text_structure.xml 25.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 21 marca 1967 r. Komisja Kultury i Sztuki, obradująca pod przewodnictwem posła Stanisława Kaliszewskiego (SD), dokonała oceny dorobku Kongresu Kultury Polskiej oraz rozpatrzyła odpowiedzi na uchwalone przez Komisję dezyderaty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W obradach udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Sztuki z Ministrem Lucjanem Motyką i podsekretarzem stanu - Zygmuntem Garsteckim, dyrektor Zespołu NIK - Jan Dominiewski oraz przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów i Urzędu Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Informację o dorobku Kongresu Kultury Polskiej i o pracach podjętych nad realizacją jego wniosków przedstawił Minister Kultury i Sztuki - Lucjan Motyka (Streszczenie podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Na pytania posłów: Mieczysława Grada (ZSL), Mariana Kubickiego (ZSL), Stanisława Mojkowskiego (PZPR), Ryszarda Hajduka (PZPR), Witolda Lassoty (SD), Marii Lipki (ZSL), Stanisława Kaliszewskiego (SD), Jerzego Zawieyskiego (bezp. „Znak”), Stanisława Lorentza (SD) odpowiedzi udzielił Minister Kultury i Sztuki - Lucjan Motyka, który oświadczył m.in.:</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Zmiany w statucie i organizacji powołanej obecnie Rady Kultury i Sztuki w stosunku do rad działających w latach poprzednich, polegają na tym, że: po pierwsze - przedłużona została kadencja Rady z 2 do 4 lat, co umożliwi bardziej kompleksową i długofalową działalność; po wtóre - skład Rady rozszerzony został ze 100 do 150 osób, obejmując obok twórców kultury, przedstawicieli związków twórczych oraz reprezentantów poszczególnych organizacji i instytucji kulturalnych - także działaczy kultury z każdego województwa.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Rada Kultury i Sztuki pomyślana jest jako naczelna, koordynująca instytucja doradcza, która swym zasięgiem wykracza poza sferę działania resortu kultury.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Jej sekcje utworzone na wzór komisji działających na Kongresie Kultury, obejmują całokształt zagadnień danego działu kultury. Sekcji takich jest ogółem 7; zajmują się one planowaniem rozwoju kultury, twórczością dla dzieci i młodzieży, muzealnictwem i ochroną zabytków, środkami masowego przekazu itd. Opracowuje się ścisłe regulaminy prac sekcji; ich przewodniczący będą uczestniczyć każdorazowo w posiedzeniach Prezydium Rady Kultury.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Echa odbytego Kongresu Kultury zagranicą były bardzo pozytywne. W prasie krajów socjalistycznych poświęcono wiele miejsca obradom Kongresu. W prasie krajów zachodnich ukazało się również wiele interesujących wypowiedzi zaproszonych na Kongres przedstawicieli. Również w środowiskach Polonii zagranicznej Kongres znalazł pozytywny oddźwięk. Niejednokrotnie podkreślano pionierski charakter tej imprezy.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Nie dotyczy to oczywiście ośrodków zdecydowanie wrogich Polsce Ludowej, które w swojej paszkwilanckiej robocie również nie zdołały podważyć zasadniczych koncepcji Kongresu Kultury.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Kongres Kultury przyczynił się niewątpliwie do stworzenia przychylniejszego klimatu i zainteresowania sprawami kultury w tych środowiskach, które zawodowo sprawami tymi się nie zajmują. Dotyczy to również środowisk gospodarczych. Należy oczekiwać, że na tym tle nastąpi ściślejsza współpraca resortu kultury z resortami gospodarczymi, mogącymi świadczyć pomoc w różnych formach. Resort kultury czyni starania, aby zawierać z zainteresowanymi resortami porozumienia koordynacyjne.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Dość poważne zmiany zachodzą w strukturze szkół artystycznych w związku z potrzebami, które określił Kongres Kultury. Organizowane są np. nowe katedry w szkołach muzycznych; w Wyższej Szkole Filmowej w Łodzi powołane ma być studium telewizyjne; rozwija się działy wzornictwa przemysłowego w szkołach plastycznych; unowocześnia się w tych szkołach bazę poligraficzną w celu przyswojenia uczącym się nowej techniki graficznej.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Podjęte zostały kroki zmierzające do zwiększenia operatywności pracowni konserwacji zabytków.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">W stadium uzgodnień międzyresortowych wchodzi projekt przygotowywanej od lat ustawy bibliotecznej.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#StanisławLorentz">Osiągnięcia Kongresu Kultury są poważne, gdyż wytyczył on drogi upowszechnienia kultury. Jak wynika z wizytacji terenowych, po Kongresie powstała przychylniejsza atmosfera dla upowszechnienia kultury. Jest jak najbardziej pożądane, aby problemy organizacyjne rozwinięte na Kongresie nie schodziły z pola widzenia, aby wysiłek był kontynuowany. Dotyczy to m.in. tworzenia nowych regionalnych towarzystw naukowych i kulturalnych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#StanisławLorentz">Dla kontynuowania tego wysiłku niezbędne są konkretne środki i warunki działania. W związku z tym nasuwa się pytanie, co zastąpić może w przyszłości fundusze SFOS, z których poprzednio czerpano środki na inwestycje kulturalne, pytanie takie jest tym bardziej uzasadnione, że w budżetach rad narodowych nie tylko ulegają okrojeniu środki na cele kulturalne, lecz również realizacja zaplanowanych inwestycji w tej dziedzinie spychana jest na dalszy plan. Dotkliwy jest brak mocy przerobowej i nawet zwykłych materiałów budowlanych na budownictwo obiektów kulturalnych i remonty zabytków.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#StanisławLorentz">Wiele organów władzy nie wyciągnęło jeszcze konkretnych wniosków z ustaleń i zadań postawionych przez Kongres Kultury.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#StanisławLorentz">Na przykład resorty rolnictwa, zdrowia oraz resorty przemysłowe nie podjęły jeszcze kroków, aby - każde w swoim zakresie - popularyzować zagadnienia higieny czy techniki, jako nierozłączne ogniwa ogólnego rozwoju kulturalnego.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#StanisławLorentz">W terenie istnieje duża szansa rozwijania tzw. socjalistycznego mecenatu w drodze obejmowania opieki nad zabytkami przez instytucje gospodarcze i świadczenia przez nie pomocy na rozwój różnych form działalności kulturalnej. Szanse te należy szeroko wykorzystać.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#StanisławLorentz">Należy też szerzej wykorzystywać muzea jako instrument szerokiego kształcenia pozaszkolnego. Wielokrotnie podkreślano, jak szkodliwe może być nauczanie techniki, wyjałowione z wiedzy humanistycznej. Wobec coraz większego komprymowania wykładu historii w szkolnictwie lub usuwania np. łaciny z programów, dokształcająca rola muzeów staje się coraz większa.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#StanisławLorentz">Wiadomo jak wielkie znaczenie przywiązuje ludność danego terenu do zabytków lokalnych, nawet nieprzedstawiających większej wartości. Tymczasem zdarzają się wypadki, że pomniejszane bywa znaczenie nawet zabytków najwyższej klasy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#RyszardHajduk">Dla rozwoju realizacji wielu postulatów Kongresu Kultury Polskiej brak często w terenie środków. Do niedawna - budując placówki kulturalne - pomoc finansową można było uzyskać ze SFOS. Należałoby rozważyć, czy nie można by obecnie wykorzystać na dofinansowanie czynów społecznych w zakresie budowy urządzeń kulturalnych - pewnego odsetka środków Społecznego Funduszu Budowy Szkół i Internatów, Poseł Jerzy Zawieyski (bezp. „Znak”): Kongres Kultury Polskiej był manifestacją, a jego idee będą dalej rozwijane przez Radę Kultury i Sztuki. Za nader trafne rozwiązanie należy uznać powołanie do udziału w Radzie terenowych działaczy kultury; pozwoli to m.in. urealnić wytknięte przez Kongres podstawowe kierunki działania w zakresie upowszechnienia kultury. Pojęcie kultury uległo przeobrażeniom. Tworzy się jedność cywilizacyjna kultury i gospodarki. Stąd nadzieja, że w przyszłości przedstawiciele życia gospodarczego okazywać będą coraz mniej platoniczny stosunek do zagadnień kultury i że coraz bardziej wprzęgani będą do tej dziedziny życia społecznego. Byłaby to najbardziej prawidłowa droga urealnienia, skonkretyzowania zadań, jakie oczekują od nas dalej w dziedzinie upowszechnienia wartości kulturowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MarianKubicki">Stwierdzić trzeba, że po wytężonych pracach w komisjach problemowych Kongresu, odpowiedzi, jakie wnioskodawcy uzyskują od resortów - nie są w pełni zadowalające, nawet gdy uwzględni się ograniczone na danym etapie możliwości inwestycyjne.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MarianKubicki">W niektórych dziedzinach i w niektórych radach narodowych, jak wynika z wizytacji poselskich, ustalenia Kongresu znalazły poważny rezonans. Dotyczy to np. objazdowej działalności teatrów; niektóre spośród nich mogą poszczycić się dużymi osiągnięciami w szerzeniu tego rodzaju działalności kulturalnej w tzw. głębokim terenie. Są jednak i takie teatry, które nie mogą uporać się z trudnościami w dotarciu do terenu z pełnym spektaklem; na przeszkodzie stoi i brak środków lokomocji i brak odpowiednich sal. Należałoby spowodować, aby istnieniu tego, rodzaju przeszkód, częściej stosować tzw. małe formy teatralne - jednoaktówki, wieczory recytacji itp.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#MarianKubicki">Istnieje potrzeba podniesienia rangi pracowników kultury w naszym kraju, przez ustanowienia statusu tych pracowników. Zbyt małe jest niekiedy zrozumienie dla ich wydajnej i ofiarnej pracy. M.in. konieczne jest szybsze doprowadzenie do końca prac związanych z projektem ustawy bibliotecznej.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#MarianKubicki">Trzeba rozważyć możliwość znalezienia źródeł dofinansowywania działalności kulturalnej w terenie.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#MarianKubicki">Dużym hamulcem w upowszechnieniu kultury przez muzea i galerie sztuki jest fakt, że placówki te z reguły zamknięte są w godzinach popołudniowych, kiedy ludzie pracy mogliby je zwiedzać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MieczysławRógŚwiostek">W licznych ośrodkach wiejskich, w których zbudowane zostały wysiłkiem społeczeństwa domy kultury, wysuwane są postulaty dotyczące możliwości zorganizowania w nich stałych kin wiejskich; ludność proponuje nawet, obsługę aparatury siłami miejscowych fachowców. Na przeszkodzie stoi jednak brak projektorów. Resort powinien problem ten wziąć pod rozwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MieczysławGrad">Przebieg obrad Kongresu Kultury jak i wnioski tam wysunięte generalnie potwierdziły słuszność przyjętych przez Komisję kierunków działania i uchwalonych przez nią dezyderatów. W bardzo wielu przypadkach stanowisko zajmowane przez Komisję jak i stanowiska delegatów na Kongres były zbieżne.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MieczysławGrad">Wydaje się niezbędne, by resort kultury opracował dla Komisji szczegółową, usystematyzowaną informację o wnioskach wysuniętych przez Kongres oraz o ich realizacji. W oparciu o taką informację Komisja opracowałaby długofalowy plan pracy. Jednym z problemów wymagających specjalnego rozważenia jest realizacja inwestycji kulturalnych, zwłaszcza na wsi, czynów społecznych itp.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#MieczysławGrad">Przewodniczący Komisji - poseł Stanisław Kaliszewski, nawiązując do wypowiedzi w sprawie szkolnictwa artystycznego, wskazał na słuszność decyzji resortu idących w kierunku unowocześniania treści nauczenia, czego przykładem może być powołanie katedry akustyki, mającej za zadanie naukę przekazywania dźwięku. Poseł Kaliszewski zaproponował rozważenie sprawy uwzględniania w budownictwie typowym szkół budowy sal, które mogłyby służyć jednocześnie szkole na odczyty, przedstawienia szkolne, a równocześnie mogłyby być wykorzystywane jako sale kinowo-odczytowe dla miejscowego społeczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#MieczysławGrad">Poseł Kaliszewski podkreślił wielką wagę dorobku Kongresu Kultury Polskiej, który stał się poważną dźwignią życia kulturalnego kraju, pobudzając inicjatywę działaczy terenowych i rad narodowych. Organizatorzy Kongresu włożyli dużo owocnego wysiłku, który pozwolił w krótkim stosunkowo czasie sprawnie przeprowadzić obrady. Słuszne było również poświęcenie drugiego dnia obrad dyskusji w komisjach, która przyniosła wiele cennych wniosków i uwag i pozwoliła na wypowiedzenie się wielkiej liczbie uczestników Kongresu.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#MieczysławGrad">Dodatkowych wyjaśnień udzielił Minister Kultury i Sztuki - Lucjan Motyka.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#MieczysławGrad">W kolejnym punkcie porządku dziennego poseł Ryszard Hajduk (PZPR) zreferował odpowiedzi resortów na dezyderaty.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#MieczysławGrad">Na dezyderaty dotyczące rozwoju i modernizacji sieci kin Komisja otrzymała wyjaśnienia od Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministra Przemysłu Ciężkiego, Ministra Kultury i Sztuki. Jak wynika z tych odpowiedzi rozbudowa sieci kin limitowana jest planem inwestycyjnym; w tych warunkach główna uwaga powinna być koncentrowana na modernizacji kin, a przede wszystkim na wymianie projektorów z 16 mm na 35 mm. Minister Przemysłu Ciężkiego poinformował o zamierzonym zwiększeniu produkcji projektorów 35 mm. Komisja postanowiła skontrolować realizację tego zamierzenia.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#MieczysławGrad">Komisja przyjęła do wiadomości odpowiedzi Ministra Handlu Wewnętrznego, Ministra Łączności, Ministra Przemysłu Ciężkiego, na dezyderaty obejmujące problematykę radia i telewizji. Równocześnie Komisja postanowiła przekazać te odpowiedzi podkomisji, która skonfrontuje zawarte w nich wyjaśnienia z sytuacją w terenie. Postanowiono również przekazać Komisji Oświaty i Nauki odpowiedź dotyczącą zaopatrzenia szkół w telewizory.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#MieczysławGrad">W związku z dezyderatem Komisji w sprawie usuwania spraw kultury na dalszy plan w połączonych wydziałach kultury i oświaty prezydiów powiatowych rad narodowych - Sekretarz Rady Państwa i Szef Urzędu Rady Ministrów, wystosowali odpowiednie pismo do prezydiów rad narodowych, w którym zalecają zwiększenie zainteresowania sprawami kultury, ponowne przeanalizowanie decyzji w sprawie łączenia wydziałów oświaty i wydziałów kultury oraz zapewnienie obsady zabezpieczającej należyte rozwiązywanie stających przed wydziałem problemów kultury.</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#MieczysławGrad">Minister Finansów specjalnym pismem zwrócił uwagę prezydiów rad narodowych na możliwość wykorzystywania części funduszów wpływających z tzw. taksy klimatycznej na zaspokojenie potrzeb kulturalnych miejscowości uzdrowiskowych i turystycznych. Możliwość taką stwarza uchwalona przez Sejm ustawa o uzdrowiskach.</u>
          <u xml:id="u-6.10" who="#MieczysławGrad">Komisja uchwaliła dezyderaty, które opracowano w wyniku obrad nad działalnością organizacji regionalnych i stowarzyszeń kulturalnych, dotowanych przez rady narodowe (patrz BPS nr 329) IV kad. z dn. 26 stycznia br.).</u>
          <u xml:id="u-6.11" who="#MieczysławGrad">W uchwalonych dezyderatach Komisja postuluje m.in:</u>
          <u xml:id="u-6.12" who="#MieczysławGrad">- przyspieszenie prac nad projektem ustawy o stowarzyszeniach;</u>
          <u xml:id="u-6.13" who="#MieczysławGrad">- uproszczenia systemu ewidencji finansowej Towarzystw regionalnych i stowarzyszeń kulturalnych;</u>
          <u xml:id="u-6.14" who="#MieczysławGrad">- wykorzystanie Centralnej Komisji Koordynacyjnej przy Ministerstwie Kultury i Sztuki dla wzajemnego zbliżenia stowarzyszeń kulturalnych, działających w różnych środowiskach;</u>
          <u xml:id="u-6.15" who="#MieczysławGrad">- lepsze zaspokojenie potrzeb regionalnych w zakresie działalności wydawniczej.</u>
          <u xml:id="u-6.16" who="#MieczysławGrad">O DOROBKU KONGRESU KULTURY POLSKIEJ i PODJĘTYCH PRACACH NAD REALIZACJĄ WNIOSKÓW Informacja złożona przez Ministra Kultury i Sztuki - Lucjana Motykę na posiedzenia Komisji Kultury i Sztuki w dniu 21 marca 1967 r.</u>
          <u xml:id="u-6.17" who="#MieczysławGrad">Największym osiągnięciem Kongresu Kultury Polskiej jest fakt; że o sprawach kultury zaczęli mówić ludzie, którzy nie stykają się z tą problematyką na co dzień. Kongres stworzył właściwy klimat i zainteresowanie życiem kulturalnym wielu środowisk.</u>
          <u xml:id="u-6.18" who="#MieczysławGrad">Zarówno w czasie obrad plenarnych Kongresu jak i komisji problemowych, postawiono w dyskusji wiele generalnych problemów dotyczących zasad i kierunku naszej polityki kulturalnej, wysunięto szereg opinii i propozycji dotyczących podstawowych spraw kultury i twórczości oraz ich roli i funkcji w naszym życiu. Podjęto niezwykle interesujące kwestie z zakresu teoretyczno-badawczego nad sprawami kultury i sztuki, jak również pogłębiono spojrzenie, na wiedzę o rzeczywistości społeczno-kulturalnej. Ta sfera dorobku Kongresu niezwykle istotna zarówno dla działaczy kulturalnych jak i poszczególnych instytucji i organizacji powinna znaleźć odbicie w działalności praktycznej środowisk twórczych jak i w samej ich twórczości.</u>
          <u xml:id="u-6.19" who="#MieczysławGrad">Drugą niezwykle ważną kategorię spraw stanowią wnioski konkretnie sprecyzowane i wyraźnie adresowane do określonych władz i organizacji.</u>
          <u xml:id="u-6.20" who="#MieczysławGrad">Ogółem na Kongresie zgłoszono 848 wniosków z czego 1/4 dotyczy rozwoju życia kulturalnego na wsi. 500 spośród zgłoszonych wniosków dotyczy bezpośrednio działalności Ministerstwa Kultury i Sztuki i podległych mu instytucji, około 100 wniosków działalności Ministerstwa Oświaty i Szkolnictwa Wyższego oraz około 50 działalności radia, telewizji i prasy.</u>
          <u xml:id="u-6.21" who="#MieczysławGrad">Czołową grupę spraw stanowiły wnioski dotyczące zasad planowania w kulturze, rozwoju bazy materialnej i zwiększania środków finansowych na cele kultury. We wnioskach należyte odbicie znalazła kwestia współzależności oświaty i kultury. Położono duży nacisk na potrzebę modyfikacji programów dydaktyczno-wychowawczych i na konieczność lepszego przygotowania młodzieży do czynnego uczestnictwa w życiu kulturalno-oświatowym. Szkoły i uczelnie przygotowujące kadrę wykładowców dla wsi powinny w większym stopniu przygotowywać młodzież do organizowania pracy kulturalno-oświatowej. Postulowano także zwiększenie współdziałania w zakresie działalności kulturalno-oświatowej resortów oświaty oraz kultury i sztuki.</u>
          <u xml:id="u-6.22" who="#MieczysławGrad">Niemal w każdej komisji delegaci zgłaszali wnioski pod adresem środowisk twórczych lub wypowiadali się w ich sprawach. Autorzy wniosków domagali się większej uwagi twórców oraz instytucji artystycznych prowadzących działalność dla dzieci i młodzieży, oceniając krytycznie ich działalność w tym zakresie. Postulowano zwiększenie zainteresowania tematyką społeczno-polityczną oraz ukazywaniem dorobku najnowszej historii, tradycji walk z faszyzmem itp.</u>
          <u xml:id="u-6.23" who="#MieczysławGrad">We wnioskach dotyczących spraw związanych z upowszechnieniem kultury wypowiadano się za okazywaniem większej pomocy amatorskim zespołom artystycznym oraz za rozwojem poradnictwa dla tych zespołów. Autorzy wniosków podkreślali konieczność dalszego umacniania działalności kulturalno-oświatowej rad narodowych, gospodarzy terenu, zwracając szczególną uwagę na ich rolę koordynacyjną. Rady narodowe powinny w większym stopniu udzielać pomocy regionalnym stowarzyszeniom społeczno-kulturalnym. Dla poprawienia sprawności działania ogniw administracji rad narodowych powszechnie domagano się wyodrębnienia z inspektoratów oświaty wydziałów bądź referatów kultury.</u>
          <u xml:id="u-6.24" who="#MieczysławGrad">Znaczna ilość wniosków dotyczy ochrony zabytków i postuluje zwiększenie środków na ich konserwację, terminowe i sprawniejsze przeprowadzanie prac konserwatorskich oraz lepsze wykorzystywanie zabytków dla celów kulturalno-oświatowych i turystycznych.</u>
          <u xml:id="u-6.25" who="#MieczysławGrad">Wielu delegatów postulowało podjęcie szerszych i bardziej skoordynowanych badań nad zjawiskami kultury. M.in. proponowano powołanie Instytutu Badań nad Kulturą Współczesną, Instytutu Scenografii i Techniki Teatralnej, Instytutu Kompleksowych Badań nad Książką, Instytutu Badań Psychologicznych nad Odbiorem Filmu, Instytutu Muzeologicznego.</u>
          <u xml:id="u-6.26" who="#MieczysławGrad">Wszystkie wnioski złożone na Kongresie zostały rozpatrzone przez kierownictwo resortu, które powołało specjalny zespół do spraw koordynacji i nadzoru realizacji wniosków kongresowych. Zespół ten dokonał klasyfikacji wniosków i zajął się skierowaniem ich do właściwych instytucji i organizacji celem realizacji.</u>
          <u xml:id="u-6.27" who="#MieczysławGrad">Część wniosków słusznych i możliwych do wykonania znajduje się w trakcie realizacji, albo też została już zrealizowana. Dla przykładu można podać, że w wyniku obrad Kongresu:</u>
          <u xml:id="u-6.28" who="#MieczysławGrad">- wspólnie z ministerstwem Oświaty i Szkolnictwa Wyższego przystąpiono do opracowywania 10-letniego planu kształcenia i zatrudniania kadry etnografów;</u>
          <u xml:id="u-6.29" who="#MieczysławGrad">- podjęto prace nad zmianą programów i struktury szkolnictwa artystycznego oraz nad ustaleniem potrzeb w zakresie kształcenia kadr dla kinematografii i telewizji;</u>
          <u xml:id="u-6.30" who="#MieczysławGrad">- opracowano założenia organizacyjne Krajowej Agencji Estradowej.</u>
          <u xml:id="u-6.31" who="#MieczysławGrad">Podjęto również prace organizacyjne nad podniesieniem sprawności przemysłu poligraficznego oraz rewizją planów wydawniczych na podstawie opinii księgarzy i bibliotekarzy.</u>
          <u xml:id="u-6.32" who="#MieczysławGrad">Znamienną cechą ożywionej bogatej dyskusji pokongresowej w terenie jest konfrontacja wniosków jakie zgłoszono przed Kongresem na sejmikach kultury, sesjach rad narodowych z wnioskami Kongresu.</u>
          <u xml:id="u-6.33" who="#MieczysławGrad">Kongres wpłynął dodatnio na ożywienie zainteresowania rad narodowych sprawami kultury. Wyraża się to m.in. w podjęciu przez rady narodowe szeregu zadań, które w rozmaitych wersjach znalazły odbicie we wnioskach kongresowych. I tak np. w woj. opolskim przystąpiono do organizacji 5-ciu gromadzkich ośrodków kultury, w woj. zielonogórskim podjęto kroki dla utworzenia we wszystkich powiatach, które mają po temu warunki, stałych scen teatralnych, w Koszalinie rozpoczęto budowę wojewódzkiej biblioteki publicznej. Przykładów takich można by podać znacznie więcej.</u>
          <u xml:id="u-6.34" who="#MieczysławGrad">Niektóre rady narodowe jak np. w woj. rzeszowskim wnioski kongresowe wprowadzają do swoich uchwał, tworząc lepszą gwarancję ich realizacji.</u>
          <u xml:id="u-6.35" who="#MieczysławGrad">Wnioski wysunięte na Kongresie Kultury Polskiej pozostają nadal w kręgu żywego zainteresowania poszczególnych środowisk i organizacji społecznych. Na wyraźne zapotrzebowanie rozmaitych środowisk organizacji i instytucji społecznych odbyło się w kraju ponad 3 500 spotkań z delegatami na Kongres. Ponadto zorganizowano około 600 narad poświęconych problemom Kongresu. M.in. narady takie zorganizował Zarząd Główny ZMS i ZMW, ORS „Samopomoc Chłopska”. Sprawy Kongresu znalazły także swoje odbicie na ostatnim zjeździe Związku Zawodowego Pracowników Kultury, na plenarnym posiedzeniu Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgarzy Polskich oraz Krajowej Rady Przyjaciół Harcerstwa. Szereg narad zorganizowano w środowisku wojskowym oraz w organizacjach partyjnych, związkach zawodowych, organizacjach spółdzielczych i regionalnych stowarzyszeniach społeczno-kulturalnych.</u>
          <u xml:id="u-6.36" who="#MieczysławGrad">Wstępna analiza zgłoszonych wniosków wskazuje jak rozległą tematykę objął Kongres i jak kompleksowe, nie nadające się do rozwiązania w ramach jednego resortu są sprawy dalszego rozwoju różnych dziedzin twórczości artystycznej, upowszechnienia Kultury oraz integracji całej rozległej problematyki kultury nauki oświaty.</u>
          <u xml:id="u-6.37" who="#MieczysławGrad">Ważnym czynnikiem należytego spożytkowania dorobku Kongresu będzie ciągłe nawiązywanie do jego wniosków w rozmaitych przedsięwzięciach kulturalno-oświatowych. Okazją do pierwszej generalnej próby konfrontacji wniosków Kongresu z rzeczywistością kulturalno-oświatową naszego kraju staną się tegoroczne Dni Oświaty Książki i Prasy. W przyjętych założeniach programowych tych Dni wyeksponowane zostały zasadnicze myśli Kongresu i wypływające stąd wnioski.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>