text_structure.xml 30.9 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#">Dnia 1 czerwca 1967 r. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów: Alicji Musiałowej (PZPR) i Romana Stachonia (PZPR), dokonała oceny stanu przygotowań do sezonu turystycznego, uchwaliła dezyderaty w sprawie otwartej opieki zdrowotnej oraz rozpatrzyła odpowiedzi resortów na dezyderaty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#">- przedstawiciele Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki z przewodniczącym Włodzimierzem Reczkiem, wicedyrektor Zespołu NIK — Henryk Zieleniewski oraz przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Gospodarki Komunalnej, Ministerstwa Handlu Wewnętrznego oraz Urzędu Rady Ministrów;</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#">- Sekretarz Prezydium WRN w Kielcach — Z. Brzezicki, przewodniczący WKKFiT: w Koszalinie — M. Ciesielski, w Krakowie — Cz. Stawarz, w Szczecinie — Zb. Orłowski.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#">Informację o stanie przygotowań do sezonu turystycznego przedstawił dyrektor departamentu w Głównym Komitecie Kultury Fizycznej i Turystyki — Stanisław Ostrowski (Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#">Sprawozdania zespołów poselskich, które na przełomie kwietnia i maja badały stan przygotowań do sezonu turystycznego 1967 r. w województwach: koszalińskim, szczecińskim, kieleckim i krakowskim przedstawił poseł Zygmunt Filipowicz (bezp. Chrześc. Stow. Społ.).</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#">Zespół w składzie — posłowie: Józef Ciupiński (SD), Zygmunt Filipowicz (bezp. Chrześc. Stow. Społ.), Zofia Grzebisz-Nowicka (PZPR), Jerzy Kępiński (PZPR) i Henryk Ziętek (PZPR), wizytował woj. koszalińskie i szczecińskie; zespół w składzie — posłowie: Roman Stachoń (PZPR), Leon Budzynowski (PZPR), Zygmunt Filipowicz, Wacław Jagodziński (ZSL), Jerzy Kępiński (PZPR), Jan Kleczaj (ZSL), Władysław Szymczak (PZPR) i Henryk Ziętek (PZPR) wizytował woj. kieleckie i krakowskie. Uwagi zespołów poselskich przekazane zostały centralnym i wojewódzkim władzom turystycznym.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#">Sumaryczna ocena i wnioski z przeprowadzonych wizytacji są następujące:</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#">W przygotowaniach do sezonu turystycznego osiągnięto niewątpliwie postępy. Wzięto pod uwagę stosunek przewidywanego ruchu turystycznego do posiadanej bazy noclegowej, handlowej i gastronomicznej, położono nacisk na rozwój organizacji i przedsiębiorstw turystycznych. Przygotowania do sezonu turystycznego prowadzono w oparciu o analizę niedostatków, które wystąpiły w poprzednim sezonie.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#">Należałoby postulować lepsze niż dotychczas wykorzystanie sieci urządzeń tzw. zamkniętej bazy wczasowej.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#">Należałoby podjąć kroki w sprawie szerszego wykorzystania obiektów zabytkowych dla turystyki, przy wyważeniu odpowiedniego podziału kosztów z tym związanych pomiędzy resort kultury i sztuki i GKKFiT. Zbadania wymaga m.in. możliwość wykorzystania dla celów turystycznych — przy odpowiedniej adaptacji — obiektów i urządzeń Wału Pomorskiego, jak również możliwość turystycznego zagospodarowania miejsc walk historycznych pod Cedynią.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#">Więcej uwagi trzeba zwrócić na turystyczne zagospodarowanie powiatu żywieckiego oraz rozważyć możliwość uruchomienia w tym powiecie przejścia granicznego.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#">Nasuwa się potrzeba wzmocnienia na okres największego nasilenia ruchu turystycznego obsady osobowej przejść granicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#">Program recepcji turystów skandynawskich został opracowany kompleksowo. W przyszłości program ten powinien być gotów o 2-3 miesiące wcześniej. Należałoby spowodować uzgodnienie rozkładu lotów w porcie lotniczym Goleniów z rozkładem jazdy promu łączącego Szczecin z krajami skandynawskimi.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#">Poważne środki inwestycyjne przeznaczają, w związku z rozwojem turystyki, handel państwowy i spółdzielczy, kładąc równocześnie nacisk na poprawę jakości usług.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#">Powiatowe rady narodowe na terenach, gdzie koncentruje się ruch turystyczny, wykazują wiele inicjatywy; brak możliwości przerobowych utrudnia jednak wykorzystanie ograniczonych nawet środków finansowych na inwestycje i remonty obiektów i urządzeń turystycznych.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#">Skala przygotowań do sezonu turystycznego jest szeroka; na wyróżnienie zasługują te przygotowania w woj. krakowskim. Ogólnie jednak popyt na usługi turystyczne wyprzedza podaż.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#">Ważnym ogniwem koordynacji nadzoru i inicjatywy w dziedzinie wypoczynkowo-turystycznej są powiatowe komitety kultury fizycznej i turystyki. Należy je wzmocnić kadrowo i podnieść ich rangę. Szczególnego nadzoru wymaga wykorzystanie środków inwestycyjnych kierowanych na ten dział.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#">Zaopatrzenie handlu i gastronomii w miejscowościach turystycznych powinno rosnąć proporcjonalnie do napływu turystów w czasie trwania sezonu.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#">Niedostateczne są możliwości druku informacji turystycznej różnego rodzaju. Należałoby w nieco szerszym zakresie udostępnić bazę poligraficzną dla sezonowych potrzeb wydawnictw turystycznych. Sieć punktów informacji ustnej nie zastąpi druku.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#">Ponadto sprawozdawca przedstawił szereg szczegółowych wniosków dotyczących usprawnienia działalności instytucji i przedsiębiorstw działających w wizytowanych rejonach i miejscowościach turystycznych.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#">Uwagi Najwyższej Izby Kontroli przedstawił wicedyrektor Zespołu NIK — Henryk Zieleniewski:</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#">W II półroczu 1966 r. Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę organizacji i obsługi krajowego ruchu turystycznego, obejmując nią na terenie 5 województw (krakowskie, olsztyńskie, rzeszowskie, szczecińskie i wrocławskie) terenowe komitety kultury fizycznej i turystyki oraz przedsiębiorstwa obsługi ruchu turystycznego i turystyczne organizacje społeczne.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#">Kontrola wykazała, mimo znacznej poprawy w tej dziedzinie w stosunku do lat ubiegłych, szereg braków.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#">Stan techniczny, a zwłaszcza sanitarno-porządkowy wielu obiektów turystycznych nie był należyty; zaniedbywana była bieżąca ich konserwacja i remonty, co wynika zarówno z braku dostatecznej troski o ich stan, jak też z niewystarczających środków finansowych, nie zawsze zresztą prawidłowo wykorzystywanych. Dotychczasowy wysiłek skierowany był przede wszystkim na ilościową rozbudowę bazy turystycznej, natomiast potrzeby związane z utrzymaniem eksploatowanych obiektów traktowane były jako drugoplanowe.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#">Ogólnie niedostateczne jest wykorzystanie stosunkowo dużej już turystycznej bazy noclegowej. Wpływ na to mają różne czynniki, a przede wszystkim:</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#">- ograniczona środowiskowo i rozproszona dyspozycja poważną częścią tej bazy (tzw. zamkniętej), - sezonowość ruchu turystycznego powodująca koncentrację zapotrzebowania na usługi turystyczne w miesiącach letnich, - nadmierne skupianie się ruchu turystycznego w pewnych regionach kraju (pas nadmorski i regiony górskie oraz Podgórze).</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#">Niedostateczne jest oddziaływanie poprzez informację turystyczną na bardziej prawidłowe kształtowanie się ruchu turystycznego.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#">Obserwuje się narastającą tendencję wykorzystywania bazy noclegowej na organizowanie turnusowych pobytów o charakterze wczasowym: dotyczy to nawet obiektów przeznaczonych w zasadzie do obsługi turystów (schroniska PTTK, stanice wodne itp.).</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#">Niedostatecznie wykorzystywany jest także turystyczny tabor samochodowy; wskutek braku właściwej obsługi technicznej, jego sprawność eksploatacyjna jest na ogół niska. Ponadto tabor ten używany bywa do celów nieturystycznych, zwłaszcza do zarobkowych przewozów pracowniczych.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#">Ustalone ceny za usługi turystyczne były przekraczane i nie odpowiadały standardowi świadczonych usług; dotyczyło to zwłaszcza noclegów w prywatnych kwaterach, za które stosowano ceny zwyczajowe dla danej miejscowości, z reguły wyższe od określonych przepisami. Uspołecznione obiekty noclegowe zaliczane były często do kategorii wyższych od odpowiadających określonym kryteriom kwalifikacyjnym. Stwierdzono także pobieranie przez biura i organizacje turystyczne zawyżonych marż, dodatkowych opłat, podrażanie kosztów usług turystycznych przez tworzenie zbędnych ogniw pośredniczących.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełWładysławOrlewski">Ruch turystyczny na terenie woj. warszawskiego w roku bieżącym wzrasta 9-krotnie. Należałoby teren ten lepiej przygotować do przyjęcia tak znacznej ilości turystów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełJerzyKępiński">Woj. kieleckie ma wszelkie warunki, by ściągać na swój teren coraz większe ilości turystów. Konieczna jest pomoc władz centralnych. Chodzi przede wszystkim o podejmowanie inwestycji służących rozbudowie bazy noclegowej; inwestycje takie mogłyby podejmować również przedsiębiorstwa przemysłowe, branżowe związki zawodowe i „Orbis”.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełJerzyKępiński">W czasie wizytacji poszczególnych terenów turystycznych, prawie wszędzie stwierdzono szczupłość bazy noclegowej i niedostateczny postęp w realizacji inwestycji turystycznych.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PosełJerzyKępiński">Większość przejść granicznych nie ma rozbudowanego zaplecza, brak zakładów gastronomicznych i noclegów.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PosełJerzyKępiński">Więcej uwagi należy poświęcić prawidłowemu zorganizowaniu wypoczynku sobotnio-niedzielnego. Potrzeby na tym odcinku szybko wzrastają.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełFranciszekJakszewicz">Rosnący zakres turystyki uczynił z niej zjawisko o poważnym znaczeniu społecznym.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełFranciszekJakszewicz">Trzeba przyznać, że dla prawidłowej obsługi ruchu turystycznego w ostatnich latach zrobiono wiele. Występują jednak dysproporcje pomiędzy rozwojem bazy turystycznej na poszczególnych terenach kraju.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełFranciszekJakszewicz">Jednym z niedoinwestowanych, z punktu widzenia potrzeb turystyki, województw jest kieleckie. Władze tego terenu przywiązują ogromną wagę do prawidłowego rozwoju turystyki, jednak wszystkich potrzeb nie można rozwiązać tylko w ramach własnych środków i nakładów. Potrzebna jest tu pomoc instytucji centralnych.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PosełFranciszekJakszewicz">W maju br. Wojewódzki Zespół Poselski w Kielcach odbył naradę, w której udział wzięli organizatorzy i działacze turystyki. Na naradzie tej zwrócono uwagę na szereg niedociągnięć i potrzeb, które można rozwiązać we własnym zakresie, część jednak musi być rozwiązana przez Główny Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki. Konieczne jest np. podjęcie inwestycji w zakresie rozbudowy bazy noclegowej na głównych szlakach turystycznych, opracowanie wydawnictw i folderów reklamujących piękno Ziemi Kieleckiej. W szerszym stopniu należy zaangażować dla ruchu turystycznego uzdrowiska woj. kieleckiego.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PosełFranciszekJakszewicz">Prawidłowy rozwój ruchu turystycznego uwarunkowany jest również odpowiednim rozwiązaniem problemów komunikacji, rozbudową bazy gastronomicznej i noclegowej, poprawą stanu sanitarnego ośrodków turystycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełStefanPastusiak">Na terenie powiatów jeleniogórskiego i Kłodzka 70 proc. przydziału podstawowych artykułów żywnościowych przeznacza się dla masowego żywienia. Ten stan rzeczy wywołuje zrozumiałe niezadowolenie miejscowej ludności. Wydaje się, że wniosek o centralne wydzielenie z ogólnych przydziałów puli żywności przeznaczonej dla masowego żywienia jest słuszny.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełStefanPastusiak">Należałoby rozważyć, czy słuszne jest u nas rozwijanie polowań dewizowych. W każdym razie polowania te powinny być otoczone szczególną kontrolą. Nie mogą być dla tego celu przeznaczane najlepsze okazy, poza tym uczciwość ludzi obsługujących te polowania pozostawia niejednokrotnie wiele do życzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełJanKleczaj">Podkomisja do spraw turystyki wizytowała kilka ośrodków turystycznych w różnych województwach. Poza Nowym Targiem nie było zorganizowanej informacji o kwaterach prywatnych. W większości przypadków mówiono, że informacji takiej może udzielić Wydział Finansowy Prezydium Rady Narodowej, co uznać można tylko za nieporozumienie. Należy zorganizować odpowiednią koordynację wszelkiego rodzaju poczynań w rejonach turystycznych; konieczne jest również właściwe programowanie całej akcji, zwłaszcza w okresie sezonu.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełJanKleczaj">Szerzej należy uwzględniać potrzeby turystów niezorganizowanych; zamknięte ośrodki turystyczne nie powinny być niedostępne dla turysty organizującego swój wypoczynek prywatnie.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełJanKleczaj">Więcej uwagi należy poświęcić wyszkoleniu przewodników. Obsada powiatowych komitetów kultury fizycznej i turystyki jest zbyt szczupła. Jeden pracownik nie może sprostać wszystkim zadaniom, zwłaszcza na terenach, gdzie obserwuje się rozwój turystyki.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PosełJanKleczaj">Słuszne były uwagi wskazujące na konieczność zbadania przydziałów przeznaczonych dla masowego żywienia w rejonach turystycznych i wydzielenia tej puli z ogólnych rozdzielników dla danego terenu. Zaopatrzenie turystów nie może odbywać się kosztem ludności stale zamieszkującej dany teren.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełBolesławaMaciejewska">Więcej uwagi należy poświęcić właściwemu zabezpieczeniu warunków sanitarno-higienicznych miejscowości turystyczno-wczasowych. W okresie sezonu konieczne jest zwiększenie obsługi porządkowej, od której zależy utrzymanie w czystości urządzeń sanitarnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełMieczysławHebda">Podkreślić należy duży wysiłek GKKFiT w zakresie zapewnienia warunków prawidłowego rozwoju turystyki krajowej i zagranicznej.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełMieczysławHebda">Niedostatek bazy noclegowej można by w pewnym stopniu złagodzić przez bardziej racjonalne wykorzystanie istniejących możliwości w domach FWP, gdzie miejsca te nie są w pełni wykorzystane; np. w woj. krakowskim ok. 40 tys. posiadanych w domach wczasowych miejsc wykorzystuje się w skali rocznej w około 50 proc. Ta poważna rezerwa powinna być wykorzystana.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełMieczysławHebda">Konieczne jest racjonalne zagospodarowanie przejść granicznych. Na przejściu granicznym w Łysej Polanie brak jakiegokolwiek zaplecza gastronomicznego. Wszystkie projekty inwestycyjne spotkały się ze sprzeciwem Rady Parku Tatrzańskiego, co wymaga chyba szczegółowego rozważenia.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PosełMieczysławHebda">Więcej uwagi należy poświęcić prawidłowemu ukierunkowaniu rynku pamiątkarskiego. W tej dziedzinie nie widać jeszcze wyraźnej poprawy.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PosełMieczysławHebda">Szybki rozwój turystyki zmotoryzowanej wymaga zapewnienia odpowiedniej ilości punktów napraw i stacji obsługi.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PosełMieczysławHebda">W zakresie obsługi turystów zagranicznych obserwujemy niebezpieczne zjawisko nielegalnych pośredników tzw. „koników dolarowych”, którzy nielegalnie skupują dewizy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełWładysławSzymczak">Na terenach, gdzie obserwuje się duży rozwój turystyki niezorganizowanej, istnieje konieczność dodatkowego zaopatrzenia tych turystów, co nie zawsze jest uwzględniane w planach dostaw przez władze nadrzędne.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełWładysławSzymczak">Przy podejmowaniu decyzji w sprawie nowych inwestycji turystycznych w większym stopniu należy uwzględniać potrzeby rejonów słabiej zagospodarowanych, a mających warunki dla rozwoju turystyki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełHenrykZiętek">Na terenie woj. szczecińskiego istnieje szereg uzdrowisk nadmorskich, które należałoby uporządkować i udostępnić dla szerszego wykorzystania turystom krajowym i zagranicznym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełStanisławDejewski">Wydaje się, że przy braku możliwości podejmowania dużych inwestycji zapewniających rozwijanie bazy noclegowej, należałoby szerzej rozbudowywać ośrodki campingowe, zapewniając im jednak lepsze zaplecze.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełStanisławDejewski">Słusznie zwracano uwagę, że pracownicy powiatowych komitetów kultury fizycznej i turystyki nie mogą sprostać nakładanym na nich obowiązkom. Należałoby przemyśleć możliwość zwiększenia ilości etatów dla tych instytucji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełWitoldAdamuszek">Rozwijając system prywatnych kwater turystycznych należałoby uwzględniać w większym stopniu podział na standardy z odpowiednio kształtowanymi cenami, które powinny stanowić bodziec dla poprawy wyposażenia kwater. Należałoby również ustalić, kto ma zawiadywać kwaterami — w sądeckiem czynią to gromadzkie rady narodowe, koła gospodyń wiejskich i placówki PTTK.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełWitoldAdamuszek">Zakłady gastronomiczne prowadzone na zasadach ajencyjnych powinny mieć zabezpieczone zaopatrzenie; trzeba zapobiegać temu, aby popadały one w kolizję z ogólnie przyjętymi zasadami zaopatrzenia.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PosełWitoldAdamuszek">Mamy za sobą okres żywiołowego rozwoju drewnianego budownictwa campingowego. Było ono przydatne, jednakże w rezultacie okazało się nieekonomiczne. Racjonalna gospodarka nakazywałaby obecnie przechodzenie na budownictwo campingowe o bardziej trwałym typie.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PosełWitoldAdamuszek">Rozwój turystyki na poszczególnych terenach wymaga tworzenia rezerw niektórych artykułów żywnościowych. Pożądane byłoby uruchamianie przechowalni warzyw i owoców.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PosełWitoldAdamuszek">Wiele terenów nadaje się do wykorzystania dla tzw. małej turystyki — wypoczynku świątecznego. Są to tereny wiejskie, często niewyposażone w najprostsze urządzenia sanitarne; gromadzkie rady narodowe nie rozporządzają środkami na te cele. Problem ten wymagałby generalnego rozpatrzenia i rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PosełWitoldAdamuszek">Wydaje się niecelowe rozdysponowanie autokarów turystycznych pomiędzy poszczególne instytucje. W sądeckiem całym taborem dysponuje miejscowa ekspozytura PKS, której baza techniczna zabezpiecza możliwość konserwacji wozów. Instytucje posiadające pojedyncze wozy takich możliwości nie posiadają.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#PosełWitoldAdamuszek">Dodatkowych wyjaśnień udzielili przedstawiciel Ministerstwa Handlu Wewnętrznego — Julian Kajdy i przewodniczący GKKFiT — Włodzimierz Reczek.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#PosełWitoldAdamuszek">Jak stwierdził przewodniczący obradom — poseł Roman Stachoń (PZPR) — na podstawie informacji GKKFiT oraz sprawozdań zespołów poselskich stan przygotowań do bieżącego sezonu turystycznego uznać można za lepszy aniżeli w latach poprzednich. Duże jest w tej dziedzinie zaangażowanie rad narodowych. Przeniesienie punktu ciężkości działania na ogniwa terenowe, przy zorganizowanym systemie sygnalizacji niedomagań władzom centralnym i szybkim ich reagowaniu, powinno przynieść efekty.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#PosełWitoldAdamuszek">Komisja zleciła podkomisji przygotowanie projektu dezyderatów w oparciu o wnioski zespołów poselskich i przebieg dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#PosełWitoldAdamuszek">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja uchwaliła dezyderaty w sprawie rozwoju otwartej opieki zdrowotnej. (Problem ten był przedmiotem obrad Komisji na posiedzeniu w dniu 25 kwietnia 1967 r. — por. BPS nr 374) IV kad.)</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#PosełWitoldAdamuszek">W uchwalonych dezyderatach Komisja stwierdza postęp osiągnięty w rozwoju lecznictwa podstawowego.</u>
          <u xml:id="u-12.11" who="#PosełWitoldAdamuszek">Zdaniem Komisji, dla dalszej poprawy jakości świadczeń niezbędne jest m.in. stworzenie odpowiednich warunków ze strony prezydiów rad narodowych. Dużą przeszkodą w poprawie sytuacji w lecznictwie otwartym są trudności mieszkaniowe. O ile bowiem lekarz specjalista o wysokich kwalifikacjach zawodowych, zgłaszając chęć osiedlenia się w terenie może w zasadzie liczyć na uzyskanie mieszkania — to młody lekarz możliwości takich praktycznie nie ma.</u>
          <u xml:id="u-12.12" who="#PosełWitoldAdamuszek">W związku z powyższym Komisja zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o wydanie prezydiom wojewódzkich i równoległych rad narodowych odpowiednich zaleceń, zmierzających do zabezpieczenia przez rady narodowe mieszkań zastępczych dla młodych lekarzy i średnich kadr fachowych służby zdrowia, czekających na mieszkania spółdzielcze.</u>
          <u xml:id="u-12.13" who="#PosełWitoldAdamuszek">Komisja wnosi również o spowodowanie, aby zalecenia dotyczące przeznaczania dla pracowników służby zdrowia mieszkań opuszczonych przez lekarzy i średni personel medyczny miały moc obowiązującą.</u>
          <u xml:id="u-12.14" who="#PosełWitoldAdamuszek">Pod adresem Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej Komisja skierowała dezyderaty, w których postuluje m.in.:</u>
          <u xml:id="u-12.15" who="#PosełWitoldAdamuszek">- szersze uwzględnienie w programach studiów lekarskich problematyki medycyny społeczno-zapobiegawczej, m.in. przez wykłady teoretyczne z tego zakresu i zajęcia praktyczne w odpowiednich placówkach lecznictwa otwartego;</u>
          <u xml:id="u-12.16" who="#PosełWitoldAdamuszek">- rozważenie możliwości połączenia specjalizacji lekarzy rejonowych ze specjalizacją w chorobach wewnętrznych, zakładając, że pierwszy stopień specjalizacji miałby przygotowywać w pełni lekarza do lecznictwa otwartego i dawać podstawy do ewentualnej dalszej specjalizacji w zakresie interny klinicznej;</u>
          <u xml:id="u-12.17" who="#PosełWitoldAdamuszek">— bardziej konsekwentne egzekwowanie od szpitali sprawowania patronatu i pomocy diagnostycznej dla lecznictwa otwartego;</u>
          <u xml:id="u-12.18" who="#PosełWitoldAdamuszek">- zreorganizowanie dotychczasowych form nadzoru nad lecznictwem otwartym i ustalenie osób odpowiedzialnych za ten pion służby zdrowia;</u>
          <u xml:id="u-12.19" who="#PosełWitoldAdamuszek">- zorganizowanie opieki nad ludźmi starymi i przewlekle chorymi; lekarz rejonowy wraz z odpowiednią pielęgniarką środowiskową powinien roztaczać nad nimi opiekę, niezależnie od inicjatywy samych chorych;</u>
          <u xml:id="u-12.20" who="#PosełWitoldAdamuszek">- bardziej rygorystyczne egzekwowanie od lekarzy działalności profilaktycznej, uzależnianie wysokości wypłacanego dodatku uznaniowego od zakresu prowadzonej pracy profilaktycznej;</u>
          <u xml:id="u-12.21" who="#PosełWitoldAdamuszek">- rozważenie możliwości zatrudniania kierowników przychodni wyłącznie w jednej placówce i przeszkalanie ich w organizacji ochrony zdrowia;</u>
          <u xml:id="u-12.22" who="#PosełWitoldAdamuszek">— rozważenie możliwości zlikwidowania wpisywania numeru choroby do zaświadczeń o czasowej niezdolności pracy;</u>
          <u xml:id="u-12.23" who="#PosełWitoldAdamuszek">- wprowadzenie dla każdego pacjenta jednej zbiorczej historii choroby, przekazywanej do poszczególnych lekarzy, którzy w sposób bardziej przejrzysty odnotowywaliby wyniki przeprowadzonych badań dodatkowych, postawioną diagnozę, wyznaczoną terapię i przepisane leki;</u>
          <u xml:id="u-12.24" who="#PosełWitoldAdamuszek">— zwrócenie uwagi lekarzom zatrudnionym w lecznictwie zamkniętym na obowiązek przestrzegania przez nich bardziej dokładnego wypełniania kart informacyjnych oraz upowszechnianie zasady przesyłania odpisów kart informacyjnych do odpowiednich placówek lecznictwa otwartego;</u>
          <u xml:id="u-12.25" who="#PosełWitoldAdamuszek">— rozważanie form odpłatności za własny transport lekarza, opartych na ekonomicznych zasadach, z uzależnieniem realizacji odpłatności od wykonania planowych zadań; rozwiązanie sprawy transportu dla fachowego personelu średniego w lecznictwie otwartym. Zabezpieczenie transportu dla lekarzy i średniego personelu w lecznictwie otwartym — odciążyłoby w poważnym stopniu oddziały doraźnej pomocy, których świadczenia są najdroższe, a wpływając przy tym na poprawę jakości opieki w lecznictwie otwartym, przyniosłoby w efekcie duże korzyści ekonomiczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełOlgaSzwałkiewicz">Zreferowała odpowiedzi otrzymane od resortów na dezyderaty poprzednio uchwalone przez Komisję i dotyczące różnych zagadnień służby zdrowia. Komisja przyjęła odpowiedzi. Kilka problemów, jak np. ilościowe i jakościowe zaopatrzenie placówek służby zdrowia w drobny sprzęt medyczny, wzmocnienie nadzoru nad realizacją inwestycji służby zdrowia, wyciągnięcie wniosków z analizy przypadków odmowy przyjęć do szpitali — będzie przedmiotem dalszego dialogu Komisji z resortem zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PosełOlgaSzwałkiewicz">W związku z dezyderatem Komisji i odpowiedzią resortu, Komisja uznała za celowe zainteresowanie towarzystw lekarskich, pielęgniarskich, organizacji związkowej oraz odpowiednich komisji rad narodowych problemem silniejszego oddziaływania na prawidłowy stosunek średniego personelu medycznego do chorych.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PosełOlgaSzwałkiewicz">OCENA STANU PRZYGOTOWAŃ DO SEZONU TURYSTYCZNEGO</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PosełOlgaSzwałkiewicz">Informacja złożona przez Dyrektora Departamentu Ruchu Turystycznego GKKFiT Stanisława Ostrowskiego na posiedzeniu Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej w dniu 1 czerwca 1967 r.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PosełOlgaSzwałkiewicz">Trzy główne formy ruchu turystycznego w Polsce to: wypoczynek świąteczny, którego wskaźnik rozwoju wynieść ma w 1967 r. według szacunku ponad 9 proc., turystyka pobytowa — wzrost o ponad 9 proc. i turystyka wycieczkowa — wzrost o 4 proc.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#PosełOlgaSzwałkiewicz">Przybędzie oko 700 tys. miejsc noclegowych, w tym ok. 100 tys. miejsc w kwaterach prywatnych; mimo to, nadal odczuwać się będzie brak dostatecznej ilości miejsc noclegowych w miejscowościach o szczególnej koncentracji ruchu turystycznego takich jak: Warszawa, Kraków, Szczecin, Trójmiasto. Dla złagodzenia sytuacji w tym zakresie KERM podjął szereg decyzji, które pozwolą na zwiększenie w okresie sezonu ilości miejsc w hotelach dla celów turystyki.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#PosełOlgaSzwałkiewicz">Przygotowania do sezonu turystycznego objęły wszystkie piony handlu i gastronomii, co powinno dać w efekcie dalszy wzrost ilości i poprawę jakości usług świadczonych na rzecz turystyki. Szczególnie mocny akcent w przygotowaniach na tym odcinku położono na wzbogacenie asortymentu artykułów żywnościowych, zwiększenie podaży sprzętu sportowo-turystycznego, estetyczne i szybkie podawanie posiłków. Przewiduje się uruchomienie 72 piekarni, wzrost ilości miejsc konsumpcyjnych w gastronomii stałej — o 3,7 proc., w gastronomii sezonowej — o 31,4 proc. Zaopatrzenie i wyżywienie turystów na campingach prowadzić mają organizatorzy w zasadzie we własnym zakresie (własne stołówki, kuchnie polowe itp.). Rady narodowe stwarzają również odpowiednie warunki dla rozwijania prywatnej gastronomii w systemie ajencyjnym; w roku bieżącym będzie blisko 2 tys. takich placówek.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#PosełOlgaSzwałkiewicz">Podjęte ostatnio decyzje w sprawie godzin pracy i wynagrodzenia pracowników handlu i gastronomii wpłyną niewątpliwie na złagodzenie trudności kadrowych. Dla obsługi krajowej i zagranicznej PTTK postawiło do dyspozycji ponad 7-tysięczną kadrę przeszkolonych przewodników turystycznych. Ponadto blisko 800 osób zatrudnionych będzie jako informatorzy turystyczni.</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#PosełOlgaSzwałkiewicz">W związku z Międzynarodowym Rokiem Turystyki wprowadzono w r. 1967 szereg ułatwień dla turystów zagranicznych. Dotyczą one formalności wizowych, (przedłużenie okresu ważności wiz pobytowych i tranzytowych, przyspieszenie wydawania wiz turystycznych, wydawanie wiz na granicy dla turystów z Francji i Belgii), lepszego zorganizowania pracy na przejściach granicznych itp.</u>
          <u xml:id="u-13.9" who="#PosełOlgaSzwałkiewicz">Realizacja wszystkich podjętych przedsięwzięć w sprawie prawidłowego przebiegu sezonu turystycznego podlegać będzie systematycznej kontroli. Uruchomiono specjalny system sygnalizacji. W 17 ważniejszych ośrodkach turystycznych czuwać będą wojewódzkie i powiatowe zespoły do spraw koordynacji przygotowania i nadzoru nad przebiegiem sezonu turystycznego; na czele tych zespołów stoją przeważnie zastępcy prezydiów odpowiednich rad narodowych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>