text_structure.xml
19 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">Dnia 2 grudnia 1967 r. Komisja Kultury i Sztuki, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów Stanisława Kaliszewskiego (SD) i Ryszarda Hajduka (PZPR), rozpatrzyła projekt planu i budżetu na 1968 r. i podstawowych założeń planu na 1969 r. oraz sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu na 1966 r. w częściach dotyczących Komitetu DS. Radia i Telewizji, RSW „Prasa” i Polskiej Agencji Prasowej PAP.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Komitetu DS. Radia i Telewizji z przewodniczącym -Włodzimierzem Sokorskim, podsekretarz stanu w Ministerstwie Łączności - Konrad Kozłowski, przedstawiciele RSW „Prasa” z prezesem - Tadeuszem Galińskim, Polskiej Agencji Prasowej PAP z redaktorem naczelnym - Michałem Hofmanem, dyrektor Zespołu NIK - Jan Dominiewski oraz przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz ZURiT.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">Informacje o planie i budżecie Komitetu DS. Radia i Telewizji na 1968 r. przedstawił przewodniczący Komitetu - Włodzimierz Sokorski.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#">Projekt planu na 1968 r. przewiduje, że ilość abonentów radiowych utrzyma się na tegorocznym poziomie (ok. 5 600 tys.), zaś ilość abonentów telewizyjnych wzrośnie o ok. 400 tys. i osiągnie liczbę 3 340 tys.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#">Czas nadawania audycji radiowych wzrosnąć ma o 2,4 proc., telewizyjnych - o 4,9 proc. W programie telewizji zwiększy się udział ośrodków terenowych.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#">W planie inwestycyjnym Komitetu na lata 1968-1969 główną pozycję stanowić będzie budowa rozgłośni radiowo-telewizyjnej w Warszawie. W styczniu 1968 r. przekazane zostaną do eksploatacji pierwsze dwa studia telewizyjne, co przyniesie efekty bezpośrednio odczuwalne w procesie tworzenia i realizacji programu. Na przełomie lat 1968-1969 zostaną przekazane do eksploatacji następne dwa studia, a w roku 1969 zakończona zostanie budowa części telewizyjnej tej rozgłośni.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#">Drugą poważną inwestycją, jest budowa ośrodka telewizyjnego w Krakowie; przewiduje się oddanie do eksploatacji w 1968 r. większego studia wraz z zapleczem technicznym oraz takie zaawansowanie budowy studia mniejszego, aby mogło być uruchomione w początkach 1969 r.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Równolegle z realizacją bieżących planów inwestycyjnych czynione są przygotowania do następnego planu 5-letniego. W latach 1967-1969 opracowana zostanie dokumentacja dla budowy: nowej bazy filmowej dla potrzeb telewizji, rozgłośni radiowej w Białymstoku, rozgłośni radiowej w Gdańsku (z uwzględnieniem potrzeb telewizji) oraz rozgłośni radiowej w Poznaniu.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#">Uwagi podkomisji DS. radia i telewizji przedstawił poseł Tadeusz Gutowski (PZPR):</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#">Stan radiofonizacji miast nie jest jeszcze dostateczny; w 1966 r. nie każda rodzina w mieście była posiadaczem radioodbiornika. Szacuje się, że w 1966 r. było w użytkowaniu 180 radioodbiorników na 1 000 mieszkańców. Znaczna ilość aparatów użytkowana jest od 1 do 8 lat.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#">Wzrost popytu osiągnąć można poprzez wprowadzenie na rynek nowych typów radioaparatów o wysokich walorach technicznych i estetycznych, przy większym zróżnicowaniu cen. Konieczne jest również uatrakcyjnienie nadawanych programów.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#">Na wsi istnieje możliwość dalszego rozwoju popytu poprzez lepsze dostosowanie produkcji radioodbiorników do potrzeb odbiorców wiejskich, przede wszystkim radioodbiorników o niskiej cenie, jak również udogodnienie form sprzedaży ratalnej i szerszą aktywizację sprzedaży (kiermasze, objazdowe punkty sprzedaży).</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#">Z ogólnej ilości abonentów telewizji na koniec 1966 r., na miasto przypada 20 731 tys. abonentów, tj. 81,6 proc., a na wieś tylko 467 tys., tj. 18,4 proc.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#">Zainteresowanie kupnem odbiorników telewizyjnych, daje się zauważyć w położonych w pobliżu ośrodków przemysłowych wsiach, w których mieszka duży odsetek chłopów robotników. Wpływ mają na to zarówno zwiększone dochody jak i oddziaływanie kulturalne ośrodków miejskich. Należy rozszerzać sprzedaż tańszych aparatów telewizyjnych dla wsi.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#">Podkomisja DS. radia i telewizji dokonała wizytacji ośrodków terenowych radia i telewizji. Stwierdzono poważny dorobek ośrodków regionalnych, ale również i szereg trudności i braków. Baza studyjna rozgłośni i ośrodków regionalnych w wielu wypadkach wymaga modernizacji i uzupełnienia niezbędnymi urządzeniami. Redaktorzy telewizyjni powinni być zaopatrzeni w odpowiedni sprzęt (kamery, aparaty fotograficzne) do przygotowania bieżącego programu telewizyjnego danego ośrodka regionalnego dla programu ogólnopolskiego. W planach inwestycyjnych szerzej należy uwzględniać potrzeby ośrodków regionalnych.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#">Więcej wagi należy poświęcić wykorzystaniu programu telewizyjnego w procesie wychowania i nauczania w szkołach. W zasadzie wszystkie szkoły powinny być wyposażone w odbiorniki telewizyjne.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#">ZURiT prezentował w swoim czasie na Komisji szeroki program rozbudowy sieci punktów naprawczych na wsi oraz objęcia patronatem szkół posiadających odbiorniki. Zamierzenia te nie zostały dotychczas zrealizowane. Konieczne jest podjęcie odpowiednich kroków dla poprawy obsługi abonentów w zakresie napraw odbiorników radiowych i telewizyjnych, zwłaszcza na wsi. Na tym terenie należy przemyśleć formy współpracy ZURiT z rzemiosłem.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#">Obserwuje się niepokojący odpływ do przemysłu wysoko kwalifikowanej kadry technicznej ośrodków radia i telewizji; zjawisko to wymaga podjęcia środków przeciwdziałających. Rozwijać należy również szkolenie kadry technicznej dla potrzeb radia i telewizji.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#">Punkty naprawcze aparatów radiowych i telewizyjnych muszą mieć zabezpieczone dostawy niezbędnych części zamiennych.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#">Na pytania posłów: Henryka Korotyńskiego (PZPR), Mieczysława Grada (ZSL), Stanisława Mojkowskiego (PZPR), Jana Kaczora (ZSL), Ryszarda Hajduka (PZPR), Mariana Kubickiego (ZSL), Wincentego Kraśko (PZPR), Tadeusza Gutowskiego (PZPR) i Stanisława Kaliszewskiego (SD) odpowiedzi udzielili: przewodniczący Komitetu DS. Radia i Telewizji - Włodzimierz Sokorski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Łączności - Konrad Kozłowski oraz dyrektor techniczny ZURiT - Wojciech Jasieński.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#">Z wyjaśnień tych wynika m.in.: Program politechniki telewizyjnej odbierany jest przez blisko 0,9 proc. telewidzów. W roku bieżącym do egzaminów stanęło około 115 tys. telewidzów, z czego 45 tys. przeszło do drugiego roku studiów, co jest bardzo poważnym osiągnięciem. Środki przeznaczone na ten cel przez UNESCO zostały w roku bieżącym podwojone.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#">W wyniku rozbudowy sieci stacji telewizyjnych w latach 1968 i 1969 zasięgiem telewizji objętych będzie pod koniec 1969 r. 63 proc. terenu kraju; program telewizyjny oglądać będzie 81 proc. ludności. Przewiduje się, że do końca 1970 r. czynnych będzie około 100 stacji retransmisyjnych małej mocy.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#">Opracowany został szczegółowy plan działania w dziedzinie rozwoju usług radiowo-telewizyjnych na terenie wsi i osiedli. Uzgodniono, że przy placówkach CRS „Samopomoc Chłopska” w ciągu najbliższych 2 lat powstanie około 900 punktów usługowych, w organizowaniu których współdziałać będzie ZURiT.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełMarianKubicki">Projekt planu nie zabezpiecza w dostatecznym stopniu poprawy warunków pracy terenowych ośrodków radia i telewizji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełMarianKubicki">W szybszym tempie należy realizować zamierzenia inwestycyjne mające na celu rozszerzenie zakresu odbioru programu telewizyjnego, głównie na terenach wschodniej Polski.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełMarianKubicki">Zastrzeżenia budzi poziom dyskusji literackich przeprowadzanych w telewizji; zbyt mało w nich głosów kontrowersyjnych i krytycznych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełMarianKubicki">Większą troską ze strony Komitetu powinny być otoczone radiowe programy nadawane przez miejscowe radiowęzły. Działalność w tym zakresie nie jest należycie kontrolowana.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełMarianKubicki">Realizacja programu rozwoju usług radiowo-telewizyjnych na terenach wiejskich nie będzie łatwa. Brak jest w terenie odpowiednich fachowców do wykonania tych usług, a gminne spółdzielnie obciążone tak różnorodnymi zadaniami nie będą w stanie należycie nadzorować tej nowej dziedziny działalności usługowej dla wsi.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełRyszardHajduk">Przewiduje się, że dla województw, które nie mają własnych ośrodków telewizyjnych nadawać się będzie raz w miesiącu 15-minutowe programy lokalne z najbliższego ośrodka. Nie rozwiązuje to jednak sprawy, w związku z czym należałoby na ośrodki terenowe nałożyć obowiązek szerszego uwzględnienia w programach lokalnych problemów okolicznych województw. Wiele do zrobienia w tej dziedzinie mają wojewódzkie komitety radia i telewizji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełMieczysławRógŚwiostek">Jakość usług radiowo-telewizyjnych pozostawia wiele do życzenia. Zamierzenia ZURiT dotyczące rozszerzenia tych usług w ciągu najbliższych 2 lat na teren wsi i małych osiedli nie będą łatwe do wykonania. Placówki CRS „Samopomoc Chłopska” pełniące wielorakie funkcje nie będą w stanie sprostać temu nowemu zadaniu.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełMieczysławRógŚwiostek">W szerszym stopniu należałoby włączyć do świadczeń tych usług prywatne rzemiosło, a ZURiT powinien zbadać możliwości terenowe w tym zakresie i w miarę możności udzielać rzemieślnikom niezbędnej pomocy przy zaopatrywaniu ich w sprzęt i części zamienne, jak i w przeszkoleniu fachowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełEugeniaBłajszczak">Szkolne programy radiowe i telewizyjne są cenną pomocą dla nauczycieli, zwłaszcza na terenach wiejskich. Niestety, wiele aparatów w szkołach wiejskich jest nieczynnych wobec trudności ich naprawy. Przy dokonywaniu napraw, ZURiT powinien preferować zamówienia szkół.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełEugeniaBłajszczak">Przewodniczący Komisji - poseł Stanisław Kaliszewski (SD): Zarówno w audycjach radiowych jak telewizyjnych należy udzielać więcej miejsca muzyce poważnej, przy czym nie chodzi tu o propagowanie muzyki trudnej, dostępnej dla nielicznych odbiorców. Niesłuszne jest dalsze rozszerzanie programów nadających muzykę lekką, a zwłaszcza muzykę big-beatową.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełEugeniaBłajszczak">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na rok 1968 oraz podstawowych założeń planu na rok 1969, jak również sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1966 r. w części dotyczącej Komitetu DS. Radia i Telewizji.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PosełEugeniaBłajszczak">W kolejnym punkcie porządku obrad Prezes RSW „Prasa” - Tadeusz Galiński przedstawił projekt planu i budżetu na 1968 r. w części dotyczącej Robotniczej Spółdzielni Wydawniczej „Prasa”.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PosełEugeniaBłajszczak">Plan wydawniczy, na rok 1968 będzie kontynuacją polityki prowadzonej w ciągu ostatnich lat, koncentrującej się przede wszystkim na zwiększeniu nakładów gazet i czasopism. Jednakże z uwagi na wolniejszy niż w latach poprzednich wzrost dostaw papieru, realizacja tej polityki przebiegać będzie w trudniejszych warunkach.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PosełEugeniaBłajszczak">Przewidziany w planie wzrost jednorazowych nakładów pism RSW „Prasa” w stosunku do roku bieżącego wyniesie łącznie 429 tys. egz. Nie przewiduje się w roku przyszłym zwiększenia objętości gazet i czasopism.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PosełEugeniaBłajszczak">W celu ściślejszego powiązania prasy codziennej z terenem, zamierza się uruchomić w 1968 r. 4 nowe mutacje gazet.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#PosełEugeniaBłajszczak">Limity inwestycyjne w planie 1968 r. przeznaczone będą głównie na dokończenie bądź kontynuację budowy zakładów poligraficznych. M.in, zamierza się oddać do użytku w roku przyszłym rozbudowane Zakłady Graficzne w Katowicach, magazyn papieru w Bydgoszczy. Najpoważniejszą inwestycją RSW „Prasa”' w roku przyszłym będzie budowa Prasowych Zakładów Graficznych w Łodzi.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#PosełEugeniaBłajszczak">Uwagi podkomisji do spraw wydawnictw przedstawił poseł Henryk Korotyński (PZPR):</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#PosełEugeniaBłajszczak">W latach 1965–1967 zwiększono poważnie dostawy papieru dla potrzeb prasowych. Umożliwiło to zwiększanie nakładów pism codziennych. Prasa codzienna odzyskała w tych latach poprzednią objętość, gorzej natomiast kształtowała się sytuacja w czasopismach, które nadal odczuwały brak niezbędnego do ich produkcji białego papieru.</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#PosełEugeniaBłajszczak">Poprawa uzyskana w latach 1965–1967 umożliwiła tylko w pewnym stopniu zaspokojenie potrzeb czytelników; nadal występuje brak wielu tytułów.</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#PosełEugeniaBłajszczak">Założony w planie na 1968 r. wzrost przydziału papieru o 5,3 proc. jest znacznie mniejszy niż w roku bieżącym, kiedy wynosił 11,1 proc. Przyjęty przez RSW „Prasa” kierunek przeznaczania zwiększonych przydziałów papieru przede wszystkim na wzrost nakładów, a nie objętości pism, jest słuszny i prawidłowy. Niezbędne wydaje się podjęcie starań zmierzających do zwiększenia przydziału papieru dla prasy w latach 1968–1969.</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#PosełEugeniaBłajszczak">Przewidziane w projekcie planu roboty budowlano-montażowe w przemyśle poligraficznym mają na celu zakończenie lub kontynuację budowy obiektów o dużym znaczeniu dla działalności redakcyjno-wydawniczej. Należałoby podjąć starania zmierzające do pełnego wykorzystania środków inwestycyjnych i terminowego zakończenia planowanych robót.</u>
<u xml:id="u-5.13" who="#PosełEugeniaBłajszczak">W dyskusji udział wzięli posłowie: Roman Kaczmarek (SD), Krystyna Marszałek-Młyńczyk (SD), Marian Kubicki (ZSL), Maria Lipka (ZSL), Ryszard Hajduk (PZPR), Stanisław Kaliszewski (SD); dodatkowych wyjaśnień udzielił Prezes RSW „Prasa” - Tadeusz Galiński.</u>
<u xml:id="u-5.14" who="#PosełEugeniaBłajszczak">W dyskusji postulowano rozważenie możliwości zwiększenia przydziału papieru dla gazet i czasopism oraz zabezpieczenia pełnej i terminowej realizacji planowanych inwestycji.</u>
<u xml:id="u-5.15" who="#PosełEugeniaBłajszczak">Wiele miejsca w dyskusji zajęła sprawa kolportażu gazet i czasopism na wsi. Posłowie kwestionowali słuszność zarządzenia Ministra Łączności, w myśl którego listonosze wiejscy nie będą dostarczali gazet i czasopism do mieszkań prenumeratorów, lecz pozostawiać je będą do odbioru w placówkach gminnych spółdzielni. Wskazując na osiągnięty rozwój czytelnictwa prasy na wsi, posłowie wyrazili opinię, że przewidziany zarządzeniem sposób kolportażu spowoduje spadek prenumeraty.</u>
<u xml:id="u-5.16" who="#PosełEugeniaBłajszczak">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na 1968 r. oraz podstawowych założeń planu na 1969 r., jak również sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1966 r. w części dotyczącej Robotniczej Spółdzielni Wydawniczej „Prasa”.</u>
<u xml:id="u-5.17" who="#PosełEugeniaBłajszczak">Projekt budżetu Polskiej Agencji Prasowej PAP na rok 1968 przedstawił redaktor naczelny PAP - Michał Hofman, który wskazał m.in. na stałe rozszerzanie zakresu informacji dostarczanych przez agencję dziennikom i czasopismom. Wzrosła znacznie ilość biuletynów specjalistycznych.</u>
<u xml:id="u-5.18" who="#PosełEugeniaBłajszczak">W 1968 r. uwaga PAP skierowana będzie przede wszystkim na zwiększenie operatywności działania, w celu jak najlepszego zaspokojenie potrzeb dzienników i ich mutacji.</u>
<u xml:id="u-5.19" who="#PosełEugeniaBłajszczak">Uwagi podkomisji do spraw wydawnictw przedstawił poseł Henryk Korotyński (PZPR). Stwierdził on, że Polska Agencja Prasowa coraz lepiej zaspokaja potrzeby prasy. Wybór wiadomości zawartych w biuletynach PAP jest coraz większy. Jak najbardziej pozytywnie ocenić należy dążenie do zwiększania operatywności; chodzi głównie o zapewnienie jak najświeższych informacji dla terenowych wydań gazet, drukujących się wcześniej.</u>
<u xml:id="u-5.20" who="#PosełEugeniaBłajszczak">W dyskusji udział wzięli posłowie: Marian Kubicki (ZSL) i Stanisław Kaliszewski (SD).</u>
<u xml:id="u-5.21" who="#PosełEugeniaBłajszczak">Komisja przyjęła projekt budżetu na 1968 r. oraz sprawozdanie rządu z wykonania budżetu w 1966 r. w części dotyczącej Polskiej Agencji Prasowej.</u>
<u xml:id="u-5.22" who="#PosełEugeniaBłajszczak">Komisja uchwaliła plan pracy na 1968 r., w którym przewiduje rozpatrzenie m.in.:</u>
<u xml:id="u-5.23" who="#PosełEugeniaBłajszczak">- działalności „Estrady”;</u>
<u xml:id="u-5.24" who="#PosełEugeniaBłajszczak">- organizacji i form pracy domów kultury;</u>
<u xml:id="u-5.25" who="#PosełEugeniaBłajszczak">- modernizacji zakładów „Polskie Nagrania”;</u>
<u xml:id="u-5.26" who="#PosełEugeniaBłajszczak">- działalności i repertuaru teatrów muzycznych;</u>
<u xml:id="u-5.27" who="#PosełEugeniaBłajszczak">- kolportażu prasy krajowej i zagranicznej przez „Ruch”;</u>
<u xml:id="u-5.28" who="#PosełEugeniaBłajszczak">- mecenatu zakładów przemysłowych nad życiem kulturalnym regionu;</u>
<u xml:id="u-5.29" who="#PosełEugeniaBłajszczak">- organizacji produkcji filmów dla TV.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>