text_structure.xml 3.49 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#">Dnia 15 lipca 1968 r. Komisja Handlu Wewnętrznego i Komisja Handlu Zagranicznego, obradujące na wspólnym posiedzeniu pod przewodnictwem posła Henryka Skrobisza (ZSL) uchwaliły dezyderaty w sprawie współpracy handlu wewnętrznego i zagranicznego w zakresie wzbogacenia rynku w artykuły z importu. Problem ten był przedmiotem wspólnego posiedzenia obu Komisji w dniu 21 maja br. (por. BPS Nr 589)IV kad./' W uchwalonych dezyderatach Komisje stwierdzają, że współpraca obu resortów w zakresie wzbogacania rynku w artykuły importowane ulega systematycznej poprawie, występują w niej jednak pewne niedociągnięcia mające negatywny wpływ na realizację umów, terminowość dostaw oraz jakość importowanych, towarów.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#">Zdaniem Komisji, zarówno w zakresie importu planowego, jak i w zakresie wymiany towarów rynkowych powinna istnieć ściślejsza koordynacja działania aparatu handlu wewnętrznego i zagranicznego; jednym z istotnych elementów usprawnienia tej koordynacji stać by się mogło włączenie przedstawicieli handlu wewnętrznego do prac branżowych komitetów doradczych. Stąd postulat odpowiedniego rozszerzenia składu tych komitetów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#">Komisje wyrażają zastrzeżenia do dotychczasowej polityki ustalania cen na artykuły importowane - często w oderwaniu od cen zakupu i jakości towaru. Niesłuszne - zdaniem Komisji - jest ustalanie na rynku wewnętrznym jednej ceny detalicznej na towary różnej jakości lub na różne gatunki i odmiany asortymentowe towarów. W związku z powyższym Komisje postulują odpowiednie różnicowanie cen detalicznych na artykuły importowane; stworzyłoby to przesłanki do bardziej ekonomicznego realizowania przez handel zagraniczny zakupu towarów rynkowych w ranach ustalonych limitów dewizowych.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#">Komisje stwierdzają, że polskie normy i przepisy sanitarne obowiązujące przy imporcie artykułów żywnościowych są bardziej rygorystyczne od analogicznych przepisów obowiązujących w innych krajach, m.in. w pozostałych krajach socjalistycznych. W związku z tym należałoby - zdaniem Komisji - dokonać takiej rewizji obowiązujących norm i przepisów sanitarnych, która - nie godząc w najszerzej rozumiany interes i zdrowie konsumenta - spowodowałaby ich dostosowanie do przepisów obowiązujących w światowym handlu produktami żywnościowymi, zwłaszcza do norm i standardów stosowanych przez pozostałe kraje socjalistyczne.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#">Należałoby również doprowadzić do zawarcia między polskim nadzorem sanitarnym i analogicznymi władzami w pozostałych krajach socjalistycznych porozumień, stwarzających podstawę stałej współpracy między zainteresowanymi komórkami służby zdrowia w krajach RWPG przy realizowaniu wymiany artykułów żywnościowych.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#">Komisje postulują również podjęcie prac zmierzających do zharmonizowania Ogólnych Warunków Umów Sprzedaży ustalonych zarządzeniem Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z przepisami Ogólnych Warunków Dostaw RWPG.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>