text_structure.xml
45.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#StefanNiesiołowski">Dzień dobry państwu, otwieram posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#StefanNiesiołowski">Chciałem bardzo serdecznie powitać zaproszonych gości: panią minister Beatę Oczkowicz podsekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, panią Ilonę Kowalską p.o. prezesa Agencji Mienia Wojskowego, pana Tomasza Szymanika p.o. prezesa Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, pana Roberta Jędrychowskiego zastępcę komendanta głównego Żandarmerii Wojskowej, pana pułkownika Dariusza Ryczkowskiego dyrektora Departamentu Infrastruktury MON, panią Kamilę Gralik zastępcę dyrektora Departamentu Spraw Socjalnych Ministerstwa Obrony Narodowej.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#StefanNiesiołowski">Witam przedstawicieli MSW – pana Mariusza Cichomskiego zastępcę dyrektora Departamentu Porządku Publicznego, pana inspektora Ryszarda Walczuka dyrektora Biura Spraw Wewnętrznych w Komendzie Głównej Policji.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#StefanNiesiołowski">Witam przedstawicieli Krajowej Izby Radców Prawnych – pana mecenasa Sławomira Patyrę i pana mecenasa Ireneusza Misiejuka.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#StefanNiesiołowski">Witam przedstawiciela Fundacji Panoptykon pana Wojciecha Klickiego.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#StefanNiesiołowski">Oczywiście, bardzo serdecznie witam media i wszystkich posłów.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#StefanNiesiołowski">Proszę państwa, porządek został rozdany. Czy są uwagi do porządku?</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#StefanNiesiołowski">Jeżeli nie ma, to w takim razie rozumiem, że porządek jest przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#StefanNiesiołowski">W pierwszej kolejności zajmiemy się senackim projektem ustawy o zmianie ustawy o Policji i niektórych innych ustaw, który Sejm skierował do Komisji. Brak jest oficjalnego stanowiska Rady Ministrów odnośnie do tego projektu. Komisja ma ten projekt zaopiniować. Po przeprowadzeniu debaty Komisja ma przyjąć w tej sprawie stanowisko.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#StefanNiesiołowski">Czy mógłbym prosić o stanowisko MSW i MON w sprawie tego projektu, który państwo mają? Jest to projekt senacki o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#StefanNiesiołowski">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MariuszCichomski">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, jeśli można, Mariusz Cichomski, Departament Porządku Publicznego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MariuszCichomski">Na wstępie chciałem zaznaczyć, że nie ma jeszcze kompleksowego stanowiska rządu w tej sprawie. Projekt stanowiska został przygotowany w MSW po wstępnym uzgodnieniu ze wszystkimi zainteresowanymi podmiotami. Natomiast, tak naprawdę, czekamy jeszcze w zakresie zdań odrębnych na decyzję Komitetu Stałego Rady Ministrów i przedstawienie opinii. Na tym etapie mogę powiedzieć, że zgodnie z tym projektem stanowisko rządu jest pozytywne, aczkolwiek wskazujemy w nim na elementy, które – w naszej opinii – wymagają zmian w projekcie senackim. Są to zmiany różnego rodzaju, poczynając od kwestii o charakterze stricte technicznym aż po kwestie natury merytorycznej, po merytoryczne rozstrzygnięcia. Natomiast, jak powiedziałem, ta kwestia jest jeszcze na etapie uzgodnień w ramach rządu.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MariuszCichomski">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StefanNiesiołowski">Czy można poprosić o wstępne stanowisko MSW i MON, czy dzisiaj nie ma takiej możliwości?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AntoniMacierewicz">Przepraszam, panie przewodniczący, wydaje mi się, że po tym wprowadzeniu, które usłyszeliśmy, ten punkt porządku dziennego powinien zostać zdjęty, bo jeśli nie ma stanowiska rządu to jak możemy procedować?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StefanNiesiołowski">Myślę, że do tego zechcą się ustosunkować członkowie Komisji, skoro ten punkt jest. Oczywiście, jeżeli nie będzie dyskusji, to nie będę jej na siłę prowadził.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#StefanNiesiołowski">W takim razie, przy takim stanie, jaki jest, otwieram dyskusję. Są przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej. Przepraszam bardzo, ale nie zauważyłem….</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#StefanNiesiołowski">To najpierw stanowisko Ministerstwa Obrony Narodowej, a następnie pani posłanka Sobecka.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#StefanNiesiołowski">Do dyskusji zgłasza się jeszcze pan poseł Dorn. Oczywiście, nie zamykam listy.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#StefanNiesiołowski">Proszę bardzo, pani minister Oczkowicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#BeataOczkowicz">Panie przewodniczący, wysoka Komisjo, Ministerstwo Obrony Narodowej skierowało swoje stanowisko do przewodniczącego Komisji Ustawodawczej Senatu, do pana senatora Piotra Zientarskiego. Były w nim proponowane zmiany w art. 31 ust 1 i 10. Jeżeli jest potrzeba, to – oczywiście – mogę te zmiany odczytać, ewentualnie poprosić pana pułkownika o krótki, esencjonalny komentarz.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#StefanNiesiołowski">Proszę o krótki komentarz.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#RobertJędrychowski">Pułkownik Jędrychowski, zastępca komendanta głównego Żandarmerii Wojskowej.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#RobertJędrychowski">Proponowane zmiany dotyczą ustawy o Żandarmerii Wojskowej. W wyniku prac nad projektem, który został przedstawiony, zauważono, że na skutek pomyłek nie przewiduje on w katalogu przestępstw, w przypadku których Żandarmeria Wojskowa może stosować kontrolę operacyjną, zgodnie z aktualnie posiadanymi uprawnieniami.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#RobertJędrychowski">Jeśli chodzi o art. 31 ust. 10 to zauważamy, że określenie w ten sposób czasu kontroli operacyjnej faktycznie doprowadzi do tego, że uwzględniając kontrolę sądową Żandarmeria Wojskowa będzie mogła stosować kontrolę operacyjną najdłużej przez dziewięć miesięcy. Zapis o terminie dodatkowym, czy przedłużającym dawałby sądowi uprawnienie do zastosowania kontroli na okres dwunastu miesięcy. Praktycznie nigdy nie zdarzyło się, żeby sąd korzystał z takiego uprawnienia na tak długi okres.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#RobertJędrychowski">Dlatego prosiliśmy o pozytywne zaopiniowanie naszych wniosków.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#RobertJędrychowski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo. Dziękuję przedstawicielowi MON.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#StefanNiesiołowski">W takim razie otwieram dyskusję. Pierwsza zabierze głos pani posłanka Sobecka.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AnnaElżbietaSobecka">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#AnnaElżbietaSobecka">Na początku zgłaszam wniosek formalny o odrzucenie projektu ustawy zawartego w druku nr 3765 z zaleceniem przystąpienia do pracy nad precyzyjnym prawem w tym zakresie, zgodnym z prawami Unii Europejskiej. Nad tym prawem mógłby pracować nowy Sejm, który zostanie wybrany tej jesieni.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#AnnaElżbietaSobecka">Jednocześnie przestrzegam, żeby nie pozostawiać przygotowania projektu takiej ustawy samym służbom policyjnym i specjalnym, bo znowu dostaniemy bubel prawny zapewniający wyłącznie prawa tym służbom, po raz kolejny niezgodny z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#AnnaElżbietaSobecka">Jeśli chodzi o opiniowany projekt ustawy, to dostosowanie wielu ustaw, w tym ustawy o Policji i ustaw o wszystkich służbach specjalnych podległych Ministerstwu Spraw Wewnętrznych, Ministerstwu Obrony Narodowej, Ministrowi Finansów oraz o CBA, ma być konsekwencją wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 30 lipca 2014 r., stwierdzającego niezgodność wybranych przepisów regulujących kontrolę operacyjną, pozyskiwanie danych telekomunikacyjnych, ochronę tajemnicy zawodowej w toku kontroli operacyjnej oraz niszczenie zbędnych danych telekomunikacyjnych przez służby uprawnione do takich działań wobec obywateli. W toku krótkiego procesu legislacyjnego (co jest wynikiem zaniechania ze strony resortu i służb odpowiedzialnych za wykonanie działań będących konsekwencją wspomnianego wyroku Trybunału Konstytucyjnego), wykorzystuje się drogę legislacyjną w postaci projektu senackiego, usiłując wprowadzić kolejny bubel prawny, zupełnie niewypełniający precyzyjnego i słusznego wyroku Trybunału.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#AnnaElżbietaSobecka">Materiały, które napłynęły w toku legislacji nie pozostawiają przysłowiowej suchej nitki na tym projekcie, zapewne przygotowanym przez same służby policyjne i specjalne, które chciałyby bez umiaru – powtarzam: bez umiaru – kontrolować każdego z byle jakiego powodu. Nie chcę powtarzać słusznych argumentów nadesłanych m.in. przez Prokuratora Generalnego, przez Sąd Najwyższy oraz przez różne organizacje pozarządowe, a także przez Biuro Analiz Sejmowych. Materia dzisiaj rozpatrywana jest niezwykle ważna dla prawidłowego funkcjonowania demokratycznego państwa prawa, jakim chcemy, aby była Rzeczpospolita Polska. Wszystkie służby policyjne i specjalne muszą mieć narzędzia do operacyjnej kontroli osób, których przestępczą działalnością zajmują się zgodnie z zasadami określonymi w ustawie.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#AnnaElżbietaSobecka">Musi być jednak precyzyjnie określona granica uniemożliwiająca naruszenie prywatności obywateli żyjących zgodnie z prawem. Musi być zagwarantowana granica, poza którą nie można sięgnąć po informacje, którymi dysponują osoby wykonujące zawody szczególnego zaufania społecznego. Musi być ściśle określona personalna odpowiedzialność funkcjonariuszy, którzy z najróżniejszych doraźnych powodów wykorzystują nieprecyzyjność przepisów do operacyjnej kontroli osób. Nie można rozmywać odpowiedzialności przerzucając ją na instytucje zatwierdzające przedstawione wnioski w tych sprawach.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#AnnaElżbietaSobecka">Zaproponowane rozwiązania dotyczące kontroli sądów okręgowych i równorzędnych, to próba zrzucenia właśnie na sądy decyzji w sprawie setek tysięcy wniosków. Te sądy nie są w stanie ich skontrolować. W większości państw demokratycznych każdy funkcjonariusz jest karnie odpowiedzialny za ścisłe przestrzeganie prawa w tym zakresie. Nie można tego rozmywać rozkładając to na wiele osób i instytucji, bowiem właśnie to jest potem źródłem patologii.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#AnnaElżbietaSobecka">Tyle mam do powiedzenia. Wobec powyższego wnoszę o to, o czym mówiłam na wstępie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#StefanNiesiołowski">Pan poseł Dorn.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#LudwikDorn">Z chęcią przychyliłbym się może nie tyle do zdania, co do wniosku pani poseł Sobeckiej, gdyby nie pewien szkopuł, o którego wyjaśnienie zaraz zwrócę się bardziej precyzyjnie do przedstawiciela Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#LudwikDorn">O ile mi wiadomo, jeżeli nowa ustawa nie wejdzie w życie, to w lutym przyszłego roku – z racji wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który bardzo precyzyjnie określił termin – traci moc prawną wiele przepisów ustawy o Policji i innych ustaw. Ponieważ w demokratycznym państwie prawa władza publiczna musi działać na podstawie przepisów, dla wielu działań operacyjno-rozpoznawczych związanych ze stosowaniem technik operacyjnych znika podstawa prawna. A zatem odpowiednie służby nie będą mogły ich prowadzić.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#LudwikDorn">Prosiłbym przedstawiciela Ministerstwa, bo przestałem się zajmować tym działem administracji rządowej wiele lat temu, jak wielka powstanie dziura? Jeżeli to będzie dziurka to pół biedy, można to przeżyć. Natomiast, jeżeli to będzie wyrwa, to przeżyć to będzie trudno. Pomimo tego, przychyliłbym się do wniosku pani poseł Sobeckiej, gdybym był przekonany, że po odrzuceniu tego projektu, do lutego…</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AnnaElżbietaSobecka">Jest dużo czasu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#LudwikDorn">Nie, nie, pani poseł. to wcale nie jest dużo czasu. Mówię to całej Komisji. Miejmy w głowie kalendarz.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AnnaElżbietaSobecka">Trzy miesiące wystarczą.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#LudwikDorn">Wybory mamy 25 października i nie łudźmy się, że od dnia dzisiejszego do czasu wyborów aktywność w resortach nie spadnie. Spadnie, bo zawsze spada. Następnie, Sejm na pierwszym posiedzeniu zbierze się najszybciej po trzech tygodniach, czyli mamy już połowę listopada. Następuje konstytuowanie się Sejmu, a następnie powoływanie rządu, co może trwać dość długo. Przed początkiem stycznia nic z rządu do Sejmu nie trafi.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#LudwikDorn">Jest ryzyko, że jeżeli to jest wyrwa, to pozostanie ona przez jakiś czas – przez trzy tygodnie, przez miesiąc, czy półtora. Zawsze należy planować według czarnego scenariusza.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#LudwikDorn">Stąd moje pytanie do ministerstwa: jak wielka to będzie wyrwa? Jeżeli to będzie wielka wyrwa, to z bólem serca w opinii występowałbym o nieodrzucanie tego projektu oraz o sformułowanie zalecenia dla rządu, by w toku prac sformułował projekty poprawek, ale jako Rada Ministrów, żeby to nie było podrzucane posłom. Poprawki powinny odpowiadać na zastrzeżenia i krytykę zawartą w analizach BAS i nie tylko BAS, bodajże także w opinii Prokuratora Generalnego.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#LudwikDorn">I tyle.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#LudwikDorn">Ja się tylko dziwię, dlaczego tak późno…</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#StefanNiesiołowski">…bo teraz wpłynął projekt z Senatu, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#LudwikDorn">Nie, dziwię się Senatowi i tym, którzy podejmowali decyzję, że to idzie przez Senat.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#StefanNiesiołowski">Jest, jak jest.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#StefanNiesiołowski">Czy przedstawiciel MSW zechciałby w tym momencie od powiedzieć? Jeżeli tak, to proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MariuszCichomski">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#MariuszCichomski">Szanowny panie pośle, tak naprawdę ocena wyrwy – jak to pan określił – jest różna w zależności od formacji, z którą mamy do czynienia i od tego, na ile kwestie związane z kontrolą operacyjną i pozyskiwaniem danych telekomunikacyjnych są istotne z punktu widzenia realizacji zadań przez daną służbę. Generalnie rzecz biorąc możemy powiedzieć, że są to rzeczy podstawowe z punktu widzenia codziennych zadań realizowanych przez znaczną większość formacji. Kiedy mamy do czynienia z formacjami policyjnymi, to tych innych czynności mamy troszkę więcej, większy jest ich katalog. Natomiast, są to rzeczy fundamentalne z punktu widzenia realizacji działań. Należy podkreślić, że są one szczególnie istotne z perspektywy przestępstw tych kategorii, o których możemy sobie teoretycznie powiedzieć, że są najpoważniejsze, czy że mogą generować najpoważniejsze straty, czy konsekwencje, do których rzeczywiście takie dane są pozyskiwane, bądź w odniesieniu do których prowadzona jest kontrola operacyjna, bo tutaj mamy ograniczony zakres podmiotowy.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#MariuszCichomski">Oczywiście, nie jest tak, że wyrok Trybunału Konstytucyjnego jednoznacznie mówi nam o tym, że wszystkie przepisy dotyczące kontroli operacyjnej znikają, tylko część przepisów jest podważona przez wyrok Trybunału Konstytucyjnego. Inna jest sytuacja w przypadku danych telekomunikacyjnych (tak nazywając je w skrócie), ponieważ mamy tam do czynienia w dużej mierze nie tyle z niezgodnością przepisów z konstytucją, co z brakiem przepisów, co samo w sobie jest w dużej mierze wartością niekonstytucyjną.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#MariuszCichomski">Podsumowując moją wypowiedź powiem, że z punktu widzenia działania służb są to rzeczy fundamentalne. Ciężko jest sobie wyobrazić możliwość funkcjonowania w państwie prawa bez tego rodzaju uprawnień, albo z ograniczoną możliwością stosowania kontroli operacyjnej, czy pozyskiwania danych telekomunikacyjnych. Dlatego ta kwestia wydaje się priorytetowa w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#StefanNiesiołowski">Zaraz udzielę głosu panu posłowi Macierewiczowi, dyskusja trwa.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#StefanNiesiołowski">Pozwolę sobie jeszcze doprecyzować pytanie pana posła Dorna: co konkretnie się stanie, jeżeli odrzucimy ten projekt i do lutego nie uchwalimy ustawy? Co się wtedy stanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MariuszCichomski">Panie przewodniczący, jeśli mogę.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#MariuszCichomski">Bardzo skracając wyrok Trybunału Konstytucyjnego możemy powiedzieć, że Trybunał uznał za niezgodne z konstytucją m.in. to, że przepisy nie przewidują niezależnych kontroli udostępniania służbom danych telekomunikacyjnych. Nie powiedziano jednoznacznie, że w związku z tym, że nie pojawią się tego typu mechanizmy kontrolne, służby nie będą mogły pozyskiwać tego rodzaju danych. Posłużę się sformułowaniem, które wcześniej słusznie użył pan poseł. Żyjemy w państwie prawa, więc ciężko jest sobie wyobrazić, że mogłaby być wykonywana kontrola operacyjna, jeżeli nie mamy pełnej regulacji tej sfery. Jest to istotne chociażby z punktu widzenia ochrony praw osób, których dane dotyczą. Informacja na temat skali kontroli operacyjnej, czy wystąpień w zakresie kontroli operacyjnej jest corocznie przekazywana Sejmowi i Senatowi. Na pewno wiedzą państwo o tym doskonale.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#MariuszCichomski">Liczba jest zależna od tego, której formacji to dotyczy. W tej chwili nie będę tego sumował. Jest to kwestia kilku tysięcy spraw w skali roku. Natomiast, jeśli chodzi o pozyskiwanie danych telekomunikacyjnych, to są to dziesiątki tysięcy danych, które są pozyskiwane w zakresie identyfikacji abonentów, lokalizacji, czy badania kwestii bilingowych. Z punktu widzenia skali wykorzystania tego typu instrumentów w codziennych działaniach służb jest to rzecz fundamentalna.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#StefanNiesiołowski">Pan poseł Macierewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#AntoniMacierewicz">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#AntoniMacierewicz">Na wstępie chciałbym powiedzieć, że zdecydowanie przychylam się do wniosku pani poseł Sobeckiej. Będę prosił pana przewodniczącego o to, żeby w odpowiednim trybie i w odpowiednim czasie na tym posiedzeniu poddał go pod głosowanie. A teraz chcę wyrazić moje najwyższe uznanie dla pana posła Dorna za zadanie tego pytania. Tylko nie jestem pewien, czy dla wszystkich jasne są konsekwencje odpowiedzi, która padła i, oczywiście, która paść musiała. Wszyscy na tej sali, którzy zajmowali się tą problematyką, zdają sobie sprawę z tego, że ewolucja służb specjalnych – nie odnoszę się teraz do policji, ponieważ tego nie wiem – w ostatnich latach polegała na przeniesieniu środka ciężkości z rzeczywistej pracy operacyjnej po prostu i najnormalniej w świecie na podsłuchy. Krótko mówiąc, zamiast rzeczywistej, skutecznej i solidnej pracy mamy to, co mogliśmy oglądać w postaci kelnerów i wszystkiego, co się z tym wiąże.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#AntoniMacierewicz">Ale im większa jest ta wyrwa, panie przewodniczący i wysoka Komisjo, tym bardziej nie wolno pozwolić na to, żeby ta ustawa została przyjęta, bo to oznacza, że poszerzymy w sposób nieprawdopodobny skalę bezprawia w Polsce, a na to zgodzić się nie można. Dlatego też raz jeszcze podkreślam wagę wniosku pani poseł Sobeckiej.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#AntoniMacierewicz">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#StefanNiesiołowski">Czy są jeszcze zgłoszenia?</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#StefanNiesiołowski">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#SławomirPatyra">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#SławomirPatyra">Sławomir Patyra, Ośrodek Badań i Legislacji Krajowej Rady Radców Prawnych.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#SławomirPatyra">Niezależnie od mojej dzisiejszej afiliacji na posiedzeniu wysokiej Komisji jestem też konstytucjonalistą – pracownikiem Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Chciałbym przedstawić w skrócie resumé stanowiska samorządu radcowskiego o tym projekcie, który został wniesiony do wysokiej Izby. Nie ukrywam, że jest to projekt, który przez nas – jako samorząd radców prawnych, a także konstytucjonalistów – jest traktowany jako projekt szczególny z dwóch powodów.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#SławomirPatyra">Po pierwsze dlatego, że jest to projekt wykonujący orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego, a zatem wpisuje się on bardzo mocno w kwestie realizacji zasady demokratycznego państwa prawnego, prymatu konstytucji i wszelkich związanych z tym konsekwencji.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#SławomirPatyra">A po drugie, także z tego względu, że materia przedmiotu jest szczególnie wrażliwa, ponieważ jest to projekt ustawy, który w istocie ma wyważyć dwie wartości, które czasami pozostają ze sobą w pewnym – choć może pozornym – konflikcie. Z jednej strony są to kwestie zapewnienia efektywności funkcjonowania służb specjalnych i policji, a drugiej strony także ochronę wolności i praw jednostki. Samorząd zawodowy radców prawnych bardzo poważnie traktuje obowiązku, jakie zostały na niego nałożone przez ustawę nowelizująca Kodeks postępowania karnego w zakresie przyznania kompetencji dotyczących pełnienia funkcji obrońców w postępowaniu karnym. W związku z tym bardzo rzetelnie, uważnie i szczegółowo przeanalizowaliśmy ten projekt, przede wszystkim właśnie pod kątem tego, na ile realizuje on orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego i sygnalizację, jaka w tym orzeczeniu się pojawiła. Niestety, konkluzja jest taka, że nie czyni tego w sposób w pełni satysfakcjonujący.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#SławomirPatyra">Na pewno zawiera kilka poważnych uchybień, na które chciałbym tutaj zwrócić uwagę, oczywiście, abstrahując od głosów dotyczących pragmatycznej strony dalszych prac nad projektem ustawy, a zwłaszcza od głosu pana posła Dorna o tym, że czas nagli, jeśli chodzi o wprowadzenie tej regulacji. Co prawda, ostatecznie w konkluzji odnieśliśmy się negatywnie do tego projektu, ale wskazaliśmy, że nie widzimy przeszkód, żeby nad tym projektem dalej pracować. Widzimy to właśnie jako zadanie wysokiej Izby. Komisja Obrony Narodowej może zasugerować Komisji Spraw Wewnętrznych i wskazać w toku dalszych prac legislacyjnych uchybienia, które – naszym zdaniem – są możliwe do usunięcia z tego projektu jeszcze w trakcie obecnych prac.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#SławomirPatyra">Pierwsza kwestia to jednak problem niedoprecyzowania zakresu przedmiotowego, czy przedmiotowych przesłanek stosowania czynności operacyjno-rozpoznawczych. Trybunał Konstytucyjny wyraźnie wskazał, że powinien być ściśle określony katalog przestępstw, w przypadku których tego typu środki powinny być stosowane. Biorąc pod uwagę fakt, że jest to swego rodzaju środek szczególny w kontekście ochrony wolności i praw jednostki, te przestępstwa powinny być bardzo precyzyjnie określone. Niestety, Senat w projekcie powielił mankamenty poprzedniej regulacji, tzn. określił katalog rodzajowy wskazując, że będą to przestępstwa umyślne ścigane z oskarżenia publicznego. W istocie oznacza to, że wszystkie zbrodnie i występki popełnione umyślnie będą ścigane z oskarżenia publicznego. Tak naprawdę, jest to katalog kilkudziesięciu przestępstw o bardzo zróżnicowanym stopniu społecznego niebezpieczeństwa czynu. Chyba nie o to tak naprawdę chodziło Trybunałowi Konstytucyjnemu. I chyba nie w ten sposób ta regulacja powinna być ułożona.</u>
<u xml:id="u-26.7" who="#SławomirPatyra">I wreszcie druga kwestia, tutaj troszeczkę ad vocem tego, co mówiła pani poseł Sobecka. Tak przynajmniej zrozumiałem intencję, że obarczanie sądów nie jest właściwym pomysłem, jeśli chodzi o kontrolę nad stosowaniem środków…</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#AnnaElżbietaSobecka">Mówiłam, że rozmywa się odpowiedzialność. „Narozrabia” – przepraszam, oczywiście, w cudzysłowie – funkcjonariusz, powypisuje jakieś raporty, które nie mają wiele wspólnego z rzeczywistością. Do sądu trafia raport. Na podstawie tego materiału dowodowego sąd musi wydać wyrok.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#AnnaElżbietaSobecka">Według mnie to jest rozmywanie odpowiedzialności.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#SławomirPatyra">Już teraz rozumiem.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#SławomirPatyra">Natomiast, wracając do tego wywodu dotyczącego kontroli sądowej, to Trybunał Konstytucyjny bardzo wyraźnie wskazał, że jest bardzo istotne, żeby w demokratycznym państwie prawa była to właśnie kontrola niezależna w stosunku do organów władzy wykonawczej. Ten projekt czyni tę kontrolę nieco iluzoryczną, gdyż jest to jednak głównie kontrola ex post, jeśli chodzi o stosowanie tych środków. Poza tym jest przepis, który też jakoś się w tę formułę neutralizowania roli sądów wpisuje. Myślę tutaj o art. 19 ust. 15f. To też jest bardzo szczególna systematyka tego projektu, trudna do ogarnięcia – kolokwialnie mówiąc – czasami nawet dla prawników. Jest to kwestia techniki legislacyjnej, chyba nie na najwyższym poziomie w tym przypadku.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#SławomirPatyra">Konkretnie odnoszę się do pkt 2: „W przypadku, gdy zachodzi przypuszczenie, że materiały, o których mowa w ust. 15:</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#SławomirPatyra">2) mogą zawierać informacje stanowiące tajemnice związane z wykonywaniem zawodu lub funkcji, o których mowa w art. 180 § 2 Kodeksu postępowania karnego, komendant główny Policji, komendant CBŚP albo komendant wojewódzki Policji przekazuje prokuratorowi te materiały.”Chodzi tu przede wszystkim o kwestie związane z tajemnicą adwokacką i radcowską, stąd pozwalam sobie zwrócić na to dzisiaj uwagę wysokiej Komisji. Bardzo negatywnie przyjmujemy tę propozycję, ponieważ w istocie oznacza ona, że tak naprawdę wstępną selekcję materiałów co do tego, czy zawierają one taką tajemnicę, czy jej nie zawierają, będą dokonywać organy policyjne. Natomiast sąd otrzyma te materiały dopiero za pośrednictwem prokuratora. Ta formuła kłóci się trochę z logiką samego postępowania przygotowawczego, w którym jednak panem postępowania jest prokurator a nie policja.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#SławomirPatyra">Kończę już mój przydługi – za co przepraszam szanownych państwa – wywód.</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#SławomirPatyra">Sugerowalibyśmy Wysokiej Komisji, żeby w swoim stanowisku przygotowywanym dla Komisji Spraw Wewnętrznych raczyła zasygnalizować te mankamenty, na które pozwoliłem sobie zwrócić uwagę.</u>
<u xml:id="u-28.6" who="#SławomirPatyra">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję, panie mecenasie.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#StefanNiesiołowski">Jeszcze pan przewodniczący Wziątek chciał przedstawić stanowisko Komisji do Spraw Służb Specjalnych.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#StefanNiesiołowski">Proszę bardzo, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#StanisławWziątek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#StanisławWziątek">Szanowni państwo, mniej więcej dwie godziny temu Komisja do Spraw Służb Specjalnych analizowała ten projekt ustawy. Przedyskutowaliśmy bardzo szczegółowo wszystkie aspekty związane z przedstawionym projektem. Wskazaliśmy na wiele różnego rodzaju słabości, w tym na te, które wskazali w swoich stanowiskach Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych, organizacje społeczne a także Biuro Analiz Sejmowych. Do tego katalogu spraw Komisja i jej doradcy wpisali kolejne uwagi, które wiążą się z funkcjonowaniem służb specjalnych. Ale, w poczuciu odpowiedzialności za bezpieczeństwo, za porządek publiczny, Komisja stwierdziła, że chociaż ta ustawa jest zła, chociaż ma bardzo dużo słabości, to mając świadomość, że w marcu przyszłego roku stanęlibyśmy w sytuacji, w której służby specjalne, policja i inne instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo i porządek utraciłyby prawo i możliwości do wykorzystywania czynności operacyjnych, ten projekt powinien być przebudowany, przeprojektowany merytorycznie. Prace nad nim powinny trwać, ponieważ być może w nowym Sejmie nie będzie czasu na to, żeby w tak krótkim okresie, tj. do marca, przygotować nowe rozwiązania.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#StanisławWziątek">Jest to daleko idący kompromis. To jest kompromis pokazujący z jednej strony to, że rząd nie przygotował stosownych rozwiązań, chociaż miał na to czas i chociaż powołane były określone podkomisje do prac w tym zakresie. Jedno jest pewne: bez takiego narzędzia nasze państwo w pewnych obszarach mogłoby się stać bezbronne w zakresie techniki działań służb specjalnych i policji.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#StanisławWziątek">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#StefanNiesiołowski">Proszę państwa, czy są jeszcze uwagi?</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#StefanNiesiołowski">Jeżeli nie ma, to przystępujemy do decydowania. Wniosek pani posłanki Sobeckiej rozumiem, jako negatywną opinię Komisji, bo taki jest sens tego wniosku?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#AnnaElżbietaSobecka">To jest wniosek o odrzucenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#StefanNiesiołowski">Nie możemy odrzucić.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#LudwikDorn">Że nie nadaje się do dalszej pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#StefanNiesiołowski">Projekt jest w druku, który został państwu rozdany, mamy przedstawić opinię. Komisja może zaopiniować projekt pozytywnie, albo negatywnie. Jest też trzecia możliwość, którą też chciałem przedstawić. Oczywiście, najpierw rozstrzygniemy wniosek o opinię negatywną, który zgłosiła pani posłanka. Trzecia możliwość jest taka, że Komisja zwróci się do Biura Analiz Sejmowych o opinię w sprawie zgodności projektu z konstytucją oraz z prawem Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#StefanNiesiołowski">I o to chciałem prosić Komisję, o poparcie tego rozwiązania. Ale najpierw rozstrzygniemy, żeby była jasność, wniosek o odrzucenie, czyli o opinię negatywną.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#StefanNiesiołowski">Czy wszyscy koledzy mają jasność, nad czym głosujemy?</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#StefanNiesiołowski">Poddaję pod głosowanie wniosek o negatywne zaopiniowanie tego projektu, bo tak rozumiem wniosek pani poseł Sobeckiej.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#StefanNiesiołowski">Kto jest za tym wnioskiem? Proszę o podniesienie ręki. (8)</u>
<u xml:id="u-35.5" who="#StefanNiesiołowski">Kto jest przeciw? (7)</u>
<u xml:id="u-35.6" who="#StefanNiesiołowski">Kto się wstrzymał? (1)</u>
<u xml:id="u-35.7" who="#StefanNiesiołowski">W takim razie opinia jest negatywna i to już sprawę zamyka. Oczywiście, nie ma sensu, żeby głosować nad inną propozycją.</u>
<u xml:id="u-35.8" who="#StefanNiesiołowski">Proszę państwa, w takim razie przystępujemy do realizacji punktu drugiego, to jest informacja o działalności Agencji Mienia Wojskowego w 2013 r.</u>
<u xml:id="u-35.9" who="#StefanNiesiołowski">Jednak najpierw ogłaszam minutę przerwy.</u>
<u xml:id="u-35.10" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-35.11" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
<u xml:id="u-35.12" who="#StefanNiesiołowski">Proszę państwa, ogłaszam koniec przerwy.</u>
<u xml:id="u-35.13" who="#StefanNiesiołowski">Proszę o informację na temat Agencji Mienia Wojskowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#BeataOczkowicz">Panie przewodniczący, wysoka Komisjo, spotykamy się, żeby rozpatrzyć informację o działalności Agencji Mienia Wojskowego.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#BeataOczkowicz">Zacznę od razu, tak skrótowo, od realizacji planu finansowego na 2013 r. Przychody zostały zrealizowane w 91,5% a koszty – w 82%. Wynik finansowy brutto został zrealizowany w 106,3%, odpisy na fundusze celowe zrealizowano w 108,9%.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#BeataOczkowicz">Przypomnę, że 93% dochodu Agencja przeznacza na Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych. I taka najważniejsza informacja. W 2013 r. było to ponad 61 mln zł. Na Fundusz Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego przekazano 6,3 mln zł.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#BeataOczkowicz">Dodam, że szczegółowe informacje przekaże pani prezes. Nie chciałabym tego powtarzać. Dodam, że plan finansowy uzyskał pozytywną opinię biegłego rewidenta. Sprawozdanie zostało przyjęte przez Radę Ministrów 22 maja 2015 r.</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#BeataOczkowicz">Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, oddam głos pani prezes, która w szczegółach omówi realizację planu na 2013 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#StefanNiesiołowski">Pani prezes Ilona Kowalska, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#IlonaKowalska">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#IlonaKowalska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, bardzo istotne dla Agencji Mienia Wojskowego jest to, że porównując 2012 r. i 2013 r. zwiększyliśmy przychody o 30 mln zł a koszty obniżyliśmy o 4 mln zł. Plan był identyczny w 2012 r. i w 2013 r. W 2012 r. było to 213.665 tys. zł a w 2013 r. – 214.724 tys. zł. Dla Agencji było to bardzo dużym sukcesem.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#IlonaKowalska">Co się do tego przyczyniło? Głównie sprzedaż rzeczy ruchomych. W każdym roku struktura naszych przychodów zmienia się. Teraz mamy już coraz więcej przychodów z zagospodarowania rzeczy ruchomych, coraz więcej ruchomych rzeczy zbędnych wojsko przekazuje Agencji do zagospodarowania.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#IlonaKowalska">Może pokażę tutaj też, jak wyglądało to w 2012 r. Uzyskaliśmy 46 mln zł a w 2013 r. już prawie 58 mln zł z zagospodarowania tych rzeczy ruchomych.</u>
<u xml:id="u-38.4" who="#IlonaKowalska">Może powiem jeszcze o nieruchomościach. Realizacja przychodów z zagospodarowania nieruchomości to około 110 mln zł. Była to kwota identyczna, jak w roku poprzednim.</u>
<u xml:id="u-38.5" who="#IlonaKowalska">W zakresie przejęcia mienia ruchomego Agencja uzyskała wynik około 80%. Dlaczego nie jest to 100%, tylko 80%? Dlatego, że w trakcie roku mieliśmy trzynaście korekt. Różnica pomiędzy planem zasadniczym, czyli tym podstawowym, który został nam przekazany, była bardzo duża. W planie, który został nam przekazany były 64 pozycje asortymentowe, a zagospodarowywaliśmy około 190 tys. pozycji asortymentowych. W zakresie przejęcia nieruchomości po stronie Agencji nie było żadnych opóźnień. Przejęliśmy wszystkie nieruchomości, które zostały nam przekazane, zarówno z Ministerstwa Obrony Narodowej, jak i z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych bez żadnych opóźnień.</u>
<u xml:id="u-38.6" who="#IlonaKowalska">Zwrócę uwagę tylko na jeden aspekt. W 2013 r. była to kwestia negatywnej oceny Najwyższej Izby Kontroli, ale głównie z uwagi na inną ocenę prawną nadwyżki środków finansowych. Agencja Mienia Wojskowego wystąpiła do Ministra Obrony Narodowej o rozłożenie na raty 130 mln zł tej nadwyżki. Obecnie tę nadwyżkę spłacamy, zostały już przekazane cztery raty – około 66 mln zł.</u>
<u xml:id="u-38.7" who="#IlonaKowalska">Może też, gwoli uzupełnienia w zakresie nadzoru właścicielskiego, przekażę kilka informacji dotyczących spółek. Agencja powoli kończy działalność w spółkach. W materiałach, które zostały państwu przekazane nie ma dokładnych informacji o tym, jak to wygląda obecnie. Uzupełnię to tylko o kilka ważnych informacji. AIRPORT VILLAGE to spółka, która jest postawiona w stan likwidacji 1 stycznia 2015 r., DOM INVEST, to spółka, która wybudowała mieszkania i obecnie jest w trakcie sprzedaży tych mieszkań. Jeśli wszystkie mieszkania zostaną sprzedane, będziemy również zmierzali do zakończenia działalności tej spółki. Spółka BOSACKA DEVELOPMENT też jest w stanie likwidacji. Jeśli chodzi o GREENTECHPOLAND sp. z o.o., wystąpiliśmy do Krajowego Rejestru Gospodarczego z wnioskiem o wszczęcie z urzędu postępowania o rozwiązanie spółki.</u>
<u xml:id="u-38.8" who="#IlonaKowalska">Jeżeli są potrzebne jeszcze jakieś dodatkowe, bardziej szczegółowe informacje, to proszę o pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję, pani prezes.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#StefanNiesiołowski">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#StefanNiesiołowski">Proszę bardzo, pan przewodniczący Rozenek.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#AndrzejRozenek">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#AndrzejRozenek">Mam pytanie natury bardziej ogólnej. Interesuje mnie, na jakim etapie są plany połączenia obu agencji. Czy Agencja Mienia Wojskowego ma już jakieś związane z tym konkretne pomysły? Czy przedsięwzięła jakiekolwiek działania zmierzające do tego, żeby połączyć się z drugą agencją?</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#AndrzejRozenek">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#StefanNiesiołowski">Czy jeszcze ktoś?</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#StefanNiesiołowski">Proszę bardzo, pan poseł Budnik.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#JerzyBudnik">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#JerzyBudnik">Pani prezes, czy te spółki rozwiązuje się dlatego, że wypełniły swoje zadania, do których zostały powołane, czy dlatego, że nie zdały egzaminu i osiągały złe wyniki finansowe?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#StefanNiesiołowski">Nie widzę już pytań, w takim razie proszę o łączną odpowiedź. Rozumiem, że odpowie pani prezes Kowalska, tak?</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#StefanNiesiołowski">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#IlonaKowalska">Panie pośle, odniosę się do pytania o połączenie Agencji Mienia Wojskowego z Wojskową Agencją Mieszkaniową.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#IlonaKowalska">W tej sprawie została uchwalona ustawa, która wchodzi w życie 1 października 2015 r., czyli za dwa i pół tygodnia. Jesteśmy do tego w pełni przygotowani. Nasze struktury są przygotowane do tego, żeby nastąpiło to 1 października br. Nie widzimy tutaj żadnych zagrożeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#StefanNiesiołowski">Pan poseł? Pan poseł prosi o głos, tak?</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#StefanNiesiołowski">Nie.</u>
<u xml:id="u-45.3" who="#StefanNiesiołowski">Jeszcze odpowiedź, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#IlonaKowalska">Jeśli chodzi o likwidację spółek to, z jednej strony Agencja od 2012 r. stała się agencją wykonawczą i tak naprawdę nie powinna już prowadzić takiej działalności gospodarczej. To jest też ważny aspekt prawny.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#IlonaKowalska">Z drugiej strony, spółki zostały założone w określonym celu. Zdarza się, że ten cel jest niemożliwy do osiągnięcia, albo został osiągnięty. W przypadku spółki DOM INVEST powiedziałam, że jest ona jeszcze w trakcie realizacji swoich zadań, ale już po zrealizowaniu tych działań będziemy dążyć do tego, żeby również zamknąć działalność tej spółki.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#StefanNiesiołowski">Proszę państwa, proponuję przyjęcie informacji. W związku z tym poddaję pod głosowanie Komisji następującą uchwałę: „Powyższa informacja została skierowana do Komisji Obrony Narodowej do rozpatrzenia. Komisja rekomenduje wysokiej Izbie przyjąć powyższą opinię oraz wybiera posła sprawozdawcę…”</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#StefanNiesiołowski">Proszę bardzo, kto jest za przyjęciem takiej uchwały, czy takiego stanowiska? Proszę o podniesienie ręki.</u>
<u xml:id="u-47.3" who="#StefanNiesiołowski">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-47.4" who="#StefanNiesiołowski">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-47.5" who="#StefanNiesiołowski">Za wnioskiem głosowało osiem osób, nikt nie był przeciwny, dwie osoby wstrzymały się.</u>
<u xml:id="u-47.6" who="#StefanNiesiołowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła to stanowisko.</u>
<u xml:id="u-47.7" who="#StefanNiesiołowski">Proponuję na posła sprawozdawcę pana posła Kaźmierczaka. Rozumiem, że pan poseł zgadza się, bo już wyraził zgodę.</u>
<u xml:id="u-47.8" who="#StefanNiesiołowski">Czy jest na to zgoda?</u>
<u xml:id="u-47.9" who="#StefanNiesiołowski">Rozumiem, że nie musimy tego głosować, bo nie ma sprzeciwu i nie ma innych kandydatur.</u>
<u xml:id="u-47.10" who="#StefanNiesiołowski">Gratuluję panu posłowi.</u>
<u xml:id="u-47.11" who="#StefanNiesiołowski">W takim razie, czy w sprawach bieżących ktoś prosi o głos?</u>
<u xml:id="u-47.12" who="#StefanNiesiołowski">Jeżeli nie, to dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-47.13" who="#StefanNiesiołowski">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>