text_structure.xml 14.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 6 grudnia 1967 r. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów rozpoczęła prace nad ogólnymi założeniami i proporcjami projektu planu i budżetu na 1968 r. i podstawowych wytycznych na 1969 r.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Obradom przewodniczył poseł Józef Kulesza (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- przedstawiciele Komisji: Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, Handlu Wewnętrznego, Handlu Zagranicznego, Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa, Przemysłu Lekkiego, Rzemiosła i Spółdzielczości Pracy oraz Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego;</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">- przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z Przewodniczącym - Stefanem Jędrychowskim i I zastępcą Przewodniczącego - Tadeuszem Gede, przedstawiciele Ministerstwa Finansów z podsekretarzem stanu - Józefem Trendotą;</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">- wiceprezes Najwyższej Izby Kontroli - Bolesław Szlązak.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Komisja wysłuchała czterech opracowanych przez zespoły poselskie referatów: problemy przemysłu zreferował poseł Zdzisław Balicki (PZPR), problemy handlu wewnętrznego - poseł Stanisław Hasiak (PZPR), handlu zagranicznego - poseł Władysław Kuszyk (PZPR), inwestycji - poseł Leon Kasman (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Halina Skibniewska (bezp. - zastępca przewodniczącego Komisji Budownictwa i Gospodarki Komunalnej), Maria Mielczarek (PZPR - przedstaw. Komisji Handlu Zagranicznego), Andrzej Borodzik (PZPR - przedstaw. Komisji Handlu Zagranicznego), Józef Macichowski (PZPR - Zastępca przewodniczącego Komisji Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego), Michalina Tatarkówna-Majkowska (PZPR), Henryk Skrobisz (ZSL - przewodniczący Komisji Handlu Wewnętrznego), Eugeniusz Witek (ZSL), Jan Dziemba (PZPR), Józef Łastowski (PZPR), Edward Graliński (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielili: zastępca przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Janusz Walewski, I zastępca Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Tadeusz Gede i Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Stefan Jędrychowski.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">W referatach i w dyskusji podkreślano, że w latach 1966- 1967 przeciętne roczne tempo wzrostu produkcji globalnej przemysłu przekroczy założenia ustalone w planie 5-letnim. W projekcie planu na rok 1968 zakłada się wzrost wartości produkcji globalnej o 7,1 proc. w stosunku do 1967 r., a na rok 1969 - dalsze 7,8 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Wzrost produkcji przemysłowej osiągany jest w poważnej mierze dzięki poprawie jej rytmiczności. Osiągnięć tych nie można traktować jako dostateczne.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">W latach 1968-1969 kontynuowany będzie kierunek zmierzający do unowocześniania struktury produkcji; najszybciej wzrosnąć ma produkcja przemysłu chemicznego - o 11,8 proc., przemysłu maszynowego - o 10,2 proc., energetyki - o 8,6 proc. oraz hutnictwa metali nieżelaznych o 8,5 proc. Produkcja przemysłu materiałów budowlanych wzrosnąć ma o 4,5 proc., przemysłu włókienniczego - o 5,6 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">W planie 5-letnim założone zostało zmniejszenie rozpiętości między tempem wzrostu produkcji środków produkcji i produkcji przedmiotów spożycia. Założenie to nie zostało jednak zrealizowane w roku bieżącym. Projekt planu na 1968 r. zakłada zmniejszenie rozpiętości tempa wzrostu produkcji między tymi dwoma działami. Pełna realizacja planowanych wskaźników jest niezbędną koniecznością.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Przy realizacji założeń planu w latach 1968-1969 szczególną uwagę należy położyć - zdaniem posłów - na:</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">- intensyfikację pracy przemysłu, - poprawę zaopatrzenia rynku wewnętrznego w poszukiwane artykuły konsumpcyjne pochodzenia przemysłowego, - dalszą aktywizację opłacalnej produkcji eksportowej.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">W ciągu minionych lat planu 5-letniego obserwujemy zjawisko znacznego przekraczania ustalonych wskaźników zatrudnienia, przy nieosiąganiu w wielu zakładach i branżach zaplanowanego wzrostu wydajności pracy. Temu negatywnemu zjawisku należy poświęcić w roku przyszłym szczególnie wiele uwagi; podstawową rolę w tej dziedzinie odegrać powinna konsekwentna realizacja wniosków podjętych w wyniku uchwały VII Plenum KC PZPR.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Problem aktywizowania i doskonalenia przemysłowej produkcji rynkowej nabiera coraz większej rangi ekonomicznej i społecznej. X Plenum KC PZPR szczególny nacisk położyło na konieczność likwidowania niedoborów poszukiwanych artykułów rynkowych. Postulowano, by zarówno przemysł, jak i handel podjęły bardziej energiczne niż dotąd działania zmierzające do poprawy sytuacji, m.in. poprzez bardziej konsekwentne przeciwstawianie się powstawaniu zapasów artykułów nie znajdujących nabywców.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Projekt planu na 1968 r. stwarza możliwości zwiększania produkcji artykułów rynkowych, poprawy ich jakości i nowoczesności. W tej części projekt planu spotkał się z dużym zainteresowaniem sejmowych komisji, które zwróciły uwagę na możliwości pozainwestycyjnego zwiększania produkcji rynkowej. Postulowano m.in. podjęcie we wszystkich branżach i przedsiębiorstwach produkujących lub mogących produkować artykuły rynkowe działania zmierzającego do wykrycia i wykorzystania możliwości pozaplanowego wzrostu tej produkcji; wskazywano na rezerwy umożliwiające zwiększenie lub uszlachetnienie produkcji rynkowej, tkwiące w lepszej koordynacji międzybranżowej i międzyresortowej. Komisje postulowały m.in. skrócenie czasu dzielącego złożenie oferty i dostarczenie towarów sklepem, zwiększenie udziału artykułów rynkowych w ogólnej produkcji drobnej wytwórczości.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Szczególnie wiele uwagi poświęcono inwestycjom i modernizacji przemysłu lekkiego. Przeznaczone na ten cel środki znacznie wzrastają, trzeba by stworzyć warunki pełnego i jak najbardziej efektywnego ich wykorzystania.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">W dyskusji wskazywano, że projekt planu na 1968 r. zakładający dalszy wzrost produkcji i rozwój przemysłu, zwłaszcza tych jego gałęzi, które stanowią klucz do nowoczesności i rekonstrukcji gospodarki, ustala takie proporcje, które ułatwią przezwyciężanie istniejących napięć oraz pozwolą na bardziej harmonijny rozwój ekonomiczny kraju w warunkach zachowania lepszej równowagi na rynku wewnętrznym i w handlu zagranicznym. Wykonanie planu wymaga pełnej mobilizacji załóg, podniesienia sprawności działania i odpowiedzialności administracji przemysłowej, ogólnego umocnienia dyscypliny społecznej.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Rozważając zadania, jakie stoją w latach 1968-1969 przed handlem wewnętrznym - wartość towarów w obrocie detalicznym będzie w 1968 r. wyższa o o 6,8 proc. w stosunku do roku bieżącego, a w 1969 r. o dalsze 6,7 proc, - zwracano uwagę, że ilość towarów przeznaczonych na zaopatrzenie rynku równoważy wprawdzie w skali globalnej siłę nabywczą ludności, jednakże szczególna uwaga powinna być zwracana na likwidowanie niedoborów pewnych artykułów. Zwracały na to uwagę komisje sejmowe, które, w wyniku dyskusji nad projektem planu, obok uwag dotyczących środków niezbędnych dla poprawy produkcji, struktury i jakości towarów rynkowych, wskazały na konieczność udoskonalenia systemu oddziaływania handlu na wszystkie gałęzie przemysłu produkujące towary rynkowe.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Oddziaływanie to powinno zmierzać do rozszerzania asortymentu, zwiększania ilości oferowanych przez przemysł wzorów i modeli, unowocześniania produkcji, skracania okresu czasu między opracowaniem wzoru a uruchomieniem produkcji seryjnej. Zdaniem posłów należy stworzyć warunki sprzyjające wzrostowi produkcji towarów wyższej jakości oraz zainteresować zakłady produkujące dobra inwestycyjne podejmowaniem produkcji rynkowej, o ile pozwalają na to moce produkcyjne i zasoby surowcowe.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Wiele uwagi poświęcono wprowadzaniu zmian w systemie zarządzania, planowania i sprawozdawczości w handlu oraz usprawnianiu działania terenowej administracji handlu.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">W toku dyskusji wiele uwagi poświęcono zagadnieniom handlu zagranicznego, przed którym projekt planu na lata 1968-1969 stawia bardzo poważne zadania. Wzrost obrotów towarowych z zagranicą wynieść ma w 1968 r. - 7 proc. w stosunku do przewidywanego wykonania w r. bież., a w 1969 r. - 8,9 proc. w stosunku do wykonania roku 1968. Realizacja tego planu wymagać będzie pełnej mobilizacji zarówno przemysłu, jak i aparatu handlu zagranicznego.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Niezbędnym warunkiem realizacji zadań założonych w projekcie planu jest zdaniem posłów, zacieśnianie współpracy między przemysłem a handlem zagranicznym poprzez dalsze usprawnianie działalności branżowych komitetów doradczych, ściślejsze powiązanie ogniw przemysłu z biurami branżowymi przedsiębiorstw handlu zagranicznego, upowszechnienie eksperymentalnych form działalności przedsiębiorstw, zjednoczeń przemysłowych i central handlu zagranicznego, w oparciu o wyniki analizy dotychczasowych eksperymentów. Konieczne jest również szybsze wprowadzanie postępu w organizacji pracy przedsiębiorstw handlu zagranicznego, zgodnie z wytycznymi VII Plenum KC PZPR.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Kluczowym problemem dla przemysłu, z punktu widzenia produkcji eksportowej, jest wydłużenie serii produkowanych towarów i pogłębianie specjalizacji produkcji.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Możliwości wzrostu eksportu wyrobów przemysłu lekkiego zwiększyć może poprawa zaopatrzenia tego przemysłu w odpowiednie surowce, pełna realizacja programu inwestycyjnego, zwrócenie znacznie większej uwagi przez resorty na wykorzystanie środków na inwestycje szybko rentujące się.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">W toku dyskusji wskazano również na potrzebę lepszego reklamowania wyrobów polskich zagranicą jak i na konieczność poprawy jakości opakowań.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Projekt planu na 1968 r. przewiduje wzrost nakładów inwestycyjnych o 5,8 proc. w stosunku do 1967 r. W ostatnich latach obserwuje się tendencje do przekraczania planu inwestycji przedsiębiorstw. Zwracano uwagę, że inwestycje takie podejmują zakłady niejednokrotnie wówczas, gdy nie w pełni wykorzystany jest posiadany potencjał produkcyjny i gdy inwestycje te nie zwiększają możliwości wytwórczych. Nakłada to obowiązek zwiększenia nadzoru ze strony zjednoczeń i resortów. Również banki powinny bardziej skutecznie sterować przebiegiem inwestycji w tej grupie, eliminować inwestycje niecelowe i oddziaływać na koncentrację środków.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Nakłady na cele produkcyjne rosną o 4,8 proc., na nieprodukcyjne o 4,3 proc. W inwestycjach przemysłowych poważny udział mają nakłady na modernizację, rozbudowę i rekonstrukcję. Nakłady na rolnictwo wzrastają o 6,3 proc. Na podkreślenie zasługuje poważny wzrost nakładów dla resortu komunikacji, zwłaszcza przeznaczonych na zakup taboru kolejowego, na elektryfikację linii kolejowych i rozwój transportu lotniczego.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">W grupie inwestycji nieprodukcyjnych stosunkowo szybko wzrastają nakłady na oświatę, naukę i kulturę o 9,3 proc. oraz na gospodarkę mieszkaniową - o 4,7 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">W dyskusji zwracano uwagę na konieczność pełnej realizacji planu budownictwa mieszkaniowego w miastach, na wielką społeczną wagę tego problemu i potrzebę uwzględnienia w planowaniu tego budownictwa mieszkaniowego zmian zachodzących w strukturze ludności, w strukturze rodzin itp.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">Konieczne jest - zdaniem posłów - podjęcie szeregu przedsięwzięć dla pełnej realizacji trudnych zadań inwestycyjnych w latach 1968-1969. M.in. konieczne jest przestrzeganie obowiązujących przepisów dotyczących terminowego sporządzania dokumentacji technicznej przez inwestorów. Np. opóźnienia w realizacji inwestycji przemysłu lekkiego są nie tylko wynikiem braku mocy przerobowych, lecz również nieterminowego dostarczania dokumentacji.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">W 1968 r. przewiduje się rozbudowę, zwłaszcza w mniejszych miastach, komunalnych przedsiębiorstw budowlanych; tworzyć się będzie również nowe przedsiębiorstwa budowlane Ministerstwa Handlu Wewnętrznego i Ministerstwa Przemysłu Lekkiego.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">Istotne znaczenie ma zbilansowanie portfelu zleceń na roboty budowlano montażowe; nie należy dopuścić do eliminowania inwestycji ważnych z punktu widzenia gospodarczego i społecznego. Zasadniczy akcent powinien być położony na zabezpieczenie realizacji inwestycji kontynuowanych.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">Posłowie wskazywali, że realizacja planu inwestycyjnego w 1968 r. wymagać będzie pełnej mobilizacji wszystkich uczestników procesu inwestycyjnego, stałej walki o oddawanie inwestycji w terminie, o przestrzeganie dyscypliny finansowej, o wzrost wydajności pracy w przedsiębiorstwach budowlanych.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">Głównym motywem dyskusji były problemy egzekwowania dyscypliny gospodarowania, obniżania kosztów i wykonania planu akumulacji, organizacji i dyscypliny pracy, zwiększania odpowiedzialności wszystkich ogniw gospodarczych za realizację zadań planu, za jak najbardziej celowe i efektywne wykorzystanie pozostających w dyspozycji środków - zgodnie z interesem społecznym.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>