text_structure.xml 10.2 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#">W dniach 7 i 8 grudnia 1967r. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, kontynuując prace nad ogólnymi założeniami i proporcjami projektu planu i budżetu na 1968 r. oraz wstępnych wytycznych planu na 1969 r., rozpatrzyła problemy podziału dochodu narodowego, dochodów ludności, zatrudnienia, zagadnienia socjalno-kulturalne, transportu i łączności, rozwoju gospodarczego województw.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#">Obradom przewodniczył poseł Józef Kulesza (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#">- przedstawiciele zainteresowanych komisji sejmowych;</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#">- przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z Przewodniczącym - Stefanem Jędrychowskim i I zastępcą Przewodniczącego - Tadeuszem Gede, przedstawiciele Ministerstwa Finansów z Ministrem Jerzym Albrechtem;</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#">- wiceprezes Najwyższej Izby Kontroli - Bolesław Szlązak.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#">Komisja wysłuchała czterech opracowanych przez zespoły poselskie referatów: podstawowe zadania projektu planu i zasadnicze proporcje w podziale dochodu narodowego 1968 r. na tle zadań i realizacji planu 5-letniego zreferował poseł Igor Łopatyński (PZPR), problemy dochodów ludności, zatrudnienia, urządzeń socjalno-kulturalnych - poseł Zdzisław Siedlewski (SD), problemy transportu i łączności - poseł Jan Kołder (PZPR), problemy rozwoju gospodarczego województw na tle planu i budżetu - poseł Stanisław Cieślak (ZSL).</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#">W dyskusji udział wzięli posłowie: Ewa Trojanowska (bezp.), Alicja Musiałowa (PZPR - przewodniczące Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej), Irena Janiszewska (PZPR - przewodnicząca Komisji Pracy i Spraw Socjalnych), Władysław Ozga (ZSL - zastępca przewodniczącego Komisji Oświaty i Nauki), Bronisław Warowny (ZSL), Czesław Burski (ZSL), Jan Dziemba (PZPR), Stanisław Kozioł (ZSL), Eugeniusz Witek (ZSL), Michalina Tatarkówna-Majkowska (PZPR), Leon Kasman (PZPR), Edward Graliński (PZPR), Jan Dąb- Kocioł (ZSL); dodatkowych wyjaśnień udzielili: Minister Finansów - Jerzy Albrecht, I zastępca Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Tadeusz Gede, zastępca Przewodniczącego Komisji Planowania - Zbigniew Januszko i Przewodniczący Komisji Planowania - Stefan Jędrychowski.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#">Zarówno w referatach, jak i dyskusji podkreślono, że podstawową tendencją leżącą u podstaw projektu planu na lata 1968-1969 jest zapewnienie dalszego rozwoju spodarki narodowej, przy jednoczesnym dążeniu do likwidowania względnie łagodzenia napięć występujących w toku realizacji zadań planu w 1967 r.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#">W myśl założeń planu dochód narodowy wytworzony wzrośnie w 1968 r. o ok. 4,8 proc., a w 1969 r. o dalsze 6,3 proc. Założenia dotyczące podziału dochodu narodowego przewidują, że fundusz spożycia będzie w 1968 r. większy o 5 proc., a fundusz akumulacji o 4,5 proc. Spożycie z dochodów osobistych ludności zwiększy się w 1968 r. o 4,6 proc., co w przeliczeniu na 1 mieszkańca oznacza wzrost o 3,6 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#">Podkreślano, że realizacja założeń planu 1968 r. umożliwi osiągnięcie wzrostu spożycia z dochodów osobistych ludności w latach 1966-1968 o ok. 16 proc., a więc wyżej nieco od ustaleń planu 5-letniego.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#">Podstawowym elementem spożycia z dochodów osobistych ludności za zakupy artykułów konsumpcyjnych. W 1968 r. wzrost zakupów tych artykułów wyniesie 5,6 proc., a zakupów usług - 6,2 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#">Mimo osiągnięcia w projekcie planu globalnej równowagi pieniężno-rynkowej, istnieć będą nadal pewne napięcia w odcinkowym bilansowaniu potrzeb rynku wewnętrznego. Likwidacja, bądź łagodzenie tych napięć stanowić powinno - zdaniem posłów - jedno z podstawowych zadań polityki gospodarczej państwa w trakcie realizacji planu.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#">Spożycie zbiorowe w planie na 1968 r. wzrasta o ok. 8 proc. w porównaniu z 1967 r. Wpłynie to na dalszy rozwój placówek oświaty, służby zdrowia i innych urządzeń socjalno-kulturalnych, służących codziennym potrzebom ludności.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#">Poprawę warunków bytowych ludności przyniesie ponadto zapowiedziana podwyżka emerytur i rent.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#">Projekt planu przewiduje wzrost zatrudnienia w gospodarce narodowej o 3,1 proc.; przyrost zatrudnionych równoważy się z planowanym przyrostem zasobów siły roboczej. Wydajność pracy liczona w wartości produkcji globalnej przypadającej na 1 pracownika wzrośnie w 1968 r. o 4,4 proc., przy wzroście produkcji globalnej o 7,1 proc. Wzrost średniej płacy wyniesie 2,5 proc., z czego 0,5 proc. jest rezultatem regulacji płac.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#">Posłowie wyrażali opinię, że plan jest w swych globalnych wielkościach zbilansowany. Pełna realizacja wskaźników planu wymagać będzie jednak poważnych wysiłków. Dotyczy to w pierwszym rzędzie: handlu zagranicznego, inwestycji, produkcji rolnej, zaopatrzenia rynku.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#">Naczelnym zadaniem - podkreślali posłowie - staje się utrzymanie właściwych proporcji między wzrostem zatrudnienia, płac i wydajności pracy. Realizacja tego zadania wymaga konsekwentnego wcielania w życie uchwały VII Plenum KC PZPR. Szczególnie silnie trzeba przeciwstawiać się wszelkim przejawom łamania dyscypliny pracy, tendencjom do nieuzasadnionego wzrostu zatrudnienia, zwłaszcza w administracji.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#">Konsekwentnie również trzeba zmierzać do zwiększania akumulacji finansowej. Plan przewiduje, że w 1968 r. wzrośnie ona o 10 proc., przy czym 2/3 tego wzrostu osiągnąć ma się w wyniku wzrostu produkcji i sprzedaży, a 1/3 - w wyniku obniżenia kosztów wytwarzania.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#">Realizacja tych zadań wymagać będzie poważnego wysiłku organizacyjnego całej administracji gospodarczej, zwiększenia aktywności załóg i całego społeczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#">Omawiając projekty planów i budżetów terenowych podkreślano, że ich założenia sprzyjają realizacji jednego z podstawowych zadań planu 5-letniego, jakim jest stopniowe wyrównywanie dysproporcji w rozwoju gospodarczym województw. Plan przewiduje najwyższe wskaźniki wzrostu inwestycji i produkcji dla województw dotychczas najsłabiej zaawansowanych w rozwoju; nie do uniknięcia stał się również dalszy wzrost nakładów produkcji i zatrudnienia w województwach najbardziej rozwiniętych, w których jednak koncentrują się główne zasoby surowcowe kraju. Natomiast dla 5 miast wydzielonych z województw (Warszawa, Kraków, Łódź, Poznań i Wrocław) projekt planu zakłada wolniejsze tempo rozwoju - deglomerację czynną i bierną.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#">Oceniono, że sytuacja finansowa rad narodowych uległa w ostatnich latach wyraźnej poprawie. Rosną wygospodarowane przez rady nadwyżki, co daje podstawy do finansowania niezbędnych dla terenu przedsięwzięć.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#">Podkreślano coraz większe zaangażowanie rad w problematykę zatrudnienia. Opracowane zostały terenowe bilanse siły roboczej i coraz bardziej uwidacznia się dążenie do wzrostu zatrudnienia w oparciu o surowce lokalne, bez większych nakładów inwestycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#">Wydatki inwestycyjne w gospodarce terenowej (inwestycje rad, spółdzielczości, inwestycje własne przedsiębiorstw) osiągnąć mają w 1968 r. około 45 mld zł. Stanowi to poważny udział w ogólnym planie inwestycyjnym i stąd wielka waga prawidłowego realizowania tych inwestycji i przestrzegania dyscypliny w tej dziedzinie. Poważne zadania stoją przed radami narodowymi, które powinny znacznie wzmocnić nadzór nad przebiegiem inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#">Wskazywano na znaczną poprawę osiąganą przez rady w zakresie porządkowania gospodarki komunalnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Komisje sejmowe w toku prac nad projektami planu i budżetu z większą niż w latach minionych wnikliwością oceniły nie tylko liczbowe wskaźniki planu, lecz również metody jego opracowywania; wiele uwagi poświęciły one warunkom realizacji planu, zwłaszcza tych jego założeń, których wykonanie wymagać będzie największego wysiłku i pełnej mobilizacji sił.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Posłowie wyrażali opinię, że stworzone zostały warunki, by - w oparciu o posiadane środki - plan produkcji i usług materialnych w pełni wykonać, a nawet przekroczyć.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Postulowano przy tym wzmocnienie odpowiedzialności resortów za realizację zadań planu, za prawidłowe wykorzystanie środków, za osiągane efekty.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Główne problemy poruszone w dyskusji i w uchwalonych przez Komisję dezyderatach dotyczą tworzenia warunków należytej realizacji planu inwestycyjnego, zwiększonych zadań w dziedzinie akumulacji, obniżki kosztów, zachowania właściwych proporcji między wzrostem zatrudnienia, płac i wydajności pracy, przestrzegania dyscypliny pracy i dyscypliny gospodarowania.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Komisje przedstawiły również szereg propozycji z poprawek do projektów planu i budżetu; propozycje te będą rozpatrzone na posiedzeniu Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i finansów w dniu 12 b.m.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>