text_structure.xml
13.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 18 października 1979 r. Komisja Prac Ustawodawczych, obradująca pod przewodnictwem posła Adama Łopatki (PZPR), dokonała kontroli realizacji dezyderatów i opinii uchwalonych od początku bieżącej kadencji Sejmu do połowy tego roku.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Sprawiedliwości z wiceministrem Marią Regent-Lechowicz, Prokuratury Generalnej z zastępcą prokuratora generalnego Józefem Żytą, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Oświaty i Wychowania, Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Informację nt. realizacji dezyderatów Komisji przedstawiła poseł Teresa Liberadzka (ZSL).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W lipcu 1977 r. Komisja, wspólnie z Komisją Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, uchwaliła dezyderat do Prokuratora Generalnego w sprawie realizacji Kodeksu postępowania administracyjnego, a zwłaszcza wzmocnienia kontroli prokuratorskiej nad zgodnością z prawem decyzji administracyjnych. Komisja otrzymała odpowiedź Prokuratora Generalnego informującą o działaniach podjętych dla realizacji dezyderatu. Dokonana w bieżącym miesiącu kontrola wcielania w życie postanowień zawartych w odpowiedzi wykazała, że działania te spowodowały znaczne wzmożenie kontroli legalności decyzji administracyjnych. O nasileniu tych prac świadczy m. in. zbadanie w 1978 r. ponad 30 tys. spraw, w tym 17.659 ostatecznych decyzji administracyjnych. Pozytywnie oceniając dotychczasową realizację dezyderatu, należy oczekiwać, że następować będzie dalsze intensyfikowanie działań w tym kierunku.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W 1978 r. Komisja uchwaliła dezyderat, w którym wskazuje na konieczność nasilenia działań zmierzających do ukształtowania świadomości prawnej społeczeństwa. Kierując ten dezyderat do ministrów, którym podlegają szkoły wyższe. Komisja postulowała uwzględnienie tych zagadnień w programach nauczania. Z odpowiedzi ministra nauki i ministra zdrowia wynika, że problematyka prawnicza jest uwzględniana w programach i że rozważa się możliwość wprowadzenia pewnych zmian rozszerzających zakres nauczania tego przedmiotu na niektórych kierunkach studiów. Z kontroli realizacji dezyderatu przeprowadzonej we wrześniu br. w Ministerstwie Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki wynika, że dotychczasowe działania resortu w tej dziedzinie są owocne. Uznać należy jednak za konieczne dalsze kontynuowanie prac mających na celu doskonalenie treści programowych z zakresu wiedzy prawniczej. Na szczególną uwagę zasługują tu uczelnie rolnicze.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Informację o kontroli realizacji uchwalonych przez Komisję opinii przedstawiła poseł Kazimiera Plezia (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Komisja, w kilku przypadkach przy udziale innych Komisji, uchwaliła od początku bieżącej kadencji 9 opinii. Dotyczyły one: przestrzegania i przebiegu realizacji Kodeksu pracy, realizacji Kodeksu postępowania administracyjnego, kształtowania świadomości prawnej społeczeństwa, realizacji resortowych programów porządkowania prawa, wykonania postanowień Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych, komputeryzacji orzeczeń Sądu Najwyższego, wydawania przepisów prawnych przez rady narodowe, stanu przepisów w dziedzinie komunikacji.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Omawiając stan realizacji zawartych w opiniach postulatów, posłanka stwierdziła, że wszystkie opinie spotkały się z pełnym zrozumieniem adresatów. W odpowiedziach potwierdzono słuszność i celowość uwag poselskich Wiele zagadnień poruszanych w opiniach resorty podjęły, przy czym odnotować należy pozytywne skutki wcielania w życie wniosków poselskich. Niektóre wymagają dłuższego okresu czasu ze względu na złożoność problemów, których dotyczą. Ogólnie trzeba ocenić, że realizacja opinii przyczyniła się do podniesienia jakości prawa i większej jasności sformułowań. Zaktywizowane zostały prace nad porządkowaniem prawa resortowego, chociaż nie wszystkie resorty to czynią (np. Ministerstwo Oświaty i Wychowania nie zgłasza wydawanych aktów prawnych do obowiązującego rejestru).</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Poseł K. Plezia stwierdziła, że podjęte zostały skuteczne działania L rzecz podnoszenia poziomu obsługi obywatela, głównie przy załatwianiu jego spraw z zakresu administracji państwowej. Również prace nad rzetelnym stosowaniem przepisów prawa pracy, zwłaszcza w zakresie wzmożenia odpowiedzialności każdego pracownika na każdym stanowisku służą postępowi w socjalistycznych stosunkach pracy.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełAdamŁopatka">Komisja uchwaliła w toku VII kadencji 9 opinii i 4 dezyderaty dotyczące bardzo ważnych, istotnych zagadnień. Uzyskała odpowiedź na 7 opinii. Oceniając pozytywnie stan realizacji większości podniesionych przez komisję wniosków, z przykrością odnotować resortowych trzeba lekceważący stosunek Ministerstwa Oświaty do rejestru resortowych aktów prawnych. Z uwagi na potrzebę doskonalenia działania na rzecz zapewnienia jednolitości i skuteczności prawa, sprawa ta wymaga stałej obserwacji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełAdamŁopatka">Wiceminister Maria Regent-Lechowicz uzupełniając informację nadesłaną przez resort sprawiedliwości, omówiła nowe dokonania w dziedzinie realizacji rządowego programu porządkowania prawa oraz programu resortowego. Uchwała Rady Ministrów z 1977 r. wyodrębniła, jako priorytetowe zagadnienia legislacyjne - 12 aktów prawnych. Są to tematy bardzo trudne, Wymagające żmudnych pogłębionych prac, co wpływa na czas ich trwania. Prace te prowadzone są intensywnie i w odniesieniu do wielu tematów są już bardzo zaawansowane. M.in. dotyczy to projektu ustawy o ochronie środowiska, o przedsiębiorstwach państwowych, nowelizacji KPA. Daleko zaawansowana jest też praca nad projektem ustawy o tworzeniu prawa. Podkreślić trzeba, że jest to bezprecedensowy w świecie, nowatorski akt prawny. Projekt ustawy o ochronie młodzieży przed demoralizacją skierowany został do Rady do Spraw Rodziny. Zgłoszone tam uwagi zostaną wprowadzone do projektu i jeszcze w tym kwartale będzie on przesłany do Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełAdamŁopatka">Program doskonalenia prawa postawił ambitne zadanie przejrzenia wszystkich aktów z okresu międzywojennego. Dokonana została już przez resort analiza stanu ustaw z tego okresu. Było to niełatwe zadanie, gdyż wymagało żmudnej pracy archiwalnej. Zrobiono już w miarę pełny katalog tych aktów, który jest poddawany dalszym badaniom.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełAdamŁopatka">Prowadzone są prace nad badaniem wykonywania ustaw, tzn. przepisów wykonawczych wynikających z delegacji zawartych w ustawach. Wypracowany został system ewidencji tych delegacji.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełAdamŁopatka">Wiele uwagi poświęca resort doskonaleniu prawą resortowego, czego efektem jest ujęcie ponad 2 tys. takich aktów w rejestrze Ministerstwa Sprawiedliwości. Przeprowadzana jest wstępna analiza charakteru tych aktów, a wnioski przedstawione zostaną Prezydium Rządu. Ministerstwo Sprawiedliwości zobowiązane zostało do opracowania wytycznych, mających na celu ograniczenie działalności prawodawczej resortów. Odbędzie się konferencja resortowych służb prawnych dla przedyskutowania zasad prawotwórstwa resortowego oraz dwie narady z kierownikami służb prawnych resortu i służb prawnych urzędów wojewódzkich.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PosełAdamŁopatka">Z badań nad działalnością prawotwórczą resortów wynika, że dominującą formą w tym zakresie jest zarządzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełKazimierzRokoszewskl">Obecnie stosowana jest zasada, że najpierw resort tworzy akt prawny, który potem z punktu widzenia legalności i zasadności badany jest przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Czy nie można by odwrócić tej kolejności? Resort powinien przesyłać projekt aktu do kontroli przed jego wydaniem. Ograniczyłoby to w jakimś stopniu resortową prawotwórczość.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełJózefBuziński">Zbyt często jeszcze pozwalamy na tworzenie resortowych aktów prawnych, które nie mają realnych możliwości wcielania ich w życie. Gdyby stosować rygorystycznie normy prawne, trzeba by np. usunął wszystkie stragany warzywnicze z ulic miast, zamknąć większość lokali gastronomicznych. Mnogością przepisów, których nie można zrealizować, charakteryzuje się m.in. sanepid. Mamy szereg przepisów regulujących sprawy bhp, zaopatrzenia w ubrania robocze, które nie mają żadnych szans na realizację. Wydając takie przepisy, a następnie nie tworząc warunków ich realizacji uczymy ludzi lekceważenia prawa. Jest to więc szkodliwe społecznie działanie. Powinno się rozwijać działanie profilaktyczne: przed wprowadzeniem w życie aktu prawnego należy go sprawdzić pod kątem warunków jego wykonywania.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ZastępcaprokuratorageneralnegoJózefŻyta">Prokuratura nie będzie ustawać w pracach na rzecz gruntowania prawidłowego działania organów administracji. Projektowana nowela do Kodeksu postępowania administracyjnego przewiduje wprowadzenie sądowej kontroli decyzji administracyjnych. Jednakże nawet po utworzeniu takiej kontroli, prokuratura nadal czuwać będzie nad legalnością decyzji administracyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełKazimierzRokoszewski">Obserwuje się obecnie wiele jeszcze faktów łamania praworządności w postępowaniu administracji terenowej. Świadczy to m.in. o niedostatecznej znajomości przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego. Przed laty, w dawnym układzie administracyjnym, mieliśmy we władzach terenowych dobrze przygotowanych sekretarzy, których wiedza prawnicza była zadawalająca. Obecnie nasze kadry szczebla gminnego, a nawet wojewódzkiego, wiedzy takiej nie posiadają w stopniu dostatecznym. Należałoby postawić taki wymóg wobec pracowników administracji terenowej. Również rady narodowe zobowiązać należy do śledzenia jak przedstawia się stan znajomości przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego pracowników urzędów gminnych i wojewódzkich.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełKazimieraPlezia">Rozważana jest koncepcja utworzenia pomaturalnych szkół administratorów. Należy sądzić, że właśnie programy tych szkół zawierać będą niezbędne kompendium wiedzy prawniczej dla prawidłowej obsługi obywateli. Należy życzyć sobie, aby szkoły takie powstały jak najszybciej, a ich absolwenci zatrudniani byli w urzędach gminnych. Pozytywnie należy ocenić organizowanie przez resort administracji prawniczych i kursów dokształcających dla naczelników urzędów gminnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełAdamŁopatka">Z przebiegu posiedzenia wynika wysoka ocena Ministerstwa Sprawiedliwości jako strażnika prawa. Życzyć należy, aby miało ono możność dostatecznie wczesnego badania projektów aktów prawnych z punktu widzenia ich celowości i prawidłowości legislacyjnej. Wydaje się, że również Urząd Rady Ministrów, będący poważnym twórcą aktów, powinien podlegać temu działaniu Ministerstwa Sprawiedliwości.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełAdamŁopatka">Pozytywnie oceniamy prace nad likwidacją prawodawstwa międzywojennego, jak też nad działaniem rejestru resortowych aktów prawnych. Wszystkie te działania podejmowane przez Ministerstwo Sprawiedliwości przyczynią się do zapewnienia jednolitości prawa i skuteczności jego oddziaływania. Ważna jest też praca mająca na celu ewidencję upoważnień do wydania aktów wykonawczych.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełAdamŁopatka">W kolejnym punkcie porządku obrad, Komisja rozpatrzyła odpowiedź na dezyderat w sprawie wyposażenia w sprzęt niezbędny dla prac nad systemem informacji prawniczej w Sejmie. Komisja postanowiła do poruszonej w dezyderacie sprawy powrócić w terminie późniejszym.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełAdamŁopatka">Komisja uchwaliła plan pracy do końca obecnej kadencji Sejmu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>