text_structure.xml
29.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Otwieram posiedzenie Komisji, w którym uczestniczą przedstawiciele delegacji Ukrainy, biorący udział w konferencji pod nazwą "Kreowanie programów bezpieczeństwa na poziomie lokalnym". Bardzo się cieszę, że pomimo napiętego programu pobytu delegacja ukraińska przybyła do parlamentu, żeby spotkać się z przedstawicielami Sejmu. Chcę podkreślić, że stosunki polsko-ukraińskie odgrywają niezwykle ważną rolę w naszym myśleniu o sprawach międzynarodowych. Traktujemy Ukrainę jako naszego strategicznego partnera. Interesujemy się rozwojem sytuacji wewnętrznej na Ukrainie. Polska podejmuje wiele działań, których celem jest zapewnienie Ukrainie godnego miejsca w Europie i w strukturze państw europejskich. Chciałbym nawiązać do oświadczeń Rady Europy z czasów, gdy Ukraina zabiegała o członkostwo. Polska delegacja udzielała tym zabiegom zdecydowanego poparcia. Osobą, która wtedy wyróżniała się w szczególny sposób był marszałek Aleksander Małachowski. Był on gorącym orędownikiem przyjęcia Ukrainy do Rady Europy. Jestem przekonany, że nasze dzisiejsze spotkanie będzie okazją do pogłębienia dialogu polsko-ukraińskiego. Serdecznie witam całą delegację, a w szczególności generała dywizji, doktora Gennadija Samofałowa, wiceprzewodniczącego Komisji do spraw Integracji Europejskiej Rady Najwyższej Ukrainy. Za chwilę poproszę posła Gennadija Samofałowa o zabranie głosu. Po jego wystąpieniu przejdziemy do pytań i dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DeputowanyGennadijSamofalow">Bardzo dziękuję za udzielenie mi głosu. Na wstępie chciałbym wyrazić podziękowanie za ciepłe przyjęcie w Warszawie całej naszej delegacji. Uważamy za wielki zaszczyt możliwość uczestniczenia w posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych, która znalazła czas na spotkanie z nami, chociaż ma wiele pracy w Sejmie. Do tej pory oficjalna grupa parlamentarna ukraińsko-polska nie była jeszcze z wizytą w Polsce. W związku z tym uważam, że będzie dobrze, jeśli poruszę niektóre aspekty politycznej sytuacji dzisiejszej Ukrainy. W kontekście sytuacji politycznej oraz zadań stojących przed strukturami władzy na Ukrainie, można stwierdzić występowanie określonych tendencji. W 2002 r. w kraju dało zauważyć się znaczne zaostrzenie działań wewnętrznych przeciwników politycznych. Było to spowodowane przez siły opozycyjne, które chciały zablokować działalność struktur władzy państwowej i w możliwie krótkim czasie uczynić swoich pełnomocników przedstawicielami opozycyjnych partii i bloków politycznych. Jednak w tym zakresie przedstawiciele liderów opozycji, którzy chcieli spowodować polityczny kryzys, nie osiągnęli znaczących sukcesów. W październiku i listopadzie 2002 r. dał się zaobserwować proces konsolidacji sił centrowych w parlamencie, który wiązał się ze sformowaniem stałej większości parlamentarnej. W wyniku tego procesu utworzony został nowy rząd koalicyjny Ukrainy. Przewidujemy, że nowa Rada Ministrów będzie ściślej niż do tej pory współpracować z większością parlamentarną. Będzie mogła także liczyć na jego poparcie. W 2002 r. przedstawiciele partii opozycyjnych świadomie blokowali prace ustawodawcze. W związku z tym w dniu 2 grudnia kierownicy frakcji i grup wchodzących w skład większości parlamentarnej podjęli ostateczną decyzję o ponownym podziale stanowisk przewodniczących komisji parlamentarnych. W dniu 12 grudnia odbędą się głosowania w tej sprawie. Warto zauważyć, że od czerwca 2002 r., a więc po podsumowaniu wyników wyborów parlamentarnych, które odbyły się w marcu 2002 r., 20 z 25 stanowisk przewodniczących komisji parlamentarnych piastują przedstawiciele partii opozycyjnych. W wyniku odmowy współpracy z rządem znacznie zahamowana została prawodawcza działalność parlamentu. Spowodowało to zagrożenie zastosowania wobec Ukrainy sankcji ze strony różnych organizacji międzynarodowych. Parlament przez dłuższy czas wstrzymywał uchwalenie ustawy o zapobieganiu prania brudnych pieniędzy. Ostatecznie ustawa ta została uchwalona w końcu listopada 2002 r. Do poważnych problemów, które stoją przed naszym krajem, można zaliczyć kontynuację reformy samorządowej. W 2001 r. ponad 700 struktur samorządowych Ukrainy, mieszczących się przede wszystkim w miastach, uzyskało autonomię w sprawach swojego budżetu. W związku z przyjętymi rozwiązaniami prawnymi roczny budżet miejskich organów samorządowych jest przewidywany w projekcie ustawy budżetowej dla całego państwa. W związku z tym budżety samorządów nie są już uzależnione od podziału środków budżetowych, które dokonywane jest przez struktury władzy wykonawczej. Wiele problemów związanych z reformowaniem i udoskonalaniem ukraińskiego prawodawstwa rozwiązywanych jest poprzez realizację ogólnych programów dostosowania ukraińskiego prawa do wymogów Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#DeputowanyGennadijSamofalow">Proszę pozwolić mi na to, żebym bardziej szczegółowo omówił podstawowe kierunki reformy politycznej na Ukrainie. Jest to dla nas, zwłaszcza w chwili obecnej, reforma o szczególnym znaczeniu. Ogólne kierunki i zadania przewidywanej reformy zostały przedstawione przez prezydenta Ukrainy Leonida Kuczmę w trakcie jego wystąpienia do społeczeństwa w telewizji ukraińskiej z okazji 11 rocznicy uzyskania przez Ukrainę niepodległości w dniu 24 sierpnia 2002 r. W swoim wystąpieniu prezydent główny nacisk położył na konieczności przeprowadzenia głębokiej reformy politycznej. Reforma ta ma polegać na przejściu z formuły prezydencko-parlamentarnej do formuły republiki parlamentarnej, w której zachowane zostanie stanowisko prezydenta oraz z rozbudowanymi funkcjami przedstawicielskimi i kontrolnymi. W tym systemie większość parlamentarna będzie formować rząd i ponosić odpowiedzialność za jego pracę. Prezydent w swoim wystąpieniu powiedział: "Praktyka ta powinna być potwierdzona w konstytucji". Jednym z ważniejszych etapów reformy politycznej powinna stać się reforma prawa wyborczego, polegająca m.in. na wprowadzeniu proporcjonalnego systemu wyborczego. Przewiduje się, że reforma polityczna powinna zapewnić zrozumienie pomiędzy władzą, a konstruktywną częścią opozycji. Chcąc jak najszybciej rozpocząć reformy prezydent wydał upoważnienie do utworzenia grupy roboczej, która ma zaproponować odpowiednie zmiany w konstytucji i prawie wyborczym. Równocześnie utworzona została komisja, która zajęła się opracowaniem odpowiednich projektów ustaw. Do tej komisji powołani zostali przedstawiciele wszystkich struktur władzy, organizacji społecznych, uczelni oraz eksperci. Przewiduje się, że zmiana konstytucji będzie procesem długotrwałym, który prowadzony będzie w formie eksperymentu. W związku z tym rozpoczęto już praktyczną realizację proponowanych zmian. W Radzie Najwyższej Ukrainy utworzona została większość parlamentarna, która po raz pierwszy otrzymała praktyczną możliwość sformowania rządu. W wyniku rozmów podjętych przez większość parlamentarną, w dniu 27 września oficjalnie podano informację o utworzeniu takiej większości. W jej skład nie weszła główna partia opozycyjna "Nasza Ukraina". Liderzy tego bloku odmówili podpisania takiego porozumienia, chociaż niejednokrotnie byli do tego zapraszani. W listopadzie 2002 r. sformowany został rząd koalicyjny. Można powiedzieć, że był to pierwszy realny krok, który został podjęty przez większość parlamentarną. W sensie politycznym nowy układ sił w komisjach oznacza, że większość parlamentarna bierze na siebie odpowiedzialność za efektywność pracy parlamentu i rządu. Warto zauważyć, że opozycja zachowuje w nowym układzie potencjał, który umożliwi jej wpływ na prace ustawodawcze. Opozycja będzie mogła realizować swoją politykę w parlamencie tylko wtedy, gdy zaprosi do współpracy większość parlamentarną. Opozycja nie będzie mogła wykorzystywać parlamentu jako trybuny do propagandy populistycznej. Należy zauważyć, że celem reformy politycznej jest wzmocnienie efektywności pracy struktur władzy państwowej. W konkretny sposób mają być rozwiązywane problemy socjalne. Ostatnio prezydent wydał wiele ważnych ustaw, dotyczących m.in. dodatkowych starań w sprawie zapewnienia otwartości w działalności organów władzy państwowej, a także w sprawie zabezpieczenia konstytucyjnych praw obywateli. W dniu 30 sierpnia podpisana została ustawa, która przewiduje powołanie rady państwowej do spraw integracji europejskiej i euroatlantyckiej. Ważną rolę w procesie zmiany konstytucji może pełnić decyzja sądu konstytucyjnego Ukrainy z 16 października br. w sprawie projektu ustawy o zmianach i uzupełnieniach konstytucji dokonanych w 2001 r. przez grupę posłów opozycji. Sąd konstytucyjny uznał, że rozwiązania zawarte w ustawie, która służyć będzie przekształceniu republiki prezydencko-parlamentarnej w republikę parlamentarną są zgodne z konstytucją. Chciałbym także zwrócić państwa uwagę na inne prace ustawodawcze, które mają związek z wykonaniem programu dostosowania prawa do wymogów Unii Europejskiej. Dostosowanie naszego prawa do tych wymogów będzie wspomagało i przyspieszało reformy w różnych dziedzinach życia naszego społeczeństwa. Chciałem podkreślić, jak ważne i cenne jest dla nas zrozumienie praktycznych doświadczeń Polski w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#DeputowanyGennadijSamofalow">Na Ukrainie zrobiono już wiele w tym kierunku. Już w tej chwili działa na Ukrainie rządowy program integracji europejskiej. Znani prawnicy, ekonomiści i politycy zostali powołani przez prezydenta do państwowej rady do spraw europejskiej i euroatlantyckiej integracji. Pracom tej rady przewodniczy prezydent Ukrainy. Prawdopodobnie ustanowione zostanie nowe stanowisko rządowe, wicepremiera i ministra do spraw ekonomii, gospodarki i integracji europejskiej. W parlamencie ukraińskim po raz pierwszy powołana została nowa Komisja do spraw Integracji Europejskiej. W parlamencie działa także grupa "Europejski wybór", której jestem członkiem. Nie patrząc jednak na to, co przed chwilą powiedziałem, należy stwierdzić, że w chwili obecnej jesteśmy w tych sprawach daleko w tyle za Polską, zwłaszcza jeśli chodzi o dostosowanie do prawa Unii Europejskiej. Państwa doświadczenia w tych sprawach są dla nas bardzo ważne. Uczestnicząc w konferencji mogliśmy zobaczyć pracę polskiej Policji. Po tym, co wczoraj zobaczyłem, dochodzę do wniosku, że w tym zakresie mamy jeszcze wiele do zrobienia. Myślę, że kolejnym krokiem z naszej strony będzie prośba do strony polskiej o spotkanie, na którym chcielibyśmy porozumieć się w sprawach dotyczących naszego prawa do wymogów Unii Europejskiej. Jest to potrzebne, gdyż jest to dla nas zupełna nowość. Chcielibyśmy skorzystać z przykładów, żeby jak najlepiej wykonać nasze zadanie. Na tym chciałbym zakończyć moje wstępne wystąpienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Dziękuję panu za to ważne wystąpienie. W tej chwili zadam pytanie posłom. Czy mają państwo jakieś pytania do członków delegacji ukraińskiej lub do jej przewodniczącego?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#DeputowanyGennadijSamofalow">Jeśli można, to ja chciałbym zadać pytanie. Czy w polskim budżecie są środki, które w specjalny sposób wyodrębniono na integrację z Unią Europejską? Czy środki te są rozdzielone pomiędzy poszczególne ministerstwa?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">W tym zakresie stosujemy dwie metody. Z jednej strony w Polsce funkcjonuje Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. Jest to struktura ściśle powiązana z ministrem spraw zagranicznych. Sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych jest jednocześnie szefem Komitetu Integracji Europejskiej. Ta jednostka ma swoje środki, które są wyodrębnione w przeznaczonej dla niej części budżetu państwa. W tej części ulokowane są zasadnicze środki na ten cel. Niezależnie od tego w budżetach poszczególnych resortów także planowane są środki na integrację europejską. Wynika to z tego, że poszczególne resorty wypełniają określoną rolę w sprawach dotyczących integracji europejskiej, a zwłaszcza w zakresie dostosowania polskiego prawa do prawa Unii Europejskiej. W odrębnej części przewidziane zostały środki na referendum europejskie, które odbędzie się w przyszłym roku. Coraz większe znaczenie w naszym budżecie odgrywają środki na współfinansowanie programów, które w części finansowane są przez Unię Europejską. Ta sprawa ma bardzo istotny wymiar polityczny. Polska chce osiągnąć to, żeby wchodząc do Unii Europejskiej nie była płatnikiem netto. Oznacza to, że nie chcemy wpłacać do budżetu Unii Europejskiej więcej niż możemy z niego uzyskać w wyniku realizacji różnego rodzaju programów. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zadać pytania? Do zadawania pytań zachęcam zarówno posłów, jak i przedstawicieli ukraińskiej delegacji. Mamy dość czasu, żeby odpowiedzieć na wszystkie pytania. Do zadania pytania zgłosił się poseł Maciej Giertych, który reprezentuje ugrupowanie opozycyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselMaciejGiertych">O ile dobrze zrozumiałem wypowiedź pana Gennadija Samofałowa, opozycji nie wolno wygłaszać w ukraińskim parlamencie treści o charakterze populistycznym. Jak można to pogodzić z zasadą wolności słowa?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy zechce pan udzielić odpowiedzi na to pytanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#DeputowanyGennadijSamofalow">Cała sprawa polega na tym, że jest to nasza ocena, która dotyczy przemówień opozycji. Nie oznacza to jednak, że w naszym parlamencie funkcjonuje jakakolwiek cenzura lub zakaz wypowiadania się o niektórych sprawach. Mówiłem już wcześniej o tym, że w chwili obecnej na czele 20 z 25 komisji stoją przedstawiciele opozycji. Cały problem polega na tym, że obecnie deputowani ugrupowań opozycyjnych przy omawianiu projektu ustawy poświęcają tylko 3 minuty na sprawy dotyczące tego projektu. Cały pozostały czas poświęcają na propagowanie wizji swojego ugrupowania politycznego. Obecne warunki ekonomiczne Ukrainy nie są zbyt dobre. W dniu dzisiejszym otrzymałem zestawienie danych, które dotyczą stopy życiowej. Jeśli porównamy Polskę z Ukrainą to okazuje się, że obywatelom Ukrainy żyje się dwa razy gorzej niż Polakom. Musimy brać to pod uwagę. Trzeba podkreślić, że warunki ekonomiczne, a zwłaszcza gospodarcze mają ogromny wpływ na przyszłość. Chciałbym, żeby dobrze zrozumieli państwo, co rozumiemy przez populizm w parlamencie. W tym celu posłużę się pewnym przykładem. Posłowie opozycji dużo mówią o polepszeniu warunków życia społeczeństwa. Jednak kiedy odbywa się głosowanie nad ustawą polepszającą życie rodzin, w których jest dwoje lub więcej inwalidów, opozycja jest tej ustawie przeciwna. Uważam, że jest to dobry przykład, który pokazuje nasz stosunek do tego problemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Dziękuję. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zadać pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#DeputowanyGennadijSamofalow">Chciałbym dodać jeszcze kilka słów na temat opozycji. W naszym parlamencie opozycja ma prawo do tego, żeby mówić to, co zechce. Zdarza się nawet, że dochodzi do bójek. Oznacza to, że w naszym parlamencie dozwolone jest wszystko.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Do zadania pytania zgłosił się poseł Marek Jurek, który reprezentuje ugrupowanie opozycyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselMarekJurek">Interesuje mnie sytuacja mediów na Ukrainie. Jak rozwiązują państwo problem regulacji rynku, zwłaszcza w odniesieniu do mediów audiowizualnych? W jaki sposób podejmowane są decyzje? Jakie są możliwości działania mediów prywatnych? W jakim trybie uzyskuje się koncesje? Jaki jest system nadzoru? Bardzo proszę o przybliżenie sytuacji w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#DeputowanyGennadijSamofalow">Muszę powiedzieć, że w chwili obecnej na Ukrainie mamy tylko dwa organy państwowe, którymi są "Głos Ukrainy" i "Kurier Rządowy". Wszystkie pozostałe tytuły są w rękach prywatnych. W naszej prasie można znaleźć krytykę pod adresem parlamentu, rządu i prezydenta. Uważam, że nie można mówić o jakiejkolwiek cenzurze. Wydawana jest gazeta komunistów i odrębna gazeta socjalistów. W swoich organach powodów publikują oni takie materiały, których opublikowanie uważają za celowe. W tym zakresie nie stosujemy żadnej cenzury. W naszym parlamencie funkcjonuje komisja, która zajmuje się wolnością słowa i informacji. Mamy także państwowy komitet do spraw informacji. Jest oczywiste, że w tym zakresie istnieją pewne problemy. Nie da się żyć bez problemów. W listopadzie br. odbyły się posiedzenia parlamentu, które były poświęcone tej tematyce. Podjęto wtedy decyzje dotyczące przyjęcia ustaw o różnych środkach informacji. Myślę, że te projekty zostaną wprowadzone do naszego prawa.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Dziękuję. Proszę o zabranie głosu posła Mariana Kwiatkowskiego z klubu Samoobrony.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselMarianKwiatkowski">Mieszkam na terenie nadbużańskim. Chciałbym zapytać o problemy dotyczące korupcji, która ma miejsce na granicy, a także o przemyt. Proszę o omówienie problemów, które występują przy przekraczaniu granicy w rejonie nadbużańskim.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#DeputowanyGennadijSamofalow">Zacznę od tego, że korupcja jest jednym z największych naszych problemów. Muszę przyznać, że na Ukrainie władza jest skorumpowana od góry do dołu. Wynikiem tego zjawiska jest to, że w ciągu 10 lat, w których Ukraina jest niezależna, za granicę wywieziono 40 mld dolarów niezbędnych do prowadzenia gospodarki. Według oceny naszych specjalistów ok. 60 proc. środków budżetowych funkcjonuje w tzw. szarej strefie. Z tego powodu budżet państwa jest mniejszy o taką właśnie część. Jednak w tej chwili pojawiła się iskierka, dzięki której z optymizmem możemy spojrzeć w przyszłość. Kiedy Leonid Kuczma rozpoczął drugą kadencję na swoim urzędzie, w czasie inauguracji powiedział: "Zobaczycie swojego prezydenta w innej roli". Jego pierwszym posunięciem było utworzenie komitetu do spraw walki z korupcją i zorganizowaną przestępczością. W tej chwili komitet pracuje bardzo aktywnie, stawiając konkretne zadania przed strukturami siłowymi, w tym przed ministerstwem spraw wewnętrznych, służbami celnymi i granicznymi. Pojawiły się już pierwsze efekty tych działań. Wśród wiadomości, które otrzymałem w dniu dzisiejszym, znalazła się informacja o tym, że o 10 proc. zmniejszyła się liczba poważnych przestępstw, w tym przestępstw gospodarczych. W Radzie Najwyższej Ukrainy także istnieje komisja do spraw walki z korupcją i przestępczością zorganizowaną. Doszliśmy jednak do wniosku, że te działania są niewystarczające. Z korupcją można zwyciężyć tylko wtedy, gdy w walce z nią będzie uczestniczyło całe społeczeństwo. Dlatego powołana została ogólnokrajowa organizacja pod nazwą Forum Antykorupcyjne. Jestem przedstawicielem tej organizacji. Dyrektorem generalnym tej organizacji jest pan Borys Złotow. W tej chwili kończymy już formowanie struktur tej organizacji w każdym województwie. W każdym rejonie istnieje komórka tej organizacji, do której może przyjść każdy obywatel i poinformować o znanych mu przypadkach korupcji. W ciągu ostatnich 3 miesięcy zajmowaliśmy się badaniem korupcji w świecie ukraińskiej medycyny. W połowie stycznia działania w tym zakresie zakończą się konferencją, na której będziemy chcieli ogłosić nasze wyniki. W ten sposób będziemy chcieli uświadomić obywateli o tym, co dzieje się w naszym kraju w zakresie ochrony zdrowia. Z naszą organizacją współpracuje ponad 150 tytułów prasowych. Są to przede wszystkim gazety regionalne. Postawiliśmy przed sobą zadanie, które dotyczy utworzenia własnego organu prasowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Dziękuję. Proszę o zabranie głosu posła Mariana Piłkę, który reprezentuje ugrupowanie opozycyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselMarianPilka">Moje pierwsze pytanie dotyczy także korupcji. Czy nie uważa pan, że najbardziej skuteczną metodą walki z tą plagą, podobnie jak z innymi plagami, jest powrót do wartości chrześcijańskich? Mam na myśli te wartości, które kształtowały świadomość narodu ukraińskiego i innych narodów, które zamieszkują Ukrainę. Bez odrodzenia moralnego i religijnego trudno jest liczyć na odrodzenie narodowe na Ukrainie. Drugie pytanie dotyczy rozwoju szkolnictwa we wschodniej części Ukrainy i na Krymie. Jak wygląda sytuacja w tej chwili? Jak wygląda rozwój mediów w języku ukraińskim we wschodniej Ukrainie? Trzecie pytanie dotyczy cmentarza Orląt Lwowskich we Lwowie. Cmentarz ten usytuowany jest obok cmentarza Łyczakowskiego. Jest dla nas zupełnie niezrozumiałe, dlaczego rada miejska Lwowa piętrzy w tej sprawie różnego rodzaju trudności, co uniemożliwia oficjalne otwarcie tego cmentarza. Takie zachowanie jest dla nas zupełnie niezrozumiałe, delikatnie mówiąc. Oczekujemy, że władze Ukrainy w Kijowie podejmą w tej sprawie bardziej energiczne i zdecydowane działania. Ostatnie pytanie dotyczy zwrotu kościołów i budynków kościelnych kościołowi katolickiemu, przede wszystkim w rejonie Lwowa, Tarnopola oraz Iwanofrankowska. Wspólnoty katolickie ubiegały się w tych rejonach o zwrot wielu kościołów. Jednak w wielu przypadkach kościoły zostały przekazane wspólnotom grekokatolickim, a nawet prawosławnym. Uważamy, że kościoły powinny być zwracane w pierwszym rzędzie ich prawowitym właścicielom. W tym przypadku prawowitym właścicielem jest kościół katolicki. Tego typu przypadki zdarzały się we Lwowie, a także w innych miejscowościach. Uważamy, że przestrzeganie wolności religijnych jest podstawą demokracji. Przestrzeganie tych wolności wymaga także poszanowania praw kościoła katolickiego. Dodam, że moje pytanie nie dotyczy tych kościołów, o zwrot których nie ubiegały się lokalne wspólnoty parafialne. Tak bywa w miejscowościach, w których nie ma katolików, w związku z czym kościoły były przekazywane wspólnotom innych wyznań. W takich przypadkach nie zgłaszamy sprzeciwu. Chodzi nam jedynie o takie sytuacje, w których katolicy występowali o zwrot kościoła, ale go nie otrzymali.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Proszę o udzielenie odpowiedzi na te pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#DeputowanyGennadijSamofalow">Pierwsze pytanie dotyczyło walki z korupcją poprzez powrót do wartości chrześcijańskich. W pełni zgadzam się z panem, że bez wewnętrznego przekonania nie można walczyć ze złem. Związek Radziecki funkcjonował przez 70 lat. Obowiązywał w nim moralny kodeks budowniczego komunizmu. W tym kodeksie znajdowało się 6 zasad, które były głoszone przez Jezusa Chrystusa. Ten system bardzo dobrze sprawdzał się przy wychowywaniu ludzi. W chwili obecnej działania w tym zakresie na Ukrainie są podobne jak w Polsce. Przez dwa dni mogłem oglądać waszą telewizję. Nie zauważyłem jednak tego, co widać na ekranach telewizorów na Ukrainie. Mówię przede wszystkim o filmach. Większość produkcji filmowej pokazuje otwarcie seks i przemoc. Takie filmy pokazywane są w ukraińskiej telewizji. To właśnie wyznacza kierunek wychowania społeczeństwa. Ukraiński parlament doszedł do wniosku, że już najwyższy czas, żeby wydać walkę temu zjawisku. Warto zauważyć, że nasze państwo zwraca uwagę na duchowe odrodzenie społeczeństwa. Budowane są nowe cerkwie. Państwo okazuje pomoc materialną wspólnotom religijnym. Coraz większa liczba osób zwraca się ku religii i wartościom chrześcijańskim. Jednak zło, jakim jest korupcja, przychodzi z góry. Do jej zwalczania potrzebne są drastyczne środki, które będziemy stosować w naszej działalności. Drugie pytanie dotyczyło oświaty na wschodzie Ukrainy oraz na Krymie. Chcę podkreślić, że w tym zakresie wszystkie problemy są rozwiązywane. Zdarzało się, że w tym zakresie powstawały pewne problemy. Rozumiem, że zadając pytanie miał pan na myśli problemy dotyczące używania na Krymie urzędowego języka ukraińskiego. Sam może pan zauważyć, że ja mówię po rosyjsku, co nie jest dla mnie korzystne. Jednak w parlamencie jest to normalne zjawisko. Uważamy, że jest to problem, który występować będzie tylko czasowo. Mój wnuk znakomicie porozumiewa się w języku ukraińskim. Wspomniałem o tym jedynie dlatego, że obecnie nie ma już takich problemów. Na Krymie większa część ludności porozumiewa się w języku rosyjskim. Jednak w całym kraju wykładowym językiem jest język ukraiński. Także w wyższych szkołach wykłady odbywają się w języku urzędowym. Do parlamentu wpłynął ostatnio projekt ustawy o statusie języka ukraińskiego. Główną tezą projektu jest to, że język ukraiński jest jedynym językiem urzędowym. Przewidziano także zadania, które dotyczą uznawania języka rosyjskiego za szósty język międzynarodowy. Trzecie pytanie dotyczyło otwarcia cmentarza we Lwowie. Uważam, że sprawa ta nie dotyczy władz Ukrainy, a jedynie władz Lwowa. Prawdopodobnie jest to charakterystyczne dla naszej opozycji. Zamiast szukać konstruktywne rozwiązanie tego problemu, doszło do podjęcia zupełnie niezrozumiałej decyzji. W tę sprawę włączył się prezydent Ukrainy. Sądzę, że w najbliższym czasie problem zostanie rozwiązany w zadowalający sposób. Pytał pan także o zwrot polskich kościołów. Powinienem powiedzieć, że obecnie sprawy religii nie należą na Ukrainie do spraw prostych. Wynika to przede wszystkim z tego, że cerkiew prawosławna podzieliła się na dwie części.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#DeputowanyGennadijSamofalow">Mamy cerkiew podlegającą patriarchatowi moskiewskiemu. Do tej cerkwi należy większość wiernych na Ukrainie. Jest to tzw. cerkiew kanoniczna, która jest uznawana przez władze. Mamy także cerkiew patriarchatu kijowskiego. W chwili obecnej między tymi cerkwiami dochodzi do wielu konfliktów. Jednak należy zauważyć, że są to przede wszystkim problemy wiernych, a nie państwa. W konstytucji przyjęto, że kościół jest oddzielony od państwa. Bardzo ostro stawiany jest problem własności majątkowej kościołów. W sprawach mienia jeszcze 8 lub 9 lat temu dochodziło do niezwykle ostrych scysji pomiędzy dwoma odłamami cerkwi prawosławnej. Obecnie parlament stara się udzielić pomocy w rozwiązywaniu tych problemów. Dochodzi do powołania nieformalnych grup parlamentarnych, które zajmują się tymi sprawami. Jestem przedstawicielem grupy, która zajmuje się problemami cerkwi kanonicznej. Stoimy na stanowisku, że jeśli wierni mają jakieś potrzeby w tym zakresie, należy je spełnić. Jeśli jakaś społeczność występuje o zwrot kościoła lub cerkwi, staramy się wyjść naprzeciw tym żądaniom. Chciałbym dodać, że lokalne władze samorządowe nie zawsze zwracają obiekty kultu religijnego prawowitym właścicielom. Dzieje się tak dlatego, że czasami władze obawiają się, iż na tym tle może dojść do konfliktów pomiędzy wiernymi. Myślę, że już niedługo dojdziemy w tym zakresie do stanu, który obecnie można zaobserwować w normalnych państwach demokratycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Dziękuję panu za przekazanie ważnych informacji oraz za interesujące odpowiedzi na zadane pytania. Chciałbym podziękować całej delegacji ukraińskiej za odwiedzenie naszego parlamentu oraz za spotkanie z członkami sejmowej Komisji Spraw Zagranicznych. Wyrażam przekonanie, że nasz dialog będzie kontynuowany w przyszłości. Życzymy państwu miłego pobytu w Polsce. Dziękuję państwu za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>