text_structure.xml 31.9 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 14 czerwca 1977 r. Komisja Przemysłu Lekkiego, obradująca pod przewodnictwem posła Bolesława Koperskiego (PZPR), rozpatrzyła sprawozdanie z wykonania narodowego planu społeczno-gospodarczego i budżetu państwa w 1976 r. w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Lekkiego.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Przemysłu Lekkiego z ministrem Tadeuszem Kunickim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Koreferat do sprawozdania z wykonania przez resort planu i budżetu przedstawiła poseł Stefania Pachnowska (SD).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Jak stwierdziła poseł, sprawozdanie z działalności resortu w 1976 r. daje możliwość analizy jego pracy, jak również oceny w jakim zakresie wprowadzone zostały w życie dezyderaty, opinie i uwagi sejmowej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Najważniejsze uwagi i opinie Komisji dotyczyły stale aktualnego problemu zwiększenia dostaw poszukiwanych wyrobów na rynek krajowy oraz zapewnienia właściwej jakości i odpowiednich cech użytkowych wyrobów. Dotyczyły one również poprawy efektywności eksportu, oszczędnego użytkowania surowców i materiałów, szczególnie pochodzenia zagranicznego, realizacji inwestycji produkcyjnych i socjalnych oraz dalszej racjonalizacji zatrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Generalnie można stwierdzić, że w 1976 r. była duża dynamika rozwojowa przemysłu lekkiego. W zasadniczych działach plan wykonany został z nadwyżką: dostawy na rynek wzrosły o 12,3 proc., wartość eksportu na rynki dewizowe zwiększyła się o 22,2 proc. Nastąpił wzrost wydajności pracy o 12,7 proc., co oznacza że tą drogą osiągnięty został prawie cały przyrost produkcji w ubiegłym roku. Warto podkreślić, że wskaźniki te są wyższe od osiągniętych w całym przemyśle uspołecznionym.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Dochody budżetu uzyskano na poziomie 103,1 proc. planu. Akumulacja została wykonana z nadwyżką w stosunku do zadań planu, korzystnie też ukształtowały się wskaźniki kosztów własnych.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Te pozytywne wyniki, które w wielu dziedzinach odpowiadają na dezyderaty i opinie Komisji oraz wnioski z wizytacji poselskich, osiągnięte zostały przez resort mimo wielu trudności wynikających m.in. z sytuacji na rynku surowcowym i utrzymującej się w krajach kapitalistycznych dekoniunktury na wyroby przemysłu lekkiego.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Nie został w pełni wykonany plan inwestycyjny. Nakłady na maszyny, i urządzenia wykorzystane zostały tylko w 92,3 proc., jednak przyczyny tego stanu rzeczy tkwiły poza resortem. Mimo pewnych korzystnych zmian w porównaniu z 1975 r., nie został w pełni wykonany plan przekazania inwestycji do użytku (85,4 proc.), w związku z czym dostawy pewnych towarów były mniejsze od przewidzianych w planie (np. dywany, wykładziny podłogowe, wyroby pończosznicze). Nie osiągnięto również poprawy realizacji inwestycji towarzyszących, jak oczyszczalnie ścieków, kotłownie itd., mających poważny wpływ na terminowy rozruch i prawidłową pracę nowych i modernizowanych zakładów. Nie zostały też w pełni wykorzystane nakłady na inwestycje socjalne, w tym zwłaszcza na przedszkola i żłobki. W związku z tym zachodzi konieczność wzmocnienia dyscypliny wykonawstwa.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Realizacja budownictwa socjalnego i mieszkaniowego, z uwagi na strukturę zatrudnienia w przemyśle lekkim o wysokim odsetku kobiet i uciążliwe warunki pracy, wymaga szczególnej troski. Resort budownictwa, wespół z resortem przemysłu lekkiego, dysponującym dość znacznym potencjałem własnych przedsiębiorstw budowlano-remontowych, powinien zapewnić odrobienie zaległości w zakresie inwestycji socjalnych. Poprawa warunków pracy załóg ma bowiem bezpośredni wpływ na poprawę jakości i wzrost wydajności pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Dalszy wzrost produkcji oraz lepsze jej dostosowanie do potrzeb rynku wymagają zacieśnienia współpracy poszczególnych przedsiębiorstw przemysłu lekkiego z organizacjami handlu wewnętrznego.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Jest rzeczą znaną, że jakość wielu wyrobów przemysłu lekkiego, przede, wszystkim pończoszniczych, obuwia i wielu wyrobów dziewiarskich pozostawia jeszcze wiele do życzenia. Dla poprawy jakości wyrobów finalnych postulować należy: lepsze surowce, barwniki i środki pomocnicze dostarczane przez przemysł chemiczny, przeciwdziałanie odpływowi wykwalifikowanych pracowników przemysłu lekkiego do innych branż, stosowanie bodźców materialnego zainteresowania w stosunku do pracowników decydujących o jakości wyrobu. Zaplecze naukowo-badawcze resortu powinno w sposób bardziej skuteczny nadzorować wdrażanie nowych technologii, realizację programu wzornictwa oraz asortymentowego planu produkcji.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Nadal stałej troski wymaga prawidłowe wykorzystywanie surowców, zwłaszcza importowanych; zbyt dużo surowców marnuje się na produkcję wyrobów nie w pełni odpowiadających modzie i gustom nabywców.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Nie zdołano osiągnąć równowagi między podażą a popytem we wszystkich grupach asortymentowych. Stąd też konieczne jest zaostrzenie dyscypliny dostaw, lepsze sterowanie produkcją i jej strukturą asortymentową, operatywne oddziaływanie na dalszą poprawę wzornictwa i atrakcyjność wyrobów.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">W zakresie eksportu, resort powinien w ścisłej współpracy z organizacjami handlu zagranicznego podejmować działania na rzecz lepszego dostosowywania produkcji do wymagań odbiorców, skracania terminów dostaw, skrupulatnej realizacji zamówień i radykalnej poprawy wyrobów. Jest to warunek zwiększenia efektywności eksportu.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Istotnym problemem jest prawidłowa gospodarka zasobami siły roboczej. Racjonalizacji zatrudnienia sprzyjać powinna m.in. mechanizacja transportu wewnątrzzakładowego i niektórych prac wykończeniowych. Umożliwiłoby to przesunięcie pewnej liczby pracowników do nowouruchamianych zakładów, bądź oddziałów, które odczuwają niedobór kadr.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">W ubiegłym roku nastąpiła pewna poprawa warunków pracy w przemyśle lekkim. Dla osiągnięcia dalszego postępu należy jednak efektywniej gospodarować środkami przeznaczonymi na poprawę stanu bhp, rozbudowywać bazę socjalną, a zwłaszcza służące pracującym kobietom przedszkola i żłobki, ulepszać opiekę lekarską nad pracownikami i w większym zakresie organizować stanowiska pracy chronionej. Należy również podnieść jakość usług w stołówkach i zapewnić dostąp do nich rodzinom pracowników, adaptować niektóre ośrodki wczasowe na całoroczne, ośrodki wypoczynkowe i lepiej organizować wypoczynek wakacyjny i świąteczno-niedzielny.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Ogólnie pozytywna ocena realizacji podstawowych zadań przez resort przemysłu lekkiego w roku ubiegłym uzasadnia wniosek o przyjęcie przedłożonego sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełBronisławJurkiewicz">Na tle ogólnie korzystnych wskaźników ekonomicznych osiągniętych przez resort przemysłu lekkiego w 1976 r. zastrzeżenia budzi efektywność eksportu realizowanego w różnych kierunkach geograficznych. Przekroczone zostały ustalone wskaźniki przeliczeniowe, a nawet w zakresie tych wyrobów, które wytwarza się z krajowych surowców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełStanisławWróbel">Realizacja zadań gospodarczych w roku ubiegłym wskazuje, iż w resorcie przemysłu lekkiego uczyniono znaczny krok naprzód w porównania z 1975 r. podkreślić należy, iż oddziaływanie Komisji, przekazywanie resortowi wniosków z wizytacji poselskich i bieżąco, na posiedzeniach Komisji, uwag wynikających z rozmów, które posłowie prowadzą wśród załóg fabrycznych - przyczynia się w dużym stopniu do usuwania różnych przeszkód i trudności. Resort stara się wszystkie te uwagi uwzględnić.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełStanisławWróbel">Jak wynika ze sprawozdania, w sześciu zakładach przemysłu lekkiego obniżył się w porównaniu z rokiem poprzednim wskaźnik wyrobów i gatunku. Jak przedstawia się obecnie sytuacja w tych zakładach? Z kolei innych pięć zakładów nie osiągnęło w planowanym terminie właściwej zdolności produkcyjnej, pomniejszając ogólną wielkość produkcji. Jakie kroki zostały przez resort podjęte w kierunku poprawy tej sytuacji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełBronisławaSokołowska">Pomyślne wykonanie ubiegłorocznych zadań wymagało dużego wysiłku ze strony resortu i wszystkich załóg.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełBronisławaSokołowska">Nasuwa się uwaga co do konieczności zaostrzenia dyscypliny inwestycyjnej zarówno w resorcie budownictwa, jak i resorcie przemysłu lekkiego. Problem ten powinien znaleźć miejsce w opinii, jaką Komisja sformułuje w wyniku rozpatrzenia sprawozdania resortu z wykonania planu w 1976 r. Bywa tak, że budowę obiektu zakończono, ale tylko pozornie, ponieważ nie wykonano urządzeń towarzyszących, jak kotłownie, magazyny itp., co ujemnie wpływa zarówno na wielkość produkcji, jak i na warunki pracy, a wiadomo, że i tak stopień uciążliwości warunków pracy jest jeszcze w resorcie przemysłu lekkiego wysoki. Uwzględniając trudności natury obiektywnej, należałoby domagać się bardziej energicznego działania resortu w kierunku poprawy tego stanu rzeczy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełZdzisławKwieciński">Do pozytywnych prac resortu w 1976 r. dodać należy jeszcze i to, że ilość wyrobów nowych i zmodernizowanych wyniosła 43 proc. ogółu dostaw na rynek. Niepokój budzi zbyt mały postęp w realizacji długofalowych założeń zrównoważenia sald w obrocie zagranicznym wyrobami przemysłu lekkiego...</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełZdzisławKwieciński">... się wskaźnika efektywności eksportu, co. nie zawsze daje się wytłumaczyć trudnymi ze względu na recesję warunkami zbytu na rynkach zachodnich.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PosełZdzisławKwieciński">Mimo wagi tego niejednokrotnie omawianego problemu, nadal nie są realizowane obiekty socjalne. Wykonanie planu w tej dziedzinie tylko w 70 proc. powinno skłaniać do bardziej energicznych działań.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PosełZdzisławKwieciński">Posunęła się naprzód sprawa wykorzystania oczekujących na montaż maszyn. Zaległe maszyny powinny być w jeszcze większym stopniu instalowane w ciągu bieżącego roku.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PosełZdzisławKwieciński">Pomyślnie przedstawia się osiągnięta w ubiegłym roku obniżka kosztów własnych. Zbyt wysoka jest jeszcze pozycja strat nadzwyczajnych i kar umownych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełBronisławCieniewski">Rok ubiegły był dla załóg zakładów przemysłu lekkiego kolejnym okresem doświadczeń służących doskonalszej i sprawniejszej realizacji planowych badań. Załogi wykazały aktywną i zaangażowaną postawę.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełBronisławCieniewski">O ile realizacja inwestycji przemysłowych przebiega względnie dobrze, to w dziedzinie urządzeń, socjalnych, rzutujących na warunki pracy, sytuacja przedstawia się bardzo niezadowalająco; dotyczy to głównie budownictwa mieszkaniowego. Należy oczekiwać, że po VIII Plenum KC PZPR władze terenowe również przyczynią się do tego, by zapewnić mieszkania pracownikom zakładów przemysłu lekkiego. Byłoby to niezmiernie ważne dla pozyskania pracowników do fabryk zlokalizowanych w małych miejscowościach, gdyż zgłaszaliby się tam chętnie kandydaci, gdyby mieli zapewnione mieszkania.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełBronisławCieniewski">W zakładach przemysłu lekkiego w Piotrkowskiem pomyślnie przebiega organizacja przyzakładowej hodowli. Dzięki temu stołówki i bufety fabryczne są lepiej zaopatrywane i pracownicy o wiele chętniej korzystają z nich, aniżeli z wyżywienia organizowanego w gospodach czy restauracjach. Dobrze zorganizowane żywienie stanowi niemały czynnik stabilizacji załóg.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PosełBronisławCieniewski">Warunki pracy w zakładach przemysłu lekkiego są oczywiście nieporównywalne z tym, co było wiele lat temu. Istnieją szatnie, pokoje higieniczne i inne tego typu urządzenia, nie wszędzie jednak przyswojono załogom nawyk korzystania z tych udogodnień. Należałoby wyeliminować istniejący jeszcze w niektórych zakładach system pasów transmisyjnych, z uwagi na bezpieczeństwo pracy.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PosełBronisławCieniewski">Coraz częściej na spotkaniach z wyborcami na wsi i również w mieście słyszy się krytyczne uwagi na temat coraz gorszej odzieży roboczej i ochronnej. Stosowanie mieszanych tkanin spowodowało, że odzież już się nie kurczy, jednak bardzo krótkotrwała jest jej wytrzymałość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełStanisławaSwiderska">Szczegółowo opracowane sprawozdanie resortu wskazuje również kierunki działania w roku bieżącym; stwierdzić trzeba, że kierunki te zbiegają się z sugestiami Komisji.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełStanisławaSwiderska">Przemysł lekki zajmuje po przemyśle spożywczym drugie miejsce w zaopatrzeniu rynku. Jest to zadanie ogromne, któremu trzeba sprostać w sposób możliwie jak najlepszy. Jednym z głównych wniosków jest konieczność podnoszenia jakości, zwłaszcza wobec faktu, że w ubiegłym roku obniżył się w wielu branżach wskaźnik wyrobów I gatunku. Jakość wyrobów może być w wielu przypadkach substytutem ilości i dlatego ma ona tak niezmiernie ważne znaczenie. Z wizytacji poselskich w zakładach przemysłu lekkiego wiadomo, że w tej samej branży i w tych samych warunkach jedne zakłady pracują lepiej, inne - gorzej. Należałoby spowodować, aby tzw. zakłady markowe podzieliły się swoim doświadczeniem i wiedzą technologiczną oraz system organizacyjnym z zakładami odstającymi. Byłaby to jedna z dróg przeciwdziałania marnowaniu maszyn, surowców i pracy ludzkiej na produkcję niechodliwych wyrobów. Jest to niezbędne w sytuacji, gdy zapasy obuwia w przemyśle i handlu sięgają 27 mln par a wiele artykułów odzieżowych i innych nie znajduje zbytu i zalega magazyny.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełStanisławaSwiderska">W opinii Komisji na podstawie oceny sprawozdania zwrócić należy uwagę na niedostateczną poprawę dostarczanych przemysłowi lekkiemu wyrobów chemii. Nie podniosła się jakość wyrobów fabryki...</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PosełStanisławaSwiderska">... jakości są kleje do obuwia i inne artykuły. W tych warunkach trudno o właściwy asortyment i dobrą jakość wytwarzanych przez przemysł lekki finalnych wyrobów. Wskazać należy również, że niedobór ilościowy w zaopatrzeniu realizowanym przez przemysł chemiczny sięga 20 proc.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PosełStanisławaSwiderska">Sporo zainwestowano w przemysł galanteryjny, mimo to nadal brakuje dobrych dodatków do wykończenia odzieży, ładnych guzików, dobrych podszewek i w rezultacie użyte z konieczności niewłaściwe dodatki kwalifikują wyroby do II gatunku.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PosełStanisławaSwiderska">Ilość wybrakowanych wyrobów pozostaje w ścisłym związku z pracą kontroli technicznej w zakładzie. Dość dawno mówi się o tym, że kontrola techniczna powinna obejmować kolejne fazy produkcji, a nie ograniczać się do wyrobu finalnego, kiedy już jest za późno na usunięcie uchybień w jakości. Taki system trzeba konsekwentnie wprowadzać w życie.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#PosełStanisławaSwiderska">Wykonawstwu inwestycji w przemyśle lekkim nie przyznaje się tej rangi, jaką mieć powinno z uwagi na ogromne zadania. Przedsiębiorstwa budowlane najłatwiej przesuwają terminy realizacji inwestycji dla tego resortu. Np. w Zelowie daremnie czeka na zainstalowanie 360 krosien; powoduje to straty materialne i moralne. W nakładach pończoszniczych „Feniks” w Łodzi nie zakończono montażu urządzeń klimatyzacyjnych w części hal fabrycznych; praca wykonana została niedbale. W Dźwirzynie opóźnia się budowa obiektu wypoczynkowego dla Zakładów im. Obrońców Pokoju” wskutek interwencji poselskiej obiecano wykończyć ten obiekt, ale dopiero we wrześniu. Należy uwzględnić ten problem we wnioskach Komisji i spowodować, aby budowlani lepiej wywiązywali się ze swoich zadań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełCzesławWilczyński">Nierzadko na budowach obiektów przemysłu lekkiego bywa tylko po kilku pracowników. Bez koncentracji potencjału wykonawczego nie usprawni się realizacji inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełCzesławWilczyński">Przemysł lekki zrobił wiele w zakresie szkolenia nowych załóg. Umocniono pion techniczny w zakładach, zaprowadzono ład w komórkach wzorcujących. Wiele energii pochłania sprawa opakowań, o które trudno nawet dla wyrobów przeznaczonych na eksport.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełCzesławWilczyński">Nowe modne wyroby powinny znajdować się w sprzedaży w całym kraju, a nie tylko w Warszawie i w Łodzi, aby nie trzeba było szukać dla nich zbytu po sezonie i przeminięciu mody.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PosełCzesławWilczyński">Problemom transportu wewnątrzzakładowego nie przydaje się należytej wagi, a trzeba nimi mocno się zająć tak ze względu na ułatwienie pracy, jak i możliwość przesunięcia pracowników do działów produkcyjnych. Należałoby chociaż 10 zakładów rocznie wyposażyć w zmechanizowane urządzenia transportu wewnętrznego. Jak dotąd, ani jeden zakład nie może pochwalić się takim pełnym wyposażeniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#DyrektorZespołuNIKJerzyMężyński">Pozytywnie ocenić można wysiłki resortu przemysłu lekkiego poczynione na rzecz realizacji trudnych ubiegłorocznych zadań. Wykonany został plan sprzedaży produkcji i usług oraz plan dostaw na rynek wewnętrzny. Od 1970 r. potrojono wartość eksportu, ale założonych na rok 1976 zadań w tym zakresie nie wykonano w pełni. Prawidłowo ukształtowała się relacja zatrudnienia, wydajności pracy i średniej płacy. Nie zostały w pełni wykorzystane środki przyznane na inwestycje.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#DyrektorZespołuNIKJerzyMężyński">Na tle sprawozdania z działalności za rok 1976 oraz ustaleń dokonanych w tym okresie kontroli wyłaniają się problemy, które ze względu na ich doniosłe znaczenie w realizacji polityki partii i rządu wymagają szczególnego zainteresowania.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#DyrektorZespołuNIKJerzyMężyński">Należy do nich przede wszystkim dalsza poprawa zaopatrzenia rynku, nie tylko pod względem wartości, ale głównie dostosowania asortymentu i jakości produkowanych wyrobów do aktualnego zapotrzebowania. Dostawy tych wyrobów, tylko z kluczowego przemysłu lekkiego, osiągnęły w 1976 r. wartość 141 mld zł i stanowiły 15,8 proc. ogólnej wartości dostarczonych na rynek artykułów konsumpcyjnych oraz ponad 30 proc. wartości dostaw artykułów konsumpcyjnych nieżywnościowych. Pod względem ilościowym osiągnięto w zasadzie globalną równowagę pomiędzy popytem a podażą artykułów przemysłu lekkiego, zarazem jednak chronicznie brakuje poszukiwanych rodzajów i gatunków wyrobów. Przemysł twierdzi, że wynika to m.in. stąd, że...</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#DyrektorZespołuNIKJerzyMężyński">..., zwłaszcza w zakresie artykułów poszukiwanych na rynku, są o wiele mniejsze od zapotrzebowań zgłaszanych przez handel. Z tym twierdzeniem trudno się zgodzić. Istota rzeczy polega na tym, że w sytuacji, gdy podstawowym miernikiem oceny działalności resortu, branż, a nawet przedsiębiorstw w zakresie dostaw rynkowych jest wartość, dąży się do ograniczania produkcji wyrobów tańszych i bardziej pracochłonnych - na rzecz wyrobów drogich i bardziej materiałochłonnych. Organizacje handlowe, kierując się rożnymi względami, często godzą na tzw. podmiany asortymentowe proponowane przez producentów. Działanie takie nie sprzyjało poprawie zaopatrzenia rynku, lecz przeciwnie - powodowało szkodliwe dla gospodarki powstawanie nadmiernych zapasów, w szczególności wyrobów odzieżowych, dziewiarskich i obuwia. Jedną z przyczyn braku popytu na te wyroby były relatywnie wysokie ceny. Ponadto zwrócić należy uwagę na stały proces zanikania w przemyśle lekkim tzw. masowej produkcji dla najszerszej grupy konsumentów o średnich zarobkach. Nie można uznać za normalne rozwiązywanie tej sprawy przez okresowe i posezonowe przeceny wyrobów.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#DyrektorZespołuNIKJerzyMężyński">Mimo zdecydowanego postępu w dziedzinie jakości wyrobów, sytuacja nie jest jeszcze zadowalająca. Zbyt wolno posuwa się naprzód produkcja i sprzedaż wyrobów ze znakiem jakości. Pod tym względem resort znajduje się w tyle za innymi resortami przemysłowymi.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#DyrektorZespołuNIKJerzyMężyński">Niewykonanie w pełni zadań eksportowych było wynikiem braku popytu wśród odbiorców zagranicznych na niektóre oferowane wyroby, zwłaszcza z branży odzieżowej i wełniarskiej, z uwagi na rodzaj surowców. Niemały był również wpływ nieterminowości dostaw i ich złej jakości. Resort nie sprostał obowiązującym zaostrzonym wskaźnikom efektywności eksportu.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#DyrektorZespołuNIKJerzyMężyński">Opóźnienia inwestycyjne w wielu wypadkach nastąpiły nie z winy resortu. Ostatnio położony został większy nacisk na kompleksowy odbiór obiektów. Pozytywnym zjawiskiem było uruchomienie produkcji w budowanych obiektach choćby częściowo, gdzie tylko było to możliwe.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#DyrektorZespołuNIKJerzyMężyński">Poważne trudności resort napotykał w kompletowaniu załóg dla nowouruchamianych obiektów. Nie sprawdziły się początkowe szacunki miejscowych zasobów siły roboczej. Szczególni trudny bywał pierwszy okres pracy nowych zakładów, co ujemnie wpływało na wielkość i jakość produkcji.</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#DyrektorZespołuNIKJerzyMężyński">Stwierdzić można, że duży był wysiłek resortu i załóg fabrycznych w pokonywaniu trudności wyłaniających się w toku realizacji planu. Wnioski z ustaleń pokontrolnych, obejmujące wiele działów, były w resorcie uwzględniane.</u>
          <u xml:id="u-9.10" who="#DyrektorZespołuNIKJerzyMężyński">W niedługimi czasie NIK podejmie kontrolę wzajemnego zaopatrywania się przez przemysł lekki i chemiczny; przemysł chemiczny ma bowiem również uwagi co do sprawności zaspokajania jego potrzeb przez przemysł lekki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MinisterprzemysłulekkiegoTadeuszKunicki">Resort ceni wysoko duże i poparte znajomością rzeczy, zaangażowanie Komisji w problematykę przemysłu lekkiego; wielu posłów pracuje w tym przemyśle i tam przygląda się codziennie istniejącym problemom. Komisja poświęciła w ub. roku kilkanaście posiedzeń najistotniejszym sprawom przemysłu lekkiego, uchwalając szereg dezyderatów skierowanych do odpowiednich władz i również pod adresem resortu. Wszystkie one trafiały w sedno rzeczy. Na posiedzeniach Komisji posłowie przekazywali przedstawicielem resortu wiele wniosków i spostrzeżeń, jakie wynikły z odbytych wizytacji poselskich, w ogółem 65 zakładach różnych branż przemysłu lekkiego, w jego centralnych laboratoriach, centralach handlu wewnętrznego i zagranicznego. Stanowiło to cenną pomoc dla resortu, podobnie jak zwrócenie obecnie poselskiej uwagi na ujemne punkty przedłożonego sprawozdania w z działalności w 1976 r.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#MinisterprzemysłulekkiegoTadeuszKunicki">Rok ten był okresem trudnym, napięcia były znaczne, a mimo to zdołano wysoko przekroczyć plany produkcji oraz dostaw na rynek wewnętrzny. Zadania eksportowe nie zostały wprawdzie w pełni wykonane, lecz jednocześnie uległo pewnej poprawie saldo obrotów z krajami wolnodewizowymi jako rezultat oszczędnej gospodarki materiałami i surowcami z importu. Należy dodać, że eksport realizowany był w warunkach obniżonego wskaźnika przeliczeniowego, a ponadto na kalkulację oddziaływał również wzrost cen i energii, paliw i innych materiałów w obrocie krajowym. Konkurencja na światowym rynku wyrobów przemysłu lekkiego jest duża, potęgowana tanim eksportem z krajów środkowej Azji. Wzmaga się tendencja produkowania wyrobów włókienniczych z surowców naturalnych. Wymogom tym jest dość trudno sprostać.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#MinisterprzemysłulekkiegoTadeuszKunicki">Systematycznie, choć jeszcze powoli, wzrasta udział wyrobów I gatunku. Liczbowe porównywanie z innymi resortami wyrobów oznaczonych znakami jakości nie byłoby w pełni uzasadnione. Znak jakości ma duże znaczenie dla artykułów długotrwałego użytku jak np. pralka czy lodówka ma on podobne znacznie dla artykułów standardowych wytwarzanych przez przemysł lekki, natomiast trudno zabiegać o ten znak dla artykułów sezonowych i podlegających zmienności mody. Niemniej i na tym odcinku postęp jest wyraźny: wartość wyrobów oznaczonych pierwszym znakiem jakości wzrosła w ostatnich latach z 16 do 22,5 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#MinisterprzemysłulekkiegoTadeuszKunicki">Wskaźnik reklamacji jakościowych jest jeszcze ciągle w resorcie zbyt wysoki, uwzględnić jednak trzeba, że w takiej masie towarów rynkowych ilość reklamacji zawsze będzie proporcjonalnie większa. Czynione są energiczne i bezustanne wysiłki na rzecz poprawy jakości wyrobów przemysłu lekkiego: z powodu nieprzestrzegania wymogów jakościowych surowe sankcje dotknęły personel kierowniczy, kontrolno-techniczny i brakarski aż 25 zakładów. Ustanowiono bodziec w postaci uzależnienia połowy ruchomej premii od jakości wyrobu, co zaczyna się już od najprostszych czynności roboczych.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#MinisterprzemysłulekkiegoTadeuszKunicki">... jest realizacja inwestycji małych, których nie ma komu zlecać a własny potencjał wykonawczy jest niewystarczający. Sprawa realizacji obiektów socjalnych regulowana jest w porozumieniu z wojewodami, którzy przy udziale środków finansowych resortu powinni dbać o terminowe wykonanie. Żłobek, przedszkole i stołówkę traktuje się obecnie jako integralną część inwestycji przemysłowych. Obiekty te wznoszone będą z gotowych elementów.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#MinisterprzemysłulekkiegoTadeuszKunicki">Ocena poselska przyczyni się do szybszego rozwiązywania istniejących problemów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">W referacie, dyskusji i w ocenie NIK znalazł potwierdzenie znaczny postęp osiągnięty w Ministerstwie Przemysłu Lekkiego. Wykorzystano zmodernizowaną bazę wytwórczą, ulepszono wzornictwo, przestrzegano zasady racjonalnego zatrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">Istnieje potrzeba dalszego doskonalenia produkcji w przemyśle lekkim i zwiększenia wyrobów oznaczonych znakiem jakości.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">Resort nie nadąża za zapotrzebowaniem rynku z powodu niewystarczającego w wielu przypadkach potencjału produkcyjnego, a także z tego powodu, że dostarczane na rynek wyroby nie odpowiadają wymogom nabywców. Na odbytym wspólnie z sejmową Komisją Handlu Wewnętrznego i Usług posiedzeniu stwierdzono, że niezbędne jest dalsze zacieśnienie współpracy przemysłu z handlem, co pozwoliłoby złagodzić występujące dysproporcje pomiędzy potrzebami a możliwościami. Działanie w tym kierunku jest pilne i ważne, tym bardziej że przemysł lekki jest po przemyśle spożywczym największym producentem artykułów rynkowych.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">Udzielone wyjaśnienia w sprawach eksportu dały pełny obraz sytuacji w tej dziedzinie. Jeszcze raz podkreślić trzeba problem jakości jako warunku realizacji zadań eksportowych. Jest to sprawa ważna, którą trzeba mieć stale na oku, gdyż nie ma granic w doskonaleniu wyrobów. Dlatego niezwykle istotne jest szkolenie kadr, zwłaszcza w nowych zakładach. Ocenia się, że wyroby tych zakładów są gorszej jakości mimo nowych maszyn i technologicznych możliwości. Zaradzić temu mogłoby systematyczne podnoszenie poziomu fachowego kadr.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">Podkreślenia wymaga potrzeba rozwijania produkcji i poprawy jakości wyrobów chemii niezbędnych dla przemysłu lekkiego.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">Złożone są przyczyny trudności, których skutkiem był regres w realizacji inwestycji przemysłu lekkiego w porównaniu z 1975 r. Do resortu należy przede wszystkim właściwe projektowanie, aby uchybienia w tym zakresie nie dawały przedsiębiorstwom budowlanym powodu do przewlekłej realizacji lub uchylania się od wykonawstwa.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">W dziedzinie inwestycji socjalnych uwzględnić należy postulat modernizacji obiektów wczasowych. Leży to w możliwościach resortu, który powinien sprawę realizować we współdziałaniu ze związkami zawodowymi.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">Komisja przyjęła sprawozdanie resortu z wykonania planu i budżetu w 1976 r. Uwagi wynikające z przebiegu dyskusji zostaną przekazane Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła i przyjęła odpowiedzi resortów na dezyderaty dotyczące zabezpieczenia krajowej bazy surowców naturalnych dla przemysłu lekkiego, w tym: rozwijania upraw i przeróbki lnu, rozwijania owczarstwa i zabezpieczenia skupu skór owczych dla przemysłu, poprawy warunków hodowli zwierząt futerkowych, przeciwdziałania marnotrawstwu skór przy uboju bydła i trzody chlewnej, ustalenia w prawidłowych proporcjach cen zaopatrzeniowych na włókno lniarskie i skóry baranie.</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">Sprawozdawcą była poseł Bronisława Sokołowska (PZPR).</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>