text_structure.xml
18.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 7 grudnia 1977 r. Komisja Przemysłu Lekkiego, obradująca pod przewodnictwem posła Bolesława Koperskiego (PZPR), rozpatrzyła projekt planu i budżetu Ministerstwa Przemysłu Lekkiego na 1978 r.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Przemysłu Lekkiego z wiceministrami Mirosławą Wąsowicz i Wiesławem Szymczakiem oraz przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, KC PZPR i Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Projektu planu i budżetu Ministerstwa Przemysłu Lekkiego na 1978 r. omówił poseł Zdzisław Kwieciński (PZPR): Projekt przyszłorocznego planu określa kierunki działalności przemysłu lekkiego na półmetku bież. pięciolatki. Efekty 1978 r. będą miały zasadniczy wpływ na pełne wykonanie planu pięcioletniego, a tym samym na realizację programu VII Zjazdu PZPR.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Zamierzenia resortu na rok przyszły przewidują dalszą poprawę efektywności gospodarowania, rozbudowę i unowocześnienie bazy produkcyjnej. Dynamika produkcji oparta jest na realnych podstawach. Zakłada się również produkcję nowych wyrobów rynkowych i na eksport, dalszą poprawę jakości, a także zwiększenie wysiłków mających na celu poprawę warunków pracy i warunków socjalno-bytowych załóg pracowniczych.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Wartość produkcji i usług przedsiębiorstw przemysłu lekkiego wzrosnąć ma o 6,5 proc. w stosunku do 1977 r. Wzrost ten dostosowany jest do możliwości zaopatrzenia w surowce, materiały i wyroby kooperacyjne z produkcji krajowej i z importu.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Dostawy na rynek wewnętrzny zwiększyć się mają w przyszłym roku o 9,2 proc., a wzrost ten ma nastąpić przez wykorzystanie rezerw produkcyjnych i lepszą gospodarkę materiałami i surowcami. Projektowany wzrost eksportu wynosi 4,3 proc., a importu 7,6 proc. Eksport do krajów kapitalistycznych wzrosnąć ma o 18,6 proc., a import z tych krajów o 4,9 proc.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Wykonanie tych założeń planu projektuje się uzyskać przy zmniejszonym w stosunku do 1977 r. zatrudnieniu (99,1 proc.) oraz 7,5 proc. wzroście wydajności pracy. Oznacza to, iż cały przyrost produkcji będzie rezultatem zwiększenia wydajności pracy.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Projekt planu przewiduje nakłady inwestycyjne w wysokości 11,058 mln zł oraz wysoki udział robót budowlano-montażowych w inwestycjach kontynuowanych, jest to zgodne z założeniem porządkowania frontu inwestycyjnego i zasadą koncentracji nakładów i prac na obiektach już rozpoczętych.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Poprawa efektywności gospodarki, surowcowo-materiałowej powinna w przyszłym roku zapewnić obniżkę kosztów materiałowych o 3,1 proc. w stosunku do przewidywanego wykonania tegorocznego wskaźnika w tej dziedzinie. Obniżka kosztów ogółem natomiast wynieść ma 2,5 proc. Wysokość kosztów własnych produkcji zależy od struktury zużycia surowców. Dlatego przy opracowaniu planu uwzględniono wszelkie możliwości dostaw krajowych surowców naturalnych i chemicznych oraz dostaw importowych z krajów socjalistycznych. Krajowa produkcja surowców chemicznych nie pokrywa jednak potrzeb przemysłu lekkiego. Dlatego import włókien chemicznych wzrosnąć ma z 65,2 tys. ton w 1977 r. do 87,9 tys. ton w 1978 r. Wpłynie to ujemnie na saldo dewizowe. Jednym ze skutecznych sposobów likwidowania ujemnego salda dewizowego jest uzyskiwanie wyższych cen za eksportowane przez przemysł lekki wyroby. Na przykład ceny obuwia skórzanego eksportowanego do krajów kapitalistycznych wzrosły od 1976 r, z 11.8 zł dew. za parę do 16 zł dew. w roku przyszłym. Konsekwentne starania central i przedsiębiorstw handlu zagranicznego może więc, stać się źródłem dodatkowych środków dewizowych.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Projekt planu przemysłu lekkiego przewiduje kontynuację inwestycji i modernizację obiektów socjalno-bytowych oraz racjonalne gospodarowanie zakładowym funduszem socjalnym, który wzrośnie w przyszłym roku o 1,2 proc. w stosunku do roku bież, i wyniesie 1.337,2 mln zł.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Wnosząc o przyjęcie projektu planu i budżetu Ministerstwa Przemysłu Lekkiego na 1978 r. w przedłożeniu rządowym poseł Zdzisław Kwieciński przedstawił następujące wnioski: W przyszłorocznym planie produkcja eksportowa, zwłaszcza do krajów kapitalistycznych, nabiera pierwszorzędnego znaczenia. Zaplanowany znaczny wzrost tego eksportu wymagać będzie wielkiej operatywności przedsiębiorstw, zjednoczeń oraz central handlu zagranicznego. Szansę na sprzedaż za granicą może mieć towar wysokiej jakości dostarczany w terminie zgodnie z wymogami odbiorcy.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Projekt planu przewiduje, że wyroby pierwszego gatunku stanowić mają w przyszłym roku 81,5 proc. całej produkcji dziewiarskiej, a w przemyśle obuwniczym odsetek ten ma wynieść 93,5%.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Wartość eksportu przemysłu lekkiego ze znakiem „q” i „1” wzrosnąć ma z 25 mld zł w bież. roku do 28 mld zł w przyszłym roku. Wzrostowi eksportu wyrobów przemysłu lekkiego powinna towarzyszyć racjonalna polityka importowa.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Dla wykonania jednego z głównych zadań przyszłorocznego planu społeczno-gospodarczego rozwoju kraju, jakim jest utrzymanie równowagi pieniężno-rynkowej konieczne jest ścisłe przestrzeganie dyscypliny płacowej.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Główną uwagę należy kierować na oddawanie do użytku najbardziej zaawansowanych przedsięwzięć inwestycyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Dla uzyskania poprawy jakości wyrobów przemysłu lekkiego niezbędne jest wzmocnienie dyscypliny technologicznej, zaostrzenie kontroli jakościowej we wszystkich fazach procesu produkcyjnego oraz kontroli wyrobów gotowych.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Niezbędna jest racjonalizacja gospodarki surowcowo-materiałowej i uruchomienie istniejących rezerw w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełBronisławCieniewski">Plan przemysłu lekkiego na rok przyszły jest mobilizujący i mimo napięć możliwy do wykonania. Potwierdzają to doświadczenia ostatnich lat, podczas których z powodzeniem realizowano, ambitne zadania rozwoju i modernizacji przemysłu lekkiego.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełBronisławCieniewski">Niepokoi jednak obniżenie nakładów inwestycyjnych na maszyny i urządzenia. Sporo jest bowiem jeszcze zakładów przemysłu lekkiego, które wymagają modernizacji. Ograniczenia inwestycji mogą zahamować ich unowocześnianie. Ponadto zwrócić należy uwagę na to, by słuszne ograniczanie inwestycji przemysłowych nie prowadziło do ograniczeń inwestycji socjalnych - budownictwa mieszkaniowego, żłobków i przedszkoli, ośrodków wypoczynkowych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełBronisławCieniewski">Kluby sportowe skarżą się na wzrost cen podstawowych ubiorów sportowych przy jednoczesnym obniżeniu ich jakości. Jakie są tego przyczyny?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełStanisławWróbel">Kierownictwo resortu, zjednoczeń i zakładów oraz załogi wiele zrobiły dla postępu technicznego w przemyśle lekkim, dla pełnej realizacji planów produkcyjnych i poprawy warunków socjalnych. Przyszłoroczny plan jest ambitny, a na jego wykonanie istotny wpływ wywierać będzie prawidłowa eksploatacja maszyn i urządzeń. Im mniej przestojów i awarii z powodu niewłaściwego użytkowania parku maszynowego, tym lepsze wykonanie zadań produkcyjnych. Jest już znaczny postęp w konserwacji i remontach maszyn i urządzeń, ale wiele jeszcze zostało do zrobienia w tej dziedzinie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełBronisławaSokołowska">W tym roku zakłady przemysłu lekkiego odczuwały duże trudności surowcowe, mimo to plan wykonano. Powstaje jednak pytanie, jak skorelowano potrzeby surowcowe z zadaniami produkcyjnymi na przyszły rok? Czy zapewniono odpowiednie dostawy surowców importowanych i krajowych oraz zwiększenie krajowej bazy surowcowej?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełJadwigaMalinowska">Należy wyrazić duże zadowolenie z tego, że nastąpiła zdecydowana poprawa zdrowotnych warunków pracy w zakładach przemysłu lekkiego. Gorzej natomiast przedstawia się sytuacja, jeśli idzie o liczbę miejsc w żłobkach i przedszkolach dla dzieci pracownic tego przemysłu. Dlatego niepokoi zawarte w planie minimalne zwiększenie w tym zakresie. Planuje się oddanie do użytku tylko jednego żłobka i czterech przedszkoli.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełJadwigaMalinowska">Oceniając zadania przyszłorocznego planu należy wziąć pod uwagę doświadczenia tegoroczne. Nierytmiczne dostawy surowca powodowały w tym roku liczne postoje oraz znaczny wzrost godzin nadliczbowych. Opłacanie godzin nadliczbowych może pochłonąć planowany wzrost funduszu płac. Przeciwdziałać postojom można m.in. poprzez powiadamianie zakładów produkcyjnych o okresowych brakach surowców i to w takim terminie, by mogły przestawić się na produkcję wyrobów z innego surowca.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełJadwigaMalinowska">Skup lnu dla potrzeb przemysłu wyniósł dotychczas 50 proc. planowanych dostaw, co starczy na półroczną produkcję wyrobów lniarskich. Czy w związku z tym planuje się import?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełStefaniaPachnowska">Dla rozwoju rzemieślniczej produkcji rynkowej istotne znaczenie ma zapewnienie dostaw surowcowych. Idzie przy tym głównie o lepszą jakość surowców odpadowych. Praktykuje się np. przecinanie wybrakowanych pończoch, co uniemożliwia ponowne wykorzystanie przędzy stilonowej.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełStefaniaPachnowska">Należałaby również usprawnić system zaopatrywania rzemiosła w surowce odpadowe. Dotychczas rzemieślnicy zajmują się tym sami, a powinna podjąć się tego Związek Rzemiosła lub jedna z rzemieślniczych spółdzielni zaopatrzenia i zbytu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełAnnaKiełcz">W planie na rok przyszły brak danych o planie inwestycji w woj. białostockim. Jakie nakłady przewiduje się dla tego województwa zwłaszcza na budowę fabryki dywanów?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełAnnaCzepan">Konieczna fest poprawa zaopatrzenia zakładów przemysłu odzieżowego w tkaniny i dodatki, poprawie ulec powinna rytmiczność tych dostaw. W tym roku bowiem niepełne zaopatrzenie i nieterminowe dostawy spowodowały wiele trudności w realizacji zadań zakładów odzieżowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełBolesławKoperski">Słusznie podkreślano, że przyszłoroczny plan przemysłu lekkiego jest trudny. Równie trudny był tegoroczny plan. Za jego wykonanie, mimo tych trudności, należy się uznanie kierownictwu i wszystkim pracownikom przemysłu lekkiego.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełBolesławKoperski">Przyszłoroczny plan uwzględnia realizację manewru gospodarczego. Wszyscy przyzwyczaili się już do tego terminu, lecz chyba nie wszyscy zdają sobie sprawę, co należy przedsięwziąć, by manewr ten realizować. Dlatego też resort powinien dotrzeć do wszystkich podległych mu ogniw i przedsiębiorstw i wspólnie rozpatrzyć zadania związane z realizacją manewru gospodarczego w dziedzinie, eksportu, rozwoju produkcji rynkowej i inwestycji.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełBolesławKoperski">Przemysł lekki należy do tych, którego produkcja w znacznym stopniu decyduje o poprawie zaopatrzenia rynku wewnętrznego. Dlatego tak istotne znaczenie ma dokładne i realne zaplanowanie dostaw materiałów i surowców zarówno z importu jak i dostaw krajowych. Również i resort musi podjąć działania mające na celu usprawnienie pracy własnych służb zaopatrzenia. Podjąć trzeba konsekwentne uzgodnienia - u progu planu - wielkości i terminów dostaw surowców i materiałów, zwłaszcza z przemysłem chemicznym i maszynowym. Będzie to korzystne nie tylko dla przemysłu lekkiego lecz i dla jego kontrahentów.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PosełBolesławKoperski">Niezbędne jest również usprawnienie współpracy z handlem zagranicznym i wewnętrznym. Zbadać trzeba czy słusznie kupujemy zagranicą to, co sami produkujemy lub sprzedajemy zagranicznym kontrahentom. Zapewnić trzeba większą ekspansywność i lepsze rozeznanie rynków zagranicznych ze strony central handlowych, dbać o osiągnięcie większej opłacalności eksportu i obniżenie kosztów.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PosełBolesławKoperski">Na rynku odczuwa się brak tkanin bawełnianych.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PosełBolesławKoperski">W projekcie planu przewidywane jest mimo to zmniejszenie produkcji tkanin bawełnianych i bawełno-podobnych w stosunku do wykonania roku bieżącego. Jest to podyktowane koniecznością obniżenia kosztów importu surowca. Ale czy należy zgodzić się z tym?</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PosełBolesławKoperski">Realizacja manewru gospodarczego przewiduje obniżenie nakładów inwestycyjnych. Toteż koncentracja nakładów w przemyśle lekkim, dotyczyć powinna przede wszystkim inwestycji zaawansowanych oraz budownictwa socjalnego. W przemyśle lekkim pracują przeważnie kobiety, którym trzeba pomóc w spełnianiu ich obowiązków domowych i wychowywania dzieci.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#PosełBolesławKoperski">Program inwestycji socjalnych w przemyśle lekkim na 1978 rok powinien być opracowany bardzo wnikliwie.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#PosełBolesławKoperski">Resort przemysłu lekkiego dysponuje własnym potencjałem budowlanym w podległych mu zakładach produkcyjnych. Nie jest on w pełni wykorzystany, dyspozycja w tym zakresie powinna być oddana zjednoczeniom, które mogłyby lepiej wykorzystywać rezerwy, w ramach całego zjednoczenia.</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#PosełBolesławKoperski">Wiceminister przemysłu lekkiego Wiesław Szymczak wyjaśnił m.in., że w roku bieżącym notowano wysoką dynamikę sprzedaży towarów rynkowych przemysłu lekkiego.</u>
<u xml:id="u-9.10" who="#PosełBolesławKoperski">W br. zakupiono o 27 tys. t słomy lnianej mniej niż planowano. Pociągnie to za sobą zmniejszenie produkcji tkanin lnianych. Przewiduje się zwiększenie importu słomy lnianej z ZSRR, w związku ze zmniejszeniem jej podaży wskutek złych warunków atmosferycznych w rb. Spłatę za te dostawy będziemy dokonywali półproduktami i wyrobami gotowymi.</u>
<u xml:id="u-9.11" who="#PosełBolesławKoperski">Planuje się w roku przyszłym dostawę 24 tys. t włókien sztucznych z polietylenu z Węgier, Rumunii oraz Bułgarii. Czyni się starania o zapewnienie rytmiczności dostaw tego surowca.</u>
<u xml:id="u-9.12" who="#PosełBolesławKoperski">Nadal występują trudności w zaopatrzeniu przemysłu lekkiego w chemikalia i barwniki. W produkcji ich występują napięcia, co odbija się ujemnie na dostawach kooperacyjnych.</u>
<u xml:id="u-9.13" who="#PosełBolesławKoperski">Na 1978 r. przewiduje się nakłady inwestycyjne w wysokości 3,9 mld zł oraz 5,9 mld zł na modernizację przemysłu lekkiego. Zmniejszają się nakłady na zakup maszyn.</u>
<u xml:id="u-9.14" who="#PosełBolesławKoperski">Produkcja części zamiennych z produkcji krajowej wzrośnie o 25%, poważnie również rosną dostawy z importu. Dążyć się będzie do przyspieszenia rozwoju potencjału produkcyjnego części zamiennych.</u>
<u xml:id="u-9.15" who="#PosełBolesławKoperski">W działaniach resortu wiele uwagi poświęca się współpracy z rzemiosłem. W bilansach materiałowych wydziela się pulę odpadów surowcowych dla rzemiosła. Rok przyszły powinien przynieść dalszą poprawę w zakresie zaopatrzenia materiałowo-surowcowego rzemiosła.</u>
<u xml:id="u-9.16" who="#PosełBolesławKoperski">W związku z trudnościami występującymi w przemyśle bawełnianym produkcja wyrobów tego przemysłu uległa zmniejszeniu w roku bież. o ok. 10 mln metrów tkanin. Niedobory te staramy się uzupełniać dostawami z importu.</u>
<u xml:id="u-9.17" who="#PosełBolesławKoperski">Wiceminister przemysłu lekkiego Mirosława Wąsowicz poinformowała m.in., że średnia płaca w resorcie wynosiła w ostatnim kwartale bież. roku 3.852 zł a w pierwszym kwartale roku przyszłego kształtować się będzie w granicach 3.927 zł. Udział prac zakordowanych wynosi 65%.</u>
<u xml:id="u-9.18" who="#PosełBolesławKoperski">W roku przyszłym zakłada się wzrost wydajności pracy o 7,5%. Przyrost produkcji osiągnięty będzie głównie poprzez zwiększenie wydajności pracy. Zachętę do podnoszenia wydajności pracy stanowić będą zarówno bodźce materialne jak i pozamaterialne.</u>
<u xml:id="u-9.19" who="#PosełBolesławKoperski">Planuje się dalszą poprawę wykorzystania czasu pracy oraz rozszerzenie systemu pracy trzyzmianowej.</u>
<u xml:id="u-9.20" who="#PosełBolesławKoperski">Na przestrzeni 1977 r. o 12,5% wzrosła absencja chorobowa, o 11% liczba godzin nadliczbowych. Dążyć się będzie do dalszego zwiększenia udziału prac normowanych oraz wdrażania nowoczesnych metod pracy.</u>
<u xml:id="u-9.21" who="#PosełBolesławKoperski">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na 1978 r. w części dotyczącej resortu przemysłu lekkiego w przedłożeniu rządowym.</u>
<u xml:id="u-9.22" who="#PosełBolesławKoperski">Uwagi i wnioski wynikające z dyskusji zostaną przekazane w formie opinii do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>