text_structure.xml
30.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">W dniu 3 grudnia Komisja Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego, obradująca pod przewodnictwem posła Jana Klechy (PZPR), rozpatrzyła projekty planu i budżetu na r. 1967 i podstawowych założeń planu na r. 1968, jak również sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu za r. 1965 w częściach dotyczących Ministerstwa Przemysłu Spożywczego i Skupu oraz Centralnego Związku Spółdzielni Mleczarskich.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">W obradach udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Przemysłu Spożywczego i Skupu z ministrem Feliksem Pisulą, przedstawiciele Centralnego Związku Spółdzielni Mleczarskich z prezesem Józefem Olszyńskim, z wiceprezesem — Józefem Perkiem, wiceprezes CRS „Samopomoc Chłopska” — Jan Kamiński, dyrektor zespołu NIK — Bronisław Szczęśniak oraz przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">Informację o projekcie planu i budżetu Ministerstwa Przemysłu Spożywczego i Skupu przedstawił Minister Przemysłu Spożywczego i Skupu — Feliks Pisula (streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#">Uwagi podkomisji do spraw przemysłu spożywczego przedstawił poseł Stanisław Krauss (PZPR): Dotychczasowa realizacja zadań przez przemysł mięsny przebiega zadowalająco.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#">Niezbędne jest dalsze usprawnienie klasyfikacji żywca w punktach skupu; w coraz szerszym zakresie stosować się powinno tzw. klasyfikację anonimową, lepiej zabezpieczającą interesy producentów.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#">Nadmierna sezonowość dostaw żywca stwarza poważne trudności w realizacji planów przez przemysł mięsny; dążyć trzeba do zapewnienia temu przemysłowi bardziej równomiernych dostaw surowca.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#">Plan przemysłu mięsnego na lata 1967-1968 jest wyższy od odpowiednich wycinków planu 5-letniego (ok. 3 proc. — w 1967 r. i o 1 proc. — w 1968 r.). Przemysł ten powinien położyć duży nacisk na uszlachetnienie produkcji, wymaga to wyposażenia zakładów przetwórczych w nowy sprzęt oraz rozwoju chłodnictwa; przemysł mięsny otrzyma nowe zakłady mięsne (Warszawa-Żerań, Radom, Garwolin, Nisko i Kielce), rozpoczęta zostanie budowa nowych zakładów oraz modernizacja.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#">W przemyśle jajczarsko-drobiarskim od lat występują trudności powodowane dysproporcjami w skupie jaj w poszczególnych porach roku. Stosowana w ostatnich latach polityka cen stworzyła warunki do osiągnięcia pewnej poprawy rytmiczności dostaw. Na rok 1967 zakłada się skup jaj w wysokości 2.350 mln sztuk. W związku z tym trzeba się liczyć z trudnościami w zagospodarowaniu nadwyżek tego towaru w okresach szczytowych skupu.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#">Skup drobiu w 1966 r. szacuje się na ok. 60 tys. ton; plan na rok 1967 przewiduje skup 64 tys. ton. Do wzrostu produkcji drobiu przyczyniła się jego kontraktacja oraz przejęcie przez przemysł jajczarsko-drobiarski zaopatrzenia producentów kontraktujących młody drób rzeźny w mieszanki paszowe. Korzystnie rozwija się eksport drobiu na rynki kapitalistyczne; plan eksportu zostanie przekroczony o ok. 15 proc. Rozwijając produkcję drobiarską należałoby obniżyć koszty produkcji kurcząt i kaczek tuczonych, co jest możliwe przez zmniejszenie zużycia pasz na 1 kg przyrostu wagi.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#">Wielkość produkcji mieszanek paszowych dostosowywana jest bieżąco do potrzeb rolnictwa. Obserwuje się obecnie pewne zmniejszenie zapotrzebowania na takie pasze przemysłowe, jak mieszanki dla bydła i drobiu; wynika to z dobrego urodzaju pasz w gospodarstwach chłopskich, z drugiej jednak strony dowodzi to, że nie uświadomiono jeszcze należycie hodowcom korzyści wynikających ze stosowania pasz przemysłowych.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#">W przemyśle paszowym wciąż występują trudności magazynowe. Niezbędne jest przyspieszenie budowy punktów zbiórki surowców utylizacyjnych oraz budowy zakładów utylizacyjnych; pozwoliłoby to na lepsze wykorzystanie surowców krajowych, których jak dotychczas nie wykorzystuje się w pełni.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#">W świetle doświadczeń bieżącego roku należałoby zatroszczyć się o stworzenie rezerwy paszowej w zasobach surowcowych. Komisja Planowania przy Radzie Ministrów wyraziła zgodę na utworzenie takiej rezerwy w ilości 200 tys. ton. Rezerwa ta będzie uruchamiana w zależności od zapotrzebowania rolnictwa i zapobiegnie stratom, jakie mają miejsce przy składowaniu pasz w sieci dystrybucyjnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełAugustynPilch">W latach 1961–1965 nastąpiła rozbudowa powierzchni chłodniczej o ok. 50 proc.; dalsza rozbudowa chłodnictwa składowego jest ważnym czynnikiem, warunkującym rozwój przemysłu spożywczego. Projekt planu na lata 1967–1968 przewiduje ukończenie chłodni składowej w Szczecinie, w Zielonej Górze, chłodni mleczarskiej w Gdyni oraz rozpoczęcie budowy chłodni w Warszawie, Łodzi i Poznaniu. Niezbędne jest zapewnienie sprawnej realizacji tych inwestycji oraz usprawnienie gospodarki w istniejących chłodniach.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełAugustynPilch">Ważny dział produkcji w chłodniach składowych stanowią mrożonki owocowo-warzywne. Produkcja mrożonek stale wzrasta, ulega również poprawie jej skład asortymentowy. Powinna ona być rozwijana zarówno ze względu na potrzeby krajowe, jak i eksportu; mrożonki cieszą się powodzeniem w krajach kapitalistycznych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełAugustynPilch">Na uwagę zasługuje rozwój Zakładu Produkcji Urządzeń Chłodniczych w Bochni. Jeszcze w r. 1962 był to maleńki oddział zakładu remontowego zatrudniający 17 pracowników; w ciągu niespełna 5 lat oddział ten przekształcił się w zakład produkcyjny zatrudniający 400 pracowników. Osiągnięto to przy minimalnym nakładzie środków inwestycyjnych, dzięki czynom społecznym załogi. Systemem gospodarczym, bez wykonawców z zewnątrz, zostały wyremontowane i zaadoptowane stare baraki, w których powstał ośrodek chłodniczy dający wyroby doskonałej jakości, na potrzeby kraju i na eksport. Celowa wydaje się rozbudowa tego ośrodka do rzędu małego kombinatu chłodniczego.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełAugustynPilch">Rok 1966 nie należał do sprzyjających w uprawie tytoniu. Burza gradowa objęła swym zasięgiem 4.500 ha tytoniu, wyrządzając olbrzymie szkody. Obniżyła się znacznie rentowność plantacji.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełAugustynPilch">Ważnym zagadnieniem mającym wpływ na produkcję tytoniu jest dobór odmian odpornych na choroby. Prace takie prowadzi Ośrodek Tytoniu w Kazimierzy Wielkiej. Zastosowanie tych nowych odmian pozwoli ograniczyć ilość oprysków i zmniejszy pracochłonność upraw. Niezbędne jest zarazem rozbudowanie sieci punktów skupu tytoniu; starania o ich budowę w pow. Bochnia i Brzesko od lat napotykają na trudności z uwagi na brak środków inwestycyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełFranciszekGrochowski">Nadal nie jest zadowalająca organizacja skupu buraków cukrowych; w punktach odbioru formują się długie kolejki, wyczekujące nieraz na odbiór buraków do późnej nocy. Istniejące punkty odbioru nie są należycie wyposażone w niezbędne urządzenia. Cukrownie przeżywają coraz większe trudności wynikające z braku rąk do pracy. Wszystko wskazuje, że brak rąk do pracy będzie się pogłębiał. Można temu przeciwdziałać tylko przez modernizację cukrowni.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełJózefŁaciak">W planach zakłada się poważny rozwój przemysłu piwowarskiego. Tymczasem na rynku notuje się spadek spożycia piwa na rzecz innych napojów chłodzących. Przyczyną tego spadku jest w poważnym stopniu zła jakość piwa. Szczególnie niskiej jakości jest piwo dostarczane na wieś. Chcąc więc zapewnić sobie odbiór piwa ze strony konsumentów, trzeba w pierwszym rzędzie zatroszczyć się o poprawę jego jakości.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełCzesławOleszkiewicz">Odczuwa się dotkliwy brak magazynów zbożowych. Na lata 1967–1968 przewiduje się wzmożony wysiłek inwestycyjny przemysłu zbożowo-młynarskiego: do użytku oddanych zostanie 17 elewatorów. Jednak już obecnie należy zwrócić uwagę na poważne trudności w realizacji zadań inwestycyjnych.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełCzesławOleszkiewicz">W ostatnich latach następuje u nas zmiana w strukturze spożycia wyrażająca się spadkiem spożycia przetworów zbożowych. Już w bieżącym roku nie będzie wykonany plan produkcji mąki i kasz z powodu zmniejszającego się zapotrzebowania na te przetwory.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełCzesławOleszkiewicz">W realizacji planów roku 1967 należałoby więcej uwagi poświęcić przemysłowi olejarskiemu. Mamy poważne kłopoty w okresie skupu roślin oleistych. Kampania skupu przypada na lipiec, sierpień i krótki okres jej trwania wymaga niezwykle sprawnego działania. Tymczasem brak odpowiedniej ilości suszarni oraz odpowiedniego frontu rozładowczego. Przemysł olejarski nie posiada dostatecznej ilości magazynów, przez co nie może stworzyć rezerwy nasion, gwarantującej zabezpieczenie równomiernych dostaw dla przemysłu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełBolesławŁęczycki">Niezbędna jest lepsza koordynacja gospodarki owocami i warzywami — poczynając od uprawy, przez odbiór surowca i jego przetwórstwo, aż do zbytu wyrobów gotowych. Duże wahania w wielkości zbiorów wymagają takiej rozbudowy przemysłu przetwórczego, która pozwoliłaby na maksymalny przerób w okresie wysokiej podaży surowca i magazynowanie zapasów wyrobów gotowych. Trzeba przy tym liczyć się ze zmienną chłonnością rynku, zależną od urodzaju i przetwórstwa domowego. Tymczasem koordynacja w przemyśle owocowo-warzywnym mającym wielu różnych gestorów ma charakter doraźny.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełBolesławŁęczycki">Rozważania wymaga polityka cen gotowych przetworów owocowo-warzywnych; ustalane są one na poziomie zbyt wysokim w stosunku do kosztu surowca, cukru i robocizny. To też nie znajdują one częstokroć nabywców, niezbędna staje się ich przecena, a czasem nawet pokaźne ilości surowca ulegają zniszczeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełJanŚliwa">Jakość pasz przemysłowych budzi zastrzeżenia rolników; poprawa jakości pasz jest zadaniem pilnym, gdyż nie można dopuścić do tego, aby rolnik stracił do nich zaufanie. Obecnie w magazynach powstają nadmierne zapasy pasz na jednego tucznika; wydaje się, że w obecnej sytuacji pewnego dostatku pasz należałoby rozszerzyć ich sprzedaż wolnorynkową.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełFranciszekGinter">Hodowcy przekonali się, że mieszanki paszowe posiadają większą wartość odżywczą niż pasze tradycyjne, jednak ceny mieszanek paszowych nie są zachęcające. Wydaje się, że ceny te można by w jakimś stopniu obniżyć, biorąc pod uwagę fakt, że Gminne Spółdzielnie „Samopomoc Chłopska”, prowadzące mieszalnie pasz, czerpią z tych mieszalni bardzo wysokie zyski.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełMichałPolnar">Rolnicy dostarczają rocznie ok. 12 mln ton buraków cukrowych; ta wielka masa przerzucona jest niemal wyłącznie rękami rolnika i jego rodziny. Przemysł cukrowniczy nie przejawia dostatecznej troski o usprawnienie operacji przeładunkowych.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełMichałPolnar">Wiele krytycznych uwag słyszy się na temat narzędzi, jakimi operuje rolnik. W produkcji tych narzędzi nie widać poprawy. Są one ciężkie, szybko psujące się.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełMarianTuka">Przedmiotem krytyki wyborców są nie tylko warunki techniczne odbioru żywca na punktach skupu, ale i zasady klasyfikacji. Tak np. różnice między klasą I i klasą II młodego bydła rzeźnego są, jeśli chodzi o kondycję, niezbyt duże, natomiast w cenie — bardzo znaczne. Stwarza to pole do nadużyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełWładysławGałka">Coraz ostrzej odczuwa się niedostatek suszarni roślin zbożowych i oleistych. Problem ten staje się coraz ostrzejszy w miarę wzrostu ilości używanych kombajnów. Należałoby opracować program rozwoju suszarnictwa; kółka rolnicze dysponują środkami pieniężnymi na ten cel.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełWładysławGałka">Zła organizacja odbioru surowców rolnych na punktach skupu powoduje bezprodukcyjną stratę sił i czasu rolnika; stratę tym dotkliwszą, że skup rzepaku, jęczmienia browarnego czy buraków odbywa się przecież w okresie dużego nasilenia prac w gospodarstwie. Usprawnienie działalności punktów skupu to zarazem usprawnienie organizacji pracy w gospodarce chłopskiej.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PosełWładysławGałka">Dodatkowych wyjaśnień udzielił Minister Przemysłu Spożywczego i Skupu — Feliks Pisula.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczącyobradomposełJanKlecha">Problemy przemysłu spożywczego omawiane były szczegółowo w toku dyskusji nad planem 5-letnim. Wysunięto wówczas szereg dezyderatów i uwag, które resort niewątpliwie uwzględni przy realizacji planu rocznego.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczącyobradomposełJanKlecha">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na r. 1967 oraz podstawowych założeń planu na rok 1968 w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Spożywczego i Skupu w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PrzewodniczącyobradomposełJanKlecha">Komisja przyjęła również sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w roku 1965 w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Spożywczego i Skupu — bez dyskusji.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PrzewodniczącyobradomposełJanKlecha">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja wysłuchała informacji o projekcie planu i budżetu na rok 1967 oraz podstawowych założeń planu na rok 1968 w części dotyczącej Centralnego Związku Spółdzielczości Mleczarskiej, którą przedstawił wiceprezes Centralnego Związku Spółdzielni Mleczarskich — Józef Perek (streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PrzewodniczącyobradomposełJanKlecha">Uwagi podkomisji do spraw przemysłu spożywczego przedstawiła poseł Ksawera Barańska (ZSL): Projekt planu spółdzielczości mleczarskiej na rok 1967 przewiduje nieznaczny, bo wynoszący tylko 50 mln litrów, wzrost skupu mleka. Założenie tak umiarkowanego wzrostu jest słuszne, najistotniejszym bowiem problemem jest właściwe zagospodarowanie skupionego mleka.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#PrzewodniczącyobradomposełJanKlecha">W niektórych rejonach kraju zakłady mleczarskie mają niedostateczne możliwości produkcyjne; tym większy niepokój budzi zagrożenie programu inwestycyjnego; dotyczy to nie tylko budowy zakładów przetwórczych, lecz również zlewni mleka i dobrze wyposażonych punktów skupu. Należałoby rozważyć możliwość tworzenia specjalnych grup budowlanych do budowy zlewni mleka.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#PrzewodniczącyobradomposełJanKlecha">Zarówno producenci, jak i zakłady mleczarskie, powinni dążyć do poprawy jakości surowca; jest to czynnik decydujący o jakości przetworów mlecznych. Nadal trzeba dokładać wielu starań, by poprawić pracę punktów skupu. Badania efektywności bezpośredniego odbioru mleka z gospodarstw wykazały, że ta forma daje dobre rezultaty i zadowala producentów.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#PrzewodniczącyobradomposełJanKlecha">Dyskusja:</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełJózefŁaciak">Producenci odczuwają brak materiałów dla zabezpieczenia higienicznego udoju i przewozu mleka do punktów skupu. Za mało jest punktów naprawy dojarek.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełJanŚliwa">Tempo i ograniczone możliwości budowy nowych obiektów przemysłu mleczarskiego uniemożliwiają uzyskanie szybszego wzrostu produkcji wielu cennych i poszukiwanych na rynku przetworów mlecznych. Inwestycje w mleczarstwie przyśpieszają rozwój hodowli i dlatego należy podnieść ich rangę w ramach ogólnokrajowego planu inwestycyjnego. Zwiększonym nakładom finansowym muszą towarzyszyć odpowiednie możliwości realizacji inwestycji. Spółdzielczość mleczarska powinna starać się o utworzenie własnych brygad dla budowy punktów skupu. Program zakupu maszyn i urządzeń musi być w pełni realizowany, ponieważ większość zakładów posiadających stare urządzenia nie może podołać rosnącym zadaniom produkcyjnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełBronisławJuźków">Dążenie do podniesienia higieny udoju jest słuszne. Odbiorca powinien dostarczyć producentowi odpowiednią ilość środków pozwalających na poprawę tej higieny. Chodzi tu o sita, płótno, sączki, drut. Tymczasem odbiorca tłumaczy się tym, że nie ma możności nabycia tych materiałów. Co ma zatem powiedzieć dostawca, którego możliwości są jeszcze bardziej ograniczone?</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosełBronisławJuźków">Mleko z obór odgruźliczonych, po dodatkowym sprawdzeniu, trafia do mleczarni, gdzie niejednokrotnie miesza się je we wspólnym basenie. Cały trud zapewnienia przedszkolom czy szpitalom gwarantowanego mleka idzie na marne. Niedokładnie, a często nieuczciwie, prowadzi się badania zawartości tłuszczu w mleku.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#DyrektorzespołuNIKBronisławSzczęśniak">Zakłady mleczarskie nie mają jednolitych norm zużycia surowca. Dysproporcje w zużyciu surowca na 1 tonę produkcji serowarskiej dochodzą między poszczególnymi zakładami do 30 proc. jednostek białkowych.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#DyrektorzespołuNIKBronisławSzczęśniak">Dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceprezes Centralnego Związku Spółdzielni Mleczarskiej — Józef Perek.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#DyrektorzespołuNIKBronisławSzczęśniak">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na rok 1967 oraz podstawowych założeń planu na rok 1968 w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#DyrektorzespołuNIKBronisławSzczęśniak">Komisja przyjęła również sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w roku 1965 w częściach dotyczących Ministerstwa Przemysłu Spożywczego i Skupu i Centralnego Związku Spółdzielni Mleczarskich.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#DyrektorzespołuNIKBronisławSzczęśniak">Komisja rozpatrywała na posiedzeniach w dniach 27 i 28 czerwca 1966 r. sprawozdanie resortów z wykonania planu i budżetu w 1965 r. oraz uwagi zespołów NIK do tych sprawozdań (patrz BPS nr 195 i 196) IV kad.). Wobec stwierdzenia, że przedłożone obecnie sprawozdanie rządu i uwagi NIK w niczym nie odbiegają od złożonych w czerwcu przez resorty i zespół NIK sprawozdań, Komisja postanowiła przyjąć te dokumenty bez dyskusji, podtrzymać wnioski skierowane wówczas do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów oraz poprzeć wniosek Najwyższej Izby Kontroli w przedmiocie absolutorium dla rządu za rok 1965.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#DyrektorzespołuNIKBronisławSzczęśniak">O PROJEKCIE PLANU I BUDŻETU MINISTERSTWA PRZEMYSŁU SPOŻYWCZEGO I SKUPU NA ROK 1967</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#DyrektorzespołuNIKBronisławSzczęśniak">Informacja złożona przez Ministra Przemysłu Spożywczego i Skupu — Feliksa Pisulę na posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego w dniu 3 grudnia br.</u>
<u xml:id="u-16.7" who="#DyrektorzespołuNIKBronisławSzczęśniak">Resort przemysłu spożywczego i skupu wykona podstawowe zadania planu na rok bieżący; pewne niedobory w niektórych branżach zostaną zrekompensowane nadwyżkami w produkcji innych branż. Dzięki korzystnej sytuacji surowcowej zadania roczne wielu branż, m.in. mięsnej, owocowo-warzywnej, ziemniaczanej, olejarskiej zostaną przekroczone. Oceniając realizację planu gospodarczego i zadań produkcyjnych resortu w br., stwierdzić można znaczny wzrost produkcji na rynek krajowy i na eksport. Przekroczone zostaną zadania planu eksportu jęczmienia browarnego, konserw mięsnych, smalcu i słoniny, masła, drobiu bitego, mrożonek. W imporcie surowców i towarów rolnych ulega znacznemu zmniejszeniu import zbóż.</u>
<u xml:id="u-16.8" who="#DyrektorzespołuNIKBronisławSzczęśniak">Plan inwestycyjny resortu zostanie w sumie przekroczony przy opóźnieniach niektórych obiektów. Oddane zostaną do eksploatacji ważne dla rozwoju produkcji obiekty, m.in. zakłady mięsne w Olsztynie, młyn i elewator w Jarosławiu, wytwórnie pasz w Zamościu, Rykach, Sosnowcu, Stargardzie, Nowej Soli i Strzelcach Krajeńskich oraz chłodnia składowa w Lublinie. Łącznie resort przekaże w roku bieżącym do eksploatacji ponad 150 obiektów przemysłowych.</u>
<u xml:id="u-16.9" who="#DyrektorzespołuNIKBronisławSzczęśniak">Projekt planu na rok 1967 zakłada wzrost produkcji w stosunku do bieżącego roku o 2,5 mld zł, (o 2,4 proc.). Wzrośnie w szczególności produkcja w przemysłach: mięsnym, zbożowo-młynarskim, cukierniczym, koncentratów spożywczych, paszowym, chłodniczym i budowy maszyn.</u>
<u xml:id="u-16.10" who="#DyrektorzespołuNIKBronisławSzczęśniak">W latach 1967–1968 położony zostanie szczególny nacisk na wzrost produkcji artykułów białkowych: mleka spożywczego, mleka chudego w proszku, serów dojrzałych, twarogów spożywczych. Produkcja roślinnych tłuszczów jadalnych wzrośnie o 3,9 proc., w tym margaryny o 2,1 proc. Planuje się wzrost produkcji papierosów w tańszych asortymentach, co wynika z kształtowania się popytu po zmianie cen papierosów.</u>
<u xml:id="u-16.11" who="#DyrektorzespołuNIKBronisławSzczęśniak">Produkcja mieszanek pasz treściwych osiągnie poziom 2.960 tys. ton i będzie wyższa w porównaniu z rokiem bieżącym o 15,2 proc.</u>
<u xml:id="u-16.12" who="#DyrektorzespołuNIKBronisławSzczęśniak">Na podstawie przewidywanych wyników w dziedzinie produkcji rolnej zakłada się następujący skup płodów rolnych: zboża — 3.180 tys. ton, ziemniaków — 5.600 tys. ton, buraków cukrowych — 11.900 tys. ton, nasion oleistych — 390 tys. ton, żywca — 2.040 tys. ton, mleka — 4.650 mln litrów, drobiu — 64 tys. ton, jaj — 2.380 mln sztuk.</u>
<u xml:id="u-16.13" who="#DyrektorzespołuNIKBronisławSzczęśniak">Resort dążyć będzie do rozwijania i doskonalenia kontraktacji, usprawnienia odbioru produktów rolnych, osiągnięcia lepszej rytmiczności dostaw w ciągu całego roku, rozszerzenia bazy magazynowej i suszarniczej.</u>
<u xml:id="u-16.14" who="#DyrektorzespołuNIKBronisławSzczęśniak">W zakresie dostaw na rynek krajowy projekt planu przewiduje wzrost o ok. 5,1 proc. w stosunku do br. W ogólnej masie dostaw przetworów mięsnych przewiduje się dalszy wzrost udziału mięsa wołowego, zwiększenie dostaw mięsa w elementach, wołowiny ekstra, mięsa mielonego i porcjowanego. Przewiduje się zwiększenie dostaw podstawowych artykułów mleczarskich, przy równoczesnej poprawie ich jakości, zwłaszcza masła, serów i twarogów. W roku przyszłym wzrosną dostawy: drobiu bitego o 62,2 proc., tłuszczów zwierzęcych — o 4,9 proc., margaryny — o 4 proc., jaj — o 7,7 proc., cukru — o 6,8 proc., makaronu — o 7,3 proc.</u>
<u xml:id="u-16.15" who="#DyrektorzespołuNIKBronisławSzczęśniak">Projekt planu zakłada utrzymanie obniżonego poziomu eksportu artykułów żywnościowych w porównaniu do lat ubiegłych, w celu lepszego zaopatrzenia rynku krajowego. Dążąc do eksportu wyrobów o wysokim stopniu przewożenia, obniżono zadania eksportu surowców, głównie jęczmienia. Istotnym zagadnieniem będzie podniesienie jakości produkcji i opakowań, dostosowanie asortymentu do potrzeb odbiorców na rynkach zagranicznych, a także ściślejsze ustalanie harmonogramów dostaw.</u>
<u xml:id="u-16.16" who="#DyrektorzespołuNIKBronisławSzczęśniak">W imporcie surowców rolnych i towarów rolno-spożywczych główne pozycje zajmują: zboża, tłuszcze olejarskie, pasze treściwe, ziarno kakaowe i tytoń przemysłowy.</u>
<u xml:id="u-16.17" who="#DyrektorzespołuNIKBronisławSzczęśniak">W planie na 1967 r. założono nieznaczny wzrost zatrudnienia (o 0,8 proc. w porównaniu do br.). Wzrost produkcji będzie musiał być uzyskany przede wszystkim poprzez podniesienie wydajności pracy. Wymaga to dalszego usprawnienia organizacji produkcji i zarządzania przedsiębiorstwami.</u>
<u xml:id="u-16.18" who="#DyrektorzespołuNIKBronisławSzczęśniak">Zakłada się dalszą obniżkę kosztów własnych produkcji przede wszystkim w zakresie kosztów surowcowych.</u>
<u xml:id="u-16.19" who="#DyrektorzespołuNIKBronisławSzczęśniak">Nakłady inwestycyjne w resorcie wyniosą 2,3 mld zł (bez inwestycji przedsiębiorstw). Oznacza to wzrost nakładów inwestycyjnych w stosunku do przewidywanego wykonania planu w br. o 400 mln zł. Z kwoty tej przeznacza się na inwestycje przemysłu zbożowo-młynarskiego 439 mln zł, w tym na budowę elewatorów zbożowych 319 mln zł.</u>
<u xml:id="u-16.20" who="#DyrektorzespołuNIKBronisławSzczęśniak">W planie na rok 1967 przewidziane jest oddanie do użytku m.in. dwóch wytwórni pasz, 7 elewatorów zbożowych, zakładów mięsnych na Żeraniu, pawilonu szynkowo-konserwowego w Mławie, zakładu przetwórstwa owocowo-warzywnego w Tarczynie, dwóch oddziałów produkcji płynnego owocu (Jasło i Nowy Sącz), dwóch utwardzalni oleju (Trzebinia i Gdańsk), 5 oddziałów produkcji mączek zwierzęcych, chłodni składowej w Szczecinie. Plan na rok przyszły przewiduje rozpoczęcie budowy 14 elewatorów i magazynów zbożowych, rozbudowę cukrowni w Wożuczynie, budowę zakładów przetwórstwa owocowo-warzywnego w Pińczowie i zamrażalni w Chełmie Lubelskim oraz rozbudowę chłodni składowych na Żeraniu i w Łodzi, budowę dwóch i rozbudowę trzech wytwórni pasz, jak również budowę dwóch zakładów utylizacyjnych.</u>
<u xml:id="u-16.21" who="#DyrektorzespołuNIKBronisławSzczęśniak">W zakresie planu rozwoju nauki i techniki w przemyśle spożywczym uwaga skoncentruje się na uzyskaniu wzrostu zdolności produkcyjnych, mechanizacji produkcji i obrotu, obniżeniu kosztów surowcowych i materiałowych.</u>
<u xml:id="u-16.22" who="#DyrektorzespołuNIKBronisławSzczęśniak">O PROJEKCIE PLANU I BUDŻETU CENTRALNEGO ZWIĄZKU SPÓŁDZIELNI MLECZARSKICH NA 1967 R.</u>
<u xml:id="u-16.23" who="#DyrektorzespołuNIKBronisławSzczęśniak">Informacja złożona przez wiceprezesa Centralnego Związku Spółdzielni Mleczarskich — Józefa Perka na posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego w dniu 3 grudnia 1966 r.</u>
<u xml:id="u-16.24" who="#DyrektorzespołuNIKBronisławSzczęśniak">Plan na 1967 r. w dziedzinie skupu mleka zakłada niewielki tylko wzrost w stosunku do wykonania zadań planowych w roku bieżącym. Wielkość skupu określono na 4.650 mln litrów. Zasoby paszowe powinny zagwarantować osiągnięcie planowanych wskaźników wielkości skupu również w pierwszych miesiącach roku. Zmniejsza się nieco udział sektora gospodarki uspołecznionej w dostawach mleka dla spółdzielczości.</u>
<u xml:id="u-16.25" who="#DyrektorzespołuNIKBronisławSzczęśniak">Wzrost skupu mleka uzależniony jest w dużej mierze od doskonalenia sieci punktów skupu, a głównie od lepszego wyposażenia technicznego tych punktów. Zamierza się likwidować małe i nierentowne punkty skupu na rzecz koncentracji i dalszego usprawniania odbioru mleka od producentów.</u>
<u xml:id="u-16.26" who="#DyrektorzespołuNIKBronisławSzczęśniak">Prace aparatu poradnictwa żywieniowo-hodowlanego skoncentrowane zostaną na higienizacji produkcji mleka. Zwrócenie większej uwagi na poprawienie jakości surowca pozwoli na podniesienie jakości przetworów mlecznych.</u>
<u xml:id="u-16.27" who="#DyrektorzespołuNIKBronisławSzczęśniak">Wartość produkcji w pionie spółdzielczości mleczarskiej wzrośnie w roku przyszłym w stosunku do przewidywanego wykonania planu na rok bieżący o 1,4 proc., przy wzroście skupu o 1,1 proc. Zakłada się zwiększenie produkcji rynkowych artykułów białkowych i uszlachetnienie produkcji przetworów mlecznych.</u>
<u xml:id="u-16.28" who="#DyrektorzespołuNIKBronisławSzczęśniak">Produkcja pasz wzrośnie o ponad 14 proc. w stosunku do r. 1966. Produkcja maszyn i urządzeń dla mleczarstwa wzrośnie w roku przyszłym o 3,7 proc.</u>
<u xml:id="u-16.29" who="#DyrektorzespołuNIKBronisławSzczęśniak">W głównych artykułach białkowych dostawy na rynek w stosunku do roku bieżącego rosną: w mleku spożywczym o 4 proc. do 1.300 mln litrów; w mleku chudym w proszku — o 19 proc. do 14 tys. ton; w serach — o 6,9 proc. do 31 tys. ton i twarogach spożywczych o 18 proc.</u>
<u xml:id="u-16.30" who="#DyrektorzespołuNIKBronisławSzczęśniak">Podjęcie produkcji przez nowe zakłady uruchomione w Łodzi, Poznaniu, Olsztynie, Warszawie, Zakopanem, Zawierciu pozwala na zwiększenie produkcji artykułów białkowych. Proces uszlachetnienia produkcji znajduje wyraz w planowanym wzroście mleka butelkowanego. Zwiększone zostaną dostawy śmietany butelkowanej.</u>
<u xml:id="u-16.31" who="#DyrektorzespołuNIKBronisławSzczęśniak">W r. 1967 na inwestycje przemysłu mleczarskiego przeznacza się 708 mln zł, z tego na roboty budowlano-montażowe — 380 mln zł. Pozwoli to na uruchomienie szeregu nowych zakładów mleczarskich. Jednym z poważnych problemów planu inwestycyjnego jest ograniczony limit dewizowy na zakup maszyn. Może to spowodować trudności w realizacji zamierzeń uszlachetniania produkcji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>