text_structure.xml
34.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 5 grudnia 1977 r. Komisja Handlu Wewnętrznego, Drobnej Wytwórczości i Usług, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów: Jadwigi Biernat (ZSL) i Zbigniewa Rudnickiego (SD), rozpatrzyła projekt planu i budżetu na rok 1978 w częściach dotyczących:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- Ministerstwa Handlu Wewnętrznego i Usług,</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- Centrali Państwowego Handlu Wewnętrznego,</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- Centralnego Związku Spółdzielni Rolniczych „Samopomoc Chłopska”, W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciel MHWiU z wiceministrem Edwardem Wiszniewskim, CZSR „Samopomoc Chłopska” z prezesem Janem Kamińskim i wiceprezesem Janem Zegarkiem, CPHW z dyrektorem generalnym Tadeuszem Bielskim, WSS „Społem” z wiceprezesem Franciszkiem Łosiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Projekt planu w dwóch pierwszych częściach zreferował poseł Zbigniew Rudnicki (SD).</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Realizowany od 1976 r. manewr gospodarczy wyrażający się ograniczeniem udziału inwestycji w dochodzie narodowym i priorytetowym potraktowaniem trzech kompleksów gospodarki żywnościowej, mieszkaniowej i spraw rynku jest nadal kontynuowany. Zauważa się, że sprawy rynku wysuwają się na pierwszy plan. Zjawiskiem utrzymującym się od kilku lat jest stałe przekraczanie ustalonych w planie zadań w zakresie pieniężnych dochodów ludności i kierowanie środków płatniczych na zakup towarów i usług. W konsekwencji prowadzi to dysproporcji między podażą i popytem.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">W 1978 r. zasadniczą sprawą jest związanie siły nabywczej ludności [słowo nieczytelne w pliku w PDF] towarową wartości 1.000 mld zł. Ubezpieczenie tej masy przyrostem zapasów i rezerw w wysokości 40 mld zł jest granicą optymalnych możliwości gospodarczych. Relacje między przyrostem dochodów pieniężnych ludności i wzrostem masy towarowej są prawidłowe. Wątpliwości jednak budzi możliwość zachowania równowagi rynkowej w odpowiednich asortymentach. Problem ten wiążę się z dyscypliną produkcji i dostaw oraz z jakością. Np. powtarzalna receptura produkcji konserw rybnych i mięsnych musi być zróżnicowana, należy wyeliminować produkcję chybioną. Postulujemy, by część zadań kontroli techniczno-jakościowej przyjęły fabrykach i wytwórniach własne sklepy, serwujące załodze wytworzone przez nie produkty i artykuły. Wzrastający bądź malejący popyt na określone towary będzie stanowił niejako sondę ogólnej opinii społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Ogólna wartość dostaw artykułów żywnościowych, wynosząca 513,5 mld zł z tendencją wyraźnego wzrostu produktów mleczarskich jaj, ryb i ich przetworów, pokrycie zapotrzebowania na tłuszcze jadalne, pieczywo, artykuły zbożowe, przetwory owocowo-warzywne świadczą o skutecznym pokonywaniu jednego z progów sytuacji rynkowej. Sprzyjać temu będzie również rozszerzony system punktów sprzedaży na podstawie umowy na warunkach zlecenia.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Bezwzględnie muszą być egzekwowane rozdzielniki na artykuły spożywcze. Praktyka bieżącego roku dostarcza złych przykładów; np. w jednym województwie brak artykułów spożywczych, natomiast w innym jest ich nadmiar. Należy również przywrócić proporcje zaopatrzenia w artykuły spożywcze miasta i wsi.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Korzystna prognoza rysuje się w zaopatrzeniu rynku w towary nieżywnościowe - konsumpcyjne. Wzrost dostaw naczyń aluminiowych, ceramiki szlachetnej, artykułów pończoszniczych, bielizny dziecięcej, towarów do wyposażenia mieszkań stwarza korzystne relacje rynkowe. Słuszna jest polityka wzbogacenia asortymentowego towarów rynkowych importem.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">W dziale usług bytowych zadania jednostek gospodarki [słowo nieczytelne w pliku PDF] będą wykonane w bież. roku na poziomie 95 %, zaś rzemiosło wykona je w granicach 120%. Na rok 1978 przyjęto wysokie wskaźniki wzrostu m. in. dla branży motoryzacyjnej, radiowo-telewizyjnej, napraw sprzętu gospodarstwa domowego, remontowo-budowlanej i innych. Podstawowym warunkiem wykonanie zadań [słowo nieczytelne w pliku PDF] usług w 1978 r. jest zaopatrzenie materiałowo-technicznie.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">W odniesieniu do nakładów inwestycyjnych godzimy się [słowo nieczytelne w pliku PDF] zmniejszania tempa inwestowania. Jednak daleko idące zmniejszenie nakładów inwestycyjnych w handlu w przyszłości spowoduje poważne trudności z dystrybucją wielokrotnie zwiększonej masy towarów rynkowych. Uważa się za stosowne powrócić do wniosku sformułowanego w 1976 r. na temat uwzględnienia w planach na lata 1979-1980 wszystkich zasadniczych potrzeb inwestycyjnych w handlu.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Zatrudnienie i płace należy rozpatrywać w bezpośrednim związku z wprowadzonym systemem ajencyjnym, w wyniku którego rezerwa funduszu płac i zatrudnienia poważnie wzrośnie i umożliwi koncentrację uwagi na dużych i średnich jednostkach handlowych. Uważa się, że wzrost płac o 4,1% odpowiada wskaźnikowi globalnemu na bież. 5-lecie.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Założenia pracy i działalności CPHW na rok 1978 dotyczące dostosowania podaży towarów do potrzeb rynku i dalszych badań rynku są prawidłowe. Szczególną uwagę przywiązuje się do współpracy z przemysłem i poprawy jakości towarów, jak również do doskonalenia metod dystrybucji towarów deficytowych. Nie liczy się na zrównoważenie podaży z popytem, ale możliwy jest widoczny postęp w zaopatrzeniu rynku. Zasadnicze znaczenie ma ograniczenie przez jednostki CPHW usług świadczonych na rzecz jednostek gospodarki uspołecznionej, co stworzy dogodne warunki w świadczenia usług dla ludności.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Zadania planu gospodarczego będą musiały być wykonane przy minimalnym wzroście sieci i powierzchni placówek handlowych. Najtrudniejsza sytuacja wystąpi w powierzchni magazynowej, której niedobór szacowany jest na 40%.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">W materiałach CPHW sygnalizowana jest zaostrzona sytuacja w realizacji programu inwestycyjnego. Brak 50 mln zł na inwestycje kontynuowane oraz 60 mln zł na tzw. poślizgi zmusza do wyjaśnienia tej sprawy.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">W nawiązaniu do projektu planu MHWiU i CPHW poseł Z. Rudnicki uznał za niezbędne zwrócenie szczególnej uwagi na:</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">- podjęcie działań na rzecz poprawy jakości części produkowanych artykułów spożywczych i towarów nieżywnościowych;</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">- sklepy i bufety przyzakładowe powinny stanowić probierz oceny jakości artykułów i towarów produkowanych przez określone załogi;</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">- podniesienie skuteczności koordynacji branżowej, jako jednego z czynników zabezpieczających wzrost ilościowy i jakościowy,</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">- czynne poparcie wdrażanego systemu ajencyjnego;</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">- egzekwowanie obowiązków dotrzymywania terminów od dostawców artykułów i towarów wymienionych w rozdzielnikach wojewódzkich;</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">- potrzebę dalszego kontynuowania prac na rzecz wzrostu rangi zawodu usługowca, systemu płac i warunków socjalnych, warunków pracy, nowoczesności techniki i technologii wytwarzania, organizacji pracy, zaopatrzenia materiałowo-technicznego;</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">- wystąpienie do rządu o przydział surowców, dewiz i środków na uruchomienie nowych działów produkcyjnych dla wyrównania sytuacji w 13 pozycjach asortymentowych towarów z tworzywa, metalu i drewna, bądź też znalezienia przez rząd innych dróg wyjścia z sytuacji;</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">- doprowadzenie do porozumień między sektorami drobnej wytwórczości (państwowy, spółdzielczy, indywidualny) nt. specjalizacji produkcji i zaopatrzenia rynku;</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">- potrzebę dokonania oceny działalności porozumień branżowych i terenowych, realizacji praw członkowskich, realizacji zadań planowych, wzajemnej pomocy;</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">- potrzebę koncentracji sił i środków na obiektach inwestycyjnych kontynuowanych, wykluczenia dewastacji obiektów rozpoczętych; potrzebę konsekwentnego wdrażania zatrudnienia w niepełnym wymiarze godzin, jego szerokiej popularyzacji;</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">- konieczność wyjaśnienia dwóch wielkości 50,0 i 60,0 mln. zł brakujących na inwestycje kontynuowane i z poślizgu w planie CPHW.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełCzesławSłowek">Projekt planu MHWiU oraz CPHW uwzględnia główne kierunki działania, mające na celu unormowanie równowagi rynkowej oraz poprawę zaopatrzenia rynku. Zakłada się wzrost dostaw artykułów na rynek, jednak w dalszym ciągu można mieć duże wątpliwości, czy usunięte będą wszystkie braki. Wydaje się, że w tym względnie bardzo ważną sprawą jest dostosowanie struktury asortymentowej dostaw do potrzeb konsumentów. W dalszym ciągu brakuje na rynku ubrań dziecięcych, butów, niedostateczne jest zaopatrzenia w artykuły gospodarstwa domowego i inne.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełCzesławSłowek">Zauważa się duże niedociągnięcia w działalności organizacyjnej przemysłu i handlu. Konieczne jest zlikwidowanie prymatu przemysłu nad handlem, a z drugiej strony lepsze rozeznanie potrzeb rynkowych przez handel i odpowiednio wczesne zgłaszanie ich przemysłowi. Pozwoli to na wyeliminowanie z rynku towarów trudno zbywalnych i po prostu niepotrzebnych, które zalegają w sklepach, umożliwi też zaopatrzenie rynku w miarę możliwości w te towary, na które jest zapotrzebowanie.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełCzesławSłowek">Niepokojąca jest nieterminowość dostaw towarów. Wartość zaległych dostaw w bieżącym roku wynosi już ponad 4 mld zł. Ta sytuacja zagraża wykonaniu planu sprzedaży przez handel. Konieczna jest również poprawa dystrybucji masy towarowej tak, aby wszystkie województwa, miasta i wieś były równomiernie i systematycznie zaopatrywane w niezbędną masę towarową.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełCzesławSłowek">Niepokojące jest założenie tak znacznego zmniejszenia nakładów inwestycyjnych w resorcie. Wydaje się konieczne podjęcie pozytywnej decyzji w sprawie uzupełnienia brakujących ok. 60 mln na nakłady inwestycyjne w resorcie handlu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełZenonKomender">Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów powołała międzykomisyjny zespół do spraw produkcji rynkowo-przemysłowej. Umożliwi to bardziej wnikliwe rozpatrzenie możliwości ściślejszego dostosowywania profilów produkcji przemysłowej do szeroko ujmowanych potrzeb społecznych. Odczuwane na rynku braki asortymentowe wiążą się na ogół nie tyle z globalnym deficytem w ramach branży, co z niedoborem artykułów odpowiedniej jakości, wielkości, kolorów itd. Dotyczy to w dużym stopniu branży obuwniczej. Handel powinien również aktywniej oddziaływać na kształtowanie gustów konsumenta. Chodzi o to, aby przeciwdziałać pewnym negatywnym tendencjom popytu związanym z przemijającymi modami.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełZenonKomender">Większą troską należy otaczać problem jakości towarów oferowanych przez handel. Często za pozornie wysoką jakością, nowoczesnością wyrobu kryje się brak solidności wykonania, nietrwałość produktu prowadzące do marnotrawstwa środków społecznych.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełZenonKomender">Poseł wskazał na niebezpieczeństwo wynikające z ograniczenia planu inwestycyjnego resortu, uniemożliwiające kontynuację niektórych tytułów inwestycyjnych. Szczególnie dotkliwe są braki w sieci handlowej w nowo wznoszonych osiedlach mieszkaniowych. Pewne napięcia w pracy handlu wiążą się również z przedłużającymi się okresami remontów i modernizacji.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PosełZenonKomender">Zastanawiając się nad usprawnieniem pracy w poszczególnych placówkach handlowych należy zwrócić szczególną uwagę na takie niekorzystne zjawiska, [tekst nieczytelny w pliku PDF] zbyt szczupła liczba personelu w poszczególnych stoiskach, zamknięcie sklepów z powodu urlopów lub chorób personelu, dostawy towarów w godzinach pracy placówek.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełCzesławWilczyński">Nie można nie docenić korzystnych zmian, które nastąpiły w ciągu ostatnich lat w organizacji handlu i działalności jego placówek. Często jednak spotykamy się z brakiem [słowo nieczytelne w pliku PDF] w funkcjonowaniu sklepów, wynikającej ze zwykłego niedbalstwa. Długie kolejki kupujących oraz personel sklepowy zajęty swoimi prywatnymi sprawami lub też działalnością niezwiązaną z bezpośrednią obsługą nie należą do rzadkości. Należy porównywać dobrze zorganizowany handel i sklepy cieszące się dobrą opinią konsumentów z placówkami złymi. Jako przykład prawidłowo działających placówek handlowych można by podać organizację handlu na terenie województwa koszalińskiego.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełCzesławWilczyński">Nie zawsze uzasadnione są remonty niektórych sklepów. Zdarza się, iż w pół roku od otwarcia placówki lub też od jej wyremontowania rozpoczyna się następne prace modernizacyjne lub remontowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełStanisławWróbel">Sieć sklepowa w małych miasteczkach nie jest przygotowana do rosnących zadań handlu. Brak zaplecza i magazynów powoduje, iż kolejki ustawiają się już w oczekiwaniu na dostawę towarów. Wiadomo bowiem, iż sprzedaż nastąpi natychmiast po dostawie. Tymczasem termin dostawy nie jest nikomu dokładnie znany.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełStanisławWróbel">Problem transportu w handlu należy rozwiązywać nie tylko poprzez powiększenia taboru lecz również a może i przede wszystkim poprzez dbałość o stan techniczny i wygląd pojazdów. Kierownicy poszczególnych placówek powinni wykazywać więcej zainteresowania stanem taboru i jego należytym użytkowaniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełRomanOleksin">W r. 1978 nastąpi najprawdopodobniej zbilansowanie popytu z podażą. Poza napięciami na rynku mięsnym dostawy innych towarów powinny zaspokoić zapotrzebowanie. Istnieje więc obawa, iż [słowo nieczytelne w pliku PDF] substytutów produktów, których akurat nie ma w sprzedaży. Nie potrafi również poinformować klienta o wszystkich [tekst nieczytelny w pliku PDF] dawanych towarów.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełRomanOleksin">Dodatkowych wyjaśnień i odpowiedzi udzielił wiceminister Edward Wiszniewski: Jednym z podstawowych problemów poruszanych w toku dyskusji [tekst nieczytelny w pliku PDF] są inwestycje handlowe w r. l978. [tekst nieczytelny w pliku PDF] do ubiegłorocznego wykonania będą się kształtowały na poziomie 80% . W [tekst nieczytelny w pliku PDF] konstrukcji stalowych i innych materiałów budowlanych [tekst nieczytelny w pliku PDF] do zapewnienia wykonania planu na poziomie ubiegłorocznym [tekst nieczytelny w pliku PDF] jednak ponad miliard zł. Takich środków resort z pewnością nie uzyska. Jest natomiast pewna szansa na dodatkowe inwestycje w handlu związana z wdrożeniem do handlu systemu WOG. System ten gwarantuje możliwość wygospodarowania własnych środków na inwestycje i modernizacje. Oznaczałoby to, iż będzie można podjąć dodatkowe zadania zaangażowania własnego wykonawstwa. Należy jednak oceniać te szanse bardzo ostrożnie, zważywszy, iż upowszechniany system WOG stworzy takie same możliwości innym działom gospodarki narodowej. Zastanawiając nad koncepcją inwestycyjną na r. 1978, resort stanął na stanowisku, iż niezbędna jest koncentracja inwestycji, która zapewnić [tekst nieczytelny w pliku PDF] wykorzystanie przyznanych środków.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełRomanOleksin">Zaległości w oddawaniu powierzchni handlowej przez budownictwo mieszkaniowe kształtują się obecnie na poziomie 200 tys. m2. O ile dotychczasowe tempo realizacji inwestycji przez budownictwo mieszkaniowe będzie się utrzymywało, to zaległości wobec handlu będą rosły. Sytuacja remontowa powinna się poprawić po przejęciu w ajencję małych placówek handlowych. Wówczas resort będzie mógł skupić cały wysiłek na większych placówkach. Wiele już zrobiono na odcinku współpracy handlu z przemysłem, zwłaszcza zaś w zakresie poprawy jakości towarów i zgodno[tekst nieczytelny w pliku PDF] z zapotrzebowaniem społecznym. Przede wszystkim rozwija się [tekst nieczytelny w pliku PDF], która obecnie obejmuje ok. 2 tys. wyrobów. Sama kontrola nie popowi jednak sytuacji. Konieczne jest przede wszystkim większe zaangażowani przemysłu w problem jakości oraz odpowiedniego doboru asortymentu. Szczególną uwagę przywiązuje handel do zaopatrzenia rynku w towary, które uznane zostały za priorytetowe z punktu widzenia zaspokojenia potrzeb społecznych. Lista tych towarów obejmuje ok. 240 artykułów, [tekst nieczytelny w pliku PDF] w odniesieniu do 175 osiągnie się zrównoważenie podaż z popytem, natomiast pozostałych będą występowały jeszcze [tekst nieczytelny w pliku PDF]. W odniesieniu do towarów deficytowych i reglamentowanych przyjęto koncepcję ich centralnej instytucji między poszczególnymi województwami oraz przyznania wojewodom uprawnień do dalszej dystrybucji w ramach administracji państwowej. Tegoroczne doświadczenia z dystrybucją mięsa potwierdzają słuszność tej praktyki. Handel sprzedał w roku 1977 ok. 53 kg mięsa na osobę. Pozostałe 16 kg ludność uzyskuje w drodze samozaopatrzenia.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PosełRomanOleksin">Nasilający się w związku z uchwaleniem ustawy emerytalnej prawo denaturalizacji spożycia stwarza nowe zadania dla handlu. Pewne nadzieje na rozwiązanie trudnej sytuacji w małych miastach i gminach wiążą się z nowym system handlowym polegającym na przejmowaniu placówek w ajencję. Ajenci będą zatrudniali członków rodziny, co ograniczy zamykanie jednoosobowych. W interesie ajentów będzie leżało również [tekst nieczytelny w pliku PDF] remontów.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PosełRomanOleksin">Ranga zawodu handlowca istotnie nie jest zbyt wysoka. Rzeczywistość jest jednak taka, iż młodzi ludzie traktują szkołę handlową jako ostateczność. Zmiana tej sytuacji leży w interesie wszystkich obywateli, dlatego też należałoby wokół zawodu handlowca stworzyć odpowiednią atmosferę społeczną. Pomimo wielu starań resortu nie udaje się zabezpieczyć dla handlu informacji pisemnych o poszczególnych towarach. Handel występował również z inicjatywą przeszkalania sprzedawców w odpowiednich przedsiębiorstwach przemysłowych. Niestety jednak przedsięwzięcia te na ogół nie udawały się.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PosełRomanOleksin">Przewodniczący Komisji poseł Zbigniew Rudnicki (SD) podsumowując dyskusję stwierdził, że w przyszłości należałoby porównywać wskaźniki planu ubiegłorocznego z planem opracowywanym, a wskaźniki wykonania planu za rok mijający z wskaźnikiem [tekst nieczytelny w pliku PDF] roku.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#PosełRomanOleksin">W opinii o przedstawionym projekcie planu należałoby, aprobując jego generalne założenia, zwrócić uwagę na niebezpieczeństwo wynikające z niedoinwestowania handlu. Wyniki tego stanu rzeczy mogą być [tekst nieczytelny w pliku PDF] pod koniec 5-latka, kiedy nastąpi radykalny wzrost podaży towarów.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#PosełRomanOleksin">Resort dokonał w ciągu ostatnich lat ogromnego wysiłku na rzecz usprawnienia i podniesienia poziomu pracy handlu. W dalszym jednak ciągu występują pewne nieprawidłowości, w których pokonywaniu należy resortowi pomóc. Taki cel przyświecał wnioskom wynikającym z referatu i dyskusji. Wnioski te zostały sformułowane w sposób możliwie ogólny w postaci generalnych postulatów i zaleceń, które powinny być wykorzystane w bieżącej pracy resortu oraz w procach nad planem w roku przyszłym.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#PosełRomanOleksin">Szczegółowe uwagi zostaną opracowane przez Komisję w formie opinii przesłane do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów. Podstawowe założenia projektu planu i budżety na rok 1978 w części dotyczącej Centralnego Związku Spółdzielni Rolniczych „Samopomoc Chłopska” przedstawiła poseł Jadwiga Biernat (ZSL): CZSR planuje poważne zwiększanie dostaw towarów na rynek oraz wzrost zadań produkcyjnych. Polepszy się zaopatrzenie rynku wiejskiego w artykuły mleczarskie, w tym zwłaszcza masło, sery, dojrzewające twarogi, śmietanę oraz napoje bezalkoholowe.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#PosełRomanOleksin">Wzrostowi produkcji i dostaw towarzyszyć powinno kompleksowe działanie na rzecz poprawy jakości wyrobów. Szczególna uwaga musi być zwrócona na poprawę jakości pieczywa, przetworów mięsnych i wyrobów mleczarskich. Jednym z warunków poprawy jakości towarów jest należyta troska o jakość surowca. Mając to na względzie należałoby zwiększyć produkcję i dostawy urządzeń chłodniczych dla gospodarstw chłopskich i punktów skupu mleka. Wysoki wzrost własnej produkcji rynkowej powinien mieć również pełne zabezpieczenie w przydziałach zaopatrzenia surowcowego i materiałowo-technicznego. Dotyczy to przede wszystkim cukru, syropu ziemniaczanego, ekstraktu słodowego oraz szeregu maszyn i urządzeń dla zakładów produkcyjnych gminnych spółdzielni.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#PosełRomanOleksin">Plany dostaw towarów konsumpcyjnych na rynek, zgodnie z informacją CZSR, prezentowane są aktualnie w globalnych wielkościach bez podziału na poszczególne organizacje handlowe. Plany te wykazują nadal znaczne rozbieżności w porównaniu z potrzebami handlu. W związku z tym plan sprzedaży z hurtu spółdzielczości rolniczej stanowiącej podstawowe źródło zaopatrzenia [tekst nieczytelny w pliku PDF] ma charakter postulatywny wobec przemysłu, co obniżanego rangę i aktywną rolę.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#PosełRomanOleksin">Z uwagi na stosowany obecnie systemu [tekst nieczytelny w pliku PDF] dużych aglomeracji miejskich, rynek wiejski odczuwa wyraźne braki w zaostrzaniu, co znajduje bezpośredni wyraz w poziomie zaspokojenia potrzeb ludności wiejskiej. Należałoby zastanowić się nad celowością preferowania rynku wiejskiego w dostawach niektórych artykułów przemysłowych, ułatwiających prowadzenie gospodarstwa domowego, takich jak maszyny do szycia, pralki automatyczne, wirówki, naczynia i inne.</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#PosełRomanOleksin">W 1978 roku wzrosną dostawy środków produkcji dla rolnictwa. Stosowane dotychczas metody realizacji placów dostaw w tym zakresie, a zwłaszcza ich nieterminowość, komasowanie przesyłek, preferowanie korzystnie zlokalizowanych punktów odbioru oraz naruszanie zasad rejonizacji stwarzały wrażenie braku postępu a nawet pogorszenia się zaopatrzenia rynku w środki produkcji rolniczej. Dlatego też realizując zadania roku przyszłego, należy dążyć do wyeliminowania wszystkich tych niekorzystnych tendencji. Usprawnienia wymagają dostawy materiałów ściennych, z którymi dotychczas były poważne trudności. W tym celu niezbędne jest uzgodnienie źródeł zaopatrzenia poszczególnych województw.</u>
<u xml:id="u-6.13" who="#PosełRomanOleksin">Z uwagi na utrzymujący się wysoki popyt na cegłę ceramiczną konieczne jest uruchomienie tej produkcji przez przemysł ceramiczny lub udzielenie pomocy w tym zakresie organizacjom terenowym. Niezbędne będzie również podjęcie przemysłowej produkcji lekkich belek prefabrykowanych odpowiadających potrzebom indywidualnego budownictwa. Przemysł materiałów budowlanych powinien inspirować architektów i projektantów do uwzględnienia możliwości zastosowania tych elementów konstrukcyjnych w budownictwie wiejskim.</u>
<u xml:id="u-6.14" who="#PosełRomanOleksin">Plan na 1978 r. zakłada znaczny wzrost usług dla ludności wiejskiej. W stosunku do roku bież. wartość usług wzrośnie o 17,2%. Preferowane będą przede wszystkim usługi remontowo-budowlano-transportowe, naprawcze i inne usługi o charakterze produkcyjnym. Nastąpi dalsza koncentracja placówek usługowych w jednostki wielobranżowe, co umożliwi lepsze wykorzystanie maszyn i urządzeń oraz lepszą organizację pracy. Planowany wzrost usług nastąpi przede wszystkim w trybie pozainwestycyjnym, poprzez zwiększenie wydajności pracy i postąp organizacyjno-techniczny. [tekst nieczytelny w pliku PDF] będzie w tej sytuacji kierowania specjalistów rzemieślników, pracowników budowlanych i innych do pracy w usługach na wsi, uwzględnienie potrzeć zakładów usługowych spółdzielczości rolniczej przy sporządzaniu rozdzielników na materiały deficytowe oraz zabezpieczanie lokalizacji dla projektowanych stacji obsługi samochodów.</u>
<u xml:id="u-6.15" who="#PosełRomanOleksin">Plan inwestycyjny na rok 1978 jest niższy od przewidywanego wykonywania nakładów w 1977 r. Skoncentrowanie nakładów na zadaniach kontynuowanych, głównie w zakładach przetwórstwa spożywczego, spowoduje, iż przyrost nowych obiektów handlowych będzie niewielki. Konieczne więc będzie bardziej intensywne wykorzystanie bazy technicznej handlu, doskonalenie organizacji pracy, angażowanie pracowników na pół etatu i inne posunięcia typu organizacyjnego. Rozważenia wymaga celowość rozwoju sieci sklepów agencyjnych na wsi. Należy mieć na względzie, iż handel wiejski od szeregu lat działa na zasadach ajencji, z tym że zasady te różnią się od przyjętych w najnowszych rozwiązaniach.</u>
<u xml:id="u-6.16" who="#PosełRomanOleksin">Rosnące zadania przewozowe spółdzielczości rolniczej wskazują na konieczność przyspieszenia realizacji uzyskanego przez spółdzielczość rolniczą na 1978 r. przydziału samochodów. Konieczne będzie również zapewnienie wzrostu dostaw sprzętu załadunkowego i wyładunkowego oraz poprawa mechanizacji prac przeładunkowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełJaninaWaśniowska">Zbyt wygórowane są ceny wielu maszyn rolniczych i często brak ich na rynku. Bardzo dużo uwag krytycznych pada na spotkaniach z wyborcami na temat jakości artykułów spożywczych, które są sprzedawane w wiejskich sklepach. Dotyczy to chleba, ryżu, mąki. Na rynku wiejskim jest tylko chleb w cenie po 12 zł, nie ma natomiast innych gatunków pieczywa.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełJaninaWaśniowska">Gospody nie wiejskie dotkliwie odczuwają brak większych garnków aluminiowych, Poseł Alicja Wawrzeńczyk (ZSL): Towary sypkie, takie jak: mąka, cukier są dostarczane do sklepów wiejskich w workach. Często sprzedawczyń nie mają nawet toreb do rozważenia tych towarów. Wiele krytycznych uwag budzi wyposażenie wiejskich sklepów. Rzadkością są w nich automatyczne kasy, lady chłodnicze. Czy tej sytuacji nie można by poprawić?</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełJaninaWaśniowska">Zaopatrzenie rynku wiejskiego w mięso i przetwory mięsne jest niedostateczne. GS-owskie masarnie mają minimalne przydziały puli mięsnej, w związku z czym często stoją niewykorzystane.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełEugeniaKempara">Wiele już mówiliśmy o dysproporcjach w zaopatrzeniu sklepów na wsi i w miastach w podstawowe artykuły żywnościowe. Należy zrobić wszystko, aby ta sytuacja uległa poprawie. Należy również eliminować kierowanie na rynek wiejski artykułów, na które na wsi nie ma po prostu zbytu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełCzesławWilczyński">W województwie sieradzkim są możliwości wypalania cegły. Czy jest możliwość uzyskania dodatkowych przydziałów węgla na rozwinięcie tej produkcji?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełCzesławSłowek">Należałoby zwrócić większą uwagę na proporcje w podziale masy towarowej kierowanej do sklepów na wsi i w miastach. Wieś powinna być znacznie lepiej zaopatrzona w mleko, przetwory mleczne, warzywa i owoce, mięso, w związku ze zmniejszaniem się samozaopatrzenia rolnikom. Konieczna jest również poprawa jakości i asortymentu dostaw.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełCzesławSłowek">Szczególne znaczenie minowa i rytmiczna dostawa środków produkcji aa wieś. Tak długo bowiem, jak nawozy sztuczne, środki chemiczne, materiały budowlane otrzymywać będą rolnicy z opóźnieniem, będziemy borykać się z problemami zaopatrzenia. Te środki produkcji decydują przecież o planach. Wydaje się, że należy kontrolować konkretnych dostawców.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełCzesławSłowek">Plany zakładają wysokie tempo rozwoju usług na wsi. Plany będą jednak zrealizowane, jeśli nie ulegnie poprawie zaopatrzenie w [tekst nieczytelny w pliku PDF] i części zamienne.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PosełCzesławSłowek">Ważny jest problem przekazywania sklepów wiejskich w ajencje.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PosełCzesławSłowek">Należy to jednak przeprowadzać z dużą rozwagą.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PosełCzesławSłowek">Dodatkowych wyjaśnień udzielił prezes CZSR „Samopomoc Chłopska” Jan Kamiński: Wyjaśniając problem cen maszyn rolniczy należy przypomnieć, w ub. roku była przeprowadzana zmiana cen skupu, ten sprzętu rolniczego i niektórych środków produkcji mająca na celu poprawę wzajemnych relacji cenowych. Maszyny rolnicze co prawda zdrożały, ale średnio płacimy np. za litr mleka 5,10 zł, podczas gdy cena detaliczna średnio wynosi 2, 92 zł, średnia cena skupu fasoli wynosi 42 zł, a detaliczna 25 zł, średnia cena skupu żywca 40,80 zł, a cena detaliczna rąbanki wieprzowej 33 zł.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#PosełCzesławSłowek">Nie możemy tolerować sytuacji, aby sklepach wiejskich był chleb tylko po 12 zł i w dodatku złej jakości. Za tego rodzaju praktyki w bieżącym roku uwolniliśmy kilkunastu pracowników.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#PosełCzesławSłowek">Zgłoszono uwagi dotyczące opakowań towarów sypkich w sklepach wiejskich. Pion wiejski i miejski korzystają z tych samych paczkarni. W związku ze zwiększonym popytem na mąkę i cukier zabrakło opakowań na te towary, w związku z czym trzeba było do części sklepów skierować te artykuły w workach. Teraz sytuacja unormowała się i na pewno towary sypkie będą dostarczane w odpowiednich opakowaniach do sklepów wiejskich.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#PosełCzesławSłowek">W najbliższym czasie niemożliwa jest poprawa wyposażenia sklepów wiejskich, gdyż m. in. kasy i lady chłodnicze są importowane. Na zwiększony zakup tego sprzętu brakuje środków płatniczych.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#PosełCzesławSłowek">Dąży się do poprawy zaopatrzenia rynku wiejskiego w mięso, przetwory mięsne, wyroby garmażeryjne i podroby. Przy obecnym stopniu zaopatrzenia wsi w te produkty, na jednego mieszkańca wsi rocznie przypada 22,5 kg mięsa.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#PosełCzesławSłowek">Z całą stanowczością trzeba eliminować próby wykupywania węgla z puli rynkowej przeznaczonej dla ludności [tekst nieczytelny w pliku PDF] instytucje i zakłady produkcyjne, są one bowiem uwzględniane w centralnych rozdzielnikach węgla.</u>
<u xml:id="u-10.11" who="#PosełCzesławSłowek">Rzeczywiście niepokojąca jest sprawa terminowych dostaw nawozów sztucznych i materiałów budowlanych. W bieżącym roku przemysł nie wykonał swych planów. Na 1978 r. założono bardziej realne wielkości dostaw tych artykułów.</u>
<u xml:id="u-10.12" who="#PosełCzesławSłowek">Nie zakłada się generalnego przechodzenia na wsi na sieć sklepów ajencyjnych. Decyzje o przekazaniu placówek handlowych wiejskich w ajencje będą podejmowane bardzo rozważnie i ostrożnie.</u>
<u xml:id="u-10.13" who="#PosełCzesławSłowek">Przewodniczący Komisji poseł Zbigniew Rudnicki (SD) podsumowując dyskusję stwierdził, iż Komisja uzyskała wszechstronny obraz przyjętych koncepcji w zakresie organizacji handlu miejskiego i wiejskiego.</u>
<u xml:id="u-10.14" who="#PosełCzesławSłowek">Wyjaśnienia wymagają prezentowane na posiedzeniu statystyki odzwierciedlające poziom spożycia mięsa. Planowane w przyszłym roku spotkanie z przedstawicielami Głównego Urzędu Statystycznego umożliwi rozstrzygnięcie wątpliwości w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-10.15" who="#PosełCzesławSłowek">Wnioski wynikające z dyskusji i referatu zostaną opracowane w formie opinii i przekazane Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-10.16" who="#PosełCzesławSłowek">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na 1978 rok w rozpatrywanych częściach.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>