text_structure.xml
8.08 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">W dniu 16 kwietnia 1966 r. Komisja Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, obradująca pod przewodnictwem posła Jerzego Ziętka (PZPR), uchwaliła dezyderaty w sprawie gospodarki mieszkaniowej. (Problem ten był rozpatrywany przez Komisję na posiedzeniu w dniach 24 marca br. - por. BPS)132/IV kad./.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">Projekt dezyderatów opracowała podkomisja do spraw wniosków i dezyderatów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">Podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki komunalnej - Jerzy Majewski przedstawił tezy informacji o aktualnym stanie i perspektywach w zakresie remontów i konserwacji budynków mieszkalnych (problem ten będzie, jak wiadomo, przedmiotem obrad plenarnego posiedzenia Sejmu w dniu 21 kwietnia).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#">W dyskusji udział wzięli posłowie: Arkadiusz Łaszewicz (PZPR), Michalina Tatarkówna-Majkowska (PZPR), Bronisław Basza (SD), Jan Gałązka (PZPR), Henryk Hałas (PZPR), Leon Brudziński (PZPR), Halina Skibniewska (bezp.), Józef Frąszczak (PZPR), Jerzy Ziętek (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#">Komisja uchwaliła następujące dezyderaty:</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#">W związku z przeprowadzoną jesienią ub. r. reformą czynszów, zagadnienie poprawy całokształtu gospodarki mieszkaniowej stało się nie tylko problemem gospodarczym, ale i politycznym. O zrozumieniu wagi tego zagadnienia zarówno w resorcie gospodarki komunalnej jak i radach narodowych świadczą niewątpliwie oznaki rozszerzenia zakresu konserwacji, eksploatacji i remontów już w IV kwartale 1965 r. i I kwartale roku bieżącego oraz podjęte przez rząd uchwały i zarządzenia, sprzyjające pogłębieniu tego pozytywnego zjawiska.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#">W tej sytuacji - po wdrożeniu szeregu przedsięwzięć natury organizacyjno-technicznej - konieczne jest stworzenie przez Ministerstwo Gospodarki Komunalnej i wszystkie zainteresowane resorty oraz rady narodowe wszystkich stopni niezbędnych warunków dla dalszego znacznego zwiększenia zadań w zakresie eksploatacji, konserwacji i remontów budynków mieszkalnych w możliwie szybkim tempie. W szczególności Komisja uważa za konieczne i pożyteczne:</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#">- wzmocnienie roli i odpowiedzialności zarządów budynków mieszkalnych oraz podniesienie poziomu zawodowego pracowników tych zarządów ze szczególnym uwzględnieniem ich plenów technicznych; niezbędne jest również przygotowanie i zabezpieczenie odpowiednich kadr fachowych dla przedsiębiorstw (zakładów) oraz ekip remontowych i stworzenie im odpowiednich warunków pracy i płacy. Wysokość wynagrodzenia pracowników MPBR winna być - zdaniem Komisji - uniezależniona od wartości zużytych materiałów;</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#">- przyspieszenie odpowiedniego wzmocnienia zaplecza techniczno-produkcyjnego i warsztatowo-magazynowego przedsiębiorstw i zakładów remontowych. Odnosi się to szczególnie do wyposażenia ich w nowoczesny sprzęt dostosowany do specyfiki robót remontowych oraz w środki transportu produkowane przez zakłady podległe Ministerstwu Przemysłu Ciężkiego, Komitetowi Drobnej Wytwórczości i in.;</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#">- podjęcie przez Komisję Planowania przy Radzie Ministrów decyzji, zmierzających do poprawy zaopatrzenia materiałowego jednostek wykonujących konserwacje i remonty budynków mieszkalnych oraz innych obiektów budownictwa ogólnego. Wskazanym wydaje się stworzenie dla tych celów rezerw zarówno w materiałach rozdzielanych centralnie, jak też w niektórych grupach materiałów nierozdzielanych;</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#">- zwrócenie uwagi na konieczność usprawnienia pracy brygad usługowych oraz obniżenia cen za usługi w tych przypadkach, gdzie znacznie przekraczają one koszty własne;</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#">- stworzenie warunków dla szerszego wykorzystania potencjału budowlanych spółdzielni pracy i rzemiosła budowlanego do wykonywania napraw w budynkach, a zwłaszcza w małych miastach, osiedlach i na obszarach wsi. W tym celu postuluje się dokonanie przez Komitet Drobnej Wytwórczości analizy obowiązujących obecnie w tej dziedzinie przepisów prawnych i dostosowanie ich do aktualnych potrzeb;</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#">- przyspieszenie wydania przez Ministerstwo Gospodarki Komunalnej przepisów umożliwiających przejmowanie - w uzasadnionych przypadkach - państwowych budynków mieszkalnych w administrację spółdzielni mieszkaniowych w celu umożliwienia prezydiom rad narodowych ujednolicenia i usprawnienia administracji domami mieszkalnymi w poszczególnych osiedlach mieszkaniowych i zespołach urbanistycznych.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#">Szybko postępujący proces uprzemysłowienia i urbanizacji kraju stworzył szereg trudności związanych z asymilacją ludności w nowych środowiskach miejskich. Zjawiska te - zwłaszcza w zakresie kultury użytkowania mieszkań - wpływają niekorzystnie na stan utrzymania zasobów mieszkaniowych. Niszczenie substancji mieszkaniowej następuje w pewnym stopniu nie tylko wskutek złej opieki ze strony ADM, lecz także często z winy samych użytkowników. Komisja jest zdania, że znaczna poprawę w tym zakresie można uzyskać poprzez:</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#">- powszechne organizowanie samorządu mieszkańców a tym samym rozwijanie i pogłębianie współodpowiedzialności lokatorów za stan eksploatacji i utrzymania domów mieszkalnych;</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#">- włączenie wszystkich środków masowego przekazywania informacji (prasa. radio, telewizja) do działania na rzecz propagowania w społeczeństwie kultury użytkowania mieszkań, a także wychowawcze oddziaływanie w tym zakresie w szkołach;</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#">- uregulowanie odpowiednimi przepisami prawnymi sprawy pociągania do odpowiedzialności w trybie karno-administracyjnym osób, dopuszczających się niszczenia i dewastacji lokali mieszkalnych.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#">Komisja stwierdza, że sprawa remontów i eksploatacji prywatnych budynków czynszowych wymaga szybkiego uporządkowania, zależnego w dużej mierze od dobrej organizacji i sprawnego działania komitetów blokowych, wyposażonych w uprawnienia w zakresie kontroli właściwego wykorzystania i prawidłowego zużycia dochodów z nowych czynszów. W związku z tym prezydia rad narodowych powinny zabezpieczyć, aby organy DS. gospodarki mieszkaniowej stale kontrolowały czy wszyscy właściciele prywatnych budynków, zgodnie z obowiązującymi przepisami, otworzyli konta w PKO/SOP/ i czy akumulują oraz właściwie, pod nadzorem samorządu mieszkańców, wykorzystują wpływy z czynszów za najem lokali mieszkalnych. Należałoby również rozważyć możliwość przyznawania właścicielowi pierwszeństwa w zajęciu mieszkania zwalniającego się w takim domu.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#">Komisja uważa ze pożyteczne i celowe rozwijanie inicjatywy w kierunku upowszechniania i szerokiego stosowania trójstronnych umów gwarancyjnych pomiędzy ZBM, MPRB i komitetami blokowymi, mającymi na celu lepsze i sprawniejsze wykonywanie robót remontowych.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#">Komisja stwierdza, że realizacja uchwały Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 1965 r. w sprawie planowania, realizacji i finansowania inwestycji wspólnych napotyka na trudności, polegające głównie na odmowie przez zjednoczenia lub resorty gospodarcze uczestniczenia w kosztach wspólnych inwestycji z zakresu gospodarki komunalnej i na obniżaniu proporcji udziału w tych kosztach. W związku z tym Komisja uważa za konieczne zastosowanie niezbędnych środków zapewniających sprawne działanie tej uchwały w praktyce.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>