text_structure.xml
14.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">13 października 1966 r. Komisja Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posła Bronisława Drzewieckiego (ZSL) i Jerzego Szukały (PZPR), rozpatrzyła projekt uchwały o 5-letnim planie rozwoju gospodarki narodowej na lata 1966-1970 w części dotyczącej przemysłu drzewnego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">- przedstawiciele Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, - przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z zastępcą przewodniczącego - Władysławem Jagusztynem, Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z Ministrem Romanem Gesingiem i podsekretarzem stanu - Janem Grudzińskim, wicedyrektor Zespołu NIK - Henryk Wronecki oraz przedstawiciele Ministerstwa Finansów i Urzędu Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#">Referat podkomisji o 5-letnim planie rozwoju przemysłu drzewnego przedstawił poseł Józef Macichowski (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#">Prace podkomisji do spraw przemysłu drzewnego nad planem 5-letnim poprzedzone były wyjazdami do fabryk mebli portu drzewnego w Gdańsku oraz do zakładów przemysłu celulozowo-papierniczego w Świeciu. Ponadto zastępca przewodniczącego Komisji - poseł Macichowski zwizytował podległe Ministerstwu Przemysłu Ciężkiego zakłady produkujące maszyny dla przemysłu papierniczego.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#">Projekt planu 5-letniego przedsiębiorstw przemysłowych podległych resortowi przemysłu drzewnego zakłada wzrost produkcji globalnej o 26,6 proc. przy wzroście wydajności pracy o 15,2 proc. i wzroście zatrudnienia o 10,9 proc.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#">W latach 1966-1970 nakłady inwestycyjne na rozwój całego uspołecznionego przemysłu drzewnego wzrosną w stosunku do nakładów ubiegłej 5-latki o 38,8 proc. i wyniosą łącznie ok. 12 mld zł; w przemyśle drzewnym wzrastają one o 40,5 proc., a w przemyśle papierniczym - o 41,9 proc. (6,5 mld zł). Mimo poważnego wzrostu nakładów inwestycyjnych na przemysł drzewny i papierniczy, jest to tempo niewystarczające, zważywszy istniejące potrzeby w tym zakresie wynikające z niedoinwestowania tych przemysłów w latach powojennych; problem pełnej realizacji inwestycji nabiera w tych warunkach szczególnego znaczenia.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#">Produkcja płyt pilśniowych wzrośnie w 1970 r. w stosunku do wykonania 1965 r. o 38 proc., a produkcja płyt wiórowych - o 84,9 proc. Tak wysoki wzrost przewidziany jest w związku z planowanym zmniejszeniem produkcji tarcicy iglastej o 6,6 proc. Ma to uzasadnienie w zakładanej pełnej realizacji programu oszczędności drewna w budownictwie i innych resortach. Osiąganie dalszych oszczędności w zużyciu drewna poprzez szersze stosowanie materiałów zastępczych musi być poparte prowadzeniem głębokich analiz ekonomicznych. Program oszczędności drewna powinien być powiązany z planami rozwoju techniki. Obecnie ograniczanie zużycia drewna odbywa się raczej na drodze administracyjnej, poprzez zmniejszenie przydziałów, a więc w sposób, który mógł być skuteczny wtedy, kiedy gospodarka drewnem była rozrzutna.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#">Założenia planu przemysłu tartacznego przewidują poprawę ekonomiki produkcji, poprawę jakości tarcicy, rozbudowę suszarń i zwiększenie sztaplowania do 70 proc. tarcicy. Natomiast za niewystarczające uznać należy założenia dotyczące kąpieli antyseptycznych; w 1970 roku zaledwie 30 proc. ogólnej produkcji tarcicy ma być objęte tymi pożytecznymi zabiegami.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#">Zjednoczenie Przemysłu Tartacznego i Wyrobów Drzewnych otrzyma w planie 5-letnim 1 138,6 mln zł na cele inwestycyjne. Zważywszy niewysokie koszty urządzeń dla antyseptycznej kąpieli tarcicy oraz mało skomplikowaną technologię, skromne zamierzenia pod tym względem uznać należy za wymagające uzasadnienia ze strony resortu.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#">Wartość produkcji mebli drewnianych wzrośnie o 57,4 proc. tj. o 5,2 mld zł, w tym - w przemyśle drobnym i spółdzielczości pracy o 53,6 proc. W tym celu rozbudowuje się zdolności produkcyjne istniejących zakładów oraz dążyć się będzie do pełnego ich uruchomienia w nowych zakładach. Duże nakłady przeznacza się na modernizację przemysłu meblarskiego. Szybko rosnące wymagania zarówno odbiorców krajowych, jak i zagranicznych wymagają dostosowania produkcji mebli do upodobań użytkowników; niezbędne też jest rozwijanie produkcji mebli mniejszych i bardziej nowoczesnych. Poważnie wzrastające nakłady inwestycyjne na przemysł meblarski przyczynią się do poprawy jakości produkcji mebli oraz poprawy warunków magazynowania, transportu i opakowania.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#">Zjednoczenie Przemysłu Celulozowo-Papierniczego w okresie lat 1961-1965 wpłaciło do budżetu państwa 5 mld zł podatku obrotowego i około 1,2 mld zł tytułem wpłaty z zysku, natomiast łączne nakłady inwestycyjne dla tego zjednoczenia wyniosły mld zł.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#">Mimo wzrostu nakładów inwestycyjnych na przemysł papierniczy, umożliwiającego wzrost produkcji papieru i tektury w 1970 r. na 1 mieszkańca do 31 kg. wobec 26 kg w r.1965, nie zdołamy jeszcze osiągnąć w tym czasie średnio-europejskiego poziomu zużycia papieru. Problem przemysłu celulozowo-papierniczego zasługuje na szersze potraktowanie. Założone tempo rozwoju tego przemysłu pozwoli osiągnąć wyczuwalną poprawę w dostawach na rynek krajowy dopiero w r. 1970, po uruchomieniu zakładów celulozowo-papierniczych w Świeciu i w Kostrzynie. Wydaje się, że należałoby rozważyć czy nie ma możliwości przyspieszenia tempa realizacji tych inwestycji. Dla złagodzenia zarysowującego się deficytu papieru, zakłada się zwiększenie importu papieru, zwłaszcza w pierwszych latach planu 5-letniego. Zużycie papieru na cele wydawnicze w latach 1966-1970 zwiększy się o 44,7 proc., na opakowania o 21,3 proc., zaopatrzenie resortów przemysłowych w papier wzrośnie o 38 proc. Przewiduje się opracowanie i systematyczne wdrażanie programu poprawy ekonomiki produkcji i jakości papieru oraz tektury przez polepszenie wskaźników wytrzymałości, właściwy dobór surowców oraz uszlachetnianie powierzchni.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#">Nieterminowe uruchamianie nowych zakładów w przemyśle drzewnym i celulozowo-papierniczym spowodowane było m.in. opóźnieniem dostaw niezbędnych maszyn i urządzeń. Rozwój przemysłu papierniczego w Polsce wymaga dostawy w najbliższym 15-leciu około 35 maszyn papierniczych. Przyspieszenie tempa rozwoju zakładów produkujących te maszyny a zwłaszcza zakładów w Cieplicach i Łambinowie jest konieczne.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#">Projekt planu 5-letniego przemysłu drzewnego jest wyrazem konsekwentnie prowadzonej od 1965 roku polityki integracji gospodarki leśno-drzewnej. Opracowanie kompleksowego planu przerobu drewna przyczynia się w poważnej mierze do unowocześnienia struktury przemysłu drzewnego, a tym samym do stopniowego ograniczenia przerobu mechanicznego na rzecz przerobu fizyko-chemicznego i chemicznego. Stale otwierają się nowe możliwości bardziej ekonomicznego wykorzystania naturalnych cech i zalet drewna, doskonalenia technologii jego przerobu i podejmowania produkcji nowych wyrobów z drewna lub jego pochodnych. W tych warunkach konieczne jest dalsze rozszerzanie zakresu badań placówek badawczych oraz silniejsze powiązanie ich prac z biurami projektowymi.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#">W zakończeniu swego referatu poseł Macichowski przedstawił szereg dezyderatów, w których postuluje właściwe wykorzystanie bazy surowcowej drewna, bardziej prawidłowe kształtowanie struktury przemysłu drzewnego oraz proporcji rozwoju poszczególnych branż.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełWalentyKubica">Komisja powinna szczegółowo zapoznać się z dotychczasowymi wynikami i z programem prac naukowo-badawczych placówek leśnictwa i przemysłu drzewnego.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełWalentyKubica">Ograniczona wysokość środków na leśnictwo i przemysł drzewny wymaga jak najbardziej efektywnego ich wykorzystania, wymaga pełnej realizacji zadań. Nie dość rygorystycznie jeszcze przestrzega się właściwego wywiązywania się z obowiązków przez osoby odpowiedzialne za powierzone im odcinki pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełStanisławRomanowski">Sposobów oszczędności drewna szukać należy między innymi w rozbudowie produkcji płyt pilśniowych, W województwie zielonogórskim jednym z najbardziej zalesionych w kraju jest dużo tzw. drobnicy, która mogłaby być w takim zakładzie przerabiana. Tymczasem decyzja dotycząca wybudowania zakładu płyt pilśniowych w Krośnie jest ciągle odwlekana.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełLeonOlszewski">W dalszym ciągu pracować powinny tartaki usługowe, w których przerabia się gorsze gatunki drewna liściastego na potrzeby chłopskich gospodarstw. W Bieszczadach, wobec braku dostatecznej ilości dróg, pewna ilość drewna nie może być wykorzystana.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełLeonOlszewski">Należy podjąć poszukiwania możliwości przesunięć pewnych środków na potrzeby leśnictwa. Można np. rozważyć możliwość objęcia melioracjami realizowanymi przez resort rolnictwa lasów przylegających do terenów meliorowanych; podobną zasadę zastosować można przy budowle dróg przez resort komunikacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełBronisławCeberek">(ZSL): Należy szerzej stosować pakietyzację tarcicy w tartakach. Oszczędność drewna można także uzyskać przez lepsze wysezonowanie drewna przeznaczonego do produkcji mebli na rynek krajowy. Trzeba budować magazyny mebli w fabrykach i w portach, a także zabezpieczyć lepszy transport mebli. Rozwijanie produkcji płyt pilśniowych jest ze wszech miar słuszne; warto by także rozszerzyć produkcję celulozy ze słomy.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełBronisławCeberek">Pogłębieniu powinna ulec współpraca między leśnictwem a rolnictwem.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJanSabik">Komisja wielokrotnie przy rozpatrywaniu projektów planu resortu leśnictwa i przemysłu drzewnego zwracała uwagę na niewystarczające nakłady inwestycyjne w tym resorcie.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełJanSabik">Na spotkaniach z pracownikami leśnictwa wysuwany jest szereg postulatów, które od lat nie są realizowane. Dotyczą one przede wszystkim poprawy warunków pracy, rozbudowy osad leśnych, jak również zmiany stawek płac przy niektórych robotach pielęgnacyjnych i pozyskaniu drewna.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełStanisławWójtowicz">Wobec wyjątkowo trudnych warunków pracy w leśnictwie niezbędne byłoby zwiększenie nakładów na ten cel w bieżącej 5-latce.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełEugeniaKowal">Podstawowe założenia projektu planu są w zasadzie słuszne i Komisja powinna je przyjąć. Należałoby zwrócić się do rządu z dezyderatem dotyczącym możliwości doinwestowania leśnictwa z rezerw powstających w toku realizacji planu.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełEugeniaKowal">W czasie wizytacji portu drzewnego w Gdańsku, Komisja stwierdziła, że resort leśnictwa, odpowiedzialny za wykonanie planu eksportu tarcicy, nie ma bezpośredniego wpływu na terminowe wykonanie tego planu. Port jest w dyspozycji resortu żeglugi i resort leśnictwa i przemysłu drzewnego nie może np. zapobiec złym warunkom składowania tarcicy, które w poważnym stopniu wpływają na jakość eksportowanego surowca. Sprawy te powinny być rozpatrzone na wspólnym posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi i Komisji Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełEugeniaKowal">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Roman Gesing, zastępca przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów: Władysław Jagusztyn, podsekretarz stanu w Ministerstwie Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Jan Grudziński oraz wicedyrektor departamentu w tym Ministerstwie - Stanisław Rzadkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBronisławDrzewiecki">Nie negując słuszności podstawowych założeń planu należy poprzeć wniosek w sprawie zwiększenia o 300 mln zł środków inwestycyjnych dla leśnictwa. Środki te powinny być przeznaczone na rozwój szkolnictwa zawodowego, rozbudowę dróg leśnych, meliorację, zakup niezbędnych środków transportowych i sprzętu. Wydaje się, że potrzeby leśnictwa nie zostały w pełni uwzględnione w planie.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBronisławDrzewiecki">W wyniku dyskusji na kolejnych dwóch posiedzeniach nad projektem 5-letniego planu rozwoju gospodarki narodowej na lata 1966–1970. Por. BPS nr 227/IV kad. z dnia 27 września 1966 r. Komisja przyjęła projekt planu w części dotyczącej leśnictwa i przemysłu drzewnego i postanowiła wystąpić do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów z wnioskiem o zwiększenie środków inwestycyjnych na lata 1966–1970 o 300 mln zł. Z kwoty tej 50 mln zł powinno być przeznaczone na rozwój szkolnictwa zawodowego, pozostała część środków na rozbudowę dróg, melioracje leśne, transport i zakup sprzętu.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBronisławDrzewiecki">Ponadto Komisja uchwaliła dezyderat w sprawie rozpatrzenia możliwości zmiany stawek dla robotników zatrudnionych przy pozyskaniu drewna i pracach pielęgnacyjnych oraz dezyderat w sprawie zwiększenia środków przeznaczonych na konserwację drewna.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBronisławDrzewiecki">Pod adresem Ministra Przemysłu Ciężkiego - Komisja uchwaliła dezyderat o przyśpieszenie decyzji w sprawia modernizacji fabryki maszyn papierniczych w Cieplicach.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>