text_structure.xml
20 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">W dniu 27 października 1965 r. Komisja Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, obradująca pod przewodnictwem posła Józefa Macichowskiego (PZPR) rozpatrzyła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu za rok 1964 w części dotyczącej Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego oraz realizację zadań za trzy kwartały 1965 r. w przemyśle drzewnym.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">W obradach udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z Ministrem Romanem Gesingiem, zastępca dyrektora Zespołu NIK - Henryk Wronecki, przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">Informację o wykonaniu planu i budżetu w 1964 r. oraz o wykonaniu planu w okresie pierwszych trzech kwartałów 1965 r. przez resort leśnictwa i przemysłu drzewnego przedstawił Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Roman Gesing.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">(Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełJózefMacichowski">Koreferat na temat wykonania budżetu Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w 1964 r. przedstawiła poseł Lucyna Adamowicz (bezp.).</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełJózefMacichowski">Resort wykonał zadania przewidziane w ustawie budżetowej na 1964 r. 99,7 proc. dochodów budżetowych resortu pochodzi z akumulacji finansowej przedsiębiorstw działających na rozrachunku gospodarczym. Dochody z wpłat przedsiębiorstw przemysłowych stanowią 43,6 proc., a dochody z wpłat lasów państwowych - 56,3 proc.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełJózefMacichowski">Akumulacja z całokształtu działalności przedsiębiorstw była o 1,1 proc. wyższa aniżeli to zakładała ustawa budżetowa; przedsiębiorstwa przemysłowe wykonały plan akumulacji w 102,5 proc., leśnictwo w 99,4 proc., a obrót towarowy w 117 proc.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełJózefMacichowski">Wydatki budżetowe resortu leśnictwa i przemysłu drzewnego były większe w 1964 r. od przewidzianych w ustawie budżetowej o 53,5 mln zł. Nie zostały w pełni wykorzystane kredyty na odszkodowania łowieckie dla rolników, kwoty przeznaczone na współpracę naukowo-techniczną z zagranicą, a także na oświatę. Kwoty przeznaczone na inwestycje zostały przekroczone o 71 mln zł, co było wynikiem przyspieszenia dostaw urządzeń. Mimo przekroczenia nakładów inwestycyjnych, stopień ich realizacji nie był zadowalający. Nie uzyskano dostatecznego wzrostu zdolności produkcyjnej w przemyśle płyt pilśniowych i wiórowych, w meblarstwie oraz w przemyśle celulozowo-papierniczym.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełJózefMacichowski">Koreferat na temat realizacji planu i budżetu na rok 1964 przedstawił poseł Leon Olszewski (ZSL): Podstawowe zadania planu w zakresie leśnictwa zostały wykonane w całości, a w pewnych dziedzinach przekroczone. Zalesiono ogółem 143,5 tys. ha, w tym 102,2 tys. ha na terenach państwowych gospodarstw leśnych. Jak wykazały kontrole NIK ilościowym osiągnięciom w dziedzinie prac hodowlanych nie towarzyszy należyta jakość prowadzonych robót, szczególnie jeśli chodzi o pielęgnację upraw i młodników. Niekorzystnym zjawiskiem było to, że przekroczono zalesienie niepaństwowych gruntów nieleśnych o 2,4 tys. ha, przy równoczesnym niepełnym wykonaniu planu odnowień gruntów leśnych; przyczynia się to do powstawania halizn i obniża produkcję lasów.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PosełJózefMacichowski">Przekroczenie zadań wyrębu drewna o 3,5 proc., spowodowane koniecznością likwidacji skutków huraganu przysporzyło poważnych trudności w zagospodarowaniu dużych ilości drewna na składnicach.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PosełJózefMacichowski">Plan realizacji zadań transportowych został przekroczony o 5,4 proc. Mimo to transport leśny jest deficytowy. Tłumaczy się to niepełnym wykorzystaniem taboru na skutek sezonowości robót w lesie, niewłaściwym planowaniem wywozu, złym rozlokowaniem taboru, niedostosowaniem sprzętu do potrzeb transportu leśnego itp.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PosełJózefMacichowski">Na podkreślenie zasługuje wszczęta przez resorty, będące głównymi odbiorcami drewna, akcja zmierzająca do większej oszczędności tego surowca; np. resort budownictwa wydał zarządzenia w sprawie rozliczeń z zużycia surowca na budowach, wprowadził ewidencję drewna usługowego, zaostrzył kryteria przy kwalifikowaniu drewna na opał; resort leśnictwa poczynił dalsze starania o racjonalniejsze wykorzystanie odpadów drzewnych i skup opakowań.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PosełJózefMacichowski">W związku z analizą sprawozdanie z działalności resortu nasuwają się następujące wnioski:</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PosełJózefMacichowski">- przy realizacji zalesień jako pierwszoplanowe zadanie należy traktować odnowienia powierzchni leśnej oraz uwzględnić w szerszym stopniu wprowadzanie gatunków drzew szybko-rosnących;</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PosełJózefMacichowski">- konieczne są usprawnienia organizacyjne w transporcie leśnym;</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PosełJózefMacichowski">- wobec dużej płynności kadr w leśnictwie wynikającej m.in. z braku odpowiednich warunków mieszkaniowych, należy dążyć do zwiększenia nakładów na budownictwo osad leśnych.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PosełJózefMacichowski">Koreferat nt. realizacji planu i budżetu na rok 1964 przez przemysł drzewny przedstawił poseł Bronisław Juźków (bezp.): Mimo pomyślnej realizacji zadań planu przez przemysł drzewny i celulozowo-papierniczy, nie uniknięto błędów, do których zaliczyć trzeba m.in. wadliwe odgórne planowanie, nierytmiczność produkcji i dostaw materiałowych. Przykładem niewłaściwego planowania było pochopne ujęcie w planie produkcji towarowej zakładu znajdującego się jeszcze w budowie (tj. celulozowni słomowej we Włocławku); opóźnienie w uruchomieniu tego zakładu zadecydowało o niewykonaniu planu.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PosełJózefMacichowski">Brak rytmiczności produkcji występował szczególnie w I półroczu ub. roku. Plany kwartalne były realizowane dopiero w ostatnich miesiącach kończących każdy kwartał. Odbywało się to kosztem wzmożonego wysiłku i jakości produkcji. Dotyczy to zwłaszcza przemysłu meblarskiego, który nie wykonał planu produkcji w styczniu i kwietniu. Przyczyną tego były m.in. braki w zaopatrzeniu materiałowym.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#PosełJózefMacichowski">Na uznanie zasługuje dynamiczny rozwój eksportu wyrobów przemysłu drzewnego, zwłaszcza mebli. Sprzedaż ich na zagraniczne rynki wzrosła w ciągu 5 lat 4-krotnie, osiągając wartość w br. 65 mln zł dew. Wzrostowi sprzedaży zagranicę powinno jednak towarzyszyć większa niż dotąd troska o efektywność tego eksportu. Oznacza to przede wszystkim zaostrzoną walkę o jakość sprzedawanych zagranicę wyrobów i obniżkę kosztów własnych produkcji. Handel zagraniczny powinien ze swej strony zadbać o uzyskanie wyższych niż obecnie cen na nasze wyroby, zwłaszcza meblarskie.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#PosełJózefMacichowski">Przemysł drzewny i celulozowo-papierniczy nie wykorzystał w pełni nakładów na remonty budynków, maszyn i urządzeń. Niewykorzystanie limitów na remonty budynków jest wynikiem niedostatecznego zaopatrzenia materiałowego oraz braku wykonawców. Aby uniknąć trudności ze znalezieniem wykonawców w warunkach rozproszonego, drobnego budownictwa leśnego - celowe jest tworzenie własnych brygad remontowo-budowlanych lub nawiązanie współpracy z przedsiębiorstwami budownictwa rolniczego.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#PosełJózefMacichowski">Wicedyrektor Zespołu NIK - Henryk Wronecki: Z kontroli NIK wynika, że podstawowe zadania w 1964 r. zostały wykonane. Nie uzyskano jednak dostatecznej poprawy jakości produkcji, zwłaszcza papieru i mebli. NIK ściśle współpracuje z resortem, dzięki czemu usunięto szereg nieprawidłowości w gospodarce leśnej i przemyśle drzewnym.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#PosełJózefMacichowski">Kontrole NIK wykazały niedostateczne wykorzystanie zdolności produkcyjnych w tartacznictwie, meblarstwie, a także w przemyśle celulozowo-papierniczym. Przemysł meblarski nie wykorzystuje wszystkich rezerw produkcyjnych. NIK opracował wnioski zmierzające do usunięcia niedomogów przemysłu drzewnego i celulozowo-papierniczego.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#PosełJózefMacichowski">Dyskusja:</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełStanisławRomanowski">Niewykorzystania nakładów na remonty budynków leśnych nie można usprawiedliwiać brakiem materiałów ani siły przerobowej. Np. w województwie zielonogórskim, gdzie stopień dekapitalizacji budynków jest poważny, są brygady remontowe i materiały, brak natomiast środków pieniężnych.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełStanisławRomanowski">Odczuwa się coraz większy brak sprzętu transportowego. Służba leśna nie otrzymuje przydziałów nowych maszyn. Jeśli sytuacja nie zmieni się, wkrótce nie będzie można zapewnić terminowej wywózki drewna z lasu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełStanisławCeberek">W sprawozdaniu za mało uwagi poświęcono sprawie oszczędności drewna, tymczasem plany wyrębu surowca są co roku przekraczane. Każdy wyrębywany ponad normę i plan metr sześcienny drewna budzi zrozumiały niepokój.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełEugeniaKowal">Leśnictwo odczuwa poważne braki kadrowe. Absolwenci wyższych szkół i techników leśnych odchodzą z pracy w leśnictwie do innych, bardziej intratnych zawodów. Wiąże się to również z trudną sytuacją mieszkaniową i bytową w leśnictwie. Trzeba rozważyć możliwości poprawy tej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełEugeniaKowal">Poważne zastrzeżenia budzi stan bezpieczeństwa i higieny pracy w przemyśle drzewnym. Stosunkowo duża ilość wypadków przy pracy w przemyśle celulozowo-papierniczym wynika z niedostatecznego zabezpieczenia maszyn, z braku urządzeń sygnalizacyjnych i odzieży ochronnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJerzySzukała">Plan wyrębu grubizny został przekroczony w 1963/64 o ok. 400 tys. m3, a w 1964/65 - w wyniku klęsk huraganowych o ok. 800 tys. m3. Czy nie można by drogą zmiany operatywnego planu w wypadku klęsk żywiołowych - zapobiec przekraczaniu rozmiarów pozyskiwania drewna. Plam hodowli lasów został przekroczony, jednakże nie wykonano w pełni zadań w zakresie odnawiania lasów. Obszar zalesiania halizn i zrębów zaległych jest bardzo duży.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełJerzySzukała">Co jest przyczyną opóźnień w przekazywaniu do eksploatacji inwestycji? Czy zbyt optymistyczne planowanie, czy niedostatek pracy nadzoru?</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełJerzySzukała">W sprawozdaniu za mało uwagi poświęcono sprawom obniżki kosztów własnych.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PosełJerzySzukała">Dlaczego nie wykorzystano w pełni środków przeznaczonych na szkolnictwo? Czy wyposażenie szkół jest tak dobre, że nie wymaga uzupełnień?</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PosełJerzySzukała">W 1964 r. nie wykorzystano środków przeznaczonych na odszkodowania łowieckie. Czy zmniejszenie odszkodowań nie spowodowało skarg chłopów?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełWładysławMatys">Warto by rozważyć możliwość zatrudniania w leśnictwie rencistów.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełJózefZuj">Robotnicy leśni skarżą się na niewłaściwie ustalone normy płac w zależności od tzw. stref trudności terenu. Dotychczasowy system w praktyce nie zdaje egzaminu. Celowe byłoby wprowadzenie norm płac w zależności od rodzajów drzewostanu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełJózefMacichowski">Remanenty drewna zwiększyły się w 1964 r. do ponad 2,2 mln m3. Wzrost remanentów jest zjawiskiem niepokojącym. Równocześnie notuje się duże trudności ze zbytem drewna opałowego. Wydane przez resort leśnictwa zarządzenia w sprawie obniżki ceny na drewno opałowe jest zbyt sztywne i biurokratyczne. Należałoby upoważnić Ministra Leśnictwa do samodzielnego decydowania o cenach na drewno opałowe w granicach równowagi rynku. Jakie są możliwości zwiększenia parku maszynowego transportu leśnictwa?</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełJózefMacichowski">W związku z przekraczaniem rozmiarów wyrębu należałoby zlecić Najwyższej Izbie Kontroli wprowadzenie tego problemu do planów kontroli. Niezbędne jest wprowadzenie ścisłego rozrachunku ekonomicznego cięć w lasach.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełJózefMacichowski">Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Roman Gesing: Sprawa wyposażenia leśnictwa w dostateczną liczbę osad leśnych wymaga jeszcze wielu lat i nie będzie rozwiązana ani w tej, ani w następnej 5-latce. Potrzeby w tej dziedzinie są ogromne, a środki finansowe, które możemy na ten cel przeznaczyć - niewspółmierne w stosunku do tych potrzeb. Resort w trosce o właściwe wykorzystanie nakładów na budownictwo, systematycznie zaostrza kontrolę nad celowością wydatków. Wobec trudności w uzyskaniu wykonawców prac remontowych w leśnictwie, resort będzie rozwijał organizację własnych ośrodków budowlano-remontowych.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PosełJózefMacichowski">Nie zachodzi potrzeba całkowitego zmechanizowania transportu w leśnictwie. Przy obecnej dużej jeszcze liczbie koni w gospodarstwach chłopskich nie byłoby to celowe. Niemniej czyni się starania o wymianę przestarzałego sprzętu transportowego na nowocześniejszy. Trwają badania nad przystosowaniem krajowych samochodów ciężarowych do potrzeb transportu leśnictwa. Próbuje się także rozwiązać tę sprawę na drodze importu maszyn. Nie należy jednak oczekiwań radykalnej zmiany.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PosełJózefMacichowski">Przekroczenie rozmiarów wyrębów nastąpiło nie tylko na skutek klęski huraganu, lecz także z powodu bardzo złego stanu sanitarnego lasów. Mamy wciąż jeszcze wielkie obszary pokryte jednorodnym lasem iglastym, szczególnie podatnym na szkodliwe działanie chorób i szkodników. Obserwuje się poważny postęp w zakresie trzebieży i pielęgnacji lasów. Sytuacja nie jest jednak zadowalająca.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PosełJózefMacichowski">Fundusze na bezpieczeństwo i higienę pracy rosną bardzo wydatnie z każdym rokiem, ich właściwe wykorzystanie musi być jednak kontrolowane w zakładach czy przedsiębiorstwach. Wypadki zaniedbań w tej dziedzinie są karygodne i wynikają z braku troski o te sprawy w dyrekcji zakładów.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PosełJózefMacichowski">Zmniejszenie sum na odszkodowania łowieckie nie wywołało skarg rolników. Przeciwnie, liczba skarg z tego tytułu wyraźnie zmalała. Rozmiar szkód łowieckich zmniejszył się, dzięki wielu czynnikom, a m.in. dokarmianiu zwierzyny, grodzeniu pól położonych w pobliżu lasów, urodzaju dębu i buka, do zapewniło zwierzynie, a zwłaszcza dzikom dostateczną ilość karmy w lasach.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#PosełJózefMacichowski">Niewykorzystanie nakładów na szkolnictwo wynikło z przesunięcia szeregu inwestycji na rok następny. Nie jest to jednak istotna pozycja w budżecie.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#PosełJózefMacichowski">Komisja przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1964 r. w części dotyczącej Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego.</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#PosełJózefMacichowski">O WYKONANIU PLANU I BUDŻETU W 1964 r. ORAZ O WYKONANIU PLANU PRODUKCJI PRZEMYSŁOWEJ ZA 9 MIESIĘCY 1965 r. PRZEZ RESORT LEŚNICTWA I PRZEMYSŁU DRZEWNEGO Informacja złożona przez Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Romana Gesinga na posiedzeniu Komisji Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w dniu 27 października 1965 r.</u>
<u xml:id="u-9.10" who="#PosełJózefMacichowski">Dwa kolejne, niekorzystne dla leśnictwa lata sprawiły, że rozmiar wyrębu surowca z lasów państwowych został przekroczony o ok. 400 tys. m3 w roku gospodarczym 1963/64 i o ok. 800 tys. m3 w 1964/65. Było to skutkiem wyjątkowej suszy w 1964 r., która osłabiła drzewostany i spowodowała konieczność zwiększenia cięć pielęgnacyjnych oraz późniejszych huraganów. Silne wichury w listopadzie ub. roku i w początkach br. powaliły ponad 2 mln m3 drewna. Spowodowało to poważne zakłócenia w gospodarce leśnej.</u>
<u xml:id="u-9.11" who="#PosełJózefMacichowski">Plan wywozu drewna wykonano w 1964/65 w 101 proc. a własnym transportem mechanicznym - w 108 proc. Jest to związane z przekroczeniem wyrębu.</u>
<u xml:id="u-9.12" who="#PosełJózefMacichowski">Plan szkółek leśnych oraz prace zalesieniowe i odnowienia sztuczne zrealizowano z niewielką nadwyżką.</u>
<u xml:id="u-9.13" who="#PosełJózefMacichowski">W przemyśle drzewnym wartość produkcji globalnej była o 2,1 proc. wyższa aniżeli przewidywały to założenia planu. Uzyskano ponadplanową produkcję w wysokości 144 mln zł w cenach zbytu; w stosunku do 1963 r. produkcja wzrosła o 5 proc. Zadania NPG wykonały wszystkie zjednoczenia z wyjątkiem Zjednoczenia Przemysłu Maszynowego Leśnictwa. Nie wykonał także w pełni swoich zadań przemysł pilśniowy. Wynikło to na skutek opóźnień w uruchomieniu zakładów w Przemyślu i Czarnkowie, mimo to dostarczone w 1964 r. produkcja płyt pilśniowych była wyższa o 12,5 proc. od uzyskanej w 1963 r.</u>
<u xml:id="u-9.14" who="#PosełJózefMacichowski">O 12 proc. w stosunku do 1963 r. wzrosła produkcja mebli. Większość produkowanych mebli to sprzęty współczesne i unowocześnione.</u>
<u xml:id="u-9.15" who="#PosełJózefMacichowski">W przemyśle celulozowo-papierniczym przekroczono plan produkcji papieru, nie wykonano planu produkcji celulozy, co spowodowane zostało opóźnieniem w przekazaniu do eksploatacji celulozowni słomowej we Włocławku.</u>
<u xml:id="u-9.16" who="#PosełJózefMacichowski">Przy przekroczeniu planu produkcji o 2,1 proc. zatrudnienie było o 0,9 proc. mniejsze aniżeli zakładał plan; wydajność pracy na 1 robotnika przekroczono o 2,9 proc. Oznacza to, że ponadplanową produkcję osiągnięto w wyniku wzrostu wydajności pracy.</u>
<u xml:id="u-9.17" who="#PosełJózefMacichowski">Zadania eksportowe przekroczono o 3,7 proc. Wartość eksportu zwiększyła się w porównaniu do 1963 r. o 17,3 proc.</u>
<u xml:id="u-9.18" who="#PosełJózefMacichowski">Plan akumulacji finansowej z całokształtu działalności przedsiębiorstw podległych resortowi wykonano w 101,1 proc.</u>
<u xml:id="u-9.19" who="#PosełJózefMacichowski">Realizacja planu produkcji przemysłowej w okresie trzech kwartałów 1965 r. przebiega na ogół pomyślnie; wykonanie rocznych zadań produkcyjnych nie powinno nastręczać trudności. Pewne opóźnienia obserwuje się jedynie w przemyśle pilśniowym i wiórowym, co tłumaczy się trudnościami w rozruchu nowych obiektów - zakładów płyt pilśniowych w Czarnkowie i zakładu płyt wiórowych w Suwałkach.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>