text_structure.xml 25.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AdamLipiński">Proszę państwa, protokołu z pierwszego posiedzenia nie przyjmujemy, ponieważ było prowadzone przez panią marszałek.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AdamLipiński">Chciałbym państwa poinformować, że dostaliśmy pismo, z którego wynika, że posiedzenie jest transmitowane w Internecie – zgodnie z decyzją pani marszałek. Zresztą wszystkie komisje są transmitowane w Internecie – zgodnie z tą decyzją.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AdamLipiński">Chciałbym przywitać na posiedzeniu Komisji pana Macieja Szymańskiego – dyrektora Departamentu Współpracy z Polonią oraz pana Mirosława Sielatyckiego – podsekretarza stanu w MEN, panią Małgorzatę Krasuską – radcę ministra w Departamencie Współpracy Międzynarodowej, panią Grażynę Płoszańską – głównego specjalistę w Departamencie Kształcenia Ogólnego i Wychowania i panią Agatę Irenę Szyszko – doradcę ministra oraz przedstawiciela „Wspólnoty Polskiej”, ale go nie widzę, jeszcze nie przyszedł, przedstawiciela Kancelarii Prezydenta RP – panią Krystynę Lachowicz i senatora Andrzeja Persona.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#AdamLipiński">Porządek obrad jest przedstawiony. Dzisiaj mamy zająć się rozpatrzeniem projektu dezyderatu w sprawie sytuacji polskiej oświaty na Litwie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JanDziedziczak">Panie przewodniczący…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AdamLipiński">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JanDziedziczak">Panie przewodniczący, chciałbym zgłosić wniosek o uzupełnienie porządku obrad o wybór na stanowisko wiceszefa Komisji, na to brakujące miejsce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AdamLipiński">Dobrze. Czy są jakieś głosy przeciw? Przypomnę, że mamy jeden wakat. Dobrze, to wpisujemy to do porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#AdamLipiński">Państwo otrzymaliście projekt dezyderatu. Jest to projekt prezydium Komisji. Są dwie wersje tego projektu. Teraz poprosiłbym przedstawicieli MSZ i MEN o przedstawienie nam sytuacji oświaty polskiej na Litwie. Potem, po krótkiej dyskusji na temat dezyderatu, będę proponował, żeby przyjąć jedną z tych wersji, przy czym mamy bardzo mało czasu, więc też bardzo bym prosił o skrócone przedstawienie sytuacji oświaty polskiej na Litwie. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MirosławSielatycki">Panie przewodniczący, 25 listopada tego roku zakończył pracę zespół ekspertów i przedstawicieli mniejszości narodowych powołany przez premierów obu rządów. Jak państwu posłom wiadomo, to posiedzenie zakończyło się nieprzyjęciem komunikatu końcowego. Są dwie wersje opublikowane, upublicznione komunikatów. Strona polska nie zdecydowała się na podpisywanie wspólnego komunikatu, dlatego że propozycje przedstawione przez stronę litewską uznajemy za jedynie cząstkowe, nierozwiązujące kluczowych problemów, aczkolwiek te drobne rzeczy też należy przyjąć jako poprawiające sytuację, ale jedynie na zasadzie amortyzującej, ale na pewno nie zamykające sprawy. Ważną rzeczą jest to, że strona litewska zgodziła się na powołanie stałej grupy roboczej działającej przy ministerstwie oświaty z udziałem rodziców, którzy uczestniczyli w posiedzeniach i innych przedstawicieli szkolnictwa polskiego na Litwie, gdzie te sprawy są dalej rozważane.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MirosławSielatycki">Jednocześnie chcę poinformować, że uruchomiliśmy też program pomocowy dla szkół litewskich. Jego ważne elementy to przeszkolenie wszystkich nauczycieli i wyposażenie wszystkich szkół polskich na Litwie w sprzęt multimedialny – zestawy rzutników multimedialnych, laptopów. Realizujemy to wspólnie z MSZ. W najbliższych dniach – 10–13 grudnia – będzie następna grupa 30 nauczycieli. Pierwsza jest już przeszkolona, w przyszłym roku jeszcze dwie, nauczyciele przeszkoleni, a każda szkoła będzie w ten sprzęt wyposażona. To jest ważne ponieważ chcemy w ten sposób zwiększyć atrakcyjność tych szkół i zwiększyć ich możliwość dostępu do polskich zasobów edukacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#MirosławSielatycki">Drugim takim świeżym elementem jest to, że z budżetu MEN wydzielamy osobną kategorię środków na obozy dla młodych animatorów polskich środowisk na Litwie. Będziemy organizowali takie obozy.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#MirosławSielatycki">Trzecim elementem są otwierane kolejne programy edukacyjne na Litwie, czyli dołączanie szkół litewskich do wielu programów, które w Polsce są realizowane dla szkół polskich. W grudniu będziemy ogłaszali kolejne. Nie chcę tu w szczegółach mówić, ale szereg takich inicjatyw zostało poczynionych. No i wreszcie pomoc finansowa dla szkół, dla uczniów, rodzin w trudnej sytuacji. To są te elementy.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#MirosławSielatycki">Chcę też poinformować, że uzyskaliśmy stanowiska organizacji międzynarodowych, m.in. Międzynarodówki Edukacyjnej, czyli organizacji zrzeszającej największe nauczycielskie związki zawodowe, która z zatroskaniem przygląda się sytuacji szkolnictwa polskiego na Litwie i w zasadzie wydała taką deklarację w Kijowie na ostatnim posiedzeniu, która de facto popiera polskie stanowisko. Mieliśmy też wizytę pana Knuta Vollebaeka komisarza ds. Mniejszości Narodowych OBWE – w naszym Ministerstwie i w szkołach polskich na Litwie. Czekamy na raport.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#MirosławSielatycki">To tyle w telegraficznym skrócie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AdamLipiński">Dziękuję. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MaciejSzymański">W takim razie tylko parę słów uzupełnienia i może szerszego kontekstu. Stosunki z Litwą, wbrew temu, co twierdzi strona litewska, nie są kwitnące, nie są zadowalające. Uważamy, że powinny być lepsze. Jesteśmy otwarci na wszelki dialog. Nasz program polega na tym, że dla nas dialog jest drogą dochodzenia do celu. Bardzo często mamy wrażenie, że dla władz litewskich jest celem samym w sobie. Dlatego przepraszam, że od razu przejdę do dezyderatu, jako że mamy mało czasu.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#MaciejSzymański">Uważam, że obie wersje jak najbardziej są wsparciem naszych działań, natomiast tam, gdzie mówimy o dialogu, apelowałbym do zachęcania władz litewskich do dialogu z własnymi obywatelami, a jeżeli dialog dwustronny, to zakładający osiągnięcie celów. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AdamLipiński">Proszę bardzo. Otwieram dyskusję. Czy są jakieś pytania do przedstawicieli ministerstw? Proszę bardzo, pan Artur.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ArturGórski">Chciałbym się odnieść do tych projektów, ale przede wszystkim chciałbym zwrócić uwagę, że jeżeli piszemy o Traktacie między Polską a Litwą i jeżeli piszemy o Litewsko-Polskim Zgromadzeniu Parlamentarnym, to wydaje mi się, że powinniśmy dawać pełny tytuł traktatu i poprawne określenie Zgromadzenia Parlamentarnego, żeby nam nikt nie zarzucił, że jest to niepoprawne stwierdzenie.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#ArturGórski">Oczywiście, jeżeli bierzemy pod uwagę, że dezyderat ma tytuł w sprawie fiaska rozmów polsko-litewskich o problemach polskiej oświaty na Litwie, to niewątpliwie dłuższa treść tej deklaracji jakby pokazuje, że te rozmowy się odbyły, ile było tych spotkań, pokazuje stanowisko strony polskiej, jakby wielkość tego problemu. Dlatego osobiście przychylam się (przy tych skromnych tutaj korektach) do poparcia tej dłuższej wersji, ponieważ jest ona jednocześnie – jeszcze raz podkreślę – historią tych rozmów i pokazuje, że mimo dużego wysiłku ze strony polskiej, jednak nie udało się osiągnąć tego kompromisu ze stroną litewską. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AdamLipiński">Dziękuję. Proszę bardzo, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JoannaFabisiak">Wydaje mi się, że osobiście bardziej mi odpowiada ta zwięzła forma, krótsza, druga, ale zgadzam się, jeśli chodzi o pierwszą. Co prawda, dezyderat kierowany jest do rządu, więc myślę, że niekoniecznie trzeba rządowi opisywać ten stan, bo zna go doskonale, natomiast jest to może przypomnienie dla kolegów, którzy są po raz pierwszy w Komisji, może takie zapoznanie. Możemy co do tego dyskutować, mam natomiast propozycję konkretnych korekt dotyczących samych postulatów. Naprawdę są one drobniutkie: „w związku z powyższym Komisja Łączności z Polakami za Granicą” może nie „apeluje” a „zwraca się do Rządu”. To pierwsza propozycja zmiany.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JoannaFabisiak">Druga – „podjęcie jednostronnych działań zmierzających do”. Choć istotą pkt 1 jest przygotowanie rządowego programu „Opieki nad oświatą polskojęzyczną w Republice Litewskiej”, proponowałabym zacząć od: „pkt 1 przygotowanie rządowego programu »Opieki nad oświatą polskojęzyczną w Republice Litewskiej« i potem rozwinięcie. Po kropce nie „w opinii Komisji” tylko proponuję: „program ten powinien opisywać wszelkie formy pomocy oświacie polskiej na Wileńszczyźnie, zobowiązywać agendy rządowe do aktywnego działania”. Tu po „Wileńszczyźnie” postawiłabym kropkę. To są moje wszystkie uwagi, jakie mam do tego tekstu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AdamLipiński">Dziękuję. Proszę bardzo. Nie ma uwag, poza tą jedną, tak? To znaczy są dwie: „zwraca się”… Tak, słucham, pan przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WojciechZiemniak">Zastanawiam się, bo jednak mówimy o porozumieniu między Polską a Republiką Litwy i myślę, że Polacy mieszkają nie tylko w okręgu wileńskim, ale także w innych na terenie Litwy. Mówimy o rejonie Wileńszczyzny czy o całej Litwie, panie ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MirosławSielatycki">Zależy do czego się odwołujemy, bo podział administracyjny litewski mówi o Litwie Południowo-Wschodniej, ale nie tylko tam mieszkają Polacy. Oczywiście, są inne rejony. „Wileńszczyzna” jest ważnym dla nas określeniem kulturowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AdamLipiński">Tak, jasne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#WojciechZiemniak">Zwracam uwagę na to, by nie ograniczyć się tylko do Wileńszczyzny. To jednak dotyczy wszystkich miejsc związanych z Polakami na Litwie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AdamLipiński">Dobrze, dziękuję. Kontrowersyjna jest sprawa wykreślenia sformułowania: „jednostronnych działań”, bo ona jakby zaostrza polskie działanie wobec strony litewskiej. Ja jednak upierałbym się przy tym sformułowaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JoannaFabisiak">Myślę, że nasz dezyderat kierujemy do rządu. Rząd chcemy do czegoś zobowiązać. Chcemy zobowiązywać do przygotowania programu opieki nad oświatą. Nie wyobrażam sobie tu innego zapisu. Nie bardzo rozumiem, jak możemy odnosić to do działań litewskich. Chodzi o program i o uszczegółowienie, co ten program ma zawierać. Powinien opisywać wszystkie formy pomocy. Uważam to za bardzo celowe, aby to było „zlistowane”, aby była pełna ewidencja przecież ogromnych działań, by było to jasne. Byłby to bardzo dobry zapis, aby także pokazać Polakom na Litwie, jakie działania są podejmowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AdamLipiński">Nadal upierałbym się przy słowie „jednostronnych”. Komisja może znacznie więcej niż MSZ, natomiast jeśli nie można się porozumieć ze stroną litewską poprzez prace wspólnych komisji, to strona polska powinna podjąć jednostronne działania, tak więc upierałbym się przy tym sformułowaniu. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#RyszardTerlecki">Panie przewodniczący, szanowni państwo, dodałbym jeszcze „bardzo pilnych”, żeby to nie był horyzont czasowy np. kadencji, tylko byśmy mogli uzyskać wkrótce informację o owych działaniach rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AdamLipiński">Dobrze. Jest propozycja, żeby dokładnie sprecyzować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JanDziedziczak">Może „niezwłocznych”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AdamLipiński">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#FranciszekStefaniuk">Jeśli można, to ja bym apelował o pewien kompromis, ponieważ wszyscy jesteśmy zgodni co do celu, co do konieczności podjęcia działań ze strony Polski i jako Komisja nie możemy toczyć wielkiego sporu o szczegóły, bo bez względu na to, jak będzie skonstruowany dezyderat, który nie jest ustawą, natomiast w formie uchwały w pewnym sensie narzuca rządowi wolę Komisji, a rząd już w ramach własnej polityki ma obowiązek zintensyfikować swoje działania i do tego wszyscy zmierzamy, prawda?</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#FranciszekStefaniuk">Apeluję o to, byśmy tutaj za mocno nie toczyli sporu co do szczegółów. Czy będziemy zawierać bardziej ostre czy jakieś stonowane sformułowania, to i tak ten dezyderat ma jednakowe odniesienie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#AdamLipiński">Dziękuję. Jest propozycja, by w pkt 1 użyć sformułowania „pilnego przygotowania rządowego programu”, natomiast ja w ciągu 2 miesięcy chciałbym zwołać posiedzenie Komisji i spytać stronę rządową, czy tego typu działania zostały podjęte.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JoannaFabisiak">Jeśli mogę, to może w tym wypadku spytajmy także pana ministra o przygotowanie tego programu. Wydaje mi się, że 2 miesiące to jest taki bezpieczny czas, panie ministrze, ale prosiłabym o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MirosławSielatycki">Może proponowałbym sformułowanie „przedstawienia”. Elementy tego programu są realizowane, jak państwo wiecie, z dużym też rezonansem medialnym, publicznym w obu krajach. Oczywiście jesteśmy gotowi do przedstawienia tego w bardzo krótkim czasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#AdamLipiński">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#ArturGórski">Przypomniałbym moją uwagę wcześniejszą, tzn. zasugerowałbym, żeby jednak podać pełną nazwę, czyli działania te naruszają zapisy Traktatu między RP a Republiką Litewską o przyjaznych stosunkach i dobrosąsiedzkiej współpracy a także uchwały Zgromadzenia…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#AdamLipiński">Prosiłbym, aby konkretnie pokazać, w którym miejscu to wpisać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#ArturGórski">One są tutaj wymienione nieprawidłowo, niepełne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#AdamLipiński">Dobrze, czyli proponuje pan zapisać: „działania te naruszają zapisy Traktatu”…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#ArturGórski">Tu proponuję podać brzmienie pełnej nazwy: „Traktatu między RP a Republiką Litewską o przyjaznych stosunkach i dobrosąsiedzkiej współpracy” (mówię z pamięci) „a także uchwały”…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#AdamLipiński">Panie pośle, wcześniej na pierwszej stronie mamy to już napisane, jest cały tytuł: „postanowieniami Traktatu między Republiką Litewską a Rzeczypospolitą Polską o przyjaznych stosunkach i dobrosąsiedzkiej współpracy”. A potem jest to powtórzone jako nazwa „Traktat”. To jest w dłuższej wersji, w krótszej tego nie ma. W takim razie proponuję, jeśli nie ma więcej uwag… Słucham?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#ArturGórski">Proponuję dodać pełną prawidłową nazwę zgromadzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#AdamLipiński">Dobrze. W takim razie proponuję, żeby głosować nad projektem dezyderatu w wersji dłuższej z następującymi poprawkami. Na stronie 2 w zdaniu: „w związku z powyższym Komisja Łączności z Polakami za Granicą” słowo „apeluje” zamieniamy na „zwraca się”. W pkt 1: „podjęcie jednostronnych działań zmierzających do pilnego przygotowania i przedstawienia rządowego programu »Opieki«. Następnie w kolejnym akapicie słowo „Wileńszczyźnie” zamieniamy na „Litwie”. Po pkt 1 pani przewodnicząca chciałaby jeszcze wpisać zdanie doprecyzowujące program opieki nad oświatą w brzmieniu…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#JoannaFabisiak">Może jednak inaczej zapiszemy. Proponuję: „pkt 1. pilnego przygotowania rządowego programu »Opieki nad oświatą polskojęzyczną w Republice Litewskiej«”. Zdanie następne: „Program ten powinien opisywać wszystkie formy pomocy oświacie polskiej na Wileńszczyźnie”. Przepraszam bardzo, „na Litwie”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#AdamLipiński">Dobrze. W tej sytuacji będziemy głosowali jedną zmianę i potem całość dezyderatu. Po pierwsze, proponowałbym, żeby to była dłuższa wersja. Czy są tutaj jakieś głosy przeciwne? Nie ma. Jeżeli mamy dłuższą wersję, to proponuję, żeby zamiast słowa „apeluje” wprowadzić słowo „zwraca się”.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#AdamLipiński">Jeśli chodzi o pkt 1, to są dwie propozycje. Moją propozycję państwo macie – ze słowem „jednostronnych”. Jest też propozycja pani przewodniczącej Fabisiak w brzmieniu, które podała przed chwilą. Proponowałbym, byśmy to przegłosowali.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#AdamLipiński">Kto z państwa jest za wersją przedstawioną w tym dokumencie ze zmianą: „pilnego przygotowania i przedstawienia rządowego programu” ale ze słowem „jednostronnych”? Kto jest za takim rozwiązaniem? (7)</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#AdamLipiński">Kto jest przeciw? (7)</u>
          <u xml:id="u-39.4" who="#AdamLipiński">Kto jest za wersją poseł Fabisiak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#JoannaFabisiak">Może pozwolicie państwo, byście państwo głosowali z pełną świadomością, to jeszcze raz przeczytam: „W związku z powyższym Komisja Łączności z Polakami za Granicą zwraca się do Rządu Rzeczypospolitej Polskiej o pilne przygotowanie rządowego programu »Opieki nad oświatą polskojęzyczną w Republice Litewskiej«”. Zdanie drugie: „Program ten powinien opisywać wszystkie formy pomocy oświacie polskiej na Litwie”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#AdamLipiński">Kto jest za wersją pani poseł? (10)</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#AdamLipiński">Kto jest przeciw? (5)</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#AdamLipiński">Kto się wstrzymał? (1). Jedna osoba.</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#AdamLipiński">Przegłosowaliśmy wersję pani poseł. W tej sytuacji proponuję, byśmy głosowali cały dezyderat.</u>
          <u xml:id="u-41.4" who="#AdamLipiński">Kto jest za dezyderatem nr 1? (17)</u>
          <u xml:id="u-41.5" who="#AdamLipiński">Kto jest przeciw? (0)</u>
          <u xml:id="u-41.6" who="#AdamLipiński">Kto się wstrzymał? (0)</u>
          <u xml:id="u-41.7" who="#AdamLipiński">Dziękuję. Przyjęliśmy dezyderat jednogłośnie. Przechodzimy do…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#ArturGórski">Mam tylko jedną uwagę, jeśli można. Chcę, byśmy mieli świadomość, bo odnoszę wrażenie, że ta wersja nie została doszlifowana. Tutaj rzeczywiście jest powiedziane, że te działania strony litewskiej naruszają postanowienia Traktatu i później Konwencji Ramowej. I to powtarzamy. To tak trochę tutaj dziwnie brzmi, ale rozumiem intencję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#AdamLipiński">Trudno, przegłosowaliśmy, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#AdamLipiński">Punkt II, który zgłosił pan Dziedziczak, dotyczy wyboru wiceprzewodniczącego Komisji na wakujące miejsce. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#JanDziedziczak">Bardzo dziękuję. Szanowni państwo, chciałbym zaproponować na to wakujące miejsce w naszym prezydium na funkcję wiceprzewodniczącego Komisji pana marszałka Franciszka Stefaniuka. Uzasadniać chyba nie trzeba. Wszyscy znamy działania pana marszałka – zwłaszcza dla Polaków na Wschodzie. Pan marszałek jest w prezydium Komisji Łączności z Polakami za Granicą od 10 lat. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#AdamLipiński">Dziękuję. Czy są jakieś uwagi? Ta kandydatura była uzgadniana z przewodniczącym klubu PiS i PO, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#JoannaFabisiak">Ja tylko chciałabym poprzeć. Działaniu pana Stefaniuka na rzecz właśnie Wschodu są ze wszech miar godne pochwały i uznania. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#AdamLipiński">Dziękuję bardzo. W takim razie jest zgłoszona kandydatura pana Franciszka Stefaniuka.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#AdamLipiński">Kto jest za tą kandydaturą? (16)</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#AdamLipiński">Kto jest przeciw? (0)</u>
          <u xml:id="u-47.3" who="#AdamLipiński">Kto się wstrzymał? (0) Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-47.4" who="#AdamLipiński">Dziękuję. Pan poseł jednogłośnie został wybrany na wiceprzewodniczącego. Zapraszam do naszego, co prawda nieistniejącego, stołu prezydialnego, panie pośle, i gratuluję wyboru. Panie pośle, zapraszamy. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-47.5" who="#AdamLipiński">Punkt III – sprawy bieżące i sprawy różne. Czy są jakieś propozycje? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#JoannaFabisiak">Bardzo króciutko. Ja tylko bardzo bym prosiła, żeby państwo przygotowali własne propozycje do planu pracy i jak najszybciej złożyli je (nawet podczas tego posiedzenia) do prezydium, bo chcielibyśmy przedstawić plan pracy zgodnie z państwa oczekiwaniami i potrzebami podczas następnego posiedzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#AdamLipiński">Uzupełnię to, co powiedziała pani przewodnicząca. Na kolejnym posiedzeniu Komisji, jeszcze przed świętami, chcemy przyjąć półroczny plan pracy Komisji. Mamy też inne punkty. Będzie też opinia na temat kandydatury konsula. Proponowałbym, żeby kolejne spotkanie było na najbliższym posiedzeniu. Bardzo bym prosił, by wszystkie propozycje dotyczące planu pracy na pół roku były przedstawione w sekretariacie Komisji. Sądzę, że w ciągu tych 2 tygodni będziemy mogli to stworzyć. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#FranciszekStefaniuk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym podziękować za poparcie, ponieważ jak ktoś jest taką „sierotą” w Komisji, jednoosobową, to trudno się samemu zgłaszać. Chociaż moje życzenia się nie spełniają, ale chciałbym wam życzyć, byście kiedyś w wyborach parlamentarnych mieli taki procent poparcia jak ja dzisiaj w wyborze na wiceprzewodniczącego Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#AdamLipiński">Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>