text_structure.xml
18.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">W dniach 11 i 12 października 1966 r. Komisja Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa, obradująca pod przewodnictwem posła Józefa Niedźwieckiego (PZPR), rozpatrzyła projekt uchwały o 5-letnim planie rozwoju gospodarki narodowej na lata 1966-1970 w części dotyczącej hutnictwa oraz wykorzystania energii jądrowej, elektronicznej techniki obliczeniowej, normalizacji, patentów i organizacji pracy w przemyśle.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">- przedstawiciele sejmowej Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, - przedstawiciele Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego z Ministrem - Januszem Hrynkiewiczem, zastępcą ministra DS. przemysłu maszynowego - Janem Chylińskim, zastępcą ministra DS. hutnictwa — Franciszkiem Kaimem, podsekretarzami stanu - Janem Szewczykiem i Józefem Tajmą, przedstawiciele Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z podsekretarzem stanu Stefanem Parjaszewskim. Ministerstwa Przemysłu Chemicznego z podsekretarzem stanu - Adamem Kowalskim, zastępca przewodniczącego Komitetu Nauki i Techniki - Wacław Czachorski, dyrektor Zespołu NIK - Edward Demidowski, oraz przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#">Założenia planu rozwoju hutnictwa w latach 1966-1970 przedstawił w imieniu podkomisji DS. przemysłu hutniczego poseł Antoni Daniel (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#">Produkcja globalna hutnictwa wzrośnie w latach 1966-1970. o 32,1 proc. W czarnej metalurgii wzrost produkcji wyniesie 28 proc., natomiast w przemyśle metalurgii nieżelaznej - 55 proc.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#">W planie przewiduje się szereg korzystnych zmian w strukturze produkcji hutniczej poprzez dalsze uszlachetnianie produkcji.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#">W przemyśle metali nieżelaznych produkcja aluminium wzrośnie ponad dwukrotnie, produkcja miedzi elektrycznej o 75 proc.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#">W obecnej 5-latce, dzięki budowie i uruchomieniu 2 kopalń w legnicko-głogowskim okręgu miedziowym, zostaną stworzone podstawy do dalszego rozwoju przemysłu miedzi, opartego w latach 1971-1975 wyłącznie o bazę surowców krajowych.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#">Pewien niepokój mogą budzić założenia projektu planu dotyczące zaopatrzenia gospodarki narodowej w wyroby przemysłu hutniczego, w szczególności wyroby walcowane. Ich bilans jest napięty, a planowany przyrost produkcji związany jest w głównej mierze z realizacją programu inwestycyjnego. Resort przewiduje podjęcie kroków, zmierzających do złagodzenia zarysowującego się deficytu; zaliczyć do nich należy m. in. lepsze wykorzystanie czasu kalendarzowego, rozszerzenie systemu pracy 4-brygadowego, zastosowanie bodźców zachęcających do poprawy struktury produkcji.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#">Program poprawy jakości w hutnictwie żelaza i stali obejmuje przedsięwzięcia organizacyjne, techniczne, inwestycyjne, w tym uruchomienie nowych wydziałów wysokojakościowej produkcji.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#">W warunkach deficytowości wyrobów hutniczych specjalnego znaczenia nabiera sprawna organizacja zbytu. Przeprowadzone kontrole wykazały, że w zakresie obrotu wyrobami hutniczymi organizacja zbytu i realizacja zamówień odbiorców jest niezadowalająca.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#">Plan inwestycyjny na lata 1966-1970 przewiduje nakłady na hutnictwo w kwocie 47 mld zł. Do tej pory program inwestycyjny hutnictwa żelaza i stali związany był głównie z zabezpieczeniem ilościowego wzrostu produkcji (budowa lub rozbudowa wydziałów surowcowych), w bieżącej 5-latce główny nacisk kładzie się na rozbudowę wydziałów walcowniczych oraz na podsumowanie przedsięwzięć związanych z uszlachetnieniem produkcji. Biorąc pod uwagę trudności, jakie wystąpić mogą w zbilansowaniu niektórych wyrobów hutniczych. resort przygotował dodatkowy program inwestycyjny zasługujący na poparcie.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#">Przy ocenie działalności inwestycyjnej hutnictwa nie można pominąć występujących w tej dziedzinie niedociągnięć. Wyrażają się one wydłużonym cyklem budowy, przekraczaniem preliminarza kosztów, niedociągnięciami organizacyjnymi, nieterminowością dostaw maszyn i urządzeń. Usprawnienia wymaga też działalność remontowa.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#">Podkomisja stoi na stanowisku, że:</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#">- dla złagodzenia naciętego bilansu materiałów walcowanych należałoby rozważyć możliwość przyznania hutnictwu dodatkowych środków inwestycyjnych, podjąć kroki zmierzająca do zapewnienia pełnej realizacji programu zaplanowanych robót budowlano-montażowych; dla zapewnienia realizacji inwestycji drobnych należałoby w hutnictwie utworzyć własne przedsiębiorstwa wykonawcze; niezbędne są również pewne zmiany w strukturze organizacyjnej biur projektowych.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#">Jednym z warunków sprawnego i prawidłowego zaopatrzenia odbiorców jest sporządzanie realnych bilansów i planów wyrobów hutniczych.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#">Dla usprawnienia pracy zespołów walcowniczych należy stworzyć rezerwę potrzebnych półwyrobów, usprawnienia wymaga organizacja obrotu wyrobami hutniczymi.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#">Celowe jest rozpatrzenia możliwości wcześniejszej realizacji niektórych przedsięwzięć związanych z programem poprawy jakości wyrobów hutniczych.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#">Na pytania posłów: Teresy Gąsiorkiewicz (PZPR), Władysława Pucha (PZPR), Władysława Budzika (PZPR), Władysława Szymczaka (PZPR), Stanisława Prüfera (PZPR), Zdzisława Drewki (PZPR), Henryka Szafrańskiego (PZPR) i Jerzego Bukowskiego (bezp.), odpowiedzi udzielili: Minister Przemysłu Ciężkiego - Janusz Hrynkiewicz,~ ~podsekretarz stanu - Franciszek Kaim oraz dyrektor departamentu w Ministerstwie Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych - Julian Kiersnowski.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#">Wyjaśnienia dotyczyły m. in. wykorzystania możliwości zwiększenia współczynnika zmianowości w przemyśle hutniczym, kroków, podejmowanych dla dalszej poprawy jakości produkcji, dla terminowej realizacji planów inwestycyjnych, normatywów zapasów materiałowych, oszczędności stali, prawidłowego wykorzystywania materiałów technicznych, stosowania środków antykorozyjnych, rozwoju przemysłu miedziowego, importu wyrobów walcowanych.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">(DYSKUSJA)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełBolesławGregorek">Wobec przewidywanych trudności w pełnym zaspokojeniu zapotrzebowania gospodarki na wyroby hutnicze, problem oszczędnego gospodarowania tymi wyrobami nabiera w bieżącej 5-ątce szczególnej wagi, Z tego względu byłoby celowe przeanalizowanie resortowych planów oszczędności materiałów hutniczych pod kątem wykorzystania wszelkich, tkwiących w tej dziedzinie rezerw. Rezerwy takie istnieją jeszcze m. in. w produkcji narzędzi, do wyrobi których używa się stali o wysokiej wytrzymałości. Przedmiotem analizy powinny być także niektóre normy zużycia materiałów hutniczych, gdyż - jak się Wydaje - część z nich nie odpowiada już wymogom.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełBolesławGregorek">Hutnictwo musi się lepiej niż dotychczas wywiązywać z realizacji zamówień asortymentowych. Zastępowanie - z konieczności - jednych asortymentów innymi prowadzi bowiem niejednokrotnie do marnotrawstwa cennych wyrobów hutniczych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełBolesławGregorek">Deficyt materiałów hutniczych mógłby być w pewnym stopniu złagodzony poprzez rozwinięcie produkcji odlewni przyzakładowych Dlatego należałoby postulować, aby środki inwestycyjne przyznawane w bieżącej 5-latce na rozbudowę poszczególnych zakładów przemysłu, ciężkiego, były w miarę możliwości kierowane na rozwój takich odlewni.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJózefTrojok">Napięcia w bilansie materiałów hutniczych można by zmniejszyć w pewnym stopniu poprzez wyprzedzające dostawy stali z importu. Resort powinien rozważyć możliwość przyjęcia takiego rozwiązania. Poważną rolę ma również do odegrania przemysł chemiczny, który poprzez zwiększenie dostaw tworzyw sztucznych mógłby wpłynąć w pewnej mierze na obniżenie zużycia stali.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełJózefTrojok">Resort przemysłu ciężkiego powinien w obecnym planie 5 — letnim zwrócić większą uwagę na problem stabilności swych programów inwestycyjnych i realności kosztów inwestycji. Praktyka lat ubiegłych wykazuje bowiem, że niekorzystna sytuacja w tej dziedzinie stwarza trudności w prawidłowej i terminowej realizacji zadań inwestycyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełJanDąbKocioł">Nieterminowa realizacja inwestycji hutniczych obciąża w dużej mierze zjednoczenia, które nie przywiązują dostatecznej wagi do sprawy właściwego przygotowania dokumentacji projektowo-kosztorysowej.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełJanDąbKocioł">Resort musi podjąć starania, aby odbiorcy materiałów hutniczych otrzymali te asortymenty, które zamówili. Dotychczas - nawet uwzględniając trudną sytuację hutnictwa — rozbieżności są zbyt duże i występują zbyt często. Dodatkowych wyjaśnień udzielili Minister Przemysłu Ciężkiego - Janusz Hrynkiewicz oraz dyrektor zespołu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - J. Gwiaździński.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełJanDąbKocioł">Przewodniczący Komisji, poseł Józef Niedźwiecki (PZPR): Komisja uważa problem hutnictwa za główny problem obecnego planu 5-letniego, Przyjęte w projekcie planu wskaźniki rozwoju tego działu gospodarki narodowej, a także jego struktura wewnętrzna - są prawidłowe i zgodne, z potrzebami naszej ekonomiki, Wobec spodziewanych w bieżącej 5-latce trudności w zbilansowaniu produkcji hutniczej, na szczególne podkreślenie zasługuje sprawa pełnego i terminowego realizowania inwestycji hutnictwa, W pierwszym rzędzie należy rozwiązać problem realności kosztorysów i stabilizacji kosztów inwestycyjnych. Inwestycje hutnicze powinny być także przedmiotem szczególnej troski Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych; będącego, ich głównym wykonawcą.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełJanDąbKocioł">Niezbędne jest poszukiwanie możliwości dodatkowego zwiększenia produkcji hutniczej. Ze względu na wyjątkową wagę tej sprawy dla całej gospodarki, Komisja popiera wniosek resortu o przyznanie hutnictwu dodatkowych środków na przyspieszenie niektórych inwestycji, co w rezultacie pozwoliłoby zwiększyć, produkcję już w bieżącym planie 5-letnim.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PosełJanDąbKocioł">Pod adresem resortu należy skierować postulat o jak najszybsze wprowadzenie w życie opracowywanego obecnie programu usprawnienia zamówień na wyroby hutnicze.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PosełJanDąbKocioł">Komisja postanowiła opracować ostatecznie wnioski w sprawie planu przemysłu hutniczego na posiedzeniu w dniu 14 bm.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PosełJanDąbKocioł">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja wysłuchała referatu podkomisji do spraw atomistyki na temat wykorzystania w planie 5-letnim energii jądrowej. Sprawozdawcą był poseł Kazimierz Kopecki (bezp.).</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PosełJanDąbKocioł">W dyskusji udział wzięli posłowie: Henryk Szafrański (PZPR) i Józef Niedźwiecki (PZPR) Wskazano na stosunkowo szeroki zakres zamierzeń w dziedzinie stosowania energii jądrowej. Planuje się m. in. poważne rozwinięcie techniki izotopowej. Warunki do tego stwarza rosnąca produkcja krajowa izotopów promieniotwórczych.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#PosełJanDąbKocioł">Wskazywano na potrzebę rozważenia możliwości zorganizowania ośrodka techniki jądrowej na ziemiach północnych - głównie z myślą o wykorzystaniu go w przemyśle okrętowym.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#PosełJanDąbKocioł">Poseł Stanisław Prüfer (PZPR) przedstawił w imieniu podkomisji do spraw normalizacji, patentów i organizacji przemysłu projekt planu prac Polskiego Komitetu Normalizacyjnego, Urzędu Patentowego PRL oraz Instytutu Ekonomiki i Organizacji Przemysłu w latach 1966–1970.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#PosełJanDąbKocioł">Planowane w bieżącej 5-latce prace normalizacyjne zmierzają m. in. do zapewnienia wysokiego poziomu technicznego produkcji, bardziej racjonalnego zużycia surowców, do podniesienia poziomu organizacyjnego produkcji.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#PosełJanDąbKocioł">Zakłada się, że w obecnej 5-latce zostanie opracowanych 5.400 nowych polskich norm i norm branżowych; zakładana jest równocześnie nowelizacja 33 proc. ogólnego zbioru polskich norm.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#PosełJanDąbKocioł">Działalność Urzędu Patentowego PRL koncentrować się będzie na problemach zapewnienia gospodarce narodowej coraz lepszej ochrony patentowej. Obowiązki Urzędu Patentowego PRL w okresie 1966–1970 znacznie wzrastają Przewiduje się znaczny wzrost ilości zgłoszonych wynalazków.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#PosełJanDąbKocioł">Rozwinie się szkolenie rzeczników patentowych. W obecnej 5-latce przewiduje się 49 turnusów szkoleniowych z udziałem 2.230 kandydatów na rzeczników.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#PosełJanDąbKocioł">Urząd będzie rozwijać informację patentową, rozszerzy popularyzację tematyki wynalazczej.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#PosełJanDąbKocioł">Instytut Ekonomiki i Organizacji Przemysłu koncentruje się w obecnej 5-latce na pracach związanych z:</u>
<u xml:id="u-4.16" who="#PosełJanDąbKocioł">- programowaniem rozwoju gospodarki, - usprawnieniem gospodarki materiałowej, - doskonaleniem metod zarządzania, - analizą procesu inwestycyjnego,</u>
<u xml:id="u-4.17" who="#PosełJanDąbKocioł">Wydaje się jednak, że niektóre tematy, jak np. badania nad metodyką sporządzania programów rekonstrukcji gałęzi i branż oraz podstaw organizacji zarządzania zjednoczeniami i przedsiębiorstwami są spóźnione w porównaniu z wymogami życia.</u>
<u xml:id="u-4.18" who="#PosełJanDąbKocioł">Nadal aktualny jest postulat, by Instytut stał się rzeczywistym koordynatorem działalności branżowych placówek naukowo-badawczych i katedr wyższych uczelni zajmujących się pokrewną problematyką. Potrzebne są także wysiłki dla pewniejszego powiązania prac Instytutu z rzeczywistymi potrzebami gospodarki narodowej.</u>
<u xml:id="u-4.19" who="#PosełJanDąbKocioł">Poseł Józef Trojok (PZPR) zreferował projekt 5-letniego planu rozwoju elektronicznej i zmechanizowanej techniki obliczeniowej.</u>
<u xml:id="u-4.20" who="#PosełJanDąbKocioł">Polska jest znacznie opóźniona, jeśli porównywać z innymi krajami, w rozwoju elektronicznej i zmechanizowanej techniki obliczeniowej. Marny stosunkowo mało maszyn, a równocześnie ich wykorzystanie pozostawia jeszcze sporo do życzenia.</u>
<u xml:id="u-4.21" who="#PosełJanDąbKocioł">W obecnej 5-latce zmierzać się będzie do:</u>
<u xml:id="u-4.22" who="#PosełJanDąbKocioł">- bardziej racjonalnego wykorzystania istniejących maszyn, drogą poprawy organizacji pracy, - instalacji nowych maszyn matematycznych o zwiększonej mocy obliczeniowej, - rozwinięcia bazy remontowej dla maszyn cyfrowych, - przygotowania kadr.</u>
<u xml:id="u-4.23" who="#PosełJanDąbKocioł">Liczba maszyn cyfrowych, do obliczeń numerycznych znacznie wzrośnie, mimo to tempo rozwojowe elektronicznej techniki obliczeniowej będzie w naszej gospodarce wolniejsze aniżeli zakłada się w wielu innych krajach.</u>
<u xml:id="u-4.24" who="#PosełJanDąbKocioł">Potrzeby gospodarki w zakresie maszyn liczących pokrywane będą z importu i dostaw krajowego przemysłu.</u>
<u xml:id="u-4.25" who="#PosełJanDąbKocioł">W dyskusji udział wzięli posłowie: Mirosław Zawadzki (PZPR), Łucja Matuszewska (bezp.), Bolesław Bednarek (PZPR), Teresa Gąsiorkiewicz (PZPR), Józef Niedźwiecki (PZPR) i Andrzej Borodzik (PZPR).</u>
<u xml:id="u-4.26" who="#PosełJanDąbKocioł">Wskazywano, że prace Instytutu Ekonomiki i Organizacji Przemysłu są słabo odczuwalne w zakładach pracy.</u>
<u xml:id="u-4.27" who="#PosełJanDąbKocioł">Instytut powinien wyprzedzać swymi pracami praktyczne działanie. Instytut powinien zająć się m. in. zbadaniem prawidłowości bodźców i dźwigni rozwoju gospodarczego, powinien wskazać, co trzeba zmienić i ulepszyć.</u>
<u xml:id="u-4.28" who="#PosełJanDąbKocioł">Przewodniczący Komisji poseł Józef Niedźwiecki (PZPR) wskazał, że rangę Instytutu Ekonomiki Organizacji Przemysłu, podobnie jak. innych instytutów naukowo-badawczych, tworzy jego praca. Jak długo IEOP będzie się zajmował przyczynkarskimi opracowaniami naukowo — technicznymi, jego ranga nie będzie zbyt wysoka. Takie opracowania bowiem nie dają zbyt wiele, trudno z nich korzystać w praktyce, Nasuwa się konieczność powołania w Instytucie działu projektowo — wdrożeniowego, który by wykonywał na zlecenie przemysłu konkretne projekty organizacji i pomagał te projekty wcielać w życie.</u>
<u xml:id="u-4.29" who="#PosełJanDąbKocioł">Komisja przyjęła projekt 5-letniego planu rozwoju gospodarki narodowej na lata 1966–1970 w części dotyczącej:</u>
<u xml:id="u-4.30" who="#PosełJanDąbKocioł">-wykorzystania energii jądrowej, - elektronicznej techniki obliczeniowej, - normalizacji, - patentów, - organizacji przemysłu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>