text_structure.xml
16.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 1 grudnia 1966 r. Komisja Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, obradująca pod przewodnictwem posła Piotra Gajewskiego (PZPR), rozpatrzyła projekt Narodowego Planu Gospodarczego na 1967 rok i podstawowych założeń na 1968 rok oraz projekt ustawy budżetowej na rok 1967 w części dotyczącej Ministerstwa Gospodarki Komunalnej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W obradach udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki Komunalnej z Ministrem Stanisławem Sroką i podsekretarzem stanu - Zdzisławem Drozdem, podsekretarz stanu w Ministerstwie Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych - Ryszard Gerlachowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Walenty Bartosiewicz, - dyrektorzy Zespołów NIK - Teodor Borczyński i Henryk Kaczyński, - Kierownik Zespołu CRZZ - Tadeusz Czyżyński, - przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Obszerną informację Ministerstwa Gospodarki Komunalnej na temat projektu NPG na 1967 r., podstawowych założeń planu na 1968 r. oraz projektu budżetu na rok 1967 - posłowie otrzymali na piśmie.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Sprawozdawcą projektu planu i budżetu na 1967 r. oraz podstawowych założeń na 1968 rok Ministerstwa Gospodarki Komunalnej był poseł Józef Nagórzański (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Łączne nakłady inwestycyjne gospodarki komunalnej w planie centralnym i terenowym w 1967 r. wyniosą 3 344 mln zł, a w 1968 r. -- 3 369 mln zł; w stosunku do 1966 r. stanowi to wzrost odpowiednio o 4,1 proc. i o 4,8 proc. Nakłady przewidziane w projekcie planu terenowego ulegną zwiększeniu w związku z włączeniem do planu w trakcie jego realizacji zadań inwestycyjnych innych jednostek gospodarczych uczestniczących w rozbudowie urządzeń komunalnych. Dalsze uzupełnienie nakładów inwestycyjnych stanowią czyny społeczne ludności, przede wszystkim w zakresie budowy sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, gazowej, drogowej oraz zieleni. Wartość tych czynów w 1967 roku szacuje się na 250 mln zł. Do sum tych dodać jeszcze należy kwoty przeznaczone przez rady narodowe na rozwój zaplecza techniczno-produkcyjnego przedsiębiorstw budowlanych oraz zakładów remontowych resortu, które osiągną około 300 mln zł rocznie.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Nakłady te przeznaczone zostały przede wszystkim na inwestycje restytucyjne, modernizacyjne, rekonstrukcję istniejących obiektów i zakładów, które otrzymały pierwszeństwo przed inwestycjami nowymi, po drugie zaś - na uzbrojenie terenu pod budownictwo mieszkaniowe i ogólno-miejskie. Nakłady na uzbrojenie terenów miast i osiedli sięgają w 1967 roku 55 proc. ogólnej kwoty nakładów planu terenowego, a w 1968 roku - 57proc.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Projekt planu uwzględniam zasadę koncentracji nakładów - 64 proc. nakładów globalnych w 1967 roku i 58 proc. w 1968 roku przeznacza się na inwestycje kontynuowane. Pozwala to na zakończenie znacznej części zadań kontynuowanych i oddanie do użytku większych efektów inwestycyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Jednakże w gospodarce komunalnej wobec niewykonywania planów inwestycyjnych w latach poprzednich oraz zagrożenia planu roku bieżącego, zachodzi konieczność podjęcia stanowczego działania zapewniającego całkowite i racjonalne wykorzystanie nakładów przeznaczonych na gospodarkę komunalną. Problemem zasadniczym jest sprawa zapewnienia wykonawstwa inwestycji komunalnych.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Poważne znaczenie ma utrzymanie sprawności urządzeń komunalnych. Nakłady na kapitalne remonty na 1967 r. wynoszą 2 585 mln zł i są o 9,2 proc. wyższe niż planowane na 1966 r. Stosunkowo największy procent tych nakładów przewidziano dla ziem zachodnich, gdzie zużycie urządzeń komunalnych jest najwyższe. Duże środki przeznacza się na remonty ulic, placów i mostów, komunikacji miejskiej oraz wodociągów i kanalizacji. Jednakże kwota nakładów rocznych na te cele zabezpiecza jedynie pokrycie bieżących potrzeb remontowych; pozostaje więc nadal otwarta sprawa zaległości z lat ubiegłych, które będą nadal wzrastać.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Projekt planu budownictwa mieszkaniowego typu miejskiego na 1967 rok zakłada wybudowanie 6 674 tys. m2 powierzchni użytkowej mieszkań, to jest ponad 149 tys. mieszkań i ponad 417 tys. izb. W porównaniu do przewidywanego wykonania tegorocznych zadań - zadania w roku 1967 są o 7,9 proc. wyższe, natomiast nakłady inwestycyjne wzrastają o 4,9 proc. w stosunku do przewidywanego wykonania roku bieżącego. W 1966 roku zakłada się oddanie do użytku ponad 154 tys. mieszkań to jest około 435 tys. izb.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Plan budownictwa mieszkaniowego na lata 1967-68 jest niższy od wytycznych planu 5-letniego na ten okres. Na ten niedobór wpłynął duży „poślizg” z 1965 r. w zakresie stanów surowych i urządzeń towarzyszących, którego pokrycie musiało nastąpić z nakładów przeznaczonych na 1966 r. Istnieje obawa, że podobna sytuacja zaistnieje również w bieżącym roku.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Na tle ogólnego wzrostu budownictwa mieszkaniowego bardzo poważnie uwypuklają się efekty powszechnego budownictwa spółdzielczego. W 1967 r. spółdzielczość mieszkaniowa ma przekazać do użytku 79 tys. mieszkań, to jest 210 tys. izb, a więc o 54 proc. więcej mieszkań niż w 1966 r. Pewne odchylenia od ustaleń planu 5-letniego wystąpią w resortowym budownictwie spółdzielczym.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Udział budownictwa spółdzielczego w całości budownictwa mieszkaniowego wyniesie w 1967 r. 61,6 proc., a w 1968 r. - 70,5 proc., przy założonym dla całego planu 5-letniego udziale równym 67,4 proc. Natomiast budownictwo mieszkaniowe rad narodowych, którego udział ma w planie 5-letnim wynieść przeciętnie 17 proc. - w 1967 r. wyniesie 20,2 proc. a w 1968 r. - 12,6 proc. całego budownictwa uspołecznionego.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">W ogólnych nakładach inwestycyjnych budownictwa mieszkaniowego przewidziane są środki na urządzenia socjalno-usługowe towarzyszące temu budownictwu.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Pozytywnym zjawiskiem jest zahamowanie tendencji do obniżania średniej wielkości mieszkań. W 1967 r. w budownictwie rad narodowych nastąpiła stabilizacja wielkości wybudowanych mieszkań na poziomie 30,1 m2, w budownictwie spółdzielczym średnia ta wzrasta z 39,8 m2 w 1966 r. do 40,2 m2 w 1967 r.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Projekt planu na lata 1967-1968, przewidując zwiększone nakłady, stwarza warunki poprawy gospodarki zasobami mieszkaniowymi i urządzeniami komunalnymi, Dla osiągnięcia dalszej poprawy w gospodarce komunalnej niezbędne jest:</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">- pełniejsze wykorzystywanie wszystkich dodatkowych możliwości zwiększenia środków inwestycyjnych, a zwłaszcza zwiększanie udziału jednostek gospodarczych w rozbudowie urządzeń komunalnych oraz rozwijanie czynów społecznych;</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">- wzmocnienie nadzoru Ministerstwa Gospodarki Komunalnej nad działalnością podległych mu przedsiębiorstw budowlano-montażowych;</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">- zwrócenie uwagi rad narodowych na jak najbardziej prawidłowe rozdzielanie i wykorzystywanie przyznanych im środków;</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">- wzmożenie wysiłków ze strony Ministerstw Budownictwa i PMB oraz Gospodarki Komunalnej w celu zabezpieczenia pełnej realizacji zadań w przekroju terytorialnym i rzeczowym;</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">- zwiększenia zakresu resortowego budownictwa spółdzielczego poprzez przyśpieszenie zawierania umów między zakładami pracy a spółdzielniami budownictwa mieszkaniowego;</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">- zlikwidowanie w toku realizacji bieżącego planu 5-letniego zaległości w robotach elewacyjnych;</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">- pełne wykorzystanie środków przeznaczonych na rozbudowę zaplecza techniczno-produkcyjnego przedsiębiorstw remontowo-budowlanych i zakładów remontowych zarządów budynków mieszkalnych w celu stworzenia należytego potencjału wykonawczego robót remontowych.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanGałązka">Z przedstawionych projektów planu i budżetu Ministerstwa Gospodarki Komunalnej wynika, że w porównaniu z poprzednim rokiem nakłady na gospodarkę komunalną w zasadzie utrzymują się na tym samym poziomie, podczas gdy w innych dziedzinach gospodarki narodowej obserwujemy znaczny ich wzrost. Szczególny niepokój budzi niepełne zaspokojenie potrzeb w takich dziedzinach gospodarki komunalnej, jak sieć podziemnych instalacji wodociągowych, kanalizacyjnych, gazowych i energetycznych. W najbliższej bowiem przyszłości trzeba będzie podjąć wymianę poważnej części urządzeń podziemnych z uwagi na ich zdekapitalizowanie. Trzeba także zwrócić uwagę na niepokojący brak rezerw w gospodarce komunalnej. Np. bez rezerw pracują wodociągi zakłady oczyszczania miasta, zakłady komunikacji miejskiej. Niewiele posunęła się naprzód sprawa poprawy nawierzchni ulic w miastach i osiedlach, mimo że potrzeby w tej dziedzinie nieustannie wzrastają, m.in. z powodu szybkiego rozwoju ciężkiego transportu samochodowego. Prawie żadnego postępu nie notuje się i nie przewiduje się w latach 1967–68 w dziedzinie usług hotelarskich, mimo że wiele miast pozbawionych jest tych usług, np. Gliwice, Pyskowice, Blachownia Śląska, Kędzierzyn, Racibórz. We wszystkich tych miastach występuje duże zapotrzebowanie na usługi hotelarskie, a brak możliwości zaspokojenia tego zapotrzebowania obciąża koszty tamtejszych zakładów pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BronisławBasza">Nowe przepisy o czynach społecznych w praktyce utrudniają podejmowanie czynów społecznych w zakresie gospodarki komunalnej. Ewentualnym wyjściem z tej sytuacji byłaby możliwość korzystania z projektowanego funduszu komunalnego.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#BronisławBasza">Ministerstwo Gospodarki Komunalnej powinno poświęcić więcej uwagi pracy przedsiębiorstw pogrzebowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#LeonBrudziński">W pogoni za realizacją planów rocznych niektóre przedsiębiorstwa budowlano-montażowe zwiększają w ostatnich miesiącach roku tempo robót wykończeniowych, zaniedbując roboty przy stanach surowych budynków mieszkalnych. W parze ze wzrostem tego tempa nie zawsze idzie troska o jakość oddawanych budynków. Brak dostatecznego zaawansowania stanów surowych zawęża front robót w pierwszym kwartale nowego roku. W związku ze stale rosnącym zapotrzebowaniem na mieszkania w małych miejscowościach należałoby i tam przystąpić do organizowania spółdzielni mieszkaniowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#BronisławJuźków">Ministerstwo Gospodarki Komunalnej dysponuje dziś wystarczającymi nakładami na kapitalne remonty budynków mieszkalnych, nie dysponuje natomiast dostateczną ilością materiałów budowlanych, które można byłoby przeznaczyć na ten cel. W rezultacie materiały tańsze trzeba często zastępować materiałami drogimi, co w konsekwencji prowadzi do zmniejszenia efektów rzeczowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WincentyAleksiejczuk">Ludzie tracą mnóstwo czasu, wyczekując na autobusy i tramwaje; konieczne jest zwiększenie taboru. Tłumaczenia, że komunikacja miejska jest nierentowna nie jest argumentem dla jej użytkowników.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#WincentyAleksiejczuk">Bezprzewodowa gazyfikacja wsi postępuje za wolno. Należy przewidzieć środki na szybszy jej rozwój.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KarolBielawski">Występują poważne braki w zakresie zaopatrzenia przedsiębiorstw remontowo-budowlanych w niektóre materiały jak tarcica, rury i inne. Hamuje to i przedłuża remonty mieszkań oraz terminy realizacji inwestycji wodno-kanalizacyjnych.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#KarolBielawski">W związku z brakiem materiałów, nadal obserwuje się zjawisko wykupywania niektórych materiałów przez zaopatrzeniowców przedsiębiorstw remontowo-budowlanych z sieci handlowej GS. Wywołuje to z kolei trudności w realizacji inwestycji wiejskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#FranciszekMleczko">Ogólne przepisy o grzebaniu zmarłych nie są dostosowane do warunków wsi. Na cmentarze wiejskie wymaga się zbyt wielkiego areału, a ich lokalizacja zagraża niekiedy stanowi sanitarnemu wsi. Konieczne jest zbadanie tej sprawy i wydanie odpowiednich przepisów wykonawczych.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#FranciszekMleczko">Działają ustawy o ochronie wód i powietrza, niemniej ich realizacja nie przebiega należycie. Postępy w budowie oczyszczalni ścieków przemysłowych są wolniejsze aniżeli wzrost ilości odprowadzanych ścieków. Najwyższy czas rygorystycznie zapobiegać zjawiskom zatruwania wód i powietrza.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#StefanCzerniakiewicz">Wydaje się konieczne bardziej precyzyjne zgranie zadań, stawianych zakładom oczyszczania miasta ze środkami, jakie stawia się do ich dyspozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JózefFrąszczak">Terminy remontów mieszkań nie są dotrzymywane. Mieszkania zastępcze przydziela się w zrujnowanych barakach, w których warunki sanitarno-higieniczne są bardzo złe, a ludzie muszą tam mieszkać często latami. Wydaje się konieczne przedsięwzięcie radykalnych środków zmierzających do przyspieszenia realizacji remontów - z jednej strony, a z drugiej - do budowy specjalnych domów przeznaczonych na mieszkania zastępcze.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WitoldKasperski">Spółdzielczość może się rozwijać na wsi tylko wtedy, jeśli zrodzi się tam odpowiednia inicjatywa, jeśli zajmie się tą sprawą odpowiedzialny aktyw i jeśli zaistnieje możliwość zapewnienia potencjału wykonawczego. Już teraz jest coraz więcej wsi, w których spółdzielnie takie powstały i działają.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#WitoldKasperski">Okres wyczekiwania na mieszkania spółdzielcze w miastach do 50 tys. mieszkańców nie przekracza w zasadzie cyklu budowy, w miastach do 200 tys. mieszkańców trwa ok. 5 lat. W miastach większych - do 6 lat. W takich miastach jak Warszawa, Wrocław i Kraków bywa jeszcze dłuższy. Spółdzielczość buduje tyle, na ile pozwalają konkretne warunki. Jeśli powstaną bardziej sprzyjające warunki - będzie się budować więcej i okres oczekiwania na mieszkanie będzie krótszy.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#WitoldKasperski">Przyszli użytkownicy powinni w zasadzie planować uzyskanie mieszkań spółdzielczych ze znacznym wyprzedzeniem, jednakże wkłady na książeczkach PKO specjalnego typu, na które wystarczy wpłacać przez 4 lata po 100 zł miesięcznie, by otrzymać premię w wysokości 50 zł od stuzłotowego wkładu - nie wzrastają tak szybko jak by się należało spodziewać. Świadczy to, że w naszym społeczeństwie nie powstał jeszcze nawyk perspektywicznego planowania życia.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#WitoldKasperski">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: Minister Gospodarki Komunalnej - Stanisław Sroka, podsekretarz stanu w tym ministerstwie - Zdzisław Drozd oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych - Ryszard Gerlachowski.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#WitoldKasperski">Komisja przyjęła projekt Narodowego Planu Gospodarczego i budżetu państwa na rok 1967 oraz podstawowych założeń planu na rok 1968 w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>