text_structure.xml 48.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejGałażewski">Dzień dobry państwu, otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Stwierdzam, że mamy na sali kworum. Witam przybyłych członków Komisji, przedstawicieli rządu wraz z towarzyszącymi im osobami oraz przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejGałażewski">Czy są uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Uwag nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zaproponowany porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejGałażewski">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Pkt 1 przewiduje pierwsze czytanie komisyjnego projektu w sprawie uznania projektu rozporządzenia Rady w sprawie wykonywania prawa do podejmowania działań zbiorowych w kontekście swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług za niezgodny z zasadą pomocniczości (druk nr 392).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejGałażewski">Informuję, że w dniu wczorajszym nasza Komisja podjęła inicjatywę uchwałodawczą w sprawie tego projektu. Również w dniu wczorajszym projekt z druku nr 392 został skierowany do naszej Komisji, do pierwszego czytania, przez Marszałka Sejmu. Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje uzasadnienie przez wnioskodawcę, pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawcy oraz debatę na temat ogólnych zasad projektu.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#AndrzejGałażewski">Proszę pana posła Grzegorza Tobiszowskiego, który został wyznaczony do reprezentowania Komisji w pracach nad projektem uchwały, o krótkie uzasadnienie projektu uchwały z druku nr 392.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#AndrzejGałażewski">Panie pośle, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#GrzegorzTobiszowski">Panie przewodniczący, panie i panowie parlamentarzyści, kluczowym argumentem, który wpłynął na podjęcie przez Komisję inicjatywy w sprawie projektu uchwały jest to, że rozporządzenie, o którym wspomniał pan przewodniczący, narusza zasadę pomocniczości. Po dyskusji na poprzednim posiedzeniu, wczoraj, podjęliśmy decyzję o tym, że będziemy rekomendować parlamentowi przyjęcie stosownej uchwały jako wyrażenie opinii odnośnie do rozporządzenia Rady, które naszym zdaniem narusza zasadę pomocniczości.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#GrzegorzTobiszowski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejGałażewski">W związku z tym, że w dyskusję na ten temat prowadziliśmy już, de facto, wcześniej i działo się to w obecności pana ministra i pozostałych posłów, to – być może – druga faza dyskusji będzie krótsza. Tym nie mniej, rozpoczynamy teraz debatę nad tym punktem porządku dziennego. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos na temat uchwały i meritum, które ona zawiera? Nie widzę chętnych do dyskusji. W związku z powyższym, zwracam się z pytaniem do pana ministra, czy chciałby pan, panie ministrze, odnieść się do projektu uchwały?</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejGałażewski">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#RadosławMleczko">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Ponieważ miałem już okazję przedstawić nasze stanowisko w tej sprawie podczas jednego z poprzednich posiedzeń Komisji, a jeżeli chodzi o sformułowania, które znalazły się w projekcie uchwały, to są one w znacznym stopniu zbieżne z poglądami rządu, nie zgłaszam żadnych uwag do przedłożonego projektu.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#RadosławMleczko">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejGałażewski">Dziękuję panu ministrowi. Widzę, że jednak do głosu zgłasza się pan poseł Sellin. Proszę bardzo, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JarosławSellin">Przepraszam, być może informacja, o którą mi chodzi została już przekazana w trakcie poprzedniej dyskusji, ale umknęła mi ona. Chciałbym zapytać, czy zastrzeżenie odnośnie do naruszenia zasady pomocniczości w sprawie tego rozporządzenia było sformułowane także w innych parlamentach narodowych? Czy mamy jakąś wiedzę na ten temat?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejGałażewski">To jest pytanie pod adresem pana ministra. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#RadosławMleczko">Według informacji, którą posiadamy z Ministerstwa Spraw Zagranicznych, jedenaście parlamentów podjęło taką inicjatywę. Nie posiadamy natomiast wiedzy na temat tego, jakie rozstrzygnięcia zapadły w tych sprawach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejGałażewski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#AndrzejGałażewski">Czy Biuro Legislacyjne chce się wypowiedzieć na temat projektu? Nie widzę takiej gotowości ze strony legislatora. Rozumiem, że Biuro nie ma nic do dodania na temat tej sprawy. Podobnie, jeśli chodzi o przedstawicieli Biura Analiz Sejmowych. Też nie zgłaszają chęci wypowiedzi. BAS jest zresztą współtwórcą projektu tej uchwały, a szczególnie uzasadnienia do niego.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#AndrzejGałażewski">W takim razie, zamykam dyskusję nad tym punktem porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#AndrzejGałażewski">Przystępujemy do głosowania nad całością uchwały. Kto jest za przyjęciem sprawozdania Komisji o przyjęciu projektu uchwały z druku nr 392? Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał od głosu? Za przyjęciem sprawozdania głosowało 18 posłów, nie było głosów przeciwnych ani wstrzymujących się. Stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#AndrzejGałażewski">Pozostaje nam dokonać wyboru posła sprawozdawcy. Proponuję, żeby posłem sprawozdawcą był, tak jak dotychczas, pan poseł Grzegorz Tobiszowski. Czy pan poseł wyraża zgodę? Dziękuję za wyrażenie zgody. Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń innych kandydatów. Czy ktoś z członków Komisji wyraża sprzeciw wobec kandydatury pana posła Tobiszowskiego? Nie widzę ani nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja zaakceptowała pana posła Tobiszowskiego na funkcję posła sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#AndrzejGałażewski">Dziękuję bardzo, zamykam rozpatrywanie pkt 1 porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#AndrzejGałażewski">Przystępujemy do realizacji pkt 2 porządku obrad. Przewiduje on rozpatrzenie informacji na temat projektów miękkich dofinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego, bilansu znaczenia wydatkowanych funduszy, sensu wspierania kampanii reklamowo-informacyjnych i ich kosztów. Materiały zostały państwu posłom dostarczone drogą elektroniczną w dniu 9 maja br.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#AndrzejGałażewski">Proszę o zabranie głosu w tej sprawie pana ministra Konrada Niklewicza, podsekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego. Panie ministrze, udzielam panu głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KonradNiklewicz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, Europejski Fundusz Społeczny, znany pod skrótem EFS, służy realizacji celów Unii Europejskiej w zakresie wzmacniania spójności gospodarczej i społecznej poprzez poprawę możliwości zatrudnienia, stymulowanie wysokiego poziomu zatrudnienia oraz tworzenie większej liczby lepszych miejsc pracy. EFS służył realizacji celów określonych w Strategii Lizbońskiej, a obecnie realizuje cele wskazane w Strategii Europa 2020.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#KonradNiklewicz">Cele, realizacji których służy EFS, wynikają bezpośrednio z realizacji unijnych rozporządzeń. Takim rozporządzeniem jest, na przykład, rozporządzenie 1081/2006. Charakter EFS, polegający na wspieraniu zatrudnienia i edukacji, ma swoje źródła w prawie pierwotnym Unii Europejskiej. Art. 162 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej wskazuje, że EFS wspiera politykę zatrudnienia państw członkowskich.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#KonradNiklewicz">Reasumując, EFS ma bardzo mocne podstawy prawne, które w sposób jednoznaczny określają, na co muszą być przeznaczane fundusze z EFS.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#KonradNiklewicz">Odnosząc się konkretnie do tego, w jaki sposób EFS jest wykorzystywany w Unii Europejskiej, chciałbym zwrócić uwagę na trzy elementy. EFS ma sprzyjać zwiększaniu dostępu do zatrudnienia oraz trwałej integracji na rynku pracy osób poszukujących pracy albo nieaktywnych zawodowo, zwłaszcza grup znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji. Można powiedzieć, że obecnie taką grupą, w całej Europie, jest młodzież. Celem EFS jest także promowanie kształcenia przez całe życie oraz zwiększonego inwestowania w zasoby ludzkie przez przedsiębiorstwa oraz zwiększenie zdolności instytucjonalnej i skuteczności administracji publicznej na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#KonradNiklewicz">Jeżeli chodzi o Polskę, to wszystkie środki z Europejskiego Funduszu Społecznego w okresie 2007–2013, czyli obecnie obowiązującej perspektywy finansowej, ponad 11 mld euro, są wdrażane za pomocą jednego programu. Jest to Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Program ten, jak zapewne państwo wiecie, składa się z dwóch części: komponentu centralnego i komponentu regionalnego. Wsparcie oferowane w ramach komponentu centralnego służy, przede wszystkim, reformie systemów i struktur oraz przygotowaniu i realizacji reform, które mają zapewnić sprawniejsze wdrażanie polityk publicznych. Komponent regionalny jest ukierunkowany na aktywne formy pomocy dla osób wymagających wsparcia w zakresie edukacji, zatrudnienia, reintegracji społecznej i zawodowej. W ramach tego komponentu wsparcie jest oferowane osobom bezrobotnym, biernym zawodowo, zagrożonym społecznym wykluczeniem, m.in.: niepełnosprawnym, bezdomnym, więźniom i byłym więźniom, imigrantom oraz członkom społeczności romskiej.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#KonradNiklewicz">Ze względu na olbrzymią ilość działań, które są finansowane w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, można by mówić bardzo długo o efektach działalności. Ponieważ chcę szanować państwa czas, skoncentruję się jedynie na przedstawieniu wybranych efektów działalności.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#KonradNiklewicz">Najbardziej spektakularne, naszym zdaniem, efekty działania EFS, efekty wykorzystywania funduszy europejskich w ramach EFS, są widoczne w zakresie rynku zatrudnienia i rynku pracy. Ten rynek można uznać za najważniejszy obszar oddziaływania EFS. Do końca 2011 r. ponad 124,5 tys. osób otrzymało środki na podjęcie działalności gospodarczej, z czego ponad 21 tys. osób były to osoby młode, do 24 roku życia. W późniejszym fragmencie mojej wypowiedzi odniosę się do kwestii skuteczności tego wsparcia, to znaczy, na ile przekazane wsparcie przyczyniło się do powstania trwałego, utrzymującego się biznesu. Mówiąc o osobach, które otrzymały wsparcie na złożenie działalności gospodarczej, warto wspomnieć, że ponad 10 tys. osób stanowiły osoby w wieku powyżej 50 lat, zaś 31 tys. osób to osoby długotrwale bezrobotne.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#KonradNiklewicz">Dlaczego mówię o osobach w wieku powyżej 50 lat? Ministerstwo Rozwoju Regionalnego nigdy nie ukrywało, że Europejski Fundusz Społeczny jest wykorzystywany, może być wykorzystywany i będzie wykorzystywany w przyszłości jako element działań związanych z reformami na rynku pracy oraz z reformami emerytalnymi, zwłaszcza z tą, nad którą obecnie się debatuje i która wywołuje takie gorące dyskusje. Jesteśmy przekonani, że finansowanie z EFS może być bardzo dobrym narzędziem, które zdecydowanie zwiększy poziom zatrudnienia i samozatrudnienia w grupie osób 50+, czyli także w grupie osób, które znajdują się powyżej sześćdziesiątego roku życia.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#KonradNiklewicz">Jeżeli chodzi o realizację projektów, które są ukierunkowane na rozwój zasobów ludzkich i kwalifikacji osób pracujących, to możemy mówić o blisko 113 tys. przedsiębiorstw, zarówno w komponencie regionalnym i centralnym, które otrzymały wsparcie szkoleniowo-doradcze. Warto wspomnieć o tym, że EFS jest mocno zaangażowany w rozwijanie, zwiększanie kompetencji osób zatrudnionych w obszarze zdrowia. Prawie 16 tys. pielęgniarek i położnych uczestniczyło w studiach pomostowych dzięki wsparciu EFS. Ponad 300 lekarzy ukończyło specjalizację lekarską w tych obszarach, które zdaniem polskiego rządu są obszarami deficytowymi. Mam na myśli onkologię, kardiologię i medycynę pracy.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#KonradNiklewicz">Jeśli chodzi o sektor integracji społecznej, który także jest objęty działaniem EFS, to możemy powiedzieć o blisko 165 tys. osób, które zakończyły udział w projektach dotyczących aktywnej integracji społecznej.</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#KonradNiklewicz">Przechodząc do wsparcia udzielonego w obszarze edukacji, chcę wskazać na kilka sukcesów, kilka spraw, które uważamy za sukcesy, a które są związane z działalnością EFS. Ponad 3 tys. ośrodków edukacji przedszkolnej uzyskało wsparcie ze środków EFS. Mam na myśli zarówno tworzenie nowych ośrodków, jak i wsparcie ośrodków, które już istnieją. Udzieliliśmy także wsparcia dla ponad 10 tys. szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych prowadzących kształcenie ogólne. Te szkoły zrealizowały projekty rozwojowe ukierunkowane na wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów i zmniejszenie dysproporcji w ich osiągnięciach edukacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#KonradNiklewicz">W obszarze szkolnictwa wyższego warto wspomnieć o kolejnym sukcesie EFS, którym jest wsparcie studiów na kierunkach zamawianych przez ministra, właściwego do spraw szkolnictwa wyższego. Mówimy tu o kierunkach matematycznych, technicznych i przyrodniczych. Na kierunkach zamawiany rozpoczęło studia 45 tys. studentów. Do końca 2011 r. prawie 5,5 tys. pracowników sektora badawczo-rozwojowego zakończyło szkolenia w zakresie zarządzania badaniami naukowymi i komercjalizacji prac wyników badawczo-rozwojowych. Te szkolenia są bardzo ważne, ponieważ jednym z najczęściej podnoszonych tematów w dyskusji publicznej w naszym kraju jest to, że związek pomiędzy pracą naszych naukowców a potrzebami rynku, potrzebami polskich firm jest ciągle zbyt słaby. W tym kierunku, żeby to zmienić, idą szkolenia, które były dofinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego. Jesteśmy przekonani, że efekt tych szkoleń będzie zauważalny już w najbliższych latach.</u>
          <u xml:id="u-10.12" who="#KonradNiklewicz">Mówiąc o efektach działania Europejskiego Funduszu Społecznego warto zwrócić uwagę na efekty długookresowe wdrażanych projektów. Z wyników badań, które przeprowadzono na nasze zlecenie w 2012 r., wynika, że 57% osób bezrobotnych i poszukujących pracy, które uczestniczyły w projektach EFS, podjęło zatrudnienie w okresie, maksimum, pół roku od zakończenia udziału w projekcie. Mamy więc prawo przypuszczać, że udział w tym projekcie miał bezpośredni wpływ na fakt podjęcia pracy.</u>
          <u xml:id="u-10.13" who="#KonradNiklewicz">Jeżeli chodzi o wsparcie skierowane do pracowników, którzy mają zatrudnienie, ale są zagrożeni utratą pracy, zwolnieniem, to aż 71% osób uczestniczących w projektach znalazło pracę, rozpoczęło działalność gospodarczą lub kontynuowało zatrudnienie w dotychczasowym miejscu pracy. Ponadto, myślę, że o tym też warto wspomnieć, dzięki wsparciu w postaci szkoleń i doradztwa 25% osób pracujących odnotowało wzrost wynagrodzenia w okresie, co najwyżej, 6 miesięcy od zakończenia udziału w projekcie.</u>
          <u xml:id="u-10.14" who="#KonradNiklewicz">Przejdę teraz do drugiego, głównego wątku mojej dzisiejszej informacji przygotowanej dla Wysokiej Komisji, którym są zagadnienia związane z informacją i promocją. Chcę zwrócić uwagę na fakt, że działania promocyjne związane z Europejskim Funduszem Społecznym są obowiązkowe. Wynikają one wprost z prawa Unii Europejskiej i muszą być prowadzone. Wynika to z rozporządzenia 1083/2006, które bardzo szczegółowo reguluje obowiązki informacyjne i komunikacyjne państw członkowskich. Jednym z punktów tego rozporządzenia jest na przykład to, że istnieje obowiązek przeprowadzenia, przynajmniej raz w roku, kampanii informacyjnej o szerokim zasięgu poświęconej efektom realizacji programu, czyli ma to być przedsięwzięcie skierowane do więcej niż dwóch grup docelowych i realizowane przy użyciu przynajmniej trzech narzędzi działań komunikacyjnych. Instytucje zaangażowane we wdrożenie w Polsce Europejskiego Funduszu Społecznego, w tym przypadku mówimy o Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki (PO KL), w tym także instytucja zarządzająca PO KL, są zobowiązane, z mocy prawa, do wydatkowania 10% budżetu Pomocy Technicznej na działania związane z informacją i promocją. Należy również podkreślić, że zgodnie z wymaganiami Komisji Europejskiej środki z funduszy unijnych przeznaczone na działania informacyjno-promocyjne nie mogą, pod żadnym pozorem, zostać wydane na inny cel. Jednym słowem, działania promocyjno-informacyjne muszą być zrealizowane, ponieważ wymaga tego unijne prawo i tak stanowią zalecenia Komisji Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-10.15" who="#KonradNiklewicz">Chcę państwa zapewnić, że ze wszystkich obowiązków w tym zakresie strona polska wywiązała się w sposób bardzo staranny. W 2011 r. instytucja zarządzająca Programem Operacyjnym Kapitał Ludzki przeprowadziła dwie kampanie informacyjno-promocyjne. Pierwsza z nich to kampania Narodowej Strategii Spójności i Programów Operacyjnych. Była ona realizowana wspólnie z innymi programami operacyjnymi. Był to nie tylko Program Kapitał Ludzki, ale także Program Infrastruktura i Środowisko, Program Innowacyjna Gospodarka, Program Rozwój Polski Wschodniej oraz marka Fundusze Europejskie. Marka Fundusze Europejskie została stworzona na rzecz ogólnego promowania wsparcia unijnego, wsparcia europejskiego. Ta kampania odbywała się pod hasłem „Na tropie funduszy”. Z naszych badań wynika, ze została ona przyjęta dość dobrze, przyczyniła się do zwiększenia świadomości mieszkańców Polski na temat sposobu funkcjonowania funduszy europejskich, w tym także PO KL.</u>
          <u xml:id="u-10.16" who="#KonradNiklewicz">Druga kampania, która została przeprowadzona, dotyczyła promocji zasad równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy w kontekście działań wspieranych przez Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Pozwolę sobie w tym miejscu na dodatkową uwagę. Naszym zdaniem, bardzo często realizacja celów, które są stawiane Europejskiemu Funduszowi Społecznemu w Europie i w Polsce, wymaga, w niektórych sytuacjach, zmiany postaw i świadomości potencjalnych odbiorców wsparcia i ich otoczenia. Często kraje członkowskie, w tym także Polska, i mam tu na myśli konkretny przykład, decydują się na kampanie, które nie tylko reklamują fundusze europejskie, nie tylko mówią o tym, że fundusze istnieją i są dostępne, ale starają się zmienić postawy, w tym przypadku Polaków. Mam nadzieję, że dzięki tej zmianie, którą uda nam się osiągnąć cele stawiane przed Europejskim Funduszem Społecznym będą łatwiejsze do zrealizowania. Jednym z tych celów jest doprowadzenie do wyrównania szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy. Oprócz konkretnych działań, poprzez które staramy się zrealizować ten cel, chcemy także o tym mówić i przekonywać, dlaczego wyrównanie szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy jest korzystne gospodarczo i społecznie.</u>
          <u xml:id="u-10.17" who="#KonradNiklewicz">Chcę poinformować, że jeden ze spotów reklamowych, który został zrealizowany na potrzeby tej kampanii, otrzymał bardzo prestiżowe wyróżnienie w konkursie Camerimage 2011. Zdobył również trzecie miejsce w konkursie „10 hitów. Najlepsze polskie kampanie społeczne 2011” organizowanym przez portal kampaniespoleczne. pl. Mówię o tym, żeby podkreślić, że kampanie promocyjne nie tylko zostały zrealizowane zgodnie z obowiązującymi zasadami, ale zostały zrealizowane w sposób niezwykle profesjonalny, co znalazło potwierdzenie w nagrodach przyznawanych przez środowiska związane z reklamą, z kampaniami społecznymi, promocją wydarzeń i produktów. Były to, po prostu, dobre kampanie i dlatego zostały wyróżnione.</u>
          <u xml:id="u-10.18" who="#KonradNiklewicz">To wszystko, co chciałbym zawrzeć w mojej informacji. Jestem otwarty na państwa pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejGałażewski">Dziękuję bardzo. Mamy już pierwsze zgłoszenie do dyskusji. Pan poseł Sellin, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JarosławSellin">Mówimy o programie operacyjnym Unii Europejskiej, który ma poważny budżet. To jest 11 mld euro w tej perspektywie, która się kończy, czyli 2007–2013, i pewnie nieco większy budżet w perspektywie 2014–2020. Od razu pierwsze pytanie, czy pan minister orientuje się, jaki jest plan, jeśli chodzi o wstępny projekt budżetu 2014–2020? Ile pieniędzy ma być przeznaczonych na ten program?</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JarosławSellin">Pan minister mówił, że głównym celem tego programu jest promocja zatrudnienia. W skali całej Unii Europejskiej mamy poważny problem z poziomem bezrobocia, który jest wyjątkowo wysoki ze znanych wszystkim powodów. Mówił pan, że ten program ma docelowo doprowadzić do zrealizowania celu zawartego w programie Europa 2020. W związku z tym drugie pytanie, jaki jest cel Strategii Europa 2020, jeśli chodzi o poziom bezrobocia w Unii Europejskiej? Czy w ogóle tam jest taki postulat sformułowany?</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#JarosławSellin">Chciałem też zapytać o jeden interesujący szczegół, a mianowicie tym programem są objęte różne grupy wykluczone społecznie, w trym społeczność romska. Wiadomo, że prezydencja Węgier w Radzie Unii Europejskiej bardzo mocno tę kwestię stawiała. Chciałbym zapytać o efekty realizacji tego programu w tej części, jeśli chodzi o eliminację tego zjawiska wykluczenia społecznego społeczności romskiej w Unii Europejskiej. Czy również w Polsce, w stosunku do Romów żyjących w Polsce, jakieś elementy tego programu były stosowane?</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#JarosławSellin">Wreszcie ostatnie pytanie dotyczące tych dwóch kampanii, o których pan minister wspomniał. Mówię o kampanii ogólnej i kampanii na rzecz równości kobiet i mężczyzn. W przypadku drugiej kampanii wiemy, że jest to budżet 2 mln zł. Była to kampania realizowana w warszawskim metrze, w kinach, w telewizji, w Internecie. W informacji pisemnej chyba nie ma informacji na temat kampanii ogólnej albo ją przeoczyłem. Chciałbym zapytać, czy te dwie kampanie, posiadające poważny budżet, były również realizowane w prasie i jakie tytuły prasowe zostały objęte tą kampanią?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejGałażewski">Dziękuję bardzo. Pani poseł Zalewska, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AnnaZalewska">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, rzeczywiście będę dopytywać, jak pan deklarował chęć odpowiedzi na nasze pytania. Poproszę o kilka szczegółów. Wczoraj na spotkaniu z wiceministrem rozwoju regionalnego nie udało się uzyskać odpowiedzi na wiele pytań.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#AnnaZalewska">Chciałabym, aby dokonał pan takiej szczegółowej analizy utworzonych nowych miejsc pracy. Rzeczywiście, kwota jest imponująca, ponad 150 tys., ale czego? Chciałabym wiedzieć, w jaki sposób państwo liczą owe nowe miejsca pracy. Chodzi mi o ich trwałość. Czy to jest tak, że w ramach jakiegoś projektu zostało utworzone miejsce pracy, które po wygaśnięciu finansowania przestaje istnieć? W związku z tym tworzymy następne miejsce pracy, inwestujemy następne pieniądze i tak przez kolejny okres?</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#AnnaZalewska">Bardzo proszę o wskazanie, jakiego rodzaju zawody i jakie osoby były wybrane i objęte formami kształcenia i podnoszenia kwalifikacji? Wspomniał pan o pielęgniarkach i lekarzach. Myślę, że jest jeszcze sporo takich miejsc, gdzie ewentualnie powinniśmy podyskutować, na ile powinny być dofinansowane inne grupy zawodowe. Z czego wynikał ten cały plan? Jak słucham, że realizujemy koncepcję dotyczącą wydatkowania funduszy strukturalnych zgodnie ze Strategią Lizbońską, a teraz ze Strategią Europa 2020, to mam poważne obawy, na ile jesteśmy precyzyjni w tej realizacji, bo na żadnym forum w żadnym gremium nie doczekałam się chociażby podsumowania Strategii Lizbońskiej i jej efektów. Myślę, że podobnie sygnalizujemy tylko problemy wynikające z flagowych haseł zawartych w Strategii Europa 2020, niekoniecznie przekładając to środowisko w warunki polskie. Kiedy słyszę od pana ministra informację na temat raczej sukcesu, jeśli chodzi o grupę wiekową 50+, to jestem zdziwiona, żyjemy w dwóch różnych światach, ponieważ wszystkie informacje, nie tylko medialne, ale też sami słyszymy to w urzędach pracy, w starostwach, że jest to absolutna porażka. W związku z tym chciałabym się dowiedzieć, na czym polega ten sukces przywracania do pracy osób powyżej 50. roku życia, szczególnie kobiet? W kampanii reklamowej tego problemu nie zauważyłam. Jakby nie dotykano kwestii pracy kobiet powyżej 50. roku życia.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#AnnaZalewska">Jako sukces odczytujemy także kwestię dofinansowania placówek przedszkolnych, natomiast dobrze wiemy, że zrezygnowano chociażby z takiego zabezpieczenia jak deklaracja gminy, że praca będzie kontynuowana. W związku z tym nasz sukces polega znów na tym, że wydatkujemy znowu na ten okres, w którym wydajemy fundusze strukturalne, po czym przedszkola są zamykane, bo gminy nie mają pieniędzy. Chciałabym znać skalę problemu.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#AnnaZalewska">Jest taki projekt, który pozwala na zatrudnianie stażystów. Bardzo chętnie chcą z tego korzystać samorządy. Niestety jest poważny problem, bo muszą zadeklarować co najmniej półroczne zatrudnienie, a jest to deklaracja niemożliwa, dlatego że w ustawie o pracownikach samorządowych jest mowa o tym, że tenże stażysta musi stanąć do konkursu, jeżeli chce objąć stanowisko w samorządzie. Jest to poważny kłopot we wszystkich możliwych samorządach. Problemy te są mi zgłaszane.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#AnnaZalewska">Na koniec kampanie reklamowe. Może szerzej, czy analizowali państwo, czy rzeczywiście tak jest, że jest to obowiązek, aby przy okazji każdego projektu reklamować fundusze strukturalne? Natomiast przeanalizowaliście państwo problem związany z faktem przede wszystkim promocji osób, które zajmują określone stanowiska, np. marszałków sejmików, ministrów. Szczególne nasilenie ma to oczywiście podczas kampanii samorządowych i parlamentarnych. Chciałabym wiedzieć, czy państwo w ogóle się nad tym zastanawiali, na ile fundusze strukturalne wspierają władze – staram się tego nie klasyfikować politycznie – które w danym momencie zarządzają gminami, sejmikami i ministerstwami?</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#AnnaZalewska">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejGałażewski">Dziękuję. Więcej chętnych do dyskusji nie widzę, więc sam zabiorę jeszcze głos w dyskusji. Pan minister wspomniał, że dzięki kampanii informacyjnej zwiększyła się świadomość odbiorców tej kampanii. Rozumiem, że było to jakoś badane. Czy mógłby pan minister powiedzieć, co z tego wynika? Czy np. było większe zainteresowanie pewnego rodzaju szkoleniami lub udziałem w różnych wydarzeniach? Czy w jakiś sposób miało to wpływ na zwiększoną aktywność? Co wynika ze zwiększenia świadomości uzyskanego dzięki kampanii informacyjnej?</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#AndrzejGałażewski">Druga refleksja jest mianowicie taka. Przez wiele lat swego czasu zajmowałem się programami przedakcesyjnymi, wdrażałem z dużym zacięciem w województwie śląskim. Za każdym razem towarzyszyła mi wtedy taka refleksja i do dzisiaj mi towarzyszy, że z jednej strony chcielibyśmy gospodarki innowacyjnej, a z drugiej strony każdy wniosek musiał być poparty zwiększeniem zatrudnienia. Często innowacje powodują zmianę zatrudnienia, czyli powiedzmy trzeba zwolnić 10 niżej kwalifikowanych pracowników i w to miejsce przyjąć 2 znacznie lepiej wykwalifikowanych. Jeżeli np. kupuje się obrabiarkę numerycznie sterowaną, trzeba przyjąć inżynierów, a zwolnić kilku pracowników. Bilans jest ujemny, jeżeli chodzi o zatrudnienie, natomiast jakość zatrudnienia wzrasta. To moja refleksja. Mamy pewien problem z tym, że mamy bardziej bezrobocie strukturalne, niż bezrobocie jako takie.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#AndrzejGałażewski">Dziękuję i proszę bardzo, panie ministrze, o udzielenie odpowiedzi państwu posłom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KonradNiklewicz">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, będę starał się odpowiadać po kolei. Zacznę od pytań pana posła Sellina.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#KonradNiklewicz">Panie pośle, w tej chwili nie mogę panu przekazać informacji dotyczących koperty finansowej Europejskiego Funduszu Społecznego w kolejnej perspektywie finansowej z dwóch powodów. Pierwszy, podstawowy jest taki, że na tym etapie negocjacji jest to po prostu niemożliwe. Prawdziwe negocjacje nad kopertami finansowymi nie rozpoczęły się jeszcze. Państwa wymieniają się w tej chwili swoimi opiniami, stanowiskami. Drugi powód jest taki, że jeżeli chodzi o koperty finansowe WRF (Wieloletnie Ramy Finansowe), to tutaj gospodarzem, który bardzo pieczołowicie dba o swoje gospodarstwo, jest Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zajmuje się częścią, którą nazywamy pakietem legislacyjnym, czyli w negocjacjach odpowiadamy za to, jak będą wyglądały reguły wydatkowania pieniędzy, jak będzie to programowane. Jeśli chodzi o koperty finansowe, o kwoty, to gospodarzem jest tu MSZ i nie ośmieliłbym się wkraczać w obszar jego kompetencji.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#KonradNiklewicz">Jeżeli chodzi, panie pośle, o promocję zatrudnienia, pytał pan, czy są zapisane konkretne cele w Strategii Europa 2020. Jak najbardziej tak. W skali całej Unii Europejskiej cel, który ma być osiągnięty na zakończenie realizacji Strategii Europa 2020, to 75% zatrudnienia. Strategia mówi o zatrudnieniu. Nie jest to tożsame z terminem „bezrobocie”. Jeżeli chodzi o Polskę, to z naszych informacji wynika, że ten poziom zatrudnienia powinien być powyżej 70%.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#KonradNiklewicz">Pytał pan poseł o społeczność romską. Jak najbardziej w Polsce społeczność romska jest wspierana z EFS, natomiast nie wiązałbym tego z prezydencją węgierską, bo kształt Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki był ustalony na długo przed rozpoczęciem prezydencji węgierskiej. Z informacji, które posiadam, wynika, że co najmniej 3 tys. przedstawicieli społeczności romskiej w Polsce zostało objętych różnego rodzaju wsparciem w ramach PO KL. Mogę się zobowiązać, że przekażemy panu posłowi szczegółowe pisemne informacje na temat tej konkretnej grupy, oczywiście w trybie pisemnym. Nie trzeba? Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#KonradNiklewicz">Czy jeszcze jakieś pytania pana posła nie znalazły odpowiedzi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JarosławSellin">Pytałem jeszcze o te dwie kampanie i tytuły prasowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#KonradNiklewicz">Panie pośle, te dwie kampanie nie były realizowane za pośrednictwem mediów drukowanych, czyli prasy.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#KonradNiklewicz">Pani poseł Zalewska pytała, jak liczymy te nowe miejsca pracy, jaka jest ich trwałość. Pozwolę sobie odpowiedzieć w ten sposób – przykładowo staraliśmy się dość dokładnie zbadać, jaka jest np. efektywność wsparcia udzielanego osobom, które są bądź zagrożone bezrobociem, bądź zawodowo nieaktywne, jakie uzyskują na założenie samodzielnej działalności gospodarczej. Nam się bowiem wydaje, że właśnie tego typu wsparcie ma ogromny potencjał. Przeprowadziliśmy wiele różnych ewaluacji na szczeblu centralnym, obejmującym cały kraj, jak też staraliśmy się zbadać sytuację w kilku wybranych regionach. Doszliśmy do takiego wniosku, że w latach 2010–2012 trwałość funkcjonowania nowych przedsiębiorstw, które powstawały dzięki wsparciu z EFS, a mówimy tu oczywiście o mikroprzedsiębiorstwach, bo de facto była to jednoosobowa działalność gospodarcza, czasami dwuosobowa, była różna, przy czym w 30 miesięcy po zakończeniu udziału w projekcie ok. połowa przedsiębiorstw nadal istniała i była w tak dobrej kondycji, że można było ocenić, że istnieć będzie nadal. Tak więc mniej więcej połowa przedsiębiorstw padła, przestała działać w ciągu 30 miesięcy po zakończeniu udziału w projekcie, a połowa nadal istniała.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#KonradNiklewicz">Można tu dodać informację dodatkową, że największy wskaźnik przeżywalności, jeśli spojrzeć na cały kraj, miały te firmy, które były założone przez osoby w wieku 25–44 lata, bo tu wskaźnik wyniósł ponad 53%. Jednak kiedy robiliśmy badania regionalne, skoncentrowane na poszczególnych województwach, to czasami dochodziliśmy do nieco innych wyników. Przykładowo w województwie łódzkim po 25 miesiącach od udziału w projekcie i otrzymaniu wsparcia odsetek firm nadal istniejących wynosił 74%, czyli był dość wysoki. W województwie zachodniopomorskim w 30 miesięcy – były to różne badania i dlatego zastosowano różne skale czasowe – po zakończeniu wsparcia wartość wskaźnika przeżywalności ustabilizowała się na poziomie 62%. Także oceniamy ten wskaźnik dość dobrze. W bieżącym roku planowane są do realizacji kolejne badania ewaluacyjne, które dostarczą dodatkowych informacji o trwałości wsparcia działalności gospodarczej i jakie to przynosi efekty, jeżeli chodzi o przeżywalność.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#KonradNiklewicz">Możemy oczywiście, pani poseł, dyskutować o tym, czy to są wysokie wskaźniki. Mogę powiedzieć dość ogólnie, że po pierwsze są to wskaźniki jak najbardziej porównywalne z innymi krajami Unii Europejskiej, gdzie tego typu wsparcie jest realizowane, a po drugie myślę, że nie powinniśmy oczekiwać, że wszystkie przedsiębiorstwa, te samodzielne działalności gospodarcze, które otrzymają wsparcie, na pewno przeżyją. Taka jest natura rynku, nawet dobry biznesplan po jakimś czasie ze względu na okoliczności, których nie dało się przewidzieć na początku, załamuje się. Takie są realia rynku, w gospodarce rynkowej tak się zdarza. Oczywiście, na etapie selekcji kandydatów na wsparcie staramy się wybierać takie projekty, które najbardziej rokują i jednocześnie najwięcej dają osobie wspieranej i gospodarce.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#KonradNiklewicz">Jeżeli chodzi o ocenę dotychczasowych strategii europejskich, pani poseł wspomniała o ocenie Strategii Lizbońskiej, jest to temat na zupełnie inną dyskusję. EFS był tylko elementem Strategii Lizbońskiej i nasz resort jest jednym z wielu resortów, które brały udział we wdrażaniu Strategii Lizbońskiej. Natomiast mogę powiedzieć, że jest faktem, iż poziom zatrudnienia w Polsce na przestrzeni ostatnich lat systematycznie rośnie, co jest wynikiem dobrym. Moglibyśmy sobie wszyscy życzyć, żeby ten wzrost był jeszcze szybszy, będziemy się starać, żeby taki był, aby wsparcie wdrażane w Polsce przyniosło ten efekt szybszego wzrostu zatrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#KonradNiklewicz">Jeśli chodzi o szczegółowe informacje dotyczące efektów wsparcia dla osób w wieku 50+, to z przyjemnością przekażemy pani poseł informacje pisemne. Niedawno była realizowana akcja informacyjna dla mediów, w której szczegółowo przedstawialiśmy te efekty, ale oczywiście poszerzymy ten materiał i przekażemy go na piśmie pani poseł. Taką pracę domową już odrobiliśmy i teraz możemy ją uzupełnić.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#KonradNiklewicz">Pani poseł wspomniała o tym, że brakowało wątku dotyczącego osób w wieku 50+ w kampanii dotyczącej równości szans kobiet i mężczyzn. Brakowało, dlatego że ta kampania nie była poświęcona temu wycinkowi. Ona mówiła ogólnie o równości szans na rynku pracy kobiet i mężczyzn bez względu na ich wiek. Z tej przyczyny nie koncentrowała się ani na osobach młodych, ani na osobach starszych, ani na osobach w średnim wieku. Moi współpracownicy podpowiadają mi, że była realizowana kampania promocyjna skoncentrowana na osobach w wieku 50+ i tylko do nich adresowana.</u>
          <u xml:id="u-18.7" who="#KonradNiklewicz">Jeżeli chodzi o dofinansowanie placówek przedszkolnych, to pani poseł, z moich informacji wynika, że nie wycofaliśmy się z wymogu trwałości istnienia takiej placówki. Jeżeli takie zjawiska występują, to są to zjawiska wbrew zawartym umowom i my się na to nie zgadzamy jako resort. Trzeba natomiast pamiętać, że gminy podpisują umowy, ale zdarza się, że gminy się z tych umów nie wywiązują. Ciężko obarczać MRR za to, że gmina nie realizuje umowy, którą podpisała.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#AnnaZalewska">Poza mikrofonem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AndrzejGałażewski">Pani poseł, pani jest niereformowalna. Jeżeli pani mówi bez użycia mikrofonu, wypada to ze stenogramu. Tylko tyle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#KonradNiklewicz">Pani poseł pytała, jakie zawody są objęte szkoleniem. Powiem pół-żartem, pół-serio: gdybym miał wyczytać listę tych zawodów, zajęłoby to pewnie ze dwie godziny. Praktycznie wszystkie możliwe zawody mogą korzystać z projektu szkoleniowego. Wszystko zależy od tego, kto i jakie szkolenie chce zorganizować, bądź od tego, jakie jest zapotrzebowanie na lokalnym rynku pracy. W swojej informacji wspomniałem tylko o pielęgniarkach i lekarzach, żeby pokazać, że EFS dotyczy także, pośród setek innych dziedzin, także ochrony zdrowia w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#KonradNiklewicz">Jeżeli chodzi o kwestie stażystów, przyznam szczerze, że nie jest znany nam ten problem. Musimy to zbadać. Nie mam w tej kwestii żadnych informacji, przyznaję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AnnaZalewska">Tak, to trzeba zestawić z ustawą o pracownikach samorządowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#KonradNiklewicz">To nie jest nasza ustawa, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AnnaZalewska">Wiem, natomiast ona wyklucza i urzędy pracy w ten sposób postępują. Nie dają stażystów do urzędów gmin, ponieważ później gminy nie mogą zadeklarować dalszego ciągu, bo muszą ogłosić konkurs.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#KonradNiklewicz">Musimy ten problem zbadać.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#KonradNiklewicz">Ostatnie pytanie pani poseł dotyczyło promocji osób. W kwestii samorządów w ogóle nie będę się wypowiadał z przyczyn oczywistych, a nawet konstytucyjnych. Jeżeli chodzi o promocję ministrów, bo rozumiem, że to pani poseł ma na myśli, to rolą ministra jest także przekazywanie informacji. Trudno czynić z tego zarzut, że minister, przekazując informacje dotyczące zasad wdrażania w tym wypadku Europejskiego Funduszu Społecznego, w jakiś sposób się promuje. Ja osobiście nigdzie nie kandydowałem i nie mam doświadczenia w tym zakresie, więc tu nie ma żadnego konfliktu.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#KonradNiklewicz">Jeśli chodzi o pytanie pana przewodniczącego, to tak, odnotowaliśmy efekty w postaci zwiększonego zainteresowania funduszami. Jest więcej wniosków, więcej zapytań, więcej osób pojawia się w punktach informacyjnych każdorazowo po przeprowadzeniu takich kampanii. Widać to po liczbie składanych wniosków. Mamy twarde dane, które wskazują, że te kampanie przynoszą efekt także w postaci zwiększonego zainteresowania funduszami.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#KonradNiklewicz">Jeżeli zaś chodzi o innowacyjność, to, panie pośle, na pewno są takie przypadki. Byłbym nieodpowiedzialny, gdybym z góry wykluczał, że wprowadzenie jakiegoś innowacyjnego rozwiązania nie powoduje, że dana firma rezygnuje z zatrudnienia pracowników, których wcześniej zatrudniała. Jednak jest mnóstwo przykładów, panie pośle, gdzie firma, decydując się na rozwiązanie innowacyjne, rozszerza zakres swojej działalności i nie dość, że nikogo nie zwalnia, to jeszcze zatrudnia dodatkowych pracowników, także dzięki temu, iż generuje większy dochód. Co więcej, Europejski Fundusz Społeczny, realizowany w Polsce w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, jest tak skonstruowany, o czym mówiłem już wielokrotnie, że daje ogromne możliwości szkoleniowe, także dla osób, które są zagrożone bezrobociem, mogą stracić pracę. Nie należy więc szukać w EFS powodu jakichkolwiek zwolnień. Przeciwnie, realizacja, wdrażanie EFS, zwiększanie innowacyjności polskiej gospodarki, zwiększanie bogactwa polskiej gospodarki docelowo doprowadzić ma do zwiększenia zatrudnienia. Taki jest generalny cel Europejskiego Funduszu Społecznego. Jak wspomniałem, odpowiadając na pytanie pani poseł Zalewskiej, z naszych danych wynika, a państwo je znacie, że zatrudnienie w Polsce systematycznie rośnie.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#KonradNiklewicz">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#AndrzejGałażewski">Dziękuję. Może zostałem źle zrozumiany, ale nie atakowałem Europejskiego Funduszu Społecznego. Była to moja refleksja z moich obserwacji, ale mam dokładnie takie samo zdanie jak pan minister. Czasami ten przedział czasowy, w jakim żądano zwiększenia zatrudnienia, był za mały, bo ten efekt odkładał się w czasie. Wprowadzenie innowacji rzeczywiście zmieniało sytuację firmy w dłuższym czasie. Mam takie same obserwacje, natomiast czasami kłóciło się to z wymaganiami z wniosku, ale nie dotyczyło tych programów i tych funduszy, o których dziś dyskutujemy.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#AndrzejGałażewski">Pani poseł Nykiel, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MirosławaNykiel">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, chciałabym zapytać o państwa wnioski krytyczne, nie tylko efekty, o których słyszeliśmy. Na pewno spotkaliście się z tym, że można było zrobić to lepiej. W jakich obszarach i co można poprawić? Trochę czasu upłynęło już od aplikowania. Firmy, stowarzyszenia, samorządy nauczyły się pisania wniosków, ale czy jesteśmy – po stronie rządowej, a także po stronie samorządowej, mówię o urzędach marszałkowskich, wojewódzkich urzędach pracy – rzeczywiście na tyle elastyczni w procedurach, równocześnie pilnując, żeby nie kierowano środków tam, gdzie nie potrzeba?</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#MirosławaNykiel">Słyszy się różne opinie o szkoleniach dofinansowywanych z funduszy Unii Europejskiej. Czy państwo, podsumowując, spojrzeli też krytycznie, żeby wyciągnąć wnioski do przyszłej perspektywy? Zwłaszcza chodzi mi o aktywne formy wspierania rynku pracy i zatrudnienia, o którym dużo mówiła pani poseł Zalewska. Nie chcę tego powtarzać. Chodzi też o innowacje. Z moich obserwacji wynika, a naprawdę śledzę to pilnie, że bywa różnie i chodzi o to, żeby z następnej perspektywy ukierunkować te środki, mając na uwadze procedury, aby były jak najbardziej przyjazne, a także czas realizacji aneksów, podpisanych umów. Przedsiębiorcy nie pozostawiają tu suchej nitki i muszę być trochę krytyczna. Zgłaszam to jako postulat końcowy, żebyśmy nad tym zastanowili, żeby państwo się na to odpowiednio wyczulili, ministerstwa i strona samorządowa.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#MirosławaNykiel">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#AndrzejGałażewski">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#KonradNiklewicz">Pani poseł, oczywiście, że zdajemy sobie sprawę z tego, że wszystko można się starać zrobić lepiej. Błędów nie popełnia tylko ten, co nic nie robi. Staramy się oczywiście wyszukiwać te elementy wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego, w których nie doszliśmy do optymalnego wykorzystania środków europejskich. Przykładowo w tym roku przeprowadziliśmy specjalny przegląd programu Kapitał Ludzki i efektem tego przeglądu jest szereg zmian. Wspomnę o kilku. Przykładowo wprowadziliśmy kryterium efektywności szkolenia. Waha się on na poziomie 45% uczestników danego szkolenia, tyle ma znaleźć pracę po jego zakończeniu, jeśli chodzi o szkolenie przeznaczone dla osób bezrobotnych. Jest to dosyć wysoki współczynnik. Naszym zdaniem, gwarantuje on, że skończą się historie, które były opisywane w prasie, że szkolenie było bardziej wycieczką towarzyską niż faktycznie dobrze spędzonym czasem. Zdajemy sobie, pani poseł, sprawę z tego, że takie przypadki – na szczęście jednostkowe – się zdarzały. Jest taka dobra rola niezależnych mediów, żeby takie przypadki wytykać. Bardzo pieczołowicie to śledzimy, stąd decyzja o wprowadzeniu kryterium efektywności szkolenia liczonego jako liczba uczestników, którzy znaleźli pracę.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#KonradNiklewicz">Wprowadzamy inne ułatwienia dla beneficjentów wsparcia, m.in. będą mieli pełny dostęp do systemu informatycznego, całkowicie online będą mogli składać wnioski i otrzymywać informacje, to w przyszłej perspektywie finansowej. Wprowadzenie systemu komunikacji online, bo dziś praktycznie wszyscy porozumiewamy się już przez Internet, znacząco ułatwi beneficjentom korzystanie z naszych środków.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#KonradNiklewicz">Podsumowując, tak pani poseł, wiele czasu spędzamy na poszukiwaniu słabych elementów systemu wdrażania i ich ulepszaniu, zwłaszcza w ramach nowej perspektywy finansowej, w perspektywie nowego budżetu Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#AndrzejGałażewski">Dziękuję bardzo. Nie ma więcej zgłoszeń. Była to bardzo interesująca dyskusja. Wydaje mi się, że wyjdziemy stąd wszyscy wzbogaceni o nową wiedzę.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#AndrzejGałażewski">Proponuję przyjąć informację rządu na temat projektów miękkich dofinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego, bilans znaczenia wydatkowanych funduszy, sens wspierania kampanii reklamowo-informacyjnych i ich koszty. Czy ktoś ma inne zdanie? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#AndrzejGałażewski">Na tym zamykam rozpatrywanie pkt 2. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#AndrzejGałażewski">Pkt 3 to sprawy bieżące. Przypominam tylko, że dzisiaj, o godzinie 16.30 mamy kolejne posiedzenie Komisji. Czy ktoś chciałby zabrać głos w tym punkcie? Nie ma chętnych.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#AndrzejGałażewski">Do zobaczenia na następnym posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>