text_structure.xml 41.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Otwieram posiedzenie Komisji. Porządek dzienny został państwu dostarczony w formie pisemnej. Czy są do niego jakieś uwagi? Nie stwierdzam, zatem porządek dzienny uważam za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Zanim przejdziemy do pierwszego punktu porządku obrad, czyli do rozpatrzenia odpowiedzi na opinię nr 17, pozwolę sobie przekazać państwu kilka zdań relacji z posiedzenia Komisji Finansów Publicznych, podczas którego wspólnie referowaliśmy części budżetowe, które leżą w zakresie zainteresowania naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Pragnę stwierdzić, że na tym posiedzeniu panowała dobra atmosfera. Spotkaliśmy się ze zrozumieniem ze strony wszystkich członków Komisji Finansów Publicznych, tak tych, którzy obecnie władzę sprawują, jak i tych pozostających w opozycji, jeżeli chodzi o potrzebę zwiększenia nakładów na te części budżetowe.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Kontrowersje dotyczą tylko źródeł pokrycia sygnalizowanych przez nas oczekiwań finansowych. Oczywiście, decyzja w tej sprawie jest domeną Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Tyle co do posłów, natomiast przedstawiciel rządu, wiceminister finansów, pan Krzysztof Ners, wyraził opinię, że kultura fizyczna i sport, to dziedzina, która się w znacznej mierze skomercjalizowała, a on sam jako najbardziej usportowiony członek kierownictwa Ministerstwa Finansów płaci za wszystkie formy kultury fizycznej, które uprawia.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Pozwoliłem sobie odpowiedzieć panu ministrowi, iż gdyby każdy zarabiał tyle co pan minister oraz posłowie, to z pewnością wszystkich byłoby stać na korzystanie ze skomercjalizowanej bazy sportowej. Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Członkowie Komisji otrzymali pisemną odpowiedź na opinię nr 17 Komisji. Uprzejmie proszę pana ministra Jana Kozłowskiego o jej ustne omówienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WiceprezesUrzeduKulturyFizycznejiSportuJanKozlowski">W wyniku wzajemnych uzgodnień, targów oraz konsultacji, w sumie przeznaczyliśmy na modernizację obiektów sportowych związanych z organizację Uniwersjady Zakopane 2001 kwotę w wysokości 9 mln 720 tys. zł. Z tego 6 mln 720 tys. zł pochodzi ze środków na inwestycje centralne, natomiast pozostałe 3 mln zł to ekstra pula na inwestycje terenowe, do dyspozycji marszałka wojewódzkiego.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#WiceprezesUrzeduKulturyFizycznejiSportuJanKozlowski">Pieniądze te posłużą do zmodernizowania, czy też dokończenia modernizacji obiektów sportowych znajdujących się w Krynicy, Nowym Sączu, Nowym Targu, Zakopanem oraz w Kirach. W ten zakres wchodzą np. Wielka Krokiew oraz obiekty biathlonowe.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#WiceprezesUrzeduKulturyFizycznejiSportuJanKozlowski">Wyczerpuje to właściwie potrzeby związane z organizacją Uniwersjady. Wsparcie to zostało zaakceptowane przez przewodniczącego Komitetu Organizacyjnego, pana burmistrza Adama Bachledę-Curusia oraz przez marszałka woj. małopolskiego pana Nawarę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">A co z akceptacją pana dyrektora Wojciecha Gąsienicy-Byrcyna?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WiceprezesJanKozlowski">Problem zarządu nad tymi gruntami, to jest oddzielna kwestia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Dziękuję kierownictwu Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu za pozytywne rozpatrzenie naszych sugestii. Sądzę, że poza pogodą - z tym problemem Komitet Organizacyjny również musi sobie poradzić - nie ma żadnych zagrożeń dla organizacji Uniwersjady.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Jeżeli chodzi o ten ostatni wątek, to prosiłem pana dyrektora Jerzego Dachowskiego, by przygotował nam informację dotyczącą stanu prawnego w kontekście przyjętej przez Sejm nowelizacji ustawy o ochronie przyrody.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Sądzę, że pan poseł Marian Goliński, jako poseł sprawozdawca, pamięta wszystkie rozstrzygnięcia dotyczące interesującego nas obszaru - co tam pojawiło się nowego. Chodzi o to, żebyśmy w I półroczu mogli ponownie zająć się tą kwestią, ale już w kontekście znowelizowanej - wówczas zapewne będzie ona już podpisana przez prezydenta - ustawy o ochronie przyrody.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Jak wiadomo wcześniej członkowie naszej Komisji złożą stosowną interpelację. Chodzi o to, by przez cały czas przypominać stronie rządowej, iż ten problem jest jeszcze niezałatwiony. Chcielibyśmy, by udało się tego dokonać do końca tej kadencji Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Czy ktoś z członków Komisji ma jakieś uwagi lub pytania, jeżeli chodzi o odpowiedź na opinię nr 17 Komisji w sprawie udzielenia wsparcia finansowego z przeznaczeniem na modernizację i remonty obiektów sportowych, mających służyć organizacji Uniwersjady Zakopane 2001?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Nie bez kozery zapytałem, co z panem dyrektorem Wojciechem Gąsienicą-Byrcynem. Chodziło mi o realne możliwości w zakresie przystąpienia do modernizacji i remontu Wielkiej Krokwi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WiceprezesJanKozlowski">Modernizacja Wielkiej Krokwi została już zakończona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Przyznam, że o tym nie wiedziałem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#DyrektorCentralnegoOsrodkaSportuJerzyDachowski">Bardzo się cieszę, że mogę znów gościć członków Komisji w naszych progach. Będziemy mogli złożyć sobie życzenia świąteczne. Chciałbym jednak najpierw zakomunikować państwu, że generalny remont samej skoczni został już dawno zakończony. Wielka Krokiew uzyskała już homologację FIS. Udało się szybko zrealizować to zadanie, także dzięki korzystnym warunkom atmosferycznym.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#DyrektorCentralnegoOsrodkaSportuJerzyDachowski">Niestety, nie oznacza to jeszcze załatwienia całego tematu, ponieważ pozostaje jeszcze kwestia modernizacji wieży sędziowskiej, trybun oraz całego otoczenia skoczni. Konieczne jest również ostateczne wyjaśnienie kwestii własności gruntów oraz wyłączenia części Tatrzańskiego Parku Narodowego z zarządu dyrekcji Parku. Jest to bardzo trudne zadanie, ale z pewnością mu podołamy. Jeżeli udało nam się przeprowadzić modernizację i rozbudowę Torwaru, to również w Zakopanem uda nam się zrobić wiele dobrego, z tym że wymaga to dokonania tych uregulowań. W przeciwnym wypadku, jako dyrektor naczelny COS nie będę mógł uruchomić odpowiednich środków. Minister właściwy do spraw kultury fizycznej i sportu nie pozwoli mi na realizację tych inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#DyrektorCentralnegoOsrodkaSportuJerzyDachowski">Reasumując, mogę stwierdzić, że sama skocznia jest już gotowa i zawody uniwersjadowe będą mogły być na niej rozgrywane, ale to co znajduje się wokół skoczni nie jest, niestety, nowoczesne i odstaje od standardów europejskich. Będziemy prosić Komisję o wsparcie w tym zakresie. Liczymy na to, iż będzie ono tak silne jak dotychczas.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#DyrektorCentralnegoOsrodkaSportuJerzyDachowski">Pragnę poinformować państwa, że zespół prawny COS przygotowuje już stanowisko, takie, które pozwoli nam jakoś wybrnąć z tej sytuacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJerzyBudnik">Chciałbym zapytać pana prezesa Jana Kozłowskiego, czy samorządy miast, w których będą rozgrywane poszczególne konkurencje Uniwersjady, partycypują w kosztach rozbudowy bazy sportowej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselZygmuntRatman">Pragnę wyrazić zadowolenie z faktu, że sprawa Wielkiej Krokwi została pozytywnie sfinalizowana, ale przy tej okazji chciałbym zadać panu prezesowi Janowi Kozłowskiemu pytanie na temat skoczni w Wiśle. Wprawdzie pytanie to nie dotyczy ściśle Uniwersjady, ale wśród członków Komisji jest kilku posłów śląskich i nie ulega wątpliwości, że leży nam na sercu sprawa remontu i modernizacji skoczni w Wiśle, zwłaszcza że pojawiały się protesty dotyczące opóźnień w realizacji tego zadania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Czy ktoś z państwa chciałby się jeszcze wypowiedzieć w tej sprawie? Nie stwierdzam. W takim razie uprzejmie proszę pana prezesa o udzielenie odpowiedzi na postawione kwestie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#WiceprezesJanKozlowski">Odpowiadając panu posłowi Jerzemu Budnikowi pragnę stwierdzić, że przyjęliśmy zasadę, że koszty tych inwestycji dzielimy pół na pół. Oceniliśmy, że łączne koszty modernizacji i remontów wyniosą ok. 20 mln zł. Z tej kwoty prawie 10 mln zł, czyli 9 mln 720 tys. zł wzięliśmy na siebie, z rozdzieleniem na pulę centralną i pulę terenową.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#WiceprezesJanKozlowski">Jeżeli chodzi o pozostałe ponad 10 mln zł, to koszty te pokryją samorządy tych miast, w proporcji od 30% do 50%. Nie jest zatem tak, że te wszystkie koszty pokrywamy ze środków UKFiS.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#WiceprezesJanKozlowski">Odpowiadając na pytanie pana posła Zygmunta Ratmana pragnę stwierdzić, że przystępujemy obecnie do rozpatrywania programów strategicznych polskich związków sportowych m.in. konkurencji zimowych. O ile pamiętam, w programie strategicznym Polskiego Związku Narciarskiego znajduje się skocznia w Wiśle, na pierwszej lub na drugiej pozycji. Będziemy proponowali, by w kosztach tej inwestycji partycypował samorząd miasta. Wyjdziemy z propozycją finansowania na poziomie 50% kosztów. Zobaczymy na jakim pułapie się zatrzymamy.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#WiceprezesJanKozlowski">W każdym razie Rada Programowa ds. Inwestycji Sportowych przyjęła opinię, w której formułuje się zasadę, że jeżeli chodzi o inwestycje związane z wystąpieniami polskich związków sportowych - czyli poza COS i akademiami wychowania fizycznego - nasze dofinansowanie powinno standardowo wynosić 50%. W wyjątkowych i bardzo uzasadnionych przypadkach to dofinansowanie może dojść do 70%.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#WiceprezesJanKozlowski">Wracając do kwestii Wielkiej Krokwi, pragnę stwierdzić, że wykonaliśmy pewne minimum uzyskując międzynarodową homologację, ale pozostaje sprawa wieży sędziowskiej oraz  całej infrastruktury. Jeden z projektów zakładał, że łączny koszt tych pozostałych zadań wyniesie ok. 50 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#WiceprezesJanKozlowski">Sądzę, że w tym przypadku również nie jest celowe, by Centralny Ośrodek Sportu finansował - ze środków UKFiS - w całości tak dużą inwestycję, ponieważ obiekty te poza sezonem zimowym nie są przez COS wykorzystywane. Partycypacja władz Zakopanego jest zatem pożądana, ponieważ miasto będzie mogło w tym okresie wykorzystywać teren skoczni jako amfiteatr, czyli miejsce odbywania się różnych spotkań, spektakli, koncertów etc. To jest możliwe przez cały okrągły rok.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#WiceprezesJanKozlowski">Będziemy zatem negocjowali z władzami Zakopanego, by modernizacja i remont infrastruktury wokół skoczni nie była wyłącznie sprawą Centralnego Ośrodka Sportu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Rzeczywiście, w dniu wczorajszym Rada Programowa ds. Inwestycji Sportowej przekazała panu prezesowi Janowi Kozłowskiemu sugestię, by w negocjacjach z samorządami lokalnymi prowadzić do tego, by dofinansowanie tzw. inwestycji strategicznych, które są wskazywane przez polskie związki sportowe, wynosiło do 50% kosztów inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Oczywiście, w uzasadnionych przypadkach można pozostawić możliwość dofinansowania do 70%, ale należy przyjąć jako zasadę, że dofinansowanie na tym poziomie dotyczy tylko inwestycji na obiektach, które są własnością danych związków sportowych.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Jeżeli jakiś obiekt sportowy nie jest własnością gminy - np. jednym z wnioskodawców jest stowarzyszenie "Start" i to będzie obiekt należący tylko do stowarzyszenia - natomiast jest on własnością związku sportowego lub organizacji takiej jak np. AZS, to wtedy możliwe jest dofinansowanie do 70% wartości kosztorysowej inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Jeżeli chodzi o inne inwestycje, to po pierwsze, musimy szukać oszczędności, a po drugie, musimy pamiętać, że dany obiekt będzie własnością gminy, a nie polskiego związku sportowego. W związku z tym gmina, która ma to szczęście, że jakiś polski związek sportowy wskaże inwestycję realizowaną na terenie tej gminy, jako na inwestycję istotną z punktu widzenia swojego programu strategicznego, może uzyskać dofinansowanie do 50%.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Oznacza to, że ta gmina znajduje się w zdecydowanie lepszej sytuacji niż inne gminy, ponieważ mogą one korzystać z dofinansowania na poziomie tylko 33%.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Pozostawiam państwu kolejną kwestię do przemyślenia w okresie świątecznym, ponieważ jeżeli zajdzie taka potrzeba i pojawią się stosowne sugestie na ten temat, wówczas zajmiemy, jako Komisja, stanowisko w sprawie wysokości dofinansowania akademii wychowania fizycznego.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Na dobrą sprawę, w aktualnym stanie prawnym, czyli po 1 stycznia 2001 roku to co jest Skarbem Państwa i znajduje się w gestii prezesa Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu, to jedynie oddziały Centralnego Ośrodka Sportu. Nie chcę dzisiaj nic sugerować, ale chyba uzasadnione byłoby dofinansowanie tych uczelni na poziomie 70%, ponieważ znajdująca się tam baza sportowa służy przede wszystkim celom dydaktycznym, a w drugim rzędzie służy ona rozwojowi określonych dyscyplin sportu.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Jeżeli zatem pojawią się ze strony członków Komisji sugestie, by zająć się tą kwestią i uchwalić stosowne stanowisko, to wrócimy do tego tematu.</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w sprawie odpowiedzi na opinię nr 17? Nie stwierdzam. W takim razie rozumiem, że odpowiedź ta została przez Komisję przyjęta. Czy ktoś składa inny wniosek? Nie stwierdzam. Przechodzimy obecnie do spraw różnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselJozefBergier">Do naszej Komisji wpłynęło pismo rektora Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie pana prof. Henryka Sozańskiego. Pan rektor wyraża w nim niepokój w sprawie sytuacji finansowej uczelni, którą kieruje.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PoselJozefBergier">Jeżeli państwo pozwolicie, to przedstawię państwu fragmenty tego pisma. Zaczyna się ono od sformułowania:</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PoselJozefBergier">"Proszę o interwencję wobec niespotykanych decyzji finansowych jakie dotknęły AWF w Warszawie w ostatnich dniach mijającego roku. Po pierwsze, listem Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu z dnia 5 grudnia br. zostałem poinformowany o istotnym obcięciu dotacji budżetowej na miesiąc grudzień 2000 r. - o 48%, tj. kwotę 1 mln 207 tys. zł".</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PoselJozefBergier">A oto druga informacja zawarta w piśmie, które otrzymaliśmy od pana rektora:</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PoselJozefBergier">"Pismo z dnia 8 grudnia 2000 r. nakazuje w ciągu 14 dni dokonanie wpłaty na PFRON w wysokości 715 tys. zł, z tytułu obowiązujących odpisów na Fundusz. Rzecz nie była w ogóle planowana w budżecie uczelni, a naliczenia składek dokonano za lata 1998 i 1999".</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#PoselJozefBergier">W końcowym zdaniu tego pisma czytamy:</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#PoselJozefBergier">"Z całym zaufaniem bardzo proszę o podjęcie interwencji, która dotyczy przecież nie tylko AWF w Warszawie. Ośmielam się więc prosić o spowodowanie przywrócenia finansowania za rok 2000 na poziomie określonym w budżecie Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu oraz przyznanie ze środków Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu sumy 715 tys. zł umożliwiającej spłatę należności dla PFRON".</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#PoselJozefBergier">Pragnę dodać, że za pośrednictwem mediów, mogliśmy usłyszeć o nieco bardziej zdecydowanej reakcji władz Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu, które częściowo zawiesiły zajęcia.</u>
          <u xml:id="u-15.8" who="#PoselJozefBergier">Chciałbym również wyjaśnić, że owo obcięcie nakładów o 48% jest jakby konsekwencją - tak się to zsumowało w ostatnim miesiącu roku - ogólnej decyzji ministra finansów o obcięciu wydatków budżetowych we wszystkich częściach budżetowych o 3,5%.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Sądzę, że wszyscy zdajemy sobie sprawę z zaistniałej sytuacji, zresztą znamy odpowiedź wiceministra finansów, pana Jana Rudowskiego na jedną z interpelacji, która pojawiła się podczas ostatniego posiedzenia Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Wiadomo, że do spięcia tegorocznego budżetu brakuje kwoty ponad 4,5 mld zł. W związku z tym pan minister poinformował posłów, że wszyscy dysponenci budżetu zostali zobowiązani do stworzenia oszczędności na poziomie 3,5% ogółu wydatków, czego akumulacja w jednym miesiącu stanowi 48% pieniędzy przeznaczonych na grudzień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#DyrektorgeneralnyUrzeduKulturyFizycznejiSportuJanMaj">W przypadku UKFiS nie jest to 48%, ale 52%. Pozwolę sobie na podanie szczegółowych informacji na ten temat. Rzeczywiście, chodzi o oszczędności na poziomie 3,5%, ale my otrzymaliśmy informację telefoniczną - a nie na piśmie - że może to być nawet 3,95%, zatem kwota w wysokości 1 mln zł to jest owo zwiększenie. Być może otrzymamy tę kwotę, ale może się również okazać, że tak się nie stanie. Wówczas obniżenie nie wyniesie 3,5%, tylko 3,95%. Będzie to w efekcie oznaczało obniżenie dotacji, tak dla AWF, jak i dla pozostałych organizacji, które korzystają z tej dotacji.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#DyrektorgeneralnyUrzeduKulturyFizycznejiSportuJanMaj">Tak więc, jak powiadam, w przypadku AWF obcięcie nakładów wynosi 48%, ale w sumie dla całego Urzędu ma to być o 52% mniej. W ramach transzy grudniowej mieliśmy otrzymać 23 mln zł, natomiast otrzymaliśmy 10,5 mln zł. W zawieszeniu pozostaje ów 1 mln złotych, której to kwoty - być może - również nie otrzymamy.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#DyrektorgeneralnyUrzeduKulturyFizycznejiSportuJanMaj">Obcięcie dotacji budżetowej dla AWF było niezmiernie trudną decyzją, ponieważ 80% tej dotacji stanowią pieniądze na płace i stypendia. Ich wypłacenie musiałoby zostać zabezpieczone, ale przy zmniejszeniu o pewien procent. Należy zakładać, że akademie wychowania fizycznego również osiągają pewne dochody, których nie mają inne organizacje.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#DyrektorgeneralnyUrzeduKulturyFizycznejiSportuJanMaj">Znaleźliśmy się w bardzo trudnej sytuacji, ponieważ, jako Urząd, ledwo potrafiliśmy w grudniu zabezpieczyć środki na płace dla naszych pracowników oraz na niezbędne świadczenia administracyjne. Sytuacja jest dramatyczna, ponieważ mamy wiele zobowiązań, związanych z umowami, które zawarliśmy z poszczególnymi związkami sportowymi. One obecnie organizują obozy i zgrupowania. Te zobowiązania nie zostaną pokryte w tym roku, natomiast pokryjemy je z przyszłorocznych środków budżetowych, o które przyszłoroczny budżet będzie jeszcze dodatkowo pomniejszony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Czy ktoś z państwa chciałby wypowiedzieć się w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselJozefBergier">Nie odczytywałem państwu całego pisma pana rektora Henryka Sozańskiego i przytoczyłem tylko jego najważniejsze fragmenty. Chciałbym nawiązać do wypowiedzi mojego przedmówcy i zwrócić uwagę na fakt, że uczelnie te stają przed poważnym problemem, którym jest brak pieniędzy na wypłaty uposażenia. Często muszą one zaciągać wysoko oprocentowane kredyty na ten cel. Nie mają innego wyboru.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PoselJozefBergier">Sądzę, że obecnie nie naprawimy tej sytuacji, ale z pewnością warto perspektywicznie spojrzeć na 2001 rok, tak by przy dzieleniu środków wziąć pod uwagę to co wydarzyło się w roku bieżącym. Mówię o tym dlatego, że niektóre związki sportowe mogły już wydać wszystkie pieniądze, co oznacza, że żadne sumy nie mogą być od nich odzyskane. Są również takie związki sportowe, które racjonalnie gospodarowały swoim budżetem, a więc rozmawiając o budżecie na rok 2001 powinniśmy pamiętać o tym jako o podstawowej zasadzie, jako że naraziliśmy niektóre organizacje na poważne trudności finansowe. Sądzę, że powinniśmy porozmawiać również o tej nowej kwestii związanej z zaległościami płatniczymi wobec Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Dopiero w tym momencie zostaliśmy poinformowani o tym problemie, a wydaje się on dosyć istotny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#DyrektorJanMaj">Pragnę wyjaśnić, że o trudnej sytuacji, w której znalazł się UKFiS, jego prezes poinformował panią wiceminister Halinę Wasilewską-Trenkner już wcześniej. Stwierdził on, że nie jesteśmy w stanie wypełnić tych wszystkich zobowiązań, zresztą nie tylko jeżeli chodzi o płace, ale również co do zapewnienia wypłacenia studentom stypendiów. Informacja ta zawierała dane, w jakim procencie nie jesteśmy w stanie zrealizować tych zobowiązań. Do tej pory nie ma w tej sprawie żadnej reakcji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselZygmuntRatman">Nawiązując do kwestii odpisów na PFRON, chciałbym zapytać, czy należy rozumieć, że budżety uczelni w latach 1998 i 1999 były przyjmowane bez wzięcia pod uwagę obligatoryjnego odpisu na PFRON? Zgodnie z przepisami odpis ten powinien być naliczony.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PoselZygmuntRatman">Z całej tej sytuacji można wyciągnąć wniosek, że skromne środki, którymi dysponowały te uczelnie zostały wydane na bieżące potrzeby, natomiast te zobowiązania zostały jakby zlekceważone, może w nadziei, że zostaną one umorzone.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PoselZygmuntRatman">Musimy wziąć pod uwagę, iż wprawdzie jesteśmy członkami tej Komisji, ale jesteśmy również posłami na Sejm, jako całość, co oznacza, iż musimy sobie zdawać sprawę, że koniec roku zawsze niesie ze sobą wiele niespodzianek, chociażby takich jak obecnie trwające strajki, na które rząd musi wyasygnować jakieś dodatkowe środki.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PoselZygmuntRatman">Jako poseł opozycji nie powinienem zbyt szeroko w tym aspekcie się wypowiadać, niemniej jednak wszyscy zdajemy sobie sprawę, że trzeba poszukać jakichś oszczędności w celu pokrycia tych zobowiązań. Rozumiem, że sytuacja nie jest łatwa, ale w takim razie proszę mi powiedzieć, jak to się stało, że przyjęto budżety bez zaplanowania odpowiednich środków na odpisy na PFRON. Fakt ten świadczy o tym, że budżety te zostały przygotowane i przyjęte w sposób wadliwy. W końcu stosowne przepisy nakładają na konkretne jednostki obowiązek dokonywania odpisów na PFRON.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Z pisma pana rektora wynika, że w czerwcu br. złożył on do PFRON wniosek o umorzenie tych zobowiązań. Obecnie otrzymał on odpowiedź, że ich się nie umarza, tylko oczekuje się dokonania tych wpłat.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Niewątpliwie mamy tu do czynienia z niewłaściwym postępowaniem przy planowaniu wpływów i wydatków uczelni. Ten ustawowy obowiązek - jak pisze pan rektor - istniał od 2000 r., a więc chodzi zarówno o należność główną, czyli 411 tys. zł, jak i o odsetki, które na dzień 8 grudnia 2000 r. wynoszą 304 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">To jest już w gestii rektora. Nie jest to nasza sprawa. Możemy jedynie zwrócić się do prezesa PFRON, w formie stanowiska lub opinii, by biorąc pod uwagę trudną sytuację tych uczelni, spowodowaną tym obniżeniem nakładów pod koniec roku, rozłożył te zobowiązania na raty lub podjął jakieś inne decyzje, które ułatwiłyby akademiom wychowania fizycznego wyjście z tej trudnej sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Musimy brać pod uwagę, że gdy, jako Komisja, rozpatrujemy informację o celach realizowanych przez PFRON przy pomocy środków finansowych pochodzących z tych odpisów, to wówczas pytamy, ile jest tych pieniędzy, a przecież są to wpłaty od różnych jednostek, w tym również tych uczelni.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Sądzę, że w tej sprawie należy na następne posiedzenie Komisji przygotować tekst dezyderatu do ministra pracy i polityki społecznej, któremu podlega prezes PFRON, by pan minister rozważył możliwość wyjątkowego potraktowania tych uczelni, w kontekście tej trudnej sytuacji, w której znalazły się one pod koniec roku.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Z drugiej strony, gdyby warszawska Akademia Wychowania Fizycznego odprowadzała by te kwoty co miesiąc, to w grudniu nie byłoby aż tyle do zapłacenia. Niestety, przyjęto taki sposób postępowania, że uczelnia zwróci się z wnioskiem, to może PFRON umorzy te zobowiązania, natomiast skoro ich nie umorzono, to trudności skumulowały się pod koniec roku.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie? Nie stwierdzam.</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Szanowne panie posłanki i panowie posłowie, tak się składa, że dzisiejsze posiedzenie Komisji, to nasze ostatnie spotkanie w roku bieżącym. Jak wynika z informacji Biura Komisji Sejmowych odbyliśmy w tym roku 44 posiedzenia Komisji i 16 posiedzeń prezydium Komisji. Odbyło się również 21 posiedzeń podkomisji nadzwyczajnej oraz 4 wyjazdowe posiedzenia prezydium Komisji z udziałem zainteresowanych posłów.</u>
          <u xml:id="u-22.8" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Nasza Komisja uchwaliła 4 dezyderaty i 6 opinii. Jeżeli chodzi o liczbę kontaktów międzynarodowych i zagranicznych, to było ich 8.</u>
          <u xml:id="u-22.9" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Co do aktywności członków Komisji, to na szczęście nie zdarzyło się tak, by podczas posiedzenia Komisji nie było kworum.</u>
          <u xml:id="u-22.10" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Nie zmienia to faktu, iż dane na temat obecności posłów podczas tych posiedzeń powinny niektórym z państwa dać wiele do myślenia. Mamy zatem takich posłów, którzy w tym roku nie opuścili żadnego posiedzenia. Są to panowie posłowie: Jerzy Budnik, Andrzej Piłat - po raz pierwszy jest on nieobecny w dniu dzisiejszym - oraz Zygmunt Ratman. Tak więc pan poseł Jerzy Budnik z AWS oraz pan poseł Zygmunt Ratman z SLD, to nasi liderzy, jeżeli chodzi o obecność na posiedzeniach Komisji.</u>
          <u xml:id="u-22.11" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Mamy również dwóch liderów nieco innej klasyfikacji. Chodzi mi o dwóch panów posłów, którzy po 22 razy byli nieobecni na posiedzeniach naszej Komisji. Są to panowie posłowie: Andrzej Brzeski oraz Piotr Żak. Pan poseł Andrzej Wojtyła ma 21 nieobecności. Nie wnikam w tym momencie w kwestię, czy te obecności zostały usprawiedliwione, czy też nie. Po prostu przekazuję dane statystyczne.</u>
          <u xml:id="u-22.12" who="#PoselTadeuszTomaszewski">W roku 2000 po raz pierwszy zdarzyło się - przynajmniej od czasu, gdy siedem lat temu zostałem posłem i członkiem tej Komisji - że nasza Komisja negatywnie zaopiniowała wykonanie budżetu państwa w częściach dotyczących zakresu swojego działania. Również po raz pierwszy negatywnie zaopiniowaliśmy projekt budżetu państwa na 2001 r. Dodam, że te decyzje zapadały prawie jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-22.13" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Po zaopiniowaniu przez naszą Komisję wykonania budżetu państwa pojawił się stosowny raport Najwyższej Izby Kontroli. W tym miejscu chciałbym podziękować kierownictwu UKFiS, przede wszystkim panu prezesowi Mieczysławowi Nowickiemu, za to, że wnioski pokontrolne NIK są realizowane. Uporządkowano działalność Urzędu. Można powiedzieć, że atmosfera się uspokoiła, a działalność ta przebiega bez zakłóceń.</u>
          <u xml:id="u-22.14" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Niestety, nie odnieśliśmy sukcesu - tę uwagę mogę kierować do ministra właściwego do spraw kultury fizycznej i sportu, czyli ministra edukacji narodowej, ale tylko za pośrednictwem obecnego na naszym posiedzeniu przedstawiciela resortu, pana Andrzeja Banasiaka - jeżeli chodzi o zmobilizowanie do odpowiednich działań podsekretarza stanu w MEN, który zajmuje się kulturą fizyczną.</u>
          <u xml:id="u-22.15" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Poza wywiadami prasowymi, na razie nie pojawiły się z tej strony, żadne własne inicjatywy programowe. Wprawdzie jedna inicjatywa była przesłana, w formie pisemnej, przez pana premiera, w wyniku naszego wspólnego przedsięwzięcia z panem premierem. Chodzi mi o inicjatywę - sala gimnastyczna w każdym gimnazjum.</u>
          <u xml:id="u-22.16" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Uważam jednak, że jak na prawie rok funkcjonowania ministra edukacji narodowej w charakterze ministra właściwego do spraw kultury fizycznej i sportu, ta jedna inicjatywa to trochę za mało. W dodatku ten stan rzeczy nie wynika z braku woli współpracy ze strony Komisji.</u>
          <u xml:id="u-22.17" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Środowisko sportowe niezbyt przychylnie przyjmuje fakt powierzenia kultury fizycznej i sportu właśnie ministrowi edukacji narodowej. Miejmy nadzieję, że w nowym roku i stuleciu znajdą się powody, by opinia tego środowiska mogła ulec korzystnej zmianie.</u>
          <u xml:id="u-22.18" who="#PoselTadeuszTomaszewski">W 2000 r. dokonaliśmy dwóch nowelizacji ustawy o kulturze fizycznej, a także nowelizacji ustawy o usługach turystycznych, ustawy o Polskiej Organizacji Turystycznej oraz ostatnio dosyć głębokiej, zasadniczej i przygotowanej już finalnie, wraz ze sprawozdaniem, do drugiego czytania, nowelizacji ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych.</u>
          <u xml:id="u-22.19" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Reasumując, można uznać, iż z punktu widzenia wykonania naszych zadań legislacyjnych, upływający rok był udany. Osiągnęliśmy podstawowe cele, które sobie w tym zakresie założyliśmy. Przed nami jest jeszcze opracowanie i uchwalenie rozwiązań dotyczących sportu profesjonalnego. Chodzi o nowe rozwiązania związane z faktem, że ustawa - Prawo o działalności gospodarczej wykluczyła koncesje, licencje etc.</u>
          <u xml:id="u-22.20" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Podkomisja nadzwyczajna pod kierownictwem pana posła Józefa Bergiera opracowuje te kwestie i mam nadzieję, że w ciągu pół roku, które pozostało do końca kadencji, uda się te prace sfinalizować.</u>
          <u xml:id="u-22.21" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Można powiedzieć, że wszystkie problemy dotyczące turystyki zostały uporządkowane z prawnego punktu widzenia. To samo można będzie niebawem stwierdzić na temat rozwiązań prawnych w zakresie bezpieczeństwa imprez masowych. Pozostał nam jednak do legislacyjnego uporządkowania wspomniany obszar sportu profesjonalnego.</u>
          <u xml:id="u-22.22" who="#PoselTadeuszTomaszewski">W imieniu prezydium Komisji chciałbym podziękować paniom posłankom i panom posłom za owocną współpracę w roku 2000. Jak już się stało tradycją współpraca ta przebiegała bez większych zakłóceń spowodowanych podziałami politycznymi. Jest to odzwierciedleniem - jak mi się wydaje - stylu pracy kierownictwa Komisji. Za dobrą współpracę chciałbym podziękować również panu prezesowi Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu. Z całą odpowiedzialnością mogę stwierdzić, że od momentu zmiany na stanowisku szefa Urzędu, jego prezes oraz pozostali członkowie kierownictwa UKFiS, są obecni na posiedzeniach Komisji.</u>
          <u xml:id="u-22.23" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Nasze współdziałanie ma odpowiedni kształt i wymiar, czego przykładem jest dzisiejsze posiedzenie Komisji Finansów Publicznych, podczas którego mogliśmy powiedzieć, że nasze wnioski są uzgodnione z kierownictwem UKFiS, a także kierownictwem resortu gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-22.24" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Życzę tak państwu, jak i nam, żeby nasza współpraca w roku 2001 była jeszcze lepsza, tak żebyśmy tę kadencję pracy w parlamencie mogli zakończyć sukcesem. Może jego odniesienie w zakresie kwestii budżetowych będzie trudne, ale chodzi o to, by przynajmniej udało się nam wspólnie stworzyć ramy i podstawy prawne funkcjonowania wszystkich podmiotów w obszarze kultury fizycznej i turystyki.</u>
          <u xml:id="u-22.25" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Chciałbym również podziękować panu dyrektorowi Jerzemu Dachowskiemu za umożliwienie nam odbycia posiedzenia na Torwarze, czyli w pomieszczeniach należących do Centralnego Ośrodka Sportu. Nasze ostatnie w roku posiedzenie właśnie w tym miejscu stało się już pewnego rodzaju tradycją. Przy okazji możemy udowodnić panu posłowi Eugeniuszowi Kłopotkowi, że warto było zainwestować te przeszło 40 mln zł, bo teraz mamy się gdzie spotykać. To tak na marginesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Chciałbym stanąć w obronie pana posła Eugeniusza Kłopotka i stwierdzić, że on również był obecny na wszystkich tegorocznych posiedzeniach naszej Komisji, jakkolwiek muszę dodać, że obecność ta była jego obowiązkiem, jako członka prezydium Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">W takim razie mamy jeszcze jednego lidera, tym razem z PSL.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Szanowni państwo, niech mi będzie wolno, w imieniu prezydium Komisji, złożyć wszystkim państwu życzenia zdrowych i spokojnych Świąt Bożego Narodzenia oraz szczęśliwego Nowego Roku. Życzę państwu, żebyście spędzili te dni w rodzinnej atmosferze. Dla mnie będą to pierwsze w tym roku trzy całe dni w domu. Jeszcze raz wszystkiego najlepszego. Obecnie oddam głos panu prezesowi Mieczysławowi Nowickiemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrezesUrzeduKulturyFizycznejiSportuMieczyslawNowicki">Panie przewodniczący, szanowne panie posłanki i szanowni panowie posłowie. Niech mi będzie wolno w imieniu własnym oraz wszystkich pracowników Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu podziękować państwu za odbycie tych 44 posiedzeń. Miałem przyjemność uczestniczyć w kilku z nich i muszę przyznać, że było to źródłem wielu refleksji i przemyśleń.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrezesUrzeduKulturyFizycznejiSportuMieczyslawNowicki">Sądzę, że kończący się 2000 r. nie był najgorszy dla polskiego sportu. Chciałbym podziękować za to, że Komisja Kultury Fizycznej i Turystyki walczy o interes sportu, tego wysoko kwalifikowanego jak i realizowanego na poziomie dziecięcym i młodzieżowym.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PrezesUrzeduKulturyFizycznejiSportuMieczyslawNowicki">Pragnę państwu podziękować za życzliwość oraz zrozumienie dla spraw oraz sugestii, które były przez nas stawiane na forum Komisji. Dziękuję również za słowa krytyki, które pozwolą nam na konstruktywne przemyślenia dotyczące nadchodzącego roku 2001. Chciałbym, by ten rok nie był rokiem gorszym od upływającego.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PrezesUrzeduKulturyFizycznejiSportuMieczyslawNowicki">Pozwolą państwo, że złożę na ręce pań posłanek i panów posłów życzenia zdrowych i spokojnych świąt oraz dobrej formy sportowej w 2001 r. Do zobaczenia na przyszłorocznych posiedzeniach Komisji. Cieszę się, że pan przewodniczący mógł stwierdzić, iż w tej Komisji panuje zgoda ponad podziałami politycznymi. Fakt ten jest wielce obiecujący, z punktu widzenia interesów polskiego sportu.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#PrezesUrzeduKulturyFizycznejiSportuMieczyslawNowicki">Jeszcze raz serdecznie dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#DyrektorJerzyDachowski">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej, pragnę bardzo serdecznie państwu podziękować za przyjęcie naszego zaproszenia do odbycia w naszych gościnnych progach ostatniego w tym roku posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#DyrektorJerzyDachowski">Chciałbym również zaprosić państwa na tradycyjne spotkanie opłatkowe, które przygotowaliśmy, zgodnie z gościnnością Centralnego Ośrodka Sportu.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#DyrektorJerzyDachowski">Przy okazji pragnę podziękować członkom Komisji za wsparcie udzielane COS. Sądzę, że wyniki kontroli NIK, które zostały przez Izbę przedłożone Wysokiej Komisji, świadczą o tym, że jeżeli chodzi o wskaźniki ekonomiczne, to bardzo dobrze kończymy rok 2000. Sądzę, że gdy za ok. 2 miesiące zostaną dokonane wszystkie bilanse i podsumowania, wówczas uzyskamy jasny obraz sytuacji i będzie on świadczył o tym, że nasze wyniki ekonomiczne z roku 2000 są lepsze niż wyniki osiągnięte w latach poprzednich.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#DyrektorJerzyDachowski">Jeszcze raz dziękuję za udzielane wsparcie, w tym także za to, że w upływającym roku członkowie Komisji gościli w prawie wszystkich naszych oddziałach. Jeżeli widzi się coś na własne oczy, to następnie wie się o czym się dyskutuje. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Dziękuję panu dyrektorowi. Panie dyrektorze, proszę się nie przejmować różnymi enuncjacjami prasowymi na temat Centralnego Ośrodka Sportu. Dla nas liczą się opinie Najwyższej Izby Kontroli oraz ocena kierownictwa Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu. Sądzę, że Centralny Ośrodek Sportu jest znakomitą, a w następnych latach będzie jeszcze lepszą, wizytówką polskiego sportu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#DyrektorDepartamentuKulturyFizycznejwMinisterstwieEdukacjiNarodowejJanuszOledzki">Chciałbym, w imieniu ministra edukacji narodowej, bardzo serdecznie podziękować członkom Komisji za tegoroczną współpracę. Przyjmujemy wszystkie krytyczne uwagi. Sądzę, że pewne trudności i niedociągnięcia wynikały z nowej sytuacji związanej z przydzieleniem ministrowi edukacji narodowej działu - Kultura fizyczna i sport. Oświadczam, iż dołożymy wszelkich starań, by w nadchodzącym roku było dużo mniej powodów do krytyki funkcjonowania MEN w tym obszarze.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#DyrektorDepartamentuKulturyFizycznejwMinisterstwieEdukacjiNarodowejJanuszOledzki">W imieniu pana ministra, swoim oraz wszystkich pracowników z naszego departamentu chciałbym życzyć państwu zdrowych i wesołych Świąt Bożego Narodzenia oraz wszystkiego najlepszego w Nowym Roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Dziękuję bardzo. Oddajemy się w dyspozycję pana dyrektora Jerzego Dachowskiego.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Wobec wyczerpania porządku dziennego zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>