text_structure.xml
25.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">Dnia 8 czerwca 1966 r. Komisja Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, obradująca pod przewodnictwem posła Jerzego Ziętka (PZPR):</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">- rozpatrzyła działalność Ministerstwa Gospodarki Komunalnej w 1965 r., - rozpatrzyła odpowiedzi resortów na dezyderaty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">W obradach udział wzięli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Komunalnej - Zdzisław Drozd, podsekretarz stanu w Ministerstwie Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych - Ryszard Gerlachowski, dyrektorzy zespołów NIK - Teodor Borczyński i Henryk Kaczyński, przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów i Urzędu Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#">Posłowie - członkowie Komisji otrzymali uprzednio obszerne materiały Ministerstwa Gospodarki Komunalnej oraz Najwyższej Izby Kontroli, omawiające wyniki działalności resortu w 1965 r.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#">Koreferat przedstawił poseł Wincenty Aleksiejczuk (ZSL):</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#">Podstawowe usługi komunalne w 1965 r. zostały wykonane lepiej niż w roku poprzednim. Zaopatrzenie ludności miast w wodę zwiększyło się o 6,4 proc., w gaz - o 10 proc.; usługi komunikacyjne wzrosły o 7 proc., usługi pralnicze - o 6 proc.; zasoby mieszkaniowe zwiększyły się o 2,6 proc. Zanotowano także postęp, jeśli chodzi o wyniki finansowe i poziom rentowności przedsiębiorstw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#">Dowodem poszukiwania przez Ministerstwo Gospodarki Komunalnej nowych, bardziej efektywnych rozwiązań organizacyjnych, które pozwalałyby, lepiej zaspokajać potrzeby społeczeństwa, jest łączenie małych, jednobranżowych przedsiębiorstw komunalnych w przedsiębiorstwa wielobranżowe; pozwala to na oszczędność etatów administracyjnych i lepsze wykorzystanie zaplecza.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#">Mimo osiągniętej poprawy, w działalności resortu gospodarki komunalnej występowały nadal różne nieprawidłowości i braki. Z dużymi opóźnieniami i nie w pełnym zakresie zrealizowano zadania planowe w dziedzinie nowych inwestycji oraz remontów obiektów komunalnych i mieszkaniowych. W wielu przedsiębiorstwach występowały przejawy niegospodarności w odniesieniu do materiałów i sprzętu. Niewystarczająca była inicjatywa resortu w zakresie wdrażania postępu technicznego i pomysłów racjonalizatorskich w podległych jednostkach.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#">Plan budownictwa mieszkaniowego rad narodowych wykonano w 98,8 proc. planu w budownictwie zakładowym - 97,4 proc., w spółdzielczym - 99,8 proc. Znacznie gorzej zrealizowano zadania w zakresie równoczesnego oddawania do użytku urządzeń socjalno-kulturalnych, przy czym sytuacja ta ulega pogorszeniu. W 1963 r. plan oddania obiektów socjalno-kulturalnych wykonano w 82 proc., w 1964 r. - w 83,9 proc., a w 1965 r.- 75,8 proc. W ubiegłym roku do eksploatacji miały wejść lokale usługowe o łącznej powierzchni 55 709 m2, oddano zaś do użytku zaledwie 33 154 m2, co stanowi 59,5 proc. planu rocznego.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#">Dużym osiągnięciem resortu jest obniżenie kosztów jednostkowych budownictwa mieszkaniowego z 2 315 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej w budownictwie rad narodowych w 1963 r. - do 1 910 zł w I półroczu 1965 r.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#">Plan remontów kapitalnych zasobów mieszkaniowych rad narodowych zrealizowano ogółem w 99 proc., z tym jednak, że w 13 województwach nie wykorzystano w pełni nakładów przewidzianych na remonty, głównie z braku materiałów budowlanych i mocy przerobowej przedsiębiorstw wykonawczych. Realizacja remontów zależy także w dużej mierze od zaplecza techniczno-produkcyjnego, Miejskich Zarządów Budynków Mieszkalnych, którego stan nie jest zadowalający.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#">Nakłady inwestycyjne na gospodarkę komunalną zrealizowano w 95,6 proc., z czego najwyższy wskaźnik osiągnęło województwo szczecińskie - 105,7 proc., a najniższy woj. olsztyńskie - 73,6 proc. Na koniec ubiegłego roku, na 891 miast i osiedli - w sieć wodociągową wyposażonych było 617 miast, a w sień kanalizacyjna - 622. Globalnie biorąc 67 proc. ludności miejskiej korzysta z wodociągów, a 72,6 proc. z kanalizacji. Plany produkcji wody wykonano w 102 proc., ale zaopatrzenie miast w wodę nie przedstawia się zadowalająco. Straty wody w wyniku wadliwego działania urządzeń rozprowadzających są nadal duże i w niektórych miejscowościach wynoszą ok. 30 proc. wody pitnej. Główną przyczyną jest tu niedostateczny zakres remontów oraz braki w zaopatrzeniu w armaturę.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#">Przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej obsługiwały 162 miasta zamieszkiwane przez 66,3 proc. ludności miejskiej. Plan przewozów wykonano w 104 proc., przy czym najlepsze efekty uzyskano w trakcji trolejbusowej. Przedsiębiorstwa komunikacyjne borykają się z trudnościami kadrowymi oraz z brakiem dobrze wyposażonego zaplecza technicznego.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#">Plan dostaw gazu zrealizowano w 103,7 proc. Sieć odbiorców gazu zwiększyła się o 141 tys. użytkowników. Resortowi nie udało się jednak w pełni wykorzystać limitów na budowę lub rozbudowę urządzeń do produkcji gazu.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#">Mimo postępu w usługach pralniczych, nie udało się osiągnąć przewidywanego w uchwale Rady Ministrów z 1959 r. 4-5 krotnego wzrostu tych usług; w praktyce osiągnięto wzrost 2-krotny. Nie rozwiązano także sprawy prania i czyszczenia tkanin syntetycznych.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#">W 1965 r., dzięki czynom społecznym, oddano do użytku mieszkańców miast 180 ha terenów zielonych, 60 km dróg, 64 km sieci wodociągowej, 14 km kanalizacyjnej i 1 232 punkty oświetlenia ulicznego.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#">Wzrasta i unowocześnia się produkcja sprzętu komunalnego, w tym samochodów specjalnych, wodomierzy, gazomierzy, automatów do wydawania biletów „Krab”, maszyn i urządzeń pralniczych.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#">Z działalności resortu gospodarki komunalnej w 1965 r. wynikają wnioski, które należałoby uwzględnić w bieżącym oraz w następnych latach planu 5-letniego.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#">Chodzi przede wszystkim o pełne wykorzystywanie środków przeznaczonych na budownictwo mieszkaniowe, o realizowanie zasady kompleksowego przekazywania do użytku efektów mieszkaniowych, o poprawę jakości budownictwa mieszkaniowego i budynków socjalno-kulturalnych. Malejąca z roku na rok wielkość mieszkań rodzi obawę, czy nie projektuje się mieszkań poniżej niezbędnego minimum.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#">Reforma czynszów stwarza możliwość dalszej poprawy technicznego wyposażenia przedsiębiorstw remontowo-budowlanych. Konieczne jest usprawnienie systemu zaopatrzenia miejskich przedsiębiorstw i zakładów remontowych ZBM w materiały budowlane, rozdzielane centralnie.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#">Należy zwrócić uwagę na poprawę jakości produkowanej wody pitnej oraz na rozwój gazownictwa bezprzewodowego.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#">Przedsiębiorstwa i zakłady podległe Ministerstwu Gospodarki Komunalnej winny w szerszym zakresie wychodzić naprzeciw inicjatywie społeczeństwa w podejmowaniu i realizacji czynów społecznych. Należałoby także rozważyć możliwość wejścia z gospodarką komunalną do tych wsi, gdzie urządzenia komunalne już istnieją lub będą w najbliższej przyszłości budowane.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#">W celu pozyskania kwalifikowanych kadr, należałoby uruchomić przy MPRB przyzakładowe szkoły zawodowe.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#">Wicedyrektor Zespołu NIK - Henryk Kaczyński: W 1965 r. nastąpił dalszy wzrost w stosunku do 1964 r. produkcji i usług w zakresie gospodarki komunalnej. Jest to wynik inwestycji, lepszego wykorzystania urządzeń, postępu technicznego i wzrostu wydajności pracy. Jednakże występują jeszcze - mimo wysiłków resortu i aparatu rad narodowych - poważne niedociągnięcia.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#">Po pierwsze - inwestycje komunalne są niekiedy nieoszczędne i programowane z dużymi przerostami. Ponadto ich przygotowanie, a w ślad za tym realizacja - pozostawiają wiele do życzenia. Uderza zjawisko dużej nierównomierności realizacji inwestycji, remontów jak innych zadań w poszczególnych branżach i województwach. Po drugie - o ile chodzi o inwestycje komunalne, występują znaczne dysproporcje między wykonaniem zadań finansowych a realizacją zadań rzeczowych. Na inwestycje komunalne np. nie wykorzystano ok. 200 mln zł w roku ubiegłym. Podobnie rzecz się ma z wydatkami na drogi, oświetlenie, studnie itp.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#">Obserwuje się pozytywne zjawisko korzystniejszego kształtowania się akumulacji - wzrostu zysków i zmniejszania strat. Jest to wynik prac podjętych przez resort w zakresie podnoszenia gospodarności w przedsiębiorstwach gospodarki komunalnej. Działały tu jednak i dwa czynniki obiektywne, a mianowicie podwyżka niektórych cen (czynsze i niektóre świadczenia) oraz wzrost produkcji przedsiębiorstw rentownych (pralnie, hotele itp.). Dowodzi to m.in., że uruchomiono rezerwy istniejące w gospodarce komunalnej, ale tylko w części. Nadal bowiem obserwuje się m.in. znaczne straty gazu i wody z sieci, możliwości obniżki kosztów oraz nie nazbyt sprawną gospodarką inwestycyjną. Ostatnio Ministerstwo Gospodarki Komunalnej powołało biuro, którego zadaniem jest weryfikacja inwestycji komunikacyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełJózefNagórzański">Obok licznych osiągnięć gospodarki komunalnej jest wiele spraw, które należy usprawnić. Wskaźnik dyrektywny inwestycji usługowych w budownictwie miejskim nie został w 1965 r. osiągnięty. Sądząc z obserwacji, nie będzie on również osiągnięty w br. Oznacza to, że potrzeby ludności w zakresie usług, szczególnie w nowych osiedlach, nadal nie będą należycie zaspokajane.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełJózefNagórzański">W 1965 r. wykonano plan remontów sieci wodociągowej w 90,8 proc. Tymczasem w niektórych przypadkach straty wody w sieci wewnętrznej i zewnętrznej sięgają 40 proc. Ta sytuacja budzi zaniepokojenie. Środki na remonty i inwestycje komunalne nie są zbyt wielkie, a mimo to nie w pełni wykorzystane. Należy chyba zastanowić się nad możliwością przerzutów limitów finansowych i rzeczowych z tych ośrodków, które nie mogą ich wykorzystać do tych, które mogłyby to uczynić.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełJózefNagórzański">Należałoby zaniechać forsowania odbioru budynków mieszkalnych w IV kwartale. Nie pomoże tu rozszerzenie składu komisji odbioru, skoro inspektor nadzoru inwestycyjnego nie jest w stanie uporać się w tym czasie ze swymi obowiązkami.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełJózefNagórzański">Są budynki pozostające od 10 i więcej lat bez elewacji, wskutek czego niszczeją. W ub. roku wykonano plan uzupełniania zaległych elewacji jedynie w 60 proc. Czy nie należy zastanowić się nad zwiększeniem potencjału przedsiębiorstw elewacyjnych?</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełJózefNagórzański">Gazyfikacja bezprzewodowa nie będzie się rozwijać, jeśli nie zapobiegnie się ciągłemu brakowi gazu, butli, samochodów do rozwożenia. Wydaje się konieczne zalecić, by resort bardziej energicznie zajął się tą sprawą. W gazownictwie przewodowym problemem stają się remonty sieci; sieć gazowa remontowana jest obecnie w minimalnym tylko odsetku. Tempo remontów powinno być bezwzględnie przyspieszone.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PosełJózefNagórzański">Niesłuszne wydaje się przemianowywanie dużych wsi na osiedla miejskie. Osiedla takie to coś pośredniego między miastem a wsią - nie daje mu to żadnych przywilejów miasta, a odbiera przywileje przysługujące wsi. Należałoby unikać tworzenia tego rodzaju fazy pośredniej.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJanGałązka">Pobór wody przez przemysł w ciągu ostatnich 10 lat wzrósł o 135 proc., przy czym zużycie wody na jednostkę produkcji jest u nas większe niż w innych krajach.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełJanGałązka">Wydaje się konieczne wprowadzenie powszechnego i ostrego obowiązku kontyngentowania wody dla przemysłu oraz zaostrzenie kontroli jej zużycia. Konieczna jest też ścisłe współdziałanie Ministerstwa Gospodarki Komunalnej z Centralnym Urzędem Gospodarki Wodnej w zakresie realizacji podstawowych inwestycji wodnych i ich wykorzystania dla celów komunalnych. Np. zbiornik w Głębinowie w woj. wrocławskim, znajdujący się obecnie w budowie, w założeniu miał jedynie funkcje przeciwpowodziowe i żeglugowe. Teraz stało się konieczne i to w trybie awaryjnym, przystosowanie go do potrzeb gospodarki komunalnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełJanuszZarzycki">Obowiązujący u nas normatyw urbanistyczny powinien ulegać weryfikacji, odpowiednio do współczesnych wymogów. Normatywny wskaźnik gęstości zabudowy, zamieszkania, zieleni osiedlowej i terenów dla dzieci był ustalany bez przewidywania narastającej motoryzacji. Obecnie samochody „zjadają” wewnątrzblokowe tereny zielone i place zabaw dla dzieci. Nasz normatyw urbanistyczny jest ostrzejszy od obowiązujących we wszystkich krajach demokracji ludowej. Wydaje się, że oszczędność terenu jest już zbyt daleko posunięta. Konieczne jest rozwijanie budowy wielopiętrowych parkingów samochodowych ze środków zainteresowanych, które byłyby skumulowane w spółdzielniach mieszkaniowych i wykorzystywane przy pomocy, zachęcie oraz kredytach i limitach państwowych. Tym obowiązkiem należałoby obarczyć spółdzielnie mieszkaniowe. Oczywiście nie może to być rozwijane masowo, trzeba zacząć od eksperymentu w kilku największych miastach.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełJanuszZarzycki">Nasz normatyw nie przewiduje bazy lokalowej dla celów wychowawczych. Zabezpieczenie miejsc zabaw i gier dla dzieci w miejscu zamieszkania staje się pilnym problemem. Trzeba więc taki normatyw stworzyć.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełJanuszZarzycki">Główną przyczyną strat wody, gazu itp. w sieci wewnętrznej jest zła jakość urządzeń instalowanych w budynkach mieszkalnych. Wydaj e się konieczne wprowadzenie obowiązku atestowania tych urządzeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełFranciszekMleczko">W związku z postępującą urbanizacją kraju, wzrastają zadania i trudności Ministerstwa Gospodarki Komunalnej. Warto się zastanowić, czy wzrost urbanizacji nie jest także wynikiem automatycznego przemianowywania dużych wsi na osiedla miejskie i miasta oraz zbędnego rozszerzania terenu miast. Te procesy muszą być bardziej wnikliwie analizowane i regulowane. Migrację ludności do miast można w pewnym stopniu zahamować, wyposażając wsie w urządzenia miejskie (kanalizacja, woda, światło, gaz itp.) Należałoby postulować rozszerzenie także i na wsi usług komunalnych świadczonych przez przedsiębiorstwa nadzorowane przez resort gospodarki komunalnej.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełFranciszekMleczko">Wydatki na oczyszczanie ścieków w miastach wzrosły. Dotychczas jednak ścieki nie stały się u nas źródłem surowców - jak to jest w wielu uprzemysłowionych krajach, które szeroko rozwijają przemysł utylizacji ścieków. Od 2 lat nie zainteresowano się opracowaniem przedstawionym przez grupę inżynierów z Tarnowa w sprawie wykorzystania ścieków miejskich dla użyźniania pól. Projekt ten jest jakoby niedopracowany, a nie znalazł się przez ten czas, kto mógłby go dopracować.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełLeonBrudziński">W gospodarce komunalnej zaszły w ciągu ostatnich kilku lat zmiany na lepsze tak w zakresie świadczonych usług, jak i wewnętrznej sprawności przedsiębiorstw i zjednoczeń komunalnych.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełLeonBrudziński">Potrzeby resortu gospodarki komunalnej w dziedzinie remontów mieszkań, zostały od strony finansowej zabezpieczone, mimo to zaspokajanie tych potrzeb przebiega dość opornie, co wynika m.in. z trudności zaopatrzeniowych.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełLeonBrudziński">Sieć wodociągowo-kanalizacyjna jest w niektórych regionach zdekapitalizowana, a także niewystarczająca w stosunku potrzeb. Problemem kapitalnych remontów tej sieci należy energiczniej się zająć.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PosełLeonBrudziński">Należałoby postulować, aby wojewódzkie wydziały gospodarki komunalnej utrzymywały ściślejszą łączność z powiatowymi organizacjami komunalnymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełGrzegorzCwyl">Osiągnięty postęp w gospodarce komunalnej dotyczy głównie dużych miast; małe miasta w przeważającej większości są jeszcze ciągle pozbawione podstawowych usług komunalnych, mimo że ich ludność również świadczy na rzecz gospodarki komunalnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełAleksanderSchmidt">Poprawa działalności przedsiębiorstw komunalnych w roku 1965 jest niewątpliwa. Na szczególne podkreślenie zasługują przedsięwzięcia, mające na celu poprawę metod i form zarządzania, do których zaliczyć trzeba np. rekonstrukcję branż gospodarki komunalnej.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełAleksanderSchmidt">Są jednak sprawy, które wymagają pilnego uregulowania; jak np. ucieczka miejskich przedsiębiorstw remontowo-budowlanych od prac elewacyjnych z powodu niekorzystnego układu funduszu płac, ponadto trudności w zaopatrzeniu w Farby do elewacji; nieodpowiednia jakość tych farb, która nie ulega poprawie pomimo reklamacji.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełAleksanderSchmidt">Inwestycje komunalne w pewnej części realizowane są wspólnie przez resorty gospodarcze i Ministerstwo Gospodarki Komunalnej. Realizacja tych wspólnych inwestycji napotyka na trudności z tego względu, że resorty gospodarcze zbyt późno przekazują przeznaczone na ten cel środki inwestycyjne.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PosełAleksanderSchmidt">Coraz większy zakres działalności przedsiębiorstw i zjednoczeń gospodarki komunalnej powinien doprowadzić do niezbędnych zmian w organizacji tych jednostek. Chodzi m.in. o ujednolicenie systemu zarządzania gospodarką komunalną na szczeblu wojewódzkim oraz wyodrębnienie potencjału wykonawstwa budowlanego poprzez powołanie odpowiedniego samodzielnego zjednoczenia w ramach gospodarki komunalnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełPiotrGajewski">Mimo znacznych osiągnięć i lepszej współpracy resortów budownictwa i gospodarki komunalnej, istnieją rozbieżności w ocenie wyników ubiegłego roku. Resort gospodarki komunalnej podaje, że planu budownictwa mieszkaniowego nie wykonano, a Ministerstwo Budownictwa twierdzi, że plan ten wykonano z nadwyżką. Resort budownictwa ma sytuację łatwiejszą niż w ub. latach, ponieważ tempo przyrostu zadań w tym zakresie jest niższe niż w ubiegłej 5-latce. Tymczasem, jak podaje resort gospodarki komunalnej, rytmiczność realizacji zadań nie jest zadowalająca. W IV kwartale 1964 r. wykonano 37,8 proc. zadań rzeczowych, a w IV kwartale 1965 r. - 39 proc.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełPiotrGajewski">Niepokoi niepełna realizacja planu budownictwa urządzeń socjalnych i usługowych. Trwa to od wielu lat. Nasuwa się w związku z tym pytanie - czy właściwie opracowywane są plany?</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełPiotrGajewski">Bardziej precyzyjnie muszą być zgrane z planowaniem budownictwa mieszkaniowego - plany przydziału mieszkań.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PosełPiotrGajewski">Dyrektor Zespołu NIK - Henryk Kaczyński: W 1965 r. wzrosła działalność rewizyjna organów rad narodowych. Więcej jest inspektorów, opracowano bardziej realne plany kontroli. Jednakże nadzór zjednoczeń i zrzeszeń gospodarki komunalnej nad podległymi im przedsiębiorstwami jest nadal niedostateczny. Nie pozwala to na szybkie reagowanie na liczne uchybienia i niewłaściwości. Szczególnie słabe są wydziały gospodarki komunalnej prezydiów powiatowych rad narodowych. Wydaje się konieczne ich wzmocnienie oraz zmiana prawnego układu stosunków między zjednoczeniami a wydziałami prezydiów rad narodowych.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PosełPiotrGajewski">Dodatkowych wyjaśnień udzielił podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Komunalnej - Zdzisław Drozd, który oświadczył m.in.: Resort gospodarki komunalnej czynił i czyni starania zmierzające do poprawy programowania inwestycji. W tym celu powołano nawet biuro wiodące, którego zadaniem jest m.in. koordynowanie i kontrolowanie założeń inwestycyjnych.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PosełPiotrGajewski">Środki na gospodarkę komunalną są małe. Jednakże uchwała nr 100 Rady Ministrów pozwala na zaangażowanie dodatkowych środków w rozbudowę urządzeń komunalnych. Z tego tytułu uzyskano w 1965 r. dodatkowo 500 mln zł, a w 1966 - już 800 mln zł. Uchwała nr 100 precyzuje również zagadnienie udziału zakładów przemysłowych w inwestycjach komunalnych oraz normuje sprawę inwestycji wspólnych. Jednakże często jeszcze, nie realizuje się postanowień tej uchwały.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PosełPiotrGajewski">Prezydia rad narodowych zostały upoważnione do przyjmowania tylu dozorców ilu potrzeba, bez ograniczenia etatami i limitami funduszu płac. Przekroczenia z tego tytułu będą usprawiedliwiane. Pomoże to we właściwym prowadzeniu eksploatacji budynków mieszkalnych.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#PosełPiotrGajewski">Nie można obecnie wykorzystać wszystkich środków, których dostarcza nam realizacja uchwały Rady Ministrów o reformie czynszów. Brak dostatecznie rozbudowanego potencjału jednostek, zajmujących się remontami bieżącymi, brak również odpowiednio rozbudowanego zaplecza; jest to dopiero rozbudowywane. Kwoty niewykorzystane w 1965 i 1966 r. będą mogły być wykorzystane do 1968 r. włącznie.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#PosełPiotrGajewski">Gazownictwo bezprzewodowe rozwija się szybko. Na bieżącą 5-latkę przewiduje się nakłady inwestycyjne w wysokości 300 mln zł, liczba odbiorców wzrośnie ze 100 tys. w 1965 r. do 700 tys. w 1970 r. Buduje się rozlewnię w Stąporkowie, przygotowuje się budowę w Łomży i Lubartowie oraz rozbudowę rozlewni w Poznaniu i Łodzi.</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#PosełPiotrGajewski">Opracowuje się wspólny program likwidacji zaległości elewacyjnych. Inwentaryzację tych zaległości już przeprowadzono. Konkretne dyrektywy w tej sprawie opracowane przez Ministerstwo Budownictwa oraz Ministerstwo Gospodarki Komunalnej ukażą się prawdopodobnie w lipcu br.</u>
<u xml:id="u-9.10" who="#PosełPiotrGajewski">Dodatkowych wyjaśnień udzielił również podsekretarz stanu w Ministerstwie Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych - Ryszard Gerlachowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Ogólna ocena działalności resortu wypada pozytywnie; zwiększył się zakres remontów, wzrosła wartość usług komunalnych, poprawiła się rentowność przedsiębiorstw komunalnych. Zwiększyła się ranga gospodarki komunalnej. Aby rangę tę utrzymać i umacniać, trzeba zwiększać potencjał wykonawczy w zakresie inwestycji komunalnych, polepszać jakość usług świadczonych ludności oraz zwiększać wyposażenie techniczne przedsiębiorstw komunalnych.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Zachowanie rytmiczności w budownictwie mieszkaniowym i usługowym wymaga stabilizacji planów inwestorskich oraz zwrócenia większej uwagi na problem coraz silniej odczuwanego braku terenów uzbrojonych pod budownictwo miejskie.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Komisja przyjęła sprawozdanie z działalności Ministerstwa Gospodarki Komunalnej w 1965 r.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">W kolejnych punktach porządku dziennego Komisja rozpatrzyła odpowiedzi resortów na dezyderaty oraz uchwaliła dezyderaty w rozpatrywanych na poprzednich posiedzeniach sprawach: budownictwa na wsi, wykonania zadań planowych w I kwartale 1966 r. w zakresie inwestycji mieszkaniowych i komunalnych, realizacji ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w miastach i osiedlach. Sprawozdanie z tej części obrad podamy w kolejnym biuletynie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>