text_structure.xml
26.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselJerzyGwizdz">Otwieram posiedzenie Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselJerzyGwizdz">Witam członków Komisji oraz gości, nasi dzisiejsi goście to członkowie Komisji Kontroli i Spraw Konstytucyjnych parlamentu Norwegii.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselJerzyGwizdz">Proponowany porządek dzienny przewiduje wymianę informacji na temat przedmiotu prac oraz trybu funkcjonowania Komisji Kontroli i Spraw Konstytucyjnych parlamentu Norwegii oraz Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej Sejmu III kadencji.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselJerzyGwizdz">Czy są wnioski lub uwagi do proponowanego porządku dziennego? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PoselJerzyGwizdz">Czy ktoś z państwa jest przeciwny przyjęciu proponowanego porządku dziennego? Nie słyszę. Stwierdzam zatem przyjęcie porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PoselJerzyGwizdz">Chcę jeszcze raz serdecznie powitać naszych gości, członków Komisji Kontroli i Spraw Konstytucyjnych parlamentu Norwegii wraz z przewodniczącym Komisji Jürgenem Kosmo. Witam również ambasadora Norwegii w Polsce Jana Orstena.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PoselJerzyGwizdz">Proszę pozwolić, że rozpocznę od krótkiej informacji przybliżającej naszym gościom Komisję Odpowiedzialności Konstytucyjnej.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PoselJerzyGwizdz">Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej została utworzona w 1982 r., po uchwaleniu w tymże roku ustawy o Trybunale Stanu.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PoselJerzyGwizdz">Obecnie - w III kadencji Sejmu - Komisja składa się z 20 członków, którzy reprezentują niemal wszystkie kluby i koła istniejące w Sejmie. Proszę pozwolić, że przedstawię członków Komisji obecnych na dzisiejszym spotkaniu:</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PoselJerzyGwizdz">- poseł, mecenas Edward Wende - zastępca przewodniczącego Komisji reprezentuje Klub Parlamentarny Unii Wolności,</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PoselJerzyGwizdz">- poseł Bogdan Lewandowski jest także zastępcą przewodniczącego Komisji i repre-zentantem największego klubu opozycyjnego - Sojuszu Lewicy Demokratycznej,</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PoselJerzyGwizdz">- posłanka Alicja Murynowicz reprezentuje Klub Parlamentarny Sojuszu Lewicy De-mokratycznej,</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PoselJerzyGwizdz">- poseł Marek Markiewicz reprezentuje Klub Parlamentarny Akcji Wyborczej "Solidarność",</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#PoselJerzyGwizdz">- poseł Jerzy Wierchowicz jest przewodniczącym Klubu Parlamentarnego Unii Wolności, która jest partnerem koalicyjnym Akcji Wyborczej "Solidarność",</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#PoselJerzyGwizdz">- posłowie Wacław Olak i Andrzej Otręba reprezentują Klub Parlamentarny Sojuszu Lewicy Demokratycznej,</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#PoselJerzyGwizdz">- poseł Tomasz Karwowski reprezentuje Koło Parlamentarne Konfederacji Polski Niepodległej - Ojczyzna,</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#PoselJerzyGwizdz">- poseł Ryszard Brejza jest reprezentantem Klubu Parlamentarnego Akcji Wyborczej "Solidarność".</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#PoselJerzyGwizdz">Chcę dodać, że większość członków naszej Komisji to prawnicy z dużym doświadczeniem zawodowym.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#PoselJerzyGwizdz">Prawnikami o wysokich kwalifikacjach są również panie będące sekretarzami Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#PoselJerzyGwizdz">Jeżeli chodzi o generalny zakres kompetencji Komisji, to można stwierdzić, że są to dwa obszary.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#PoselJerzyGwizdz">Pierwszy to rozpatrywanie wstępnych wniosków o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe. Osoby te mogą być również pociągnięte do odpowiedzialności karnej. Po rozpatrzeniu wniosku wstępnego Komisja kieruje sprawozdanie do Sejmu. Jeżeli Sejm uzna, że zachodzą przesłanki do pociągnięcia do odpowiedzialności konstytucyjnej, sprawa trafia do Trybunału Stanu, który wydaje ostateczny wyrok.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#PoselJerzyGwizdz">Drugi obszar pracy Komisji - analogicznie jak pozostałych komisji sejmowych - to rozpatrywanie projektów ustaw i uchwał zakresowo mieszczących się w kompetencjach Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#PoselJerzyGwizdz">Jeżeli chodzi o ten drugi obszar prac, to chcę poinformować naszych gości, że Komisja już właściwie zakończyła prace nad projektem ustawy nowelizującej ustawę z 1982 r. o Trybunale Stanu. Jest to kluczowa ustawa zwykła, na podstawie której funkcjonuje nasza Komisja.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#PoselJerzyGwizdz">Ponadto należy dodać, że aktami prawnymi, na podstawie których działa Komisja, są oczywiście konstytucja z 1997 r., Kodeks postępowania karnego oraz regulamin Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#PoselJerzyGwizdz">Specyfiką Komisji jest również to, że rozpatruje ona sprawy dotykające kwestii kluczowych dla funkcjonowania państwa. Dlatego też członkowie Komisji posiadają upoważnienie pozwalające im mieć wgląd w dokumenty tajne i tajne specjalnego znaczenia.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#PoselJerzyGwizdz">Ponieważ Polska jest od kilku lat w fazie zasadniczych przemian politycznych i eko-nomicznych, komisja rozpatruje kilka ważnych i trudnych zarazem spraw z zakresu odpowiedzialności konstytucyjnej. Choć nasza Komisja jest ciałem politycznym, to jednak staramy się sprawy podlegające Komisji rozpatrywać przede wszystkim od strony merytorycznej i jednocześnie staramy się unikać zajmowania stanowisk politycznych.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#PoselJerzyGwizdz">W pracy Komisji dążymy do obiektywizmu. Mamy bowiem świadomość tego, że wyniki naszej działalności będą w przyszłości poddawane ocenie.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#PoselJerzyGwizdz">Tyle moich informacji ogólnych o Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej. Oddaję głos gościom.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#PoselJerzyGwizdz">Deputowany Jürgen Kosmo: Chcę przede wszystkim podziękować za bardzo serdeczne powitanie i przyjęcie w Polsce.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#PoselJerzyGwizdz">Głównym celem wizyty w Polsce jest chęć poznania funkcjonowania polskiego parlamentu oraz poznania polskich parlamentarzystów. Uważamy bowiem, że współpraca parlamentarna przyczynia się do lepszej współpracy między państwami i współpracy europejskiej.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#PoselJerzyGwizdz">Proszę teraz pozwolić, że krótko przedstawię obecnych członków naszej Komisji:</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#PoselJerzyGwizdz">- deputowany Odd Holten jest wiceprzewodniczącym Komisji i reprezentantem Chrześcijańskiej Partii Ludowej. Ponadto jest marszałkiem Lagtingu - izby parlamentu,</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#PoselJerzyGwizdz">- deputowany Gunuar Skang reprezentuje Norweską Partię Pracy. Jest także marszałkiem Odelstnigu - izby parlamentu,</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#PoselJerzyGwizdz">- deputowana Lalla Koland oraz deputowana Inger Lise Husüy reprezentują Norweską Partię Pracy,</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#PoselJerzyGwizdz">- deputowana Karl ™kland reprezentuje Chrześcijańską Partię Ludową.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#PoselJerzyGwizdz">Ja nazywam się Jürgen Kosmo, jestem przewodniczącym Komisji i reprezentuję Norweską Partię Pracy.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#PoselJerzyGwizdz">Ponadto członkom Komisji towarzyszy dwoje sekretarzy Komisji. Towarzyszy nam również ambasador Norwegii w Polsce będący bardzo ważnym ogniwem w kontaktach z Polską.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#PoselJerzyGwizdz">Komisja Kontroli i Spraw Konstytucyjnych Stortingu składa się z przedstawicieli kilku partii, a nie tylko z przedstawicieli dwóch partii. Niestety, członkowie Komisji reprezentujący inne partie, z powodu innych obowiązków nie mogli przyjechać do Polski.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#PoselJerzyGwizdz">Chcę teraz przedstawić krótką informację na temat zakresu prac naszej Komisji. Zakres działalności Komisji Kontroli i Spraw Konstytucyjnych można podzielić na dwie dziedziny.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#PoselJerzyGwizdz">Pierwsza z nich to wszystkie kwestie związane z konstytucją. Druga dziedzina to parlamentarna kontrola nad służbami specjalnymi.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#PoselJerzyGwizdz">Ponadto do zadań Komisji należy kontrola administracji państwowej. Są to sprawy, które Komisji przedkłada Izba Kontroli. Do zadań Komisji należy przede wszystkim kontrola prawidłowości wydatkowania pieniędzy publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#PoselJerzyGwizdz">Tyle ogólnych informacji o naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#PoselJerzyGwizdz">Jeszcze raz serdecznie dziękuję w imieniu naszej Komisji za ciepłe przyjęcie. Chcę również prosić o przedstawienie głównych spraw, którymi obecnie zajmuje się Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej. Chcielibyśmy zwłaszcza uzyskać informacje na temat oświadczeń lustracyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#PoselJerzyGwizdz">W porównaniu z Komisją Kontroli i Spraw Konstytucyjnych sejmowa Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej ma wyższy zakres działania.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#PoselJerzyGwizdz">Jeżeli chodzi o parlamentarną kontrolę nad służbami specjalnymi, to zadanie to wypełnia odrębna Komisja do Spraw Służb Specjalnych. Jest to Komisja stosunkowo niewielka, gdyż maksymalnie może składać się z 7 posłów. Z racji specyfiki spraw, którymi się zajmuje, Komisja ta pracuje za zamkniętymi drzwiami.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#PoselJerzyGwizdz">Co się tyczy kwestii oświadczeń lustracyjnych, to sprawą tą nie zajmuje się Sejm ani żadna z jego komisji. Natomiast każdy poseł i senator oraz inne osoby pełniące określone funkcje publiczne są zobowiązane do złożenia takiego oświadczenia.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#PoselJerzyGwizdz">Wszystkie oświadczenia lustracyjne zostały przekazane do Sądu Apelacyjnego w Warszawie, a sąd ten przekazał je Rzecznikowi Interesu Publicznego, którego zadaniem jest zweryfikowanie, czy oświadczenia te są zgodne z prawdą. Jeżeli Rzecznik Interesu Publicznego ma wątpliwości co do prawdziwości oświadczenia, kieruje taką sprawę do sądu lustracyjnego, którym jest Sąd Apelacyjny w Warszawie. Sąd ten rozstrzyga ostatecznie o prawdziwości lub nie złożonego oświadczenia.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#PoselJerzyGwizdz">Jeżeli sąd stwierdzi, że oświadczenie nie odpowiada prawdzie, to osoba, która złożyła nieprawdziwe oświadczenie, jest zobowiązana do złożenia dymisji z zajmowanego stanowiska.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#PoselJerzyGwizdz">W konkluzji chcę więc jeszcze raz podkreślić, że Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej nie zajmuje się oświadczeniami lustracyjnymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselEdwardWende">Chcę dodać, że w trakcie posiedzenia przybyło czterech dalszych członków Komisji. Są to: reprezentujący opozycyjny Sojusz Lewicy Demokratycznej posłowie - Zbigniew Sobotka i Józef Wiaderny.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselEdwardWende">Równowaga polityczna jest jednak zachowana, gdyż przybyło także dwóch posłów Akcji Wyborczej "Solidarność": posłanka Ewa Tomaszewska i poseł Tomasz Wełnicki.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselJerzyGwizdz">Czy są dalsze pytania ze strony gości?</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PoselJerzyGwizdz">Deputowany Jürgen Kosmo: Chcę zapytać o skargi napływające do parlamentu. Chodzi zwłaszcza o skargi osób, które uważają, że zostały niesprawiedliwie potraktowane.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PoselJerzyGwizdz">Ponadto chodzi mi o skargi, w których skarżący uważają, że bezprawnie odebrano im majątek czy przedmioty i teraz osoby te oczekują ich zwrotu.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PoselJerzyGwizdz">Jest to kwestia reprywatyzacji. Ciągle jeszcze jesteśmy przed rozwiązaniem tej kwestii. Mamy świadomość, iż nie można uciec przed ostatecznym rozwiązaniem tego problemu. Uniknięcie rozwiązania tego problemu nie jest możliwe przede wszystkim, dlatego że jest bardzo duży nacisk społeczny, aby problem ten został rozwiązany.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PoselJerzyGwizdz">Ponieważ sprawa jest trudna, stosowny projekt ustawy przygotował rząd. Powstał również projekt poselski.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PoselJerzyGwizdz">Kluczowa trudność z reprywatyzacją wynika z tego, że niemal cały odebrany właścicielom majątek znajduje się dzisiaj we władaniu innych podmiotów. Nie jest to więc majątek porzucony, lecz użytkowany.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PoselJerzyGwizdz">Nie ulega wątpliwości, że osobom, którym w przeszłości odebrano majątek, należy się zadośćuczynienie. Równocześnie jednak nie można skrzywdzić osób, które dzisiaj dysponują otrzymanym majątkiem.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PoselJerzyGwizdz">Przygotowane projekty ustaw o reprywatyzacji zakładają, że to, co jest możliwe, powinno zostać zwrócone w naturze. Jeżeli zwrot w naturze nie będzie możliwy, powinny zostać przyznane odszkodowania. Jednakże w przypadku odszkodowań rodzi się pytanie o zakres i formę odszkodowań. Kwestią tą oraz innymi problemami związanymi z reprywatyzacją już niedługo będzie się zajmował Sejm.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#PoselJerzyGwizdz">Deputowany Jürgen Kosmo: Czy na kwestię rozwiązania problemu reprywatyzacji poszczególne partie polityczne mają różne poglądy?</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#PoselJerzyGwizdz">Proszę, aby ktoś z posłów Akcji Wyborczej "Solidarność" i ktoś z posłów Sojuszu Lewicy Demokratycznej zechciał zaprezentować stanowisko w kwestii reprywatyzacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselMarekMarkiewicz">Mówiąc o reprywatyzacji trzeba równocześnie mówić o kilku sprawach występujących obok siebie.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselMarekMarkiewicz">Skargi dotyczące problemów własnościowych nie wpływają do naszej Komisji. Jednakże od niedawna - na podstawie nowej Konstytucji RP z 1997 r. - obywatele mogą składać skargi konstytucyjne do Trybunału Konstytucyjnego.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PoselMarekMarkiewicz">Zasadniczą kompetencją Trybunału Konstytucyjnego jest badanie zgodności ustaw z konstytucją. Ponadto - co jest nowością - Trybunał Konstytucyjny rozpatruje skargi kon-stytucyjne. Mogą one dotyczyć również kwestii własnościowych.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PoselMarekMarkiewicz">Należy podkreślić, że nowa konstytucja gwarantuje prawo własności. Złożona historycznie kwestia reprywatyzacji musi być przełożona na język ustawy. Chodzi bowiem o przywrócenie zabranej w przeszłości własności. Własność odebraną w przeszłości można podzielić na dwie grupy. Jest to własność odebrana zgodnie z ówczesnym prawem oraz własność odebrana bezprawnie. Podział ten pogłębia skalę trudności w rozwiązaniu tego problemu. Dlatego m.in. jeszcze nie została uchwalona stosowna ustawa.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PoselMarekMarkiewicz">Ponadto trzeba jeszcze dodać, że sprawę komplikuje jeden z przepisów nowej konstytucji, który stanowi, że w dochodzeniu roszczeń konstytucja jest stosowana bezpośrednio. Na razie jednak - czyli przed uchwaleniem ustawy reprywatyzacyjnej - do Trybunału Konstytucyjnego nie wpłynęła skarga oparta bezpośrednio na konstytucji. Potencjalnie jednak bezpośredniość stosowania konstytucji tworzy - dodatkowo komplikuje - i tak złożoną sytuację prawną.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PoselMarekMarkiewicz">Należy także dodać, że pilność uregulowania sprawy reprywatyzacji dostrzega zarówno rządząca koalicja, jak i opozycja. Jeżeli chodzi o konkretne rozwiązania merytoryczne, to rządząca koalicja i opozycja różnią się.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PoselMarekMarkiewicz">Trudność w rozwiązaniu problemu reprywatyzacji wynika również z tego, że obecne terytorium Polski dość znacznie różni się od terytorium Polski z okresu przedwojennego. Polska utraciła część terytorium wraz z własnością znajdującą się na tym utraconym terytorium.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PoselMarekMarkiewicz">Równocześnie - po II wojnie światowej - Polska objęła terytorium, które przed wojną nie należało do Polski.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#PoselMarekMarkiewicz">Jeżeli chodzi o obszary utracone, to mienie znajdujące się na tych obszarach jest obecnie poza terytorium Polski. Zwrot w naturze tej własności jest więc praktycznie wykluczony.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#PoselMarekMarkiewicz">Skala własności utraconej po II wojnie światowej jest tak duża, że przywrócenie jej w całości oznaczałoby zasadniczą zmianę struktury wielu działów gospodarki, a zwłaszcza rolnictwa.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#PoselMarekMarkiewicz">Na kwestię tę nakłada się drugi, i to znacznie poważniejszy proces mający wymiar polityczny. Chodzi bowiem o tzw. uwłaszczenie, czy przyznanie obywatelom udziału w majątku wspólnym wypracowanym w ostatnich 50 latach. Nie trzeba być ekonomistą, aby wiedzieć, że te dwie sfery - reprywatyzacji i uwłaszczenia - wykluczają się w procesie praktycznej realizacji. To jest właśnie źródło najbardziej zasadniczych problemów politycznych i ekonomicznych, ale także prawnych.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#PoselMarekMarkiewicz">Następny, bardzo ważny problem nakładający się na kwestię reprywatyzacji, to prywatyzacja gospodarki polskiej w ramach zmiany ustroju ekonomicznego opartego w przeszłości na własności państwowej - społecznej. Nowy, budowany ustrój opiera się na własności kapitalistycznej - indywidualnej.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#PoselMarekMarkiewicz">Na tej płaszczyźnie pojawiają się różnice, i to kto wie, czy nie najbardziej ostre. Chodzi bowiem o odpowiedź na pytanie, jaka ma być skala - zasięg - własności państwowej, czyli jak daleko pójść z prywatyzacją majątku państwowego. Jest to chyba najbardziej kontrowersyjna kwestia, jeżeli chodzi o budowanie nowego ustroju ekonomicznego w Polsce.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#PoselMarekMarkiewicz">Jeszcze jeden problem dotyczący prywatyzacji to zjawisko polegające na tym, że w różnych częściach Polski w różny sposób decydowano o pozbawieniu własności. W związku z tym, różny jest - i może być - prawny tryb przywracania własności.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#PoselMarekMarkiewicz">Przykładem tych zróżnicowań może być Warszawa, w której po II wojnie światowej właścicielom odebrano nieruchomości w trybie specjalnego dekretu, a następnie ustawy. Można więc przyjąć, że również w odrębnym trybie powinno nastąpić w Warszawie przywrócenie własności. Jest to jednak tylko jeden z problemów wskazujących na złożoność procesu budowania nowego ustroju gospodarczego. Problemy składające się na tę złożoność będzie musiał ostatecznie rozstrzygnąć parlament, uchwalając stosowną ustawę. Partie polityczne reprezentowane w parlamencie będą zaś musiały zająć określone stanowisko.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#PoselMarekMarkiewicz">Warto jeszcze dodać, że skala napięć związanych z problemem prywatyzacji jest tego rodzaju, że w pierwszym okresie działania naszej Komisji, wnioski wstępne dotyczące problemów prywatyzacyjnych najczęściej zapowiadano lub składano w naszej Komisji. Obecnie zjawisko to już nie jest tak widoczne. Dopóki jednak nie nastąpi ustawowe rozstrzygnięcie, problem będzie powracał.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselZbigniewSobotka">Wiedziałem, że ugrupowania rządzące - Akcja Wyborcza "SolIdarność" i Unia Wolności - są za reprywatyzacją, ale po wysłuchaniu wypowiedzi posła Marka Markiewicza, który przedstawił bardzo wiele wątpliwości prawnych dotyczących prywatyzacji, mogę powiedzieć, iż Sojusz Lewicy Demokratycznej ma znacznie więcej wątpliwości. Powodują one, iż nie popieramy reprywatyzacji rozumianej jako proste oddawanie majątku.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PoselZbigniewSobotka">Uważamy bowiem, że nie można naprawiać jednej krzywdy wyrządzonej przed 50 laty, drugą krzywdą polegającą dzisiaj na odbieraniu majątku prawowitym właścicielom, którzy otrzymali własność od władzy państwowej.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PoselZbigniewSobotka">Sądzimy również, że proces reprywatyzacji powinien uwzględniać skalę zjawiska i realne możliwości państwa. Na pewno będziemy przeciwko odebraniu chłopom ziemi, jaką otrzymali w ramach reformy rolnej. Nie można bowiem zapominać o tym, że wówczas było ogromne dążenie chłopów, aby pracować na swojej ziemi. Chłopi nie chcieli być już dalej wyrobnikami pracującymi u właściciela ziemskiego.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PoselZbigniewSobotka">Tak więc zakwestionowanie dzisiaj reformy rolnej oznaczałoby bardzo duże perturbacje społeczne.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PoselZbigniewSobotka">Głównie z tego powodu oraz innych powodów, w okresie, kiedy Sojusz Lewicy Demo-kratycznej sprawował władzę w ramach rządzącej koalicji, nie prowadzono prac nad ustawą reprywatyzacyjną idącą w kierunku, o którym mówiłem.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PoselZbigniewSobotka">Chcę również dodać, że gdy dojdzie do debaty sejmowej na temat reprywatyzacji, zajmiemy wówczas bardzo chłodne stanowisko.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselJerzyGwizdz">Tak więc nasi goście mieli okazję poznać różnicę zdań między rządzącą koalicją a opozycją.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselJerzyGwizdz">Myślę jednak, że jesteśmy zgodni - także z opozycją - co do tego, że krzywdy wyrządzone powinny zostać wynagrodzone. Jesteśmy również zgodni co do tego, że krzywdy wyrządzonej wcześniej nie można naprawiać wyrządzając krzywdę dzisiaj. Powoduje to zwiększenie skali trudności rozwiązania problemu, zwłaszcza wobec tego, że zwrot mienia w naturze jest możliwy w bardzo niewielkim zakresie.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoselJerzyGwizdz">Jeżeli nasi goście mają jeszcze pytania, to proszę o ich zadawanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#DeputowanaIngerLiseHusvy">Mam pytanie ze sfery stosunków między parlamentem a rządem. Chodzi mi o to, czy atak NATO na Jugosławię mieścił się w ramach upoważnienia rządu, czy też po to, aby Polska poparła NATO, konieczne było podjęcie decyzji przez parlament w drodze głosowania?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselEdwardWende">Zacznę od zwrócenia uwagi, iż nie jest to atak na Jugosławię, lecz jest to obrona mieszkańców Kosowa. Jest to bardzo ważna różnica.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselEdwardWende">Parlament wyraził zgodę na przystąpienie Polski do NATO, a dalsze działania są konsekwencją tej zgody.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PoselEdwardWende">W Polsce, zgodnie z prawem, w sprawie wysłania żołnierzy poza granice państwa postanawia Prezydent RP, działając na wniosek Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PoselEdwardWende">Ponadto chcę jednak dodać, że wszyscy zdajemy sobie sprawę z ogromu tragedii. Mamy również świadomość, że dotychczasowe osiągnięcia bombardowań są dość wątpliwe. Wynika to głównie z uporu prezydenta Miloszevića, który "idzie po trupach", aby postawić na swoim. Prezydent Miloszević usiłuje naśladować prezydenta Tito, ale Miloszević, to nie ten sam wymiar człowieka, co prezydent Tito.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselJerzyGwizdz">Czy są pytania ze strony naszych gości? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PoselJerzyGwizdz">Myślę, że dzisiejsze posiedzenie będzie pierwszą turą spotkania i pierwszą turą pytań i odpowiedzi. Także bowiem i z naszej strony jest ciekawość dowiedzenia się czegoś więcej o problemach, nad którymi pracuje parlament norweski.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PoselJerzyGwizdz">Kończąc dzisiejsze spotkanie chcę przekazać na ręce przewodniczącego Komisji Kontroli i Spraw Konstytucyjnych album zatytułowany: "Jest taka Polska". Polska jest piękna i gościnna.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselEdwardWende">Polska jest gościnna i piękna, aczkolwiek, gdy patrzy się przez okno, trochę trudno w to uwierzyć, gdyż właśnie pada śnieg z deszczem.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselEdwardWende">Deputowany Jürgen Kosmo: Nam z kolei widok za oknem przypomina Norwegię. Taka pogoda bywa bowiem w naszym kraju o tej porze roku. Sądziliśmy, że w Polsce takiej pogody o tej porze roku nie powinno być.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PoselEdwardWende">Pokazuje to również, że jako politycy podejmujemy decyzje w wielu ważnych kwestiach, ale nad pogodą nie mamy władzy.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PoselEdwardWende">Chcę bowiem serdecznie podziękować za spotkanie. Również wyrażam opinię, iż nie jest to ostatnie spotkanie obu Komisji. Wymiana doświadczeń parlamentarzystów polskich i norweskich jest bowiem bardzo potrzebna.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PoselEdwardWende">Proszę pana przewodniczącego o przyjęcie publikacji o Stortingu - parlamencie nor-weskim oraz albumu o Norwegii.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselJerzyGwizdz">Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>