text_structure.xml
48.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 7 grudnia 1978 r. Komisja Handlu Wewnętrznego, Drobnej Wytwórczości i Usług, obradująca pod przewodnictwem posłów: Zbigniewa Rudnickiego (SD) oraz Eugenii Kemparowej (PZPR) rozpatrzyła projekt planu społeczno-gospodarczego oraz budżetu na r. 1979 w częściach dotyczących: Ministerstwa Handlu Wewnętrznego i Usług, Centrali Państwowego Handlu Wewnętrznego, Centralnego Związku Spółdzielczości Pracy, Centralnego Związku Rzemiosła, Związku Spółdzielczości Inwalidów.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Handlu Wewnętrznego i Usług, z ministrem Adamem Kowalikiem, Centrali Państwowego Handlu Wewnętrznego z dyrektorem generalnym Tadeuszem Bielskim, Centralnego Związku Spółdzielczości Pracy z prezesem Stanisławem Kociołkiem, Centralnego Związku Rzemiosła z prezesem Andrzejem Zawaczyńskim oraz Związku Spółdzielni, inwalidów z wiceprezesem Józefem Olszewskim.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Projekt planu i budżetu na 1979 r. Ministerstwa Handlu Wewnętrznego i Usług oraz Centrali Państwowego Handlu Wewnętrznego omówił poseł Czesław Słowek (ZSL).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W r. 1978 handel wewnętrzny realizował zadania w warunkach trudności i napięć rynkowych. Istotny wpływ na taką sytuację wywarły następujące główne czynniki: zwiększone przychody pieniężne ludności ponad ustalenie planu i związane z tym pogorszenie relacji pomiędzy siłą nabywczą ludności a dostawami towarów rynkowych; niewykonanie planu dostaw związane z trudnościami zaopatrzeniowymi przemysłu; zwiększone tempo wzrostu zadań w handlu i usługach, przy nieproporcjonalnie mniejszych środkach materialno-technicznych.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Ministerstwo Handlu Wewnętrznego i Usług podejmowało liczne działania dla łagodzenia powstałych trudności i napięć rynkowych. W efekcie sprzedaż detaliczna określona w planie na rok bieżący zostanie nieznacznie przekroczona (0,3%). Nie zostaną natomiast w pełni wykonane zadania w całej sferze usług świadczonych na rzecz ludności; niedobór wyniesie około 2,4%, przy nieznacznym przekroczeniu (0,6 %) planu usług bytowych dla ludności.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Projekt planu na r. 1979 uwzględniając przychody ludności w granicach 7,6 - 7,9% wzrostu, zakłada sprzedaż detaliczną na poziomie 1 biliona 200 mld zł. Stanowi to w stosunku do r. 1978 wzrost o 7,8 %. Sprzedaż detaliczna wiążąca fundusz nabywczy ludności ukształtuje się w wysokości 1 biliona 116 mld zł tj. o 9,9% więcej niż w 1978 r. a sprzedaż gastronomiczna na poziomie 86,2 mld zł, tj. ok. 8,3% wzrostu. Natomiast wartość usług bytowych, świadczonych przez jednostki gospodarki uspołecznionej wzrośnie o 14,6% wartość usług rzemieślniczych - o 12,2%.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Na podkreślenie zasługuje fakt szybszego wzrostu dostaw towarów rynkowych od przychodów pieniężnych ludności. Wartość dostaw - jak się przewiduje w planie - osiągnie kwotę 1 biliona 371 mld zł. Stwarza to szansę lepszego dostosowania dostaw do potrzeb rynku.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Istotne zmiany w sytuacji rynkowej r. 1979 przyniesie zmiana struktury dostaw; zwiększa się w ogólnych dostawach udział artykułów konsumpcyjnych z 86,6 do 87,1%. Obawy budzi zakładany wzrost udziału napoi alkoholowych i wyrobów tytoniowych o 14,7 do 15,1 Wartość dostaw artykułów żywnościowych i używek wzrośnie o 10,2%, artykułów konsumpcyjnych nieżywnościowych o 9,8%, a towarów niekonsumpcyjnych o 4,8%. Planowane dostawy mięsa, drobiu i ryb oraz ich przetworów a także masła i niektórych wyrobów mleczarskich i czekoladowych - pomimo wzrostu - nie zaspokoją rosnących potrzeb. Natomiast w grupie podstawowych produktów żywnościowych, zwłaszcza masowych, zakładana poprawa zaopatrzenia rynku powinna przynieść zrównoważenie podaży z popytem. Projekt planu przewiduje zwiększenie dostaw m. in. naczyń kuchennych, nakryć stołowych, wyrobów ceramicznych i szklanych, wyrobów chemii gospodarczej, w tym środków piorących. Ich dostawy na rynek ustalone zostały na poziomie wyższym niż zakładane wskaźniki wzrostu wartości sprzedaży detalicznej.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">W grupie artykułów odzieżowych planowane dostawy wzrastają w nieznacznym stopniu. Może to spowodować pewne trudności w zaopatrzeniu. Ważną tu sprawą będzie lepsze dostosowanie asortymentu dostaw do potrzeb odbiorców. W kompleksie artykułów do wyposażenia mieszkań planowane dostawy zapewniają wydatną poprawę zaopatrzenia w meble drewniane, zmechanizowany sprzęt gospodarstwa domowego oraz sprzęt elektroniczny. Brakować będzie nadal niektórych poszukiwanych wyrobów, m. in. magnetofonów stereofonicznych, automatów pralniczych, wanien kąpielowych i zlewozmywaków, armatury sanitarnej a także niektórych rodzajów mebli. Trudności surowcowo-materiałowe przemysłu meblarskiego mogą wpłynąć niekorzystnie na ustalone w planie dostawy mebli.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">W grupie artykułów niekonsumpcyjnych zwiększone dostawy sprzętu, materiałów budowlanych i opału stwarzają warunki dalszej poprawy poziomu zaspokojenia potrzeb rolnictwa indywidualnego.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Projekt planu zakłada zwiększenie środków na rozwój spółdzielczości pracy i rzemiosła, co umożliwi lepsze wykorzystanie surowców lokalnych i wzbogaci ofertę rynkową. Produkcja własna drobnej wytwórczości zwiększy się o 7,9% a wartość rzemieślniczych wyrobów rynkowych - o 15,8%.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Wobec wzrostu zadań w 1979 r. tym większy niepokój budzi obniżenie środków na rozwój bazy materialno-technicznej handlu i poprawy warunków socjalnych załóg. Zmniejszone tempo inwestowania w kolejnych 2 latach, wobec znacznych zaległości w rozwoju sieci handlowej o niedostatku powierzchni magazynowej, stwarzają istotne bariery w prawidłowym funkcjonowaniu handlu, w przestrzennym rozmieszczeniu towarów, a rezultacie - prawidłowym zaopatrzeniu rynku. Nakłady inwestycyjne w handlu ustalone w planie na poziomie 91,8% wykonania w r. 1978, zapewniają jedynie kontynuację rozpoczętych zadań inwestycyjnych. Wobec ograniczonych środków konieczne jest skoncentrowanie nakładów na budowie dużych obiektów osiedlowych, nowoczesnych hal targowych, magazynów oraz na modernizacji i remontach sklepów, lokali gastronomicznych i usługowych.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Zmniejszenie zatrudnienia w handlu do poziomu 99,1% wykonania w r. 1978 wymaga racjonalnej gospodarki czynnikiem ludzkim i zwiększenia zatrudnienia w niepełnym wymiarze czasu a także rozszerzenia ajencyjnego systemu pracy tak w detalu, jak i w gastronomii. Nie ulegnie poprawie sytuacja w transporcie branżowym wobec zmniejszonych nakładów inwestycyjnych oraz dostaw taboru. Wymaga to poprawy organizacji przewozów.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Dla Centrali Państwowego Handlu Wewnętrznego sytuacja w roku bieżącym stwarza trudną bazę wyjściową realizacji zadań przyszłorocznych. Nie zostanie bowiem osiągnięta przewidywana w planie na 1978 r. dynamika sprzedaży detalicznej, realne natomiast wydaje się pełne wykonanie planu usług dla ludności. W tej sytuacji projekt planu sprzedaży detalicznej na r. 1979 zakłada umiarkowane tempo 5,8% wzrostu, natomiast w usługach ogółem - 8,3%, a w usługach dla ludności - 12,1%. Zatrudnienie przyjęto na poziomie 99%, a nakłady inwestycyjne - 71,1% w stosunku do przewidywanego wykonania w r. 1978.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Uwzględniając rosnące tempo budownictwa mieszkaniowego, plan na rok przyszły zakłada zwiększoną sprzedaż artykułów do wyposażenia mieszkań - o 7,9%. Uzgodnione dostawy wyrobów przemysłu lekkiego są tylko o 4,9% wyższe, w tym wyroby przemysłu odzieżowego - tylko o 1,9%. Sytuacja ta wymaga od CPHW bardziej elastycznego dostosowania asortymentu dostaw do potrzeb ludności. Dotyczy to zwłaszcza wyrobów dla niemowląt, dzieci i młodzieży.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Deficyt niektórych rodzajów mebli wymaga koncentracji uwagi na poprawie jakości mebli, a także usprawnieniu metod ich magazynowania i sprzedaży. Należy bardziej stanowczo egzekwować od producentów zaplanowane terminy dostaw.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">W kompleksie artykułów użytku kulturalnego projekt planu CPHW zakłada pełne zrównoważenie potrzeb, z wyjątkiem aparatów fotograficznych wyższych klas, zabawek oraz sprzętu sportowego na zimę.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Wobec niedostatku bazy usługowej w 1979 r. zwiększony zostanie zakres napraw wykonywanych w domu klienta. Przeznaczy się na ten cel 500 samochodów. Z braku środków inwestycyjnych rozwój sieci handlowej będzie nieznaczny, przewiduje się natomiast modernizację i remonty wielu placówek handlowych. Pozwoli to zwiększyć powierzchnię użytkową placówek detalicznych o 2,1% a powierzchnię magazynową o 9%.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Wykonanie programu inwestycyjnego, znacznie ograniczonego w stosunku do potrzeb, wymaga zwrócenia uwagi na sprawne wykonawstwo. Dotychczasowa praktyki niewykonywania zadań inwestycyjnych jest absolutnie nie do przyjęcia. I tak np. w br. przewidywane wykonanie planu nakładów inwestycyjnych wyniesie ok. 670 mln zł, wobec planowanych 826 mln zł.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Zatrudnienie w handlu rynkowym w CPHW w 1979 r. ulegnie zmniejszeniu o 1200 etatów. By złagodzić skutki tego przedsięwzięcia, konieczna jest poprawa organizacji pracy, oddanie mniejszych sklepów ajentom, przy równoczesnym zwiększeniu zatrudnienia osób w niepełnym wymiarze czasu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełJaninaSzczupak">Małe miasteczka bardzo interesują się sprzedażą wysyłkową. Trzeba tylko usprawnić rozpowszechnianie katalogów, które są rozchwytywane.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełJaninaSzczupak">Bardzo pożądane byłoby zwiększenie nakładów na magazyny. W obecnej sytuacji małe województwa muszą zaopatrywać się w magazynach innych województw, co utrudnia ich działanie.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełJaninaSzczupak">Należy zwrócić większą uwagę na asortyment odzieży młodzieżowej. Jej rozmiary nie dostosowane są do przeciętnej, raczej wyrośniętej figury młodych. Oczywiście muszą być uwzględniane wymagania szkoły.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełJaninaSzczupak">Są sygnały, że ajenci zapewniają sobie lepsze zaopatrzenie niż handel państwowy - za łapówki. Sprawa wymaga kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełZenonKomender">Przeciętny obywatel ocenia funkcjonowanie gospodarki najczęściej według tego co może dostać w sklepie.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełZenonKomender">Problem równowagi towarowo-pieniężnej ma ogromne znaczenie. Nie brak tu trudności i potknięć. Mamy ciągle przekraczanie planowanych przychodów pieniężnych ludności bez towarzyszących im odpowiednich afektów produkcyjnych i usługowych. Tzw. wypływ pieniędzy na rynek często nie jest kontrolowany. Słyszy się pytania jak to jest, że pewne grupy społeczne mają łatwy dostęp do artykułów poszukiwanych. Trzeba zastanowić się nad tym - skąd ci ludzie mają tyle pieniędzy. Jednocześnie całe wielkie grupy społeczne nie mają wystarczających środków. Szczególnie przy tym trudna jest sytuacja rodzin wielodzietnych i emerytów cierpiących czasami niedostatek. Jest to temat dla komitetów kontroli społecznej i dla środków masowego przekazu.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełZenonKomender">Powinniśmy zwracać większą wagę na asortyment towarów: towar standardowy, stosunkowo tani musi być zawsze dostępny. Słyszy się, że pewne towary docierają na rynek nie po to, aby lepsze było zaopatrzenie, ale po to, by ściągnąć pieniądze z rynku.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PosełZenonKomender">W obecnej sytuacji trudno jest modelować konsumpcję. W 1978 r. udział żywności w ogólnej sprzedaży detalicznej nawet nieco wzrósł. Żywność ciągle jest sprawą podstawową. Tym bardziej więc chodzi o takie dostawy przemysłowe, które byłyby atrakcyjną alternatywą dla żywności i alkoholu.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PosełZenonKomender">W latach 70-tych mamy ogromny postęp w zakresie zaopatrzenia, ale potrzebne jest działanie na rzecz poprawy struktury konsumpcji.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PosełZenonKomender">Handel nie może mieć stale trudności z zatrudnieniem, płacami i inwestycjami, gdyż jest to dział gospodarki narodowej, który ma bezpośredni styk z konsumentem.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PosełZenonKomender">Musimy domagać się, by w planie handel potraktowany został jako ważny dział gospodarki narodowej.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PosełZenonKomender">Nie będzie wykonany tegoroczny plan usług, a powinny one być znaczącym elementem dostaw rynkowych. Te sprawy trzeba traktować poważnie.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#PosełZenonKomender">Na jakość oferowanych przez handel towarów istotny wpływ mają warunki magazynowania i transportu. Obserwowaliśmy w czasie wizytacji, że dobrze wykonane płaszcze damskie (w drobnej wytwórczości) układa się do transportu tak, iż tego potem nikt nie kupi. Jest to marnowanie wyrobu gotowego. W tej sferze jest dużo do zrobienia.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#PosełZenonKomender">Warto zastanowić się, czy w wykazywanych przez resort handlu zapasach (głównie z przemysłu lekkiego) nie ma m. in. tych pogniecionych płaszczy i innych towarów, których nikt nie kupi.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełEugeniaKempara">Czy w resorcie handlu dokonano analizy - ilu ludzi przejdzie na emeryturę, w tym również przedwcześnie, a ilu absolwentów przystąpi do pracy? Czy w administracji będzie tyle wakatów, by można było bezboleśnie skreślić etaty? Wiemy, że poprzednie próby przesuwania pracowników z administracji do działów operacyjnych nie zdawały egzaminu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełRomanOleksin">Niepokoi narastanie zaległości inwestycyjnych. Przekraczają one już 300 tys. m2 powierzchni przyszłych obiektów handlowych. Koszt ich budowy wynosiłby ponad 9 mld zł. Nie wydaje się możliwe, by zaległości te odrobić do końca bieżącej 5-latki. Warto poszukiwać nowych rozwiązań organizacyjnych w sferze sterowania procesem inwestycyjnym - tak, by zatrzymać narastanie zaległości. Resort powinien mieć decydujący wpływ na administrowanie środkami inwestycyjnymi. Komisja powinna zająć się tym problemem.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MinisterhandluwewnętrznegoiusługAdamKowali">Na podstawie szczegółowych rozmów z resortami mamy rozeznanie sytuacji i poglądów, co pozwoliło ustawić plan najlepiej, jak tylko to było możliwe. Pierwotnie planowane dostawy zostały zwiększone o ok. 20 mld zł. Decydujące jest jednak asortymentowe ustawienie planu.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MinisterhandluwewnętrznegoiusługAdamKowali">Plan jest bardzo napięty. O powodzeniu zadecydują zwłaszcza ogniwa najsłabsze. W przygotowaniach nie pomijano spraw drażliwych. Bywało, że założenia korygowano w dół.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#MinisterhandluwewnętrznegoiusługAdamKowali">Niezmiernie ważna jest sprawa dyscypliny w zakresie tzw. wypływu pieniędzy: w tym roku była to ponadplanowa kwota 44 mld zł. W tonażach brak nam na koniec roku produkcji wartości 25 mld zł. Nie należy wyciągać z tego skrajnych wniosków.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#MinisterhandluwewnętrznegoiusługAdamKowali">Ważne jest to, że w tym roku po raz pierwszy znamy rozmiary tego niedoboru. Obecnie nie możemy jeszcze powiedzieć czy jest pogorszenie czy poprawa, gdyż poprzednio nie mieliśmy takiego rozeznania. W 1979 r. można już będzie na takie pytanie odpowiedzieć.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#MinisterhandluwewnętrznegoiusługAdamKowali">Niedobory asortymentowe trzeba będzie odliczać od ogólnej puli dostaw z danego resortu: będzie to rzutowało w tym resorcie na fundusz płac.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#MinisterhandluwewnętrznegoiusługAdamKowali">Handel otrzymał w tym roku dodatkowo tysiąc wozów, a oprócz tego kilkaset ciężarówek dla Centrali Państwowego Handlu Wewnętrznego. Handel miejski jest, niestety, w gorszej sytuacji. Mamy też zapewnione dostawy na rok przyszły. Sprzedaż ciężarówek odbiorcom indywidualnym kosztem handlu uspołecznionego byłoby z gruntu niesłuszne. Magazyny - to bardzo słabe ogniwo w systemie pracy handlu. W najbliższym okresie nie można liczyć na poprawę tego stanu. Naszą słabością jest to, że dopiero teraz opracowujemy koncepcję sieci magazynów w nowym układzie w województwach. Zastanawiamy się nad tym, czy nie lepiej byłoby tworzyć magazyny międzybranżowe, może nawet dla całego makroregionu. Po prostu na nic innego nas nie stać.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#MinisterhandluwewnętrznegoiusługAdamKowali">Zaopatrzenie w standardowe wyroby codziennego użytku poprawia się w coraz mniejszym stopniu notuje się tu braki. Dla przykładu w zakresie przemysłu elektromaszynowego: mamy już wystarczającą ilość telewizorów czarno-białych, lodówek, pralek popularnych, odkurzaczy i zwykłych maszyn do szycia. Ale to nie jest pełne nasycenie rynku, który poszukuje wyrobów wyższej klasy - pralek automatycznych, telewizorów kolorowych, sprzętu stereo itd.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#MinisterhandluwewnętrznegoiusługAdamKowali">Dowodem nietypowego traktowania spraw handlu przez władze nadrzędne było skorygowanie planowanego pierwotnie zmniejszenia liczby etatów; dodano nam 1.400, z tego 1.000 przeznaczyliśmy dla „Społem” (handel spożywczy), a 400 - ministerstwo ma jeszcze w rezerwie. W handlu można przeprowadzić ograniczenia etatowe pod warunkiem, że coraz pełniej będziemy przechodzili na system ajencyjny (zbyt słabo mimo wszystko działaliśmy dotychczas na rzecz rozwoju tej formy handlu - są tu znaczne rezerwy). Pewne możliwości stworzy też przyjęcie kilku tysięcy osób do pracy w niepełnym wymiarze. W administracji zamrażamy obecny stan zatrudnienia. W spółdzielczości rolniczej należy orientować się na przekazywanie w ajencję przede wszystkim sklepów w miastach.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#MinisterhandluwewnętrznegoiusługAdamKowali">Są sygnały, mówiące o zjawisku odwrotnym niż sygnalizowany w dyskusji, a mianowicie, że ajenci bywają dyskryminowani w zaopatrzeniu. Wydane zostało odpowiednie polecenie, by ajentów traktować jednakowo z pozostałą siecią handlową.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#MinisterhandluwewnętrznegoiusługAdamKowali">Gdyby minister handlu wewnętrznego i usług miał wpływ na gospodarkę w dziedzinie tzw. budownictwa towarzyszącego - na pewno sytuacja byłaby pomyślniejsza. Warto przy tym zastanowić się, czy to co robimy w ramach budownictwa towarzyszącego jest pomyślane na wiele lat Czy nie lepiej byłoby kojarzyć środki na budownictwo towarzyszące w osiedlach ze środkami „Społem” i Centrali Państwowego Handlu Wewnętrznego. Wymaga to omówienia i ewentualnych przygotowań do przyjęcia nowej koncepcji.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#MinisterhandluwewnętrznegoiusługAdamKowali">Ogólnie biorąc, realizację planu w dziedzinie usług bytowych można ocenić pozytywnie, ale w jakim stopniu to wystarcza? Patrząc na sprawy usług szerzej, w skali całej gospodarki narodowej, musimy stwierdzić, że grozi niewykonanie planu w zakresie łączności (telefony), komunikacji, gospodarki komunalnej i kółek rolniczych. Łącznie jest to wartość kilku miliardów złotych.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#MinisterhandluwewnętrznegoiusługAdamKowali">Przed paru laty gruntownie oczyściliśmy zapasy w sieci handlowej. W bież. roku znowu dokonaliśmy analizy. Środki zaplanowane na przeceny, ubytki i straty były zbyt małe. Do sprzedaży przekazano towary, których wartość osiągnęła ok. 3,5 mld zł. Rozszerzyliśmy też sprzedaż ratalną. Mimo pozornego nasycenia, system ratalny zwiększył sprzedaż telewizorów czarno-białych o przeszło 30% . W planie na rok 1979, opracowanym realistycznie, przeznacza się 16 mld zł na przeceny, ubytki i straty. Jest to kwota postulowana przez resort.</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#MinisterhandluwewnętrznegoiusługAdamKowali">Wiceminister handlu wewnętrznego i usług Edward Wiszniewski wyjaśnił sposób powstawania marży handlowej oraz tworzenia zapasów. Mówiąc o konieczności opracowania nowego modelu konsumpcji, tak niezbędnego instrumentu w ręku resortu dla prowadzenia bieżącej działalności, stwierdził, że pracuje nad tym specjalny zespół. Zakończenie jego prac nastąpi w czerwcu przyszłego roku.</u>
<u xml:id="u-6.13" who="#MinisterhandluwewnętrznegoiusługAdamKowali">Dyrektor generalny CPHW Tadeusz Bielski zapowiedział rozszerzenie systemu sprzedaży wysyłkowej w roku przyszłym. Będzie ona prowadzona nie tylko w oparciu o katalogi, ale również o napływające zlecenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełZbigniewRudnicki">Należy mocno zaakceptować dużą operatywność kierownictwa resortu handlu wewnętrznego i usług w rozwiązywaniu problemów rynkowych. Aby jednak działalność ta była bardziej skuteczna, niezbędne jest zwiększenie zakresu kompetencji tego resortu w koordynowaniu poczynań wszystkich partnerów. Odnosi się to zarówno do jednostek handlu jak i spółdzielczości i rzemiosła. Zwiększenie zakresu kompetencji jest szczególnie niezbędne w odniesieniu do działalności inwestycyjnej, w której to sprawie należy oczekiwać decyzji rządowej.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełZbigniewRudnicki">Sprawy rynku znajdują się w centrum uwagi całego społeczeństwa. Dlatego też dążyć należy do rozszerzenia informacji o problemach rynkowych i zachodzących zmianach, choćby nawet fragmentarycznych. Odpowiednia informacja i komentarz mogą i powinny korzystnie wpływać na kształtowanie nastrojów społecznych.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełZbigniewRudnicki">W kolejnym punkcie porządku obrad założenia projektu planu i budżetu na 1979 r. Centralnego Związku Spółdzielczości Pracy, Centralnego Związku Rzemiosła i Związku Spółdzielni Inwalidów omówił poseł Zbigniew Rudnicki (SD).</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełZbigniewRudnicki">Zadaniem pierwszoplanowym, wobec ograniczonych możliwości surowcowych i materiałowych, staje się poprawa jakości produkcji, jak również usług świadczonych przez gospodarkę uspołecznioną i rzemiosło.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełZbigniewRudnicki">Projekt planu Centralnego Związku Spółdzielczości Pracy zakłada wysoką dynamikę wzrostu zarówno dostaw towarów na rynek, usług dla ludności jak i eksportu.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełZbigniewRudnicki">Warunkiem realizacji zadań gospodarczych jest sprawne funkcjonowanie systemu ekonomiczno-finansowego. Cieszy jego modyfikacja, odpowiadająca specyficznej działalności spółdzielczości pracy. Ograniczenie wskaźników dyrektywnych, uelastycznienie gospodarki środkami, jednolite mierniki netto oceny działalności spółdzielni powinny służyć nie tylko usprawnieniu procesu pracy, ale również przywróceniu proporcji między działalnością społeczno-samorządową a administracyjną. W ostatnich latach nastąpiło załamanie tych proporcji, decydujących o harmonijnym rozwoju ruchu spółdzielczego. Konieczne są starania o zintensyfikowanie działalności nakładczej, należy ją rozwijać szczególnie w rejonach nie uprzemysłowionych.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełZbigniewRudnicki">Charakteryzując założenia planu CZSP referent zwrócił uwagę na kilka momentów, które powinny przynieść poprawę zaopatrzenia rynku i jakości usług. I tak - w dostawach towarów na rynek nastąpi 12% wzrost produkcji. Rynek otrzyma o 26% poszukiwanych wyrobów z grupy 1001 drobiazgów. W usługach przyjęto wysoki wskaźnik wzrostu - 15,8%. Słusznie preferowane są usługi motoryzacyjne, meblarsko-tapicerskie, pralnicze i remontowo-budowlane. Powinno to dotyczyć również branży odzieżowej.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełZbigniewRudnicki">Optymizmem napawają wskaźniki działalności eksportowej przyjęto na rok przyszły, preferujące obrót uszlachetniony. Jak się wydaje - nie zostały w pełni wykorzystane możliwości drobnej wytwórczości w dziedzinie produkcji kooperacyjnej. Dotyczy to zarówno rynku krajowego jak i eksportu.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełZbigniewRudnicki">Wobec ograniczonego planu inwestycyjnego na r. 1979 należy w większym stopniu wykorzystać środki pozalimitowe. Konieczna jest szybsza realizacja zadań inwestycyjnych, jak również przestrzeganie terminowego przekazywania obiektów do użytku. Sprzyjać temu powinno większe zaangażowanie własnego potencjału, zwłaszcza spółdzielni remontowo-budowlanych. Zmniejszenie wielkości obrotu w działalności tych spółdzielni wydaje się niesłuszne.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełZbigniewRudnicki">Proponowane działania w zakresie poprawy warunków socjalno-bytowych pracowników spółdzielczości pracy wpłynąć powinny na zmniejszenie dystansu od warunków w dużych zakładach przemysłowych.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełZbigniewRudnicki">Działalność gospodarcza spółdzielni inwalidów jest wtórna wobec procesu rehabilitacji w sensie fizycznym i socjalnym. Z tego punktu widzenia należy ocenić potrzeby tej spółdzielczości. Z szacunkowych danych wynika, że poza zatrudnieniem pozostaje około 900 tys. inwalidów, których poważna część nabyła inwalidztwo w toku pracy. Dlatego też tworzenie nowych miejsc pracy powinno być przedmiotem szczególnej troski kierownictwa ZSI. Dotyczy to również rozwoju pracy nakładczej. Jest to poważna rezerwa siły roboczej, pomijając aspekt moralny i społeczny tego problemu.</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełZbigniewRudnicki">Jego rozwiązanie wiążę się z rozwojem bazy materialnej spółdzielczości inwalidów. Niestety inwestycje tego pionu realizowane są niezwykle opieszale, spychane na ostatni plan. Warunkiem wykonania planowych zadań jest zabezpieczenie środków materiałowo-technicznych. Od nich przede wszystkim należy wykonanie dodatkowego zadania eksportowego o wartości 10 mln zł dew. Przewidywany wzrost zadań podstawowych spółdzielczości inwalidów w granicach 10 punktów jest bardzo wysoki i może wpłynąć korzystnie na poprawę zaopatrzenia rynku.</u>
<u xml:id="u-7.12" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełZbigniewRudnicki">Działalność rzemiosła najbardziej bezpośrednio wiążę się z aktualnym zapotrzebowaniem rynkowym. Do zmieniających się zadań rzemiosło powinno lepiej dostosować swoją strukturę organizacyjną. Spółdzielnie rzemieślnicze zrzeszają jedynie ok. 30% zakładów, w odniesieniu do 70% nieuspołecznionych zakładów działają mało operatywne cechy rzemieślnicze. Stąd konieczność wzmocnienia działalności koordynacyjnej przez samorządowe układy branżowe. 123 tys. zakładów działa w miastach, a 75 tys. na wsi. Konieczne jest ściślejsze porozumienie między CZSP i CZSR „Samopomoc Chłopska”.</u>
<u xml:id="u-7.13" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełZbigniewRudnicki">Stałe zapotrzebowanie na usługi wymusza w pewnym stopniu wysoką jakość. W odniesieniu do produkcji rzemieślniczej przeznaczonej na rynek niezbędne jest sterowanie jakością. Korzystna byłaby dla rzemiosła lepsza współpraca z aparatem handlu, zwłaszcza w odniesieniu do wzornictwa. Dalszy rozwój rzemiosła zależy przede wszystkim od kredytów. Dlatego należy wdrożyć elastyczną zasadę kredytowania, powiększać lub zmniejszać kredyty państwa w zależności od stanu materialnego zainteresowanych, zdecydowanie zwiększyć do 100% kredyty dla czeladników wyszkolonych w rzemiośle, młodych ludzi wyrażających gotowość otwarcia zakładu.</u>
<u xml:id="u-7.14" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełZbigniewRudnicki">Nie dysponujemy ciągle wspólnym systemem bilansowania i dystrybucji materiałów i surowców. Zagadką jest sposób zdobywania materiałów: potrzeby materiałowe pokrywane są w około 30% , natomiast plany realizowane w 108%. Wobec ograniczonych nakładów inwestycyjnych, konieczne jest wzmożenie działań w zakresie inwestycji pozalimitowych i własnych rzemiosła.</u>
<u xml:id="u-7.15" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełZbigniewRudnicki">Na zakończenie referatu poseł Rudnicki sformułował wnioski ogólne i szczegółowe. Resort handlu wewnętrznego i usług - stwierdził koreferent - musi być lepiej wyposażony we wszystkie prawa i obowiązki wynikające z funkcji koordynacyjnej wobec działalności drobnej wytwórczości. Chodzi w praktyce o większe prerogatywy w zakresie zadań i środków także dla drobnej wytwórczości.</u>
<u xml:id="u-7.16" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełZbigniewRudnicki">Niezbędna wydaje się intensyfikacja prac nad badaniem chłonności rynku w grupach artykułów rynkowych oraz w rodzajach usług. W pracach modelowych należałoby uwzględnić optymalne warianty jednostek usługowych dostosowanych do układu przestrzennego kraju.</u>
<u xml:id="u-7.17" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełZbigniewRudnicki">Celowe wydaje się wprowadzenie stosowanej w innych krajach socjalistycznych praktyki przemysłowego i półprzemysłowego świadczenia usług przez jednostki gospodarki uspołecznionej.</u>
<u xml:id="u-7.18" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełZbigniewRudnicki">Obecna sytuacja materiałowa wymaga przeanalizowania systemu bilansowania oraz rozdziału surowców i materiałów, jak też pozyskanie surowców odpadowych dla drobnej wytwórczości.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełRomanOleksin">Planowany na rok 1979 wzrost liczby zakładów rzemieślniczych o 11 tys. w zestawieniu z tegorocznym przyrostem o ok. 1.800 może budzić wątpliwości. Realizacja tego zadania wymaga wsparcia odpowiednią polityką kredytową w stosunku do młodych rzemieślników, którzy rozpoczynają samodzielną pracę. W tym roku poczyniono w polityce kredytowej dla rzemiosła pewne preferencje. Niemniej, gdy np. dla uruchomienia piekarni trzeba 2 mln zł, a rzemieślnik ma zmobilizować 20% ze środków własnych, jest to przeważnie dla niego suma nieosiągalna. Należałoby uwzględniać stan majątkowy kandydata oraz rozmiary potrzeb związanych z założeniem nowego warsztatu pracy.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełRomanOleksin">Ogólnie biorąc, kredyty w rzemiośle wykorzystywane są w sposób zdyscyplinowany. Rozmieszczenie kredytów w terenie wymaga jednak przejścia na podział proporcjonalny do zgłaszanych potrzeb, skorygowanych przez bilans potrzeb społecznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełStanisławWróbel">W rezultacie reorganizacji spółdzielczości pracy zgubiono szereg dobrych, wypracowanych form oraz u...</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełStanisławWróbel">... część dobrej kadry. Pytanie brzmi: czy reorganizacja na tym się skończy?</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PosełStanisławWróbel">W planie na rok przyszły zakłada się, że powstanie 1.500 placówek i punktów usługowych spółdzielczości pracy. Na modernizację istniejących zakładów przeznacza się 430 mln zł. Dotyczyć to będzie przede wszystkim produkcji rynkowej, zwłaszcza artykułów z grupy 1001 drobiazgów tu mamy dużo braków, trudnych do wytłumaczenia wyborcom.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PosełStanisławWróbel">W czasie wizytacji stwierdziliśmy, że obok zakładów nowoczesnych i zmodernizowanych, są zakłady zupełnie zapomniane. Co w tym zakresie będziemy robili?</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PosełStanisławWróbel">O przydzielaniu materiałów spółdzielniom pracy decydować powinni ludzie kompetentni. Ludzie pytają co właściwie decyduje o tym, który zakład otrzymuje poszukiwane materiały? Czasem w celu zdobycia 15 łożysk jeździ się z jednego końca kraju w drugi. Wytyczne KC PZPR w sprawie gospodarki materiałowo-surowcowej są prawidłowe, należy je tylko rzetelnie wykonywać.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PosełStanisławWróbel">Huty powinny dostarczać potrzebny asortyment wyrobowi nie zaś dbać tylko o tonaż. W braku odpowiednich wymiarów robimy niejednokrotnie części zamienne w ten sposób, że skrawamy najcenniejszą część materiału, a więc marnujemy go, a potem odbiorca słusznie narzeka na słabą wytrzymałość.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#PosełStanisławWróbel">Zakłady produkujące części zamienne trzeba w rozliczeniach inaczej traktować. Przy obecnie obowiązującym systemie wykonuje się przede wszystkim części zamienne mające dużą wagę, a nie robi się mniejszych. Na niektóre typy części zamiennych w ogóle nie ma zapotrzebowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełEdwardWiśniewski">Spółdzielczość pracy nie wykona w tym roku planów usług dla ludności, dostaw rynkowych i eksportu. Nie jest to korzystna bazą wyjściowa do wykonania zadań 1979 r., a wskaźniki są bardzo wysokie. Zmniejsza się przy tym zatrudnienia maleją i to znacznie, nakłady inwestycyjne. Wątpliwa jest realność wskaźnika wzrostu wydajności pracy o 10% i zwiększenia dostaw rynkowych o prawie 12,5%. Zwłaszcza, że mamy zapotrzebowanie społeczne na wyroby tańsze, odznaczające się często dużą pracochłonnością. Angażuje to w dużym stopniu fundusz płac.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełEdwardWiśniewski">Ograniczenie pracy spółdzielni remontowo-budowlanych pociągnie za sobą ujemne skutki dla całokształtu działalności spółdzielczości pracy. Spółdzielnie te wykonują przecież inwestycje modernizacyjne, w zakresie bhp, a także - na polecenie wojewodów - roboty dla innych jednostek w związku z ograniczeniem wykonywania ich przez rzemiosło. W planie na rok 1979 nie ma praktycznie żadnych nowych inwestycji spółdzielczości pracy.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełEdwardWiśniewski">Warunki pracy w wielu spółdzielniach nie zmieniają się od lat - sytuacja jest niepokojąca. Wojewódzki Zespół Poselski w Lublinie wnosi o ponowne rozpatrzenie wręcz katastrofalnej sytuacji w tamtejszym pralnictwie. Przez trzeci kolejny rok nie wchodzi do planu inwestycja niezmiernie potrzebna ze względu na zagrożenie zdrowie i życia załogi pracującej w pomieszczeniach piwnicznych, kwalifikujących się do zamknięcia. Trzeba w tej sprawie sięgnąć do rezerw planu.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełZenonKomender">Wskaźniki planu drobnej wytwórczości są wyższe niż w przemyśle kluczowym (produkcja, dostawy na rynek, eksport), a przecież przemysł ten otrzymał ogromny zastrzyk inwestycyjny. Czy drobna wytwórczość podoła nowym zadaniom bez zmodernizowania? Niektóre spółdzielnie pracują w warunkach z lat 50-tych. W styczniu 1979 r. Komisja rozpatrzy możliwości wykorzystania mocy produkcyjnych drobnej wytwórczości na rzecz rynku.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełZenonKomender">Trudności w dziedzinie zaopatrzenia techniczno-materiałowego nie dają spółdzielniom pracy stabilności działania. Często wykonuje się plan wartościowo, ale bez uwzględnienia asortymentu i jakości. W tym roku pokrycie materiałowe jest jeszcze gorsze, np. detergenty są zapewnione w 20–30%, a „Herbapol” w ogóle nie dostarcza pewnych surowców dla produkcji materiałów.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PosełZenonKomender">Fachowcy uciekają ze spółdzielni pracy do przemysłu kluczowego. W okręgu warszawskim pogłębiają ten proces takie zakłady jak „Polcolor” i „Ursus”.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PosełZenonKomender">Uznanie budzi wielki dorobek spółdzielni inwalidzkich, wielka ofiarność ich załóg. Nie można jednak traktować tych spółdzielni pod względem wskaźników planu na równi z wielkim przemysłem i wskaźniki te stale podwyższać. Potrzebny jest inny system planistyczny oraz ekonomiczno-finansowy dla spółdzielczości inwalidzkiej.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PosełZenonKomender">Czy realne jest zwiększenie ilości zakładów rzemieślniczych w roku przyszłym o 5,5% , skoro nie wykonano w tym zakresie planu tegorocznego?</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PosełZenonKomender">Trzeba ustabilizować wielkość usług drobnej wytwórczości na rzecz gospodarki uspołecznionej to dobrze, że plan na 1979 r. idzie w tym kierunku.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełMieczysławMarynowicz">Żeby zadanie zwiększenia w 1979 r. zatrudnienia w rzemiośle o 27 tys. osób w stosunku do planu na rok bież. było realne, trzeba zmienić warunki zmodyfikować przepisy Ministerstwa Finansów o postępowaniu podatkowym w rzemiośle oraz zapewnić materiały dla produkcji i usług rzemieślniczych. Przepisy uniemożliwiają założenie własnego zakładu młodemu rzemieślnikowi z dyplomem czeladnika, który nie ma 2 lat pracy w zawodzie. Sprawa ta wymaga uregulowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Spółdzielczości pracy należy umożliwić wykorzystywanie swego potencjału budowlanego dla inwestycji własnych, gdyż potrzeby są znane. Doświadczenia z terenu woj. warszawskiego dowodzą, jak wiele można dzięki temu zrobić.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Spółdzielniom pracy potrzebne są środki transportu. Połowa samochodów Warszawskiej Usługowej Spółdzielni Pracy nadaje się właściwie na złom. A ciężarówki potrzebne są np. do przeprowadzek potrzebne są także do tego, by wypraną odzież dostarczyć w odpowiednich warunkach do mieszkań klientów.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Spółdzielnie rozliczane według wartości wycofują się z produkcji potrzebnych i dobrych wyrobów wykonywanych z takich materiałów. Usługi i produkcję spółdzielczą trzeba inaczej rozliczać.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Kuratoria powinny informować młodzież szkolną o możliwościach pracy w usługach. Młodych ludzi przyuczonych do pracy w jakimś zawodzie nie powinno się zatrudniać w innym.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Nie jest łatwo zachęcić do czegokolwiek cechy rzemieślnicze. W podejmowaniu i wykonywaniu dyrektyw przeszkadza ociężałość tych organizacji.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Przydałby się bilans nie wykorzystywanych terenowych wytwórni materiałów budowlanych. Rzemieślnicza spółdzielnia w Brwinowie niedaleko Warszawy przez 4 lata starała się o cegielnię, która tymczasem się rozpada. Cegła jest potrzeba dla wsi, na domki jednorodzinne itp.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Ceny na usługi i produkcję rzemiosła dość często [nieczytelne ]opowiadają wkładowi pracy i surowca. Odnosi się wrażenie, że gromada ludzi wygodnie się urządza, wykorzystując braki rynkowe.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">W 1979 r. zwiększają się proporcje przy kredytowaniu rzemiosła (kredyt - wkład własny), ale instrukcje obwarowują nowe przepisy tak, że to zniechęca. Takiej metody, stwarzające poczucie niepewności, nie powinny być stosowane.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Centralny Związek Rzemiosła powinien przeanalizować obecny system podatkowy. Stwarza on co prawda warunki dla stabilizacji rzemiosła, ale jest jeszcze niedoskonały. Chodzi o to, żeby w następnym 5-leciu wprowadzić takie zasady ustalania podatku, które by umożliwiały rozwój rzemiosła i jednocześnie stwarzały skuteczną tamę dla wszelkiego rodzaju kombinatorów.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełCzesławWilczyński">Możliwości rozszerzenia działalności spółdzielczości inwalidów zależą w dużym stopniu od poprawy zaopatrzenia. Trzeba udostępnić materiały i surowce odpadowe, niektóre surowce i materiały poza gatunkowe, np. z przemysłu lekkiego. Mogłoby to znacznie rozszerzyć Ofertę rynkową. Jednocześnie położyć trzeba tamę produkcji wyrobów tandetnych, brzydkich, zwyczajnych bubli.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrezesCZSPStanisławKociołek">Rok 1979 będzie dla spółdzielczości pracy rokiem trudnym. Istnieją jednak realne przesłanki wykonania postawionych przed spółdzielczością zadań. Niepokoić musi niewystarczająca w stosunku do potrzeb produkcja artykułów z grupy 1001 drobiazgów. Prowadzone są obecnie rozmowy w Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, które być może spowodują zwiększenie najbardziej deficytowych wyrobów, np. zabawek, wózków dziecinnych i innych drobiazgów.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrezesCZSPStanisławKociołek">Generalnie jednak realizacja zadań przyszłego roku zależy nade wszystko od zaopatrzenia materiałowego, rozwoju bazy lokalowej a także skuteczności działania systemu ekonomiczno-finansowego.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrezesCZSPStanisławKociołek">W roku przyszłym nie ulegnie poprawie sytuacja w pralnictwie. Brak środków nie pozwala na budowę tak potrzebnych zakładów pralniczych w Warszawie, Wrocławiu i Lublinie. Rozważana jest obecnie propozycja importu urządzeń pralniczych.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PrezesCZSPStanisławKociołek">Ograniczenia inwestycyjne mogą stać się szansą uporządkowania tej sfery działalności spółdzielczości pracy. Dotychczas bowiem roboty budowlano-montażowe nie były wykonywane. Np. w roku bieżącym niewykorzystanych zostanie wskutek tego około 300 mln złotych. Niedostatek środków nie pozwala spełnić wszystkich wymogów stawianych spółdzielniom w zakresie poprawy warunków pracy i bezpieczeństwa.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PrezesCZSPStanisławKociołek">Słusznie podnoszona była przez posłów kwestia działalności spółdzielni remontowo-budowlanych. Wartość prac na rzecz instytucji i zakładów przemysłowych stanowi aż 80% ogólnej wartości robót Ze społecznego punktu widzenia jest to zjawisko niekorzystne, dlatego też kierownictwo CZSP dążyć będzie do zmiany struktury robót wykonywanych przez te spółdzielnie.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#PrezesCZSPStanisławKociołek">Nowy system ekonomiczno-finansowy stał się stymulatorem rozwodu spółdzielczości, jednak jego założenia wymagają pewnej modyfikacji i dostosowania do istniejących potrzeb. W ten sposób można by rozwiązać na przykład wiele problemów związanych z zatrudnieniem. Jeśli chodzi o zmiany organizacyjne, to absorbują nas obecnie dwie sprawy: przejście na dwustopniową strukturę (spółdzielnia - wojewódzki związek) oraz zmiany w samej organizacji usługowych spółdzielni pracy. Dążymy do zakończenia reorganizacji. Stabilizacja jest bowiem najlepszym gwarantem realizacji trudnych zadań.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WiceprezesZwiązkuSpółdzielniInwalidówJózefOlszewski">Globalne plany zostaną w roku bieżącym wykonane z nadwyżką. Gorzej będzie natomiast z asortymentem produkowanych wyrobów. Zabraknie tak poszukiwanych juniorek - obuwia młodzieżowego, żelazek oraz szczotek. Powód jest jeden, niedobór materiałów i surowców. Jest to generalna bolączka spółdzielczości inwalidów. Mocno daje się we znaki również niedostatek środków transportowych. Dodatkowy przydział w roku bieżącym poprawił nieco sytuację, ale nadal braki są ogromne. Brak środków inwestycyjnych nie pozwala na rozbudowę bazy spółdzielczości inwalidów. Największy nacisk na zatrudnienie inwalidów występuje w dużych miastach, łączy się to ze wzrostem chorób psychicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrezesCentralnegoZwiązkuRzemiosłaAndrzejZawaczyński">W roku przyszłym rzemiosło wykona zadania ustalone dla niego w planie 5-letnim na rok 1980. Świadczy to najlepiej o dokonanym postępie. Nie oznacza to jednak, że nie można dokonać znacznie więcej, zwłaszcza dla poprawy zaopatrzenia rynku i usług dla ludności. W tej dziedzinie odnotować można korzystne zmiany. I tak jeśli w 1975 r. praca dla gospodarki uspołecznionej wykonywana przez rzemiosło stanowiła 25,8%, to w 1979 r. - tylko 11,4% ogólnej działalności.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrezesCentralnegoZwiązkuRzemiosłaAndrzejZawaczyński">Korzystnie wpłynie na działalność rzemiosła przewidziane na rok przyszły otwarcie około 11 tys. nowych zakładów, to jest tyle, ile oddano w latach 1976–77. W dalszym ciągu jednak zainteresowanie administracji terenowej rozwojem rzemiosła w niektórych województwach jest daleko niewystarczające i ma charakter tylko deklaratywny.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PrezesCentralnegoZwiązkuRzemiosłaAndrzejZawaczyński">Rzemiosło oczekuje poprawy zaopatrzenia w surowce a także w wyposażenie techniczne. Łatwiej jest obecnie uzyskać materiały i surowce wtórne, ale nadal wiele przedsiębiorstw i zakładów nie udostępnia rzemieślnikom zbędnych zapasów.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PrezesCentralnegoZwiązkuRzemiosłaAndrzejZawaczyński">Bardziej elastycznego podejścia wymaga działalność kredytowa. System podatkowy jest już dzisiaj właściwym instrumentem rozwoju rzemiosła, ale i on również wymaga pewnych korekt. Chodzi m. in. o większe preferencje w przypadku zatrudniania dodatkowych pracowników przez właścicieli zakładów. Rozszerza się niepokojąco sfera działalności nielegalnego rzemiosła, co wymaga podjęcia zdecydowanych środków i zastosowania ostrzejszych sankcji. Tego domagają się rzemieślnicy. Taki też jest interes społeczny. W produkcji rynkowej rzemiosło coraz lepiej współpracuje i współdziała z aparatem handlu. Przynosi to już widoczne rezultaty. M. in. poprawiło się wzornictwo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczącaobradomposełEugeniaKempara">W dyskusji mocno zostało zaakcentowane, iż o wykonaniu planu przez drobną wytwórczość i usługi będą decydowały czynniki zewnętrzne (zwłaszcza zaopatrzenie materiałowe) i wewnętrzne (poprawa jakości usług, troska o doskonalenie struktur organizacyjnych).</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PrzewodniczącaobradomposełEugeniaKempara">Zwrócono m. in. uwagę na potrzebę rozwoju rzemiosła w najbardziej deficytowych kierunkach, na zbyt niski wskaźnik uspołecznienia zakładów rzemieślniczych, jak również na konieczność wzmacniania samorządności rzemieślników.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PrzewodniczącaobradomposełEugeniaKempara">Komisja przyjdą projekt planu i budżetu na 1979 r. w rozpatrywanych częściach.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PrzewodniczącaobradomposełEugeniaKempara">Uwagi i wnioski wynikające z przebiegu obrad przekazane zostaną Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu o Finansów.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>