text_structure.xml
11.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 1 lutego 1977 r. Komisja Przemysłu Lekkiego, obradująca pod przewodnictwem posła Bolesława Koperskiego (PZPR), rozpatrzyła sprawy dotyczące realizacji zadań eksportowych w resorcie przemysłu lekkiego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstw: Przemysłu Lekkiego z wiceministrem Wiesławem Szymczakiem, Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej, Finansów Przemysłu Chemicznego oraz przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Posłowie otrzymali opracowane przez Ministerstwo Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej oraz Ministerstwo Przemysłu Lekkiego materiały informacyjne nt. realizacji zadań eksportowych przemysłu lekkiego w 1976 r. i planów w tym zakresie na 1977 r.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Koreferat podkomisji, w którym zawarto m.in. uwagi i spostrzeżenia wysunięte w toku wizytacji zespołów poselskich w zakładach specjalizujących się w eksporcie oraz w centralach handlu zagranicznego „Textilimpex” i „Skórimpex” przedstawił poseł Bronisław Cieniewski (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Mówca stwierdził m.in., że eksport wyrobów przemysłu lekkiego w 1976 r. osiągnął ok. 8 proc. wartości całego eksportu krajowego. Mimo, że przemysł lekki w ostatnich 3 latach nie wykonywał w pełni planów eksportu, eksport ten rozwijał się bardzo dynamicznie i w ubiegłej 5-latce wzrósł prawie 3,5-krotnie.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Udział wyrobów wysoko przetworzonych w eksporcie przemysłu lekkiego zwiększył się z 29 proc. w 1973 do 42 proc. w 1976 r.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Za pilne zadanie przemysłu lekkiego, mówca uznał poprawę jakości produkcji eksportowej, a zwłaszcza przeciwdziałanie wszelkiej niestaranności w jej wykonywaniu. Poprawy wymaga również dostosowanie struktury asortymentowej, kolorystyki i wzornictwa produkowanych wyrobów do wymagań poszczególnych rynków. W tej dziedzinie niezbędna jest lepsza współpraca aparatu handlu zagranicznego z przemysłem oraz bardziej sprężysta i operatywna praca odpowiednich służb w przedsiębiorstwach i w zjednoczeniach. W opinii poselskiej, niewystarczający jest udział placówek naukowo-badawczych we wdrażaniu do przemysłu nowości technologicznych i wzorniczych.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Powodem trudności jest ponadto nieterminowa realizacja kontraktów eksportowych, opóźnienia i brak rytmiczności dostaw, które pociągają za sobą nie tylko kary, ale nierzadko anulowanie kontraktów. Mówca zwrócił uwagę m.in. na spiętrzenie dostaw eksportowych z przemysłu lekkiego w IV kwartale oraz w ostatnich miesiącach poszczególnych kwartałów.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Z rozmów przeprowadzonych podczas wizytacji poselskich w zakładach eksportujących w Łodzi, Bielsku-Białej i Bytomiu wynika, że bardzo utrudnia wykonywanie zadań nieodpowiedni asortyment i jakość dostaw surowców, półfabrykatów, barwników i środków pomocniczych.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Ważnym problemem, wymagającym szybkiej i trwałej poprawy jest usprawnienie kooperacji wewnątrz resortu przemysłu lekkiego. W zakładach przemysłu lekkiego produkuje się bowiem przędzę, tkaniny dla przemysłu odzieżowego, guziki i pasmanterię. Należy lepiej programować tę produkcję, elastyczniej przystosowywać ją do potrzeb odbiorców, bardziej dbać o jakość i staranność wykonania, w tej dziedzinie tkwią jeszcze duże rezerwy, które resort przemysłu lekkiego powinien uruchomić.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Na spotkaniach z posłami, załogi wizytowanych zakładów wyrażały pogląd, że dla uzyskania poprawy w wykonaniu zadań eksportowych celowym tyłoby uruchomienie skutecznych bodźców. Wysuwano również szereg postulatów ulepszania relacji między przemysłem i handlem zagranicznym, np. krytycznie oceniano zasadę komisowej sprzedaży wyrobów eksportowych centralom handlu zagranicznego, zbyt późne kierowanie zamówień handlu zagranicznego do przemysłu itd.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Jak podkreślił na zakończenie mówca, przezwyciężanie istniejących trudności w zakresie produkcji eksportowej przemysłu lekkiego jest szczególnie pilnym zadaniem, w świetle planu na 1977 r. przewidującego 24 proc. wzrost tej produkcji.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Poseł Stanisław Wróbel (PZPR) zwrócił uwagę, że pewne problemy produkcji eksportowej przemysłu lekkiego powracają na forum Komisji Sejmowej od szeregu lat. Należy do nich m.in. niedostatek opakowań, kłopoty z uzyskaniem przez przemysł dodatków (guzików, zamków błyskawicznych, zdobin itp.)Mówca postulował energiczniejszą likwidację tych braków przez resort przemysłu lekkiego, zwłaszcza zwiększenie produkcji dodatków, która znajduje się w gestii tego samego resortu.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Poseł Zdzisław Kwieciński (PZPR) przedstawił niektóre trudności w zakresie dostaw materiałów i surowców. Zawarcie transakcji kupna i dostawy wełny trwa kilka miesięcy, co często uniemożliwia realizację zamówień eksportowych.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Zdaniem mówcy, przy napiętych tegorocznych zadaniach w dziedzinie eksportu należy elastyczniej podejść do stosowania limitów w zatrudnieniu.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Poseł Anna Czepan (bezp.) przedstawiła trudności w produkcji eksportowej ZPO „Dana” w Szczecinie. Zakłady te otrzymał m.in. zamówienie jednej z firm zachodnich na odzież z tkanin wełnianych jednakże zbyt późny termin dostarczenia tkaniny na tę odzież przez zakłady przemysłu wełnianego w Bielsku uniemożliwia wykonanie zamówienia. Podobne trudności istnieją w dostawach dodatków, które wymagają zamówień z 90-dniowym wyprzedzeniem.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Poseł Maria Szałajda (ZSL) krytycznie oceniła jakość surowców dla przemysłu obuwniczego na przykładzie Krośnieńskiej Fabryki Obuwia Sportowego.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Poseł Janina Młynarczyk (PZPR) podkreśliła, że niska jakość opakowań oraz dodatków do wyrobów eksportowych obniża poziom tych wyrobów i uzyskiwane ceny.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Poseł Barbara Surma (PZPR) mówiła o znaczeniu marki fabrycznej dla produkcji eksportowej.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Poseł Kazimiera Grzegorczyk (PZPR) postulowała utworzenie funduszu dewizowego, z którego zakłady eksportujące mogłyby w trybie awaryjnym czerpać fundusze na zakup brakujących barwników lub dodatków, co usprawniłoby wykonywanie zamówień zagranicznych odbiorców i zwiększyłoby możliwości przyjmowania ofert.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełKazimierzFortuna">Istotnym elementem utrzymania rytmiki produkcji eksportowej może być wcześniejsze uruchamianie środków dewizowych przeznaczonych na import surowców. Z wizytacji poselskich wynika, że w ubiegłym roku dopiero 15 grudnia przystąpiono do realizacji zakupów na zaopatrzenie przemysłu w I kwartale br.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełKazimierzFortuna">Zdaniem mówcy, nowego uregulowania wymaga, obowiązująca obecnie w relacjach handlu zagranicznego z przemysłem, zasada sprzedaży komisowej. Należałoby m.in. ustalić konkretne terminy płatności i odbioru wyrobów wyprodukowanych na zamówienie CHZ.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełKazimierzFortuna">Mówca postulował głębszą analizę opłacalności eksportu do krajów kapitalistycznych, uwzględniającą m.in. poziom kosztów wytwarzania oraz zgodność z normami jakościowymi.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełKazimierzFortuna">Poseł Stanisława Świderska (PZPR) krytycznie oceniła niezadowalający postęp w rozwiązywaniu trudności we współpracy przemysłu lekkiego z innymi resortami, dotyczących zwłaszcza asortymentu jakości surowców i artykułów pomocniczych. Szczególną wagę trzeba zwrócić na kooperację w obrębie przemysłu lekkiego, która często decyduje o rezultatach nakładów na rozbudowę i modernizację tego przemysłu, kształcenie kadr oraz rozbudowę nowoczesnego zaplecza naukowo-badawczego. W ocenie mówcy, pomoc zaplecza naukowo-badawczego w rozwiązywaniu wielu problemów technologicznych i organizacyjnych jest niedostateczna.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełKazimierzFortuna">Droga, dzieląca zakład od eksportera, jest zbyt długa i dlatego we wzajemnych kontaktach za mało jest pożądanej operatywności i elastyczności. Na podstawie obserwacji poselskich w centralach handlu zagranicznego przemysłu lekkiego, stwierdzić można, że część pracowników tych placówek nie jest dostatecznie przygotowana do zadań aktywizacji polskiego eksportu.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PosełKazimierzFortuna">Poseł Czesław Wilczyński (PZPR) zwrócił uwagę, że dokonana modernizacja fabryk przemysłu lekkiego, powinna bardziej niż dotąd wpłynąć na poprawę jakości wyrobów i organizację pracy.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PosełKazimierzFortuna">Poseł Stefania Pachnowska (SD) postulowała lepszą koordynację pracy Ministerstwa Przemysłu Lekkiego z Ministerstwem Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej w zakresie badania problemów eksportu przemysłu lekkiego i przygotowania wniosków dla komisji sejmowej i innych organów.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PosełKazimierzFortuna">Wiceminister Wiesław Szymczak, odpowiadając na pytania posłów, stwierdził m.in., że faktyczne relacje opłacalności eksportu daje zestawienie uzysku dewizowego przy sprzedaży wyrobów z dewizowymi kosztami surowcowymi oraz kalkulacją kosztów przerobu. Takie obliczenie daje korzystniejsze rezultaty eksportu przemysłu lekkiego. Nie zawsze odpowiednia jakość produkcji i terminowość dostaw obniża ceny w handlu zagranicznym i dla tego doskonalenie poziomu produkcji i organizacji w przemyśle zaliczyć należy do głównych zadań br. W trudnej tegorocznej sytuacji eksportowej, przemysł lekki musi rygorystycznie przestrzegać zasad bilansowania eksportu i importu, co oznacza m.in. konieczność poprawy gospodarki importowanymi surowcami i materiałami, jak też poczynań dotyczących aktywizacji eksportu.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PosełKazimierzFortuna">Poseł Bolesław Koperski (PZPR) w słowie końcowym stwierdził m.in., że planowany w br. wzrost eksportu nakłada na przemysł lekki bardzo odpowiedzialne obowiązki. Pilnym zadaniem jest poprawa jakości produkcji, zwłaszcza w zakładach, które nie uzyskiwały w tym zakresie pożądanych wyników. Zaplecze naukowo-badawcze przemysłu lekkiego powinno mieć większy udział w rozwiązywaniu problemów technologicznych i organizacyjnych sprzyjających wykonywaniu zadań eksportowych.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PosełKazimierzFortuna">Komisja przyjęła uwagi i wnioski w sprawie wykorzystania rezerw w przemyśle lekkim. Materiały będą przekazane Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>