text_structure.xml 19.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MarekWójcik">Szanowni państwo, witam serdecznie na wspólnym posiedzeniu Komisji: Spraw Wewnętrznych oraz Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Witam serdecznie pana ministra Kozdronia, reprezentującego resort sprawiedliwości. W porządku dzisiejszych obrad mamy rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o ochronie i pomocy dla pokrzywdzonego i świadka. Senat wniósł poprawki do projektu. Czy obecny jest przedstawiciel Senatu? Nie widzę. W związku z tym proponuję, żebyśmy przeszli do rozpatrywania poprawek. W takiej sytuacji będę prosił pana ministra o przedstawienie stanowiska do każdej z poprawek, a także krótką charakterystykę i wskazanie Komisji, jaki cel przyświecał Senatowi wtedy, kiedy proponował wprowadzenie poszczególnych poprawek do ustawy. Bardzo proszę, panie ministrze, o stanowisko do poprawki pierwszej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JerzyKozdroń">Panie przewodniczący, szanowni państwo, jeżeli miałbym mówić o poprawce pierwszej, to chciałbym również mówić o poprawce drugiej i piątej, ponieważ one są ze sobą związane tematycznie. Istota rozbieżności pomiędzy stanowiskiem rządu a stanowiskiem Senatu polega na tym, że Senat uważa, że na czas czynności procesowej powinien być obowiązek zastosowania ochrony osobistej. Jest to dla organu niemożliwe. Uważamy, że samo nałożenie obowiązku jest zbyt daleko idące. Organ, w tej sytuacji komendant Policji, musi mieć swobodę rozważenia, jeżeli zostały spełnione określone przesłanki, to nikt przy zdrowych zmysłach nie podejmie decyzji o zastosowaniu ochrony osobistej, ochrony na czas czynności procesowej czy też innej ochrony. Dlatego uważamy, że wprowadzenie w tej kwestii obligu, bez względu na to, czy przesłanki są spełnione, czy też nie są spełnione do zastosowania środków ochrony albo środków ochrony na czas czynności procesowych, jest zbyt daleko idące. Dlatego wnosimy o to, żeby poprawka pierwsza, druga i piąta zostały odrzucone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo za przedstawienie stanowiska, panie ministrze. Poproszę w takim razie Biuro Legislacyjne o stanowisko, co do łącznego głosowania nad poprawkami. Podejrzewam, że tutaj nie będzie żadnych wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#TomaszCzech">Proponujemy łącznie głosować poprawki pierwszą, drugą i piątą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarekWójcik">Przyjmuję ten wniosek. Rozstrzygamy łącznie o poprawce pierwszej, drugiej i piątej. Rekomenduję negatywną opinię dla tych poprawek. Czy są inne wnioski? Nie słyszę. Poprawki zostały zaopiniowane negatywnie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#MarekWójcik">Przechodzimy do poprawki trzeciej. Bardzo proszę Biuro Legislacyjne o sygnalizowanie, kiedy będzie zachodziła potrzeba łącznego procedowania rozpatrywanych przez nas poprawek. Proszę o stanowisko pana ministra do poprawki trzeciej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JerzyKozdroń">Przychylamy się do tej poprawki, ponieważ jest to poprawka dookreślająca i doprecyzowująca treść przepisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję, w takim razie rekomenduję przyjęcie poprawki trzeciej. Czy są inne wnioski? Nie słyszę. W związku z tym poprawka trzecia została zaopiniowana pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#MarekWójcik">Poprawka czwarta. Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JerzyKozdroń">Przychylam się do tej poprawki. Ta poprawka jest redakcyjna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję. Czy są jakieś inne wnioski dotyczące poprawki czwartej? Nie słyszę. Poprawka czwarta została zaopiniowana pozytywnie przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#MarekWójcik">Poprawkę piątą rozpatrzyliśmy. Przechodzimy do poprawki szóstej. Panie ministrze, bardzo proszę o stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JerzyKozdroń">Przychylamy się do tej poprawki. Ta poprawka też jest poprawką dookreślającą, zamiennie stosuje określone wyrazy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję. Pan mecenas?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#TomaszCzech">Wydaje nam się, że głosowanie nad tą poprawką można połączyć z głosowaniem nad poprawką nr 9 i poprawką nr 18, ponieważ tamte poprawki również mają charakter uściślający.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MarekWójcik">Czy pan minister się zgadza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JerzyKozdroń">Zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. W takim razie przechodzimy do rozpatrzenia poprawki szóstej, dziewiątej i osiemnastej. Stanowisko rządu było za przyjęciem tych poprawek, w związku z czym proponuję przyjęcie wszystkich trzech wymienionych przeze mnie poprawek. Czy są jakieś inne wnioski dotyczące tych poprawek? Nie słyszę. Poprawki zostały pozytywnie zaopiniowane przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#MarekWójcik">Przechodzimy do poprawki siódmej. Panie ministrze, bardzo proszę o stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JerzyKozdroń">Przychylamy się do tej poprawki. Chodzi o to, żeby została wprowadzona natychmiastowa wykonalność zarządzenia o środku ochrony tak, żeby nawet kwestia zażalenia czy skargi na te czynności nie skutkowała tym, że ktoś nie jest objęty ochroną. Przyznanie ochrony jest natychmiast wykonalne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Proszę więc o przyjecie poprawki siódmej. Czy są jakieś inne wnioski dotyczące tej poprawki? Nie słyszę. Poprawka siódma została pozytywnie zaopiniowana przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#MarekWójcik">Przechodzimy do poprawki ósmej. Panie ministrze, bardzo proszę o stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JerzyKozdroń">Przychylamy się do tej poprawki. Samo złożenie wniosku może już uzasadniać podjęcie decyzji przez komendanta i zastosowanie środków ochrony. Może być wymagany czas na rozpatrzenie tego wniosku, ale ten czas musi już być wykorzystany w określonych sytuacjach zagrożenia dla życia i zdrowia i człowiek musi już być objęty ochroną. Zgadzamy się z tą poprawką.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Proponuję więc pozytywne zaopiniowanie poprawki ósmej. Czy są jakieś inne wnioski dotyczące tej poprawki? Nie słyszę. Poprawka ósma została pozytywnie zaopiniowana przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#MarekWójcik">Poprawkę dziewiątą rozpatrzyliśmy. Przechodzimy do poprawki dziesiątej. Panie ministrze, bardzo proszę o stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JerzyKozdroń">Sprzeciwiamy się tej poprawce, panie przewodniczący, z przyczyn fundamentalnych. Ustanowienia kuratora dla małoletniego może dokonać sąd rodzinny. To musi być orzeczenie sądu. Natomiast uprawnienie prezesa do ustanowienia kuratora w istocie rzeczy byłoby decyzją administracyjną, a na tę decyzję administracyjną przysługiwałaby skarga do sądu administracyjnego. Dlatego uważamy, że ta poprawka jest chybiona i niesystemowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MarekWójcik">Dobrze, dziękuję bardzo. Proponuję więc odrzucenie poprawki dziesiątej. Czy są jakieś inne wnioski dotyczące tej poprawki? Nie słyszę. Poprawka dziesiąta została negatywnie zaopiniowana przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#MarekWójcik">Przechodzimy do poprawki jedenastej. Panie ministrze, bardzo proszę o stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JerzyKozdroń">Przychylamy się do tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Proponuję więc pozytywne zaopiniowanie poprawki jedenastej. Czy są jakieś inne wnioski dotyczące tej poprawki? Nie słyszę. Poprawka jedenasta została pozytywnie zaopiniowana przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#MarekWójcik">Poprawka dwunasta. Panie ministrze, bardzo proszę o stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JerzyKozdroń">Przychylamy się do tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Proponuję więc pozytywne zaopiniowanie poprawki dwunastej. Czy są jakieś inne wnioski dotyczące tej poprawki? Nie słyszę. Poprawka dwunasta została pozytywnie zaopiniowana przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#MarekWójcik">Przechodzimy do poprawki trzynastej. Panie ministrze, bardzo proszę o stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JerzyKozdroń">Przychylamy się do tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Proponuję więc pozytywne zaopiniowanie poprawki trzynastej. Czy są jakieś inne wnioski dotyczące tej poprawki? Nie słyszę. Poprawka trzynasta została pozytywnie zaopiniowana przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#MarekWójcik">Przechodzimy do poprawki czternastej. Panie ministrze, bardzo proszę o stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#JerzyKozdroń">Przychylamy się do tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Proponuję pozytywne zaopiniowanie poprawki czternastej. Czy są jakieś inne wnioski dotyczące tej poprawki? Nie słyszę. Poprawka czternasta została pozytywnie zaopiniowana przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#MarekWójcik">Przechodzimy do poprawki piętnastej. Panie ministrze, bardzo proszę o stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JerzyKozdroń">Przychylamy się do tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Proponuję pozytywne zaopiniowanie poprawki piętnastej. Czy są jakieś inne wnioski dotyczące tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#TomaszCzech">Wydaje nam się, że poprawkę piętnastą można rozpatrywać z poprawką dwudziestą czwartą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#MarekWójcik">Dobrze. Panie ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#JerzyKozdroń">Zgoda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. W takim razie proponuję pozytywne zaopiniowanie poprawki piętnastej i dwudziestej czwartej. Stanowisko rządu było pozytywne dla przyjęcia poprawki piętnastej, w związku z czym rozumiem, że rząd również rekomenduje przyjecie poprawki dwudziestej czwartej. Czy są jakieś inne wnioski dotyczące tej poprawki? Nie słyszę. Poprawki piętnasta i dwudziesta czwarta zostały pozytywnie zaopiniowane przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#MarekWójcik">Poprawka szesnasta. Panie ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#JerzyKozdroń">Jesteśmy przeciwni przyjęciu tej poprawki ze względu na to, że w mojej ocenie przez ustawodawcę zostało zastosowane superfluum. Nadmierna regulacja, niepotrzebna, zbędna. Nie dość tego, niesystemowa. Przecież w Kodeksie postępowania karnego jest szereg przepisów zawierających pouczenia. Mówi się tutaj o tym, żeby ten, który jest pouczany, zrozumiał treść tego pouczenia. Istota na tym polega, że on ma zrozumieć to pouczenie, a tutaj mówi się tak: „o przysługujących uprawnieniach językiem prostym i przystępnym”. Raptem się okaże, że ktoś powie, że zrozumiał pouczenie, ale to nie było powiedziane językiem prostym i przystępnym, a w związku z tym naruszony został przepis. Używajmy określeń kodeksowych. Uważam, że to jest nadmierna regulacja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#MarekWójcik">Stanowisko pana ministra jest dla nas wszystkich jasne. W takim razie proponuję negatywną opinię dla poprawki szesnastej. Czy są inne wnioski? Nie słyszę. Poprawka szesnasta została negatywnie zaopiniowana przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#MarekWójcik">Poprawka siedemnasta. Panie ministrze, bardzo proszę o stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#JerzyKozdroń">Zgadzamy się na jej przyjecie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Proponuję więc pozytywne zaopiniowanie poprawki siedemnastej. Czy są jakieś inne wnioski dotyczące tej poprawki? Nie słyszę. Poprawka siedemnasta została pozytywnie zaopiniowana przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#MarekWójcik">Poprawkę osiemnastą już rozpatrzyliśmy. Przechodzimy do poprawki dziewiętnastej. Panie ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#JerzyKozdroń">Wyrażamy zgodę na przyjęcie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Proponuję pozytywne zaopiniowanie poprawki dziewiętnastej. Czy są jakieś inne wnioski dotyczące tej poprawki? Nie słyszę. Poprawka dziewiętnasta została pozytywnie zaopiniowana przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#MarekWójcik">Poprawka dwudziesta. Panie ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#JerzyKozdroń">Wyrażamy zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Proponuję więc pozytywne zaopiniowanie poprawki dwudziestej. Czy są jakieś inne wnioski dotyczące tej poprawki? Nie słyszę. Poprawka dwudziesta została pozytywnie zaopiniowana przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#MarekWójcik">Poprawka dwudziesta pierwsza. Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#JerzyKozdroń">Proszę o przyjęcie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję. Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#TomaszCzech">Poprawkę dwudziestą pierwszą należy głosować wspólnie z poprawką dwudziestą drugą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#MarekWójcik">Panie ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#JerzyKozdroń">Też wyrażamy zgodę na przyjecie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Proponuję pozytywne zaopiniowanie poprawki dwudziestej pierwszej i dwudziestej drugiej. Czy są jakieś inne wnioski dotyczące tych poprawek? Nie słyszę. Poprawki dwudziesta pierwsza i dwudziesta druga zostały pozytywnie zaopiniowane przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#MarekWójcik">Przechodzimy do poprawki dwudziestej trzeciej. Panie ministrze, bardzo proszę o stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#JerzyKozdroń">Wnoszę o przyjęcie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Proponuję pozytywne zaopiniowanie poprawki dwudziestej trzeciej. Czy są jakieś inne wnioski dotyczące tej poprawki? Nie słyszę. Poprawka dwudziesta trzecia została pozytywnie zaopiniowana przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#MarekWójcik">Poprawka dwudziesta czwarta została już przez nas rozpatrzona. Przechodzimy do poprawki dwudziestej piątej. Panie ministrze, bardzo proszę o stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#JerzyKozdroń">Proszę o przyjęcie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#MarekWójcik">Proszę bardzo, jeszcze pan mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PiotrPodczaski">Panie przewodniczący, ponieważ ta poprawka ma w istocie charakter legislacyjny, my jesteśmy przeciwni jej przyjęciu. Senat zakłada, że ta nowelizacja przepisu wejdzie w życie w ostatnim dniu, jaki jest możliwy na wejście tej nowelizacji, czyli 1 lipca 2015 r. Jednak zgodnie z zasadami techniki prawodawczej rzeczywiście można zrobić to ostatniego dnia, ale jest zalecenie, żeby zrobić to jak najwcześniej. Tak jak to przyjął Sejm, my proponujemy, żeby te przepisy weszły w życie wtedy, kiedy wchodzi w życie cała ustawa, czyli trzy miesiące od dnia ogłoszenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#MarekWójcik">Rozumiem. Jakie jest stanowisko ministerstwa po wysłuchaniu tej argumentacji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#JerzyKozdroń">Powiem tak, nie będziemy za to umierać. Jeżeli Biuro Legislacyjne twierdzi, że bardziej poprawne jest utrzymanie starego rozwiązania, to my się z tym zgadzamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Proponuję więc negatywne zaopiniowanie poprawki dwudziestej piątej. Czy są jakieś inne wnioski dotyczące tej poprawki? Nie słyszę. Poprawka dwudziesta piąta została negatywnie zaopiniowana przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#MarekWójcik">Wyznaczam termin dla MSZ do dziś do godziny 15.00. Proszę o zgłaszanie propozycji kandydatur na posła sprawozdawcę Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#RobertKropiwnicki">Proponuję posła Witolda Pahla, który był sprawozdawcą wcześniej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję, rozumiem, że pan poseł Witold Pahl się zgodził na bycie sprawozdawcą Komisji. Czy są inne propozycje? Nie słyszę. W związku z tym stwierdzam, że pan poseł Witold Pahl został sprawozdawcą wspólnie obradujących komisji.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#MarekWójcik">Wyczerpaliśmy porządek obrad. Dziękuję państwu bardzo za pracę nad ustawą.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>