text_structure.xml
17.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 21 maja 1976 r. Komisja Przemysłu Lekkiego, obradująca pod przewodnictwem posła Bolesława Koperskiego (PZPR), rozpatrzyła stan realizacji inwestycji w przemyśle lekkim oraz przygotowania kadr dla nowych i modernizowanych zakładów.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Przemysłu Lekkiego z wiceministrem Władysławem Jabłońskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Ministerstwa Finansów oraz Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Podstawą dyskusji były doręczone uprzednio posłom materiały informacyjne opracowane przez Ministerstwo Przemysłu Lekkiego oraz wyniki przeprowadzonej przez trzy zespoły poselskie wizytacji budujących się i modernizowanych zakładów.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Uwagi podkomisji, która wizytowała nowo zbudowane zakłady przemysłu jedwabniczego „Miranda” w Turku i przemysłu dziewiarskiego „Cotex” w Płocku, przedstawił poseł Bronisław Cieniewski (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Zespół poselski stwierdził w toku wizytacji, że wykonawstwo inwestycyjne na obydwu budowach realizowane jest prawidłowo.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Zakłady „Miranda” zbudowano w ciągu 30 miesięcy, obecnie dochodzą ona do planowanych zdolności produkcyjnych. W związku z opóźnianiem montażu maszyn wykończalniczych, zrezygnowano z usług montażowych zagranicznego dostawcy maszyn i wykonuje się te praca własnymi siłami.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Wraz z budową zakładu „Miranda” wznoszono obiekty socjalne. Gotowa jest stołówka i przedszkole; oddano 170 mieszkań pracowniczych; opóźnia się jednak budowa żłobka. Zakład zatrudnia dużo młodych kobiet, słuszne byłoby więc utworzenie oddziału pracy chronionej, w którym zatrudnione byłyby kobiety w ciąży.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Mimo intensywnego szkolenia (przyzakładowa szkoła zawodowa i technikum o kierunkach dziewiarskim i mechaniczno-elektronicznym) problem zapewnienia kadr dla zakładu nie został jeszcze w pełni rozwiązany.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">ZPD...</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">... w Płocku wybudowano w latach 1973-1976. Rozpoczęto wytwórstwo trykotaży w ramach tzw. produkcji szkolnej.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Przewidziano również budowę żłobka, przedszkola, ośrodka wczasowego i bloków o 120 mieszkaniach. Pierwszych 60 mieszkań będzie oddanych do użytku w czerwcu br., budowa żłobka i przedszkola rozpocznie się w 1977 r.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Załoga liczy blisko 2.400 osób, to jest o ponad 400 mniej, niż przewiduje plan zatrudnienia. Do końca kwietnia bieżącego roku spośród ponad 2 tys. osób, które należy przeszkolić przyuczono do zawodu 64 proc. Akcja szkolenia trwa. Około 92 proc. pracowników stanowią kobiety; ponad 1000 osób dojeżdża do pracy z poza Płocka. Skompletowano kadrę mistrzowską. Zapewniono opiekę lekarską.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Przedsiębiorstwo boryka się z trudnościami surowcowymi. Niedostateczne zaopatrzenie w przędzę spowodować może postoje.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Uwagi podkomisji, która wizytowała zakłady produkcji wykładzin dywanowych „Novita” w Zielonej Górze i ZPL „Odra” w Nowej Soli przedstawiła poseł Dobromiła Kulińska (PZPR): Budowa fabryki „Novita” rozpoczęta w marcu 1974 r., ma w myśl planu trwać 32 miesiące. Termin przekazania do eksploatacji ustalono na koniec października bieżącego roku. Opóźnienia w pracach budowlano-montażowych spowodowały przesunięcie terminu montażu maszyn o 6 miesięcy.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Notuje się również opóźnienia w budowie obiektów towarzyszących.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Załoga zakładów liczyć ma przeszło 1300 pracowników, przy czym ponad 900 powinno podjąć pracę w roku bieżącym; zapewnienie kadr technicznych i produkcyjnych nie powinno nastręczać trudności; wykwalifikowanych pracowników zapewni WSI w Zielonej Górze oraz miejscowe technikum elektryczno-mechaniczne, a także zespoły szkół włókienniczych i mechanicznych. Od lipca tj. z chwilą uruchomienia maszyn zakład przystąpi również do szkolenia załogi we własnym zakresie. Rysują się trudności z werbunkiem pracowników do prac pomocniczych, trudności nastręczyć może organizacja dowozu pracowników.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Zakład przemysłu lniarskiego „Odra” w Nowej Soli w latach 1971-1975 poddany był rekonstrukcji i modernizacji. W 1975 przekazano do eksploatacji nowoczesną niciarnię włókien syntetycznych. Skrócono cykl dochodzenia do planowanych zdolności produkcyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">W latach 1976-1980 kontynuować się będzie modernizację parku maszynowego. Ma być zbudowana stołówka przyzakładowa, zmodernizowany ośrodek kolonijny, zakładowa przychodnia zdrowia i przedszkole mają być przekazane do użytku w bieżącym roku. Zbyt mała w stosunku do potrzeb jest baza wypoczynkowa.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Uwagi zespołu, który wizytował nowobudowane i modernizowano zakłady w Łodzi przekazała poseł Stanisława Świderska (PZPR): Zakład wyrobów obiciowych „Vera” w Łodzi ma produkować tkaniny na zaopatrzenie przemysłu meblarskiego i motoryzacyjnego. Będzie on przekazany do użytku w sierpniu bieżącego roku; planowany cykl realizacji wyniesie 38 miesięcy; w ciągu roku od uruchomienia uzyskać ma projektowaną zdolność produkcyjną. Zatrudnienie zgodnie z planem wyniesie ponad 1800 pracowników.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Prawidłowo skompletowano park maszynowy i podjęto racjonalne założenia przy organizacji transportu wewnątrzzakładowego. Notuje się jednak opóźnienia w realizacji niektórych prac budowlanych; może to stworzyć przeszkody w terminowym montażu maszyn.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Od połowy ubiegłego roku prowadzi się szkoleniu załogi; 40 osób - mistrzów i pracowników inżynieryjno-technicznych przeszkolono za granicą - u dostawców maszyn. Szkolenie pracowników odbywać się będzie na kursach oraz w innych łódzkich zakładach wyposażonych w maszyny podobne do tych, które instaluje się w „Verze”. Spora grupa przyszłych pracowników zatrudniona jest obecnie przy robotach wykończeniowych i montażu maszyn.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Budowa zakładów przemysłu pończoszniczego „Fenix” w Łodzi jest wprawdzie zaawansowana, ale zgodnie z opinią kierownictwa fabryki konieczna jest większa koncentracja robót.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Budowa zakładów „Fenix” potwierdza, że mimo poprawy w przygotowaniu inwestycji, w dalszym ciągu występują przypadki niekompletnego wykonywania dokumentacji projektowo-technicznej. Terminowe oddawania obiektów do użytku utrudniają braki w dostawach wielu urządzeń.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Wizytując dwa zakłady modernizowano podkomisja stwierdziła, że prace prowadzone są tu bez przerywania produkcji. Unowocześnienie zakładów umożliwi zwiększenie ich produkcji poprzez większą wydajność pracy i umożliwi wydatną poprawę warunków pracy. Załoga zakładów przyczynia się do szybszego przeprowadzenia modernizacji biorąc czynny udział przy demontażu starych krosien i instalowaniu nowych. Na poparcie zasługują wnioski wysuwane przez grupy pracowników z wieloletnim stażem, którzy postulują, aby po unowocześnieniu zakładów oni w pierwszym rzędzie mogli podjąć pracę w dobrych warunkach i przy najnowszych maszynach. Zdarza się bowiem, że do zmodernizowanych obiektów kierowani są młodzi pracownicy, a starzy pracują nadal w obiektach przeznaczonych do likwidacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełStanisławWróbel">W 2 kwartale bieżącego roku nastąpiła wyraźna poprawa w wykonawstwie inwestycyjnym przemysłu lekkiego; niektóre zadania zostały nawet przekroczone. Opóźnienia występują na budowach obiektów towarzyszących. Plan przewiduje wybudowanie w roku bieżącym 22 przeszkoli, w I kwartale miały powstać 3 przedszkola, wybudowano tylko jedno. Plan przewiduje wybudowanie w roku bieżącym 12 żłobków, z czego w 1 kwartale - 4, a wykonano - 2. Budownictwo socjalne ma w przemyśle lekkim szczególnie duże znaczenie, jako że pracuje tu bardzo duży odsetek kobiet. Należy zadbać o to, aby terminy oddawania wszystkich obiektów realizowanych w ramach jednej inwestycji zbiegały się w czasie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełStanisławWróbel">Nastąpiła wyraźna poprawa w zagospodarowaniu parku maszynowego w stosunku do roku ubiegłego.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełStanisławWróbel">Wizytacje poselskie w Zielonej Górze i Nowej Soli wskazały, że nastąpiła dzięki przeprowadzonym modernizacjom poprawa warunków pracy. Inwestycje realizowane są prawidłowo i terminowo, zwłaszcza tam, gdzie z pomocą resortowi przychodzą władzo wojewódzkie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełAnnaKiełcz">Trudności w realizacji obiektów przemysłu lekkiego na terenie Białegostoku wynikają głównie z braku pracowników w przedsiębiorstwach, budowlano-montażowych...</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełAnnaKiełcz">... odpowiedniej ilości sprzętu. Występują także niedobory materiałów budowlanych.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełGenowefaKocańda">Nawet w modernizowanych zakładach przemysłu lekkiego notuje się niekiedy niedostatki powierzchni magazynowej i niedorozwój transportu wewnętrznego. Na upowszechnienie zasługuje praktyka zakładów w Nowej Soli, gdzie wybudowano spaletyzowany magazyn surowców.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełBronisławJurkiewicz">Przemysł lekki dobrze realizował zadania inwestycyjne w I kwartale. Ocenę tę odnieść można tylko do budowy i modernizacji obiektów produkcyjnych, natomiast w realizacji obiektów socjalnych notuje się dość znaczne opóźnienia. Brak miejsc w przedszkolach i żłobkach prowadzi do wzrostu absencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełZdzisławKwieciński">Tempo i kierunki inwestowania w przemyśle lekkim są prawidłowe. Bardzo zróżnicowany jest stan zaawansowania robót; spośród 22 inwestorów 6 wykonało powyżej 20 proc. zadań rocznych, a są i tacy, którzy zrealizowali je zaledwie w 6,5 proc.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełZdzisławKwieciński">W zagospodarowaniu maszyn w stosunku do roku ubiegłego nastąpiła znaczna poprawa, ale wartość maszyn oczekujących na ich uruchomienie jest jeszcze duża.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełZdzisławKwieciński">Już w roku ubiegłym stwierdzono opóźnienia inwestycji socjalnych. Zaniedbania tu trzeba jak najszybciej usunąć. Przyśpieszanie wykonawstwa obiektów przemysłowych jest uzasadnione, ale nie jest właściwie osiąganie tego kosztem inwestycji socjalnych. Należy dołożyć starań, aby lepiej wykorzystać potencjał przedsiębiorstw budowlano-montażowych przemysłu lekkiego.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PosełZdzisławKwieciński">Nie wszystkie urzędy wojewódzkie wywiązują się z obowiązku zapewnienia odpowiedniej ilości pracowników potrzebnych uruchamianym zakładom przemysłu lekkiego. Do obsługi nowoczesnych urządzeń kieruje się często pracowników niedostatecznie przygotowanych.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełStefaniaPachnowska">Mało stosunkowo uwagi poświęca się modernizacji przemysłu dziewiarsko-bieliźniarskiego, poprawie jakości i asortymentu wyrobów bieliźniarskich. W niektórych województwach np. gdańskim, występują znaczne braki w zaopatrzeniu w bieliznę osobistą i pościelową. Brak odpowiedniej ilości obuwia tekstylno-gumowego. Plan inwestycyjny resortu powinien uwzględniać zaspokojenie tych potrzeb rynku krajowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełEdwardGłodowski">Zwrócić trzeba uwagę, że przy ogólnym deficycie siły roboczej są tereny, gdzie występują nadwyżki rąk roboczych np. w woj. rzeszowskim. Celowe byłoby zlokalizowanie zakładów przemysłu lekkiego na tym terenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełEdwardJaremek">Stabilizację załóg nowych zakładów utrudnia brak mieszkań. Dlatego konieczne jest rozważenie możliwości przyspieszenia budowy bloków mieszkaniowych przy nowych obiektach.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełCzesławWilczyński">Trzeba rozliczać ściślej budowlanych z ich pracy, podobnie jak w przemyśle lekkim rozlicza się z wątka, z materiałów, z zadań produkcyjnych. Przyśpieszenie realizacji inwestycji można osiągnąć przez większe skoncentrowanie sprzętu, a także przez lepsze wykorzystanie miejscowych surowców budowlanych.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełCzesławWilczyński">Przemysł lekki został w ostatnich latach rozbudowany. Nie byłoby celowe przeznaczenie większych środków na budowę nowych obiektów, trzeba natomiast wiele zakładów tego przemysłu szybciej zmodernizować i wyposażać w nowe wysoko sprawne maszyny.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełBronisławCieniewski">Przy realizacji inwestycji przemysłu lekkiego nie zapomina się o zadaniach ochrony środowiska. Wszystkie nowowznoszone obiekty mają oczyszczalnię ścieków, filtry na kominach itp.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełBronisławCieniewski">Dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister przemysłu lekkiego - Władysław Jabłoński. Stwierdził on m.in., że w kwietniu nastąpiło dalsze przyśpieszenie prac budowlano-montażowych. Zmianie ulega struktura inwestycji; maleje udział robót budowlano-montażowych na rzecz głębokiej modernizacji i lepszego wyposażenia w nowoczesne maszyny. Kupujemy coraz nowocześniejszy sprzęt w renomowanych firmach.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PosełBronisławCieniewski">W bieżącym roku przewiduje się zatrudnienie 12 tys. osób w nowych zakładach, ale nastąpi to wyłącznie w ramach przemieszczeń pracowników za starych zakładów.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PosełBronisławCieniewski">Zabierając głos na zakończenie dyskusji - poseł Bolesław Koperski (PZPR) stwierdził m.in., że z wizytacji poselskich, z dyskusji na posiedzeniu i wyjaśnień kierownictwa resortu wynika, że zadania inwestycyjne w tym resorcie realizowane są na ogół poprawnie. Bliższa analiza wykazuje jednak, że na niektórych budowach sytuacja nie jest zadawalająca.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PosełBronisławCieniewski">Niepokojący jest stan realizacji inwestycji socjalnych, co jest szczególnie dotkliwe ze względu na fakt, że baza socjalna przemysłu lekkiego jest wciąż jeszcze szczupła, a trudności z pozyskaniem kadr - stało poważne.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PosełBronisławCieniewski">Przewidziano na wykonywania zadań w dziedzinie budownictwa socjalnego 15 proc. mocy przerobowej własnych przedsiębiorstw przemysłu lekkiego, wykorzystuje się jednak zaledwie 8–9 proc. tego potencjału. Jeśli nawet - jak twierdzą przedstawiciele resortu - ten udział jest wyższy, to i tak dotychczasowe rezultaty uznać należy za nikłe.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#PosełBronisławCieniewski">W tym roku przemysł lekki na skompletować obsadę kadrową dla nowych i rozbudowywanych zakładów bez przyrostu zatrudnienia. Nie jest te problem łatwy do rozwiązania i dlatego warto poddać analizie zasady programowania zatrudnienia. Wydaje się, że przyjęte normy programowania zatrudnienia są zawyżone. Porównując bowiem zakłady o podobnym standardzie w kraju i zagranicą stwierdzić można, że u nas są one o wiele wyższe. Łączy się z tym konieczność doskonalenia organizacji pracy i lepszego wykorzystania kadr.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#PosełBronisławCieniewski">Według opinii kierownictwa resortu przemysłu lekkiego stan zagospodarowania maszyn kupowanych zagranicą jest zadawalający. Jeśli nawet sytuacja na tym odcinku w skali resortu nie budzi niepokoju, zaostrzyć należy kontrolę i występujące nieprawidłowości eliminować z całą starannością. To samo dotyczy spraw związanych z terminowym przekazywaniem inwestycji do użytku. Ogólna poprawa nie usprawiedliwia jednostkowych opóźnień.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>