text_structure.xml
8.41 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 21 marca 1977 r. Komisja Pracy i Spraw Socjalnych, obradująca pod przewodnictwem posła Kazimierza Roszkowskiego (PZPR), rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o dalszym zwiększeniu emerytur i rent oraz o zmianie niektórych przepisów o zaopatrzeniu emerytalnym.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych z ministrem Tadeuszem Rudolfem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, CRZZ oraz Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Założenia projektu ustawy przedstawił minister pracy, płac i spraw socjalnych Tadeusz Rudolf.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Mówca podkreślił, że doskonalenie systemu świadczeń emerytalnych jest w założeniach partii i rządu traktowane jako proces ciągły, realizowany konsekwentnie w miarę wzrostu potencjału gospodarczego i możliwości finansowych państwa. Projekt ustawy stanowi realizację uchwały VII Zjazdu Partii oraz zapowiedzianych przez I Sekretarza Kc PZPR na VIII Kongresie Związków Zawodowych podwyżek emerytur i rent. Zgodnie z tą zapowiedzią, rząd wspólnie z CRZZ opracował szczegółowe założenia, które po zaakceptowaniu przez Biuro Polityczne KC PZPR ujęte zostały w przedłożonym projekcie.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Następnie minister T. Rudolf przedstawił poszczególne postanowienia projektu ustawy [vide: druk sejmowy nr 52]. Zasadniczym celem ustawy jest podwyżka emerytur i rent przyznanych w przeszłości, potocznie zwanych świadczeniami ze starego portfela, a więc świadczeń stosunkowo niskich.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Projekt ustawy zakłada objęcie podwyżką około 2,6 miliona świadczeń przyznanych do końca 1974 r., tj. przed regulacjami płac w latach 1974/75. Podwyżka ma więc charakter powszechny, obejmuje bowiem nie tylko emerytury i renty z systemu powszechnego zaopatrzenia emerytalnego pracowników i ich rodzin, ale również z innych systemów zaopatrzenia emerytalnego, a więc górniczego, kolejowego, spółdzielczego, agencyjnego, rzemieślniczego, inwalidów wojennych i wojskowych, i in.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Wymiar podwyżki poszczególnych świadczeń zależeć będzie od daty ich przyznania: im wcześniej nastąpiło przejście na emeryturę lub rentę, tym wyższa będzie podwyżka. Jest to rozwiązanie sprawiedliwe, im wcześniej bowiem przyznano świadczenia, tym niższe były zarobki, od których świadczenia obliczano. Kwoty podwyżek uwzględniają sytuację życiową osób pobierających świadczenia, będą większe dla emerytur, rent inwalidzkich I i II grupy, a także dla rent rodzinnych, z których utrzymują się co najmniej dwie osoby. Podwyżki rent spowodują również wzrost dodatków do emerytur i rent, ustalanych procentowo od wysokości świadczeń, a więc dodatków z tytułu odznaczeń państwowych, z tytułu pracy górniczej, kolejowej, nauczycielskiej itp.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Obok podwyżki emerytur i rent ze starego portfela projekt przewiduje rozwiązanie drugiego, niezmiernie ważnego społecznie problemu: zgodnie z decyzją Biura Politycznego KC PZPR ustalono najniższą kwotę emerytury w roku 1981 na 2000 zł. Ustalenie to ma doniosłe znaczenie zarówno dla emerytów i rencistów, jak i dla pracowników stosunkowo nisko uposażonych, którzy otrzymają świadczenia emerytalne po wejściu w życie ustawy.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Projekt ustawy przewiduje preferencje dla niektórych grup emerytów i rencistów. Emeryci, którzy osiągnęli 80-ty rok życia otrzymają pełną kwotę podwyżki z dniem 1 maja 1977 r. przy czym renta ich nie może być mniejsza od najniższych świadczeń przewidzianych na 1981 r. Emeryci i renciści, którzy do dnia wejścia w życie ustawy osiągną 75 lat życia będą mieli zrealizowaną podwyżkę w 2 częściach: 1 maja br., i 1 stycznia 1979 r.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Inwalidzi wojenni otrzymają podwyżkę, podobnie jak renciści 80-letni, z dniem 1 maja br. w praktyce będzie to dla inwalidów I i II grupy podwyżka o 800 zł, niezależnie od roku, w którym otrzymali rentę.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Dawni renciści z tytułu wypadków i chorób zawodowych otrzymają niezależnie od podwyżki rent starego portfela - takie same uprawnienia, z jakich korzystają inwalidzi i ich rodziny na podstawie ustawy z 12 czerwca 1975 r.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Jak podkreślił minister T. Rudolf, projektowana ustawy wprowadza szereg korzystnych zmian dotyczących zasad zawieszania emerytur i rent w razie zarobkowania. Dotychczasowe przepisy w tej sprawie działające od 1969 r. przestały odpowiadać potrzebom społecznym i gospodarczym. Obecnie przewiduje się podwyższenie granicy zarobku nie powodującego zawieszania renty czy emerytury do 24 tys. zł rocznie, a dla osób o wysokich kwalifikacjach do 36 tys. zł. W razie przekroczenia granicy dopuszczalnego zarobku świadczenia będą zmniejszone tylko o kwotę tego przekroczenia. Ponadto przyjmuje się roczny system rozliczania zarobków.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Przedstawione w ustawie propozycje wymagają wielkich nakładów finansowych państwa. Jak poinformował minister T. Rudolf, nakłady te będą wzrastać corocznie do ponad 18 mld zł w 1981 r. Świadczy to najlepiej o zakresie podejmowanej poprawy warunków bytowych obywateli utrzymujących się z emerytur i rent.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Uwagi i wnioski podkomisji przedstawiła poseł Daniela Teresa Liberadzka (ZSL). Poseł stwierdziła, że zarówno podkomisja, jak i Komisja Prac Ustawodawczych, która obradowała w dniu 18 marca udzieliły pełnego poparcia rządowemu projektowi ustawy oraz przyjęły szereg poprawek przedstawionych posłom na piśmie.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Janina Waśniowska (ZSL), Zenon Chudy, (PZPR), Anna Kochanowska (SD), Henryka Frąc (ZSL), Stanisław Rostworowski (bezp. Chrz. Stow. Społ.), Zofia Ładyńska (PZPR), Ewa Kwiatkowska (PZPR) i Kazimierz Ruszkowski (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">W dyskusji projekt ustawy spotkał się z generalnie pozytywną oceną posłów. Stwierdzono zwłaszcza, że projekt wychodzi na przeciw potrzebom i postulatom osób korzystających z najniższych świadczeń, przede wszystkim najstarszej grupy obywateli, którzy od pierwszych lat Polski Ludowej brali czynny udział w odbudowie i rozwoju kraju. Podkreślano, że projektowana ustawa realizuje wielokrotnie przez Komisję wysuwany postulat likwidacji starego portfela rent.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Posłowie wskazywali, że przedstawiony projekt opracowany został na miarę naszych obecnych możliwości. Wyrażano pogląd, że w przyszłości, w miarę powstawania nowych możliwości następować powinno dalsze doskonalenie systemu świadczeń emerytalnych i rentowych oraz ich stały wzrost. Postulowano m.in. wprowadzenie w przyszłości, dla osób objętych działaniem obecnej ustawy, okresowych rewaloryzacji świadczeń, uwzględniających zarówno stały wzrost płac, jak również zmiany kosztów utrzymania.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Udzielając swego poparcia projektowi ustawy, posłowie wskazywali na znaczenie, jakie mieć będzie po uchwaleniu ustawy przez Sejm, sprawna i szybka realizacja jej postanowień.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Dodatkowych wyjaśnień i odpowiedzi na pytania posłów udzielił minister Tadeusz Rudolf.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Komisja przyjęła projekt ustawy o dalszym zwiększeniu emerytur i rent oraz o zmianie niektórych przepisów o zaopatrzeniu emerytalnym wraz z poprawkami zaproponowanymi przez podkomisję.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Na sprawozdawcę ustawy wybrano poseł Irenę Sroczyńską (PZPR).</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>