text_structure.xml 17.2 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#">Dnia 10 grudnia 1966 r. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, obradująca pod przewodnictwem posła Wiktora Obolewicza (PZPR), rozpatrzyła projekt planu i budżetu na 1967 r. oraz podstawowych założeń planu na 1968 r. w zakresie rolnictwa i przemysłu spożywczego, oświaty, nauki, kultury, zdrowia, spraw socjalnych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#">- przedstawiciele sejmowych Komisji: Kultury i Sztuki, Oświaty i Nauki, Pracy i Spraw Socjalnych, Zdrowia i Kultury Fizycznej;</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#">- przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z Przewodniczącym - Stefanem Jędrychowskim, I zastępcą Przewodniczącego - Tadeuszem Gede, zastępcami Przewodniczącego - Władysławem Jagusztynem i Zbigniewem Januszko, przedstawiciele Ministerstwa Finansów z Ministrem Jerzym Albrechtem i podsekretarzami stanu - Janem Duszą i Józefem Trendotą oraz wicedyrektor departamentu NIK - Piotr Kaltenberg.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#">Założenia planu rozwoju rolnictwa i przemysłu spożywczego na rok 1967 zreferował poseł Tadeusz Janczyk (PZPR):</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#">Plan rozwoju produkcji rolnej opracowany został w oparciu o przeciętną wyników produkcyjnych poprzednich 4 lat, przy założeniu racjonalnego wykorzystania rosnących nakładów na rolnictwo i osiągnięciu dalszego postępu organizacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#">Plan na rok 1967 zakłada, że plony podstawowych roślin kształtować się będą na poziomie średniej lat 1963-1966, tj. zbóż - 17,8 q z ha, oleistych - 13,9 q z ha, ziemniaków - 162 q z ha, buraków cukrowych - 283 q z ha, siana - 37 q z ha.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#">Poważnie rozszerzana kontraktacja zbóż obejmie areał 1.135 tys. ha i stanowić będzie jedno z najważniejszych zadań 1967 r.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#">Korzystna sytuacja paszowa pozwala założyć dalszy wzrost pogłowia bydła o 3,1 proc., przy utrzymaniu pogłowia trzody chlewnej na poziomie tegorocznym.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#">Realizacja tych zadań zapewnić ma osiągnięcie globalnej wartości produkcji rolnictwa na poziomie ok. 249 mld zł, czyli niższej o ok. 2,3 proc. od wartości szacunkowo określanej w 1966 r. Wynika to z przyjętej metody planowania i zakłada równocześnie realną możliwość przekroczenia zadań oraz uzyskania niezbędnych w gospodarce narodowej rezerw.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#">Plan przewiduje znaczną poprawę zaopatrzenia rolnictwa w środki produkcji, rozwój oświaty rolniczej i szeroki program upowszechniania nowoczesnych metod produkcji.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#">Dostawy materiału siewnego pozwolą na obsianie kwalifikowanymi nasionami ok. 35 proc. ogólnej powierzchni upraw zbożowych. Dostawy nawozów mineralnych wzrastają o 12 proc. w porównaniu z br. zabiegi ochronne obejmą ponad 80 proc. gruntów uprawnych.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#">Znaczny wzrost podaży nawozów, wapna i środków ochrony roślin nasuwa konieczność ulepszania organizacji obrotu i usług związanych z ich stosowaniem.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#">Rozbudowa bazy technicznej POM, spółdzielni zaopatrzenia i zbytu oraz bazy magazynowej została w ramach aktualnych możliwości inwestycyjnych w dużej mierze zabezpieczona. Jednakże na tle tegorocznej realizacji tych inwestycji szczególnej uwagi wymaga terminowe ich wykonywanie w roku przyszłym.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#">Podczas obrad III Krajowego Zjazdu Kółek Rolniczych I Sekretarz KC PZPR Władysław Gomułka poinformował o decyzjach dotyczących rozszerzenia kontraktacji zbóż, zakupu pasz oraz bonifikat cen nawozów sztucznych. Decyzje te stwarzają nowe potężne bodźce rozwoju produkcji rolnej. Kółka rolnicze, służba rolna oraz gminne spółdzielnie zaopatrzenia i zbytu powinny zapewnić poprzez swoją działalność pełne efekty tych doniosłych postanowień. W szczególności kółka rolnicze mają poważny obowiązek popularyzacji nowych warunków kontraktacji oraz udziału w jej organizowaniu.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#">Pomyślna dla rolnictwa jest zapowiedziane również na III Zjeździe Kółek Rolniczych przystąpienie do stopniowego scalania gruntów, co jest niezbędnym warunkiem szerszego rozwoju mechanizacji upraw i rozszerzenia zakresu zabiegów agrotechnicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#">Korzystne byłoby dla rolnictwa wprowadzenie ustawowego obowiązku stosowania minimalnych dawek nawozów sztucznych przez gospodarstwa zacofane, które nie stosują nawożenia gruntów.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#">Istotną sprawą będzie również poprawa obsługi kółek rolniczych przez POM-y zarówno w dziedzinie remontów ciągników i maszyn rolniczych, jak i dostaw części zamiennych. W obu tych dziedzinach POM-y mają wiele do zrobienia.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#">Na inwestycje w rolnictwie przeznacza się w 1967 r. 32,2 mld zł, tj. o 2 mld więcej niż w 1966 r. Nakłady te zapewnić mają m. in. meliorację gruntów i regulowanie stosunków wodnych na łąkach i pastwiskach, zagospodarowanie użytków zielonych, rozbudowę i modernizację sieci POM, jak również rozbudowę produkcji materiału siewnego i hodowlanego w PGR.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#">W toku realizacji programu melioracyjnego należy w większym stopniu uwzględniać kompleksowość zapewniającą maksymalne wykorzystanie możliwości produkcyjnych w rejonach zmeliorowanych.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#">Wartość dostaw maszyn i narzędzi rolniczych w 1967 r. wynieść ma 7,9 mld zł i będzie wyższa o ok.15 proc. niż w roku ubiegłym.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#">W wyniku analizy projektu planu, Komisja Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego wysunęła szereg dezyderatów, w których wskazała zwłaszcza na potrzebę:</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#">- zwiększenia dostaw części zamiennych do maszyn rolniczych, niektórych maszyn i przyczep oraz poprawy ich jakości;</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#">- dokonywania przecen maszyn rolniczych o niepełnej przydatności;</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#">- rozwoju usług na wsi w dziedzinie konserwacji i remontów instalacji elektrycznych;</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#">- odpowiedniej rozbudowy magazynów zarówno dla środków produkcji rolnej, jak i dla produktów rolnych;</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#">- zabezpieczenia mocy przerobowych dla inwestycji rolniczych.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#">Dezyderaty te zasługują na pełne poparcie w szczególności, gdy chodzi o wykonawstwo inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#">Zakłada się, że w roku 1967 przemysł spożywczy zwiększy swe dostawy na rynek o 5,1 proc. w porównaniu z rokiem 1966.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#">Wartość produkcji w przemyśle spożywczym ma osiągnąć w roku 1967, według cen zbytu, 153,5 mld zł, co oznacza pewne przekroczenie odpowiedniego wycinka planu 5-letniego. Szybsze ma być zwłaszcza tempo wzrostu produkcji artykułów białkowych - mleka, serów i twarogów.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#">Jeśli idzie o założoną w planie wielkość produkcji mieszanek paszowych, na które popyt jest w ostatnim okresie mniejszy, należy odpowiednio ustalać operatywne zadania produkcyjne i tworzyć niezbędne rezerwy.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#">Plan skupu produktów rolnych zakłada m. in. skup 3.180 tys. ton zbóż, 5.600 tys. ton ziemniaków, 2.040 tys. ton żywca, 4.650 mln litrów mleka. Ekonomiczne i społeczne znaczenie usprawnienia organizacji skupu artykułów masowych zajęło wiele miejsca w obradach Komisji Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego, a także w wystąpieniach posłów w plenarnej debacie Sejmu nad planem 5-letnim. Zagadnieniu temu resort przemysłu spożywczego powinien poświęcić szczególną uwagę.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#">Nakłady inwestycyjne w przemyśle spożywczym wynieść mają ponad 3.319 mld zł i wzrastają o 14,4 proc. w stosunku do 1966 r. Szczególnie ważnym zadaniem tego przemysłu powinna być pełna i terminowa realizacja rozbudowy sieci elewatorów zbożowych, silosów nasion oleistych i zwiększenie powierzchni składowej chłodni, jak również prawidłowe wykorzystanie środków przeznaczonych na unowocześnienie metod pracy w poszczególnych gałęziach tego przemysłu.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#">Komisja Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego wiele uwagi poświęciła sprawie inwestycji w spółdzielczości mleczarskiej, wskazując na konieczność budowy nowych zakładów mleczarskich, rozwinięcia sieci skupu mleka, podnoszenia kultury hodowli.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#">Komisja ta pozytywnie oceniła działalność Ministerstwa Przemysłu Spożywczego i Skupu, jeśli idzie o wykonanie i przekroczenie planu skupu, produkcji oraz zadań eksportowych, wskazała jednak na poważne niedomagania wyrażające się w nie wykonaniu zadań inwestycyjnych w zakresie budowy magazynów, zakładów mięsnych, w przemyśle paszowym i przetwórstwie owocowo-warzywnym; cykle inwestycyjne zostały wydłużone, niezadowalający jest postęp techniczny.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#">Są to uwagi w pełni słuszne. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów powinna poprzeć dezyderat Kom. Roln. i Przemysłu Spożywczego w sprawie podjęcia energicznych kroków, mających na celu szybkie odrobienie zaległości na wymienionych odcinkach.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#">Projekt planu na 1967 r. i podstawowych założeń planu na 1968 r. oraz projektu ustawy budżetowej na rok 1967 w zakresie oświaty, nauki, kultury, zdrowia, socjalnym itp. zreferował poseł Stanisław Kozioł (ZSL).</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#">Wydatki na oświatę wzrastają w projekcie planu na rok 1967 w stosunku do przewidywanego wykonania w roku bieżącym o 5 proc. Środki te zapewniają realizację reformy szkolnictwa podstawowego, jak również zaspokojenie potrzeb szkolnictwa ogólnokształcącego i zawodowego. Jednym z istotnych problemów, na które w toku realizacji planu zwrócić trzeba będzie szczególną uwagę jest pełne wykonanie inwestycji szkolnych; problemy tego zakresu zostały szczegółowo omówione w toku prac nad planem 5-letnim; Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów uchwaliła w tej sprawie dezyderaty. Większej uwagi wymagają też sprawy naboru nauczycieli dla szkół ośmioletnich oraz zaopatrzenia szkół w pomoce naukowe.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#">Wydatki na szkolnictwo wyższe wzrosną w 1967 r. o 3 proc. w stosunku do roku bieżącego. Ilość studentów wzrośnie o 7,4 proc. W projekcie planu założono ściślejsze powiązanie rozmiarów i kierunków kształcenia z zapotrzebowaniem gospodarki narodowej.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#">Komisja Oświaty i Nauki, rozpatrując projekt budżetu w zakresie oświaty i nauki, zgłosiła dwie poprawki; dotyczą one zwiększenia wydatków inwestycyjnych Polskiej Akademii Nauk oraz wzrostu wydatków bieżących PAN na dotacje dla towarzystw naukowych.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#">Wydatki na kulturę i sztukę wzrastają w projekcie planu na 1967 r. o 2,1 proc. w stosunku do przewidywanego wykonania w r. bieżącym. Planuje się rozwój podstawowych dziedzin działalności kulturalnej, rozszerzenie sieci urządzeń kulturalnych, wzrost produkcji wydawniczej. Komisja Kultury i Sztuki wnioskuje przyznanie dodatkowych limitów inwestycyjnych dla RSW „Prasa” na modernizację i budowę drukarń.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#">Wydatki na ochronę zdrowia, świadczenia społeczne oraz na kulturę fizyczną i turystykę planuje się o 7,4 proc. wyższe niż w 1966 r. W myśl projektu planu nastąpi dalszy postęp rozwoju służby zdrowia. Rosnące o 8 proc. w stosunku do 1966 r. środki na ochronę zdrowia pozwolą na pewne zwiększenie wskaźnika ilości łóżek przypadających na 10 tys. mieszkańców, na uzyskanie wyższych norm na leczenie oraz na wydatki rzeczowe w szpitalach. Trudności występujące w rozwijaniu placówek służby zdrowia wywołane zostały - jak podkreślała to Komisja Zdrowia i Kultury fizycznej - ciągnącym się od lat nie realizowaniem zaplanowanych zadań inwestycyjnych służby zdrowia. Na ten problem zwrócić więc trzeba szczególną uwagę; chodzi przede wszystkim o zlikwidowanie dużych dysproporcji w rozwoju placówek zdrowia między poszczególnymi rejonami kraju. Wzmóc również należy działalność w zakresie szerzenia oświaty sanitarnej.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#">Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej zaproponowała poprawki do projektu budżetu na 1967 r. dotyczące zwiększenia środków na wydatki rzeczowe szpitali klinicznych (na remonty pomieszczeń, wyposażenie w bieliznę szpitalną i drobny sprzęt lekarski) oraz zwiększenia wydatków inwestycyjnych w budżetach województw: kieleckiego, warszawskiego i m. Łodzi na rozbudowę i remonty szpitali.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#">Zakłada się, że w 1967 r. ilość miejsc w zakładach opieki społecznej wzrośnie do 45,3 tys.; środki na świadczenia społeczne wzrosnąć mają w 1967 r. w stosunku do roku bieżącego o 4,6 proc. Wydatki na ubezpieczenia społeczne wzrosną o 5,4 proc., a na renty o 7,1 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#">Komisja Pracy i Spraw Socjalnych w wyniku rozpatrzenia projektu planu zgłosiła kilka propozycji poprawek w sprawie:</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#">- zwiększenia wydatków budżetów terenowych na świadczenia społeczne dla województw mających najmniejsze środki budżetowe na ten cel;</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#">- zwiększenia wydatków Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej na podniesienie rzeczowych norm wyposażenia domów pomocy społecznej;</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#">- zwiększenia środków na dotacje dla organizacji społecznych (Polski Związek Niewidomych);</u>
          <u xml:id="u-1.48" who="#">- uzupełnienia projektu uchwały o narodowym planie gospodarczym ustępem dotyczącym rozwijania innych form opieki społecznej, a zwłaszcza opieki nad chorym w domu oraz rencistami, ludźmi starymi i niedołężnymi.</u>
          <u xml:id="u-1.49" who="#">Ponadto Komisja Pracy i Spraw Socjalnych w uchwalonych dezyderatach zwraca uwagę na potrzebę opracowania programu dostosowania w latach 1967-1970 norm finansowych do obowiązujących norm żywienia w domach pomocy społecznej oraz postuluje rozpatrzenie możliwości przyznania wojewódzkim związkom spółdzielni inwalidów etatów dla pracowników służby socjalno-rehabilitacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-1.50" who="#">W dyskusji udział wzięli posłowie: Jan Frankowski (bezp. Chrz. Stow. Społ. - Kom. Pracy i Spr. Socj.), Alicja Musiałowa (PZPR - Kom. Zdr. i Kult. Fiz.), Jan Dąb-Kocioł (ZSL), Józef Łastowski (PZPR), Eugeniusz Witek (ZSL), Stanisław Kozioł (ZSL), Marian Kubicki (ZSL - Kom. Kultury i Sztuki), Irena Janiszewska (PZPR - Kom. Pracy i Spr. Socj.), Michalina Tatarkówna-Majkowska (PZPR), Tadeusz Janczyk (PZPR) i Wiktor Obolewicz (PZPR), dodatkowych wyjaśnień udzielili: Minister Finansów - Jerzy Albrecht oraz zastępcy przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Zbigniew Januszko i Władysław Jagusztyn.</u>
          <u xml:id="u-1.51" who="#">W dyskusji podkreślono, że podstawowe proporcje planu i budżetu na rok 1967 w rozpatrywanym zakresie ukształtowane zostały prawidłowo, Z pełną aprobatą posłów spotkały się ostatnie decyzje dotyczące nowych zasad kontraktacji i odbioru zbóż oraz warunków dostaw, nawozów sztucznych. Wyrażono przekonanie, że środki te powinny wydatnie przyczynić się do intensyfikacji produkcji rolnej.</u>
          <u xml:id="u-1.52" who="#">Postulowano zwiększenie zakresu poradnictwa w zakresie praktycznego stosowania nawozów sztucznych i środków ochrony roślin.</u>
          <u xml:id="u-1.53" who="#">Niezbędne jest dalsze zbliżenie nauki do praktyki rolniczej. W szczególności zwrócić trzeba uwagę na prace badawcze dotyczące uprawy żyta, jako że Polska jest jednym z największych jego producentów.</u>
          <u xml:id="u-1.54" who="#">Stwierdzając poprawę asortymentu i jakości produkowanych maszyn rolniczych, posłowie postulowali dalszą ich poprawę; zwrócono szczególną uwagę na konieczność możliwie najszybszego wykonania decyzji rządu w sprawie rozwoju produkcji przyczep rolniczych. W parze z rozwojem mechanizacji iść musi rozwój szkolenia mechanizatorów rolnictwa.</u>
          <u xml:id="u-1.55" who="#">Jednym z ważnych warunków intensyfikacji produkcji rolnej jest dalszy rozwój oświaty rolniczej. Szczególny nacisk położyć trzeba - zdaniem posłów - na szkolenie zawodowe młodzieży pozostającej na wsi.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>