text_structure.xml
23 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">W dniu 11 października 1966r. Komisja Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa, obradująca pod przewodnictwem posła Józefa Niedźwieckiego (PZPR), rozpatrzyła projekt uchwały, o 5-letnim planie rozwoju gospodarki narodowej na lata 1966-1970 w części dotyczącej przemysłu maszynowego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">W posiedzeniu udział wzięli;</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">- przedstawiciele sejmowej Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, przedstawiciele Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego z Ministrem - Januszem Hrynkiewiczem~,~ zastępcą Ministra DS. przemysłu maszynowego - Janem Chylińskim, zastępcą ministra DS. hutnictwa - Franciszkiem Kaimem, podsekretarzami stanu - Janem Szewczykiem i Józefem Talmą, Ministerstwa Przemysłu Chemicznego z podsekretarzem stanu - Adamem Kowalskim, zastępca przewodniczącego Komitetu Nauki i Techniki - Wacław Czachorski, dyrektor Zespołu NIK - Edward Demidowski, wicedyrektor Zespołu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Stanisław Załęski, dyrektor departamentu w Ministerstwie Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych - Julian Kiersnowski.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#">Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego zorganizowało w sali posiedzeń Komisji wystawę niektórych prototypów ' i nowych uruchomień przewidzianych do wdrożenia w produkcji w latach 1966-1968.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#">Obok plansz i tablic wystawa objęła ok. 200 eksponatów; głównie z zakresu automatyki, aparatury kontrolno-pomiarowej, wyrobów przemysłu elektronicznego i teletechnicznego.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#">Spośród eksponatów największe zainteresowanie budziły urządzenia laserowe reprezentowane przez koagulator laserowy i obrabiarkę laserową.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#">Na wystawie pokazano również opracowania narzędzi do obróbki metali (np. nakładki ceramiczne) i do szybkiej kontroli wymiarowej w produkcji (czujnikowe, pneumatyczne i inne).</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#">Odlewnictwo zademonstrowało 3 nowoczesne, wdrażane coraz szerzej, technologie (masy ciekłe, metoda Showa i odlewanie skorupowe).</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#">Zwiedzający wystawę podkreślali, że większość eksponatów cechuje interesująca forma plastyczna, dobra funkcjonalność obsługi, właściwy dobór barw.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#">W imieniu podkomisji przemysłu maszynowego sprawozdanie przedstawił poseł Zdzisław Drewka (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#">Projekt zakłada - zgodnie z uchwałami XV Zjazdu PZPR - poważny wzrost produkcji przemysłu maszynowego i kładzie nacisk na zmianę struktury produkowanych wyrobów przez wprowadzenie wielu nowych, dotychczas nie wytwarzanych asortymentów o wysokim poziomie technicznym.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#">Plan zakłada 66-prooentowy wzrost produkcji przemysłu maszynowego; przy czym produkcja eksportowa tego przemysłu wzrosnąć ma o 91 proc. Przewiduje się zwiększenie udziału wyrobów o wysokim wskaźniku opłacalności dewizowej, bardziej pracochłonnych, mniej materiałochłonnych.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#">Nakłady inwestycyjne na przemysł maszynowy będą o 30 proc. wyższe aniżeli w ubiegłej 5-latce, Przeciętne roczne tempo wzrostu produkcji przemysłu maszynowego wyniesie w latach 1966-1970 około 10,7 proc., hutnictwa zaś - 5,7 proc. Zapowiada to poważne trudności w zbilansowaniu zapotrzebowania przemysłu maszynowego na wyroby hutnicze.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#">Plan przemysłu elektromaszynowego przewiduje m. in. osiągnięcie w 1970 r. około 60 proc. rozwiązań na poziomie światowym. Określa to m. in. poważne wymagania wobec przemysłu obrabiarek i narzędzi. Chodzi przede Wszystkim o gruntowną zmianę struktury produkowanych obrabiarek na rzecz zwiększenia produkcji obrabiarek specjalnych, szlifierek, maszyn do obróbki plastycznej itp. - a więc obrabiarek o dużej pracochłonności i większej precyzji wykonania. Sprawą bardzo istotną jest podjęcie w jak najkrótszym czasie prac nad rekonstrukcją i unowocześnieniem dotychczas produkowanych jednostek obróbczych i przystosowanie ich do nowych potrzeb.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#">Planowana modernizacja wyrobów przemysłu obrabiarkowego wymagać będzie unowocześnienia technologii i metod wytwarzania w tym przemyśle. Wobec niedostatecznych środków na wymianę parku maszynowego w tym przemyśle - główny nacisk powinien być położony na modernizację urządzeń produkcyjnych i prawidłową ich eksploatację. Konieczne jest również prowadzenie prac badawczych nad określeniem zapotrzebowania rynku na części zamienne, a także nad prawidłowym planowaniem i wykonawstwem remontów. Zwiększenie możliwości produkcyjnych przemysłu narzędziowego bez nakładów inwestycyjnych jest ograniczone. Tymczasem wobec wprowadzanych w przemyśle maszynowym nowych urządzeń i metod obróbki, szczególnie zaś wobec poważnego rozwoju przemysłu motoryzacyjnego - konieczne jest wprowadzenie do produkcji szeregu narzędzi o nowych rozwiązaniach konstrukcyjnych, poszerzenie asortymentów i ogólne zwiększenie dostaw tych narzędzi, W 1970 r. przemysł nasz ma dostarczyć 435 lokomotyw o mocy 800 KM i 40 lokomotyw o mocy 1700 KM, Niepokój budzą przygotowania przemysłu do realizacji tego zadania.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#">Szczególnie wysokie wskaźniki wzrostu produkcji przyjęto dla przemysłu produkującego aparaturę kontrolno pomiarową i elementy, automatyki przemysłowej, a także dla przemysłu elektrotechnicznego. Należy zadbać, aby ten wzrost ilościowy nie zaważył na jakości wyrobów.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#">Skalę zadań stających przed przemysłem maszyn i narzędzi rolniczych określają m. in. wzrastające o 65 proc. nakłady na mechanizację rolnictwa. Podkomisja podkreśla potrzebę szybkiej modernizacji niektórych maszyn i narzędzi rolniczych. Uregulowania wymaga również problem produkcji części zamiennych do maszyn rolniczych.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#">W latach 1966-1970 planuje się znaczny rozwój precyzyjnej, o wysokiej jakości aparatury chemicznej. W związku z tym procentowy udział aparatury z importu zmniejszy się z ok.29 proc. w 1966r. do ok. 17 proc. w 1970 r., przy jednoczesnym zwiększeniu eksportu.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#">Oceniając ogólnie plan przemysłu maszynowego stwierdzić trzeba, że w ramach posiadanych środków opracowany on został prawidłowo.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#">Na pytania posłów: Bolesława Gregorka (PZPR), Wacława Mońki (SD), Teresy Gąsiorkiewicz (PZPR). Łucji Matuszewskiej (bezp.), Tadeusza Młyńczaka (SD), Jerzego Bukowskiego (bezp.), Stanisława Prüfera (PZPR), Józefa Trojoka (PZPR), Michała Specjała (PZPR), Mirosława Zawadzkiego (PZPR), Kazimierza Kandzierskiego (PZPR) i Bolesława Bednarka (PZPR - Komisja Planu Gosp. Budżetu i Fin,), odpowiedzi udzielił Minister Przemysłu Ciężkiego - Janusz Hrynkiewicz; stwierdził on m. in.:</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#">- na pytania pos. pos. Teresy Gąsiorkiewicz, Stanisława Prüfera i Józefa Trojoka; jakie kroki zamierza podjąć resort dla zapewnienia rytmicznej pracy przemysłu?</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#">- Rytmiczność produkcji - to problem o dużym znaczeniu dla gospodarki, a jednocześnie problem złożony. Na rytmiczność produkcji, bądź jej brak, składa się szereg bardzo różnych czynników. W br. pracę przemysłu maszynowego charakteryzuje brak rytmiczności produkcji, co wystąpiło ze szczególną jaskrawością na początku br.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#">Jedną z przyczyn arytmii pracy było nadszarpnięcie w grudniu ub. r. zapasów produkcji w toku, co połączone było z przekroczeniem zadań produkcyjnych. W tej sytuacji - wobec występujących aktualnie napięć w zaopatrzeniu materiałowym - resort podjął kroki zmierzające do zabezpieczenia przewidzianych normatywów, Równocześnie podjęte zostały działania usprawniające kooperację między zakładami. Od IV kwartału br. obowiązują rygorystyczne przepisy w systemie premiowym, mające na celu zapewnienie poprawy i zacieśnienie więzów kooperacyjnych. Resort rozważa ponadto bodźce pozytywne - za dobre rezultaty w dziedzinie kooperacji. Rozważane są także niektóre inne zmiany w systemie bodźców ekonomicznych, których myślą przewodnią jest powiązanie wysokości premii z wynikami nie tylko kwartału sprawozdawczego, lecz także okresu następującego po nim.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#">- na pytanie pos. Kazimierza Kędzierskiego: - Resort w swej działalności unika obszarów wschodnich naszego kraju. Wydaje się, że i w tym terenie można ty umieszczać filie satelity dużych zakładów przemysłowych, co pozwoliłoby zagospodarować nadwyżki siły roboczej. Taki zakład filialny przydałby się np. w Bełżycach Rada Ministrów podjęła ostatnio decyzję w sprawie przyznania radom narodowym funduszu aktywizacji małych miast, przewidującego 1,5 miliardowe środki na ułatwienie rozwoju niewielkich ośrodków miejskich. Ze swej strony przemysł ciężki mógłby się. podjąć w konkretnych przypadkach wyposażenia w maszyny i urządzenia posiadanych w danym terenie budynków. W zorganizowanych w ten sposób nowych, niewielkich siłą rzeczy zakładach, lokowana byłaby przede wszystkim produkcja np., śrub, podzespołów oraz narzędzi. Równocześnie można by w ten sposób organizować bazy remontu obrabiarek. Szereg inicjatyw w tym zakresie mamy już z rad narodowych.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#">- na pytanie pos. Jerzego Bukowskiego - Wzrost zatrudnienia - to problem wymagający wnikliwej uwagi. Jaka jest aktualna ocena przekraczania planu zatrudnienia? Czy zjawisko to ma źródło w brakach organizacyjnych, niedomaganiach szkolenia, czy też we wzroście wskaźnika zmianowości.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#">- Zatrudnienie w przemyśle ciężkim, szczególnie w 1965 r. wzrastało szybciej niż to było założone w planie, W polityce zatrudnienia zakładów obserwuje się również niepokojące zjawiska. Szukając środków prowadzących do osiągnięcia nakreślonego wzrostu produkcji i realizacji innych zadań, zakłady przede wszystkim wysuwają żądania wzrostu zatrudnienia. Żądania te łagodzą częściowo zjednoczenia w swych postulatach pod adresem resortu. Polityka resortu zmierza do zapewnienia możliwie najkorzystniejszych proporcji między zatrudnieniem, funduszem płac i wydajnością pracy.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#">Jednak w samych zakładach obserwuje się niedostateczne zainteresowanie i działanie w sprawie podnoszenia wydajności i obniżki pracochłonności, W tym kierunku nie działają dostatecznie bodźce ekonomiczne. Kierunkiem dla rozwiązania spraw właściwego wzrostu wydajności jest przyśpieszenie tempa i rozszerzenie zakresu technicznego i organizacyjnego usprawniania procesów wytwarzania. W planie 5-letnim programowi działania w tych kierunkach poświęciliśmy wiele uwagi. Wiele zagadnień z zakresu organizacji pracy, rytmiczności w przedsiębiorstwie i metod planowania wewnątrz zakładowego wymaga szybkiego usprawnienia, co też obecnie podejmujemy, a co pozwoli na wzrost wydajności pracy. Winniśmy zwrócić w przemyśle większą uwagę również na efektywność pracy zaplecza i wzrost wydajności w poszczególnych grupach robotników. Ponadto należy przez szerokie doszkalanie załóg wpływać na jakość produkcji i wzrost wydajności.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#">- na pytanie pos. Stanisława Prüfera. W jaki sposób resort wykorzystuje wnioski z katowickiej wystawy postępowych technologii produkcji?</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#">- Z katowickiej wystawy wyciągnięte zostały szczegółowe wnioski. Resort zamierza wprowadzić w obecnym planie 5-letnim 2,200. nowych procesów technologicznych oraz zmodernizować 2.800-3,000 procesów. Na poprawę technologii produkcji przeznacza się w obecnej 5 — latce 6 mld zł. Powołuje się przedsiębiorstwa, których celem będzie kompleksowa rekonstrukcja parku maszynowego, przede wszystkim ważniejszych zakładów, lub ich wydziałów.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#">na pytanie nos. Bolesława Bednarka Jaki wpływ mają na produkcję jej wyniki ekonomiczne, postęp techniczny? jakie kroki podejmuje się dla przyspieszenia drogi wprowadzania nowości do produkcji?</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#">- Jak się oblicza, w latach 1966-1970 dzięki postępowi techniki w przemyśle ciężkim uzyska się oszczędność 280 mln roboczo-godzin. Przeciętnie rzecz biorąc, nakłady na postęp techniczny zwracają się po upływie 1,5-2 lat, Dla przyspieszenia wprowadzania nowych opracowań do produkcji przygotowuje się obecnie pewne zmiany w przepisach, których celem jest przede wszystkim zmniejszenie ilości etapów zatwierdzanych w okresie przygotowania nowej produkcji. W latach 1966-1970 przewiduje się uruchomienie produkcji 1.600 nowych wyrobów o cyklu wdrażania od i do 3 lat niezależnie od modernizacji ok. 3000 wyrobów w krótszych cyklach. Pozostałe wyjaśnienia dotyczyły: udziału resortu w inwestycjach gospodarki komunalnej, produkcji aparatury elektrycznej, gospodarki środkami trwałymi i usprawnienia remontów, problemu zatrudnienia kobiet, umocnienia zaplecza odlewnictwa, zabezpieczenia potrzeb handlu zagranicznego przez przemysł ciężki, zwłaszcza pod kątem rozszerzenia asortymentowej oferty, oszczędności materiałowych, produkcji maszyn matematycznych, opłacalności eksportu, zaopatrzenia rynku w gwoździe, remontów obrabiarek, inwestycji nowych i kontynuowanych, wyposażenia komórek zaplecza techniczno-badawczego przemysłu.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">(DYSKUSJA)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełHenrykSzafrański">Analizując projekt planu przemysłu ciężkiego, podkomisja konfrontowała zawarte w nim wskaźniki z możliwościami techniczno-produkcyjnymi tego działu gospodarki oraz potrzebami gospodarki narodowej. Celem tej konfrontacji było znalezienie odpowiedzi na pytanie — jakie potrzeby ogólno-gospodarcze zostaną przez resort zaspokojone w pełni i gdzie jeszcze pozostaną niepokryte luki. Pod tym kątem widzenia prowadzona była także analiza inwestycji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełHenrykSzafrański">Należy stwierdzić, że projekt 5-latki zakłada najwyraźniejszy postęp w przemyśle motoryzacyjnym i silników. W tych dziedzinach zdecydowana większość problemów zostanie - zgodnie z ustaleniami planu - pomyślnie rozwiązana Wiele uwagi poświęciła podkomisja zagadnieniom zatrudnienia i wydajności pracy. Wzrost wydajności zależny jest w dużej mierze od koncentracji i specjalizacji produkcji., od realizacji programu rekonstrukcji poszczególnych branż.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełHenrykSzafrański">W toku analizy ujawniono pewne niepokojące momenty. Jednym z nich jest problem drutu czarnego, pospolitego, niezbędnego m.in. do produkcji normaliów niepokoją też nierozwiązane do końca w planie - na tle potrzeb - zagadnienia produkcji narzędzi, trzeba by także więcej uwagi poświęcić zagadnieniom rozwoju przemysłu obrabiarkowego, by mógł on w większym stopniu pokrywać zapotrzebowanie gospodarki na nowe technologie i nowoczesny park maszynowy.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełHenrykSzafrański">Poseł. Ant oni Byczkowski (ZSL): Projekt planu 5-letniego zakłada m.in. szybki rozwój produkcji maszyn rolniczych a także modernizację wielu typów maszyn. Przedsięwzięcia modernizacyjne są tym istotniejsze, że dotychczas rolnictwo otrzymuje jeszcze zbyt dużą liczbę urządzeń przestarzałych, mało wydajnych, na które popyt jest niski i które blokują magazyny. Resort powinien dołożyć starań, aby w pierwszym rzędzie rozpocząć produkcję najbardziej potrzebnych i poszukiwanych typów maszyn rolniczych. Należy także zwrócić większą uwagę na jakość ich wykonania i na lepsze niż dotychczas rozwiązywanie problemu części zamiennych. Wątpliwości budzą ceny niektórych maszyn rolniczych są zbyt wysokie i powodują, że potrzebne skądinąd urządzenia nie znajdują nabywców.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełŁucjaMatuszewska">Planowany wzrost produkcji aparatury chemicznej jest dość wysoki, należałoby jednak rozważyć - czy dostateczny. Dostawy tej aparatury przewidziane są bowiem na takim poziomie, jaki był ustalony przy formułowaniu programu produkcyjnego tej dziedziny przemysłu w ubiegłej 5-latce. Rozważyć także należy przyjęte obecnie wskaźniki importu aparatury chemicznej. Wprawdzie udział tego importu - w stosunku do całości produkcji - spada, jednakże w liczbach bezwzględnych - poważnie rośnie i to szczególnie z krajów kapitalistycznych. Większą uwagę trzeba zwrócić na zabezpieczenie dostaw materiałowych dla przemysłu produkującego aparaturę chemiczną. Dostawy te są niewystarczające.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełJanDąbKocioł">Obecny projekt planu 5-letniego w dziale przemysłu maszynowego w znacznie pełniejszym zakresie zaspokaja potrzeby gospodarki narodowej aniżeli w ubiegłych planach wieloletnich. Na podkreślenie zasługuje m. in. prawidłowa struktura nakładów inwestycyjnych, z których 85 proc. przeznacza się na modernizację tego przemysłu.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełJanDąbKocioł">Resort przemysłu ciężkiego powinien nawiązać ściślejszą współpracę i otoczyć opieką przemysł terenowy produkujący maszyny i narzędzia rolnicze. Chodzi przede wszystkim o zwiększenie pomocy technicznej dla tego przemysłu i o ułatwienie mu przedsięwzięć modernizacyjnych.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełJanDąbKocioł">Ceny niektórych maszyn rolniczych są zbyt wysokie. Resort powinien aktywniej interesować się cenami swoich wyrobów i wpływać na likwidację nieprawidłowości w tej dziedzinie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełTeresaGąsiorkiewicz">Kobiety stanowią ok. 26 proc. ogółu zatrudnionych w zakładach przemysłu maszynowego. W niektórych miejscowościach wskaźnik ten jest znacznie niższy, ponieważ zakłady pracy niechętnie przyjmują kobiety. Resort stara się temu zaradzić, wydając odpowiednie zalecenia, które nie wszędzie są respektowane. Należy się więc zająć sprawą egzekwowania zarządzeń dotyczących zatrudnienia kobiet.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJózefTrojok">Z projektu planu wynika, że przemysł maszynowy będzie miał w bieżącej 5-latce trudną sytuację materiałową. Tymczasem obecny system wskaźników w wielu przypadkach preferuje produkcję materiałochłonną. W tej sytuacji zakład zmniejszający koszty materiałowe (np. poprzez obniżenie ciężaru maszyn) naraża się na niewykonanie planu wartościowego i planu zysku. Sprzeczność ta powinna być jak najszybciej usunięta.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełJózefTrojok">W trosce o poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach przemysłu maszynowego zrobiono wiele dla likwidacji zapylenia miejsc pracy, niedostateczną wagę przywiązuje się natomiast do wyrugowania nadmiernego hałasu. Są zakłady, w których normy w tej dziedzinie są znacznie przekraczane. Problem ten powinien być rozważony w skali obłego przemysłu.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełJózefTrojok">Dodatkowych wyjaśnień udzielił Minister Przemysłu Ciężkiego - Janusz Hrynkiewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Komisja ocenia pozytywnie przedłożony projekt planu 5-letniego w części dotyczącej przemysłu maszynowego. Zawarty w nim program w pełni odpowiada potrzebom gospodarki narodowej i wychodzi naprzeciw postulatom sformułowanym przez IV Zjazd PZPR. Na podkreślenie zasługują korzystne zmiany w strukturze przemysłu maszynowego, prowadzące do zmniejszenia produkcji materiałochłonnej, zapewniające wzrost udziału maszyn i urządzeń w naszym eksporcie, w szerszym niż dotychczas stopniu odpowiadające wymogom rynku. Właściwe miejsce w projekcie planu znalazły problemy techniki i nowoczesności przemysłu maszynowego. Szereg istotnych i zgodnych z ogólną polityką gospodarczą przedsięwzięć zaplanowano w odniesieniu do działalności inwestycyjnej tego przemysłu.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Na tle tej pozytywnej oceny podkreślenia wymaga zagadnienie nowoczesności i jakości produkcji przemysłu maszynowego. Elementy te zależą w pierwszym rzędzie od sprawnie działającego zaplecza technicznego. Przemysł maszynowy dysponuje potężnym zapleczem, które szczególnie w ostatnich latach zostało rozbudowane. Obecnie probiera polega na jego możliwie efektywnym wykorzystaniu, ponieważ - jak wskazuje praktyka - istnieją jeszcze w tej dziedzinie poważne rezerwy.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Ze względu na trudności zaopatrzeniowe, z którymi przemysł maszynowy będzie się musiał liczyć w obecnym planie 5-letnim, istotnego znaczenia nabiera zagadnienie prawidłowej gospodarki materiałowej i wykorzystywania wszystkich dróg, prowadzących do uzyskania oszczędności w tej dziedzinie. Środkiem wiodącym do tego celu jest m.in. zasadnicze usprawnienie kooperacji w przemyśle maszynowym i zwiększenie rytmiczności jego produkcji.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Kierownictwo resortu powinno zwrócić większą uwagę na zwiększenie produkcji narzędzi i przyrządów drogą bardziej efektywnego wykorzystania istniejących fabryk narzędzi, a przede wszystkim poprzez obciążenie produkcją innych zakładów i specjalizację produkcji narzędziowni zakładowych.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Kierownictwo resortu powinno położyć większy nacisk na doskonalenie organizacji i zarządzania. W ten przede wszystkim sposób należy rozwiązywać trudności techniczno-ekonomiczne i organizacyjne przemysłu maszynowego.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Komisja przyjęła projekt uchwały Sejmu o 5-letnim planie rozwoju gospodarki narodowej na lata 1966–1970 w części dotyczącej przemysłu maszynowego. Wnioski i dezyderaty Komisja uchwali na posiedzeniu w dniu 14 bm.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>