text_structure.xml 15.2 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#">W dniu 22 kwietnia 1966 r. Komisja Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, obradująca pod przewodnictwem posła Bronisława Drzewieckiego (ZSL), rozpatrzyła sprawę gospodarki łowieckiej, odszkodowań łowieckich oraz wykonania ustawy o hodowli, ochronie zwierząt i prawie łowieckim.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#">W posiedzeniu Komisji wzięli udział: przedstawiciele Komisji Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego, przedstawiciele Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z generalnym inspektorem do spraw łowiectwa - Zygmuntem Berlingiem, wicedyrektor Zespołu NIK - Henryk Wronecki.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#">Informację o realizacji ustawy z 17 czerwca 1959 r. o hodowli, ochronie zwierząt łownych i prawie łowieckim złożył generalny inspektor do spraw łowiectwa - Zygmunt Berling (Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełMieczysławStachura">Komisja Rolnictwa omawiała szczegółowo problem szkód wyrządzanych w uprawach polowych przez zwierzynę łowną. Rolnicy od lat żądają zabezpieczenia ich pól przed szkodami wyrządzanymi głównie przez dziki. Wiele zastrzeżeń budzi wysokość i tryb przyznawania odszkodowań. Duże rozmiary szkód notuje się m.in. na terenie pow. Strzelce Opolskie i w innych rejonach woj. opolskiego. Osłabia to chęć do dobrego gospodarowania w tym przodującym rolniczo regionie kraju. Należy bezwzględnie zwiększyć w tym rejonie odstrzał zwierzyny, a także grodzić lasy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełLeonOlszewski">Duże spustoszenia na polach wyrządzają dziki, zwłaszcza w uprawach zbóż. Końcowy szacunek szkód następuje dopiero przed zbiorami i nie daje właściwego obrazu rozmiaru szkód. Przy stwierdzeniu, że szkody nie przekraczają 10 proc. obszaru całej uprawy - szacujący oświadczają, iż brak podstaw prawnych do wypłacania odszkodowań. Wywołuje to duże niezadowolenie wśród rolników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełStanisławRomanowski">Wysuwa się wiele zarzutów pod adresem Polskiego Związku Łowieckiego m.in., że nie wykonuje swych zadań i obowiązków.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełStanisławRomanowski">Za realizację ustawy łowieckiej odpowiedzialny jest resort leśnictwa. Nie wystarczy jednak samo stwierdzenie, że sytuacja w gospodarce łowieckiej jest zła. Obserwuje się brak porządku w realizacji uchwał i postanowień w tym zakresie. Rolnicy narzekają na poważne szkody wyrządzane w uprawach przez zwierzynę łowną i twierdzą, że nie otrzymują w ramach odszkodowań tego, co im się należy z tytułu wyrządzonych szkód. Niezadowolenie wywołuje również działalność Polskiego Związku Łowieckiego. Skupia on obecnie ludzi jakby uprzywilejowanych, dobrze sytuowanych. W kołach łowieckich jest coraz mniej rolników i robotników. Nie prowadzi się prawidłowej ochrony łowisk i zagospodarowania lasów. Wielu zarządzań nie konsultuje się ze Związkiem Łowieckim i władzami terenowymi, co powoduje szereg trudności i niezadowolenie. Wydaje się, że można szereg niedomagań stwierdzonych w gospodarce łowieckiej przezwyciężyć i zlikwidować. Zobowiązany jest do tego zarówno resort, jak i Polski Związek Łowiecki.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełStanisławRomanowski">Krzywdzące rolników jest postanowienie, że szkody wyrządzone przez zwierzynę szacuje się dopiero w wypadku, gdy obejmują one ponad 10 proc. areału.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PosełStanisławRomanowski">Wielka liczba bezpańskich psów na wsi powoduje nie tylko szkody w gospodarce łowieckiej, ale poważnie zagraża bezpieczeństwu na drogach. Wiele wypadków drogowych powodują włóczące się psy. Trzeba podjąć starania, aby zmniejszyć ilość psów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełStanisławWójtowicz">Za mało jest strażników leśnych. Nie wykorzystywane są fundusze przeznaczane w budżetach rad narodowych na dokarmianie zwierzymy leśnej. Rolnicy domagają się rozszerzenia hodowli bażantów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełSzymonDziedzic">Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego, która omawiała sprawy konieczności zmiany przepisów o odszkodowaniach za szkody wyrządzone przez zwierzynę łowną, postulowano, aby szacunku szkód dokonywały komisje rolne rad narodowych, a nie administracja leśna. Postulowano również, aby płacić za wszystkie wyrządzone szkody. Nie należy czekać z szacowaniem szkód aż do zbiorów, ponieważ wówczas nie ma się dostatecznego obrazu ich rozmiaru.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełEugeniaKowal">Z uwagi na nieobecność na posiedzeniu Komisji wszystkich zainteresowanych, a przede wszystkim przedstawicieli PZŁ, należy odroczyć posiedzenie. Ponowne posiedzenie w tej sprawie musi odbyć się z udziałem wszystkich zainteresowanych, którzy przedstawią Komisji swoje zamierzenia w zakresie poprawy sytuacji w gospodarce łowieckiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełBronisławJuźków">Stosowanie środków chemicznych o wysokiej toksyczności służących ochronie roślin powoduje poważne szkody w zwierzostanie, nie mniejsze niż kłusownictwo i bezpańskie psy. Opylania pól dokonuje się bez względu na to, czy stwierdzono na nich obecność szkodników czy nie. Polski Związek Łowiecki musi być w pełni zainteresowany stanem gospodarki łowieckiej, ochroną zwierząt. Nieusprawiedliwiona nieobecność przedstawicieli PZŁ na posiedzeniu Komisji uniemożliwia prowadzenie obrad i należy je z tego powodu odroczyć. Wydaje się, iż ustawa o gospodarce łowieckiej wymaga nowelizacji w punkcie dotyczącym odszkodowań za szkody wyrządzane gospodarce rolnej przez zwierzynę łowną. Odszkodowania te należy liczyć od wartości zaistniałej szkody, a nie procentu zniszczonego obszaru.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełBronisławJuźków">PZŁ powinien przedstawić Komisji program ochrony zwierzyny łownej i prawidłowej gospodarki łowieckiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełJózefMacichowski">W celu ustalenia prawidłowej polityki w dziedzinie odszkodowań wystarczy zmienić przepisy wykonawcze do ustawy. Komisja sejmowa podczas dyskusji nad projektem ustawy skreśliła paragraf przewidujący wypłacanie odszkodowań w wypadku stwierdzenia strat przekraczających 10 proc. obszaru, dając jednocześnie delegację dla rządu w sprawie odpowiedniego, zgodnego z interesami rolników, wypłacania odszkodowań.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełJózefMacichowski">Referat przedstawiony Komisji zawiera wiele akcentów krytycznych i samokrytycznych. Oznacza to, że resort orientuje się w słabych stronach gospodarki łowieckiej. Nie zaprezentowano jednak Komisji programu działania służącego poprawie sytuacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełJerzySzukała">Odraczając posiedzenie, nie podważamy danych przedstawionych przez referenta. Chodzi o to, że nie można rozstrzygnąć wielu podjętych, w dyskusji spraw bez udziału wszystkich zainteresowanych. Konieczne jest przedstawienie Komisji konkretnego programu poprawy gospodarki łowieckiej wspólnego dla Ministerstwa Leśnictwa i Polskiego Związku Łowieckiego. Komisja pragnie również wysłuchać stanowiska kierownika resortu w sprawie odszkodowań łowieckich i wniosków zmierzających do zmniejszenia wydatków z tytułu strat z jednoczesnym zabezpieczeniem interesów rolników.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełJerzySzukała">Komisja postanowiła odbyć posiedzenie poświęcone gospodarce łowieckiej, odszkodowaniom łowieckim oraz ochronie zwierząt łownych w późniejszym terminie.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PosełJerzySzukała">Na wniosek Przewodniczącego Komisji - Komisja powołała podkomisję w składzie - posłowie: Lucyna Adamowicz (bezp.) - przewodniczący, Józef Zuj (PZPR) i Leon Olszewski (ZSL).</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PosełJerzySzukała">Do udziału w pracach podkomisji postanowiono zaprosić przedstawiciela Komisji Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego. Podkomisji tej powierzono, opracowanie projektu dezyderatów w sprawie gospodarki łowieckiej.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PosełJerzySzukała">Komisja rozpatrzyła ponowną odpowiedź Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego na dezyderat w sprawie jakości mundurów i odzieży ochronnej dla pracowników służby leśnej. Na wniosek posła Józefa Macichowskiego (PZPR), Komisja uznała odpowiedź za niewystarczającą i postanowiła skierować w tej sprawie dezyderat do Prezesa Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PosełJerzySzukała">Komisja powołała dwie podkomisje, którym zleciła przygotowanie materiałów dotyczących stanu zagospodarowania lasów oraz stanu szkolnictwa dla potrzeb leśnictwa i przemysłu drzewnego. Podkomisja w składzie - posłowie: Bronisław Drzewiecki (ZSL) - przewodniczący, Eugenia Kowal (PZPR), Józef Macichowski (PZPR), Stanisław Romanowski (ZSL), Józef Sasak (PZPR) i Józef Zuj (PZPR) dokona w tym celu wizytacji w woj.zielonogórskim. Podkomisja w składzie - posłowie: Jerzy Szukała (PZPR) - przewodniczący, Lucyna Adamowicz (bezp.), Stanisław Ceberek (ZSL), Walenty Kubica (PZPR), Władysław Matys (PZPR) i Leon Olszewski (ZSL) zwizytuje woj. olsztyńskie.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#PosełJerzySzukała">REALIZACJA USTAWY Z 17 CZERWCA 1959 r. O HODOWLI, OCHRONIE ZWIERZĄT ŁOWNYCH I PRAWIE ŁOWIECKIM Informacja złożona przez generalnego inspektora do spraw łowiectwa przy Ministerstwie Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Zygmunta Berlinga na posiedzeniu Komisji Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w dniu 22 kwietnia 1966 r.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#PosełJerzySzukała">Głównym celem ustawy była decentralizacja i demokratyzacja łowiectwa, a tym samym stworzenie warunków swobodnego jego rozwoju, zwiększenia pogłowia, zwierzyny łownej i podniesienia dochodowości gospodarki łowieckiej. Realizacja postanowień ustawy na terenie kraju nie przebiega jednak pomyślnie, aczkolwiek w porównaniu do sytuacji, jaka istniała przed 1963 r., nastąpiła znaczna poprawa.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#PosełJerzySzukała">Przyczyną licznych niewłaściwości obserwowanych w gospodarce łowieckiej jest niedostateczna działalność wszystkich współuczestniczących w tej gospodarce instytucji, organizacji i przedsiębiorstw - resortu leśnictwa, władz terenowych, PGR-ów oraz Polskiego Związku Łowieckiego. O niedociągnięciach w ich pracy świadczy fakt, że dotychczas nie zorganizowano dostatecznej ochrony łowisk, nie zredukowano liczby tzw. zwierzyny grubej do stanu pojemności łowisk, niedostatecznie rozwinięto hodowlę dochodowej zwierzyny drobnej (zające, kuropatwy), a także nie sporządzono inwentaryzacji zwierzyny. Wg dostarczanych danych inwentaryzacyjnych, stan zwierzyny, zwłaszcza drobnej, jest niewiarygodnie wysoki, nie potwierdzony ani przez wyniki obserwacji, ani przez odstrzał i skup. Wynika stąd, że wydziały rolnictwa i leśnictwa powiatowych rad narodowych niedostatecznie interesują się tą sprawą, przyjmując fikcyjne liczby. Do najpoważniejszych braków w działalności rad narodowych należy ich niedostateczna aktywność w zakresie nadzoru nad gospodarką łowiecką. Wpływy z tej gospodarki są bardzo rzadko przeznaczane na cele związane z hodowlą i ochroną zwierzyny.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#PosełJerzySzukała">Pewne niedociągnięcia mają również w zakresie gospodarki łowieckiej PGR-y. Nie wykonują one planowanych odstrzałów zwierzyny płowej i dzików na własnych terenach oraz nie wykorzystują kredytów na grodzenie pól przed zwierzyną.</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#PosełJerzySzukała">Wiele zastrzeżeń budzi zagospodarowanie łowieckie przez państwową administrację leśną. Deficyt lasów państwowych z tytułu gospodarki łowieckiej wynosi 30 mln zł. Notuje się zaniedbania, jeśli chodzi o dożywianie zwierzyny, kontrolę zagospodarowania łowieckiego, instruktaż i popularyzację wiadomości z zakresu łowiectwa oraz minimalne wyniki w zwalczaniu kłusownictwa.</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#PosełJerzySzukała">Poważne winy ciążą także na Polskim Związku Łowieckim, w którego gestii znajduje się 38 obwodów łowieckich. Obniżyła się dyscyplina w szeregach członków PZŁ. Liczną są przypadki łamania przepisów ustawy. Najgorzej wykonują swoje zadania powiatowe rady łowieckie, które prowadzą działalność niewspółmiernie małą w stosunku do zakresu ich obowiązków. Poważna część kół łowieckich nie zatrudnia strażników ochrony łowisk, lub zatrudnia fikcyjnych, nie prowadzi w sposób właściwy gospodarki łowieckiej, nie przeznacza ustalonych kwot ze sprzedaży ubitej zwierzyny na gospodarkę łowiecką, ani też nie wykonuje planów odstrzału zwierzyny. Plan odstrzału zwierzyny grubej wykonywany jest w ok. 60 proc.</u>
          <u xml:id="u-10.12" who="#PosełJerzySzukała">W rezultacie tych niedomagań, państwo płaci rokrocznie bardzo poważne sumy odszkodowań za szkody wyrządzane na polach uprawnych przez zwierzynę, w 1965 roku wyniosły one 45,9 mln zł. Trudno natomiast oszacować szkody, jakie zwierzyna wyrządza w lasach - są one jednak bardzo dotkliwe.</u>
          <u xml:id="u-10.13" who="#PosełJerzySzukała">Dość znaczną rekompensatą strat gospodarczych, jakie państwo ponosi z tytułu gospodarki łowieckiej, są dochody z eksportu zwierzyny żywej i bitej. Wartość tego eksportu co roku wydatnie wzrasta. W ub. roku za sprzedaż zwierzyny żywej uzyskaliśmy 4 268 tys. zł dewizowych, a ubitej 7 685 tys. zł dewizowych.</u>
          <u xml:id="u-10.14" who="#PosełJerzySzukała">Dążeniem resortu leśnictwa jest dalszy rozwój eksportu zwierzyny oraz popularyzacja naszych terenów łowieckich wśród myśliwych zagranicznych. Na polowania za dewizy przeznaczono 101 obwodów łowieckich. Wymaga to jednak zwiększenia dotacji na organizację polować za dewizy.</u>
          <u xml:id="u-10.15" who="#PosełJerzySzukała">Pewnym usprawiedliwieniem niepomyślnej sytuacji w gospodarce łowieckiej są przeznaczane na ten cel środki niewspółmiernie małe do istniejących potrzeb. W szczególności zbyt małe są środki resortu leśnictwa na dokarmianie zwierzyny w okresie zimowym, niedostateczne są środki pozostające w dyspozycji kół łowieckich, z których liczne nie są w stanie zatrudnić strażników łowieckich.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>