text_structure.xml 32.9 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#">W dniu 27 czerwca 1966 r. Komisja Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa, obradująca pod przewodnictwem posła Józefa Niedźwieckiego (PZPR) rozpatrzyła wykonanie planu i budżetu w roku 1965 przez Ministerstwo Górnictwa i Energetyki, Centralny Urząd Geologii i Wyższy Urząd Górniczy.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#">W posiedzeniu udział wzięli — przedstawiciele Ministerstwa Górnictwa i Energetyki z ministrem Janem Mitręgą, Centralnego Urzędu Geologii z prezesem Mieczysławem Mrozowskim, Wyższego Urzędu Górniczego z prezesem — Edmundem Grabowskim, Najwyższej Izby Kontroli z dyrektorem Zespołu — Janem Klimaszewskim oraz Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów, Przed posiedzeniem posłowie otrzymali na piśmie obszerne materiały informacyjne o realizacji planu i budżetu w roku 1965 opracowane przez Ministerstwo Górnictwa i Energetyki, Centralny Urząd Geologii, Wyższy Urząd Górniczy jak również materiały Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#">Uwagi Zespołu Górnictwa i Energetyki NIK do sprawozdania Ministerstwa Górnictwa i Energetyki z wykonania planu i budżetu w 1965 roku przedstawił dyrektor Zespołu - Jan Klimaszewski:</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#">Ministerstwo Górnictwa i Energetyki wykonało pomyślnie podstawowe zadania ustalone w NPG w roku 1965. Wydobycie węgla było wyższe niż w r.1964, jak również wyższe aniżeli przewidywał, plan. Po raz pierwszy resort wykonał zadania wydobywcze bez uciekania się do pracy w dni niedzielne i świąteczne.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#">Rok 1965 charakteryzuje się szybszym wzrostem wydobycia węgla gazowo-koksowego, wyraźnie wzrósł zakres mechanicznej przeróbki węgla. Poprawa jakości węgla i jego struktury asortymentowej znalazły wyraz we wzroście średniej ceny zbytu.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#">Korzystny bilans paliwowy kraju pozwolił na dalszy wzrost eksportu węgla kamiennego.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#">Rok 1965 przyniósł dalszy wzrost wydobycia ropy. Poważnie wzrosły zasoby gazu ziemnego, którego wydobycie było jednak niższe wskutek nieprzygotowania się do odbioru gazu ziemnego przez przemysł chemiczny i ciężki oraz powolny rozwój gazyfikacji miast i osiedli.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#">Przemysł maszyn górniczych wykonał zadania produkcyjne; wyraźna była poprawa zaopatrzenia w części zamienne.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#">Na tle niewątpliwych osiągnięć w realizacji planu roku 1965 zwrócić należy uwagę na niektóre niedociągnięcia. Do najważniejszych należy problem inwestycji. Wprawdzie limit inwestycyjny w przemyśle węgla kamiennego został wykonany w 101 proc., to jednak nie wykonano zadań w zakresie przyrostu planowanych zdolności produkcyjnych. Poważnie wzrósł koszt budowy poszczególnych obiektów w stosunku do pierwotnie założonych wartości kosztorysowych; było to spowodowane m. in. licznymi zmianami rozwiązań technicznych obiektów, jak również kosztami związanymi z usuwaniem usterek. Wprowadzenie do planu nadmiernej ilości obiektów prowadziło do koncentracji środków i przedłużenia okresu budowy poszczególnych obiektów.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#">Celem usprawnienia procesów inwestycyjnych należałoby:</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#">- usprawnić zasady i tryb programowania i opracowywania dokumentacji technicznej, w szczególności dokumentacji geologicznej;</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#">- dążyć do dalszej koncentracji inwestycji przez zapewnienie, dla podstawowych zadań inwestycyjnych potencjału przerobowego, terminowego wykonania robót poprzez rygorystyczne przestrzeganie cykli budowy, pełne zabezpieczenie limitów dla planowanych zakresów rzeczowych;</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#">- zwiększyć rolę służb inwestycyjnych w dziedzinie nadzoru nad, prawidłowością rozliczania i kształtowania się kosztów inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#">Pomimo postępującej koncentracji frontu robót górniczych, w kopalniach nadmierna jest nadal jeszcze rezerwa frontu ścianowego w stosunku do wielkości frontu czynnego. Wymaga to podjęcia kroków zmierzających do prawidłowego obliczania realnej wielkości tej rezerwy i ustalania jej na racjonalnym poziomie.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#">Większą uwagę należy zwrócić na wdrażanie nowych typów maszyn i urządzeń do kopalń węgla kamiennego, jak i dla realizacji wzrastających zadań geologii w dziedzinie poszukiwania ropy i gazu.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#">W zakresie elektryfikacji wsi istnieją jeszcze możliwości większego wykorzystania energii elektrycznej dla potrzeb produkcji rolnej. Przeszkodę w tym zakresie stanowi niedostateczny stan techniczny wybudowanych sieci energetycznych dla wsi. Ministerstwo Rolnictwa wspólnie z Ministerstwem Górnictwa i Energetyki powinno opracować program przedsięwzięć w zakresie modernizacji sieci elektrycznej, jak i właściwej jej konserwacji. Gospodarka gazowniczą również wymaga jednolitego kierownictwa i koordynacji. Należy zapewnić również warunki szerszego wykorzystania w gazownictwie gazów płynnych jak i posiadanych zasobów gazu ziemnego, W dziedzinie geologii, zwłaszcza w poszukiwaniu ropy i gazu, konieczne jest bardziej dokładne rozpoznanie budowy geologicznej kraju, jak i stanu organizacyjnego przedsiębiorstw i ich zaplecza technicznego. W tym zakresie konieczne jest nawiązanie bliższej współpracy między Ministerstwem Górnictwa i Centralnym Urzędem Geologii.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#">Koreferat stałej Podkomisji Górnictwa, Geologii i Energetyki przedstawiła poseł Teresa Gąsiorkiewicz (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#">Rok 1965 przyniósł: pomyślne wykonanie przez przemysł węgla kamiennego zadań ilościowych z jednoczesną poprawą jakości węgla. Dzięki lepszej organizacji pracy i modernizacji kopalń zadania te zrealizowano bez uciekania się do pracy w niedziele i święta.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#">Potrzeby wszystkich odbiorców krajowych na paliwo i energię w roku 1965 w zasadzie były zaspokojone. Osiągnięto wysoki poziom eksportu węgla.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#">Począwszy od roku 1964 zapotrzebowanie przemysłu węglowego na maszyny i urządzenia górnicze produkowane seryjnie są w zasadzie w pełni pokrywane. W zakresie urządzeń o jednostkowym charakterze, sytuacja ta nie została jeszcze opanowana.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#">Pewną poprawę zanotowano w dziedzinie gospodarki remontowej; dużo lepsze było pokrycie zapotrzebowania na części zamienne.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#">Resort przywiązuje wielką wagę do realizacji planu postępu technicznego; niedostateczna jest jednak jeszcze wymiana doświadczeń, szczególnie w zakresie rozpowszechniania wniosków racjonalizatorskich pomiędzy zjednoczeniami i kopalniami.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#">Już przy rozpatrywaniu wykonania planu za rok 1964 Komisja zgłaszała uwagi pod adresem resortu górnictwa i energetyki, dotyczące usprawnienia organizacji pracy na dole, usprawnienia transportu pionowego i lepszego wykorzystania maszyn i urządzeń górniczych. Konieczność dalszej poprawy organizacji pracy - to postulat nadal aktualny. Niedostateczne jest jeszcze wykorzystanie zdolności produkcyjnej frontu ścianowego, zbyt wolno wprowadza się do eksploatacji wydajniejsze typy maszyn i urządzeń. Usprawnienia wymagają dostawy wody pitnej i przemysłowej dla kopalń. W szerszym stopniu stosować należy profilaktyczne zabezpieczenie budynków na terenach górniczych.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#">W świetle przeprowadzonych kontroli NIK nasuwa się konieczność skoncentrowania uwagi na problemach gospodarki inwestycyjnej resortu.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#">Koordynacji i poprawy wymagają również zagadnienia związane z elektryfikacją wsi. W ostatnich latach przeznacza się na ten cel znacznie większą ilość środków, ale nie są w pełni zabezpieczone dostawy materiałów i wykonawstwo, W roku 1965 Wyższy Urząd Górniczy kontynuował swoją działalność w zakresie nadzoru i kontroli nad przedsiębiorstwami górniczymi. Wprowadzono wiele usprawnień organizacyjno-technicznych, jak również opracowano szereg nowych aktów legislacyjnych, m. in. projekt ustawy o urzędach górniczych. Przeprowadzono 35.271 inspekcji Zakładów górniczych. Zatwierdzono na stanowiska w kierownictwie i dozorze ruchu, zakładów górniczych 14.126 osób. Działające przy okręgowych urzędach górniczych komisje dyscyplinarne udzieliły 135 upomnień. 71 nagan, 96 zawieszeń w pełnieniu czynności, 3 osoby pozbawiono na stałe prawa do pełnienia określonych czynności.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#">Analiza stanu zagrożeń oraz wypadkowości w zakładach górniczych pozwala na stwierdzenie, że stan bezpieczeństwa pracy w górnictwie w roku 1965 uległ dalszej poprawie. Zmniejszyła się ilość zawałów, pożarów i przypadków przedarcia się wód podziemnych w zakładach górniczych. Znaczne postępy uzyskano w stosowaniu metody odgazowania pokładów węgla, poprawiło się zaopatrzenie kopalń w szczególności w taśmy trudnopalne i rurociągi wodne. Nastąpiła również poprawa ochrony zdrowia załóg górniczych, Pomimo niewątpliwie ogólnej poprawy nadal mamy do czynienia ze zbyt dużą jeszcze ilością wypadków przy pracy w górnictwie.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#">Reasumując, należy podkreślić, że zadania resortu górnictwa i energetyki oraz Wyższego Urzędu Górniczego wykonane w roku 1965 pomyślnie, Z uznaniem należy podkreślić wkład wszystkich załóg górniczych w poprawę, jaka nastąpiła w stanie gospodarki paliwowo-energetycznej kraju.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#">Koreferat do sprawozdania z wykonania planu i budżetu w. 1965 r. przez Centralny Urząd Geologii złożył w imieniu podkomisji poseł Stanisław Pawłowski (bezp).:</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#">W dziedzinie poszukiwań ropy i gazu plan rzeczowy i finansowy w 1965 r. wykonany został z dużą nadwyżką. W stosunku do założeń NPG przekroczono dwukrotnie plan dokumentacji zasobów złóż ropy naftowej i 1,5 raza - plan dokumentacji zasobów złóż gazu. Ogólnie należy ocenić wysoce pozytywnie przyrost zasobów w omawianym okresie.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#">Po przezwyciężeniu początkowych trudności z opanowaniem techniki wierceń głębokich, w 1965 r. nastąpiła w tej dziedzinie istotna poprawa.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#">Rok 1965 przyniósł również znaczne efekty w zakresie ogólnego rozpoznania geologicznego terenu Polski; zaangażowanie badawcze placówek CUG poważnie się pogłębiło.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#">Na tle tych pozytywnych wyników tym bardziej niepokoją dostrzeżone przez Najwyższą Izbę Kontroli zjawiska świadczącego o spadku efektywności prac geologicznych. Centralny Urząd Geologii i Ministerstwo Górnictwa muszą pogłębić współpracę w zakresie poszukiwań, aby doprowadzić do zwiększenia efektywności ba. dań geologicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#">Wyeliminować również należy występujące jeszcze niedomogi organizacyjne; wiele odwiertów zbyt długo oczekuje na wypróbowanie. Niedostateczne jest umaszynowienie i niedostateczna organizacja zaplecza technicznego geologii.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#">Nie jesteśmy jeszcze przygotowani do rekonstrukcji parku maszynowego geologii na bazie produkcji krajowej. Niezbędna jest większa koordynacja poczynań ośrodków projektowo-konstrukcyjnych Ministerstwa Górnictwa i Energetyki z CUG. Chodzi przede wszystkim o jak najracjonalniejsze wykorzystanie poważnych kwot przeznaczonych w najbliższej przyszłości na prace badawcze geologii i o jak najszybsze efekty gospodarcze poszukiwań.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#">Na pytania posłów: Józefa Niedźwieckiego (PZPR), Jerzego Bukowskiego (bezp.), Łucji Matuszewskiej (bezp.), Józefa Trojoka (PZPR), Stanisława Prüfera (PZPR), Mirosława Zawadzkiego (PZPR), Antoniego Robaka (ZSL), Edwarda Owczarka (PZPR), odpowiedzi udzielił Minister Górnictwa i Energetyki - Jan Mitręga.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#">Minister Górnictwa i Energetyki - Jan Mitręga:</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#">W bieżącej 5-latce przewiduje się wydatkowanie 2,5 raza większych środków na inwestycje w przemyśle naftowym w porównaniu do ubiegłej 5-latki. Prawidłowe wykorzystanie tych kwot nie będzie sprawą łatwą, jednak resort podjął wszelkie możliwe kroki dla maksymalnego zwiększenia wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#">W przemyśle węglowym istniejące zjawisko przekraczania kosztorysów w budowie niektórych kopalń nowych wynika z poważnego zmniejszenia zakresu budowy nowych kopalń, przy zwiększeniu ustalonego pierwotnie planu wydobycia. W związku z tym wystąpiła konieczność przepracowania na nowo planów budowy nowych kopalń w celu, dostosowania ich do zwiększonego poziomu wydobycia węgla, co podrożyło kosztorysy; wystąpiła też konieczność większych inwestycji w starych kopalniach dla ich rekonstrukcji.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#">Niedostosowanie sieci dostarczającej energię elektryczną na wieś do rosnącego zapotrzebowania wsi na energię przemysłową wynika stąd, iż Zjednoczenie Elektryfikacji Wsi, budując linie nie brało pod uwagę rosnących potrzeb wsi w zakresie licznych urządzeń elektrycznych. Na cele elektryfikacji wsi państwo przeznacza poważne środki; niezbędne jest usprawnienie planowania jakości elektryfikacji wsi.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#">Górnictwo dysponuje dostateczną ilością maszyn i urządzeń, górniczych dla zapewnienia rosnących potrzeb mechanizacji. Trudności występują z obudową w związku z przechodzeniem na pokłady na coraz większych głębokościach. Ostatnio zakupiona została licencją na produkcję stojaków górniczych; po rozwinięciu krajowej produkcji tych urządzeń, trudności z obudową poważnie się zmniejszą. W zakresie produkcji maszyn i urządzeń górniczych rok 1965 przyniósł opracowanie wielu bardzo nowoczesnych, racjonalnych konstrukcji. Poziom tej gałęzi przemysłu podnosi się z roku na rok.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#">Nie do końca rozwiązana jest sprawa wykorzystania rosnących ilości gazu ziemnego. Podstawowym odbiorcą tego gazu powinien być przemysł, tymczasem obserwujemy zjawisko niedoceniania przez przemysł korzyści wynikających do użytkowania gazu. Z zasady brak realizacji planu odbioru gazu ze strony przemysłu.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#">Drugim odbiorcą gazu jest gospodarka komunalna. Plany w tej dziedzinie są przekraczane, a bieżący plan 5-letni zakłada dalszy poważny wzrost gazyfikacji miast. Poważnym sprzymierzeńcem przemysłu gazowniczego są rady narodowe, które pomagają w rozwoju gazyfikacji mieszkań.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#">W sferze rozważań znajduje się obecnie problem jak najracjonalniejszego wykorzystania odpadów węgla kamiennego, które w związku z rosnącym wydobyciem poważnie wzrastają. Zapasy węgla w zakładach przemysłowych utrzymują się na wysokim poziomie. Rozważania m. in. idą w kierunku znalezienia najbardziej ekonomicznego z punktu widzenia interesu gospodarki narodowej produkowania energii elektrycznej. Badania z tego zakresu są w pełnym toku, chodzi bowiem o ustalenie jak najsłuszniejszych rozwiązań dla produkcji energii w roku 1967 i na dalsze lata.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#">Resort górnictwa uzyskuje dobre wyniki w walce z nadmiernym zanieczyszczaniem powietrza atmosferycznego. Jego działalność w tej dziedzinie koncentruje się głównie na terenie GOP oraz Łodzi. Na terenie GOP nie wszystkie działające tam przemysły podejmują dostateczne środki dla walki z zanieczyszczaniem powietrza.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#">Górnictwo węglowe, najbardziej doświadczone i posiadające najlepiej rozwinięte zaplecze naukowe i techniczne przygotowane jest do zwiększenia zakresu pomocy dla innych gałęzi górnictwa. Pomoc ta dotyczy: rozeznania naukowego, wyposażenia w park maszynowy, opracowania dokumentacji budowy nowych mocy produkcyjnych w oparciu o najnowocześniejsze osiągnięcia nauki i techniki górnictwa.</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#komentarz">(DYSKUSJA)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełWacławMońka">W świetle danych o rozwoju przemysłu energetycznego w roku 1965, a także uwag zawartych w materiale Najwyższej Izby Kontroli, rozważenia wymaga problem...</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełWacławMońka">... zaopatrzenia rolnictwa w energię elektryczną. Elektryfikacja wsi realizowana przez dwa piony - elektryfikacyjny i energetyczny - prowadzi do tego, że zakłady energetyczne przejmują bazę przygotowaną w zasadzie tylko dla celów oświetleniowych, nieprzystosowaną natomiast dla celów energetycznych.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PosełWacławMońka">Minister Górnictwa i Energetyki uznaje wprawdzie, że na przyszłość korelacja działalności obu tych pionów jest niezbędna, już obecnie jednakże zakłady energetyczne powinny dokonać szeregu usprawnień w sieci przesyłowej, obejmującej wsie dawniej zelektryfikowane; chodzi głównie o wzmocnienie linii średniego i niskiego napięcia w celu zapobiegania awariom. Awarie powstające w wyniku włączania urządzeń energetycznych, są niezmiernie dokuczliwe; awaria występująca w jednym miejscu powoduje niejednokrotnie wyłączenie całego rejonu. Nie trzeba dowodzić jak bardzo poważnie wpływa to na ograniczenie poboru energii elektrycznej przez wieś i na instalowanie urządzeń elektrycznych przez rolników.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PosełWacławMońka">Pozostało do zelektryfikowania 24 proc. wsi. Należałoby już obecnie przewidzieć w dokumentacji elektryfikacyjnej, że wieś korzystać będzie z silników dużej mocy. Do tych potrzeb trzeba również dostosować już istniejącą sieć.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PosełWacławMońka">Odrębnym problemem jest jakość dostarczanych rolnictwu urządzeń elektrycznych. Z punktu widzenia poboru energii i kosztów z tym związanych opłaca się rolnikom np. korzystanie z parników elektrycznych. Z uwagi jednak na ich jakość użytkownicy wracają do parników węglowych.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PosełWacławMońka">Wydaje się, iż przy elektryfikacji wsi w pierwszym rzędzie powinny być uwzględnione rosnące potrzeby produkcyjne. Wymaga to zapewnienia dostaw energii bez przerw. Realizacją tego zadania powinien się zająć pion produkcyjny, tj. zakłady energetyczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełJanDubis">Zakłada się w bieżącym 5-leciu wydatny rozwój wiertnictwa i eksploatacji złóż ropy naftowej; nasuwa się konieczność bardziej precyzyjnego określenia wielkości zasobów złóż i ustalenia na tej podstawie założeń eksploatacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełJanDubis">Ze względu na to, iż niektóre złoża charakteryzują się niewielkimi rozmiarami i nie wymagają głębokich wierceń, ich rozpoznanie można by powierzyć zakładom eksploatacyjnym bez angażowania poszukiwawczych służb geologicznych, które wysiłek swój winny skierować na realizację poważniejszych zadań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełWładysławKądziołka">Staraniem resortu oraz rozbudowanej i aktywnie działającej sieci inspektorów społecznych bhp, osiągnięto obniżenie się ilości wypadków najcięższych w górnictwie. Pozostaje natomiast nadal jeszcze dość wysoki wskaźnik wypadków kategorii drugiej i trzecie. Resort powinien nadal poszukiwać sposobów i dróg zainteresowania nadzoru poprawą sytuacji również i w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełWładysławKądziołka">Należy również zwrócić większą uwagę na potrzebę przeciwdziałania pylicy, szczególnie w dolnośląski, górnictwie węglowym. Należy Szukać nowych metod przeciwdziałania powstawaniu tej choroby.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełWładysławKądziołka">Na Dolnym Śląsku mają być tworzone tytułem eksperymentu wielozakładowe przedsiębiorstwa węglowe. W tamtejszym środowisku górniczym budzi to pewne wątpliwości. Tego rodzaju reorganizacje powinny być dokonywane w oparciu o dokładną analizę oczekiwanych efektów ekonomicznych i produkcyjnych z uwzględnieniem wyników dokonanego przed kilku laty połączenia dwóch kopalń dolnośląskich w jedno przedsiębiorstwo.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PosełWładysławKądziołka">Wytyczne na bieżącą 5-latkę zakładają duży wzrost wydajności pracy w dolnośląskich kopalniach węglowych przy zastosowaniu nowoczesnych maszyn. Interesujące byłoby, jaki rodzaj nowoczesnych maszyn będzie mógł być zastosowany w warunkach dolnośląskich kopalń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełJerzyBukowski">W roku 1965 spotykamy się w resorcie górnictwa i energetyki ze zjawiskiem nowym: globalny plan produkcji został przekroczony, a możliwości zbytu są ograniczone. Zrozumiałe staje się w tych warunkach położenie większego nacisku na zagadnienia jakościowe produkcji; z drugiej strony niezbędne jest podjęcie wnikliwej analizy, czy nadwyżka produkcji nad zużyciem nie jest pozorna, czy nie ma błędów w dystrybucji i czy wszystkie potrzeby zostały zaspokojone. Ta problematyka powinna być wnikliwie rozważoną przez Komisję przy rozpatrywaniu projektu planu na rok następny.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełJerzyBukowski">Przy zmniejszeniu nacisku na ilościową realizację planu, resort powinien niewątpliwie więcej uwagi poświęcić rozwojowi i dalszej modernizacji urządzeń przeróbczych w górnictwie węglowym. Trzeba bowiem nieustannie pamiętać o tym, ile kosztuje nas wożenie bezkaloryjnych jednostek, a także podgrzewanie palenisk przemysłowych, zasilanych węglem nieodpowiedniej jakości.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełJerzyBukowski">Zagadnień wydobycia i wykorzystania węgla kamiennego i brunatnego nie można oceniać na podstawie danych jednego roku. Nie wydają się słuszne sugestie, że należy ograniczyć inwestycje w górnictwie węglowym; trzeba inwestować, ale zarazem uważać, jaki to ma być rodzaj inwestycji. Powinny to być inwestycje zmierzające przede wszystkim ku poprawie jakości.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PosełJerzyBukowski">Wydaje się nie w pełni uzasadnione twierdzenie o nasyceniu potrzeb odbiorców mocy energetycznej. Był taki okres, kiedy przy występujących po raz pierwszy luzach w gospodarce energetycznej, występował również niedobór mocy. Trudno twierdzić z pewnością, iż przyczyną były tu zakłócenia atmosferyczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełFeliksDębski">Stan sieci energetycznej na wsi wymaga poprawy. Są liczne przypadki, kiedy równocześnie kilku odbiorców włącza urządzenia elektryczne do sieci. Cała wieś pozostaje wówczas bez światła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełPiotrNowakowski">Wzrastające zadania przemysłu naftowego związane są z równie poważnymi zadaniami w zakresie wyposażenia w sprzęt do opróbowania otworów. Według danych NIK, krajowa produkcja nowych typów urządzeń wiertniczych nie rokuje wielkich nadziei. Zapewnienie odpowiedniego sprzętu, również do prac geofizycznych, jest problemem, któremu resort powinien poświęcić należytą uwagę.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełPiotrNowakowski">Resort górnictwa i energetyki powinien w większym niż dotychczas stopniu dopomóc górnictwu podległemu innym resortom; chodzi m. in. o zapewnienie dostaw nowoczesnego sprzętu przystosowanego do potrzeb tych działów górnictwa.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełPiotrNowakowski">Poseł Stanisław Prüfer (PZPR): Trudno jest argumentować wobec wyborców, że zaopatrzenie rolnictwa w energię elektryczną, dlatego jest niezadowalające, ponieważ elektryfikacją wsi zajmują się dwie organizacje podległe różnym resortom. Należy opracować szczegółowy program zwiększenia dostaw mocy energetycznej dla rolnictwa; program ten powinien być realizowany przez zakłady energetyczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosEdwardOwczarek">Na spotkaniach z wyborcami padają pytania, czy dostateczne jest geologiczne rozeznanie złóż, węglowych. Nadmierna obecność kamienia w węglu jest jedną z głównych przyczyn powstawania groźnej choroby górniczej - pylicy. Zachorowalność na pylicę jest wciąż jeszcze duża.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosEdwardOwczarek">Poseł Mirosław Zawadzki (PZPR) : W dalszym ciągu występują zahamowania w dostawach gazu płynnego dla gospodarstw domowych. Jest faktem, że przy wzrastającej produkcji tego gazu, dostawy, się nie zwiększają. Zaniedbano sprawy produkcji butli, reduktorów i urządzeń do rozlewu gazu.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosEdwardOwczarek">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: prezes Centralnego Urzędu Geologii Mieczysław Mrozowski, prezes Wyższego Urzędu górniczego Edmund Grabowski oraz minister Górnictwa i Energetyki — Jan Mitręga.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PosEdwardOwczarek">Prezes WUG — Edmund Grabowski przedstawił posłom tablice, ilustrujące graficznie wypadkowość pracy w górnictwie; jak wynika Z przedstawionych danych na przestrzeni ostatnich lat poważnej poprawie uległ stan bezpieczeństwa i higieny pracy w górnictwie. Sprawa ta stale leży w centrum zainteresowania zarówno resortu, jak i kierownictw i organizacji robotniczych w kopalniach. Nieograniczone środki, jakie otrzymuje górnictwo na walkę z zagrożeniem wypadkowym, pozwalają na rozwijanie wszechstronnej działalności, wobec rozszerzania się zakresu mechanizacji prac w kopalniach, wobec instalowania coraz to nowych urządzeń, poważnego znaczenia nabiera też przeciwdziałanie ewentualnościom nowych, trudnych jeszcze do przewidzenia zagrożeń.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PosEdwardOwczarek">Ulega zwiększeniu zakres działalności rehabilitacyjnej w stosunku do poszkodowanych w wypadkach.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PosEdwardOwczarek">Znaczne osiągnięcia uzyskane zostały też w walce z zagrożeniami chorobowymi, zwłaszcza z pylicą, której wykrywalność znacznie wzrosła.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#PosEdwardOwczarek">Dla osiągnięcia dalszej poprawy w stanie bezpieczeństwa i higieny pracy w górnictwie, resorty, w których gestii znajdują się kopalnie, opracowały długofalowe programy z tego zakresu programy te po zaopiniowaniu przez Państwową Radę Górniczą; zostaną przedstawione do aprobaty rządowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwiecki">Głęboko i wnikliwie opracowane materiały przedstawione przez podkomisję, jak również dyskusja pozwalają na stwierdzenie, że resort górnictwa i energetyki wykonał w 1965 r. podstawowe zadanie, wynikające z planu. Znacznemu przekroczeniu uległ plan wydobycia węgla, w związku z czym powstała nowa sytuacja w gospodarce krajowej, która dysponuje obecnie pewnymi nadwyżkami węgla i energii elektrycznej. Nie upoważnia nas to jednak do nadmiernego optymizmu. Nadal stosunkowo niskie, jest zużycie energii elektrycznej w Polsce na głowę ludności (18-te miejsce w Europie), dalecy też jesteśmy jeszcze pełnego nasycenia rynku wiejskiego w węgiel. Stwierdzić jednak należy, iż pozytywnym zjawiskiem jest wyeliminowanie dotychczas występujących trudności w wydobyciu węgla, jak i to, że zwiększone wydobycie osiągane jest bez pracy w niedziele i święta. Jest to poważne osiągnięcie resortu górnictwa, załóg w kopalniach i rad robotniczych.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwiecki">W 1965 r. uległa też poważnej poprawie struktura wydobycia węgla. Przejawia się to m. in. w uzyskiwaniu węgla wyższej jakości, jak też w rosnącym udziale węgli gazowo-koksujących w ogólnym wydobyciu. Osiągnięcia górnictwa zaprzeczyły też początkowym obawom, że rosnąca mechanizacja prac górniczych grozi zmniejszeniem ilości węgla grubego. Ilość tego węgla stale wzrasta.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwiecki">Pozytywnie należy ocenić poważne osiągnięcie górnictwa w zwiększaniu bezpieczeństwa i higieny pracy w kopalniach. Rezultaty te nie mogą jednak zadowolić; szczególną uwagę należy w dalszym ciągu zwracać na zmniejszanie wypadkowości, jak również na walkę z pylicą.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwiecki">Rok 1965 przyniósł też znaczne osiągnięcia w energetyce; między innymi przejawiało się to w stosunkowo niewielkiej ilości i ograniczonym zasięgu wyłączeń. W dalszym ciągu jednak dalecy jesteśmy od pełnego zaspokojenia potrzeb w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwiecki">W pełni został zrealizowany plan poszukiwań ropy naftowej, co jest tym korzystniejszym zjawiskiem, gdyż rok 1965 był pierwszym rokiem realizacji na szeroką skalę zakrojonego programu poszukiwawczego.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwiecki">Na tym tle ogólnie pozytywnej realizacji zadań planu w resorcie górnictwa, tym bardziej zwraca uwagę niedostateczne jeszcze wykorzystacie potencjału przemysłu maszyn i urządzeń górniczych; dotyczy to zarówno Ministerstwa Górnictwa, jak i innych zainteresowanych górnictwem resortów. Komisja na to zjawisko wielokrotnie już zwracała uwagę i w dalszym ciągu widzi potrzebę pogłębienia. koordynacji działania wszystkich zainteresowanych czynników, mającą na celu podniesienie jakości i zwiększenie nowoczesności produkowanych urządzeń i lepszego wykorzystania maszyn fabryk produkujących maszyny i urządzenia górnicze.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwiecki">W dalszym ciągu zwracać trzeba jeszcze większą uwagę na ekonomikę produkcji. Dotyczy to zarówno górnictwa, jak i energetyki.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwiecki">Dyspozycja mocy powinna obciążać przede wszystkim te elektrownie, które dają najbardziej ekonomicznie efektywną produkcję (elektrownie pracujące na węglu brunatnym, nowoczesne elektrownie zawodowe i przemysłowe) niezależnie od ich przynależności organizacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwiecki">Uregulowania wymaga też postulowana już przez Komisję sprawa zwiększenia wpływu energetyki na pracę Zjednoczenia Elektryfikacji Wsi, podległemu Ministerstwu Rolnictwa.</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwiecki">Poważnym problemem jest zwiększenie efektywności wierceń. Na geologię przeznacza się bardzo duże środki, rośnie więc znaczenie ich racjonalnego wykorzystania. Na czoło wysuwają się sprawy organizacyjne, co do których można mieć wiele zastrzeżeń. Ministerstwo Górnictwa oraz Centralny Urząd Geologii na te zagadnienia zwrócić powinny szczególną uwagę.</u>
          <u xml:id="u-9.10" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwiecki">Wiele spraw poruszanych w dyskusji było już przedmiotem dezyderatów Komisji. Dotyczy to m. in. naukowo-technicznej pomocy górnictwa węglowego dla innych branż górniczych, organizacji gazownictwa itd. Komisja oczekuje na decyzje sprzyjające rozwiązaniu tych problemów.</u>
          <u xml:id="u-9.11" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwiecki">Ogólnie należy ocenić pozytywnie działalność resortu górnictwa i energetyki w 1965 r. i uznać, iż resort ten dobrze przygotował się do realizacji bieżącej 5-latki. Pozytywnie też przebiegała realizacja zadań 1965 r. w Centralnym Urzędzie Geologii i Wyższym Urzędzie Górniczym.</u>
          <u xml:id="u-9.12" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwiecki">Komisja przyjęła sprawozdanie z wykonania planu i budżetu w 1965 r. przez Ministerstwo Górnictwa i Energetyki, Centralny Urząd Geologii i Wyższy Urząd Górniczy.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>