text_structure.xml
28.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">Dnia 26 listopada 1966 r. Komisja Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, obradująca pod przewodnictwem posła Piotra Gajewskiego (PZPR) rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">- sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w roku 1965 w części dotyczącej Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych oraz Ministerstwa Gospodarki Komunalnej;</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">- informacje Ministerstwa Gospodarki Komunalnej oraz Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych o realizacji zadań planu na rok 1966.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki Komunalnej z ministrem - Stanisławem Sroką, przedstawiciele Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z podsekretarzem stanu - Stefanem Pietrusiewiczem, wicedyrektor zespołu NIK - Henryk Kaczyński oraz przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów i Urzędu Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#">W związku z przewidzianym w porządku dziennym rozpatrzeniem sprawozdania rządu z wykonania planu i budżetu w 1965 r. oraz uwag Najwyższej Izby Kontroli do tego sprawozdania - w częściach dotyczących Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych oraz Ministerstwa Gospodarki Komunalnej - przewodniczący obradom - poseł Piotr Gajewski (PZPR) przypomniał, że Komisja rozpatrywała na posiedzeniach w dniach 7 i 8 czerwca br. (por. BPS nr 180 i 181)IV kad./ sprawozdania obu resortów z działalności w 1965 r. oraz uwagi zespołów NIK do tych sprawozdań. Komisja przyjęła wówczas sprawozdania obu resortów.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#">Ponieważ posłowie - referenci stwierdzili, że sprawozdanie rządu i uwagi NIK nie wnoszą nowych elementów w stosunku do sprawozdań złożonych w czerwcu przez resorty i zespoły NIK - Komisja na ich wniosek postanowiła przyjąć sprawozdanie Rady Ministrów z wykonania planu i budżetu w 1965 r. w częściach dotyczących Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych oraz Ministerstwa Gospodarki Komunalnej oraz poprzeć wniosek Najwyższej Izby Kontroli w przedmiocie absolutorium dla rządu za ten okres.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#">W kolejnym punkcie porządku dziennego informacje o realizacji planu w roku 1966 przedstawili: Minister Gospodarki Komunalnej Stanisław Sroka i podsekretarz stanu w Ministerstwie Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych - Stefan Pietrusiewicz; (streszczenia informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełFranciszekGrochalski">Analiza stanu realizacji planu w 1966 r. prowadzi do tych samych wniosków, do jakich doszła Komisja przy rozpatrywaniu sprawozdań resortów z wykonania planu i budżetu w roku 1965. Zmieniają się rzędy wielkości, ale problem rozbieżności między zadaniami rzeczowymi z jednej strony, a mocą przerobową przedsiębiorstw wykonawczych i zaopatrzeniem materiałowym - pozostaje nadal otwarty. Szwankuje przygotowanie do realizacji inwestycji - zwłaszcza przez spółdzielczość mieszkaniową, co tłumaczyć można w pewnej mierze wzrostem jej zadań jako inwestora.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełFranciszekGrochalski">Realizacja planu budownictwa spółdzielczego w woj. łódzkim jest w roku bież. zagrożona. Istnieje konieczność ścisłego zbilansowania wszystkich elementów warunkujących realizację zamierzeń budowlanych. Nie osiągnie się tego bez dużego wysiłku inwestycyjnego w dziedzinie bazy materiałowej i budowlanego wykonawstwa. Tylko w ten sposób osiągnie się perspektywy realizacji rosnących zamierzeń w dalszych latach bieżącego planu 5-letniego w następnej 5-latce.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełFranciszekGrochalski">Nie wolno tracić z oczu faktu, że niewielka rozpiętość między zadaniami a możliwościami może być elementem mobilizującym, natomiast duża rozpiętość oznacza w praktyce demobilizację wykonawców.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJulianTokarski">Z przedstawionych informacji wynika, że wykonanie planu inwestycji w roku 1966 nie przebiega prawidłowo. Plan zarówno w zakresie budownictwa mieszkaniowego jak i budownictwa przemysłowego nie będzie w całości wykonany. Na niektórych terenach nastąpiło również niekorzystne zjawisko pogorszenia jakości robót budowlanych. Sygnały takie dochodzą z terenu woj. wrocławskiego, gdzie problem wykonawstwa budowlanego, a zwłaszcza jego jakości był przedmiotem rozważań wojewódzkiego Zespołu Poselskiego. Stwierdzono, że poważna przyczyną tego stanu rzeczy jest niewłaściwie opracowywana dokumentacja techniczna, mimo że biura projektowe na tym terenie mają dobrą obsadę. Trudnościami, jakie występują na tym terenie powinien zająć się resort budownictwa.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełJulianTokarski">Poważne spiętrzenie robót w końcu roku oznacza poważne zagrożenie wykonania planu, zagraża również jakości wykonawstwa. Resort gospodarki komunalnej w tych warunkach powinien szczególnie zaostrzyć kontrolę odbioru mieszkań oddawanych w ostatnich miesiącach roku.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełJulianTokarski">Plan budownictwa mieszkaniowego w roku bież. był napięty, wzrost zadań w roku 1967 jest poważny, a w roku 1968 przewiduje się już pewne zmniejszenie tempa wzrostu. Czy nie należałoby zastanowić się nać możliwością zlikwidowania pewnych napięć w zakresie budownictwa mieszkaniowego w okresie pierwszych 2 lat bieżącej 5-latki.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PosełJulianTokarski">Poważnym czynnikiem wpływającym na właściwą realizację planu budownictwa są odpowiednio wykwalifikowane kadry. Programy nauczania zarówno w szkołach zawodowych, jak i w technikach pozostawiają wiele do życzenia. Młodzież opuszczająca te szkoły nie jest dostatecznie przygotowana do wykonywania zawodu; niejednokrotnie musi ona rozpoczynać pracę na budowie od prac niewykwalifikowanych.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PosełJulianTokarski">Pewną poprawę można zauważyć w zakresie wykonywania remontów budynków mieszkalnych i to zarówno remontów bieżących jak i remontów kapitalnych. Czynnikiem, który może zdecydowane wpłynąć na poprawę sytuacji w budownictwie będzie realizacja uchwał VII Plenum KC PZPR w sprawie usprawnienia organizacji pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełAleksanderSchmidt">Dynamika wzrostu wykonawstwa w dziedzinie budownictwa mieszkaniowego w roku bież. nie jest zadowalająca. Nie widać efektów przedsięwzięć zmierzających do stworzenia lepszych warunków dla budownictwa mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełAleksanderSchmidt">W roku 1966 obserwujemy nadal zjawisko nierytmicznego wykonywania planów budownictwa na poszczególnych terenach kraju. Rozpiętość rytmiczności jest nadal duża. Resort powinien podjąć skuteczne środki usunięcia tych niedociągnięć.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełAleksanderSchmidt">Niezadowalające jest zaawansowanie stanów surowych w roku bieżącym, co może wpłynąć niekorzystnie na wykonanie planu w roku przyszłym.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełAleksanderSchmidt">Postęp w zakresie likwidacji zaległości w elewacjach budynków jest niewystarczający; w sprawie tej w roku przyszłym należy poświęcić szczególnie dużo uwagi.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełHenrykHałas">Poważnym zagrożeniem dla wykonania planu budownictwa mieszkaniowego w roku 1966 są nadal występujące niedobory w dostawie podstawowych materiałów budowlanych. Niedorozwój przemysłu materiałów budowlanych, a zwłaszcza dokonane skreślenia niektórych inwestycji dla tego przemysłu w ub. 5-leciu, dają o sobie znać w realizacji bieżących planów. Szybki rozwój przemysłu materiałów budowlanych w najbliższych latach jest konieczny i to zarówno w pionie Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, jak i w pionie innych resortów.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełBronisławJuźków">Słusznie podkreślano, że w roku 1966 obserwuje się poprawę realizacji remontów budynków mieszkalnych.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełBronisławJuźków">Problem zabezpieczenia niezbędnych materiałów dla budownictwa jest jednym z najważniejszych elementów warunkujących terminowe wykonanie planu. Wydaje się, że sygnalizowane nadwyżki cementu są tylko okresowe i w żadnym wypadku nie powinny wpłynąć na ograniczenie wzrostu jego produkcji. Mamy smutne doświadczenia z przemysłu ceramicznego, gdzie w wyniku okresowych nadwyżek produkcji cegły, zahamowaliśmy rozwój produkcji, co obecnie staramy się naprawić.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełBronisławJuźków">Wiele do życzenia pozostawia nadal jakość wykonywanych robót; konieczne jest zaostrzenie kontroli odbioru mieszkań. Większą uwagę należy zwracać również na kwalifikacje pracowników zatrudnionych w tej kontroli.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PosełBronisławJuźków">W związku z rozwijającym się budownictwem wiejskim występuje problem zabezpieczenia robotników dla prac budowlanych na wsi. Zdarza się, że robotnicy budowlani dojeżdżający ze wsi do przedsiębiorstw w mieście poświęcają jeden dzień w tygodniu, zwłaszcza w sobotę, na pracę na budowach na wsi, pracując potem odpowiednią ilość godzin dłużej w przedsiębiorstwie. Wydaje się, że należy ten stan rzeczy uwzględnić i usankcjonować odpowiednimi przepisami.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełMichalinaTatarkównaMajkowska">Można wykorzystać dla potrzeb budownictwa wielu robotników niewykwalifikowanych, którzy zgłaszają się do urzędów zatrudnienia. Wykorzystanie ich po odpowiednim przeszkoleniu mogłoby rozwiązać niektóre trudności kadrowe.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełMichalinaTatarkównaMajkowska">Trudno obecnie o zasadnicze zmiany w standardach naszego budownictwa mieszkaniowego. Niemniej jednak stały kontakt pomiędzy wykonawcą, inwestorem i użytkownikiem może i w obecnych warunkach wpłynąć na poprawę użytkowości mieszkań.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełJózefGrzecznarowski">Wiele do życzenia pozostawiają wojewódzkie zestawy projektów. Nie zaspokajają one potrzeb terenu i niejednokrotnie trzeba wybierać pomiędzy dwoma niezbyt udanymi projektami.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełJózefGrzecznarowski">Dokumentacja techniczna przygotowywana jest przez projektantów w oparciu o nowe metody pracy w budownictwie. Nie zawsze jednak załogi budowlane są odpowiednio przygotowane do wykonywania prac metodami przewidzianymi w projekcie.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełJózefGrzecznarowski">Programy szkół budowlanych nie przewidują szkolenia w zakresie najnowszych metod pracy.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PosełJózefGrzecznarowski">Rady narodowe przeznaczają jeszcze wciąż zbyt małe środki na uzbrojenie terenów pod budownictwo mieszkaniowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełBronisławBasza">Realizacja planu budownictwa indywidualnego jest również zagrożona. Uzyskanie lokalizacji na budynki indywidualne w miastach jest niesłychanie trudne. Z reguły w centrum miast przewiduje się tylko budownictwo wysokościowe, co nie zawsze jest decyzją słuszną; wkomponowanie mniejszych obiektów pomiędzy budynki duże miałoby istotne znaczenie dla poprawy perspektywy i estetyki niektórych dzielnic miejskich. Na zmianę niektórych decyzji dotyczących przestrzennych planów zagospodarowania miast czekać trzeba kilka lat.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełBronisławBasza">Należy liczyć się, że w związku ze stworzeniem wielu istotnych bodźców zarówno w zakresie kredytowania, jak i zaopatrzenia materiałowego rozmiary budownictwa indywidualnego będą się powiększały; należy szerzej uwzględniać potrzeby tego budownictwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełLeonLendzion">Budownictwo przemysłowe - mimo że plan jego realizacji jest zagrożony - osiągnie w roku bieżącym lepsze wyniki niż w 1965 r. Problemy budownictwa przemysłowego były badane przez podkomisję; zwizytowano budowę fabryki celulozowo-papierniczej w Świeciu oraz fabryki opon samochodowych w Olsztynie. Niepokojącym zjawiskiem jest fakt, że oba te obiekty wykonywane są w oparciu o dokumentację dostarczaną fragmentarycznie. Jeszcze w połowie bież. roku obie te budowy nie posiadały pełnej dokumentacji na cały rok. Wpływa to naturalnie na opóźnienie robót budowlanych, zwłaszcza robót specjalnych.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełLeonLendzion">Duże opóźnienie obserwuje się również w dostawach niezbędnych urządzeń i to nie tylko pochodzących z importu. W przypadku opóźnienia, dostawca powinien przynajmniej wcześniej dostarczyć wykonawcy dokumentację techniczno-ruchową, która pozwoliłaby na przygotowanie fundamentów pod urządzenia.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełLeonLendzion">Niemal na wszystkich budowach stwierdzono, że generalny wykonawca rozpoczyna prace na zbyt dużej ilości obiektów, to powoduje w konsekwencji spiętrzenie robót wykończeniowych i opóźnienie w oddawaniu obiektów do użytku. Niemal wszędzie sygnalizowano występujące niedobory w zatrudnieniu. Konieczne jest przestrzeganie zasady koncentracji prac również w ramach jednej inwestycji. Rozpoczynanie zbyt dużej ilości budów i rozproszenie siły roboczej wpływa poważnie na terminowość robót. W każdym wypadku wykonawca powinien bronić się przed rozpoczynaniem inwestycji źle przygotowanej przez inwestora.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełStanisławMlącki">Przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych należy również brać pod uwagę ekonomikę transportu materiałów budowlanych. Np. w pow. mińskim, były 2 cegielnie; jedna przeszła na wytwarzanie pustaków, druga - sączków drenarskich. Są to co prawda potrzebne produkty, tym niemniej do pow. mińskiego trzeba teraz cegłę dowozić z dużych odległości.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełStanisławMlącki">W myśl obowiązujących przepisów kółka rolnicze nie mogą, zlecać drobnych robót np. z zakresu instalacji elektrycznej prywatnym rzemieślnikom, tymczasem przedsiębiorstwa państwowe nie kwapią się do przyjmowania takich zleceń.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełWincentyFranczyk">W świetle perspektywy niepełnego wykonania planu budownictwa w roku bież., należałoby zanalizować realność samego planu i przyczyny utrudniające jego realizację.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełWincentyFranczyk">W woj. kieleckim z 14 przedsiębiorstw budowlanych tylko 4 zrealizowały plan za 10 miesięcy.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PosełWincentyFranczyk">W niektórych przedsiębiorstwach zła jest organizacja pracy i przygotowanie frontu robót. W rezultacie zatrudnieni robotnicy, nie mając pracy i nie osiągając odpowiednich zarobków odchodzą zniechęceni. A przecież budownictwo ma duże trudności z osiągnięciem pełnego stanu zatrudnienia.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PosełWincentyFranczyk">Przewodniczący obradom - poseł Piotr Gajewski (PZPR): Większość spraw poruszonych w dyskusji niejednokrotnie już była przedmiotem uwagi Komisji. Problemy te dotyczą w zasadzie działalności resortów budownictwa i gospodarki komunalnej w okresie 3-ch lat: 1965, 1966, 1967. Do wielu problemów Komisja powróci przy okazji rozpatrywania planów na 1967 r.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PosełWincentyFranczyk">Tym niemniej jednak należałoby już teraz zwrócić uwagę na podstawowe zagadnienia, do których m.in. zaliczyć trzeba sprawę zabezpieczenia pełnej dokumentacji. Z uwag Najwyższej Izby Kontroli i z dyskusji wynika, że mimo poważnego zaostrzenia rygorów dotyczących wprowadzania inwestycji do planów, zbyt często jeszcze rozpoczynane inwestycje nie mają pełnego zabezpieczenia dokumentacyjnego. VII Plenum KC PZPR na to zagadnienie zwróciło szczególną uwagę. Sprawa ta wymaga zajęcia zdecydowanego stanowiska.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#PosełWincentyFranczyk">W dalszym ciągu wiele zastrzeżeń budzi rytmiczność wykonywania planu. Wykonawstwo inwestycji w 1965 r. stwarzało już zagrożenie dla pełnej realizacji planu roku bież. Sprawa jest tym bardziej niepokojąca, że niski stopień realizacji występuje w budownictwie spółdzielczym, którego zadania tak poważnie wzrastają. Trzeba dołożyć wysiłków, aby spółdzielczości mieszkaniowej zabezpieczyć niezbędne warunki dla wywiązania się z podjętych wobec społeczeństwa zobowiązań. Jest to tym ważniejsze, że przy rozpatrywaniu projektu planu 5-letniego wysunięto postulat w sprawie zwiększenia zakresu tego budownictwa o 100 tys. izb.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#PosełWincentyFranczyk">Więcej uwagi i resort budownictwa i rady narodowe powinny poświęcić jakości budownictwa. Zbyt często słyszy się sygnały o pogarszaniu tej jakości.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#PosełWincentyFranczyk">Radykalniej należy rozwiązywać sprawy zatrudnienia w budownictwie, poprzez stworzenie skuteczniejszych bodźców zainteresowania, zabezpieczenie ciągłości i rytmiczności pracy na budowach.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#PosełWincentyFranczyk">Wobec niezbyt zadawalającej sytuacji w wykonawstwie inwestycji roku bież., który jest przecież pierwszym rokiem nowego planu 5-letniego, niezbędne jest dołożenie maksymalnego wysiłku i podjęcie środków zabezpieczających lepszy start dla roku 1967.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#PosełWincentyFranczyk">Dodatkowych wyjaśnień udzielili podsekretarz stanu w Ministerstwie Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych - Stefan Pietrusiewicz i Minister Gospodarki Komunalnej - Stanisław Sroka.</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#PosełWincentyFranczyk">O REALIZACJI ZADAŃ RESORTU GOSPODARKI KOMUNALNEJ W 1966 r.</u>
<u xml:id="u-12.11" who="#PosełWincentyFranczyk">Informacja złożona przez Ministra Gospodarki Komunalnej - Stanisława Srokę, na posiedzeniu Komisji Budownictwa i Gospodarki Komunalnej w dniu 26 listopada 1966 r.</u>
<u xml:id="u-12.12" who="#PosełWincentyFranczyk">Zgodnie z zadaniami wyznaczonymi dla budownictwa mieszkaniowego typu miejskiego, należało w roku 1966 oddać do użytku ogółem 141,6 tys. mieszkań, tj. 401,8 tys. izb.</u>
<u xml:id="u-12.13" who="#PosełWincentyFranczyk">W okresie 10 miesięcy br. zadania planu rocznego wykonano: w budownictwie rad narodowych - w 70,8 proc., w budownictwie zakładów pracy - w 68,2 proc., w budownictwie spółdzielczym - w 64,6 proc.</u>
<u xml:id="u-12.14" who="#PosełWincentyFranczyk">Spiętrzenie zadań jakie przypadły do wykonania w ostatnich 2 miesiącach roku jest większe aniżeli w analogicznym okresie roku ubiegłego. Nierównomierność w realizacji planu wszystkich rodzajów budownictwa mieszkaniowego jest w poszczególnych województwach duża i waha się od ponad 89 proc. (m. Łódź) do niecałych 49 proc. (woj. szczecińskie).</u>
<u xml:id="u-12.15" who="#PosełWincentyFranczyk">Zadania dyrektywne w zakresie oddawania do użytku lokali użytkowych na cele usług dla ludności wykonano na poziomie 53 proc. planu rocznego, przy czym wyższy wskaźnik osiągnięto w budownictwie rad narodowych, aniżeli w budownictwie spółdzielczym.</u>
<u xml:id="u-12.16" who="#PosełWincentyFranczyk">Mniej korzystnie niż w analogicznym okresie roku ubiegłego kształtuje się sytuacja w wykonawstwie zaległych elewacji, sprawniej natomiast wykonywane są elewacje bieżące.</u>
<u xml:id="u-12.17" who="#PosełWincentyFranczyk">Poniżej poziomu zeszłorocznego realizowane są stany surowe w budownictwie mieszkaniowym rad narodowych i spółdzielczych.</u>
<u xml:id="u-12.18" who="#PosełWincentyFranczyk">W zakresie indywidualnego budownictwa mieszkaniowego, kredytowanego, przewiduje się pełną realizację zadań planu.</u>
<u xml:id="u-12.19" who="#PosełWincentyFranczyk">Do głównych przyczyn opóźnienia w realizacji tegorocznego planu budownictwa mieszkaniowego zaliczyć należy sygnalizowane przez wszystkich inwestorów okresowe braki w zaopatrzeniu, głównie w stal zbrojeniową, materiały podłogowe, armaturę i osprzęt instalacyjny, farby i lakiery, a także trudności wynikające z braku kwalifikowanych robotników.</u>
<u xml:id="u-12.20" who="#PosełWincentyFranczyk">Nie bez wpływu na przebieg realizacji jest sygnalizowany z niektórych terenów niezadowalający poziom organizacji pracy i sprawności przedsiębiorstw wykonawczych.</u>
<u xml:id="u-12.21" who="#PosełWincentyFranczyk">Na przestrzeni bież. roku jakość budownictwa uległa pewnej poprawie, głównie wskutek wycofywania z budownictwa nieodpowiednich materiałów budowlanych.</u>
<u xml:id="u-12.22" who="#PosełWincentyFranczyk">Ministerstwo Gospodarki Komunalnej przekazywało bieżąco swoje uwagi w kwestii realizacji planu zarówno radom narodowym jak i resortowi budownictwa. Podjęto wiele środków zaradczych i obecnie odpowiednia mobilizacja przedsiębiorstw budowlanych przy pełnym pokryciu potrzeb materiałowych powinna przyczynić się do wydatnej poprawy. Szczególna uwaga powinna być zwrócona na realizację planu budownictwa spółdzielczego, przy zachowywaniu zadań jakościowych i zapewnieniu właściwej kompleksowości oddawania obiektów do użytku w całym budownictwie mieszkaniowym.</u>
<u xml:id="u-12.23" who="#PosełWincentyFranczyk">W zakresie inwestycji komunalnych rok bieżący charakteryzował się znacznym wzrostem nakładów w porównaniu do okresu poprzedniego. W okresie 3-ch kwartałów nakłady te w planie terenowym i centralnym wykorzystano w 59,4 proc., co oznacza poprawę w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Korzystniej kształtują się wskaźniki wykorzystania planu terenowego.</u>
<u xml:id="u-12.24" who="#PosełWincentyFranczyk">Jeśli w okresie ostatnich kilku lat widoczna jest poprawa w dziedzinie przygotowania inwestycji komunalnych do realizacji, to w zakresie terminowego wykonawstwa robót sytuacja jest nadal trudna zwłaszcza w niektórych województwach: jak olsztyńskie, koszalińskie, szczecińskie. Podejmowane są starania, aby mimo istniejących trudności, w pełni wykorzystać nakłady na inwestycje komunalne przewidziane w planie centralnym; pewien niedobór zarysować się może w pełnej realizacji planu terenowego.</u>
<u xml:id="u-12.25" who="#PosełWincentyFranczyk">W okresie trzech kwartałów br. przekazano m.in. do eksploatacji w zakresie planu terenowego: sieci magistralnej i rozdzielczej wodociągowej - 80 km, kanalizacyjnej - 49 km, gazowej - 21 km, ujęcia wody o wydajności 23 500 m3 na dobę, urządzenia do produkcji gazu o wydajności 25 000 m3 na dobę, 30 km ulic o nawierzchni ulepszonej, 1 zajezdnię autobusową, i 1 oczyszczalnię ścieków. Ze środków planu centralnego zakupiono dla przedsiębiorstw podległych radom narodowym: 74 tramwajów, 10 trolejbusów, 465 autobusów, 330 taksówek osobowych i bagażowych oraz 270 jednostek taboru specjalnego do oczyszczania miast i 93 jednostki taboru specjalnego dla potrzeb różnych przedsiębiorstw komunalnych.</u>
<u xml:id="u-12.26" who="#PosełWincentyFranczyk">Z dotychczasowych trudności w realizacji planów inwestycyjnych gospodarki komunalnej wynika konieczność uznania tych zadań przez wszystkich uczestników procesu inwestycyjnego, w szczególności przez przedsiębiorstwa wykonawcze i ich jednostki nadrzędne, za zadania równorzędne z budownictwem mieszkaniowym i przemysłowym.</u>
<u xml:id="u-12.27" who="#PosełWincentyFranczyk">O REALIZACJI ZADAŃ PRODUKCYJNYCH PRZEZ MINISTERSTWO BUDOWNICTWA I PRZEMYSŁU MATERNÓW BUDOWLANYCH W 1966 r.</u>
<u xml:id="u-12.28" who="#PosełWincentyFranczyk">Informacja złożona przez podsekretarza stanu w Ministerstwie Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych - Stefana Pietrusiewicza na posiedzeniu Komisji Budownictwa i Gospodarki Komunalnej w dniu 26 listopada 1966 r.</u>
<u xml:id="u-12.29" who="#PosełWincentyFranczyk">Wyniki produkcyjne budownictwa w okresie 10 miesięcy br. charakteryzują się pewną poprawą w stosunku do wyników osiągniętych w analogicznym okresie w roku ubiegłym.</u>
<u xml:id="u-12.30" who="#PosełWincentyFranczyk">Zadania wartościowe wykonano na poziomie wyższym o około 6,1 proc. w stosunku do roku ubiegłego, zaangażowanie wartościowe planu rocznego wynosi prawie 80 proc. Realizacja planu odbywała się, zwłaszcza w III kwartale w warunkach niedoboru siły roboczej oraz braków ilościowych i asortymentowych zaopatrzenia w niektóre materiały budowlane.</u>
<u xml:id="u-12.31" who="#PosełWincentyFranczyk">Zaawansowanie rocznego planu budownictwa mieszkaniowego realizowanego przez przedsiębiorstwa resortu budownictwa, osiągnęło w okresie 10-ciu miesięcy br. 72,6 proc., tzn. o 0,5 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Należy podkreślić, że nie w pełni były zadowalające przygotowania ze strony inwestorów; przeszło 6 tys. izb nie znajdowało odpowiedniej lokalizacji we właściwym czasie. Mimo istniejących trudności, tegoroczny plan budownictwa mieszkaniowego powinien być wykonany z niewielkim odchyleniem.</u>
<u xml:id="u-12.32" who="#PosełWincentyFranczyk">Zadowalająco przebiega realizacja planu budownictwa szkół i szpitali.</u>
<u xml:id="u-12.33" who="#PosełWincentyFranczyk">W zakresie budownictwa przemysłowego realizacja planu przebiega na ogół nieco lepiej aniżeli w roku ubiegłym; w szczególności dotyczy to budów priorytetowych przemysłów: materiałów budowlanych, drzewnego i ciężkiego. Pewne niedobory zarysować się mogą w efektach budownictwa rolniczego.</u>
<u xml:id="u-12.34" who="#PosełWincentyFranczyk">Sprawą zasadniczą dla pomyślnej realizacji zadań budownictwa jest rytmiczny dopływ materiałów budowlanych. W tej dziedzinie resort pokonywać musi duże trudności. Dotkliwą bolączką są również problemy kadrowe; wzrost zatrudnienia nie równoważy w pełni wzrostu zadań, uwzględniając już założony wzrost wydajności. Złagodzenie trudności przynieść może wprowadzona niedawno regulacja płac w budownictwie. W nieco dalszej perspektywie należy oczekiwać większego dopływu kadr w związku z pełnym wykonaniem planu rekrutacji młodzieży do szkół zawodowych budowlanych; pomyślne to zjawisko wystąpiło w tym roku po raz pierwszy od szeregu lat.</u>
<u xml:id="u-12.35" who="#PosełWincentyFranczyk">Podległy resortowi przemysł materiałów budowlanych wykonał zadania z nadwyżką 2,2 proc. Zaopatrzenie rynkowe realizowane jest w pełnej wysokości we wszystkich niemal asortymentach. Podaż cementu przewyższa obecnie zapotrzebowanie rynku.</u>
<u xml:id="u-12.36" who="#PosełWincentyFranczyk">Zadaniem najważniejszym dla resortu budownictwa jest osiągnięcie rytmiczności w realizacji kwartalnych planów. Zmierza się do takiego ukształtowania systemu premiowego, aby pobudzał on do rytmicznej miesięcznej realizacji zadań. Ma to szczególne znaczenie dla wykonania planu w III i IV kwartale, kiedy na ogół występuje spiętrzenie prac.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>