text_structure.xml 9.38 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#">Dnia 17 kwietnia 1969 r. Komisja Handlu Zagranicznego, obradująca pod przewodnictwem posła Zdzisława Grudnia (PZPR), rozpatrzyła stan powiązań ekonomicznych i organizacyjnych oraz współpracy między handlem zagranicznym a przemysłem.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#">W obradach udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Handlu Zagranicznego z kierownikiem Ministerstwa, podsekretarzem stanu - Marianem Dmochowskim, podsekretarzem stanu: w Ministerstwie Przemysłu Lekkiego - Marian Sobolewski, w Ministerstwie Przemysłu Maszynowego - Stanisław Wyłupek, wicedyrektor Zespołu NIK - Wacław Kosicki oraz przedstawiciele Ministerstwa Finansów i Urzędu Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#">Opracowany przez Ministerstwo Handlu Zagranicznego materiał informacyjny o powiązaniu ekonomicznym i organizacyjnym oraz współpracy między handlem zagranicznym a przemysłem posłowie otrzymali przed posiedzeniem na piśmie. Uzupełniających wyjaśnień udzielił kierownik Ministerstwa Handlu Zagranicznego, podsekretarz stanu - Marian Dmochowski.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#">W informacji podkreślono, że jedynym kryterium słuszności i prawidłowości rozwiązań organizacyjnych oraz form więzi handlu zagranicznego z przemysłem - jest interes gospodarki narodowej w dziedzinie wymiany handlowej z zagranicą. Handel zagraniczny spełnia w stosunku do gospodarki rolę służebną.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#">Elementem determinującym formy organizacyjne handlu zagranicznego i jego współpracy z przemysłem są powiązania ekonomiczne. W tym kierunku dokonywała się na przestrzeni lat ewolucja tych form. Powiązania ekonomiczne stanowią jednak dotąd jeszcze słabe ogniwo obowiązującego systemu rozliczeń. System poprawy opłacalności eksportu, oparty na pozabilansowym rachunku kalkulacyjnym uznać należy za rozwiązanie przejściowe, wykazuję ono bowiem szereg braków. Generalnie należy zmierzać do tego aby rachunek opłacalności eksportu wprowadzany był do wyników bilansowych przedsiębiorstw przemysłowych i handlowych. Będzie to w znacznej mierze umożliwione po wprowadzeniu nowych cen zaopatrzeniowych, opartych o odmienne niż dotychczas kryteria.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#">W naszym systemie gospodarczym za element trwały uznać należy scentralizowanie działalności w zakresie handlu zagranicznego; centralizacja ta niezbędna jest zwłaszcza na odcinku importu. Niezbędną elastyczność powiązań z przemysłem zapewniają branżowe przedsiębiorstwa i biura branżowe handlu zagranicznego. Aparat handlu zagranicznego w swej obecnej strukturze w zasadzie dobrze wiąże naszą gospodarkę wewnętrzną z odmiennym od naszego układem branż na rynku międzynarodowym.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#">Doskonalenie współpracy handlu zagranicznego z przemysłem odbywać się będzie głównie na platformie działalności branżowych komitetów doradczych. Przemysł włączany jest stopniowo do współdziałania z handlem zagranicznym w stosunkach zewnętrznych - dotyczy to akwizycji, reklamy, udziału w targach itp. Przekazuje się przemysłowi te czynności handlu zagranicznego, które są ściślej związane z produkcją, jak obsługa techniczna, przygotowywanie ofert i dokumentacji. Ocena eksperymentów obejmujących przekazanie w niektórych przypadkach przemysłowi pełnych uprawnień handlu zagranicznego nie daje jeszcze podstaw do wyciągnięcia wszechstronnie pozytywnych wniosków. O dalszych posunięciach w tym kierunku decydować będą takie czynniki, jak specjalizacja branż i zakładów, nowe ceny zaopatrzeniowe, funkcjonowanie nowego systemu finansowego w przedsiębiorstwach.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#">W myśl wytycznych V Zjazdu PZPR resort handlu zagranicznego w sposób elastyczny stosować będzie różne rozwiązania w zależności od warunków istniejących na poszczególnych odcinkach produkcji i wymiany, od stopnia zaawansowania technicznego w przemyśle, przygotowania organizacyjnego i kadrowego. Przestrzeganie zasady elastyczności w praktycznym działaniu powinno stworzyć korzystne warunki realizacji wzrastających zadań handlu zagranicznego.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#">W dyskusji udział wzięli posłowie: Andrzej Borodzik (PZPR), Tadeusz Młyńczak (SD), Maria Mielczarek (PZPR), Konstanty Łubieński (bezp. „Znak”), Antoni Walaszek (PZPR), Jerzy Olszewski (PZPR), Józef Raźny (SD), Józef Macichowski (PZPR), Tadeusz Stefaniak (ZSL) i Zdzisław Grudzień (PZPR). Dodatkowych wyjaśnień udzielili: kierownik Ministerstwa Handlu Zagranicznego, podsekretarz stanu - Marian Dmochowski, wicedyrektor Instytutu Handlu Zagranicznego - Witold Trzeciakowski i podsekretarz stanu w Ministerstwie Przemysłu Maszynowego - Stanisław Wyłupek.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#">W dyskusji pozytywnie oceniano przedstawiony przez resort materiał informacyjny, obrazujący dotychczasowy stan powiązań pomiędzy handlem zagranicznym i przemysłem oraz koncepcje umocnienia tych powiązań zwłaszcza w płaszczyźnie ekonomicznej. Problem ten - jak wskazywano jest i będzie nadal przedmiotem wymiany poglądów, mającej na celu doprowadzenie do możliwie najbardziej prawidłowych rozwiązań.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#">Podkreślano, że istotnym warunkiem zwiększenia efektywności wymiany towarowej z zagranicą w dziedzinie eksportu i importu oraz pogłębienia współpracy pomiędzy handlem zagranicznym i przemysłem, jest ujednolicenie instrumentów ekonomicznych działających w gospodarce wewnętrznej jak i na zewnątrz. W tej dziedzinie poszukuje się rozwiązań, wymaga to jednakże czasu.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#">Ważne znaczenie miałoby tworzenie organizmów gospodarczych mogących przyjąć kompleksową odpowiedzialność za eksport i import w obrębie różnych stref geograficznych, za zaopatrzenie rynku wewnętrznego i za efekty ekonomiczne tej wielostronnej działalności. Do ich zadań należałoby również prowadzenie głębszych analiz kształtowania się kierunków podaży i popytu na rynkach zagranicznych. Forma takich organizmów (kombinaty) zarysowana została na II Plenum KC PZPR.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#">Podkreślano przy tym z naciskiem konieczność przeciwstawiania się tendencjom do rozdrabniania na różne jednostki przemysłowe gestii w zakresie handlu zagranicznego; w tendencjach tych bowiem na plan pierwszy wysuwają się korzyści wynikające ze zwiększania eksportu, nie uwzględnia się natomiast w należytej mierze problemów importu, który w ostatecznym rachunku wpływa na wyniki ekonomiczne.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#">W dyskusji wiele uwagi poświęcano sprawie odpowiedzialności tak przemysłu jak i handlu za przebieg obrotów handlowych z zagranicą. Wymiana handlowa wiąże się nieuchronnie z elementami pewnego ryzyka; musi ono obciążać tak przemysł jak i handel, równomierne powinny być też proporcje w korzystaniu przez przemysł i handel z premii eksportowych. Współpraca pomiędzy przemysłem i handlem zagranicznym uległa ostatnio znacznej poprawie; należy dążyć do usunięcia występujących jeszcze w tej dziedzinie nieprawidłowości oraz do pogłębienia odpowiedzialności obu tych ogniw za przebieg wymiany handlowej z zagranicą i jej wyniki ekonomiczne.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#">W ciągu ostatnich lat wiele uczyniono dla poprawy opłacalności handlu zagranicznego i uzyskano w tej dziedzinie efekty. Obecnie zmierza się do dalszego doskonalenia i integrowania mechanizmów ekonomicznych wymiany towarowej. Okres dzielący nas od głębszych reform powinien być należycie wykorzystany dla usunięcia istniejących dziś hamulców; należy bardziej operatywnie regulować sprawy, wykazać się większą elastycznością zarówno w dziedzinie produkcji jak i wymiany oraz w zakresie wzajemnych stosunków przemysł - handel.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#">Główne problemy wynikające z dyskusji postanowiono ujęć w sprawo zdaniu Komisji na użytek Komisji Handlu Zagranicznego następnej kadencji.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#">Komisja rozpatrzyła odpowiedzi resortów na dezyderaty. Sprawozdawcami byli posłowie: Maria Mielczarek (PZPR) i Andrzej Borodzik (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#">Komisja uznała za wystarczające odpowiedzi resortów w niektórych, sprawach dotyczących wzbogacenia zaopatrzenia rynku w artykuły z importu oraz w sprawach: ulepszenia koordynacji branżowej w przemyśle lekkim i drobnej wytwórczości, opracowania programu rozwoju Międzynarodowych Targów Poznańskich, określenia perspektyw produkcji eksportowej przemysłu chemicznego, sprecyzowania kierunków specjalizacji branżowej i rozwoju produkcji eksportowej w przemyśle maszynowym, polityki zakupu i wdrażania licencji. Dezyderaty w tych sprawach uchwalone były wspólnie z innymi zainteresowanymi komisjami sejmowymi.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#">Pod adresem Komisji następnej kadencji wysunięto sugestie dalszego śledzenia za biegiem niektórych spraw, bądź ponownego ich podjęcia.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>