text_structure.xml
9.1 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">W dniu 23 lutego br. odbyło się posiedzenie Komisji Handlu Zagranicznego. Obradom przewodniczył poseł Stanisław Kuziński (PZPR). W obradach udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Handlu Zagranicznego z Ministrem - Witoldem Trąmpczyńskim.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">Komisja dokonała oceny całokształtu stosunków handlowych z krajami kapitalistycznymi i wyraziła zaniepokojenie z powodu przeszkód, na jakie napotyka rozwój stosunków handlowych z rozwiniętymi krajami kapitalistycznymi. Przeszkody te - jak stwierdzono w toku dyskusji - to przede wszystkim stosowana przez niektóre z tych krajów, z pobudek politycznych, dyskryminacja gospodarcza wobec Polski jako kraju socjalistycznego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">Postępy w uprzemysłowieniu naszego kraju i przeobrażenia jego struktury gospodarczej stworzyły możliwości wydatnego zwiększenia eksportu artykułów przemysłowych, co znalazło już wyraz w zmianie całokształtu struktury naszych globalnych obrotów z zagranicą. Mimo to, udział artykułów przemysłowych w eksporcie do rozwiniętych krajów kapitalistycznych jest nadal niski, gdyż nie przekracza 13 proc.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#">Wysiłki podejmowane przez nasz przemysł i przez nasz handel zagraniczny nie przynoszą jednak pełnych efektów wskutek dyskryminacji stosowanej wobec naszego eksportu. Dyskryminacji, która w gruncie rzeczy szkodzi obu stronom, jako że Polska jest i może być w jeszcze większym stopniu importerem wielu towarów z rozwiniętych krajów kapitalistycznych, a to jest oczywiście ściśle związane ze wzrostem i poprawą struktury naszego eksportu do tych krajów.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#">Komisja podkreśliła dużą wagę rozwoju naszych stosunków handlowych ze Stanami Zjednoczonymi. Wprawdzie wskaźniki przyrostu eksportu są tu wyższe aniżeli analogiczne wskaźniki dla całego obszaru kapitalistycznego, niemniej jednak nie wyczerpuje to możliwości.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#">Na przeszkodzie stoi tu trudność ułożenia w sposób trwały stosunków handlowych. Przyznana w 1960 r. Polsce klauzula największego uprzywilejowania została w 1962r. wycofana, a następnie przywrócona w 1963r.; tego rodzaju postępowanie stwarza niepewność i utrudnia w oczywisty sposób perspektywiczną politykę na tym rynku.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#">Polska natrafia na trudności w zakupie na rynku amerykańskim wielu potrzebnych naszej gospodarce maszyn, urządzeń, licencji i surowców, które, jako rzekome artykuły strategiczne, objęte są zakazem eksportu do krajów socjalistycznych.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#">Jesienią 1964 r. cofnięto Polsce możliwość zakupu zbóż, bawełny i tytoniu na warunkach dogodnego długoterminowego kredytu, co zresztą wywołało w samych Stanach Zjednoczonych głosy, że krok ten przyniósł więcej szkody amerykańskim farmerom aniżeli Polsce. Na skutek tego posunięcia zmniejszyliśmy import zbóż i artykułów rolno-spożywczych z USA z przeszło 100 mln dolarów rocznie do ok. 20 mln dolarów w roku 1965. Uniemożliwia nam się też zaciąganie w USA kredytów na zakup towarów przemysłowych na podobnych warunkach przy zakupach kredytowych jak w Europie zachodniej.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#">Dodać do tego należy nie tak dawną praktykę prowadzenia przez różne ultraprawicowe organizacje w rodzaju John Biroh Society kampanii politycznego bojkotu naszych towarów.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#">O ile jednak w Stanach Zjednoczonych, w wyniku przywrócenia nam niedawno klauzuli największego uprzywilejowania, towary polskie są w obecnej chwili pod względem ceł i ograniczeń ilościowych traktowane nie gorzej niż towary innych krajów, to na rynkach niektórych krajów Europy zachodniej wyraźnie odczuwamy skutki polityki dyskryminacji stosowanej wobec krajów trzecich. Chodzi tu przede wszystkim o dyskryminację celną ze strony krajów EWG, zwłaszcza wobec towarów przemysłowych. Dyskryminacja obejmuje również eksport artykułów rolno-spożywczych.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#">Z dyskryminacją celną mamy również do czynienia na rynkach krajów EFTA, nie jest ona jednak tak dotkliwa ze względu na to, że kraje EFTA nie mają wspólnej taryfy celnej dla krajów trzecich, a także nie prowadzą jednolitej reglamentacji importu rolno-spożywczego.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#">Szczególnie dotkliwą przeszkodą jest to, że obok barier celnych występują w krajach zachodnio-europejskich kontyngentowanie przywozu, tj. ograniczanie wartości lub ilości dopuszczanych na dany rynek polskich towarów. W stosunku do Polski i innych krajów socjalistycznych ma to na celu uzależnianie wielkości zakupów od wielkości sprzedaży i utrzymanie w ten sposób bilansu wymiany na poziomie dogodnym dla narzucającego ten system. Najbardziej jaskrawego przykładu stosowania sztywnych kontyngentów przywozowych dostarcza Niemiecka Republika Federalna, która kontyngentując zaledwie 2 proc. przywozu z krajów kapitalistycznych, nasz eksport obejmuje sztywnymi kontyngentami prawie w całości, a w pełni go licencjonuje.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#">Stosowane są ponadto inne ukryte formy ograniczania wymiany handlowej, jak ograniczanie ważności kontyngentów w czasie, koncentrowanie licencji w rękach nielicznych firm, które uzyskują przez to monopolistyczną pozycję w stosunku eksportera itp.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#">Z większością krajów EWG i EFTA, wykazującymi tendencje do liberalizacji handlu, mamy zawarte traktaty i umowy handlowe, które stanowią pewien postęp w rozwoju stosunków handlowych z nami. Jednak jeszcze daleko niedostatecznie wykorzystana została przez te kraje możliwość likwidacji wielu ograniczeń importowych w stosunku do naszych towarów.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#">Za pozytywny objaw uznała Komisja działalność Polski na terenie organizacji GATT, która stawia sobie za cel znoszenie przeszkód, barier i praktyk dyskryminacyjnych w handlu zagranicznym. Umożliwiło nam to udział w prowadzonych pod auspicjami GATT wielostronnych rokowaniach w sprawie obniżek celnych i zniesienia innych ograniczeń poza cłami, zwanych rundą Kennedy'ego. W razie pomyślnego przebiegu rokowań, które w dziedzinie ceł na artykuły przemysłowe zakładają poważną obniżkę taryf, a w zakresie artykułów rolnych - efektywną poprawę dostępu do rynków zbytu, warunki konkurencyjne Polski jako dostawcy nie ulegałyby dalszemu pogorszeniu.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#">Wysiłki Polski zmierzające do uzyskania pełnego statusu członkowskiego w GATT spotkały się z poparciem wielu krajów tym niemniej odnotowujemy negatywne stanowisko niektórych krajów szczególnie niechętnych procesom liberalizacyjnym.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#">Komisja dała wyraz przekonaniu, że nieskrępowany rozwój międzynarodowej wymiany handlowej jest jednym z istotnych elementów polityki pokojowego współistnienia. Jednym z zasadniczych celów naszej polityki handlowej powinno być skuteczne przeciwdziałanie ograniczeniom i przeszkodom stosowanym wobec naszego eksportu przez kraje kapitalistyczne.~ ~ Komisja wysłuchała informacji Ministra Handlu Zagranicznego - Witolda Trąmpczyńskiego o aktualnym stanie realizacji przez resort handlu zagranicznego uchwał V Plenum KC PZPR.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#">Podjęte przez resort prace, zakończone już podjęciem decyzji lub stanowiące przygotowanie do ich podjęcia dotyczą m.in. takich zagadnień jak: struktura organizacyjna central handlu maszynami, charakter komitetów branżowych przedstawicieli zjednoczeń przemysłowych i central handlu zagranicznego, usprawnienie informacji ekonomiczno-rynkowej dostarczanej producentom przez ogniwa handlu zagranicznego, bardziej efektywne stosowanie reklamy naszych wyrobów i równoległa z tym informacja o postępie gospodarczym i technicznym w naszym kraju, organizacja służby handlu zagranicznego w terenie.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#">Najwięcej uwagi pochłaniają obecnie sprawy systemu materialnego zainteresowania zakładów produkcją eksportową i jej jakością oraz problematyką organizacji i obsługi rynków zbytu.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#">Na pytania posłów: Konstantego Łubieńskiego (bezp. „Znak”), Antoniego Chudzińskiego (ZSL) Zdzisława Tomala (ZSL), Jana Ptasińskiego (PZPR), Stanisława Kuzińskiego (PZPR), Marii Mielczarek (PZPR), Tadeusza Młyńczaka (SD), Andrzeja Borodzika (PZPR) - odpowiedzi udzielił Minister Handlu Zagranicznego Witold Trąmpczyński, dyrektor departamentu w MHZ - Karol Grabski - oraz dyrektor Zakładu Badań Koniunktur i Cen - Stanisław Rączkowski i wicedyrektor Zakładu - Witold Trzeciakowski.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>