text_structure.xml 24.3 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#">W dniu 3 listopada 1965r. Komisja przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa, obradująca pod przewodnictwem posła Jerzego Bukowskiego (bezp.), rozpatrzyła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu za 1964 r. w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego oraz zbadała przebieg realizacji planu w tym resorcie W okresie trzech kwartałach 1965 r.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego z Ministrem - Januszem Hrynkiewiczem i podsekretarzem stanu - Franciszkiem Kaimem. dyrektor Zespołu NIK - Edward Demidowski, przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Urzędu Rady Ministrów i Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#">Uwagi Najwyższej Izby Kontroli do sprawozdania rządu z wykonania planu i budżetu państwa za 1964 r. w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego przedstawił dyrektor Zespołu NIK - Edward Demidowski.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#">Podstawowe zadania wynikające z planu na 1964 r. zo...</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełJózefTrojok">... przez Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego wykonane. Tempo produkcji przemysłowej było w resorcie szybsze niż</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#komentarz">(nieczytelne)</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełJózefTrojok">myślę; odnosi się to zwłaszcza do przemysłu masz[nieczytelne] pił wzrost produkcji wielu poszukiwanych i waż[nieczytelne] wyrobów. Z nadwyżką zrealizowano zadania [nieczytelne] w działalności resortu stwierdza się pewne nie [nieczytelne] nieprawidłowości wpływające ujemnie na uzyskane [nieczytelne] W 1964 produkcja w przemyśle ciężkim wzrosła o 10 proc., w tym w przemyśle maszynowym o 12 proc. Jeszcze wyższy był przyrost produkcji w takich gałęziach, jak przemysł okrętowy, automatyki, elektroniczny, budowy urządzeń chemicznych. Pomyślne na ogół wyniki w realizacji zadań planowych, a także dodatkowych, uzyskało hutnictwo. W produkcji niektórych wyrobów resort nie osiągnął jednak założonych w planie wskaźników. Niewywiązywanie się z zadań przez kilka kolejnych lat obserwuje się w produkcji niektórych obrabiarek skrawających i do obróbki plastycznej, silników okrętowych oraz samochodowych silników wysokoprężnych.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PosełJózefTrojok">Szereg krytycznych uwag nasuwa jakość produkcji niektórych wyrobów. Na ten stan rzeczy wpłynęły w znacznym stopniu nieprawidłowości w fazie przygotowania produkcji, zbyt powolna poprawa technologii i dyscypliny technologicznej, a także niewłaściwa organizacja i praca działów kontroli technicznej. Dotyczy to zwłaszcza produkcji samochodów ciężarowych, maszyn i sprzętu rolniczego, narzędzi, łożysk tocznych, przyrządów pomiarowych, jak również niektórych artykułów rynkowych. Wzrosłą w roku ubiegłym ilość reklamacji odbiorców z tytułu niewłaściwej jakości wyrobów walcowanych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PosełJózefTrojok">Sprawy jakości stanowiły przedmiot szczególnego zainteresowania resortu, który podjął szereg wysiłków i decyzji, zmierzających do uzyskania w tej dziedzinie radykalnej poprawy.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PosełJózefTrojok">Rok 1964 przyniósł dalszą aktywizację eksportu w przemyśle ciężkim. Wydatny był wzrost eksportu maszyn i urządzeń, mniejszy - eksportu surowców i materiałów. Eksport artykułów przemysłowych szerokiego użytku nie stanowił jeszcze w ogólnej puli eksportu MPO poważniejszej pozycji. Równocześnie poziom eksportu maszyn rolniczych, budowlanych i drogowych, sprzętu elektrotechnicznego i elektronicznego oraz optyczno-precyzyjnego jest stosunkowo niski i nie odpowiada w pełni istniejącym możliwościom od strony mocy produkcyjnych. Z ujemnych zjawisk w 1964 r. wymienić należy także niepełną realizację planu eksportu na rynki kapitalistyczne, a także szereg niedociągnięć w eksporcie kompletnych obiektów przemysłowych.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PosełJózefTrojok">Na tym odcinku postępu technicznego resort ma do odnotowania pewne pozytywne wyniki, ale wystąpiły różne nieprawidłowości; szereg problemów wymaga rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PosełJózefTrojok">Wymienić tu trzeba przede wszystkim przewlekłe tempo uruchamiania produkcji nowych wyrobów, powolne wprowadzanie postępowych technologii, niewykonywanie w pełni planów rozwoju techniki. Nie nastąpiła także poważniejsza zmiana w dziedzinie stosowania licencji, choć resort podjął kroki dla stworzenia lepszych warunków planowej działalności w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PosełJózefTrojok">W przemyśle maszynowym po raz pierwszy w skali całego naszego przemysłu - dokonano oceny poziomu technicznego produkcji. Podjęte na tej podstawie prace nad wieloletnimi branżowymi programami unowocześnienia produkcji maszynowej powinny stworzyć warunki hardziej sprzyjające postępowi na tym niezmiennie ważnym odcinku.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PosełJózefTrojok">Resort nie zrealizował w pełni planu inwestycyjnego, nie wykorzystał wszystkich posiadanych środków. Jest to problem, który powtarza się od kilku lat, głównie jeśli chodzi o roboty budowlano-montażowe. Opóźnienia w realizacji szeregu obiektów spowodowały wzrost zapasów niezagospodarowanych maszyn i urządzeń. W porównaniu z latami ubiegłymi nastąpiło pogorszenie w przygotowaniach wstępnych projektów inwestycji. Należy jednak podkreślić, że w I półroczu br. zapasy maszyn i urządzeń oczekujących na montaż bardzo poważnie się zmniejszyły.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PosełJózefTrojok">Resort kontynuował wysiłki zmierzające do usprawnienia gospodarki remontowej; wydatki na remonty były w 1964 r. o 4,8 proc. wyższe niż przewidywał plan. Mimo to notuje się nadal szereg istotnych niedociągnięć na tym odcinku. Niewystarczający był zwłaszcza rozwój specjalistycznych baz remontowych maszyn i urządzeń. W niektórych przedsiębiorstwach stan techniczny maszyn i urządzeń jest nadal niezadowalający.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PosełJózefTrojok">Mimo poważnego wzrostu produkcji części zamiennych dla motoryzacji, w wielu asortymentach występowały niedobory, utrudniające zaspokojenie potrzeb użytkowników. Niedobory wynikały z niedostosowanie produkcji niektórych asortymentów części do potrzeb, niedociągnięć w dystrybucji, a także nieprawidłowego stosowania części podczas remontów pojazdów. Resort podjął środki zmierzające do usprawnienia produkcji i obrotu.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PosełJózefTrojok">Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego skoncentrowało w 1964 r. uwagę na podstawowych problemach rozwoju ważnych branż przemysłu, nowoczesności, jakości, eksporcie porządkowaniu gospodarki materiałowej, osiągając na tym polu znaczne rezultaty. Równocześnie coraz więcej miejsca w pracach resortu zajmowała problematyka doskonalenia systemu planowania i zarządzania. Wiele uwagi poświęciło Ministerstwo właściwemu wykorzystaniu materiałów pokontrolnych NIK, wprowadzając między innymi jednolity w całym resorcie system ewidencji, obiegu i trybu załatwiania wystąpień NIK.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PosełJózefTrojok">Sprawozdanie nadzwyczajnej podkomisji do spraw wykonania planu i budżetu 1964 r. w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego przedstawił poseł Henryk Szafrański (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#PosełJózefTrojok">Podstawowe zadania produkcyjne w 1964 r. przemysł ciężki wykonał z dużą nadwyżką. Zasługuje na podkreślenie, że zadania planowe zrealizowały wszystkie przedsiębiorstwa i zjednoczenia zgrupowane w resorcie. Sprzyjała temu wysoka aktywność załóg, które podjęły liczne zobowiązania dla uczczenia IV Zjazdu Partii i 20 — lecia PRL.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#PosełJózefTrojok">Rok 1964 charakteryzował się ogólnym postępem produkcyjno — ekonomicznym w hutnictwie. Najwyższa dynamika rozwojowa cechowała stalownia, wzrosła zdolność produkcyjna wielkich pieców i walcowni. W latach.1961–1964 produkcja wyrobów walcowanych wzrosła o 19,2 proc., przy czym produkcja wyrobów ze stali jakościowej podniosła się w tym okresie o 43,6 proc. Znacznie poprawiło się zaopatrzenie gospodarki w te wyroby. Mimo ogólnego postępu i wzrostu produkcji w hutnictwie, ten dział gospodarki nie zrealizował wszystkich zamówień odbiorców. Nadal występowały niedociągnięcia w dziedzinie jakości wyrobów technicznych, co znajdowało wyraz w wielu reklamacjach odbiorców.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#PosełJózefTrojok">Hutnictwo żelaza i stali zrealizowało plan eksportu z 3 proc. nadwyżką. Plan eksportu do krajów kapitalistycznych zrealizowany został w 195 proc.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#PosełJózefTrojok">Natomiast niekorzystnie kształtują się wskaźniki realizacji postępu technicznego w hutnictwie. Wiele zadań o bardzo ważnym znaczeniu nie zostało zrealizowanych. Opóźnienia zanotowano przede wszystkim w pracach związanych z automatyzacją, mechanizacją oraz postępem technologicznym. Ulega także opóźnieniu realizacja niektórych ważnych obiektów inwestycyjnych w tym zwłaszcza w hucie im. Lenina.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#PosełJózefTrojok">Pozytywne rezultaty osiągnął przemysł maszynowy, realizując swe plany produkcji i eksportu z nadwyżką. Szczególnie wysokie tempo wzrostu produkcji zanotowano w przemyśle aparatury pomiarowej, elektronicznym i okrętowym. Stosunkowo słabiej wypada ocena dynamiki rozwojowej przemysłu obrabiarkowego, który w niektórych asortymentach nie wykonał po raz drugi z rzędu planu produkcji. Mimo to przemysł obrabiarkowy uzyskał pozytywne rezultaty eksportowe.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#PosełJózefTrojok">Obok przemysłu obrabiarek drugą branżą, która wymaga większej uwagi, jest przemysł budowy urządzeń chemicznych. Ten młody, szybko rozwijający się dział przemysłu nie jest jeszcze całkowicie ustabilizowany, boryka się z brakiem dostaw właściwych materiałów hutniczych, wysokiej jakości wyrobów walcowanych ze stali stopowej, z brakiem należytego wyposażenia i z trudnościami technologicznymi. Wspólny wysiłek resortów przemysłu ciężkiego i chemicznego powinien zmierzać do poprawy dyscypliny dostaw urządzeń i aparatury chemicznej. Niezbędny jest zarazem bardziej precyzyjny podział zadań pomiędzy oba resorty, lepiej należy wykorzystać moce produkcyjne. Domaga się także uporządkowania produkcja w wyspecjalizowanych zakładach pomp, zasuw i zaworów w celu zmniejszenia importu.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#PosełJózefTrojok">Z dużym uznaniem wyrazić się należy o rozwoju eksportu przemysłu maszynowego. W 1964 r. wywóz na rynki zagraniczne zwiększył się o 16 proc. w porównaniu z 1963 r. Nie został w pełni zrealizowany wywóz na rynki kapitalistyczne (niedobór 3,1 proc. w stosunku do planu). Znaczne były bowiem trudności z lokowaniem wyrobów na rynkach kapitalistycznych. W roku 1964 i w roku bieżącym uzyskano bogate doświadczenia w nawiązywaniu kontaktów zagranicznych i zawieraniu umów. Jednym z podstawowych warunków zwiększenia eksportu jest znaczne podniesienie jakości i niezawodności działania wyrobów eksportowych, znaczne zwiększenie odpowiedzialności producentów za staranne wykonanie i terminową realizację dostaw. Wydaje się nadal konieczne dalsze zbliżenie producenta do rynku, na który dostarcza on swe wyroby. Osiąganie coraz lepszych wyników eksportu, w tym zwłaszcza na rynki kapitalistyczne, Pozostaje nadal ważnym Zadaniem do rozwiązania przez resorty przemysłu ciężkiego i handlu zagranicznego.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#PosełJózefTrojok">Ubiegły rok i rok bieżący charakteryzują się w przemyśle maszynowym dużym wysiłkiem w kierunku zwiększenia zainteresowania przedsiębiorstw i załóg sprawami jakości i nowoczesności produkcji.</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#PosełJózefTrojok">Badania potwierdziły konieczność wprowadzenia znacznych zmian w procesach technologicznych, co jest jednym z podstawowych warunków otrzymania produkcji lepszej jakości.</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#PosełJózefTrojok">Na tym tle należy podkreślić ujemne zjawisko niepełnego wykonania zadań rozwoju techniki. Opóźnienia i braki w dokumentacji konstrukcyjnej, przewlekłe przeprowadzanie prób i badań przedłuża w konsekwencji na okresy od 3 do 7 lat lub nawet dłuższe cykle uruchamiania nowej produkcji. Należałoby podejmować energiczniejsze kroki celem usuwania tego rodzaju niedociągnięć i szybszego wprowadzania na warsztat wyrobów odpowiadających, w pełni wysokiemu standardowi światowemu. Tylko bowiem takie wyroby mają warunki konkurencji na rynku międzynarodowym.</u>
          <u xml:id="u-2.24" who="#PosełJózefTrojok">Resort notuje pewne pozytywne efekty w gospodarce materiałowej. Wyrazem tego jest spadek udziału kosztów materiałowych, w ogólnej sumie kosztów produkcji. Osiągnięcia na tym odcinku są w dużej mierze zasługą społecznej kontroli gospodarki materiałowej, która powinna być popularyzowana i rozwijana.</u>
          <u xml:id="u-2.25" who="#PosełJózefTrojok">Resort nie wykorzystał w 1964 r. będących do jego dyspozycji środków inwestycyjnych. Niekorzystnie przebiegała zwłaszcza realizacja inwestycji priorytetowych. Cykle budowy poszczególnych obiektów wydłużyły się znacznie w porównaniu z normatywami. Dużą winę za nienależyte przygotowanie inwestycji ponoszą inwestycje służby przedsiębiorstw i zjednoczeń; resort powinien zwiększyć nadzór w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-2.26" who="#PosełJózefTrojok">W 1964 r. poprawie uległy proporcje między wskaźnikami wzrostu produkcji, zatrudnienia, wydajności pracy i funduszu płac. Mimo to nie obyło się bez konieczności sięgnięcia do administracyjnych - metod ograniczania nieprzewidzianego w planie wzrostu zatrudnienia. Trzeba sobie jednak zdawać sprawę, że stosowanie administracyjnych częstokroć metod utrudnia dobrze pracującym zakładom realizację planowanych zamierzeń.</u>
          <u xml:id="u-2.27" who="#PosełJózefTrojok">Wyniki uzyskane przez resort są ogólnie biorąc dobre, Należy się za nie uznanie dla ponad 800-tysięcznej rzeszy hutników i metalowców, i dla kierownictwa resortu. Krytyczne uwagi mają na celu poszukiwanie sposobów rozwiązywania spraw trudnych.</u>
          <u xml:id="u-2.28" who="#PosełJózefTrojok">Następnie Minister Przemysłu Ciężkiego - Janusz Hrynkiewicz udzielił wyczerpujących odpowiedzi na około 60 pytań skierowanych pod adresem resortu na posiedzeniu Komisji Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa w dniu 30 września 1965 r. (por. BPS) 21 z dnia 1. X.65r.</u>
          <u xml:id="u-2.29" who="#komentarz">(DYSKUSJA)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełEdwardRuszkowski">Rok 1964 był okresem szczególnie napiętych zadań w dziedzinie wzrostu wydajności pracy. Samorządy robotnicze zakładów przemysłu ciężkiego skoncentrowały swoją uwagę na tym zagadnieniu, walcząc o właściwą organizację pracy. Starania te przyniosły rezultaty.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełEdwardRuszkowski">Na tle pomyślnych na ogół wyników działalności przemysłu ciężkiego tym bardziej niepokoi niewykonanie zadań w zakresie zabezpieczenia temu przemysłowi dostatecznej ilości licencji. Poważnie wzrasta eksport łożysk, równocześnie przemysł ciężki nie otrzymuje maszyn niezbędnych dla tej produkcji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełAntoniByczkowski">Użytkownicy maszyn rolniczych zgłaszają liczne zastrzeżenia, w sprawie jakości nie tyle samych maszyn, ile niektórych ich elementów. Producenci maszyn rolniczych powinni pozostawać w ściślejszym kontakcie z użytkownikami, aby móc lepiej, orientować się, jakie mankamenty i usterki występują najczęściej przy użytkowaniu maszyn. To samo dotyczy części zamiennych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełStanisławSulima">W hutnictwie nastąpiła znaczna poprawa, ciągle jednak znaczna jest ilość nietrafionych wytopów. Wiele jest do zrobienia w dziedzinie mechanizacji i automatyzacji różnych procesów produkcyjnych hutnictwa, szczególnie pracochłonnych i szkodliwych dla zdrowia. Sprawy te wymagają pilnego rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełStanisławSulima">Na spotkaniach z wyborcami słyszy się często skargi na niską jakość stali narzędziowej i szybko tnącej. W produkcji tej stali zachowywana jest zgodność z normami, niemniej jednak zużycie jej jest szybsze aniżeli stali importowanej. Wynika to z nieodpowiedniej obróbki plastycznej i termicznej.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełStanisławSulima">W zbyt małym stopniu realizowany jest postęp techniczny w odlewnictwie.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PosełStanisławSulima">Poseł Stanisław Prüfer (PZPR): Bilans zapotrzebowania na stal jest i będzie napięty. W tej sytuacji byłoby celowe, aby zapotrzebowania na małą ilość stali pokrywać w wyspecjalizowanej składnicy; powinna ona posiadać różne gatunki i profile stali dla sprawnego i szybkiego załatwiania drobnych zamówień. Wpłynęłoby to niewątpliwie na obniżenie ponadnormatywnych zapasów gromadzonych przez zakłady przy obecnym systemie dystrybucji stali.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PosełStanisławSulima">Wiele braków w dziedzinie jakości produkcji przemysłu ciężkiego wynika z nieprzestrzegania reżimów technologicznych i obowiązujących norm. Osiągnięcie poprawy na tym odcinku, to jedna z czołowych spraw wymagających rozwiązania. Należy oczekiwać, że opracowany przez resort program działania przyczyni się do wyeliminowania niedociągnięć.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PosełStanisławSulima">Są narzekania na brak części zamiennych, ale równocześnie nie konkretyzuje się jakich części brakuje. Poprawę w gospodarce np. częściami zamiennymi dla motoryzacji mogłoby przynieść opracowanie dokumentacji na wykonawstwo remontów taboru samochodowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełStanisławBaliński">Wieś potrzebuje dużych ilości takich wyrobów hutniczych, jak teowniki, ceowniki itp. Postawy materiałów hutniczych dla odbiorców wiejskich należy zwiększyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełTeresaGąsiorkiewicz">Różne są przyczyny niedostatecznej jakości produkcji w przemyśle ciężkim. Nie rozwiązana Pozostaje np. od dłuższego czasu sprawa zapewnienia przemysłowi łożyskowemu odpowiednich tarcz ściętych; na jakość taboru samochodowego wpływają ujemnie nieodpowiedniej jakości kadłuby do silników wysokoprężnych, stosowanych w „Starach”; niska jest też w tych pojazdach jakość aparatury paliwowo-wtryskowej. Na jakość wielu wyrobów wpływają nie tylko nierozwiązane sprawy wielkiego kalibru, lecz także niektóre sprawy drobne. I jedne i drugie powinny znajdować się w polu widzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełAndrzejBorodzik">Dla przemysłu chemicznego coraz większego znaczenia nabiera kontrola jakości produkcji. Wymaga to podjęcia na szerszą skalę produkcji aparatury pomiarowej. Należy wykorzystać szereg istniejących już ciekawych rozwiązań prototypowych lub małoseryjnych. Przemysł maszynowy na podstawie dotychczasowego dorobku elektroniki i optyki, jest w pełni predestynowany do podjęcia tego rodzaju skomplikowanej produkcji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełKazimierzKandzierski">Rozbudowywane są zakłady łożysk tocznych w Kraśniku. Wyposażenie zakładów w nowy park maszynowy pozwoli rozwinąć produkcję, w tym także na eksport. Przemysł łożysk tocznych boryka się jednak z trudnościami w dziedzinie tarcz ściernych i tarcz diamentowych, na które to sprawy należy zwrócić baczniejszą uwagę. Należy też załatwić wreszcie zakup specjalnych okularów ochronnych, niezbędnych do niektórych prac precyzyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełJerzyBukowski">Spraw rozwiązywania trudności powodujących straty w przemyśle ciężkim, a zarazem hamujących postęp i poprawę zaopatrzenia rynku, resort stawia również - i słusznie - na płaszczyźnie moralno-politycznej. Jest to kompleks złożonych zagadnień. Należy wziąć pod uwagę, że niejednokrotnie kierownictwo i cały kolektyw fabryczny wystawione są przy podejmowaniu, decyzji na ciężką próbę, na konflikt z własnym interesem. Np. podjęcie decyzji w sprawie odrzucenia dostaw materiałów złej jakości powodować może niewykonanie w pełni planu produkcyjnego, z czym przecież wiążą się premie. Podobne konflikty występują w dziedzinie kontroli międzyoperacyjnej. Oddziaływanie więc na załogi w kategoriach moralno-politycznych, wytworzenie w zakładach klimatu sprzyjającego sprawom jakości produkcji, moralnej presji w kierunku „dobrej roboty”, potępienie postawy beztroski i niechlujstwa, będzie niewątpliwie istotnym czynnikiem poprawy i postępu. W związku z tym w pełni uzasadniony jest apel do organizacji technicznych, związków zawodowych, organizacji partyjnych o pomoc w wytworzeniu właściwej atmosfery w zakładach.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełJerzyBukowski">Zastrzeżenia budzi - ze względów gospodarczych i społecznych — nadrabianie zadań eksportowych prostymi wyrobami (np. gwoździe) kosztem rynku wewnętrznego. Wywołuje to wiele niezadowolenia.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PosełJerzyBukowski">W działalności eksportowej, jak i w całej działalności produkcyjnej chodzi o gospodarczą skuteczność. Po prostu chodzi o to, by możliwie najmniejszym kosztem i w eksporcie, i na rynku wewnętrznym uzyskiwać jak najwyższa efekty. Te właśnie sprawy warto szerzej uwzględniać w codziennej praktyce.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PosełJerzyBukowski">Dodatkowych wyjaśnień udzielił Minister Przemysłu Ciężkiego - Janusz Hrynkiewicz.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PosełJerzyBukowski">Wyjaśnienia dotyczyły m. in. przemysłu obrabiarkowego, doskonalenia umiejętności licznej młodej kadry inżynieryjno-technicznej, od której w dużym stopniu zależy realizacja postępu technicznego w przemyśle maszynowym; pokonywania występujących niekiedy oporów w wykorzystywaniu zakupywanych coraz częściej licencji, których stosowanie oznacza często dla zakładów konieczność wybitnego przyspieszenia rytmu pracy, bardzo szybkiego opanowania licencjonowanej produkcji; wniosków płynących z oceny faktycznego poziomu technicznego produkcji i ich realizacji podbudowanej ścisłym łączeniem bodźców moralno — politycznych z bodźcami materialnymi, co powinno ułatwić wykonanie trudnych zadań poszczególnych zakładów i branż przemysłu elektromaszynowego.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PosełJerzyBukowski">Minister Przemysłu Ciężkiego udzielił ponadto wyjaśnień w takich problemach jak: przyśpieszenie, słusznie krytykowanej niedostatecznej dynamiki rozwoju przemysłu obrabiarkowego współdziałać producentów z użytkownikami maszyn rolniczych, poprawa organizacji zaopatrzenia w wysoką wyroby hutnicze i dostaw tych wyrobów na potrzeby rolnictwa, przygotowywanego programu rozwoju produkcji aparatury pomiarowo-kontrolnej.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#PosełJerzyBukowski">Komisja przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu za rok 1964 w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>