text_structure.xml 27 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PawełArndt">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PawełArndt">Witam wszystkich przybyłych na nasze dzisiejsze posiedzenie. Stronę rządową reprezentuje dzisiaj pan minister Dariusz Daniluk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Witam bardzo serdecznie. Witam przedstawicieli Związku Banków Polskich. Witam wszystkich państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PawełArndt">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie sprawozdania podkomisji stałej do spraw instytucji finansowych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo bankowe, ustawy o działalności ubezpieczeniowej, ustawy o funduszach inwestycyjnych, ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym (druk nr 2875). Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Stwierdzam przyjęcie porządku obrad. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PawełArndt">Komisja na posiedzeniu w dniu 8 kwietnia 2010 roku przeprowadziła pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy z druku nr 2875 i skierowała go do podkomisji stałej do spraw instytucji finansowych w celu rozpatrzenia. Sprawozdanie podkomisji zostało doręczone posłom w czasie poprzedniego posiedzenia Sejmu, a także zamieszczone w serwisie informacyjnym Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PawełArndt">Przypominam, że jest to projekt wykonujący prawo Unii Europejskiej, w związku z czym Marszałek Sejmu wyznaczył termin przedłożenia sprawozdania do dnia 7 maja, czyli do jutra.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PawełArndt">Bardzo proszę przewodniczącego podkomisji, pana posła Sławomira Neumanna, o zreferowanie prac podkomisji. Następnie przystąpimy do szczegółowego rozpatrzenia sprawozdania. Pan przewodniczący Sławomir Neumann, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SławomirNeumann">Dziękuję panie przewodniczący. Podkomisja pracowała nad projektem w dniu 29 kwietnia. W czasie obrad podkomisji szczegółowo omówiliśmy projekt. W czasie prac podkomisji nie zgłoszono poprawek. Swoje uwagi zgłosiła Polska Izba Ubezpieczeń. Nie przełożyły się one jednak na żadną poprawkę. Po spotkaniu podkomisji swoje uwagi zgłosił jeszcze Związek Banków Polskich, ale zostaną one przedstawione dopiero dzisiaj. Podkomisja po przepracowaniu projektu proponuje Wysokiej Komisji przyjęcie go w wersji z przedłożenia podkomisji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PawełArndt">Dziękuję bardzo panu przewodniczącemu. Rozumiem, że możemy przystąpić do pracy nad projektem ustawy.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PawełArndt">Na początku chciałbym powiedzieć, że nie będzie głosowania przy użyciu kart. Na wniosek grupy posłów, którzy są zajęci na innych posiedzeniach, zdecydowałem, że głosowania z użyciem kart dzisiaj nie będzie. Mam nadzieję, że nie będzie takiej potrzeby. Nie będę poddawał pod głosowanie tych artykułów i tych zmian, do których nie będzie uwag. Oczywiście jeśli pojawią się uwagi czy wątpliwości do poszczególnych artykułów bądź zmian, odbędą się głosowania, ale w tradycyjny sposób.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PawełArndt">Pan poseł Janczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WiesławJanczyk">Panie przewodniczący, szanowni państwo!</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#WiesławJanczyk">Oczywiście przyjmuję do wiadomości, że po raz kolejny nie będziemy głosować kartami.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#WiesławJanczyk">Chciałbym jednak zwrócić uwagę, że moim zdaniem należałoby zracjonalizować decyzję, kiedy głosujemy przy użyciu kart, a kiedy nie. Osoby, które najwięcej pracują w Komisji, jednego dnia mogą nie uczestniczyć w posiedzeniu Komisji i mogą zostać ukarane przez to, że tego jednego dnia w ciągu kwartału zdarzy się głosowanie na kartę. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PawełArndt">Panie pośle, zdaję sobie sprawę, że sytuacja jest dosyć trudna, ale chciałbym panu powiedzieć, że także głosy z pańskiego klubu zaważyły na tym, że dzisiaj zdecydowałem się nie głosować przy użyciu kart. Koleżanki i koledzy pracują też w innych komisjach, mają inne obowiązki na posiedzeniu Sejmu. Dzisiaj, po zakończeniu obecnego posiedzenia, odbędzie się spotkanie Prezydium Komisji. Spróbujemy dopracować się jednoznacznego modelu i sposobu głosowania przy użyciu kart.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PawełArndt">Pan poseł Stec.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#StanisławStec">Panie przewodniczący, chciałbym wyrazić uznanie dla decyzji pana przewodniczącego, że dzisiaj nie głosujemy z użyciem kart, zresztą nie tylko dzisiaj. Prowadzi pan to bardzo elastycznie. Są pytania, jest bieżąca informacja na sali. Są posiedzenia innych komisji. Wszystko wskazuje na to, że projekt zostanie przyjęty bez problemu. Dziękuję bardzo za takie rozwiązanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PawełArndt">Dziękuję panie pośle. Rozumiem, że możemy przystąpić do pracy nad tekstem projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PawełArndt">Proszę państwa, czy są uwagi do tytułu projektowanej ustawy? Nie ma. Stwierdzam, że tytuł został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PawełArndt">Przepis art. 1 wprowadza zmiany do ustawy – Prawo bankowe.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PawełArndt">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 1. Czy są uwagi do zmiany nr 1? Nie ma. Rozumiem, że możemy przyjąć zmianę nr 1.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PawełArndt">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 2. Czy są uwagi do zmiany nr 2? Nie ma. Zmiana nr 2 została przyjęta bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PawełArndt">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 3. Czy są uwagi do zmiany nr 3? Nie widzę uwag. Stwierdzam, że zmiana nr 3 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PawełArndt">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 4. Jest ona dość obszerna. Czy są uwagi do zmiany nr 4? Nie widzę. Zmianę nr 4 uznaję za przyjętą.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#PawełArndt">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 5. Czy są uwagi do zmiany nr 5? Nie widzę uwag do zmiany nr 5.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#PawełArndt">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 6. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę. Zmiana nr 6 została przyjęta bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#PawełArndt">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 7. Czy są uwagi do zmiany nr 7? Nie widzę. Stwierdzam jej przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#PawełArndt">Proszę państwa, przystępujemy do omówienia art. 2 dotyczącego ustawy o działalności ubezpieczeniowej.</u>
          <u xml:id="u-7.11" who="#PawełArndt">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 1. Czy są uwagi do zmiany nr 1? Nie widzę. Stwierdzam jej przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-7.12" who="#PawełArndt">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 2, również bardzo obszernej. Czy są uwagi do zmiany nr 2? Nie widzę. Uznaję, że zmiana nr 2 została przyjęta bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-7.13" who="#PawełArndt">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 3. Czy są uwagi do zmiany nr 3? Nie widzę uwag do zmiany nr 3. Stwierdzam jej przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-7.14" who="#PawełArndt">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 4. Czy są uwagi do zmiany nr 4? Nie widzę. Stwierdzam jej przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-7.15" who="#PawełArndt">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 5. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę. Zmiana nr 5 została przyjęta bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-7.16" who="#PawełArndt">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 6. Nie widzę chętnych do zabrania głosu. Rozumiem, że mogę uznać zmianę nr 6 za przyjętą.</u>
          <u xml:id="u-7.17" who="#PawełArndt">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 7. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę. Zmiana nr 7 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-7.18" who="#PawełArndt">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 8. Nikt nie chce zabrać głosu w sprawie zmiany nr 8. Stwierdzam jej przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-7.19" who="#PawełArndt">Przepis art. 3 dotyczący ustawy o funduszach inwestycyjnych. Zawiera on kilka zmian.</u>
          <u xml:id="u-7.20" who="#PawełArndt">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 1. Czy są uwagi do zmiany nr 1? Nie widzę. Stwierdzam jej przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-7.21" who="#PawełArndt">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 2. Przedstawiciel Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MagdalenaKlorek">Panie przewodniczący, mamy pytanie do wnioskodawcy i ewentualną sugestię idącą w ślad za naszym pytaniem. Chodzi o zmianę nr 2. W art. 54l ust. 6 jest mowa o cofnięciu zezwolenia. Mamy tu następujący zwrot: „cofnąć zezwolenie na wykonywanie działalności przez towarzystwo, o której mowa w art. 45 ust. 1.”. Ponieważ art. 45 ust. 1 definiuje zakres działalności towarzystwa, proponujemy albo wykreślenie wyrazów „o której mowa w art. 45 ust. 1” – obecny szyk zdania sugeruje, że odesłanie do art. 45 ust. 1 dotyczy kary, a nie działalności – albo przeredagowanie w następujący sposób: „lub cofnąć zezwolenie na wykonywanie przez towarzystwo działalności, o której mowa w art. 45 ust. 1.”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję. Chciałbym prosić o stanowisko rządu wobec zgłoszonej propozycji. Proszę panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#DariuszDaniluk">Wydaje się, że druga propozycja wyjaśni sprawę. Popieramy przeredagowanie przepisu w sposób zaproponowany przez legislatorów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MagdalenaKlorek">Dziękuję bardzo. Naniesiemy poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję. Proszę państwa, rozumiem, że jest zgoda na to, aby Biuro Legislacyjne przeredagowało art. 54l ust. 6 w zmianie nr 2. Nie widzę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PawełArndt">Czy są inne uwagi do zmiany nr 2? Nie widzę. Rozumiem, że zmianę nr 2 możemy przyjąć wraz z uwagą Biura Legislacyjnego. Nie widzę sprzeciwu. Stwierdzam, że zmiana nr 2 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PawełArndt">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 3. Czy są uwagi do zmiany nr 3? Nie widzę uwag. Zmiana nr 3 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PawełArndt">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 4. Czy ktoś z państwa posłów chciałby wypowiedzieć się w tej sprawie? Nie widzę. Stwierdzam, że zmiana nr 4 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PawełArndt">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 5. Czy są uwagi do zmiany nr 5? Nie widzę uwag. Zmianę nr 5 uznaję za przyjętą.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PawełArndt">Przechodzimy do omówienia art. 4 wprowadzającego zmiany do ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#PawełArndt">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 1. Czy są uwagi do zmiany nr 1. Nie widzę uwag do zmiany nr 1. Uznaję ją za przyjętą.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#PawełArndt">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 2. Nie widzę chętnych do zabrania głosu. Stwierdzam, że zmiana nr 2 została przyjęta bez poprawek. Jest ona dość obszerna.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#PawełArndt">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 3. Czy są uwagi do zmiany nr 3? Nie widzę uwag do zmiany nr 3. Stwierdzam jej przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#PawełArndt">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 4. Czy są uwagi do zmiany nr 4? Nie widzę uwag. Stwierdzam, że zmiana nr 4 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#PawełArndt">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 5. Czy są uwagi do zmiany nr 5? Nie widzę uwag. Zmiana nr 5 została przyjęta bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-12.11" who="#PawełArndt">Przechodzimy do omówienia art. 5 dotyczącego ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym. Bardzo proszę, przedstawiciel Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#ElżbietaWitczakBielecka">Panie przewodniczący, na posiedzeniu podkomisji zostały zgłoszone dwie poprawki do art. 5 dotyczącego ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym. Biuro Legislacyjne miało wówczas trochę mniej czasu, aby przeanalizować sytuację. Mamy jednak wątpliwości co do możliwości przyjęcia w projekcie ustawy wykonawczej poprawki, która nie wiąże się bezpośrednio z projektem. Są to wątpliwości natury konstytucyjnej. Mamy wątpliwości, czy na tym etapie, bez konsultacji, bez pierwszego czytania można zgłosić poprawkę zupełnie oderwaną, niezwiązaną z projektem. Nie była ona konsultowana, nie przeszła przez pierwsze czytanie i nie jest bezpośrednio związana z projektem. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PawełArndt">Dziękuję bardzo. Proszę o wypowiedź pana przewodniczącego Sławomira Neumanna. Jeżeli dobrze zrozumiałem, w trakcie prac podkomisji nie zostały zaakceptowane żadne poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#SławomirNeumann">Już to tłumaczę. Mówiłem o wątpliwościach, które do projektu ustawy zgłaszała Polska Izba Ubezpieczeń. W związku z tym nie było zgłoszonych poprawek.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#SławomirNeumann">Przepis art. 5 rzeczywiście został przeredagowany. Podkomisja przyjęła tu poprawkę dotyczącą agencji ratingowych. Myślę, że można zastanawiać się nad wątpliwościami, natomiast podkomisja przedyskutowała swoje stanowisko także ze stroną rządową. Wydaje mi się, że przyjęta poprawka doprecyzowuje przepisy. Nie budzą one wątpliwości konstytucyjnych. Wydaje mi się, że generalnie nie budzą żadnych wątpliwości. Dopisujemy tu tylko informacje o agencji ratingowej.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#SławomirNeumann">Jeśli można, proszę o stanowisko resortu, które wytłumaczy i sprecyzuje, o co dokładnie tu chodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PawełArndt">Chciałbym mieć pewność, że poprawka dotyczyła zmiany nr 1. Jeszcze o tym nie mówiliśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#SławomirNeumann">Była to poprawka, która zmieniła treść art. 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PawełArndt">Całego art. 5?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#SławomirNeumann">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PawełArndt">Panie ministrze, proszę, aby zechciał pan wypowiedzieć swoją opinię na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#DariuszDaniluk">Wydaje się nam, a właściwie jesteśmy przekonani, że poprawka merytorycznie jest potrzebna. Wynika to skądinąd z przepisów unijnych. Jak wiemy, sukcesywnie jest wzmacniany – na tym etapie wręcz wprowadzany – nadzór nad agencjami ratingowymi. Równolegle trwają prace nad kolejnymi przepisami w Unii Europejskiej. Stąd należy zakładać, że będziemy mieli kolejne przepisy, które będą musiały wprowadzać bardziej szczegółowe rozwiązania odnośnie do zakresu nadzoru, instrumentarium i jego sprawowania. Na tym etapie przepisy unijne nakładają obowiązek, aby w Polsce został jasno wskazany regulator. Chodzi o określanie podstawowych zasad jego funkcjonowania, jak np. kwestii opłat związanych z kosztami nadzoru.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#DariuszDaniluk">Wydaje się, że poprawka w żaden sposób nie wychodzi ponad to, co jest wymagane w ramach minimalnej harmonizacji. Gdyby udało się ją przyjąć w omawianym akcie, zmniejszyłoby się ryzyko, że Polska nie zdąży z implementacją przepisów i wypracowaniem pewnego sposobu funkcjonowania nadzoru. Trzeba to zacząć organizować w ramach Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego. Z powodów merytorycznych, z punktu widzenia sprawności wdrażania norm unijnych wydaje się to zasadne. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PawełArndt">Dziękuję bardzo. Zdaje się, że problem jest trochę inny. Nie chodzi o zasadność, merytoryczną stronę poprawki. Chodzi o to, czy taka poprawka może być zgłoszona na obecnym etapie prac, czy nie wykracza ona poza zakres projektu. Musimy to rozstrzygnąć.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PawełArndt">Pani mecenas, jeżeli poprawka rzeczywiście jest potrzebna, uznamy ją za zasadną, jakie ewentualnie konsekwencje nam grożą, co złego może się wydarzyć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#ElżbietaWitczakBielecka">Panie przewodniczący, oczywiście możemy tylko snuć przypuszczenia, że ustawa może być z tego powodu zaskarżona. Jak pan powiedział, nie negujemy potrzeby wprowadzenia proponowanych rozwiązań. Powinny one przejść, jak cały projekt, tryb trzech czytań, opiniowania. Poprawka została zgłoszona co prawda na etapie prac podkomisji, tym niemniej nie była konsultowana oraz wykracza poza zakres projektu. Gdyby było inaczej nie zgłaszalibyśmy naszych uwag. Oczywiście mogła być uwzględniona w projekcie. Nie wiemy, dlaczego nie została uwzględniona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PawełArndt">Proszę państwa, rozumiem, że musimy teraz rozstrzygnąć, czy przyjmujemy wersję ze zmienioną treścią art. 5, czy wracamy do poprzedniego rozwiązania. Mnie osobiście pan minister w jakiejś mierze przekonał, że omawiane rozwiązania są potrzebne, niezbędne, że ułatwią nam sprawę. Oczywiście istnieje ryzyko zaskarżenia tego do Trybunału Konstytucyjnego. Myślę, że jeśli wszyscy uznalibyśmy, że treści te są niezbędne, moglibyśmy je przyjąć.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PawełArndt">Chciałbym usłyszeć opinię państwa posłów na ten temat. Pani poseł Zuba.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MariaZuba">Rozumiem, panie przewodniczący, takie uzasadnienie, że poprawka jest potrzebna, ale czasem pośpiech może zablokować ustawę. Przyjmijmy projekt w wersji pierwotnej, a poprawkę wprowadźmy z późniejszym terminie. Przede wszystkim będzie to zgodne z prawem. Cała procedura będzie szybsza. Wcześniej osiągniemy efekt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PawełArndt">Pan przewodniczący Neumann.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#SławomirNeumann">Panie przewodniczący, szanowni państwo!</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#SławomirNeumann">Wydaje się, że przepis art. 5 nie budzi żadnych kontrowersji. Nie widzę powodu, aby dzisiaj ktokolwiek miał zaskarżać go do Trybunału Konstytucyjnego. Nie jest on kontrowersyjny, zresztą podobnie jak cała ustawa. Projekt przepracowaliśmy. Jeżeli możemy zrobić to teraz, nie widzę powodów, abyśmy odsuwali to w czasie. Wydaje się, że wprowadzenie do systemu prawnego oceny i na razie bardzo miękkiego nadzoru nad agencjami ratingowymi ma sens. Myślę, że warto zrobić to już teraz. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PawełArndt">Pan minister Daniluk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#DariuszDaniluk">Dziękuję. Chciałbym przekazać państwu pewną informację. W związku z normami unijnymi, które dotyczą owej kwestii, czyli zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 września 2009 roku, państwa członkowskie powinny do dnia 7 czerwca 2010 roku wyznaczyć organ sprawujący nadzór. Jest już stosunkowo niewiele czasu. Wydaje się, że zmiana ta merytorycznie wpisuje się w zakres przedmiotowy zmian proponowanych w projekcie ustawy, które generalnie zmierzają do podwyższenia bezpieczeństwa obrotu, ochrony inwestorów, usprawnienia funkcjonowania nadzoru finansowego. Byłaby to zmiana komplementarna, niekontrowersyjna.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#DariuszDaniluk">Wracając do wątku konsultacji, chciałbym powiedzieć, że póki co główny podmiot, który brał udział w konsultacjach, czyli Komisja Nadzoru Finansowego, aktywnie uczestniczyła w pracach. Praktycznie w Polsce nie ma takich podmiotów.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#DariuszDaniluk">Wydaje się, że jest to zupełnie niekontrowersyjne. Jeszcze raz chciałbym zaznaczyć, że wprowadzamy bardzo generalne, wstępne przepisy, które, w mojej ocenie, nie są w stanie narazić na szwank interesów regulowanych. Z punktu widzenia uczestników obrotu wydają się one absolutnie korzystne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PawełArndt">Dziękuję. Są wątpliwości. Proponuję, abyśmy przeanalizowali zmiany w art. 5. Później poddam go pod głosowanie, ponieważ zdaje się, że zdania na sali są różne.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PawełArndt">Czy są konkretne uwagi do zmiany nr 1 w art. 5? Nie widzę uwag.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PawełArndt">Czy są uwagi do zmiany nr 2? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#PawełArndt">Czy ktoś z państwa ma uwagi, chciałby się wypowiedzieć w sprawie zmiany nr 3? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#PawełArndt">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 4 w art. 5. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-30.5" who="#PawełArndt">Proszę państwa, ponieważ pojawiły się wątpliwości, poddam art. 5 pod głosowanie. Jeżeli wynik głosowania na tej sali będzie pozytywny, art. 5 uznamy za przyjęty, jeżeli nie, zastanowimy się, czy wracamy do poprzedniej, pierwotnej wersji, czy też spróbujemy zaproponować jeszcze jakąś inną wersję.</u>
          <u xml:id="u-30.6" who="#PawełArndt">Póki co poddaję pod głosowanie art. 5 w wersji przedstawionej przez podkomisję kierowaną przez pana posła Sławomira Neumanna.</u>
          <u xml:id="u-30.7" who="#PawełArndt">Kto z państwa posłów opowiada się za przyjęciem art. 5 w zaproponowanej wersji, proszę o podniesienie ręki. Dziękuję bardzo. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-30.8" who="#PawełArndt">Słyszeli państwo wynik głosowania. 20 osób głosowało za, 5 było przeciwnych, 6 osób wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że art. 5 został przyjęty w wersji przedłożonej przez podkomisję.</u>
          <u xml:id="u-30.9" who="#PawełArndt">Przechodzimy do omówienia art. 6. Czy są uwagi do art. 6? Nie widzę uwag do art. 6. Stwierdzam, że został on przyjęty bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-30.10" who="#PawełArndt">Przechodzimy do omówienia art. 7. Czy są uwagi do art. 7? Nie widzę uwag. Stwierdzam, że art. 7 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-30.11" who="#PawełArndt">Przechodzimy do omówienia art. 8. Nie widzę uwag do art. 8.</u>
          <u xml:id="u-30.12" who="#PawełArndt">Przechodzimy do omówienia ostatniego art. 9. Czy są uwagi do art. 9?</u>
          <u xml:id="u-30.13" who="#PawełArndt">Mam pytanie do pana ministra dotyczące art. 9. Chodzi mi o datę wejścia ustawy w życie. Pan minister mówił, że w dniu 7 czerwca mija termin implementacji przepisów do polskiego prawa. Jeżeli ustawa wejdzie w życie po upływie trzydziestu dni od dnia ogłoszenia, na pewno nie zdążymy do dnia 7 czerwca. Czy stanowi to jakiś problem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#DariuszDaniluk">Nie. Wydaje się, że skala opóźnienia będzie tak niewielka, że zarówno z merytorycznego punktu widzenia, jak też z punktu widzenia ewentualnych zarzutów ze strony Komisji Europejskiej, nie powinno być problemów. W mojej ocenie będziemy jednym z pierwszych krajów wdrażających to w wymiarze praktycznym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PawełArndt">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że nie ma innych wątpliwości dotyczących terminu wejścia ustawy w życie. Rozumiem też, że nie ma uwag do art. 9. Uznaję art. 9 za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PawełArndt">Proszę państwa, w takim razie chciałbym poddać pod głosowanie całość projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#PawełArndt">Kto z państwa posłów opowiada się za przyjęciem projektu ustawy, proszę o podniesienie ręki. Dziękuję bardzo. Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#PawełArndt">W głosowaniu wzięło udział 31 osób. 19 osób głosowało za, nikt nie był przeciwny, 12 osób wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że projekt ustawy został przyjęty przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#PawełArndt">Proszę państwa, proponuję, aby posłem sprawozdawcą został przewodniczący podkomisji pan poseł Sławomir Neumann. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#SławomirNeumann">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PawełArndt">Czy są inne kandydatury? Czy jest sprzeciw wobec propozycji powierzenia panu posłowi Neumannowi funkcji posła sprawozdawcy? Nie widzę. Stwierdzam, że pan poseł Sławomir Neumann został wybrany przez Komisję posłem sprawozdawcą.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PawełArndt">Proszę państwa, potrzebna jest opinia o zgodności z prawem unijnym. Proponuję, aby termin na przedstawienie opinii wyznaczać na wtorek 11 maja.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PawełArndt">Czy są jeszcze jakieś uwagi? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#PawełArndt">Stwierdzam, że na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#PawełArndt">Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>