text_structure.xml 52.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#GrzegorzSchetyna">Witam serdecznie. Otwieram wspólne posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej oraz Komisji Spraw Zagranicznych. Witam panie posłanki i panów posłów. Witam posła do Parlamentu Europejskiego Jacka Kurskiego. Witam panią przewodniczącą.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#GrzegorzSchetyna">Szczególnie serdecznie witam ich ekscelencje – panią ambasador Republiki Litewskiej Loretę Zakarevičiené oraz pana ambasadora Irlandii Eugene Hutchinsona. Serdecznie dziękuję pozostałym gościom za przyjęcie zaproszenia na posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#GrzegorzSchetyna">Czy są uwagi do porządku obrad, który państwo otrzymaliście? Jeśli nie ma, to przystępujemy do jego realizacji. Tematem dzisiejszego posiedzenia jest dyskusja na temat priorytetów prezydencji litewskiej w Radzie Unii Europejskiej. Zanim przekażę głos pani ambasador Republiki Litewskiej, chciałbym uprzejmie poprosić ambasadora Irlandii, pana Eugene Hutchinsona, o dokonanie podsumowania okresu prezydencji irlandzkiej.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#GrzegorzSchetyna">Bardzo proszę, panie ambasadorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#EugeneHutchinson">Dziękuję, panie przewodniczący. Skoncentruję się głównie na legislacyjnej stronie naszej działalności. Okres siódmej prezydencja Irlandii w Radzie UE był bardzo produktywny, zarówno dla Irlandii, jak i dla całej Unii Europejskiej. Prezydencja zbiegła się w czasie z Europejskim Rokiem Obywateli. Jak państwo pamiętają, w styczniu br. przedstawiliśmy nasze cele, oparte na trzech filarach: stabilności, miejscach pracy i wzroście. Po szczególnie trudnym okresie, osiągnięcie stabilności było celem o istotnym znaczeniu. Unia bankowa miała znaczenie dla wsparcia stabilności i budowania zaufania. Musieliśmy naprawić system bankowy i osiągnąć wzrost ekonomiczny, a także wzmocnić relacje pomiędzy podmiotami gospodarczymi.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#EugeneHutchinson">Podczas naszej prezydencji udało się nam osiągnąć porozumienie z Parlamentem Europejskim, jeśli chodzi o jednolity mechanizm nadzorczy. Dzięki temu mamy jedną instytucję nadzorującą banki Unii Europejskiej. Chodziło o jeden, skuteczny system dla wszystkich uczestników. Udało się nam również osiągnąć porozumienie z PE w sprawie pakietu dotyczącego wymogów kapitałowych, dzięki czemu banki mają wystarczająco dużo kapitału, aby przetrwać przyszłe turbulencje finansowe. Osiągnęliśmy także porozumienie dotyczące przyszłej restrukturyzacji i uporządkowanej restrukturyzacji banków. Ważne jest to, że podatnicy będą chronieni przed pomaganiem bankom w przyszłości. Dzięki temu władze będą mogły interweniować już na wczesnym etapie, kiedy pojawią się problemy.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#EugeneHutchinson">Chcieliśmy także wzmocnić koordynację polityki państw członkowskich, aby wspierać finanse publiczne i tworzyć miejsca pracy. Udało nam się doprowadzić do porozumienia z PE dotyczącego tzw. dwupaku. Są to propozycje na rzecz zwiększenia zarządzania gospodarczego w strefie gospodarczej UE.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#EugeneHutchinson">Podczas naszej prezydencji w UE udało się efektywnie zarządzać semestrem europejskim, który stanowi bardzo ważną część naszych działań. Udało się nam opracować rekomendacje dla krajów europejskich oraz poprawić regulacje finansowe, żeby unikać popełniania tych samych błędów w przyszłości, aby chronić konsumentów i inwestorów.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#EugeneHutchinson">Podpisaliśmy tymczasowe porozumienie z PE, dotyczące dyrektywy o kredytach hipotecznych. Jeśli chodzi o dyrektywę w sprawie rynków i instrumentów finansowych, zapewni ona większą transparencję i wzmocni ochronę inwestorów.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#EugeneHutchinson">Co do kwestii podatkowych, osiągnęliśmy postęp w sprawie podatku VAT oraz w zakresie mechanizmu szybkiego reagowania w przypadkach przestępstw dotyczących podatku VAT. Wprowadziliśmy także nowe regulacje dotyczące podatku VAT. Udało się nam wzmocnić współpracę w zakresie podatku od transakcji finansowych.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#EugeneHutchinson">Nasza agenda była bardzo ambitna w każdym obszarze polityki, również tej na rzecz rozwoju i tworzenia nowych miejsc pracy. Prezydencji udało się również umożliwić Chorwacji przystąpienie do UE.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#EugeneHutchinson">Głównym priorytetem było jednak osiągnięcie porozumienia w sprawie wieloletnich ram finansowych i budżetu na lata 2014–2020. Największe inwestycje są kierowane na tworzenie nowych miejsc pracy. Budżet został uzgodniony w lutym. Wtedy prezydencja rozpoczęła negocjacje z PE w imieniu wszystkich państw członkowskich. Trudne negocjacje zostały zakończone w ubiegłym miesiącu. Pakiet został przyjęty przez Radę Europejską 27 czerwca i zatwierdzony przez PE na początku lipca. Po bardzo trudnych negocjacjach uzgodniliśmy wszystkie kwestie. Środki w wysokości prawie 1 bln euro zostaną uwolnione i zasilą gospodarkę. Mamy zapewniony budżet na najbliższych 7 lat oraz środki na inwestycje, które pomogą w tworzeniu nowych miejsc pracy.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#EugeneHutchinson">Pakiet dotyczący ram finansowych jest bardzo ważny. Od 2014 r. środki na inwestycje wyniosą 325 mld euro, na fundusze strukturalne ponad 300 mld euro. Prezydencji udało się również osiągnąć znaczący postęp w negocjacjach z PE, jeśli chodzi o Fundusz Kohezyjny, czyli Fundusz Spójności. Dzięki temu pakietowi 325 mld euro będzie odgrywało istotną rolę w redukcji nierówności pomiędzy państwami członkowskimi. Będzie także stymulować powstawanie nowych miejsc pracy, wzrost i rozwój infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#EugeneHutchinson">Udało się nam również wprowadzić nowe rozwiązania, jeśli chodzi o agendę digitalną. Wynegocjowaliśmy nowe rozwiązania dotyczący ochrony danych. Dzięki temu zapewniona będzie większa kontrola nad danymi osobistymi. Jeśli chodzi o strategię dotyczącą bezpieczeństwa cybernetycznego, uda się nam zapewnić bezpieczeństwo użytkowników sieci. Prezydencja uzgodniła z PE porozumienie dotyczące horyzontu 2020. Dzięki temu 70 mld euro przez kolejnych 7 lat będzie poświęcone na rozwój gospodarczy. Inwestycje powinny zwiększyć się o 1/3.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#EugeneHutchinson">Rada zgodziła się na utworzenie europejskiego obszaru badawczego z jednolitym rynkiem, w ramach którego zapewniony będzie swobodny przepływ wyników badań. Staraliśmy się wypracować odpowiednie porozumienia dla małych i średnich przedsiębiorstw, żeby miały łatwiejszy dostęp do kredytów oraz do finansowania badań, a także do nowych rynków. Parlament wyraził zgodę na program COSME dla małych i średnich przedsiębiorstw. Środki na jego realizację wyniosą 2 mld na kolejnych 7 lat.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#EugeneHutchinson">Podpisano również porozumienie z PE, które ułatwi małym i średnim przedsiębiorstwom dostęp do zamówień publicznych w ramach UE. Instytucje publiczne będą mogły otrzymać lepszy produkt za mniejsze pieniądze, a firmy będą mogły się rozwijać. 25 państw członkowskich podpisało porozumienie o utworzeniu jednolitego sądu patentowego.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#EugeneHutchinson">Naszym głównym problemem było bezrobocie młodzieży. Nie możemy pozwolić na to, żeby młodzi ludzie nie mieli pracy i nie mieli szans na przyszłość. Dlatego poprosiliśmy wszystkie państwa o przyłączenie się do gwarancji na rzecz młodzieży. Dzięki temu ludzie poniżej 25 roku życia będą mogli ubiegać się o miejsca pracy w sposób łatwiejszy. W zeszłym miesiącu Rada Europejska podjęła decyzję, że 6 mld zostanie wypłacone w latach 2014–2015, czyli podczas dwóch pierwszych lat obowiązywania nowych wieloletnich ram finansowych. Przyjęliśmy nowy system edukacji. Wraz z PE uzgodniliśmy program ERASMUS PLUS, który będzie wspierał ponad 4 mln Europejczyków w zakresie edukacji i szkolenia zagranicznego.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#EugeneHutchinson">Rada zgodziła się również, co do ogólnego podejścia do programu dostosowania do globalizacji. Dzięki temu pracownicy będą wspierani. Rada podjęła również ważne decyzje dotyczące mobilności, co przyczyni się do zwiększenia zatrudnienia. Mam na myśli dyrektywę o uznaniu kwalifikacji zawodowych, aby pracownicy mogli znaleźć zatrudnienie w innych krajach. Chodzi również o zapewnienie przeniesienia emerytury, żeby obywatele mogli mieszkać i pracować w każdym państwie członkowskim UE. Udało się nam osiągnąć istotny postęp, jeśli chodzi o „zieloną przyszłość dla Europy”. PE wyraził zgodę w sprawie 7 planów działania na rzecz środowiska do 2020 r. Dzięki temu Europa będzie mogła przestawić się na gospodarkę niskoemisyjną. Program działań przeciwko zmianom klimatu to bardzo ważny instrument UE, który również został uzgodniony z PE. Udało się nam zapewnić środki finansowe do 2020 r.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#EugeneHutchinson">Dwie ważne umowy dotyczą emisji CO2 przez samochody osobowe i dostawcze. W ubiegłym miesiącu Rada Europejska uzgodniła plan w zakresie ochrony środowiska. Dzięki temu będziemy mogli efektywniej odpowiadać na zjawiska związane ze zmianami klimatycznymi.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#EugeneHutchinson">Istotne są konkluzje Rady, jeśli chodzi o rynek energii. Chodzi o to, aby klienci i przedsiębiorstwa mogły korzystać z niższych cen i pewniejszych dostaw energii.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#EugeneHutchinson">Udało się nam osiągnąć postęp, jeśli chodzi o kwestie ochrony zdrowia, w tym w zakresie dyrektywy dotyczącej wyrobów tytoniowych. Ostrzeżenia o szkodliwości produktów tytoniowych będą większe. Niektóre produkty będą zabronione.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#EugeneHutchinson">Prezydencja starała się zbudować nowoczesny sektor wspólnej polityki rolnej i rybołówstwa. Sądzimy, że ten sektor był jednym z najbardziej udanych. Sektor rolno-spożywczy wnosi ogromny wkład w rozwój gospodarki europejskiej. Pakiet zrównoważony dla rozwoju sektora rolno-spożywczego przewiduje przeznaczenie 360 mld euro do 2020 r. Udało się nam osiągnąć porozumienie z PE również w zakresie wspólnej polityki rybołówstwa, w odniesieniu do połowu ryb oraz ryb z powrotem wrzucanych do morza. Dzięki nowej strategii morskiej uda się nam wprowadzić nowe regulacje, które będą chroniły wybrzeże morskie.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#EugeneHutchinson">Chciałbym powiedzieć również o planie działania w odniesieniu do Oceanu Atlantyckiego. Chodzi o badania prowadzone wspólnie przez UE, Kanadę i USA, dotyczące ekosystemu Atlantyku. Będziemy starali się zapewnić bardziej bezpieczny system transportu, również Connecting Europe, a także finansowanie sieci transportowych transeuropejskich oraz sieci energetycznych i komunikacyjnych. Na realizację instrumentu Connecting Europe przyznano 30 mld euro.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#EugeneHutchinson">Prezydencja zajmowała się również kwestią sieci transeuropejskich. Celem jest stworzenie szerokiej sieci do 2030 r. Rada uzgodniła, że należy wprowadzać system interoperacyjności IV pakietu kolejowego, którego celem jest doprowadzenie do usprawnienia międzygranicznego transportu kolejowego.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#EugeneHutchinson">Blisko współpracowaliśmy z panią Ashton, wysokim przedstawicielem ds. zagranicznych oraz z jej służbą. Poruszono wiele tematów, dotyczących m.in. rozszerzenia Partnerstwa Wschodniego i kwestii praw człowieka. W ramach tej działalności skoncentrowaliśmy się na potencjale promowania dobrego poziomu rozwoju gospodarczego przez umowy handlowe. Handel będzie podstawą rozwoju gospodarczego w Europie. Zwiększenie eksportu będzie wpływało na wzrost handlu oraz zwiększenie liczby miejsc pracy. Pracowaliśmy nad mandatem w kwestii negocjacji z USA umowy o strefie wolnego handlu. Rozpoczynamy negocjacje. Uważamy, że umowa otwiera nową przyszłość dla handlu transatlantyckiego, stanowi szansę dla eksporterów. Dzięki temu może przyczynić się do powstania ok. 400–500 tys. nowych miejsc pracy w UE.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#EugeneHutchinson">Jeśli chodzi o partnerstwo południowe, bardzo ważne były negocjacje dotyczące umów handlowych z Marokiem. Rozmowy z Jordanią i Tunezją także miały istotne znaczenie. Zaawansowaliśmy rozmowy z naszymi partnerami azjatyckimi. Mamy nadzieję, że negocjacje z Japonią i Tajlandią, dotyczące umów handlowych będą postępować w dobrym kierunku. Prowadzone będą rozmowy z Singapurem i Wietnamem. Rozważamy negocjacje z Chinami w sprawie umowy inwestycyjnej.</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#EugeneHutchinson">Polityka rozszerzenia to najbardziej nowoczesne narzędzie promowania bezpieczeństwa, demokracji, stabilności, praw człowieka oraz dobrobytu w Europie. Ważne jest, aby nadal rozwijać ten proces. Znaczący postęp został osiągnięty w następujących obszarach. Przygotowano drogę dla akcesji Chorwacji do UE. 1 lipca br. Rada Europejska rozpoczęła negocjacje z Serbią, a także negocjacje w sprawie umowy stabilizacyjnej i stowarzyszeniowej z Kosowem. Zdecydowaliśmy się rozpocząć nowy rozdział w negocjacjach z Turcją - dotyczący polityki regionalnej. Nowy rozdział udało się rozpocząć po raz pierwszy od trzech lat. Kolejny rozdział został otwarty w negocjacjach z Czarnogórą. Kładliśmy nacisk na negocjacje stowarzyszeniowe z Armenią, Gruzją i Mołdawią. Podkreślaliśmy, że umowy powinny zostać sfinalizowane, bo zapewniają stabilność oraz dobrobyt gospodarczy. W trakcie naszej prezydencji byliśmy w bliskim kontakcie z Ukrainą. W styczniu ten temat był poruszony na posiedzeniu Rady Europejskiej. Oczekujemy na rezultaty naszej pracy w czasie szczytu Partnerstwa Wschodniego w Wilnie. Współpracowaliśmy z wysoką przedstawiciel w sprawie pomocy dla Gruzji.</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#EugeneHutchinson">Uważaliśmy, że bardzo ważne są rozmowy w kwestii Syrii. Należy zapobiec dalszej eskalacji tego kryzysu humanitarnego. Chcemy pracować nad wzmocnieniem relacji UE – Afryka. Unia Europejska jest zaangażowana w problematykę ochrony praw człowieka. Prezydencja pracowała dla rozwoju zdolności UE w obszarze wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony. Wspólnie z europejską służbą działań zewnętrznych i agencją obrony podejmowaliśmy działania, aby wzmocnić zdolności państw członkowskich UE do wspierania operacji pokojowych, również we współpracy z NATO. W styczniu autoryzowano rozpoczęcie misji wojskowej UE, która będzie miała udział w szkoleniu sił zbrojnych w Mali. Blisko współpracowaliśmy z wysoką przedstawiciel w obszarze zwalczania ubóstwa oraz głodu, promowania pokoju i sprawiedliwości. Byliśmy gospodarzem konferencji w Dublinie na temat głodu, odżywiania, klimatu. Ministrowie ds. środowiska przyjęli wspólne stanowisko dotyczące stanu realizacji celów milenijnych.</u>
          <u xml:id="u-2.24" who="#EugeneHutchinson">Prowadziliśmy rozmowy dotyczące wspólnego europejskiego systemu azylowego oraz planów działań dotyczących zwalczania handlu narkotykami do 2016 r. Podjęliśmy również temat walki z terroryzmem i przestępczością zorganizowaną. Osiągnęliśmy porozumienie dotyczące ustawodawstwa w obszarze zwalczania prania brudnych pieniędzy i korupcji. Zostało również przyjęte istotne porozumienie dotyczące pakietu z Schengen, odnoszące się do wspólnej ochrony granic.</u>
          <u xml:id="u-2.25" who="#EugeneHutchinson">Prezydencja irlandzka była sprawowana w trakcie Europejskiego Roku Obywateli 2013. Podjęliśmy wielki wysiłek, żeby obywateli UE umieścić w centrum naszych zainteresowań. Nasza prezydencja była niezwykle pracowita i osiągnęła efekty. Współpraca z państwami członkowskimi, PE i Komisją Europejską była niezwykle pomocna. Szczegółowy raport na temat prezydencji jest dostępny na stronie internetowej. Mamy nadzieję, że nasza prezydencja była realizowana z pożytkiem dla Unii Europejskiej, dla programu stabilności, wzrostu i miejsc pracy. Jestem przekonany, że nasi następcy, czyli Litwa i Grecja, również wykonają świetną pracę. Z pewnością będziemy ich wspierać. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AgnieszkaPomaska">Dziękuję, panie ambasadorze. Teraz oddaję głos pani ambasador Republiki Litewskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#RepublikiLitewskiejLoretaZakarevičiené">Szanowna pani przewodnicząca, szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo posłowie, ekscelencje, przedstawiciele korpusu dyplomatycznego. Serdecznie dziękuję za możliwość przedstawienia programu prezydencji Republiki Litewskiej w Radzie UE.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#RepublikiLitewskiejLoretaZakarevičiené">Jeśli państwo pozwolą, będę kontynuować w języku angielskim. Prezydencja jest częścią członkostwa w Unii Europejskiej i nadszedł czas Litwy, która będzie u steru Rady UE. To bardzo duże wyzwanie, ogromna odpowiedzialność. Równocześnie jest to szansa, aby pokazać naszą zdolność i umiejętności w organizowaniu ustawodawstwa unijnego oraz procesu zarządzania decyzjami. Naszą ambicją jest zademonstrowanie skuteczności w bliskiej współpracy z państwami członkowskimi oraz głównymi instytucjami UE, a także aktywne i konstruktywne angażowanie się w poszukiwaniu zrównoważonego rozwiązania korzystnego dla całej UE.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#RepublikiLitewskiejLoretaZakarevičiené">Pomimo oznak poprawy sytuacji gospodarczej, gospodarka cały czas jest „krucha”. Unia Europejska zademonstrowała swoją zdolność odpowiedzi na wyzwania, uzgadniając reformy, które wzmocnią osiągnięcia gospodarcze. Wzmocniono instytucje bankowe i wprowadziła rozsądną politykę fiskalną. Ważne jest, by utrzymać dynamikę i przyjąć takie rozwiązania polityczne, które będą odzwierciedlały interesy wszystkich państw członkowskich oraz obywateli UE.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#RepublikiLitewskiejLoretaZakarevičiené">Litwa jest krajem sprawującym prezydencję na mniej niż rok przed wyborami. To właśnie w tym okresie Komisja Europejska będzie planowała swoje przyszłe zadania. Oznacza to, że program będzie bardziej intensywny, niż kiedykolwiek wcześniej. Raz na 7 lat prezydencja w Radzie UE ma więcej pracy ustawodawczej, niż inne prezydencje, ze względu na perspektywę finansową UE. Litwa będzie musiała sfinalizować ramy prawne związane z wieloletnimi ramami finansowymi na lata 2014–2020.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#RepublikiLitewskiejLoretaZakarevičiené">Prezydencja irlandzka wykonała bardzo ważną pracę. Litwa będzie ją kontynuowała, koncentrując się na trzech głównych obszarach. Będziemy podejmowali wysiłki na rzecz wiarygodnej, wzrastającej i otwartej Europy, która powinna zademonstrować, że jest w stanie realizować wiarygodną politykę finansową i gospodarczą, że jest zaangażowana na rzecz wzrostu i tworzenia nowych miejsc pracy poprzez wspólne inicjatywy, które zwiększają konkurencyjność oraz mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa obywatelom.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#RepublikiLitewskiejLoretaZakarevičiené">Unia Europejska powinna być otwarta na swoich partnerów. Aby osiągnąć nasze cele, będziemy współpracowali z państwami członkowskimi, z PE, z Komisją Europejską, przewodniczącym Rady Europejskiej oraz z wysoką przedstawiciel. Współpraca i komunikacja potrzebne są teraz bardziej niż kiedykolwiek wcześniej.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#RepublikiLitewskiejLoretaZakarevičiené">Wiarygodność ekonomiczna UE oparta jest na naszej zdolności zagwarantowania stabilności finansowej oraz rozsądnych finansów publicznych. W tym celu musimy wdrożyć wzmocnione ramy dla ładu gospodarczego, dla zarządzania gospodarczego. Powinniśmy pogłębić unię gospodarczą i monetarną. Musimy stworzyć unię bankową oraz chronić finansowe interesy UE i państw członkowskich. Unia bankowa będzie priorytetem dla naszej prezydencji. Bardzo chcielibyśmy rozpocząć rozmowy na temat systemu likwidacji banków. Mamy nadzieję, że porozumienie uda się osiągnąć do końca bieżącego roku. Cieszymy się z obecnej propozycji KE dotyczącej SRM. Chcielibyśmy osiągnąć jak największy możliwy postęp, mając za zadanie zakończenie tego tematu do końca tej kadencji PE.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#RepublikiLitewskiejLoretaZakarevičiené">Reforma finansowa jest również bardzo ważna. Mamy nadzieję, że możliwe będzie osiągnięcie porozumienia z PE co do dyrektyw w sprawie regulacji rynków oraz instrumentów finansowych. Mówimy o dwóch dyrektywach dotyczących sytuacji na rynku, a także centralnych depozytariuszy. Istotne są kwestie dotyczące walki z praniem brudnych pieniędzy.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#RepublikiLitewskiejLoretaZakarevičiené">Ramy dla zarządzania gospodarczego będą skuteczne, jeśli będą efektywnie wdrażane. Zanim będziemy koncentrować się na nowych elementach, będziemy musieli zagwarantować, aby potencjał inicjatyw, takich jak: semestr europejski, sześciopak czy dwupak, został właściwie wykorzystany. Bierzemy pod uwagę propozycje KE dotyczące koordynacji, konwergencji oraz konkurencyjności. Ważne jest, by chronić interesy finansowe UE i państw członkowskich. Zgodnie z konkluzjami Rady Europejskiej jesteśmy zdeterminowani, by zwiększyć wysiłek UE w walce przeciwko oszustwom finansowym i unikaniu płacenia podatków. Chcemy skoncentrować się na rozszerzeniu automatycznej wymiany informacji podatkowej. Będziemy dążyli do porozumienia w sprawie dyrektywy o oszczędnościach z podatków. Będziemy starali się poszerzać możliwości współpracy administracyjnej.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#RepublikiLitewskiejLoretaZakarevičiené">Rok 2013 to Europejski Rok Obywateli. Ważne jest, aby podnieść poziom świadomości i wiedzy na temat praw i obowiązków obywateli UE. Musimy wiedzieć o prawie do przemieszczania się. Wszyscy powinniśmy mieć świadomość możliwości wynikających z członkostwa w UE.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#RepublikiLitewskiejLoretaZakarevičiené">Prezydencja litewska będzie kontynuowała prace w obszarze sprawiedliwości i spraw wewnętrznych. Będziemy koncentrować się na wzmocnieniu ochrony podstawowych praw. Naszym celem jest podniesienie publicznej świadomości w sferze wspólnych wartości unijnych. Wilno będzie gospodarzem międzynarodowej konferencji, przewidzianej na 12–13 grudnia br., poświęconej tematyce obywatelskiej.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#RepublikiLitewskiejLoretaZakarevičiené">Stabilność i rynki finansowe zdecydowanie przyczynią się do wzrostu zaufania. Drugi priorytet prezydencji litewskiej koncentruje się na wzrastającej Europie. Wzrost jest niezbędny, aby stworzyć obywatelom UE nowe miejsca pracy i zwiększyć konkurencyjność Europy. Podwoimy nasze wysiłki w realizacji strategii „Europa 2020”, a także w zakresie skutecznego wdrażania paktu na rzecz wzrostu i tworzenia nowych miejsc pracy. Chcemy zagwarantować, żeby ten cykl semestru postępował w dobrym kierunku i we właściwy sposób.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#RepublikiLitewskiejLoretaZakarevičiené">Decyzja w tym zakresie została podjęta 27 czerwca br. przez PE. Chodzi o zwiększenie finansowania dla konkurencyjności oraz rozwoju, szczególnie w obszarze badań, edukacji młodzieży, zatrudnienia, rozwoju transportu, energetyki i sieci telekomunikacyjnych. Litwa będzie chciała sfinalizować pakiet ustawodawczy związany z wieloletnimi ramami finansowymi. Istnieje konieczność przyjęcia ponad 70 aktów prawnych. Chcemy zagwarantować szybkie przyjęcie europejskiego budżetu na 2014 r. Będzie on stanowił początek implementacji nowych programów.</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#RepublikiLitewskiejLoretaZakarevičiené">Wzrastająca Europa oznacza również dokończenie prac nad pakietem o jednolitym rynku. Efektywny jednolity rynek jest warunkiem rozwoju. Litwa będzie starała się wdrożyć przyjęte środki dotyczące efektywnego funkcjonowania rynku wewnętrznego, w szczególności, jeśli chodzi o dyrektywę usługową. Będziemy podejmować wysiłki na rzecz przyjęcia porozumienia dotyczącego pakietu środków zawartych w akcie o jednolitym rynku. Litwa będzie kontynuowała dyskusję dotyczącą obszarów priorytetowych aktu drugiego o jednolitym rynku, ze szczególnym uwzględnieniem propozycji dotyczących bezpieczeństwa produktów oraz nadzoru rynku. Będziemy również rozmawiać o fakturach elektronicznych i o poszerzeniu dostępu do internetu szerokopasmowego.</u>
          <u xml:id="u-4.14" who="#RepublikiLitewskiejLoretaZakarevičiené">Jeśli chodzi o jednolity rynek digitalny, chcemy ustanowić jasne połączenie pomiędzy agendą cyfrową, integracją usług rynkowych i przyjaznym środowiskiem regulacyjnym dla małych i średnich przedsiębiorstw. Jeśli chodzi o kod komunikacji, cięcie kosztów jest niekorzystne dla biznesu, w szczególności dla małych i średnich przedsiębiorstw. Dlatego musimy osiągnąć porozumienie dotyczące identyfikacji elektronicznej. Litwa będzie zwracała szczególną uwagę na wdrożenie inicjatyw skierowanych na ustanowienie operacyjnego wspólnego rynku na rzecz wiedzy, badań i innowacyjności. Będziemy starali się stwarzać odpowiednie możliwości kariery dla naukowców, a także zapewnić międzynarodowy wymiar innowacji i technologii.</u>
          <u xml:id="u-4.15" who="#RepublikiLitewskiejLoretaZakarevičiené">W dniach 6–8 listopada br. Litwa wraz z Komisją Europejską będzie gościła międzynarodową konferencję dotyczącą technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Odbędzie się debata na temat innowacyjności i technik digitalnych w całej UE.</u>
          <u xml:id="u-4.16" who="#RepublikiLitewskiejLoretaZakarevičiené">Należy podkreślić potrzebę postępu na wewnętrznym rynku energii. Unia Europejska postawiła sobie za cel, żeby w 2014 r. powstał wewnętrzny rynek energii. Chodzi o wyeliminowanie izolacji energetycznej niektórych państw członkowskich do 2015 r. Rok 2014 zbliża się bardzo szybko. Litwa to dobry przykład, że nie mamy wspólnego rynku energetycznego w Europie. Będziemy starali się wzmocnić zobowiązania państw członkowskich. W sferze naszego zainteresowania znajdzie się III pakiet energetyczny. Na Litwie odbędzie się konferencja wysokiego szczebla, podczas której będziemy rozmawiać o rozwoju nowoczesnej infrastruktury energetycznej i o wspólnych projektach energetycznych.</u>
          <u xml:id="u-4.17" who="#RepublikiLitewskiejLoretaZakarevičiené">Litwa będzie starała się wzmocnić zewnętrzny wymiar europejskiej polityki energetycznej. Zwrócimy szczególną uwagę na implementację decyzji podjętych przez Radę Europejską w lutym 2011 r. oraz w maju 2013 r. Przygotujemy raport w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-4.18" who="#RepublikiLitewskiejLoretaZakarevičiené">Wierzymy, że postęp we wszystkich tych aspektach stworzy możliwości zatrudnienia, szczególnie dla ludzi młodych. Będziemy wdrażać gwarancje dla ludzi młodych, tworzyć odpowiednie ramy zatrudnienia. Postaramy się osiągnąć porozumienie z PE, aby wspierać swobodne przemieszczanie się pracowników. Postaramy się zagwarantować przenoszenie praw emerytalnych. Potrzebujemy szybkich działań, żeby zlikwidować lukę pomiędzy edukacją a rynkiem pracy.</u>
          <u xml:id="u-4.19" who="#RepublikiLitewskiejLoretaZakarevičiené">Badania i innowacje również napędzają wzrost oraz konkurencyjność. Chcemy ustanowić prawdziwy jednolity rynek dla wiedzy, badan i innowacji. Debata na temat ery badawczej będzie odgrywała ważną rolę podczas posiedzenia Rady w październiku br. Strategia na rzecz mikroregionów również przyczynia się do wzrostu, zatem nasza prezydencja oceni postęp w realizacji strategii na obszaru Morza Bałtyckiego i Dunaju. Litwa zaproponuje przyjęcie konkluzji Rady, jeśli chodzi o wartość dodaną strategii dla mikroregionów. Litwa będzie współpracowała z Komisją Europejską. Zorganizujemy IV forum oceniające strategię dla Morza Bałtyckiego. Będziemy dyskutować o implementacji celów w zakresie ochrony środowiska, wzrostu gospodarczego i tworzenia nowych miejsc pracy.</u>
          <u xml:id="u-4.20" who="#RepublikiLitewskiejLoretaZakarevičiené">Trzecim priorytetem naszej prezydencji jest wzmocnienie UE jako globalnego modelu otwartości i bezpieczeństwa. Chorwacja przystąpiła do UE pierwszego dnia naszej prezydencji, ale to nie czyni rozszerzenia pełnym. Będziemy kontynuować negocjacje z Turcją, podobnie jak perspektywę europejską dla państw Bałkanów Zachodnich. Szczególną wagę przywiązujemy do Partnerstwa Wschodniego. Szczyt PW w Wilnie stworzy możliwość podpisania umowy stowarzyszeniowej z Ukrainą, a także pogłębionej umowy o wolnym handlu. Podobne umowy z Armenią, Mołdawią i Gruzją powinny zostać zainicjowane.</u>
          <u xml:id="u-4.21" who="#RepublikiLitewskiejLoretaZakarevičiené">Dla państw Partnerstwa Wschodniego będzie to możliwość przyjrzenia się projektom liberalizacji i ułatwień wizowych. Umowy o wolnym handlu mają potencjał wzmacniania rozwoju gospodarczego. Przyczyniają się do powstawania nowych miejsc pracy w Europie. Celem prezydencji będzie przyspieszenie rozmów dotyczących zawarcia tego typu umów nie tylko z partnerami wschodnimi, ale również z krajami basenu Morza Śródziemnego oraz z partnerami strategicznymi, np. z Japonią.</u>
          <u xml:id="u-4.22" who="#RepublikiLitewskiejLoretaZakarevičiené">Ważna jest efektywna kontrola granic europejskich, dlatego Litwa będzie starała się osiągnąć postęp w sprawie inteligentnych granic. Istotny jest system wjazdu, rejestrowania osób wjeżdżających do UE. Będziemy starali się zaawansować realizację tego programu.</u>
          <u xml:id="u-4.23" who="#RepublikiLitewskiejLoretaZakarevičiené">Jeśli chodzi o migrację, chcielibyśmy przyjąć dyrektywę w tym zakresie. Pragniemy wznowić negocjacje z PE dotyczące pasażerów. Zamierzamy dyskutować na temat propozycji legislacyjnych dla agencji europejskich.</u>
          <u xml:id="u-4.24" who="#RepublikiLitewskiejLoretaZakarevičiené">Kolejnym elementem otwartej Europy jest rozwój. Będziemy zwracać uwagę na program po roku 2015 oraz dokonamy przeglądu milenijnych celów rozwoju. Postaramy nawiązać współpracę dotyczącą wdrożenia europejskiego funduszu rozwojowego.</u>
          <u xml:id="u-4.25" who="#RepublikiLitewskiejLoretaZakarevičiené">Chcemy, żeby Europa była obszarem bezpieczeństwa i otwartości, dlatego przywiązujemy wagę do polityki bezpieczeństwa i obrony. Zamierzamy współpracować z naszymi partnerami, żeby w odpowiedni sposób stawić czoło wyzwaniom, promować nasze wartości, aby świat był bardziej bezpieczny dla obywateli.</u>
          <u xml:id="u-4.26" who="#RepublikiLitewskiejLoretaZakarevičiené">Teraz, jeśli państwo pozwolą, chciałabym podać kilka faktów i liczb. Litwa zorganizuje ponad 1500 spotkań w Brukseli i Luksemburgu. Będą to posiedzenia Rady, spotkania grup roboczych i stałych przedstawicieli. Będziemy gospodarzem ponad 200 spotkań. Oczekujemy ponad 20 tys. gości w naszym kraju. Budżet Litwy na działania związane z prezydencją to około 62 mln euro. Jest to jeden z najmniejszych budżetów. Chciałabym pogratulować Irlandii, której udało się przeprowadzić prezydencję przy ograniczonym budżecie. Polska również miała znaczące osiągnięcia.</u>
          <u xml:id="u-4.27" who="#RepublikiLitewskiejLoretaZakarevičiené">W działania prezydencji zaangażowanych jest około 1500 osób. Wybraliśmy brukselski model prezydencji. Nasze przedstawicielstwo będzie zatrudniało 188 pracowników. Wzmocniliśmy naszą obecność w innych stolicach. Sprawowanie prezydencji jest koordynowane przez ministra spraw zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-4.28" who="#RepublikiLitewskiejLoretaZakarevičiené">Teraz kilka słów na temat głównych wydarzeń, które planujemy podczas prezydencji, a które odbędą się w Wilnie. Jednym z najważniejszych będzie szczyt Partnerstwa Wschodniego, który odbędzie się w dniach 28–29 listopada br. Będzie to największe wielostronne wydarzenie podczas naszej prezydencji. Oczekujemy przywódców 28 państw członkowskich, również przywódców politycznych państw Partnerstwa Wschodniego oraz przedstawicieli Unii Europejskiej i innych instytucji międzynarodowych. Drugim wydarzeniem będzie międzynarodowa konferencja dotycząca technologii informacyjnych i komunikacyjnych, która odbędzie się w Wilnie w dniach 6–8 listopada br. Oczekujemy 3–4 tys. gości.</u>
          <u xml:id="u-4.29" who="#RepublikiLitewskiejLoretaZakarevičiené">W Wilnie, w dniach 4–5 listopada odbędzie się również konferencja wysokiego szczebla poświęcona zagadnieniom energetycznym w Unii Europejskiej. W listopadzie planujemy również IV forum strategii bałtyckiej. Tematem forum będzie wzrost, środowisko i tworzenie miejsc pracy. Informacje o wydarzeniach na całym świecie mogą państwo znaleźć na stronach internetowych. Widzą państwo adresy tych stron. Dziękuję bardzo za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AgnieszkaPomaska">Dziękuję pani ambasador za przedstawienie programu prezydencji. Zapewne na bieżąco będziemy rozmawiali o tym, jak przebiega realizacja tych założeń. Z pewnością część parlamentarzystów będzie miała okazję uczestniczyć w spotkaniach na Litwie. Pierwsze spotkanie COSAC już się odbyło. Życzymy powodzenia.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#AgnieszkaPomaska">Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos? Bardzo proszę, pani przewodnicząca Fotyga.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AnnaFotyga">Dziękuję, panie przewodnicząca. Ekscelencje, witamy na forum Komisji do Spraw Unii Europejskiej oraz Komisji Spraw Zagranicznych. W pierwszej kolejności zwrócę się do jego ekscelencji ambasadora Irlandii. Dziękujemy za okres irlandzkiej prezydencji. Rzeczywiście było to bardzo pracowite przewodnictwo i niezwykle profesjonalne. Miałam okazję obserwować działalność przedstawicieli administracji w czasie posiedzeń parlamentarnych – w trakcie posiedzeń COSAC, które odbywały się w Dublinie.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#AnnaFotyga">Pozwolę sobie na trzy uwagi. Po pierwsze, pracę irlandzkiej prezydencji mieliśmy okazję obserwować w postaci licznych aktów legislacyjnych – aktów prawa wtórnego, które napływały m.in. do Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Odnosimy wrażenie, że w ostatnich 2 latach proces legislacyjny na poziomie prawa wtórnego UE jest niezwykle intensywny. Prezydencja irlandzka wpisała się w ten proces. Uważam, że nie udało się nam uniknąć mnożenia biurokracji. Jeśli połączymy to z licznymi inicjatywami Komisji Europejskiej, to rzeczywiście narodowe parlamenty mają ogromna pracę do wykonania, która jest trudna do skoordynowania i do ogarnięcia nawet przez bardzo doświadczone osoby.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#AnnaFotyga">Wielka Brytania i Holandia przeprowadzają bardzo dokładny przegląd prawa unijnego, uznając, że jest ono przyjmowane w sposób, który umyka kontroli narodowych legislatorów. Jestem przekonana, że jest to sprzeczne z duchem i literą traktatów. Chciałam poprosić o refleksję ekscelencji na ten temat. Odnoszę wrażenie, że państwa członkowskie UE przeznaczają znacząco mniej niż 1% PKB na funkcjonowanie Unii, a jednocześnie chcą za tak minimalną kwotę osiągnąć duży poziom koordynacji politycznej. W mojej ocenie, jako polityka, to jest niemożliwe, niewykonalne.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#AnnaFotyga">Ogromnie żałuję, że tak ambitne podejście, jakie wykazaliśmy w odniesieniu do państw procesu z Salonik, jeśli chodzi o integrację z UE, nie znalazło swojego odzwierciedlenia w innym kierunku integracyjnym, to znaczy na wschodzie. Nawiązuję do zbliżającego się szczytu w Wilnie. Życzę prezydencji litewskiej powodzenia. Mam zaufanie do klasycznych kierunków polityki wschodniej Litwy. Mam nadzieję, że pomimo wielkich trudności przewodnictwo litewskie poprowadzi właściwie ten kierunek, pogłębiając integrację naszych wschodnich sąsiadów z Unią Europejską.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#AnnaFotyga">Jeśli chodzi o porozumienie, które zostało osiągnięte jeszcze za prezydencji irlandzkiej, pomiędzy PE a Radą, chciałabym poprosić pana ambasadora o refleksję, czego jeszcze będziemy mogli się spodziewać w dalszych negocjacjach między PE a Radą. Jak wiadomo, najtrudniejsze jest dopracowanie szczegółów, a szczegóły mamy jeszcze przed sobą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AgnieszkaPomaska">Dziękuję pani przewodniczącej. Pan przewodniczący Andrzej Gałażewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejGałażewski">Dziękuję bardzo. Pani ambasador, panie ambasadorze, kolejne prezydencje próbują uporać się z problemem bezrobocia, szczególnie wśród młodzieży, również dobrze wyedukowanej. Są wprowadzane nowe programy. Być może efekty będą w przyszłości, ale na razie ich nie widać. Prosiłbym o podsumowanie, czy programy realizowane na poziomie UE rzeczywiście dają nowy impuls do tworzenia nowych miejsc pracy.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#AndrzejGałażewski">Z przykładu USA można wyciągnąć wniosek, że największy impuls inwestycyjny nadało obniżenie cen energii, m.in. poprzez obniżenie cen gazu pochodzącego ze złóż łupkowych. Tymczasem polityka UE jest niespójna w tym względzie. Z jednej strony jednym z priorytetów jest polityka energetyczna. To jest istotny element tworzenia nowych miejsc pracy. Z drugiej strony, jest silny opór wobec wydobycia gazu łupkowego i prowadzona jest dość kontrowersyjna polityka klimatyczna.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#AndrzejGałażewski">Priorytety prezydencji litewskiej dają nadzieję na to, że działania w tym zakresie zostaną skoordynowane. Czy nie byłoby lepiej skoncentrować się na impulsach inwestycyjnych niż wprowadzać miękkie programy edukacyjne przekonujące przedsiębiorców, że warto zatrudniać ludzi młodych?</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#AndrzejGałażewski">Ostatnie pytanie kieruję do pani ambasador Litwy. Czy Litwa ma zamiar wykorzystać swoją prezydencję do intensyfikacji współpracy krajów członkowskich UE leżących nad Morzem Bałtyckim, począwszy od Danii, przez Niemcy, a skończywszy na Szwecji? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AgnieszkaPomaska">Dziękuję, panie przewodniczący. Pan poseł Szczerski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KrzysztofSzczerski">Dziękuję bardzo. Mam dwa pytania do pani ambasador Litwy. Jedno dotyczy umowy UE – USA o wolnym handlu. Pierwotnie formułowane były ambicje, że umowa ma być negocjowana szybko, to znaczy, że pewne konkluzje mają zostać wypracowane do końca bieżącego roku. Czy z oglądu prezydencji litewskiej wynika, że jest to możliwe? Jaka jest realna rola prezydencji w prowadzeniu negocjacji? Jakie są ambicje prezydencji litewskiej w odniesieniu do tej umowy?</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#KrzysztofSzczerski">Drugie pytanie. Jednym z elementów, które pozostały po polskiej prezydencji, była Europejska Fundacja na rzez Demokracji - European Endowment for Democracy. W swojej prezentacji nie wspomniała pani o tym instrumencie. Czy prezydencja litewska zamierza go wykorzystać? Czy postrzegacie go państwo jako część pakietu działań na zewnątrz Europy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AgnieszkaPomaska">Dziękuję. Pan poseł Jarosław Sellin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JarosławSellin">Dziękuję bardzo. Mam pytanie do pani ambasador Litwy. Wydaje się, że najważniejszym wydarzeniem politycznym w czasie prezydencji Litwy, które być może przejdzie do historii, będzie szczyt Partnerstwa Wschodniego w Wilnie pod koniec listopada. Są z tym związane nadzieje, o których pani ambasador wspomniała, dotyczące Ukrainy, Mołdawi, Gruzji i Armenii. Spośród krajów UE Litwa ma najlepsze i najżywsze kontakty z partnerem najtrudniejszym, czyli z Białorusią. Chciałbym zapytać, jak wygląda agenda polityczna państwa litewskiego w stosunku do Białorusi na czas półrocza prezydencji. Słychać sygnały o chęci rozmów i otwarcia ze strony reżimu białoruskiego na kontakty z UE. Jak przedstawia się agenda państwa litewskiego wobec Białorusi? Jakie nadzieje można z tym wiązać?</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JarosławSellin">Drugie pytanie dotyczy liberalizacji reżimu wizowego wobec państw Partnerstwa Wschodniego. Czy zdaniem państwa litewskiego liberalizacja reżimu wizowego wobec państw PW powinna być głębsza niż wobec Rosji, czy też powinna postępować równolegle? W Polsce spieramy się na ten temat. Jestem ciekaw, jaki pogląd prezentuje Litwa. Sam uważam, że w stosunku do państw PW liberalizacja powinna być głębsza i szybsza niż wobec Rosji, ponieważ są to państwa, które mają perspektywę europejską, a Rosja jej nie ma, bo nawet jej nie chce mieć. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AgnieszkaPomaska">Pan poseł Waszczykowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WitoldWaszczykowski">Dziękuję pani ambasador Litwy za ciekawą prezentację. Chciałbym nawiązać do kwestii szczytu Partnerstwa Wschodniego. Polski minister spraw zagranicznych wyraził kilka tygodni temu pesymistyczną opinię co do możliwości podpisania układu stowarzyszeniowego z Ukrainą. Czy opinia strony litewskiej jest również pesymistyczna, czy jednak będziecie państwo podejmować wysiłki, aby najbliższe kilka miesięcy wykorzystać i przekonać stronę ukraińską do niezbędnych zmian i wykonania warunków, które pozwolą podpisać umowę? Czy dostrzegacie państwo możliwość współpracy polsko-litewskiej w tej dziedzinie, w tym współpracy naszych parlamentów? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#AgnieszkaPomaska">Dziękuję bardzo. W pierwszej kolejności oddam głos panu ambasadorowi. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#EugeneHutchinson">Dziękuję. Chciałbym podziękować za bardzo miłe uwagi dotyczące prezydencji irlandzkiej. Co do uwag pani poseł, nie jestem pewien, czy jestem właściwą osobą do udzielenie odpowiedzi. Pani poseł poruszyła bardzo istotne kwestie, zwłaszcza w kontekście roli parlamentarzystów w procesie przyjmowania legislacji europejskiej. Oczywiście parlament irlandzki jest naszym partnerem. Nie mogę jednak wypowiadać się w imieniu parlamentu. Pani poseł była w Irlandii i ma zapewne lepszą perspektywę oceny tych procesów. Nie wiem, jak działają te systemy w innych krajach. Jestem natomiast przekonany, że istotnie wzmocniliśmy system nadzoru nad naszym parlamentem. Uchwalonych zostało bardzo dużo aktów prawnych.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#EugeneHutchinson">Podczas prezydencji irlandzkiej ponad 200 osób pracowało w przedstawicielstwie Irlandii przy UE w Brukseli. Byli to eksperci zajmujący się szczegółowo propozycjami legislacyjnymi UE. Kiedy przygotowywałem się do spotkania z państwem, zastanawiałem się, co udało nam się osiągnąć. Byłem pod wrażeniem zakresu oraz głębi propozycji, które zostały zgłoszone.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#EugeneHutchinson">Nie widzę łatwego rozwiązania. Pamiętam, że podczas spotkania ministrów spraw zagranicznych w Dublinie odbyliśmy ważną dyskusję na temat legitymizacji demokratycznej oraz relacji pomiędzy naszymi narodami i parlamentami. Teraz jest to najważniejsza kwestia w Brukseli. Jest to sprawa dotycząca parlamentarzystów i zwykłych obywateli. Ludzie powinni mieć nadzór nad legislacją. Społeczeństwa i parlamenty mają poczucie odpowiedzialności. Jest to ciężar spoczywający na państwach członkowskich. Nie ma łatwego rozwiązania, ale formułowane są pewne pomysły. W Irlandii pojawiają się rozważania, czy nadzór parlamentarny powinien zostać wsparty przez niezależnych ekspertów.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#EugeneHutchinson">Mamy własne doświadczenia, jeśli chodzi o relacje między PE a Radą. Podczas prezydencji irlandzkiej uderzyło mnie, jak sytuacja zmieniła się podczas 10–15 lat. Przypominam sobie, że kiedy UE składała się z 15 państw członkowskich, ustalaliśmy kwestie dotyczące wspólnej polityki rolnej. Były to trudne negocjacje już przy 15 przedstawicielach siedzących przy jednym stole. Teraz mamy 28 członków zasiadających przy stole rozmów. Parlament Europejski odgrywa ważną rolę decyzyjną.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#EugeneHutchinson">Niektórzy twierdzą, że prezydencja rotacyjna ma ograniczone pole działania. Uważam, że jedną z istotnych funkcji prezydencji irlandzkiej było to, że stanowiliśmy pomost pomiędzy Radą i Parlamentem Europejskim. Staraliśmy się ułatwiać podejmowanie wspólnych decyzji. Prezydencja rotacyjna pełni ważną funkcję w umacnianiu relacji, które mogą być trudne. Mieliśmy bardzo skomplikowane negocjacje dotyczące wieloletnich ram finansowych, a także roli parlamentu. Ostatecznie odnieśliśmy sukces. Było to dla nas wyzwanie, ale przyniosło nam wiele korzyści.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#EugeneHutchinson">Co do problemu bezrobocia, to podzielam opinie pana posła. Sądzę, że wysiłki na rzecz przeciwdziałania bezrobociu przynoszą efekty. Niektóre rozwiązania są krótkoterminowe, inne długofalowe. 11% populacji UE to ludzie bezrobotni. 26 mln Europejczyków nie ma pracy. Programy unijne starają się uporać z tym problemem. Jest to dla nas sprawa priorytetowa. Efekty nie są natychmiastowe. Co do przeciwdziałania bezrobociu wśród młodzieży, to w zeszłym miesiącu została podjęta ważna decyzja. 6 mld euro zostało przeznaczone na ten cel na pierwsze dwa lata obowiązywania nowej perspektywy finansowej. Ludzie oczekują rezultatów tak szybko, jak to możliwe.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#EugeneHutchinson">Doświadczenie uczy, że w sytuacji wychodzenia z kryzysu gospodarczego zatrudnienie jest jednym z ostatnich elementów, w którym odnotowuje się poprawę sytuacji. Jeśli chodzi o wieloletnie ramy finansowe, mamy przewidzianych wiele różnych środków służących wzrostowi, stabilności i tworzeniu nowych miejsc pracy. Planowana jest realizacja programów dotyczących energetyki, transportu, pakietu kohezyjnego. Świadczy to o dużym wysiłku, jaki został poczyniony, żeby ułatwić funkcjonowanie małych i średnich przedsiębiorstw.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#EugeneHutchinson">Bezrobocie wśród obywateli jest niezwykle frustrujące. Traktujemy to jako kwestię priorytetową. Musimy wypracować zróżnicowane środki przeciwdziałania temu zjawisku - zarówno krótkoterminowe, jak i długofalowe.</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#EugeneHutchinson">Sądzę, że udało mi się odpowiedzieć na państwa pytania i komentarze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AgnieszkaPomaska">Proszę panią ambasador o udzielenie odpowiedzi na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#LoretaZakarevičiené">Chciałabym rozpocząć od kwestii Partnerstwa Wschodniego, ponieważ otrzymałam kilka pytań dotyczących tej inicjatywy. Prawdą jest, że szczyt PW to ważna kwestia dla prezydencji litewskiej. Oczekujemy, że porozumienie z Ukrainą zostanie podpisane. Inicjatywa leży po stronie Ukrainy. Trudno jest przewidzieć, jak zachowają się nasi ukraińscy partnerzy. Jesteśmy optymistami. Myślę, że prezydent Kwaśniewski wykonał bardzo dobrą pracę. Współpraca układa się bardzo dobrze.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#LoretaZakarevičiené">Białoruś jest naszym sąsiadem. Niezależnie od tego, czy sąsiada się lubi, czy też nie, trzeba żyć obok siebie. Nie mogę powiedzieć, że relacje pomiędzy Litwą i Białorusią są wyjątkowe. Nasza agenda polityczna nie różni się zasadniczo od stanowiska UE, ale staramy się utrzymywać kontakt z Białorusią, żeby wiedzieć, czego możemy się spodziewać. Bardzo chcielibyśmy, żeby przedstawiciel Białorusi pojawił się na listopadowym szczycie. Czy tak się stanie – trudno powiedzieć. Będzie to zależało od decyzji państw członkowskich. Ostatnio litewski minister spraw zagranicznych spotkał się ze swoim odpowiednikiem z Białorusi, który jest wyłączony z listy „złych ludzi”. Może to on będzie reprezentował swoje państwo podczas szczytu w listopadzie. Decyzja leży po stronie państw członkowskich.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#LoretaZakarevičiené">Prezydencja nie podejmuje decyzji, lecz pomaga w procesie negocjowania decyzji. Staramy się pomagać w wypracowaniu wspólnych rozwiązań. Oczywiście będziemy czynić co w naszej mocy.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#LoretaZakarevičiené">Jeśli chodzi o liberalizację reżimu wizowego, osobiście zgadzam się z panem, że podwójne standardy nie powinny być stosowane. Kraje objęte Partnerstwem Wschodnim powinny głębiej ze sobą współpracować. Zobaczymy, jak te państwa są przygotowane technicznie do takiej współpracy. Oczywiście będziemy czynić wysiłki, aby zliberalizować system wizowy. To jest w naszym interesie.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#LoretaZakarevičiené">Jeśli chodzi o umowę transatlantycką o inwestycjach i handlu z USA, mandat negocjacyjny jest bardzo świeżą sprawą. Jeśli podpiszemy i wdrożymy umowę, będzie to duża szansa dla Europy na zwiększenie liczby miejsc pracy. Poszczególne państwa członkowskie mają różne opinie w sprawach szczegółowych. Naszym celem jest zrobić co w naszej mocy, żeby te stanowiska zbliżyć do siebie. Będziemy pracować nad tym, aby udało się osiągnąć postęp.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#LoretaZakarevičiené">Kolejne pytanie dotyczyło współpracy państw regionu Morza Bałtyckiego. Mamy strategię dla Morza Bałtyckiego. Jest to polityka Unii Europejskiej. Realizujemy również współpracę z państwami nordyckimi. Sądzę, że kooperacja w regionie układa się dosyć dobrze i będziemy ją pogłębiać i umacniać.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#LoretaZakarevičiené">Co do Europejskiego Funduszu na Rzecz Demokracji, popieramy tę inicjatywę i będziemy wykorzystywać ten instrument podczas naszej prezydencji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję pani ambasador. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję za dyskusję. Dziękuję panu ambasadorowi za obecność i rozmowę. Wszystkim, którzy są zaangażowani w prezydencję litewską, życzę udanego przebiegu prezydencji.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#AgnieszkaPomaska">Porządek obrad został wyczerpany. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>