu 2008 roku. Ściągalność należności należy także ocenić pozytywne.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#JarosławUrbaniak">Wydatki zrealizowano w 92,6%, to znaczy w kwocie 183.239 tys. zł, przy planowanych 197.974 tys. zł. Większość wydatków stanowią wydatki na wynagrodzenia i pochodne.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#JarosławUrbaniak">Przy okazji – myślę, że NIK będzie o tym mówiła trochę szerzej – chcę zwrócić uwagę na złe zaksięgowanie składki na PFRON. Odbiło się to zawyżeniem przeciętnego wynagrodzenia przy statystykach.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#JarosławUrbaniak">Zatrudnienie średnie wynosiło 846 etatów i było o 67 etatów wyższe, niż w roku 2008. Ale należy tu zwrócić uwagę, że o 63 etaty niższe, niż zakładał plan na rok 2009.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#JarosławUrbaniak">NIK stwierdziła uchybienia w sposobie dokumentowania przetargów. Należy także zauważyć, że Departament Administracyjno-Budżetowy KNF nie sporządził planu zamówień publicznych na 2009 rok, mimo że był zobowiązany do tego zarządzeniem przewodniczącego KNF.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#JarosławUrbaniak">Te drobne uwagi wypowiedziałem dlatego, że uważam, że KNF, akurat, w tym zakresie, powinna być wzorem dla innych instytucji.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#JarosławUrbaniak">Chciałbym wrócić do sprawy, może trochę, łączącej się z tym tematem. Przeciętne wynagrodzenie wynosiło 8950 zł, było wyższe o 3,1%. W KNF 8950 zł to zbyt mało, w mojej ocenie, bo, o ile mogę uwierzyć, że ktoś z pasji może być poetą, malarzem, nawet, parlamentarzystą lub ministrem, to nie jestem w stanie uwierzyć, że młody, zdolny, dobrze wykształcony człowiek woli te samą prace wykonywać w urzędzie, jakim jest Komisja Nadzoru Finansowego, niż w instytucjach finansowych. Kolejny raz zwracam uwagę na ten problem.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#JarosławUrbaniak">Tak, jak powiedziałem na początku, wykonanie budżetu w części 70 należy ocenić pozytywnie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję panu posłowi, proszę o zabrnie głosu pana dyrektora Długołęckiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#WaldemarDługołęcki">Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie ocenia wykonanie budżetu w części 70 – Komisja Nadzoru Finansowego. Roczne sprawozdania budżetowe zostały sporządzone zgodnie z ewidencją finansowo-księgową. Nie zgłosiliśmy uwag na temat sposobu prowadzenia ewidencji finansowo – księgowej.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#WaldemarDługołęcki">Uwaga pana posła, dotycząca zniekształcenia zatrudnienia i przeciętnego wynagrodzenia, na skutek niewłaściwego zakwalifikowania wydatków na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, dotyczy sprawy, która została już skorygowana, po zakończeniu kontroli NIK, wniosku pokontrolnego i to sprawozdanie już ujęte jest prawidłowo w sprawozdaniu Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#WaldemarDługołęcki">Chciałbym powiedzieć, że w ramach kontroli sprawdziliśmy około 20% wydatków zrealizowanych przez KNF i nie stwierdziliśmy nieprawidłowości.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#WaldemarDługołęcki">Pan poseł wspomniał też o naszych uwagach, dotyczących opracowania planu zamówień publicznych. Chciałbym dodać, że opracowanie tego planu jest wymagane procedurami wewnętrznymi, obowiązującymi w KNF. Jeżeli są takie procedury, to, oczywiście, ostrzejsze są wymagania, niż wynikające z ustawy – Prawo zamówień publicznych i, oczywiście, należy ich przestrzegać.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#WaldemarDługołęcki">Stwierdziliśmy jeszcze w trzech postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego pewne uchybienia o charakterze formalnym, ale one nie miały wpływu na wynik postępowania. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję panu dyrektorowi. Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PawełArndt">Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie słyszę zgłoszeń. Rozumiem, że wszystkim podoba się wykonanie budżetu Komisji Nadzoru Finansowego w 2009 r.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PawełArndt">Czy pan przewodniczący chciałby zabrać głos? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#StanisławKluza">Chciałbym podziękować za bardzo dobre, rzetelne, wnikliwe sprawozdanie. Budżet tego roku będziemy również wykonywać jak najlepiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PawełArndt">Rozumiem, że mogę stwierdzić zakończenie omawiania budżetu w części 70. Dziękuję panu przewodniczącemu i jego współpracownikom.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PawełArndt">Kolejny punkt porządku obrad to omówienie planu finansowego Rzecznika Ubezpieczonych. Referentem jest również pan poseł Jarosław Urbaniak. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JarosławUrbaniak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, wykonanie budżetu Rzecznika Ubezpieczonych za roku 2009 należy również ocenić pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#JarosławUrbaniak">Jest to budżet bardzo niewielki, zarówno przychody jak i koszty to niespełna 5.500 tys. zł, a dokładnie zaplanowane przychody na rok 2009 wynosiły 5.800 tys. zł, zrealizowano je w kwocie 5.488 tys. zł. Koszty zaplanowano na tym samym poziomie 5.800 tys. zł, zrealizowano na poziomie 5.455 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#JarosławUrbaniak">Cóż można o tym powiedzieć? To, co zawsze. Boli to, iż, mimo że chodzi o małe pieniądze, jednym z większych kosztów Rzecznika Ubezpieczonych są czynsze za pomieszczenia biura Rzecznika Ubezpieczonych, bo wynoszą aż 300 tys. zł. Myślę, że, w przypadku instytucji państwowej, są to koszty zupełnie niepotrzebne.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#JarosławUrbaniak">Więcej uwag nie mam. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PawełArndt">Proszę o wypowiedź przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli, proszę pana dyrektora Długołęckiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#WaldemarDługołęcki">Panie pośle, panie przewodniczący, nie przeprowadzaliśmy kontroli u Rzecznika Ubezpieczonych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PawełArndt">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby wypowiedzieć się na temat wykonania budżetu w 2009 roku przez Rzecznika Ubezpieczonych? Nie słyszę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PawełArndt">Czy pani rzecznik chciałaby zabrać głos? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#HalinaOlendzka">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący, dziękuję bardzo, panie pośle, za pozytywną ocenę wykonania naszego skromnego planu finansowego.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#HalinaOlendzka">Chciałabym się odnieść do kwestii czynszu, która jest, już po raz kolejny, podnoszona. Zgodnie z sugestią państwa, zwróciliśmy się do MSWiA o umożliwienie nam skorzystania z lokalu, będącego w zasobach Skarbu Państwa. Niestety, odpowiedź otrzymaliśmy negatywną.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#HalinaOlendzka">Przeprowadziliśmy też rekonesans kosztów 1 m2 lokalu w Warszawie. Okazuje się, że lokal, który wynajmujemy, mieszczący się przy Alejach Jerozolimskich 44, czyli mający bardzo dobrą lokalizację, tuż przy rotundzie, jest najtańszym lokalem, jaki w tej chwili można w Warszawie dostać; 1 m2 powierzchni użytkowej biurowej, bo są jeszcze korytarze, są jeszcze te mniej kosztowne części, to 77,17 zł. Czyli, w porównaniu z odpowiedziami na nasze zapytanie, to jednak jest koszt najniższy.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#HalinaOlendzka">Oczywiście, bardzo chcielibyśmy te pieniądze przeznaczyć na inny cel, a konkretnie, na nasze zadania, które nakłada na nas ustawa.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#HalinaOlendzka">Jesteśmy jedynym biurem w całej Polsce, nie mamy delegatur lokalnych, w województwach. Przyjmujemy skargi i jest to tylko jedna z prerogatyw naszego działania.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#HalinaOlendzka">Może o niej powiem, bo ona jest najważniejsza. W 2009 roku skarg było 8.500, a dynamika wzrostu w pierwszym kwartale tego roku to jest 40%.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#HalinaOlendzka">Oczywiście, kontaktujemy się także z naszymi klientami w inny sposób. Prowadzimy dziesięciogodzinny dyżur telefoniczny i tych porad telefonicznych jest ponad 11.000, mimo że mamy tylko jedną linię telefoniczną, bo na drugą nas nie stać. Odpowiadamy również na e-malie. Wpływa ich około 2.000. Cały czas liczba naszych kontaktów wzrasta.</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#HalinaOlendzka">Z tego wynika, że każdy grosz byłby wykorzystany na korzyść naszych, skarżących się, klientów, petentów zakładów ubezpieczeń. Niestety, musimy gdzieś istnieć.</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#HalinaOlendzka">Apeluję do państwa. Jeżeli byłaby możliwa jakaś pomoc, abyśmy mogli otrzymać lokal z zasobów Skarbu Państwa, to bylibyśmy bardzo wdzięczni. Dziękuję uprzejmie państwu, dziękuję, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję, pani rzecznik. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze wypowiedzieć się? Nie słyszę zgłoszeń. Przyjmujemy apel pani rzecznik, może uda się go zrealizować.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PawełArndt">Nie ma zgłoszeń do wypowiedzi. Stwierdzam zakończenie omawiania wykonania planu finansowego rzecznika ubezpieczonych. To był ostatni punkt tego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PawełArndt">Chciałbym przypomnieć państwu, że kolejne posiedzenia są o godzinie 12.00 i o godzinie 15.00. Posiedzenie o godzinie 15.00 odbędzie się w sali nr 118. Przewiduję dość duże zgromadzenie. Zapraszam na kolejne posiedzenia. Póki co, dziękuję wszystkim za obecność.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PawełArndt">Wyczerpaliśmy porządek obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>