text_structure.xml 29.7 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#">W dniu 19 listopada 1965 r. Komisja Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego, obradująca pod przewodnictwem posła Jana Klechy (PZPR) rozpatrzyła projekt planu i budżetu na rok 1966 oraz podstawowe założenia planu na rok 1967 — Ministerstwa Przemysłu Spożywczego i Skupu, Centralnego Związku Spółdzielni Mleczarskich.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#">W obradach udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Przemysłu Spożywczego i Skupu z Ministrem Feliksem Pisulą i podsekretarzem stanu — Stanisławem Lindbergiem, prezes Centralnego Związku Spółdzielni Mleczarskich — Bronisław Warowny oraz wiceprezes Antoni Włudarski i Marian Trendota, wicedyrektor Zespołu NIK — Stanisław Dąbrowski oraz przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Rolnictwa i Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#">Informację o projekcie planu i budżetu Ministerstwa Przemysłu Spożywczego i Skupu na rok 1966 złożył Minister Przemysłu Spożywczego i Skupu — Feliks Pisula (Streszczenie informacji na kartkach z numeracją rzymską).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#">Koreferat przedstawił poseł Czesław Oleszkiewicz (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#">W projekcie planu na rok 1966 przewiduje się skup mięsa w ilości 1.265.000 ton, co przekracza o około 20.000 ton poziom przewidywanego wykonania w roku bież. Większe w roku bieżącym zbiory zbóż o przeszło 2 mln ton, lepsze zbiory pasz objętościowych stwarzają korzystne warunki dla hodowli bydła, założony jednak plan skupu trzody chlewnej należy uznać za napięty na skutek niższych o około 10 proc. zbiorów ziemniaków. Należy liczyć się z tym, że w południowych rejonach kraju, gdzie zbiory ziemniaków były niższe, hodowla trzody chlewnej może ulec zmniejszeniu.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#">Pozytywnie należy ocenić decyzję kontynuowania rozpoczętych inwestycji w przemyśle mięsnym. Dla usprawnienia działalności tego przemysłu niezbędną jest poprawa stanu taboru samochodowego. W przemyśle zbożowo-młynarskim słuszny jest przyjęty kierunek budowania większych elewatorów, co daje poważne oszczędności materiałowe. Plan inwestycyjny przemysłu paszowego zakłada oddanie do użytku 15 nowych wytwórni pasz. Utrzymanie normatywnych cykli budowy wytwórni pasz wymaga ściślejszego nadzoru ze strony resortu budownictwa.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#">W celu zabezpieczenia dostaw surowca odpowiedniej jakości i w pożądanym asortymencie dla przemysłu owocowo-warzywnego niezbędny jest intensywny rozwój kontraktacji. Przemysł ten powinien nadal rozwijać sieć punktów skupu. Wprawdzie ilość ich wzrosła od roku 1960 ze 114 do 465, nie zaspokaja to jednak potrzeb przemysłu. Przewidziane na ten cel limity inwestycyjne na rok 1966 starczą na budowę tylko 17 punktów skupu.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#">W przemyśle olejarskim ważnym zadaniem jest usprawnienie gospodarki nasionami. W tym celu niezbędna jest rozbudowa magazynów, których pojemność, łącznie z magazynami dzierżawionymi, wynosi 190 tys. ton, podczas gdy dla sprawnego odbioru przemysł powinien dysponować pojemnością magazynów o 50 tys. ton wyższą.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#">Zadanie zwiększenia powierzchni magazynowej powinno być jednym z kluczowych w całym resorcie przemysłu spożywczego i skupu.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#">Odpowiedzi na pytania posłów udzielił podsekretarz stanu w Ministerstwie Przemysłu Spożywczego i Skupu — Stanisław Lindberg.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#">Na pytanie posła Pelagii Pająk (bezp.) w sprawie dostaw mieszanek paszowych:</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#">W 1966 r. przewiduje się dostawy mieszanek paszowych w ilości 2,546 tys. ton, z tego 771 tys. ton mieszanek paszowych dla bydła, 1.375 tys. ton — dla trzody chlewnej oraz 350 tys. ton dla drobiu. Rozszerzenie produkcji mieszanek uzależnione będzie od zapotrzebowania rolników.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#">Na pytanie posła Michała Polnara (ZSL) w sprawie zaopatrzenia przemysłu paszowego w komponenty:</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#">Na skutek wzrostu i przekroczenia planu produkcji mieszanek paszowych w ciągu 3 kwartałów br., w czwartym kwartale wystąpiły niedobory niektórych komponentów. Równocześnie w magazynach GS występują znaczne remanenty pasz, w wysokości ok. 170 tys. ton, przy czym ich wielkość kształtuje się różnie w poszczególnych województwach.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#">Na pytanie posła Władysława Gałki (ZSL) w sprawie składowania i suszenia zbóż w punktach skupu:</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#">Problem magazynów zbożowych jest rozwiązywany drogą budowy nowych obiektów. W planach na lata 1966-1970 przewiduje się budowę elewatorów o pojemności 640 tys. ton. Jednak w dalszym ciągu, przy wzroście towarowej produkcji zbóż, występować będzie niedobór powierzchni magazynowej. Również i gminne spółdzielnie rozbudowują swoje magazyny w punktach skupu. WZGS w poznańskim i w innych województwach zamierzają wyposażać punkty skupu w suszarnie.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#">Na pytanie posła Stefana Serwickiego (PZPR) w sprawie dostaw mięsa:</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#">Dostawy mięsa w roku 1966 wzrosną o 8 proc. Rozdzielniki na poszczególne województwa sporządza Ministerstwo Handlu Wewnętrznego; masą towarową dysponują następnie wojewódzkie rady narodowe.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#">Na pytanie posła Józefa Łaciaka (ZSL) w sprawie składek plantatorskich pobieranych od dostawców kontraktowanego zboża:</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#">Składki pobierane są tylko przy niektórych uprawach (jęczmień browarny, gryka, strączkowe). Natomiast nie obowiązują żadne składki od plantatorów kontraktowanej pszenicy i żyta.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#">Na pytanie posła Mieczysława Stachury (bezp. „Pax”) w sprawie odbioru bydła rzeźnego:</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#">Rynek mięsny odczuwa pewien niedobór wołowiny, ponieważ plany skupu żywca wołowego nie są w pełni wykonywane. Nie powinna</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">(brakuje strony)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełMaksymRudczyk">Nie dość sprawna praca punktów skupu wywołuje zniechęcenie u producentów. Używa się starych i niedokładnych wag konnych, a ziemniaki waży się na wadze dziesiętnej. Należałoby wyposażyć punkty skupu w wagi przyczepowe.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełMaksymRudczyk">W skupie młodego bydła poprawiła się klasyfikacja, ale nadal zdarzają się nadużycia. Bywa tak, że klasyfikatorzy nie przyjmują od rolników dostarczonych jałówek, a potem te same sztuki, które rolnik zmuszony jest sprzedać handlarzom, trafiają do punktu skupu i są tam sklasyfikowane. Niezbędne jest wzmocnienie kontroli ze strony rad narodowych nad działalnością punktów skupu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełKazimierzBarcikowski">Największe trudności występują w sferze obrotu towarowego, zwłaszcza w magazynowaniu ziemiopłodów. Zaniedbania w tej dziedzinie dały się dotkliwie odczuć w roku bieżącym. Uzasadniałoby to wystąpienie z dezyderatem w sprawie zwiększenia powierzchni magazynowej. Zbyt dużo ponosimy dodatkowych kosztów w wyniku wadliwego przechowywania rzepaku i innych ziemiopłodów.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełKazimierzBarcikowski">Istotnym problemem jest zaopatrzenie ludności wiejskiej w dostateczną ilość wędlin i mięsa. Przy prawidłowym zorganizowaniu takiego zaopatrzenia można byłoby uzyskać od rolnictwa więcej towarowego mięsa. Straty przy naturalnej konsumpcji mięsa przez wieś są bardzo znaczne; należałoby dokonać odpowiedniego przeliczenia na przykładzie kilku powiatów, którym zapewniłoby się pełne zaopatrzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełJózefŁaciak">Producenci znają się na wadze, natomiast nie znają się na zasadach klasyfikacji. Dlatego usprawnić trzeba kontrolę społeczną nad pracą klasyfikatorów w punktach skupu. Na wsi utarło się powiedzenie, że niektórzy klasyfikatorzy nie patrzą na trzodę, ale na rolnika, który ją przywiózł. Od tego uzależniają klasyfikację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełBronisławKałwak">Wiele zastrzeżeń wśród chłopów budzi klasyfikacja nie tylko bydła i trzody, ale i drobiu. Np. koguty zaliczane są do I klasy, jeśli mają wesołe oczy. Jeśli się chce uzyskać zaliczenie cielęcia do I klasy, trzeba wysmarować mu sierść olejem, ponieważ matowy włos cielęcia powodować może nieprzyjęcie odstawianej sztuki. Nie ma kto kupować zwierząt dobrej klasy, które uległy np. wypadkowi złamania nogi. Takie sztuki należałoby klasyfikować po uboju w przeliczeniu na żywiec.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuSpożywczegoiSkupuStanisławLindberg">Brak zabezpieczania odbioru odbija się ujemnie na przebiegu kontraktacji i wielkości dostaw. Zaplecze techniczne i aparat skupu nie są jeszcze dostosowane do wielkich obrotów.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuSpożywczegoiSkupuStanisławLindberg">W klasyfikacji zaznacza się już pewna poprawa, ale jeszcze niedostateczna. Resort podjął szereg kroków w celu polepszenia współpracy z chłopami-producentami. M.in. w woj. lubelskim osiągnięto poprawę w klasyfikacji przez umożliwienie producentom odwoływania się od decyzji klasyfikatorów. W woj. białostockim wprowadzono klasyfikację anonimową, aby klasyfikator nie wiedział, kto jest dostawcą. Resort widzi szereg możliwości poprawy sytuacji i stopniowo je realizuje. Jest prawdą, że ponury kogut ma mniejsze szanse w klasyfikacji, ale tego nauczyli nas naukowcy i zostało to ujęte w instrukcji.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuSpożywczegoiSkupuStanisławLindberg">Bada się możliwości zwiększenia ilości towarowego mięsa w drodze poprawy zaopatrzenia wsi w produkty mięsne. Potrzebne są do tego punkty chłodnicze i zamrażalnie przy małych wytwórniach GS.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuSpożywczegoiSkupuStanisławLindberg">Przewodniczący obradom — poseł Jan Klecha (PZPR): Wiele spraw poruszonych w dyskusji wymaga rozpatrzenia przez resort w trybie roboczym. Wiele zagadnień zostanie przez Komisję ponownie rozpatrzonych w toku dyskusji nad projektem planu 5-letniego.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuSpożywczegoiSkupuStanisławLindberg">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na 1966 r. w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Spożywczego i Skupu.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuSpożywczegoiSkupuStanisławLindberg">Komisja upoważniła swoje prezydium do opracowania projektu dezyderatów.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuSpożywczegoiSkupuStanisławLindberg">Informację o projekcie planu i budżetu Centralnego Związku Spółdzielni Mleczarskich na rok 1966 i podstawowych założeniach planu na rok 1967 przedstawił Prezes CZSM — Bronisław Warowny.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#komentarz">(Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską)</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuSpożywczegoiSkupuStanisławLindberg">Koreferat w imieniu podkomisji przedstawiła poseł Ksawera Barańska (bezp.).</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuSpożywczegoiSkupuStanisławLindberg">W roku 1965 prowadziło działalność 547 spółdzielni mleczarskich zrzeszających 864 tys. członków; zwiększanie się liczby członków jest zbyt powolne.</u>
          <u xml:id="u-6.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuSpożywczegoiSkupuStanisławLindberg">Zadania w dziedzinie skupu mleka w roku 1966 są poważne i trudne. Przy realizacji tych zadań niemałe znaczenie mają formy organizacyjne skupu i przechodzenie na bezpośredni odbiór mleka od producentów. Stwierdzić trzeba, że spółdzielczość mleczarska podjęła śmiałą decyzję, wychodząc poza dotychczasowe formy skupu produktów rolnych.</u>
          <u xml:id="u-6.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuSpożywczegoiSkupuStanisławLindberg">Zwrócić należy uwagę na należyte przeszkolenie członków komitetów kontroli oceny mleka, wybieranych przez producentów i członków spółdzielni.</u>
          <u xml:id="u-6.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuSpożywczegoiSkupuStanisławLindberg">Konieczne jest usprawnienie pracy służby poradnictwa żywieniowego, organizowanie pokazów kiszenia pasz i spasania. Zabezpieczyć należy dostawy cementu na budowę silosów przez producentów mleka.</u>
          <u xml:id="u-6.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuSpożywczegoiSkupuStanisławLindberg">Powstać ma 1.400 zespołów racjonalnego użytkowania pasz treściwych. W 1.500 gospodarstwach wprowadzony zostanie kwaterowy wykaz bydła. Szerszemu programowi zagospodarowania użytków zielonych towarzyszyć będą pokazy suszenia traw przy pomocy wentylatorów.</u>
          <u xml:id="u-6.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuSpożywczegoiSkupuStanisławLindberg">Zakłady produkujące dojarki nie wykonały zadań planowych. W celu rozszerzenia mechanizacji udoju należałoby podjąć produkcję dojarek jednostanowiskowych. Znacznego usprawnienia wymaga sprzedaż dojarek; konieczne jest także zwiększenie ilości punktów napraw.</u>
          <u xml:id="u-6.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuSpożywczegoiSkupuStanisławLindberg">Sklepy w małych miastach i sklepy GS słabo zaopatrywane są w przetwory mleczarskie. Minimalne choćby zaopatrzenie wsi w te artykuły przyczyniłoby się niewątpliwie do zwiększenia dostaw towarowych mleka.</u>
          <u xml:id="u-6.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuSpożywczegoiSkupuStanisławLindberg">Dodatkowe limity inwestycyjne pozwolą na powiększenie zdolności produkcyjnej zakładów mleczarskich, co jest niezbędne z uwagi na rosnące dostawy mleka.</u>
          <u xml:id="u-6.17" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuSpożywczegoiSkupuStanisławLindberg">Podkomisja uważa za konieczne: przywrócenie cen maksymalnych w skupie mleka, zakończenie opracowania kompleksowego programu zabezpieczenia bezpośredniego odbioru mleka od producentów, podjęcie kroków w kierunku pełniejszego wyposażenia punktów skupu w urządzenia chłodnicze, zobowiązanie producenta dojarek do poprawy jakości wytwarzanych aparatów, zabezpieczenie realizacji zadań na odcinku budowy silosów.</u>
          <u xml:id="u-6.18" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuSpożywczegoiSkupuStanisławLindberg">Na pytania posłów: Augustyna Pilcha (bezp.), Józefa Łaciaka (ZSL), Franciszka Grochowskiego (PZPR), Pelagii Pająk (bezp.), Władysława Cabaja (ZSL) i Maksyma Rudczyka (PZPR) — odpowiedzi udzielił wiceprezes Centralnego Związku Spółdzielni Mleczarskich — Antoni Włudarski.</u>
          <u xml:id="u-6.19" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuSpożywczegoiSkupuStanisławLindberg">Wyjaśnienia dotyczyły: usprawnienia organizacji skupu mleka, zagospodarowania nadwyżek mleka towarowego, realności zamierzeń inwestycyjnych, zaopatrzenia wsi w przetwory mleczarskie.</u>
          <u xml:id="u-6.20" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuSpożywczegoiSkupuStanisławLindberg">Wiceprezes Centralnego Związku Spółdzielni Mleczarskich Marian Trendota poinformował Komisję o krokach podejmowanych w kierunku rozwijania produkcji dojarek elektrycznych przez przemysł kluczowy i spółdzielczy.</u>
          <u xml:id="u-6.21" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuSpożywczegoiSkupuStanisławLindberg">Dyskusja:</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełWładysławCabaj">Spółdzielczość mleczarska cieszy się uznaniem rolników. Zbyt wolne dotychczas tempo inwestycji stawia ją w trudnej sytuacji wobec nowych zadań. Zwiększone nakłady inwestycyjne na rok 1966 nie zaspokoją w pełni potrzeb, które wynikają z rosnących dostaw mleka. Należałoby dokonać przesunięć inwestycyjnych z ostatnich lat na pierwsze lata planu 5-letniego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełWładysławGałka">Często część rolników z tego samego powiatu dostarcza mleko do zakładu płacącego za nie wg taryfy obowiązującej dla strefy I, część natomiast do zakładu płacącego wg taryfy strefy II, podczas gdy w obowiązkowych dostawach cały teren uznany jest za strefę I. Wywołuje to wiele nieporozumień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełJanKlecha">Wiele spraw poruszonych w dyskusji będzie jeszcze przedmiotem rozważań Komisji. Rozważenia wymagają sprawy: zasad kalkulacji stosowanej przez spółdzielczość mleczarską, poradnictwa, budowy silosów. Komisja powróci jeszcze do spraw inwestycyjnych mleczarstwa.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełJanKlecha">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na rok 1966 w części dotyczącej Centralnego Związku Spółdzielni Mleczarskich.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PosełJanKlecha">Komisja zleciła swemu prezydium opracowanie projektu dezyderatów.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PosełJanKlecha">O PROJEKCIE PLANU MINISTERSTWA PRZEMYSŁU SPOŻYWCZEGO I SKUPU</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PosełJanKlecha">Informacja złożona przez Ministra Przemysłu Spożywczego i Skupu — Feliksa Pisulę na posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego w dniu 19 listopada 1965 r.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PosełJanKlecha">Istotne znaczenie dla planu pierwszego roku nowego planu 5-letniego ma wykonanie zadań w roku bieżącym. Plan produkcji globalnej Ministerstwa Przemysłu Spożywczego i Skupu na rok 1965 wynoszący 96,7 mld zł będzie przekroczony o 5,2 mld zł i mimo niekorzystnych warunków klimatycznych przedsiębiorstwa kluczowego przemysłu spożywczego po raz pierwszy osiągnie 100 mld zł rocznej wartości produkcji globalnej. Wzrost produkcji związany jest z wysokim skupem żywca wieprzowego.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#PosełJanKlecha">Trudności w realizacji zadań notują przemysły: owocowo-warzywny (brak surowca) i olejarski (brak zbytu). W trudnych warunkach przebiega realizacja planu przemysłu cukrowniczego (opóźnienie wykopków i wydłużenie kampanii cukrowniczej).</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#PosełJanKlecha">Plan eksportu artykułów spożywczych w skali resortu zostanie wykonany na poziomie roku ubiegłego. Artykuły rolno-spożywcze stanowią 16,7 proc. całego eksportu, natomiast w imporcie wynoszą 13,3 proc. Nadwyżka eksportu żywności nad importem wyniesie w bieżącym roku ok. 177 mln zł dewizowych.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#PosełJanKlecha">W działalności inwestycyjnej przewiduje się przerób 2,6 mld zł, co stanowi 103,6 proc. w stosunku do wykonania ubiegłego roku. W r. 1965 oddano do użytku: chłodnie składowe w Częstochowie, Toszku oraz rozbudowana została chłodnia w Lublinie; wytwórnie pasz: w Krzepicach, Osieku, Zamościu, Sandomierzu, Kaliszu i Sierpcu; 8 zakładów utylizacyjnych, 4 oddziały produkcji przetworów owocowo-warzywnych i konserw, młyn w Białymstoku, browar we Wrocławiu i wiele innych. Wykonanie tych zadań stwarza korzystną sytuację wyjściową do realizacji zadań najbliższego planu.</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#PosełJanKlecha">Projekt planu resortu na rok 1966 zakłada przyrost produkcji ogółem w stosunku do wykonania bież. roku o 3,6 proc., przy czym w przemyśle owocowo-warzywnym o 20,5 proc., w paszowym — o 26,5 proc., budowy maszyn — o 16,3 proc. Nastąpi natomiast spadek produkcji w przemyśle tytoniowym, ziemniaczanym oraz cukrowniczym.</u>
          <u xml:id="u-9.10" who="#PosełJanKlecha">W roku przyszłym przewiduje się skup: 3 mln ton zboża, 5,3 mln ton ziemniaków, 11,8 mln ton buraków cukrowych, 374 tys. ton nasion oleistych, 1.938 tys. ton żywca, 4,1 mld litrów mleka i 58 tys. ton drobiu. W związku z tym za podstawowe zadanie resortu w dziedzinie skupu uważa się usprawnienie skupu i kontraktacji oraz zabezpieczenie masy towarowej przed stratami w punktach odbioru. Zakłada się poprawę wyposażenia technicznego punktów skupu, rozwój baz surowcowych przy zakładach przemysłu spożywczego oraz dalszy rozwój produkcji mieszanek paszowych i komponentów niezbędnych do wytwarzania tych mieszanek.</u>
          <u xml:id="u-9.11" who="#PosełJanKlecha">Jako czołowe zadanie stawia się poprawę zaopatrzenia rynku krajowego. Przy wzroście produkcji o 3,6 proc. dostawy na rynek wzrosną o 5,5 proc. Eksport artykułów spożywczych zmniejsza się o jedną piątą. Dostawy mięsa wzrosną średnio o 8 proc., oleju o 14,4 proc., makaronu o 11,1 proc., wyrobów czekoladowych o 19,1 proc., jaj o 9,5 proc., drobiu bitego o 56,9 proc. W większości artykułów w pełni pokryte będzie zapotrzebowanie rynku.</u>
          <u xml:id="u-9.12" who="#PosełJanKlecha">Eksport mięsa zmniejszy się w roku przyszłym. O strukturze eksportu żywnościowego decydować będą nadal: bekony, szynki, konserwy, cukier i jaja.</u>
          <u xml:id="u-9.13" who="#PosełJanKlecha">Nakłady inwestycyjne w roku 1966 planowane są w wysokości 2.647 mln zł, tzn. jest to wzrost o 1,8 proc. od przewidywanego wykonania w roku bieżącym. Z ogólnej kwoty blisko 600 mln zł przeznacza się na potrzeby przemysłu cukrowniczego, około 350 mln zł dla przemysłu mięsnego, 325 mln zł dla przemysłu zbożowo-młynarskiego, oraz 150 mln zł dla przemysłu owocowo-warzywnego i olejarskiego. Planuje się oddanie do eksploatacji m.in. 5 wytwórni pasz, zakłady młynarskie w Jarosławiu, zakończenie rozbudowy zakładów mięsnych w Olsztynie oraz dwóch oddziałów produkcji suchego lodu. Z nowych inwestycji przewiduje się rozpoczęcie budowy: 9 elewatorów zbożowych, 2 wytwórni pasz, 1 chłodni składowej i 3 zakładów utylizacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-9.14" who="#PosełJanKlecha">Rosnące nakłady inwestycyjne na rolnictwo przynoszą wzrost jego produkcji i dostaw surowców rolnych, które muszą być sprawnie odbierane. Jest to główne i trudne zadanie stojące przed przemysłem spożywczym w przyszłej 5-latce.</u>
          <u xml:id="u-9.15" who="#PosełJanKlecha">O ZAŁOŻENIACH PLANU ZWIĄZKU SPÓŁDZIELNI MLECZARSKICH NA 1966 R.</u>
          <u xml:id="u-9.16" who="#PosełJanKlecha">Informacja złożona przez Prezesa Związku Spółdzielni Mleczarskich Bronisława Warownego na posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego w dniu 19 listopada 1966 r.</u>
          <u xml:id="u-9.17" who="#PosełJanKlecha">Spółdzielczość mleczarska wykonała zadania planu na rok 1965 już w dniu 14 listopada; do końca roku spółdzielnie mleczarskie skupią dodatkowo ponad 400 mln litrów mleka. Oznacza to wzrost w stosunku do roku ubiegłego o ponad 12 proc.</u>
          <u xml:id="u-9.18" who="#PosełJanKlecha">Mimo, że pogłowie krów obniżyło się w stosunku do 1964 r. o 93 tys. sztuk, produkcja mleka wzrosła i osiągnęła łącznie 12.850 mln litrów. Wzrost produkcji mleka spowodowany został wzrostem mleczności krów, która w 1963 r. wynosiła 2.020 litrów, w 1964 r. — 2.030 litrów, a w roku bieżącym — 2.170 litrów.</u>
          <u xml:id="u-9.19" who="#PosełJanKlecha">Dobre wyniki w produkcji i skupie mleka były rezultatem wyjątkowo korzystnych warunków atmosferycznych, wydatnej pomocy państwa w przydziale mieszanek paszowych, zwłaszcza w pierwszej połowie br. Poważne znaczenie miało podjęcie na szerszą skalę budowy silosów.</u>
          <u xml:id="u-9.20" who="#PosełJanKlecha">Korzystnym zjawiskiem jest wzrost dostaw mleka w strefach położonych w pobliżu dużych ośrodków konsumpcyjnych, w związku z czym zmalał promień dowozu mleka na zaopatrzenie tych ośrodków.</u>
          <u xml:id="u-9.21" who="#PosełJanKlecha">Dzięki korzystnym wynikom w skupie, wartość produkcji mleczarskiej będzie w roku 1965 o 14–15 proc. wyższa w stosunku do roku ubiegłego. Pozwoliło to na lepsze zaopatrzenie rynku w artykuły mleczarskie. I tak spółdzielczość mleczarska dostarczyła w roku bieżącym w stosunku do roku ubiegłego: masła o 14 proc. więcej, serów o 16 proc., twarogów o 11 proc., śmietany o 12 proc., napojów mlecznych o 64 proc., mleka spożywczego o 3 proc. Plan eksportu masła wykonano w 158 proc.</u>
          <u xml:id="u-9.22" who="#PosełJanKlecha">W projekcie planu na rok 1966 założono skup mleka w wysokości 4,1 mld litrów tj. na poziomie wykonania planu skupu w roku bieżącym. Dostawy mleka z PGR wzrosną o 20 mln litrów, z innych gospodarstw uspołecznionych o 5 mln litrów; plan przewiduje, że skup mleka z gospodarstw będzie o 25 mln litrów mniejszy w porównaniu z rokiem bieżącym. W myśl wytycznych do planu na rok 1967, skup mleka ma wynieść 4.250 mln litrów. Mimo, że plan nie zakłada w roku bieżącym wzrostu skupu mleka, to jednak jest on napięty. Wykonanie planu zależeć będzie w dużym stopniu od warunków atmosferycznych, zwłaszcza w II półroczu przyszłego roku. Trzeba zwrócić uwagę, iż dostawy pasz treściwych wiązanych z dostawą mleka będą znacznie mniejsze; dostawy mieszanek paszowych, które wyniosły w roku bieżącym 410 tys. ton, mają wynieść w roku przyszłym tylko 300 tys. ton.</u>
          <u xml:id="u-9.23" who="#PosełJanKlecha">W programie prac na rok 1966 zmierzających do zwiększenia produkcji mleka i wykonania zadań w skupie, spółdzielczość mleczarska zakłada m.in.: skoncentrowanie prac poradnictwa hodowlano-żywieniowego wokół zabezpieczenia bazy paszowej u rolników dostawców mleka, ugruntowanie pozycji kół hodowców bydła przy spółdzielniach mleczarskich, poprawę warunków skupu mleka.</u>
          <u xml:id="u-9.24" who="#PosełJanKlecha">Prace aparatu poradnictwa żywieniowo-hodowlanego będą nastawione przede wszystkim na wykonanie zadania budowy 100 tys. silosów u dostawców mleka, a także zorganizowanie pokazów budowy silosów, pokazów kiszenia, jak również pokazów żywienia bydła. Podejmować się będzie organizowanie zespołów racjonalnego użytkowania pastwisk i łąk. Organizowane będą ponadto różnego rodzaju konkursy, w tym konkurs odchowu cieliczek. Na mocy porozumienia z Ministerstwem Rolnictwa, spółdzielnie mleczarskie przekażą w przyszłym roku ocenę użytkowości krów do wojewódzkich stacji zwierząt.</u>
          <u xml:id="u-9.25" who="#PosełJanKlecha">Istotne znaczenie ma zakładana w roku przyszłym poprawa warunków skupu mleka. W roku 1966 przewiduje się zwiększenie ilości zbiorczych dostaw mleka; przeznaczono 60 mln zł na przejęcie kosztów transportu mleka przez spółdzielnie mleczarskie. Również dostawy mleka z PGR będą odbywały się na koszt spółdzielni mleczarskich. Dalszą poprawę warunków skupu mleka osiągnie się przez wybudowanie dalszych 973 punktów skupu. Aktualnie na ogólną ilość 19.307 stałych punktów skupu, w dobrym stanie znajduje się tylko 6.189 punktów, wśród nich 3 tys. punktów wybudowanych w latach 1960–65. W planie na lata 1966–1970 przewiduje się budowę 4.500 punktów skupu. W zlewniach zainstalowanych jest około 1000 urządzeń chłodniczych otrzymanych w ostatnich latach z importu. W roku przyszłym przewiduje się zainstalowanie około 700 urządzeń chłodniczych produkcji krajowej.</u>
          <u xml:id="u-9.26" who="#PosełJanKlecha">Wzrost skupu mleka w br. ujawnił braki w zdolnościach produkcyjnych zakładów mleczarskich, a także w przerobie mleka na artykuły mleczarskie. Uwidoczniło się to szczególnie w miesiącach sezonowych — od czerwca do września i w niektórych rejonach kraju, nieposiadających w dostatecznej ilości zakładów. W roku bieżącym zdolność produkcyjna zakładów w stosunku do wielkości skupu mleka wynosi tylko 93,1 proc., a w stosunku do produkcji towarowej mleka 75 proc. Te same wskaźniki utrzymają się w roku przyszłym. Po przedstawieniu tej sytuacji władzom centralnym dokonano korekty w planie inwestycyjnym i powiększono limity inwestycyjne na lata 1966 i 1967 do 580 mln zł i 649 zł (100 mln zł więcej niż pierwotnie przewidywano). W latach 1966 i 1967 przewiduje się oddanie do użytku 13 zakładów mleczarskich oraz rozpoczęcie budowy 16 zakładów.</u>
          <u xml:id="u-9.27" who="#PosełJanKlecha">Głównym kierunkiem działania w spółdzielczości mleczarskiej w roku przyszłym będzie zatem usprawnienie skupu, uaktywnienie społeczno-zawodowej organizacji hodowców bydła, zwiększenie zaopatrzenia rynku w produkty mleczarskie przy wykorzystaniu wszystkich możliwości produkcyjnych oraz podjęcie nowych inwestycji mleczarskich. Zamierza się podjąć szerszą działalność w zakresie higienizacji wsi oraz instalowania urządzeń chłodniczych w PGR-ach i punktach skupu mleka.</u>
          <u xml:id="u-9.28" who="#PosełJanKlecha">W rezultacie na eksport i na rynek wewnętrzny dostarczone zostanie mleko lepsze i zdrowsze.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>