text_structure.xml
22.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">Dnia 13 grudnia 1968 r. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów: Alicji Musiałowej (PZPR) i Olgi Szwałkiewicz (bezp.), rozpatrzyła projekt planu i budżetu na rok 1969 i podstawowych założeń na rok 1970 oraz sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu za rok 1967 w części dotyczącej służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">- przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej z Ministrem — Janem Kostrzewskim;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#">- wicedyrektor Zespołu NIK — Henryk Zieleniewski;</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#">- przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów;</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#">- przedstawiciele Centralnej Rady Związków Zawodowych z kierownikiem zespołu ochrony zdrowia — Mieczysławem Kłobuckim.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#">Przed posiedzeniem posłowie otrzymali na piśmie informacje przygotowane przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#">Informację o projekcie planu na 1969 r. i podstawowych założeń na 1970 r. w części dotyczącej służby zdrowia złożył Minister Zdrowia i Opieki Społecznej — Jan Kostrzewski.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">(Streszczenie informacji zamieszczamy na kartkach z numeracją rzymską.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełAlicjaMusiałowa">Koreferat przedstawiła poseł Bolesława Maciejewska (bezp.).</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełAlicjaMusiałowa">Systematyczny postęp w ochronie zdrowia umożliwił m.in. przedłużenie przeciętnego okresu życia mężczyzn do 67,5 lat i kobiet do 72,3 lat; uległ także obniżeniu wskaźnik umieralności wynoszący obecnie 7,7 zgonów na 1.000 mieszkańców. Zmniejszył się wskaźnik zgonów niemowląt (z 48,5 w 1963 r. do 37,8 na 1.000 żywo urodzonych niemowląt — w roku 1967). Godne podkreślenia jest zjawisko znacznego spadku umieralności niemowląt na wsi. Nadal zmniejsza się liczba zachorowań na choroby zakaźne i gruźlicę.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełAlicjaMusiałowa">Z każdym rokiem zwiększa się ilość lekarzy, farmaceutów, pielęgniarek i położnych. Średnia krajowa wynosi obecnie 13,4 lekarzy na 10 tys. mieszkańców, ale jeszcze w 9 województwach wskaźnik ten jest niższy. Dla osiągnięcia w tych regionach wskaźnika krajowego potrzeba zatrudnić dalszych 965 lekarzy. Ponieważ corocznie przybywa w tych województwach 70–80 lekarzy, osiągnięcie wskaźnika krajowego nastąpić mogłoby nie wcześniej niż za 10 lat. W tej sytuacji budzi niepokój, iż niektóre z województw odczuwających brak lekarzy nie w pełni wykorzystują możliwości zwiększenia kadry lekarskiej. I tak w ubiegłym roku w woj. bydgoskim nie zapełniono 95 etatów lekarskich, w woj. wrocławskim — 109, w woj. lubelskim — 82. Wpływa na to zjawisko m.in. niechęć podejmowania przez lekarzy pracy w ośrodkach nieatrakcyjnych, trudności mieszkaniowe itp.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełAlicjaMusiałowa">Wolno wzrasta ilość szpitali i łóżek w szpitalach. Wskaźnik liczby łóżek szpitalnych na 10 tys. mieszkańców wzrośnie w 1969 r. do 51,1, a w roku 1970 — do 51,8. Jeszcze powolniejszy wzrost nastąpić ma w lecznictwie psychiatrycznym. W tej dziedzinie lecznictwa w 1969 r. przybędzie 900 łóżek, a wskaźnik (na 10 tys. mieszkańców) wzrośnie z 12,1 w 1968 r. do 12,3 w 1969 r. Oznacza to, że lecznictwo psychiatryczne nadal nie będzie w stanie zaspokoić potrzeb.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełAlicjaMusiałowa">Norma na leki w szpitalach ogólnych jest za niska i nie zaspokaja faktycznych potrzeb. Zbyt skromne są także fundusze dewizowe na zakup leków z importu.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełAlicjaMusiałowa">Wiele braków występuje również w dziedzinie opieki zdrowotnej nad młodzieżą szkolną. W niektórych ośrodkach liczba lekarzy szkolnych jest stanowczo za mała. Np. w Gnieźnie na 12 tys. uczącej się młodzieży zatrudniony jest tylko 1 lekarz, pracujący przez 7 godzin dziennie, podczas gdy należałoby zatrudnić aż 6 lekarzy.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełAlicjaMusiałowa">W dziedzinie inwestycji służby zdrowia pozytywnie ocenić należy zwiększenie uprawnień organów terenowych do podejmowania zamierzeń inwestycyjnych. Za dalszą decentralizacją nakładów inwestycyjnych przemawia większa znajomość przez władze terenowe problematyki służby zdrowia i lepsze możliwości efektywnego wykorzystania tych nakładów, zgodnie z potrzebami społecznymi danego regionu.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełAlicjaMusiałowa">Na pytania posłów: Józefa Ciupińskiego (SD), Jerzego Hagmajera (bezp. „Pax”), Władysława Szymczaka (PZPR), Stanisława Dejewskiego (PZPR), Zygmunta Filipowicza (bezp. Chrześc. Stow. Społ.), Jerzego Prymy (PZPR), Floriana Pierańskiego (SD), Henryki Gwiazdy-Pietrasz (bezp.), Jerzego Kępińskiego (PZPR), Romana Stachonia (PZPR), Teodozji Borkowskiej (PZPR), Witolda Adamuszka (PZPR), Emilii Jeżewskiej (bezp.), Jadwigi Janiszewskiej (bezp.), Jana Kleczaja (ZSL) i Stanisława Szyndlara (ZSL), wyjaśnień udzielili: Minister Zdrowia i Opieki Społecznej — Jan Kostrzewski, dyrektor generalny w tym ministerstwie — Roman Secomski oraz dyrektor departamentu — Bronisław Saldak.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełAlicjaMusiałowa">Wyjaśnienia te dotyczyły m.in.: rozwoju sieci aptek w 1969 r., zagadnień związanych z usprawnieniem remontów szpitali, zwiększeniem dostaw sprzętu medycznego, a przede wszystkim aparatów EKG i aparatów rentgenowskich, stanu i możliwości zapewnienia ubezpieczonym opieki zdrowotnej przez przychodnie rejonowe przez całą dobę, importu leków przeciwgruźliczych, produkcji leków antyimportowych, terenowej koordynacji świadczeń i pracy 2-zmianowej pracowni diagnostycznych oraz zagadnień związanych z wykrywaniem i leczeniem chorób wenerycznych.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełAlicjaMusiałowa">Na pytanie posła Józefa Ciupińskiego (SD) Minister Kostrzewski stwierdził, że:</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełAlicjaMusiałowa">Służba sanitarno-epidemiologiczna dysponuje coraz pokaźniejszą liczbą fachowców z wyższym wykształceniem — lekarzy i nie tylko lekarzy. W stosunku do stanu optymalnego, którego osiągnięcie stanowi długofalowy cel resortu, służba sanitarno-epidemiologiczna zatrudnia już połowę potrzebnych dla osiągnięcia tego celu lekarzy, 76 proc. innych pracowników z wyższym wykształceniem i 75 proc. wykwalifikowanych pracowników bez wyższego wykształcenia.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełAlicjaMusiałowa">Na pytanie posła Jerzego Hagmajera (bezp. „Pax”) Minister Kostrzewski wyjaśnił, że:</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełAlicjaMusiałowa">Uruchomienie Wyższej Szkoły Pielęgniarskiej ma nastąpić już w roku akademickim 1969/1970. Szkoła ta działać będzie przy Akademii Medycznej w Lublinie i szkolić ma dyplomowane pielęgniarki. Program przewiduje 3-letni okres studiów. W pierwszym roku działania szkoła przyjmie ok. 80 osób.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełAlicjaMusiałowa">Odpowiadając posłowi Władysławowi Szymczakowi (PZPR), Minister Kostrzewski podkreślił:</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełAlicjaMusiałowa">Postęp w zapobieganiu i leczeniu chorób związanych z zatruciami substancjami chemicznymi będzie osiągnięty w oparciu o działalność Centralnego Ośrodka Toksykologicznego przy Instytucie Medycyny Pracy w Łodzi. W ośrodku tym bada się używane w różnych dziedzinach (m.in. w rolnictwie) chemikalia i ewentualne możliwości zatrucia nimi. Ośrodek ten działa jako punkt konsultacyjny, podobnie jak Ośrodek Medycyny Pracy i Higieny Wsi w Lublinie, przy którym znajduje się również oddział z łóżkami szpitalnymi. Przewiduje się uruchomienie w przyszłości 10 takich ośrodków regionalnych, a w dalszej przyszłości — jednego ośrodka tego typu w każdym województwie. Ośrodki te działać będą jako punkty szkoleniowe i konsultacyjne, wzbogacające wiedzę personelu lekarskiego szpitali powiatowych na temat chorób związanych z zatruciami substancjami chemicznymi.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełAlicjaMusiałowa">Dyskusja:</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJerzyKępiński">Baza szpitalna w woj. wrocławskim nie rozbudowuje się odpowiednio do potrzeb. W roku bieżącym niepełna realizacja planu inwestycyjnego stwarza obawy, że założony wzrost ilości łóżek w szpitalach nie zostanie osiągnięty.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełEmiliaJeżewska">Ograniczenie środków ma kapitalne remonty szpitali w woj. wrocławskim budzi uzasadniony niepokój. Pogłębi się postępujący proces dekapitalizacji wielu budynków szpitalnych. Należałoby rozważyć możliwość zwiększenia kredytów na ten cel w projekcie planu na 1969 r.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełEmiliaJeżewska">Stan sanitarno-epidemiologiczny kraju wprawdzie się poprawia, co jest m.in. skutkiem działania coraz lepiej szkolonych kadr, ale pamiętać trzeba, że sama służba zdrowia nie jest w stanie rozwiązywać wszystkich problemów w tej dziedzinie. Do odpowiedzialności za poziom sanitarno-epidemiologiczny kraju poczuwać się muszą wszystkie zainteresowane w jego podnoszeniu ogniwa administracji.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełJanKleczaj">Nie przywiązujemy dostatecznej wagi do szkolenia pracowników rolnych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Odnosi się to zwłaszcza do tych rolników, którzy obsługują maszyny rolnicze, jak również mają do czynienia ze środkami chemicznymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełRomanStachoń">Zbyt mało uświadamiamy sobie wielkość szkód wywołanych nadmiernym hałasem; przyspieszenie badań nad tym problemem i podjęcie środków zaradczych staje się coraz bardziej konieczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełOlgaSzwałkiewicz">Współpraca lecznictwa otwartego i zamkniętego napotyka w terenie na dość poważne trudności organizacyjne. Integracja służby zdrowia przebiegałaby szybciej i sprawniej, gdyby opracowane zostały akty prawne regulujące ten proces.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełOlgaSzwałkiewicz">Cała dziedzina profilaktyki poza-niemowlęcej spoczywa w zasadzie w rękach lekarzy nie pediatrów. Konieczne jest więc stworzenie korzystniejszych warunków kształcenia pediatrów.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełOlgaSzwałkiewicz">Akcja przeciwdziałająca epidemii świerzbu ograniczana jest wielkością środków przewidzianych na ten cel. Należy się zastanowić, czy nie dałoby się wygospodarować większych funduszy na walkę z tą chorobą.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PosełOlgaSzwałkiewicz">Ilość miejsc w szpitalach psychiatrycznych, mimo wzrostu, stale nie zaspokaja potrzeb. W tych szpitalach pewną ilość miejsc blokują ponadto chorzy chronicy. Do rozważenia jest więc problem zorganizowania specjalnych placówek dla chroników, co odciążyłoby szpitale psychiatryczne.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PosełOlgaSzwałkiewicz">W dziedzinie inwestycji konieczna jest pełna realizacja ustalonych zadań. Natomiast w zakresie remontów kapitalnych trzeba planowo i zgodnie z potrzebami układać harmonogramy tych prac.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełStanisławSzyndlar">Dysproporcja występująca między stanem zdrowia dzieci w mieście i na wsi wynika przede wszystkim z faktu, że leczenie dzieci na wsi zbyt często jest za wcześnie przerywane. Niejednokrotnie względy finansowe rodzin wiejskich decydują o możliwości dalszego leczenia.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełStanisławSzyndlar">Pula miejsc sanatoryjnych przeznaczonych dla rolników nie jest w pełni wykorzystywana. Trzeba się zatem zastanowić nad przyczynami i drogą rozwiązania tego problemu.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełStanisławSzyndlar">Dużo kłopotów dyrekcji i administracji szpitali przysparza sprawa zaopatrzenia w sprzęt medyczny. Brak katalogów i brak informacji dotyczących możliwości zaopatrzenia nie sprzyjają sporządzaniu zapotrzebowań przez szpitale.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełHelenaDąbska">Należałoby zrewidować obecne zasady kierowania na leczenie sanatoryjne i wprowadzić zmiany polegające na tym, aby lekarz ośrodka wiejskiego mógł kwalifikować pacjenta do leczenia sanatoryjnego.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełHelenaDąbska">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: Minister Zdrowia i Opieki Społecznej — Jan Kostrzewski oraz dyrektor generalny w tym Ministerstwie — Roman Secomski.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełHelenaDąbska">Przewodnicząca Komisji — poseł Alicja Musiałowa (PZPR): Postęp osiągnięty przez szpitalnictwo jest bezsprzeczny. Tym niemniej szpitale pokonywać muszą wiele trudności, co ujemnie rzutuje na możliwości zwiększenia ich świadczeń. Zbyt wolno wzrasta ilość miejsc, co zmusza wiele szpitali do nadmiernego zagęszczenia powierzchni szpitalnej drogą dostawiania dodatkowych łóżek. Jest to rozwiązanie chwilowe i nie może być stosowane dłuższy okres czasu.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PosełHelenaDąbska">Niedostateczne jest wyposażenie szpitali w niezbędne urządzenia pralnicze i kuchenne; wiele troski budzi zabezpieczenie niezbędnych dostaw sprzętu medycznego.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PosełHelenaDąbska">Dalszej poprawy wymagają normy żywieniowe w szpitalach, zwłaszcza psychiatrycznych.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PosełHelenaDąbska">Szkolenie rolników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy nie może obciążać tylko służby zdrowia. Sprawą tą z powodzeniem może zająć się agronom gromadzki, oczywiście współdziałający z lekarzem.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PosełHelenaDąbska">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na 1969 r. oraz podstawowych założeń planu na 1970 r. w części dotyczącej służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#PosełHelenaDąbska">Równocześnie Komisja wystąpiła do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów z wnioskiem o rozważenie możliwości zwiększania wydatków resortu zdrowia na powiększenie norm żywieniowych w zakładach dla nerwowo i psychicznie chorych; normy te są obecnie niższe niż w szpitalnictwie ogólnym.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#PosełHelenaDąbska">We wnioskach skierowanych do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów Komisja postuluje m.in.:</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#PosełHelenaDąbska">- zabezpieczenie realizacji planów inwestycyjnych w szpitalnictwie;</u>
<u xml:id="u-9.10" who="#PosełHelenaDąbska">- zaplanowanie w rezerwie budżetowej rządu kwot na zakup sprzętu i aparatury medycznej, która ukaże się na rynku poza normalnym planem produkcji;</u>
<u xml:id="u-9.11" who="#PosełHelenaDąbska">- zobowiązanie resortów do przestrzegania przepisów w zakresie ochrony wód i powietrza atmosferycznego przed zanieczyszczeniem;</u>
<u xml:id="u-9.12" who="#PosełHelenaDąbska">- rozszerzenie instruktażu prowadzonego przez służbę rolną w dziedzinie przepisów bhp, a zwłaszcza w zakresie stosowania i szkodliwości dla zdrowia środków ochrony roślin;</u>
<u xml:id="u-9.13" who="#PosełHelenaDąbska">- przyznanie dodatków za uciążliwą pracę dla personelu pielęgniarskiego zatrudnionego w zakładach dla nerwowo i psychicznie chorych.</u>
<u xml:id="u-9.14" who="#PosełHelenaDąbska">Na wniosek posła Teodozji Borkowskiej (PZPR), która zreferowała sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu za rok 1967 w części dotyczącej służby zdrowia, Komisja przyjęła to sprawozdanie.</u>
<u xml:id="u-9.15" who="#PosełHelenaDąbska">Komisja uchwaliła również plan pracy na najbliższe miesiące.</u>
<u xml:id="u-9.16" who="#PosełHelenaDąbska">O PROJEKCIE PLANU NA 1969 R. I PODSTAWOWYCH ZAŁOŻEŃ PLANU NA 1970 R. W CZĘŚCI DOTYCZĄCEJ SŁUŻBY ZDROWIA</u>
<u xml:id="u-9.17" who="#PosełHelenaDąbska">Streszczenie informacji złożonej przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej — Jana Kostrzewskiego na posiedzeniu Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej w dniu 13 grudnia 1968 r.</u>
<u xml:id="u-9.18" who="#PosełHelenaDąbska">W roku bieżącym i w latach ubiegłych uwaga resortu zdrowia koncentrowała się na powiększeniu kadr służby zdrowia, zwiększaniu bazy leczniczej oraz lepszemu jej wykorzystaniu w celu poprawy jakości pracy i unowocześnieniu działania tej służby.</u>
<u xml:id="u-9.19" who="#PosełHelenaDąbska">Jednym z ważnych zadań była reforma studiów wyższych, zmierzająca do wyjścia studentów poza mury klinik, poza szpitale do lecznictwa otwartego, jak również wyjścia z miasta na wieś poprzez system obozów studenckich oraz system praktyk podyplomowych. Z tym wiąże się nowa rola akademii medycznych, które oprócz kształcenia kadr medycznych mają obowiązek sprawowania nadzoru fachowego nad służbą zdrowia danego regionu. Aktualnie mamy w kraju 10 akademii medycznych. Poważne zadania w dziedzinie nadzoru fachowego i poprawy jakości pracy służby zdrowia oraz w dziedzinie oceny stanu zdrowia ludności stoją również przed instytutami naukowymi.</u>
<u xml:id="u-9.20" who="#PosełHelenaDąbska">Zarówno w województwie jak i w powiecie konieczna jest koordynacja szpitalnictwa i lecznictwa otwartego.</u>
<u xml:id="u-9.21" who="#PosełHelenaDąbska">W zakresie doskonalenia kadr dużą rolę mają do spełnienia stowarzyszenia medyczne. W zakresie rozwoju pielęgniarstwa realizowany będzie program szkolenia i specjalizacji podyplomowej, w tym celu został utworzony ośrodek szkolenia podyplomowego średnich kadr medycznych, a również powołana zostanie Wyższa Szkoła Pielęgniarstwa w Lublinie.</u>
<u xml:id="u-9.22" who="#PosełHelenaDąbska">Kolejnym istotnym problemem jest integracja służby zdrowia, tzn. zespalania pionów lecznictwa, otwartego i zamkniętego, pogotowia i szpitali. Przykładem współdziałania może tu być pion gruźlicy, który działa w ścisłym zespoleniu z lecznictwem podstawowym, otwartym i zamkniętym, z przemysłową służbą zdrowia.</u>
<u xml:id="u-9.23" who="#PosełHelenaDąbska">Dużą wagę przywiązuje się do współdziałania służby zdrowia w realizacji programu podnoszenia ogólnego stanu zdrowia społeczeństwa drogą szerzenia oświaty sanitarnej. Temu celowi służą również środki masowego przekazu, prasa, radio i telewizja, wykorzystanie ich winno być jeszcze bardziej efektywne.</u>
<u xml:id="u-9.24" who="#PosełHelenaDąbska">Włączanie się służby zdrowia w proces rozwoju gospodarczego kraju, uprzemysłowienia, urbanizacji, rozwoju rolnictwa, stawia przed resortem zadania dotyczące m.in.:</u>
<u xml:id="u-9.25" who="#PosełHelenaDąbska">- oceny stanu zanieczyszczenia powietrza w kraju; sporządzane są mapy zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego poszczególnych rejonów;</u>
<u xml:id="u-9.26" who="#PosełHelenaDąbska">- chemizacji rolnictwa i życia codziennego i związanego z tym problemu żywności i żywienia;</u>
<u xml:id="u-9.27" who="#PosełHelenaDąbska">- walki z hałasem;</u>
<u xml:id="u-9.28" who="#PosełHelenaDąbska">- walki z chorobami zakaźnymi, która będzie kontynuowana w oparciu o dotychczasowy program;</u>
<u xml:id="u-9.29" who="#PosełHelenaDąbska">- zwalczania chorób wenerycznych; na ten cel przeznacza się w 1969 r. znaczne środki;</u>
<u xml:id="u-9.30" who="#PosełHelenaDąbska">- rozwoju lecznictwa, zwłaszcza w dziedzinie chorób układu krążenia, nowotworowych;</u>
<u xml:id="u-9.31" who="#PosełHelenaDąbska">- poprawy stanu lecznictwa otwartego, zwłaszcza w małych miasteczkach i na wsi;</u>
<u xml:id="u-9.32" who="#PosełHelenaDąbska">- podniesienia poziomu pracy przemysłowej służby zdrowia, na co zwracano uwagę w dyskusji przedzjazdowej oraz w debacie na V Zjeździe Partii;</u>
<u xml:id="u-9.33" who="#PosełHelenaDąbska">- rozwijania rehabilitacji, która stała się jednym z ważnych zadań lecznictwa zamkniętego i otwartego.</u>
<u xml:id="u-9.34" who="#PosełHelenaDąbska">W projekcie planu na 1969 r. zakłada się wzrost liczby łóżek szpitalnych o 3.180, w tym w lecznictwie psychiatrycznym — o 900; ilość przychodni w miastach zwiększy się o 92 nowe placówki, osiągając stan 4.083. Liczba przychodni w zakładach przemysłowych wyniesie w 1969 r. 2.245.</u>
<u xml:id="u-9.35" who="#PosełHelenaDąbska">Na wsi przewiduje się przyrost 91 ośrodków zdrowia oraz 35 wiejskich spółdzielni zdrowia. W sumie na koniec 1969 r. czynnych będzie 2.503 wiejskich ośrodków zdrowia, zatrudniających 2.670 lekarzy i ponad 2.000 lekarzy dentystów.</u>
<u xml:id="u-9.36" who="#PosełHelenaDąbska">Kadra lekarska zostanie powiększona o 3.630 absolwentów kończących w 1969 r. studia medyczne. W związku z tym wskaźnik lekarzy na 10 tys. ludności wzrośnie do 14,3, a lekarzy dentystów — do 4. Zwiększeniu również ulegnie kadra farmaceutyczna do 12.050 osób, co da wskaźnik 3,7. Liczba pielęgniarek wzrośnie o około 98 tys., w związku z czym ulegnie poprawie z 28,6 do 30,1 wskaźnik pielęgniarek na 10 tys. mieszkańców.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>