text_structure.xml
31.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MieczysławGolba">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam bardzo serdecznie na posiedzeniu sejmowej Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Witam serdecznie państwa posłów, witam zaproszonych gości. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MieczysławGolba">Przystępujemy do realizacji dzisiejszego porządku, który przedstawia się następująco: rozpatrzenie informacji o stanie zaawansowania wdrażania naziemnej telewizji cyfrowej. Powyższy porządek i materiały posłowie otrzymali drogą elektroniczną. Czy są jakieś uwagi do dzisiejszego porządku obrad? Nie widzę, nie słyszę, więc stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MieczysławGolba">Przystępujemy do jego realizacji. Bardzo proszę o zabranie głosu panią Małgorzatę Olszewską, podsekretarz stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji, i zreferowanie nam kwestii kończącego się już procesu wyłączania naziemnej telewizji analogowej. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MałgorzataOlszewska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jak pan przewodniczący zaznaczył, pracowaliśmy w Komisji na bieżąco, etap po etapie, analizując przebieg tego procesu i odbywając dyskusje na temat jego przebiegu. Pozwolę sobie już w tej chwili kwestie te podsumować. Informację bardziej szczegółową przekazaliśmy państwu do Komisji, natomiast tu tylko podsumuję, jak wygląda aktualnie sytuacja związana z wyłączeniem emisji analogowej.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MałgorzataOlszewska">Jak już wcześniej mówiliśmy, ten proces przebiegał w siedmiu etapach. 23 lipca br. zakończył się ostatni etap wyłączenia analogowej telewizji naziemnej i tym samym zakończyła się w Polsce era telewizji analogowej naziemnej. Powiem, że jest to fakt empirycznie stwierdzony; sama pochodzę z tamtych rejonów i nawet moja rodzina korzysta z tego medium. Uruchomiła tę naziemną telewizję cyfrową w Giżycku, kupując dekoder za 70 zł i ma teraz możliwość korzystania z 15 programów. Było to jeszcze przed 23 lipca. Wcześniej to były 2 programy, które rodzina mogła odbierać naziemnie ze zwykłej anteny telewizyjnej. Zapraszam do Giżycka, można to sprawdzić.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MałgorzataOlszewska">W gruncie rzeczy było to przedsięwzięcie ogromne, wymagające zaangażowania wielu podmiotów, także państwa, jako parlamentu, za co chciałam podziękować. Pracowaliśmy nad ustawą o wdrażaniu naziemnej telewizji cyfrowej i ta ustawa stworzyła stabilne podstawy do tego, żeby ten proces sprawnie przeprowadzić i żeby ująć wszystkie wątki istotne w aspekcie tego, by każdy wiedział, co należy zrobić, żeby ten proces przebiegł pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MałgorzataOlszewska">W sumie zakończono emisje analogowe z 245 stacji, uruchomiono emisje z 225 stacji, natomiast, jak już mówiłam, wyłączenie sygnału objęło terytorium całego kraju. W trakcie realizacji tego procesu spotkaliśmy się z różnymi problemami. Największe trudności, to oczywiście były kłopoty o charakterze technicznym, związane z dotarciem do stacji zlokalizowanych zwłaszcza na obszarach górskich. I tu, jak się okazało, ten problem udało nam się pokonać przy bardzo dużej pomocy straży pożarnej, która przede wszystkim zapewniła nam transport do tych bardzo trudno dostępnych miejsc w górach, poprzez użyczenie skuterów śnieżnych. Dzięki temu, również na tych terenach wyłączenie nadajników odbywało się sprawnie.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MałgorzataOlszewska">Niezwykle ważnym działaniem było informowanie społeczeństwa o koniecznych ze względów technicznych przerwach w emisji telewizyjnej. Miały bowiem miejsce przerwy kilkugodzinne i trzeba było powiedzieć ludziom, że taka przerwa będzie, że nie ma się o co niepokoić, że trzeba jeszcze te parę godzin odczekać, by otrzymać tę nową jakość programową telewizji.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#MałgorzataOlszewska">Kolejna kwestia, to była sprawa anten. Szeroko informowaliśmy o tym, jak należy te anteny kierować, również w tym zakresie wspierała nas mocno telewizja publiczna, poprzez odpowiednie komunikaty w telewizjach, zwłaszcza regionalnych. W jednym przypadku, w miejscowości Międzybrodzie w woj. Śląskim, ze względu na słabą jakość sygnału postanowiono uruchomić czasową emisję małej mocy do czasu uruchomienia emisji stałej w kolejnym etapie, tak, żeby również mieszkańcy owej miejscowości mieli zapewniony dostęp do tej telewizji. Głównie takim wyzwaniem dla nas były obszary o szczególnym ukształtowaniu terenu, które ma wpływ na propagację fal radiowych, co przekładało się zarówno na proces wyłączenia nadajników, jak i powodowało konieczność stosowania odpowiednich anten z odpowiednim zyskiem energetycznym.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#MałgorzataOlszewska">W celu odtworzenia pełnego zasięgu telewizji analogowej, telewizji publicznej została przyznana dotacja celowa w wysokości ponad 24 ml zł brutto i to przede wszystkim te pieniądze zostały skierowane na uruchomienie stacji doświetlających, gapfillerów, co pozwoliło dojść nam na dzień 23 lipca br. do parametrów poszczególnych multipleksów, które, według stanu na ten dzień, wynoszą: Multipleks 1 – 98,8% populacji Polski, Multipleks 2 – 98,8% populacji Polski i Multipleks 3 – 99,5% populacji Polski.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#MałgorzataOlszewska">Oczywiście, cały ten proces nie byłby możliwy i przeprowadzenie go z odpowiednią dynamiką nie byłoby realne, gdyby nie kampania informacyjna o naziemnej telewizji cyfrowej. Tak, jak już mówiłam, bardzo wiele podmiotów było zaangażowanych w tę kampanię, wielu osobom, właściwie z terenu całej Polski, należą się podziękowania, ponieważ wiele osób, a także władze lokalne w wielu miejscowościach, w wielu miastach, zaangażowało się bez wsparcia finansowego w to, żeby rzeczywiście zadanie udało się zrealizować. Na pewno jest to niesamowicie istotne.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#MałgorzataOlszewska">W kampanię, jak już informowaliśmy, zaangażowana była telewizja, właściwie wszystkie stacje, które znalazły się na Multipleksach 1 i 2, dla których przekonwertowywaliśmy ten sposób nadawania. Ci nadawcy ponieśli koszty emisji spotów, koszty emisji audycji emitowanych już od 2012 r. aż po proces zakończenia, czyli do 23 lipca br. W sumie wyemitowanych zostało łącznie ponad 17 tys. takich audycji i spotów. Również realizowane były specjalne audycje miasteczek cyfrowych. We wspólnej inicjatywie ministerstwa i telewizji publicznej jechaliśmy „w Polskę” i staraliśmy się już na miejscu przekonywać mieszkańców do tego, że warto korzystać z telewizji naziemnej cyfrowej i przede wszystkim, co należy zrobić, żeby taką telewizję odbierać.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#MałgorzataOlszewska">Również w prasie, zarówno w prasie ogólnokrajowej, jak i w gazetach lokalnych, postanowiliśmy wyemitować szereg artykułów dotyczących bardzo praktycznych rad, dotyczących samego procesu, gdzie należy szukać informacji, co należy zrobić, żeby tę telewizję odbierać.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#MałgorzataOlszewska">W kampanię zaangażowaliśmy również 16 Regionalnych Rozgłośni Polskiego Radia. W szkołach odbyło się ponad 40 tys. zajęć na temat telewizji cyfrowej na podstawie specjalnego pakietu edukacyjnego, który opracowaliśmy wspólnie z Ministerstwem Edukacji Narodowej i KIGEiT.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#MałgorzataOlszewska">W tym procesie wykorzystaliśmy także usługi Poczty Polskiej, za pośrednictwem której wysłaliśmy w pierwszych dwóch etapach specjalne listy informujące o tym procesie do ponad 2 ml gospodarstwa domowych, a w roku następnym, przy kolejnych wyłączeniach – do wszystkich urzędów gmin, objętych wyłączeniami w roku 2013.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#MałgorzataOlszewska">Uruchomiona była specjalna infolinia poświęcona temu procesowi. Odnotowaliśmy ponad 67 tys. połączeń. Uruchomiona też była specjalna strona „cyfryzacyjna” ze wszystkimi potrzebnymi informacjami. Od czasu uruchomienia tej strony do połowy lipca br. zanotowaliśmy około 4,6 mln wizyt, co daje prawie 4 tys. odsłon dziennie.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#MałgorzataOlszewska">Dodatkowo realizowaliśmy materiały informacyjne dla urzędów wojewódzkich, ponieważ w każdym województwie powołany był pełnomocnik ds. cyfryzacji i wszystkie urzędy wojewódzkie były włączone w realizację tego zadania.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#MałgorzataOlszewska">Nawiązaliśmy współpracę ze Związkiem Harcerstwa Polskiego. Właśnie poprzez współpracę ZHP z wojewodami staraliśmy się pomóc przede wszystkim osobom starszym, samotnym, takim, które mogłyby mieć problemy z tym, żeby poradzić siebie z przygotowaniem do odbioru telewizji cyfrowej po wyłączeniu telewizji analogowej.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#MałgorzataOlszewska">Prowadziliśmy również badania, sprawdzając elementy, które szczególnie powinny być dla nas istotne w tym procesie, mianowicie, jaki jest dotyczący go poziom świadomości, czego naszym obywatelom brakuje, jeśli chodzi o wykonanie tego zadania i jakie są powody, że się do niego nie przygotowali? Takie badania przeprowadzaliśmy na obszarach wyłączeń, tak, żeby mieć informacje bezpośrednio od osób zamieszkujących na badanych obszarach. Chcieliśmy wiedzieć, czego oczekują obywatele, żeby móc rzeczywiście czuć, że mają wszystko, co potrzeba, żeby się do tego przygotować.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#MałgorzataOlszewska">Nawiązaliśmy również współpracę z Komendą Główną Policji. To było szczególnie istotne, ponieważ w prasie zaczęły pojawiać się artykuły dotyczące oszustów, którzy chodzili po domach i sprzedawali różne usługi czy sprzęt. W związku z tym już na wstępnym etapie tego procesu, a właściwie jeszcze przed jego rozpoczęciem, podjęliśmy współpracę z policją i zwracaliśmy uwagę na ten problem, żeby również była wyczulona na tego typu zagrożenia.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#MałgorzataOlszewska">Nawiązaliśmy współpracę także z Ministerstwami: Zdrowia, Sprawiedliwości, Pracy i Polityki Społecznej ze względu na znajdujące się w gestii tych resortów instytucje, takie jak zakłady karne, szpitale, placówki pomocy społecznej.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#MałgorzataOlszewska">Zwróciliśmy się również do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o specjalne wyczulenie i przeprowadzenie kontroli przedsiębiorców, dotyczącej przestrzegania ustawy, gdzie wprost uregulowaliśmy kwestię sprzedaży odbiorników, także tych odbiorników, które nie spełniają wymagań umożliwiających odbiór telewizji cyfrowej, tak, żeby klienci w sklepach otrzymywali pełną informację, co do sprzętu, który zakupują.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#MałgorzataOlszewska">Jak już wstępnie wspomniałam, w te działania informacyjne zaangażowały się szczególnie terenowe organy administracji rządowej – wojewodowie współdziałali z prezydentami miast, burmistrzami, wójtami, sołtysami, z kuratorami oświaty, uczelniami wyższymi, a także z policją, wojewódzkimi inspektoratami Inspekcji Handlowej, Kościołami, Ochotniczymi Strażami Pożarnymi i lokalnymi mediami.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#MałgorzataOlszewska">W celu koordynacji tego procesu u nas stale działał specjalny zespół roboczy, powołany po to, by na bieżąco analizować wszystkie problemy, które się pojawiają w trakcie tego procesu. Przed każdym wyłączeniem Urząd Komunikacji Elektronicznej przeprowadzał badanie dostępności sygnału cyfrowego w poszczególnych regionach objętych wyłączeniami, co pozwoliło nam reagować na bieżąco w przypadku stwierdzonych problemów, zwłaszcza problemów technicznych, jeżeli chodzi o dostęp do sygnału. Staraliśmy się te wszystkie trudności rozwiązywać na bieżąco.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#MałgorzataOlszewska">Urząd Komunikacji Elektronicznej również z własnej inicjatywy podjął aktywność dotycząca brygad cyfrowych. Została nawiązana współpraca z technikami łączności. Sporo młodych ludzi z tych szkół pomogło osobom starszym, które niekoniecznie dobrze radziły sobie z podłączeniem dekodera itp. Uważam, że to była niezwykle sympatyczna inicjatywa i świetnie, że tacy młodzi ludzie zaangażowali się bezinteresownie w to, żeby osobom potrzebującym pomocy udzielić jej, zainstalować sprzęt, odpowiednio przestroić kanały itd.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#MałgorzataOlszewska">I to chyba wszystko. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MieczysławGolba">Dziękuję serdecznie pani minister. Proszę o zabranie głosu panią Lidię Kozłowską, wiceprezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#LidiaKozłowska">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Pani minister była już uprzejma wspomnieć o tym, w jaki sposób UKE był zaangażowany w ten proces. Dodam jeszcze, że z punktu widzenia technologicznego była to jedna z największych i najprawdopodobniej najszybciej przeprowadzona taka operacja w całej Europie. Ona wymagała niezwykle starannych przygotowań. W ich ramach UKE nie tylko prowadził symulację samego pokrycia sygnałem terenu Polski, ale wykonał niemal 47 tys. pomiarów mających weryfikować poziom sygnału, zwłaszcza w tych miejscach, gdzie ze względu na ukształtowanie terenu, mogliśmy się spodziewać wystąpienia jakichś problemów. Na podstawie m.in. tych pomiarów weryfikowane były parametry techniczne. Z telewizją i Emitelem były uzgadniane ostatecznie parametry nadawcze poszczególnych stacji. Urząd współpracował na poziomie lokalnym za pośrednictwem swoich 16 delegatur. Dyrektorzy delegatur byli również bezpośrednio zaangażowani w kampanię informacyjną, wielokrotnie wspomagali pełnomocników wojewodów w przekazywaniu szczegółów tej operacji, w wyjaśnianiu szczegółów technicznych i – jak już pani minister wspomniała – objęli swoim patronatem cyfrowe patrole, które angażowały młodych ludzi, by mogli pomóc zwłaszcza starszym osobom w przygotowaniu się do tego przyłączenia.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#LidiaKozłowska">Jednym z najczęściej występujących problemów przy przełączeniu była kwestia ustawienia anten odbiorczych, bądź znalezienia takiej ich pozycji, żeby pozwoliły na odbiór wysokiej jakości sygnału cyfrowego.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#LidiaKozłowska">Po każdym etapie wyłączenia w UKE dyżurowali specjaliści na infolinii, którzy zbierali zgłoszenia o ewentualnych problemach w odbiorze. Tych problemów było kilkanaście kategorii, ale w gruncie rzeczy sprowadzały się one do pomocy w odpowiednim ustawieniu dekodera lub anteny. W sytuacjach, gdy dostawaliśmy powtarzające się sygnały o problemach z odbiorem, wysyłaliśmy ponownie nasze ruchome stacje pomiarowe, by zweryfikować poziom sygnału i ewentualnie dostroić jeszcze nadajniki.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#LidiaKozłowska">Myślę zresztą, że ten proces będziemy kontynuować dlatego, że w tej chwili, w dwa dni po ostatnim wyłączeniu,. reagujemy m.in. na takie zgłoszenia i staramy się przede wszystkim pomóc tym, którzy jeszcze nie mieli odpowiednio ustawionego sprzętu. Chodzi też o to, by zareagować odpowiednio szybko, gdyby okazało się, że trzeba poprawić jakieś parametry emisji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MieczysławGolba">Dziękuję bardzo pani prezes. Bardzo proszę o zabranie głosu przewodniczącego Krajowej rady Radiofonii i Telewizji, pana Jana Dworaka. Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanDworak">Panie przewodniczący, szanowni państwo, rola KRRiTV w procesie tym była szczególna, ograniczona do dwóch ważnych spraw. Pierwszą z nich było nadanie koncesji nowym programom telewizyjnym. Jak wszyscy wiemy – ponieważ jest to fakt powszechni znany będę mówił krotko – Krajowa Rada przyznała w pierwszym konkursie koncesje na nadawanie czterech programów. Wzbudziło to liczne kontrowersje z powodu nieprzyznania koncesji na nadawanie programu Telewizji TRWAM w tym konkursie. Chciałem powiedzieć, że jak do tej pory, wszystkie organy państwa, które zajmowały się tą sprawą, nie zauważyły naruszenia jakiegokolwiek prawa ze strony KRRiTV. Jesteśmy z tego zadowoleni, bo nie spowodowało to żadnych przeszkód, a to było ważne również w tym unikalnym procesie cyfryzacji naziemnej telewizji. Drugi konkurs właśnie trwa, został rozpisany na cztery kolejne programy. To też jest powszechnie wiadomo. Krajowa Rada rozstrzygnęła już konkurs na nadawanie programu społeczno-religijnego dla Telewizji TRWAM i na nadawanie programów dziecięcego do lat 12 dla Telewizji Polskiej, na program TVP ABC. W tej chwili Krajowa Rada zajmuje się dwoma ostatnimi programami na Multipleksie 1, tzn. programem filmowym oraz poradnikowo-poznawczym.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JanDworak">Może podam nową informację wśród tych wszystkich już znanych, że dzisiaj Krajowa Rada otrzymała postanowienie z UKE uzgadniające warunki koncesji dla TV TRWAM i dla TVP ABC i nadal ten proces będzie normalnie postępował, tak, aby najdalej 27 kwietnia przyszłego roku wszystkie cztery programy – i te już wyłonione, i te, które zostaną wyłonione, mogły znaleźć się w ofercie Multipleksu 1 i uzupełnić ofertę skierowaną do widzów oglądających telewizję naziemną.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JanDworak">Drugim zadaniem, które stanęło przed Krajową Radą, było kontrolowanie kampanii informacyjnej u nadawców telewizyjnych. Dane szczegółowe państwo otrzymali w piśmie przesłanym na ręce pana przewodniczącego Mieczysława Golby. Ograniczę się więc do takiej konstatacji, że Krajowa Rada nie stwierdziła żadnych poważnych naruszeń w prowadzeniu tej kampanii. Była ona przeprowadzona zgodnie z założeniami, zgodnie z ustawą cyfryzacyjną. Wszyscy wywiązali się z tego zadania. To tyle, jeśli chodzi o formalne ramy tego sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#JanDworak">Ze swej strony chciałbym dodać krótki komentarz. Chciałbym powiedzieć, że oczywiście ten proces – mówiła już o tym pani minister – przebiegł nadspodziewanie dobrze, przy wielkich obawach na jego początku, bo w wielu krajach były komplikacje. My trochę czerpaliśmy renty z tego, że u nas ten proces był nieco opóźniony, ale, generalnie, powodem tego dobrego przebiegu była rzeczywiście bardzo dobra praca, zarówno MAiC, jak i UKE oraz Emitela, który był operatorem technicznym i który włożył w ten proces wiele pracy. Mogę to śmiało powiedzieć, ponieważ nie odpowiadałem za przeprowadzenie tej operacji. No i muszę też wyróżnić nadawcę publicznego – Telewizję Polska, która ponad swoje obowiązki dołożyła starań do tego dzieła. Już to dziś raz robiłem, ale z przyjemnością zrobię to ponownie: w imieniu widzów, chciałem podziękować MAiC, przedstawicielom UKE za przeprowadzenie tej naprawdę złożonej i trudnej operacji. Zastanawiałem się, do czego by ją można porównać. Myślę, że do takiej operacji, która była przeprowadzana kilkanaście lat temu – do denominacji. Też budziła bardzo wiele niepokojów, a została przeprowadzona bardzo gładko, bez żadnych społecznych problemów. Tutaj odbył się drugi taki złożony, obejmujący cały kraj, proces, który przeprowadzono wzorowo. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MieczysławGolba">Dziękuję bardzo panu przewodniczącemu. Otwieram dyskusję. Chciałem zapytać panią minister, czy może mamy informacje, prócz tych, które pani przedstawiła, o tym, że ktoś sobie nie może poradzić z przestawieniem odbioru itd.? Chodzi mi o to, czy są zgłoszenia, że gdzieś, w Polsce, jest miejsce, gdzie nie będzie można odbierać sygnału cyfrowego?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MałgorzataOlszewska">Z analizy, którą robiliśmy właściwie po każdym etapie, wynikało, że w tych miejscowościach, które nie miały wcześniej telewizji analogowej, tego zasięgu się nie zbudowało dodatkowo i one nie uzyskały dostępu do telewizji cyfrowej. Mówimy tu o znikomym procencie odbiorców, gdyż, jak informowałam na początku, ten zasięg się zbudował na prawie 99% w skali populacji Polski, więc brak dostępu dotyczy naprawdę nie aż tak dużej liczby Polaków. Zastanawialiśmy się, czy jest możliwość zapewnienia też i tym ludziom sygnału. Teraz, jak sądzę, po podsumowaniu tego procesu, zobaczymy, jaka jest skala tych regionów, jaki to byłby koszt. Będziemy się zastanawiali, czy z tą telewizją cyfrową nie próbować dotrzeć tam, gdzie przedtem nie docierała telewizja analogowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MieczysławGolba">Na pewno to będzie o wiele trudniejsze, jeśli okaże się, że taka sytuacja występuje w wielu różnych miejscach i będzie to dotyczyć np. kilku budynków, w różnych lokalizacjach. To będzie się wiązało z kosztami.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MałgorzataOlszewska">Chcemy to bardzo dokładnie przeanalizować, praktycznie miejscowość po miejscowości, wspólnie zresztą z telewizją publiczną, bo ta infrastruktura, która powstała, determinuje zasięg sygnału.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MieczysławGolba">Dobrze, dziękuję bardzo pani minister. Proszę, pan przewodniczący Wincenty Elsner, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WincentyElsner">Otrzymaliśmy bardzo szeroką i szczegółową informację, niemniej chciałem zwrócić uwagę, że jest ona jednostronna, tzn. informację sporządzono z punktu widzenia organizatorów tego całego przedsięwzięcia – cyfryzacji.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#WincentyElsner">Moje pytanie, co na to ta druga strona – odbiorcy tych programów już wyłącznie cyfrowych? Czy są już jakiekolwiek badania, opinie użytkowników? Przede wszystkim najciekawsza byłaby informacja, jaka część populacji w ogóle nie odbiera tej telewizji? Takie są bowiem zjawiska społeczne, tak to przebiega, że jak ta telewizja na jakichś obszarach przestaje działać, to dopiero wówczas użytkownicy zaczynają się orientować, że coś trzeba zrobić, żeby ją odbierać. W ilu domach jeszcze w tej chwili nie zorganizowano możliwości odbioru? To często jest kwestia nie tylko zakupu dekodera, ale także, ze względu na wyższe wymagania techniczne związane z sygnałem cyfrowym – systemu antenowego. Widzieliśmy, takie prowizoryczne instalacje, które dawały gdzieś, kiedyś, zaśnieżony obraz telewizji analogowej, a teraz, po wejściu telewizji cyfrowej, poniżej pewnego standardu wymaganego dla tego sygnału, tej telewizji nie ma w ogóle. Mam więc krótkie pytanie: co o tym wszystkim sądzi druga strona – ci, do których te wszystkie przedsięwzięcia są kierowane, i jak to zostało z ich punktu widzenia zrealizowane?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MieczysławGolba">Dziękuję. Proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MałgorzataOlszewska">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. W naszym materiale zawarliśmy takie dane dotyczące dostępności. Badano stronę użytkowników, gospodarstw domowych. Na koniec czerwca, to było 95% w badaniu Nielsena. Mamy te badania, tylko nie wiem, czy je możemy przekazać. Sprawdzimy, jakie były warunki umowy, jakie były możliwości udostępniania wyników. Pewnie możemy je udostępnić, więc przekażemy państwu te badania Nielsena z czerwca 2013 r. Wówczas, jak mówiłam, to było 95%; kolejne badania będziemy mieli już po zakończeniu siedmiu etapów – 10 sierpnia. Te badania też przekażemy do Komisji. Natomiast takie badanie podsumowujące cały proces, pytające Polaków o to, jak go oceniają, będziemy mieli w drugiej połowie sierpnia. Tak mamy zaplanowane działania.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#MałgorzataOlszewska">To, co myślę, że jest istotne, to fakt, że te badania dotychczas przeprowadzone pokazały, że 89% respondentów jest zadowolonych z oferty naziemnej telewizji cyfrowej. Niezadowolonych było 2%. 91% respondentów odbierających naziemną telewizję cyfrową jest zadowolonych z jakości odbioru programów. Niezadowolonych jest 5%. 78% nie miało problemów z odbiorem naziemnej telewizji cyfrowej, 60% respondentów wskazało na problemy związane z jakością odbioru programów. To są wyniki, które mamy po trzech badaniach, a przeprowadziliśmy je, porównując je i uwzględniając zmieniające się realia. W tym trzecim badaniu już widać naprawdę bardzo duży postęp, jeżeli chodzi o świadomość Polaków, co do tego procesu, aspektów technicznych, terminów i co do tego, gdzie szukać informacji. Myślę, że to był efekt tej pracy, którą tu też państwu zaprezentowałam.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MieczysławGolba">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa chce jeszcze zabrać głos? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JózefModelski">Przedstawię się: nazywam się Modelski, reprezentuję Polską Akademię Nauk. Jednak chciałbym bardziej mówić nie jako przedstawiciel PAN, ale jako profesor Politechniki Warszawskiej, człowiek, który w jakiś sposób z całym tym procesem stykał się od początku, od wielu lat, na wielu konferencjach. Muszę powiedzieć, że coś w tym kraju nieraz się jednak udaje. Zdarza się wiele opóźnień przy różnych ważnych przedsięwzięciach – mamy tego wiele przykładów, a tu wielka operacja, mówił o tym tu pan przewodniczący Krajowej Rady…</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MarekSuski">Też było opóźnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JózefModelski">Proszę?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MarekSuski">Też było opóźnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JózefModelski">Panie pośle, może niech mi pan nie przerywa, jeśli można. Pan zwykł przerywać. Ja tu jestem gościem, bardzo nie lubię, jak mi ktoś przerywa. Bardzo bym prosił, żebym mógł dokończyć.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#JózefModelski">Proszę państwa, może w związku z tym zacznę od początku. Było wiele dyskusji, czy w ogóle tę telewizję cyfrową wprowadzać, wiele interesów tu się ścierało. Chcę przede wszystkim zacząć od gratulacji, podziękować decydentom, którzy w sumie podjęli tę decyzję o wdrażaniu telewizji cyfrowej w Polsce. Oczywiście, ten cały proces – mówił już o tym pan przewodniczący – wystartował później niż w innych krajach europejskich, ale to dobrze, bo m.in. dlatego mogliśmy zastosować MPG-4. Miało to wiele zalet, a więc to mniej kosztowało. Podobnie tu było, jak z GSM. Dzięki temu, że on wszedł u nas później, mieliśmy tyle doświadczeń, że UMTS wszedł szybko itd., itd. W tym przypadku akurat ten późniejszy start wychodzi na dobre.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#JózefModelski">Operacja rzeczywiście była bardzo trudna. Jestem inżynierem i wiem, że wymaga to wielu uzgodnień i te dwa urzędy – MAiC i UKE – faktycznie pokazały klasę. Tu ręce składają się do braw. Bardzo dziękuję i gratuluję. Nie chcę mówić o tych innych procesach, w sumie ja akurat tego nie śledziłem, ale telewizja, media nie nagłaśniały ich, cała ta operacja nie generowała jakichś problemów społecznych. I to też jest ważne. Przychodziłem na te posiedzenia zamiast prezesa Kleibera. Troszkę żałuję, że przy tego rodzaju podsumowaniu jednak, w takim momencie, ta sala jest nie jest tak zapełniona, jak w przy innych okazjach. A szkoda. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MieczysławGolba">Dziękuję bardzo. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie widzę. Pani minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MałgorzataOlszewska">Chciałabym tylko jeszcze raz podziękować wszystkim, zwłaszcza naszym pracownikom i UKE, nieobecnej dziś pani prezes UKE Magdalenie Gaj, ponieważ ona była jedną z takich postaci, które nadały temu procesowi duże tempo i energię. Myślę, że powinniśmy pamiętać też o tych osobach, których dziś z nami na tej sali nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MieczysławGolba">Dziękuję bardzo. W związku z tym, że będziemy już kończyć temat, chcę podziękować wszystkim tym, którzy przyczynili się do tego, że tak sprawnie ten temat został zrealizowany. Być może, są jeszcze jakieś inne zdania, może jakieś drobne uwagi, ale myślę, że najważniejsze jest to, że dobrnęliśmy do końca i że jest niewielki odsetek niezadowolonych lub tych, do których ten sygnał nie będzie docierać. Może jednak jakiś sposób się znajdzie, aby ich włączyć, by mogli z tej nowoczesności skorzystać.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#MieczysławGolba">W imieniu sejmowej Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii chcę na ręce pani minister podziękować całemu ministerstwu, jak również na ręce pani wiceprezes podziękować UKE oraz na ręce pana przewodniczącego złożyć podziękowania Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji za te kilkanaście miesięcy naszej pracy nad tym zagadnieniem. Udało się dobrnąć do finału.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#MieczysławGolba">A to, panie profesorze, że sala nie jest zapełniona – nie trzeba było przyznawać koncesji, to dalej mielibyśmy pełną salę. To jest sposób (śmiech). Jest koncesja – nie ma problemów. (śmiech) W związku z tym, panie profesorze, jak jest załatwiona sprawa, to po co rozstrzygać w jeszcze jakiś inny sposób? Chyba, że odbierzemy, to od nowa?</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#komentarz">(śmiech)</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#MieczysławGolba">Szanowni państwo, zamykam posiedzenie. Porządek dzienny został wyczerpany. Protokół z posiedzenia z załączonym zapisem jest do wglądu w Kancelarii Sejmu, w sekretariacie Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>