text_structure.xml
15.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">W dniach 24 i 25 listopada 1965 r. Komisja Handlu Zagranicznego, obradująca pod przewodnictwem posła Zdzisława Grudnia (PZPR), rozpatrywała projekt Narodowego Planu Gospodarczego na 1966 r. i założenia na 1967 r. oraz projekt ustawy budżetowej na 1966 r. w części dotyczącej Ministerstwa Handlu Zagranicznego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">W obradach udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">- przedstawiciele Ministerstwa Handlu Zagranicznego z Ministrem - Witoldem Trąmpczyńskim i podsekretarzami stanu - Zygmuntem Furtakiem, Józefem Kutinem i Tadeuszem Olechowskim oraz dyrektorzy central handlu zagranicznego;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#">- przedstawiciele Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego z Ministrem - Januszem Hrynkiewiczem, Ministerstwa Przemysłu Chemicznego z podsekretarzem stanu - Januszem Walewskim, Ministerstwa Przemysłu Lekkiego z podsekretarzem stanu - Aleksandrem Olszewskim, Ministerstwa Przemysłu Spożywczego i Skupu z podsekretarzem stanu - Stanisławem Lindbergiem, przedstawiciele Komitetu Drobnej Wytwórczości, dyrektorzy niektórych zjednoczeń przemysłowych podległych wymienionym ministerstwom;</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#">- dyrektor Zespołu NIK - Franciszek Kusto i wicedyrektor - Witold Foeller oraz przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#">Referat o projekcie planu eksportu i importu wyrobów przemysłu ciężkiego, chemicznego i paliw oraz artykułów konsumpcyjnych pochodzenia przemysłowego przedstawił w imieniu podkomisji poseł Jerzy Olszewski (PZPR). Zadanie tegoroczne eksportu tych grup wyrobów zakładające znaczny wzrost tempa obrotów oraz bardziej prawidłowe ukształtowanie struktury eksportu i importu będą - jak wskazują dotychczasowe wyniki - na ogół pomyślnie zrealizowane.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#">Zadania na rok 1966 przewidują wzrost obrotów towarowych w handlu zagranicznym ogółem o 5,2 proc. w porównaniu z 1965 r. Eksport ma wzrosnąć o 5,4, a import o 3,8 proc. Według wstępnych założeń na rok 1967, obroty towarowe w tym okresie wzrosnąć mają o 8,1 proc, w stosunku do 1966 r., przy czym eksport wzrosnąć ma o 9,6 proc., import - o 5,1 proc.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#">Plan przewiduje, że eksport maszyn i urządzeń wzrosnąć ma o 15,8 proc. w stosunku do przewidywanego wykonania 1965 r., a eksport artykułów konsumpcyjnych pochodzenia przemysłowego - o 20,5 proc. Eksport pojedynczych maszyn i urządzeń inwestycyjnych wzrasta szybciej aniżeli eksport kompletnych obiektów.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#">W świetle tych założeń najpoważniejsze zadania przypadają Ministerstwu Przemysłu Ciężkiego.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#">Nakłady inwestycyjne powinny być w związku z tym w większym, niż dotychczas stopniu wykorzystywane dla rozwijania produkcji eksportowej. Rozszerzyć należy system wartościowego planowania obrotów zagranicznych na szereg zjednoczeń, w których istnieją warunki do rozliczania się z handlem zagranicznym per saldo z dokonywanego przez nie eksportu i importu. Bardziej elastycznie podchodzić trzeba do zagadnień efektywności eksportu, zmiennej w różnych pozycjach asortymentowych.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#">Należałoby rozważyć możliwość dokonania pewnych zmian w strukturze organizacyjnej central handlu zagranicznego w tym kierunku, aby przemysł nie miał do czynienia z nadmierną liczbą kontrahentów. Słusznie przyjęty kierunek na ściślejsze ekonomiczne powiązanie przemysłu z handlem zagranicznym powinien być podbudowany właściwą strukturą organizacyjną handlu.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#">W centrum zainteresowania powinna nadal pozostawać sprawa operatywności aparatu handlu zagranicznego, usprawnienia informacji handlowej oraz poprawy warunków lokalowych i warunków pracy.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#">W dyskusji udział wzięli posłowie: Jan Ptasiński (PZPR), Barbara Gruszkiewicz (bezp.), Wiktor Zyzik (PZPR), Andrzej Borodzik (PZPR), Tadeusz Młyńczak (SD), Józef Macichowski (PZPR), Antoni Walaszek (PZPR) i Zdzisław Grudzień (PZPR). Wyjaśnień udzielili: Minister Handlu Zagranicznego - Witold Trąmpczyński, Minister Przemysłu Ciężkiego - Janusz Hrynkiewicz i podsekretarz stanu w Ministerstwie Przemysłu Chemicznego - Janusz Walewski.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#">Uwaga posłów skupiła się na problemach decydujących o realizacji przyszłorocznego planu handlu zagranicznego, głównie zaś eksportu wyrobów przemysłu ciężkiego, którego zadania są szczególnie poważne i napięte.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#">Omawiając problemy jakości i nowoczesności produkcji eksportowej, wskazywano na konieczność działania zmierzającego do osiągnięcia jak najwyższego standardu wyrobów. Poruszano w związku z tym problemy normalizacji, kontroli międzyoperacyjnej w przemyśle, rangi służb kontroli. Podkreślano, że dalsze zamierzenia powinny być konkretyzowane zarówno w odniesieniu do poszczególnych zakładów, włącznie z określonymi wydziałami produkcyjnymi, a nawet stanowiskami pracy, jak i w odniesieniu do poszczególnych branż i całych regionów, albowiem w podejściu do zadań jakościowych i ich realizacji występują znaczne różnice.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#">Wskazywano na potrzebę pełniejszego wykorzystania różnych bodźców działających na rzecz produkcji eksportowej i zainteresowania nią załóg fabrycznych, a równocześnie na potrzebę głębszego zainteresowania się tą problematyką przez działające w zakładach organizacje społeczne.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#">Poruszano również szereg zagadnień organizacyjnych handlu zagranicznego i jego powiązań z przemysłem, które powinny stawać się coraz bardziej powiązaniami ekonomicznymi.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#">Projekt planu handlu zagranicznego w zakresie wyrobów przemysłu ciężkiego, chemicznego, paliw i artykułów konsumpcyjnych pochodzenia przemysłowego uznano w wyniku dyskusji za prawidłowy i realny.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#">Projekt planu eksportu i importu wyrobów przemysłu lekkiego, spółdzielczości pracy i rzemiosła zreferował w imieniu podkomisji poseł Jerzy Pryma (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#">Według projektu planu na rok 1966, wartość eksportowanych wyrobów przemysłu lekkiego wzrosnąć ma o 16,7 proc, w stosunku do przewidywanego wykonania 1965 r. Pozwoli to na osiągnięcie pewnej poprawy w pokryciu wpływami dewizowymi dostaw importowanych dla przemysłu lekkiego surowców.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#">Przewiduje się zwiększenie dostaw za ważne dewizowo rynki, co ma podstawę w możliwości postawienia przez Ministerstwo Przemysłu Lekkiego do dyspozycji Ministerstwa Handlu Zagranicznego większej ilości wyrobów o wysokim stopniu uszlachetnienia.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#">Zwiększenie w eksporcie udziału wyrobów skonfekcjonowanych oznacza zarazem, że wzrosną wpływy dewizowe za wkład pracy żywej przy niezwiększonym wkładzie materiałów.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#">Pozytywną cechą projektu planu przyszłorocznego jest możliwość wprowadzenia do handlu zagranicznego - jak i na rynek wewnętrzny - szeregu nowych, poszukiwanych wyrobów, opartych o nowe rodzaje włókien syntetycznych polskiej produkcji.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#">Realizacja planu wymagać będzie stałego, szybkiego przystosowania asortymentu i wzornictwa wyrobów do potrzeb eksportu. Doświadczenia roku bieżącego wskazują, że mimo pomyślnej na ogół realizacji zadań eksportowych, istnieje konieczność dalszego rozszerzania i unowocześniania asortymentu wyrobów oraz zastępowania eksportu tradycyjnego eksportem towarów o wyższej opłacalności.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#">Sprawozdawca wysunął szereg wniosków w tej dziedzinie, wskazując zarazem na potrzebę skierowania wysiłku akwizycyjnego na określone rynki zbytu; niezbędne jest sprawniejsze informowanie producentów przez centrale handlu zagranicznego o kształtowaniu się koniunktur i cen na rynkach zagranicznych oraz o wymogach jakościowych.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#">Zadania eksportowe drobnej wytwórczości na rok 1966 wykazują znacznie silniejszą niż w roku bieżącym dynamikę wzrostu; ich realizacja wymagać będzie dużej uwagi zarówno ze strony producentów jak i handlu zagranicznego. Komitet Drobnej Wytwórczości, Centralny Związek Spółdzielczości Pracy i rady narodowe szczególnie troszczyć się powinny o zabezpieczenie środków na wdrażanie postępu technicznego w tym pionie produkcji oraz o zaopatrzenie materiałowe.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#">W pionie KDW i w centralach spółdzielczych powinien nastąpić szybszy postęp w badaniu efektywności dewizowej eksportu poszczególnych grup towarów.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#">Zakłada się również w roku 1966 znacznie wyższy wzrost eksportu wyrobów rzemiosła, którego aktywność w tej dziedzinie była w ostatnich latach stosunkowo słabsza. Przyczyny tego stanu tkwiły w nieprzystosowaniu do specyfiki sektora nieuspołecznionego zasad ustalania kosztów i cen. Sprawy te wymagają uregulowania, podobnie usprawnić należy system przydziału surowców i materiałów.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#">Uwagi do założeń planu dotyczące obrotów tarcicą i wyrobami drzewnymi przedstawił poseł Józef Macichowski (PZPR), który uzasadnił, potrzebę ustabilizowania puli wywozowej tarcicy przy ewentualnym zwiększeniu eksportu innych wyrobów drzewnych.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#">W dyskusji udział wzięli posłowie: Maria Mielczarek (PZPR), Józef Raźny (SD), Tadeusz Wysocki (PZPR), Jerzy Pryma (PZPR), Jan Ptasiński (PZPR), Józef Macichowski (PZPR), Jerzy Olszewski (PZPR) i Zdzisław Grudzień (PZPR). Wyjaśnień udzielili: podsekretarz stanu w Ministerstwie Przemysłu Lekkiego - Aleksander Olszewski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Handlu Zagranicznego Tadeusz Olechowski oraz wicedyrektor departamentu w Komitecie Drobnej Wytwórczości - B. Narewski.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#">W dyskusji poruszono szereg spraw dotyczących organizacji produkcji poszczególnych gałęzi przemysłu lekkiego w związku ze szczególnymi wymogami handlu zagranicznego w tym dziale.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#">Wskazywano na konieczność podjęcia inwestycji w dziedzinie wykończalnictwa oraz modernizacji parku maszynowego niektórych zakładów dających produkt szczególnie wysokiej jakości, na potrzebę importu szeregu maszyn i urządzeń mających zasadnicze znaczenie dla jakości i poziomu wykonania niektórych wyrobów, lepszego zaopatrzenia przemysłu lekkiego w barwniki i chemikalia.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#">Podkreślono, że zagadnienia jakościowe powinny zajmować nadal dominujące miejsce w działalności resortu przemysłu lekkiego. W pełni słuszna jest przyjęta przez resort zasada, że poprawa jakości wyrobów eksportowych wiąże się nierozdzielnie z ogólną poprawą jakości produkcji rynku wewnętrznego we wszystkich grupach wyrobów.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#">Poważnym problemem do rozważenia jest wykorzystanie dużych potencjalnych rezerw drobnej wytwórczości dla dodatkowego zwiększenia produkcji eksportowej na bazie krajowych surowców.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#">Referat o projekcie planu eksportu i importu artykułów rolno-spożywczych przedstawił w imieniu podkomisji poseł Antoni Chudziński (ZSL).</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#">Projekt planu na r. 1966 oraz na 1967r. przewidują, że eksport artykułów rolno-spożywczych stanowić będzie 13 proc. ogólnej wartości eksportu, a w r. 1967 - 12 proc. co stanowi wskaźnik niższy od przewidywanego wykonania w r. 1965. Wiąże się to ze zwiększeniem zaopatrzenia rynku wewnętrznego.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#">Mimo przewidywanego ustabilizowania się w latach najbliższych eksportu artykułów rolno-spożywczych, odgrywać on będzie nadal poważną rolę, zwłaszcza w obrotach z krajami kapitalistycznymi. Stąd konieczność odpowiedniego kształtowania struktury tego eksportu i poprawy wskaźników opłacalności.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#">Zmiany strukturalne eksportu powinny uwzględniać większy udział w nich artykułów pochodzenia roślinnego, a w zakresie artykułów hodowlanych - skoncentrowanie się na eksporcie wysoko opłacalnym.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#">Niezbędne jest również rozszerzenie na dalsze rejony kraju nielicznych dotąd baz produkcji artykułów roślinnych na eksport.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#">W szczególności rozwijać należy bazę produkcji warzyw szlachetnych i nowalijek.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#">Sprawą dużej wagi w rozwoju tego eksportu jest zwiększanie operatywności central handlu zagranicznego w kierunku zdobywania nowych rynków zbytu, zwłaszcza dla artykułów nadwyżkowych, wyposażenie przedsiębiorstw eksportowych w odpowiednie środki transportu, rozbudowa zaplecza magazynowego i przechowalnictwa w bazach skupu i przeładunku.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#">W dyskusji głos zabrali posłowie: Stanisław Turski (ZSL), Andrzej Borodzik (PZPR), Józef Macichowski (PZPR), Jan Ptasiński (PZPR) i Antoni Chudziński (ZSL). Wyjaśnień udzielili: podsekretarz stanu w Ministerstwie Przemysłu Spożywczego i Skupu - Stanisław Lindberg i podsekretarz stanu w Ministerstwie Handlu Zagranicznego - Tadeusz Olechowski.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#">Tematem dyskusji były głównie sprawy przygotowania się zarówno producentów jak i placówek handlu zagranicznego do zadań wynikających z założonej struktury eksportu artykułów rolno-spożywczych. Omawiano zagadnienia rejonizacji upraw, wieloletniej kontraktacji żywca do przerobu na eksport oraz wyposażenia przedsiębiorstw eksportujących artykuły rolno-spożywcze. Wiele uwagi poświęcono sprawie opakowań mających w tej dziedzinie eksportu - podobnie jak i w eksporcie wyrobów przemysłu lekkiego - niezmiernie ważne znaczenie.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#">Projekt budżetu Ministerstwa Handlu Zagranicznego na rok 1966 zreferował poseł Józef Raźny (SD). Stwierdził on, że budżet MHZ opracowany jest prawidłowo i oszczędnie, pozycje budżetowe są stabilne i zabezpieczają wszystkie kierunki działalności resortu.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#">W dyskusji udział wzięli posłowie. Jerzy Olszewski (PZPR), Andrzej Borodzik (PZPR), Jan Ptasiński (PZPR), Józef Macichowski (PZPR) oraz dyrektor Zespołu NIK - Franciszek Kusto. Dodatkowych wyjaśnień udzielił Minister Handlu Zagranicznego - Witold Trąmpczyński.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#">W dyskusji poruszano m.in. problemy związane z reklamą naszych wyrobów za granicą, wskazując na konieczność lepszego wykorzystania możliwości i środków w tym zakresie. Wiąże się to również z poprawą stanu krajowej bazy poligraficznej.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#">Komisja przyjęła projekt Narodowego Planu Gospodarczego na r.1966 i założenia na r.1967 oraz projekt ustawy budżetowej na. r. 1966 w części dotyczącej Ministerstwa Handlu Zagranicznego - w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>