text_structure.xml 22.4 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#">Jak już podawaliśmy w biuletynie z dnia 24 marca 1966 r. (BPS)132/IV/kad./, Komisja Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, obradująca w dniach 24 i 25 marca br. rozpatrywała:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#">- perspektywy rozwoju podstawowych dziedzin gospodarki komunalnej w latach 1966 - 1970;</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#">- stan realizacji ustawy o zaopatrzeniu ludności w wodę;</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#">- informacja Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych o doświadczeniach z realizacji zmian w organizacji zarządzania budownictwem.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#">Posłowie, członkowie Komisji, otrzymali wcześniej na piśmie obszerny materiał Ministerstwa Gospodarki Komunalnej omawiający perspektywy rozwoju podstawowych dziedzin gospodarki komunalnej w latach 1966-1970.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#">Sprawozdawcą Komisji był poseł Franciszek Mleczko (ZSL).</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#">Rozwój urządzeń objętych wspólną nazwą gospodarki komunalnej (wodociągi, kanalizacja, komunikacja miejska itp.) jest pochodną rozwoju kraju. Potrzeby i zadania w tej dziedzinie występują w naszym kraju z tym większą siłą, że oceniamy je nie tylko z punktu widzenia miast i osiedli, lecz także i wsi, której awans pod tym względem jest bardzo wyraźny i charakteryzuje się zelektryfikowaniem 75 proc. ogólnej ilości wsi, znaczną poprawą dróg lokalnych oraz zapoczątkowaniem instalowania wodociągów i gazu.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#">W stosunku do lat 1961-1965 w bieżącym planie pięcioletnim na urządzenia komunalne w planie centralnym i terenowym przewiduje się o 21 proc. większe nakłady inwestycyjne. Wysokość tych nakładów jest wykładnią naszych możliwości, a nie wielkości potrzeb.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#">Przede wszystkim będzie to zaspokojenie potrzeb wynikających z rozwoju budownictwa mieszkaniowego i stale poszerzanej bazy produkcyjnej przemysłu. Z natury rzeczy najbardziej zurbanizowane i uprzemysłowione regiony kraju jak Warszawa, woj. katowickie, Kraków czy Łódź w największym stopniu będą partycypować w nakładach inwestycyjnych na gospodarkę komunalną. Wynika to także z koncentrowania środków inwestycyjnych pod budownictwo osiedlowe oraz konieczności poprawienia zaopatrzenia miast w wodę i inne usługi komunalne.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#">Nie kwestionując tej hierarchii potrzeb należałoby potraktować sprawę zaopatrzenia miast w wodę łącznie z nakładami na ochronę wód drogą budowy oczyszczalni ścieków, zwielokrotnienia rotacji wody przemysłowej i zwracanie jej przyrodzie bez szkody dla życia biologicznego rzek i jezior.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#">Trzeba z zadowoleniem podkreślić słuszność zamiaru budowy 4 rozlewni gazu płynnego i baz detalicznej jego dystrybucji, bowiem sprawą gazu bezprzewodowego interesuje się również i wieś.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#">Na potrzeby komunikacji miejskiej Ministerstwo Gospodarki Komunalnej zamierza przeznaczyć 8,6 proc. nakładów inwestycyjnych. Trudno stwierdzić czy jest to wystarczające w stosunku do najpilniejszych potrzeb. Wciąż jeszcze brak perspektywy rozwiązania ruchu osobowego w stolicy przez zbudowanie metra. Pozostaje po staremu tramwaj, trolejbus i autobus, jako tradycyjne sposoby komunikacji w obrębie miasta oraz między miastem a peryferiami.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#">Wartość czynów społecznych przy realizacji zamierzeń komunalnych w minionej 5-latce przekroczyła kwotę miliarda złotych. W bieżącym planie 5-letnim rady narodowe szacują wartość przewidywanych czynów na kwotę około 0,5 mld zł. Czy szacunek ten nie jest za ostrożny?</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#">Analiza przewidywanego w 5-leciu awansu regionów pod względem zaspokojenia potrzeb komunalnych dowodzi, że awans ten nie postępuje kompleksowo, lecz raczej skokami. Pocieszający jest fakt, że w 1970 r. na 17,5 mln mieszkańców miast aż 13,8 mln mieszkańców będzie korzystać z wodociągów, a ilość pasażerów na jeden tramwaj, mimo zwiększenia liczby mieszkańców miast spadnie o połowę. Z drugiej jednak strony trudno nie zauważyć zbyt wolnego postępu w dziedzinie poprawy nawierzchni jezdni w miastach. Jeszcze gorzej, gdy nieosiąganie zaplanowanych efektów wynika z niesprawności przedsiębiorstw wykonawczych, tak jak to ma miejsce w Tarnowie, gdzie przy przebudowie ul. Krakowskiej uciążliwe objazdy trwają już kilka lat i wywołują dodatkowe ujemne skutki w postaci zrujnowania bocznych objazdowych uliczek nie dostosowanych do przyjęcia ruchu ciężkich samochodów.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#">Zaspokojenie potrzeb komunalnych limitowane jest także deficytem materiałów budowlanych i instalacyjnych oraz brakiem fachowców.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#">Wiele lat upłynie zanim w pełni uda się zaspokoić wszystkie potrzeby inwestycyjne w tej dziedzinie. W odniesieniu do najbliższej 5-latki trzeba postulować sprawne wykonawstwo założonych planów, rozszerzanie czynów społecznych, zwiększenie ilości szkół zawodowych o specjalnościach gospodarki komunalnej, pogłębienie kultury użytkowania urządzeń komunalnych i koordynację polityki w zakresie gospodarki wodnej z polityką w zakresie zaopatrzenia w wodę.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełJanGałązka">Gospodarka komunalna jest tym działem gospodarki narodowej, w którym potrzeby społeczne znacznie przerastają możliwości ich zaspokojenia. Nieprzypadkowo więc na spotkaniach z wyborcami większość wniosków dotyczy właśnie gospodarki komunalnej. W procesie decentralizacji zarządzania gospodarką narodową, w dziedzinie gospodarki komunalnej zaobserwować można zjawisko decentralizowania zadań bez przekazywania środków i siły przerobowej potrzebnych dla wykonania tych zadań. W ogólnej wartości majątku narodowego wartość urządzeń komunalnych wynosi ok. 30 proc., natomiast udział nakładów inwestycyjnych na rozwój gospodarki komunalnej w stosunku do innych działów gospodarki jest wyraźnie niższy aniżeli w innych państwach socjalistycznych. Stan wyposażenia miast i osiedli w urządzenia gospodarki komunalnej ma pośredni wpływ na wydajność pracy i na bezpieczeństwo pracy. Zamierzenia resortu gospodarki komunalnej w zakresie inwestowania w latach 1966–1970 są, generalnie rzecz biorąc, prawidłowe i opierają się na słusznej tezie maksymalnego wykorzystania istniejących urządzeń. Słusznie też główny nacisk położono na inwestowanie w dziedzinie zaopatrzenia miast w wodę; środki na kanalizację, budowę mostów i ulic wydają się być niedostateczne. Jeśli zaś chodzi o oczyszczanie ścieków, to konieczne jest połączenie wysiłków gospodarki komunalnej z wysiłkiem resortów przemysłowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełJózefNagórzański">Wydaje się, że należy poświęcić w tej 5-latce więcej uwagi gazownictwu. Bilans gazu w Polsce jest dodatni. Walczymy o czyste niebo nad miastami. Czy nie warto więc zastanowić się nad opalaniem ciepłowni miejskich gazem?</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełJózefNagórzański">Druga sprawa z tego zakresu - gazownictwo bezprzewodowe. Ci, którzy zainstalowali tego typu urządzenia narzekają, ponieważ nie ma odpowiedniej organizacji dostaw gazu w butlach.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PosełJózefNagórzański">Na tle udziału zakładów przemysłowych w inwestycjach miejskich dochodzi nieraz do poważnych zatargów. Czy nie warto, wobec tego przekazać wszystkich przeznaczonych na ten cel środków resortowi gospodarki komunalnej, który potrafi przekształcić je w konkretne nakłady inwestycyjne.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PosełJózefNagórzański">Szczególnie drastyczny jest problem oczyszczania ścieków. Na te inwestycje muszą znaleźć się środki, trzeba bowiem przynajmniej zahamować pogłębiające się stale zanieczyszczanie rzek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełWincentyAleksiejczuk">W woj. olsztyńskim nakłady przewidziane w bieżącej 5-latce na inwestycje komunalne są bardzo małe; na takie urządzenia, jak oczyszczalnie ścieków, targowiska, melioracje, łaźnie itp. - nie przewiduje się żadnych nakładów. Stan zagrożenia wód ściekami przemysłowymi nie jest jeszcze wielki, należy jednak już dziś podjąć przeciwdziałanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełAleksanderSchmidt">W latach 1966–1970 nakłady na gospodarkę komunalną poważnie wzrastają w stosunku do lat 1961–1965, ale wobec zaniedbań w tym zakresie, nie stoją one w żadnej proporcji do faktycznych potrzeb. Stąd konieczność przeznaczenia przynajmniej części rezerw inwestycyjnych, jeśli takie będą, na cele gospodarki komunalnej. Propozycje zawarte w planie na lata 1966–1970 nie stwarzają warunków realizacji przepisów ustawy o ochronie wód.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełBronisławBasza">Nawołuje się ludzi do czynów społecznych. Podejmują je. Później okazuje się, że np. w zakresie gazownictwa zabezpieczenie materiałowe (rury) pozwala tylko na wykonanie 30 proc. już podjętych zobowiązań. Hamuje to inicjatywę społeczną.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełBronisławBasza">Przewodniczący prezydium rady narodowej m. Poznania - Jerzy Kusiak: budzi wątpliwości, czy zapewnione są dostawy taboru zgodnie z planem rozwoju podstawowych rodzajów komunikacji miejskiej. W ubiegłej 5-latce dostawy te nie były realizowane zgodnie z planem.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełBronisławBasza">Przewiduje się nakłady inwestycyjne na budowę oczyszczalni ścieków w południowych regionach kraju. A przecież Warta jest takim samym kanałem ściekowym jak Wisła pod Krakowem. Ten problem powinien być szybko rozwiązany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełJózefGrzecznarowski">Wyczerpują się w wielu miastach tereny uzbrojone pod budownictwo mieszkaniowe, a nakłady inwestycyjne na uzbrajanie terenów są niewielkie. Na jednym z poprzednich posiedzeń Komisji przedstawiciel Ministerstwa Gospodarki Komunalnej mówił o funduszach, które mają być na ten cel przeznaczone - dotychczas nie wiadomo, jak sprawa została rozwiązana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełPiotrGajewski">Kardynalnym zagadnieniem jest sprawa wody. Wszystkie inne, choć również bardzo ważne, wchodzą na plan dalszy. Widać już pewną poprawę - nakłady na ten cel w porównaniu do poprzedniej 5-latki poważnie wzrastają i stanowią 51,5 proc. całości nakładów inwestycyjnych na gospodarkę komunalną. Jednakże wielkość bezwzględna tych nakładów jest zupełnie niewystarczająca. Budują się zakłady chemiczne, włókiennicze itp., zanieczyszcza się wodę, płaci się kary - ale rozwiązania problemu oczyszczania ścieków nie widać. Ministerstwo Gospodarki Komunalnej powinno przedstawić Komisji kompletny perspektywiczny plan działania w tym zakresie. Na jego realizację muszą się znaleźć fundusze i środki, nawet kosztem zaniechania innych inwestycji, nie tylko w zakresie tego resortu.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełPiotrGajewski">Na pytania posłów odpowiedział podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Komunalnej - Jerzy Majewski: Rachunek potrzeb komunalnych jest dokonany, lecz nie w tym problem. Kwestia w tym, że potrzeby są o wiele większe niż możliwości. Aby np. rozwiązać problem oczyszczenia ścieków w sposób zadowalający - trzeba nakładów w wysokości 9 mld zł. To samo dotyczy wszystkich innych poruszanych przez posłów zagadnień.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełPiotrGajewski">W Polsce istotnie są nadwyżki gazu ziemnego, ale brak rur ogranicza możliwość rozbudowy sieci gazowniczej do wysokości ustaleń zawartych w projekcie planu 5-letniego. Stąd ograniczona możliwość realizacji.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PosełPiotrGajewski">Wykorzystywanie gazu w ciepłownictwie jest nieopłacalne. Najbardziej opłacalne jest ono w gospodarstwach domowych, chemii, szklarstwie i przemyśle cementowym. I w tej właśnie kolejności postępuje gazyfikacja.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PosełPiotrGajewski">Gazyfikacja bezprzewodowa rozwijała się słabo, jak długo opieraliśmy się na imporcie gazu. Sprawa ruszyła dopiero po uruchomieniu produkcji gazu ciekłego w Płocku. Do 1970 r. z gazu tego korzystać będzie około 600 tys. gospodarstw domowych (obecnie 100 tys.).</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PosełPiotrGajewski">Perturbacje z 1964 r. w zakresie partycypowania zakładów przemysłowych w inwestycjach komunalnych nie powtórzyły się w 1965 r. Centralizacja tych funduszów byłaby niecelowa. Udział w inwestycjach oznacza prawo do korzystania z usług. Jest to więc dwustronna umowa między miastem a zakładem pracy.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#PosełPiotrGajewski">W stosunku do poprzedniego planu 5-letniego przewiduje się wzrost produkcji taboru komunikacyjnego o 140 tramwajów i 400 autobusów. Dalszych możliwości zwiększenia tej produkcji nie ma.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#PosełPiotrGajewski">Nakłady inwestycyjne na oczyszczalnie ścieków są istotnie zbyt małe w stosunku do potrzeb. Wprawdzie w bieżącej 5-latce wzrastają one znacznie, ale nie uda się jeszcze zlikwidować zaległości w tej dziedzinie. Resort, na zlecenie Komitetu Centralnego PZPR opracowuje wspólnie z...</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#PosełPiotrGajewski">... analizę, która wskazałaby środki konieczne do zahamowania postępującego zanieczyszczania wód. Konieczne jest także dążenie do radykalnej poprawy funkcjonowania istniejących już oczyszczalni.</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#PosełPiotrGajewski">Przewodniczący Komisji - poseł Jerzy Ziętek (PZPR): Gospodarka komunalna charakteryzuje się obecnie tym, że mimo stale wzrostu nakładów nie stać nas jeszcze na pełne pokrycie potrzeb inwestycyjnych w tym dziale. Gdyby zaistniały możliwości uruchomienia jakichkolwiek rezerw inwestycyjnych, w dziedzinie gospodarki komunalnej trzeba byłoby je użyć na zabezpieczenie potrzeb w zakresie uzbrojenia terenów pod budownictwo mieszkaniowe. Trzeba także liczyć się, że pewne dodatkowe potrzeby uzbrojenia terenów powstaną w wyniku deglomeracji niektórych zakładów przemysłowych.</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#PosełPiotrGajewski">W dziedzinie zaopatrzenia w wodę należy przewidzieć zarówno budowę nowych ujęć jak i wymianę zdekapitalizowanej sieci wodociągowej.</u>
          <u xml:id="u-8.12" who="#PosełPiotrGajewski">Osobnym problemem jest zaopatrzenie przepisów regulujących czyny społeczne. W niektórych wypadkach wykorzystanie dla potrzeb czynów społecznych tak robocizny (np. w niedziele), jak i sprzętu nie wydaje się celowe. Nie ma przecież sensu w czynie społecznym marnować sił ludzkich na wykonywanie robót, które można dokonać w znacznie krótszym czasie przy użyciu zmechanizowanego sprzętu. Jeśli tak jest, to należy do tej sytuacji dostosować przepisy.</u>
          <u xml:id="u-8.13" who="#PosełPiotrGajewski">Komisja zleciła podkomisji do spraw wniosków i dezyderatów opracowanie i przedstawienie na kolejnym posiedzeniu projektu dezyderatów w oparciu o przebieg obrad.</u>
          <u xml:id="u-8.14" who="#PosełPiotrGajewski">Stan realizacji ustawy z dnia 17 lutego 1960 r. o zaopatrywaniu ludności w wodę, zreferował w imieniu podkomisji gospodarki komunalnej - poseł Jan Gałązka (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-8.15" who="#PosełPiotrGajewski">Ustawa przewidywała wydanie 7 aktów wykonawczych, dotychczas wydano 5.</u>
          <u xml:id="u-8.16" who="#PosełPiotrGajewski">Ustawa uregulowała i uporządkowała niektóre zagadnienia organizacyjno-kompetencyjne i usprawniła pracę zakładów wodociągowych. Szczególne znaczenie mają przepisy stanowiące, że jednostki gospodarcze muszą budować własne urządzenia zaopatrywania w wodę, a jeżeli zamierzają korzystać z urządzeń komunalnych - partycypować w kosztach ich budowy lub rozbudowy.</u>
          <u xml:id="u-8.17" who="#PosełPiotrGajewski">W okresie obowiązywania ustawy nastąpił wzrost dostaw wody dla ludności. Przed wejściem w życie ustawy (1959 r.) 522 miasta posiadały wodociągi komunalne, korzystało z nich 8 mln mieszkańców (67 proc. ogółu mieszkańców miast), dostarczono 365 mln m3 wody. W 1965 r. 616 miast posiadało wodociągi komunalne, korzystało z nich 10,3 mln mieszkańców miast (72 proc.), a ludności dostarczono 494 mln m3 wody.</u>
          <u xml:id="u-8.18" who="#PosełPiotrGajewski">Ustawa przewiduje wymierzanie kar przez kolegia orzekające za marnotrawstwo wody przez zaniedbanie utrzymania w należytym stanie urządzeń wodociągowych. Wymierzanie tych kar jest procedurą skomplikowaną, przewlekłą i mało skuteczną. Potrzebne byłyby przepisy dodatkowe upoważniające organa gospodarki komunalnej prezydiów rad narodowych do zastępczego wykonywania na koszt właścicieli budynków lub najemców lokali remontów likwidujących przecieki wody. Uprawnienia takie przewiduje projektowana nowelizacja prawa lokalowego. Nie jest to jedyny przepis wymagający nowelizacji. Ustawa wydana została dość dawno, wymaga ponownego przejrzenia i aktualizacji.</u>
          <u xml:id="u-8.19" who="#PosełPiotrGajewski">Na wniosek podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki Komunalnej Zdzisława Drozda postanowiono ponownie zbadać i skonsultować z prezydiami rad narodowych sprawę zaopatrywania ludności w wodę i potrzebę ewentualnych zmian w przepisach.</u>
          <u xml:id="u-8.20" who="#PosełPiotrGajewski">Informację Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych w sprawie doświadczeń wynikających z realizacji przepisów o zmianach w organizacji zarządzania budownictwem posłowie otrzymali na piśmie. Uzupełnił ją podsekretarz stanu w Ministerstwie Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych - Wsiewołod Kulesza.</u>
          <u xml:id="u-8.21" who="#PosełPiotrGajewski">Określił on główne kierunki działania resortu zmierzające do usprawnienia systemu zarządzania w budownictwie, które są w zasadzie analogiczne do zmian zachodzących w systemie planowania całej gospodarki narodowej. Budownictwo doprowadziło już do tego, że wprowadza się plany 2-letnie, przyśpieszeniu ulegają opracowania planów rocznych, a ponadto są one. ściślejsze. Opracowuje się nowe lepsze mierniki produkcji. Bada się m.in. możliwości usunięcia kosztów materiałowych ze wskaźników przerobowych przedsiębiorstw; dąży się do poprawy gospodarki materiałowej przez obliczanie wskaźników zużycia materiałów wg jednostek rzeczowych, a nie wartościowo jak to ma miejsce dotychczas.</u>
          <u xml:id="u-8.22" who="#PosełPiotrGajewski">Dąży się do scalania rozliczeń przedsiębiorstw wykonawczych. Już w br. w większości budownictwa mieszkaniowego podstawą rozliczeń stają się ryczałty umowne za cały obiekt. Dalszym kierunkiem działania resortu jest przejęcie wszystkich prac od zamówienia budynku do oddania kluczy do budynku przez przedsiębiorstwa wykonawcze.</u>
          <u xml:id="u-8.23" who="#PosełPiotrGajewski">W dyskusji udział wzięli posłowie: Piotr Gajewski (PZPR), Jan Gałązka (PZPR), Józef Grzecznarowski (PZPR), Bronisław Juźków (bezp.), Aleksander Schmidt (ZSL) i Wincenty Aleksiejczuk (ZSL). Wyjaśnień udzielił podsekretarz stanu w Ministerstwie Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych - Stefan Pietrusiewicz.</u>
          <u xml:id="u-8.24" who="#PosełPiotrGajewski">W dyskusji poruszono m.in. sprawę uprawnień poszczególnych uczestników procesu inwestycyjnego, jakości projektów typowych, wzmocnienia kontroli jakości wykonawstwa budowlanego, właściwej konserwacji, eksploatacji oddawanych do użytku obiektów.</u>
          <u xml:id="u-8.25" who="#PosełPiotrGajewski">Komisja postanowiła powrócić do omawianych problemów po pewnym okresie czasu, gdy można już będzie zbadać konkretne efekty zmian w systemie planowania i zarządzania budownictwem.</u>
          <u xml:id="u-8.26" who="#PosełPiotrGajewski">Komisja uchwaliła dezyderaty dotyczące budownictwa mieszkaniowego typu miejskiego w bieżącym planie 5-letnim. Problem ten Komisja rozpatrywała w dniu 20 stycznia 1966 r. (patrz BPS) 96/IV kad.).</u>
          <u xml:id="u-8.27" who="#PosełPiotrGajewski">Komisja stanęła na stanowisku, że przewidziana w projekcie, planu ilość mieszkań nie zaspokoi wszystkich pilnych potrzeb ludności. Trzeba więc zbadać możliwości zwiększenia zadań budownictwa mieszkaniowego tak w bieżącym planie 5-letnim, jak i w następnym. Komisja zwraca uwagę, na konieczność zwiększenia odpowiedzialności ministerstw: Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego oraz Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego za prawidłową realizację zadań budownictwa mieszkaniowego, w części dotyczącej produkcji nowoczesnych materiałów budowlanych i wykończeniowych. Należy ponadto zabezpieczyć dla celów mieszkalnych najbardziej właściwe i prawidłowo przygotowane tereny budowlane.</u>
          <u xml:id="u-8.28" who="#PosełPiotrGajewski">Komisja jeszcze raz podkreśliła konieczność podniesienia jakości wykonawstwa budowlanego, realizacji zasady kompleksowego wykonawstwa obiektów i osiedli, przygotowania programu budownictwa, mieszkaniowego dla osób samotnych oraz dalszego doskonalenia projektów budynków mieszkalnych z zestawów wojewódzkich, głównie pod kątem bardziej swobodnego doboru struktury mieszkań i zwiększenia ich walorów użytkowych. Komisja postuluje rozpoczęcie prac nad koncepcją budownictwa mieszkaniowego w latach 1970–1975 oraz przyśpieszenia wydania przepisów w sprawie terenów dla budownictwa domów jednorodzinnych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>