text_structure.xml
14.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#TomaszLatos">Witam państwa bardzo serdecznie na posiedzeniu Komisji Zdrowia. Witam panie i panów posłów, panią minister wraz ze współpracownikami oraz zaproszonych gości. Szanowni państwo, dzisiejsze posiedzenie Komisji Zdrowia jest jednym z trzech, które będziemy dzisiaj mieli. Na tym, pierwszym posiedzeniu, mamy do rozpatrzenia dwa punkty. Pierwszy – rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o produktach biobójczych, druk nr 3964. I punkt drugi – rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw, druk nr 3965.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#TomaszLatos">Czy są uwagi do porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty. Przechodzimy zatem do punktu pierwszego – uchwały Senatu.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#TomaszLatos">Uchwała Senatu składa się z trzech poprawek. Będziemy je opiniować po kolei. Bardzo bym prosił o włożenie do czytników kart do głosowania, a w międzyczasie poproszę o opinię Biura Legislacyjnego. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DorotaRutkowskaSkwara">Biuro Legislacyjne. Panie przewodniczący, Szanowna Komisjo, Senat zgłosił trzy poprawki do ustawy o produktach biobójczych. Pierwsza poprawka ma charakter merytoryczny. Należy ją rozpatrywać i głosować odrębnie. Poprawki druga i trzecia mają charakter redakcyjno-legislacyjny, proponujemy więc, aby je rozpatrzyć i głosować łącznie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję bardzo. Poproszę o opinię rządu do tych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo. Rzeczywiście, zostały zgłoszone trzy poprawki. Pierwsza z nich jest merytoryczna – doprecyzowuje przepis w celu wyeliminowania wątpliwości odnośnie do podstawy udostępnienia na rynku i stosowania produktów biobójczych. Natomiast poprawki druga i trzecia mają charakter redakcyjny. Wszystkie trzy popieramy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję bardzo. Przechodzimy zatem do głosowania. Głosujemy przy pomocy... A może nie będzie potrzeby głosowania przy pomocy kart. Poprawka pierwsza. Czy ktoś z pań i panów posłów... Bardzo proszę, pani poseł Hrynkiewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JózefaHrynkiewicz">Czy państwo mogą wyjaśnić, jaki charakter ma ta poprawka merytoryczna, ponieważ ja już jestem bardzo zmęczona tą liczbą poprawek. Przy następnej ustawie powiem szerzej na ten temat. Bez przerwy głosujemy nad jakimiś poprawkami, co wynika po prostu z tego pośpiechu, w jakim Sejm proceduje ważne ustawy. Jaki charakter ma ta pierwsza poprawka merytoryczna? Bardzo proszę, może pani minister powie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#TomaszLatos">Bardzo proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo...</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#TomaszLatos">Prosimy panią profesor o wyłączenie mikrofonu. Dziękuję. Bardzo proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#BeataMałeckaLibera">Jest to kwestia zamiany „oraz” na „albo”. Ponieważ jednak ma to wydźwięk merytoryczny, w związku z tym bardzo proszę o udzielenie jeszcze głosu pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#TomaszLatos">Proszę bardzo, pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KatarzynaPostekKaczmarczyk">Katarzyna Postek-Kaczmarczyk, zastępca dyrektora Departamentu Prawnego Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. Zamiana „oraz” na „albo” wynika z wyliczenia, które znajduje się w art. 5 i zawiera pozwolenie, zezwolenie na handel równoległy i pozwolenie na obrót. Ponieważ każdy z tych aktów administracyjnych jest aktem odrębnym, Senat zasugerował, aby te wyliczenia były poprzedzone wyrazem „albo”. Czyli: „pozwolenie albo zezwolenie na handel równoległy, albo pozwolenie na obrót”.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję bardzo. Pani poseł Zalewska.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AnnaZalewska">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Bardzo interesujące uzasadnienie. W związku z tym zmienia się cały zapis tego zdania, dlatego, że wystarczy mieć jedno z pozwoleń, i o to chodzi. Jeżeli tak...</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#BeataMałeckaLibera">Tak, o to chodzi, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję. Przechodzimy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tej poprawki? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#TomaszLatos">10 osób głosowało „za”, nikt nie był „przeciw”, 8 osób wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że Komisja dała pozytywną rekomendację tej poprawce.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#TomaszLatos">I druga, i trzecia poprawka, które mamy głosować łącznie. Kto z pań i panów posłów jest „za”? Kto jest „przeciw”? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#TomaszLatos">Jeszcze raz, bardzo proszę. Kto jest „za”? Kto jest „przeciw”? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#TomaszLatos">10 osób głosowało „za”, nikt nie był „przeciw”, 8 osób wstrzymało się od głosowania. Stwierdzam, że Komisja udzieliła pozytywnej rekomendacji tej poprawce.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#TomaszLatos">Pozostaje nam jeszcze wyznaczenie posła sprawozdawcy. Poprzednio posłem sprawozdawcą... Bardzo proszę, pan poseł Maciej Orzechowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MaciejOrzechowski">Panie przewodniczący, chciałbym zaproponować dotychczasowego sprawozdawcę, pana posła Marka Rząsę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#TomaszLatos">Czy pan poseł wyraża zgodę? Dziękuję bardzo. Czy ktoś jest przeciwny? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam zatem, że pan poseł Rząsa został wyznaczony na sprawozdawcę Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#TomaszLatos">Przechodzimy do realizacji kolejnego punktu dzisiejszego porządku – rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw, druk nr 3965. Najpierw poproszę o opinię Biura Legislacyjnego. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#BogdanCichy">Jeżeli państwo pozwolą, to z naszej strony byłaby propozycja, aby państwo głosowali nad poprawkami Senatu w dziesięciu głosowaniach. Proponujemy cztery bloki. Pierwszy blok ma charakter redakcyjny. To są poprawki nr: 5, 8, 11, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 22, 24, 25, 26 i 35. Bloki drugi, a także trzeci i czwarty, to są poprawki o charakterze merytorycznym: poprawka nr 6 łącznie z poprawkami 9, 10, 12, 16, 21, 23, 29, 30, 31, 33, 34, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42 i 44. Trzeci blok to poprawki nr 7, 27, 32 i 43. I czwarty blok – poprawka nr 20 i poprawka nr 46. Pozostałe sześć poprawek indywidualnie – poprawki 1, 2, 3, 4, 28 i 45. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję bardzo. Proszę o opinię rządu. Bardzo proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#BeataMałeckaLibera">Popieramy.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję. Pani poseł Hrynkiewicz, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JózefaHrynkiewicz">Panie przewodniczący, szanowni państwo, to jest szczególna ustawa, dlatego, że to jest przedłożenie rządowe. Podczas debatowania w podkomisji minister Radziewicz-Winnicki przyniósł 32 poprawki, i te poprawki zostały przejęte przez posłów. Następnie, podczas procedowania w Komisji, przyniósł następnych 18 poprawek. Ustawa pozostaje nadal jako przedłożenie rządowe. Dzisiaj także mamy poprawki właściwie do większości artykułów. Ja już pytałam panią... Mamy 46 poprawek. Sama nowelizacja liczyła 52 poprawki w podstawowej wersji. Pytam – czyja to jest ustawa? Jak możemy procedować tę ustawę? Na ile ona jest spójna z tym, co było w pierwotnej ustawie i informacji w ochronie zdrowia? Ja nie jestem w stanie tego ocenić.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#JózefaHrynkiewicz">W związku z tym, panie przewodniczący, zgłaszam wniosek formalny, aby posłać to do Biura Analiz Sejmowych. Niech BAS oceni spójność tej ustawy, bo nie jesteśmy w stanie dziś tego powiedzieć. Senat nie zwrócił uwagi na jedno – na art. 9a, który został „wepchnięty” na posiedzeniu podkomisji. A ten artykuł dotyczy sprawy najważniejszej – całkowitego outsourcingu takich zadań w informacji, jak gromadzenie informacji, przetwarzanie informacji i udostępnianie informacji najbardziej wrażliwych, bo dotyczących leczenia, zdrowia, lekarza, postępowania w tej sprawie. Udajemy, że tego nie ma, udajemy, że tego nie było, udajemy, że to się nie stało. I dlatego pozwoliłam sobie zabrać głos, że nastąpiło okłamanie Komisji. Kiedy bardzo dokładnie przeczytałam, właściwie trudno powiedzieć, czy opinię Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych... Czy jest ktoś od Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych? Nie ma, oczywiście. Okazuje się, panie przewodniczący, że mamy tam opinię nie do tych poprawek, które przyniósł pan minister – pani minister, mówię też do pani...</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#TomaszLatos">Mamy zmianę ministra. Jest pan minister Neumann.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JózefaHrynkiewicz">Chcę tylko powiedzieć, panie przewodniczący, że mamy opinię do tego druku rządowego, który został całkowicie zmieniony. Zatem, co właściwie jest opiniowane przez GIODO? Dlatego zgłaszam następny wniosek formalny – jeśli pan przewodniczący zechce wysłuchać tego wniosku formalnego – aby poprosić także GIODO o ocenę tego przedłożenia, które Sejm wysłał do Senatu do oceny, a także tego przedłożenia, które przyszło dzisiaj z poprawkami z Senatu. Inaczej nie możemy tej ustawy przyjąć. Po prostu robimy rzeczy, które nie mogą mieć miejsca w Sejmie. Dotykamy tutaj spraw, które są bardzo szczegółowo opisane także w konstytucji, w art. 46, jak ochrona danych wrażliwych, danych osobistych każdego obywatela. Wchodzimy po prostu na teren, który musi być bardzo szczegółowo, bardzo dokładnie i z najwyższą starannością rozpatrywany w Sejmie. Dlatego proszę o uwzględnienie moich wniosków formalnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję bardzo, pani poseł. Oczywiście, zaraz poddam ten wniosek formalny pod opinię. Jeżeli pani poseł pozwoli, to widzę możliwość połączenia tych wniosków w jeden – o wystąpienie jednocześnie do BAS o jedną opinię, i do GIODO o drugą. Zaraz sprawdzę, czy jest przedstawiciel GIODO na sali, żeby na bieżąco uzyskać pewną opinię.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#TomaszLatos">Podzielam wątpliwości pani poseł dotyczące ochrony danych osobowych, outsourcingu i zamieszania, jakie z tym jest związane. I bardzo dobrze, że pani poseł podnosiła tę kwestię na posiedzeniach Komisji, ponieważ dzięki temu jest to w protokole z posiedzeń Komisji. Ten głos i te wątpliwości są zapisane, tak samo, jak kwestie związane z opiniowaniem przez GIODO. Rzeczywiście, GIODO opiniował coś innego. Jednak – powiem w ten sposób – może na szczęście nie mamy przed sobą jeszcze pół roku posiedzeń Sejmu i Komisji, tylko jest to ostatnie posiedzenie Sejmu i z pewnością będzie szansa – niezależnie od decyzji prezydenta w tej sprawie – powrotu i ewentualnie zmiany tych zapisów w nowej kadencji. Jestem przekonany, że są pewne elementy, o których trzeba rozmawiać.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#TomaszLatos">Czy jest przedstawiciel GIODO na sali? Czy jest ktoś z państwa? Niestety, nie ma.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#TomaszLatos">W takim razie, poddaję pod głosowanie wniosek pani poseł Hrynkiewicz. Kto jest za przyjęciem tego wniosku? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#TomaszLatos">7 osób głosowało „za”, 7 osób głosowało „przeciw”, 2 osoby wstrzymały się od głosu. Nie wiem w takim razie, jak to ocenić. Zapytam przedstawicieli Biura Legislacyjnego, czy wobec tego ten wniosek przeszedł, czy nie. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#RobertDurlik">Ponieważ był to wniosek w sprawie proceduralnej, a mamy równą liczbę głosów „za” i „przeciw”, decyduje głos przewodniczącego. Nie wiemy, czy pan przewodniczący się wstrzymał...</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#TomaszLatos">Ja głosowałem za tym wnioskiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#RobertDurlik">W takim razie Komisja przyjęła wniosek...</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#TomaszLatos">Tak jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#RobertDurlik">...o poddanie opiniom tej uchwały Senatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#TomaszLatos">W tej sytuacji zamykam dzisiejsze posiedzenie Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>