text_structure.xml 18.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJanRejczak">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji. Witam wszystkich obecnych. Porządek obrad jest państwu znany. Czy ktoś z państwa ma uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJanRejczak">Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselJanRejczak">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek zgłoszonych przez Senat do ustawy o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym. Senat zgłosił 11 poprawek do uchwalonej przez Sejm ustawy. Proszę przedstawiciela Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej o przedstawienie opinii o zgodności zgłoszonych przez Senat poprawek z prawem Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzedstawicielUrzeduKomitetuIntegracjiEuropejskiejRobertZajdler">Stwierdzam, że poprawki Senatu są zgodne z prawem Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJanRejczak">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek Senatu. Czy przedstawiciel rządu chciałby przedstawić ogólne uwagi do zgłoszonych poprawek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiMarekNaglewski">Rząd uważa, że poprawki nr 2, 3, 4, 5, 6, 7 i 11 mają charakter legislacyjny i redakcyjny. Służą one uściśleniu przepisów ustawy. Poprawki nr 1, 8, 9 i 10 mają charakter merytoryczny. Muszę stwierdzić, że rząd popiera przyjęcie wszystkich poprawek Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselJanRejczak">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 1. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselWaclawOlak">Wydaje się, że poprawka nr 1 służy doprecyzowaniu pojęcia amunicji. Jednak propozycja zawarta w poprawce nr 1 lit. b/ może powodować trudności interpretacyjne. W pkt 3 napisano, że amunicją są wyroby wypełnione materiałem wybuchowym. Poprawka Senatu doprecyzowuje, że są to wyroby przeznaczone do miotania przy użyciu broni palnej. Zwracam uwagę, że przy użyciu broni palnej miotane są pociski, w tym pociski artyleryjskie, śrut i rakiety, miny głębinowe itp. Uważam, że tę poprawkę należy odrzucić. Nie wnosi ona nic nowego do tego przepisu. Rozszerza jedynie ten przepis, chociaż miała go zawężać.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselWaclawOlak">Rozumiem intencje autora tej poprawki. Uważam, że powinna być ona sformułowana w zupełnie inny sposób. Chodzi tu o pociski miotane z broni strzeleckiej. Nieporozumienia może powodować inna interpretacja tego przepisu przez wojsko i przez Policję. Sądzę, że w wojsku pojęcie amunicji jest rozumiane w sposób jednoznaczny. Proponuję, żeby Komisje odrzuciły tę poprawkę. Jej przyjęcie może spowodować tylko dodatkowe nieporozumienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselJanRejczak">Zgłoszono wniosek o odrzucenie poprawki. Czy w tej sprawie chciałby zabrać głos przedstawiciel Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SenatorStefanKonarski">Zwracam uwagę na to, że poprawka nr 1 została przyjęta przez Komisję Obrony Narodowej Senatu oraz przez Senat na prośbę posła Jerzego Dziewulskiego. Pan poseł prosił nas o wprowadzenie do ustawy bardziej szczegółowego przepisu. Sądzę, że uzasadnienie tej poprawki może przedstawić pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzstanuMarekNaglewski">Na pewno pamiętają państwo, że w trakcie trzeciego czytania projektu ustawy poseł Jerzy Dziewulski prosił o uzupełnienie tej definicji. Muszę stwierdzić, że bardzo uważnie rozważyliśmy zgłoszoną przez niego propozycję. Uznaliśmy, że zgodnie z nomenklaturą przyjętą w rozwiązaniach międzynarodowych użycie proponowanego sformułowania jest uzasadnione. W związku z tym nie można było ograniczyć tej poprawki wyłącznie do zaproponowanego przez posła Jerzego Dziewulskiego doprecyzowania, że amunicja jest przeznaczona do miotania przy użyciu broni palnej. Należało jednocześnie odnieść definicję zawartą w poprawce nr 1 lit. a/ do przepisu zawartego w pkt 3. Uważamy, że w wyniku poprawek Senatu definicja zawarta w ustawie będzie zgodna z rozwiązaniami międzynarodowymi. Jeśli uznają państwo, że potrzebne są dodatkowe uzasadnienia, proszę o udzielenie głosu panu dyrektorowi. Na pewno będzie mógł uzupełnić moją wypowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJanRejczak">Uważam, że dodatkowe wyjaśnienia nie są potrzebne. Przedstawione wyjaśnienia są wystarczające.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselJanRejczak">Przypominam, że rząd opowiada się za przyjęciem poprawki nr 1. Poseł Wacław Olak zgłosił wniosek o jej odrzucenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselAndrzejOsnowski">Proponuję, żebyśmy rozpatrzyli oddzielnie poprawkę nr 1 lit. a/ oraz poprawkę nr 1 lit. b/.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselJanRejczak">Jaka jest opinia Biura Legislacyjnego w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Uważam, że ten wniosek jest w pełni zasadny. Poprawka nr 1 lit. a/ dotyczy innego problemu niż poprawka nr 1 lit. b/. Pierwsza z nich ma charakter redakcyjny. W drugiej zaproponowano zmianę merytoryczną. Uważam, że należy je rozpatrywać oddzielnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselJanRejczak">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki nr 1 lit. a/?</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselJanRejczak">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki nr 1 lit. a/.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoselJanRejczak">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki nr 1 lit. b/?</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PoselJanRejczak">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki nr 1 lit. b/.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PoselJanRejczak">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 2. Czy pan senator chciałby omówić tę poprawkę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#SenatorStefanKonarski">Jest to poprawka redakcyjna, która polega na zmianie liczby pojedynczej na liczbę mnogą. Z treści przepisu wynika, że dotyczy on technologii w liczbie mnogiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselJanRejczak">Rząd opowiada się za przyjęciem tej poprawki. Czy ktoś z państwa chciałbym zabrać głos w sprawie poprawki nr 2? Nie widzę zgłoszeń. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki nr 2?</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselJanRejczak">Stwierdzam, że Komisje jednogłośnie postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki nr 2.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PoselJanRejczak">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 3. Proszę pana senatora o omówienie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#SenatorStefanKonarski">Poprawka nr 3 także ma charakter redakcyjny. Służy ona uporządkowaniu przepisu zawartego w art. 8 ust. 1 pkt 1 lit. g/. Przepis został dostosowany do terminologii używanej w Kodeksie karnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselJanRejczak">Przypominam, że rząd opowiedział się za przyjęciem tej poprawki. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie poprawki nr 3? Nie widzę zgłoszeń. Czy ktoś z państwa jest przeciwny przyjęciu tej poprawki? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselJanRejczak">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki nr 3.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PoselJanRejczak">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 4. Proszę pana senatora o omówienie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#SenatorStefanKonarski">W poprawce nr 4 Senat zaproponował zmianę redakcyjną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselJanRejczak">Rząd opowiedział się za przyjęciem tej poprawki. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę zgłoszeń. Czy ktoś z państwa jest przeciwny przyjęciu poprawki nr 4. Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PoselJanRejczak">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki nr 4.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PoselJanRejczak">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#SenatorStefanKonarski">W poprawce nr 5 doprecyzowano, do których szkoleń odnosić się będą przepisy wykonawcze wydane na mocy art. 10.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselJanRejczak">Rząd opowiedział się za przyjęciem poprawki nr 5. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie tej poprawki? Nie widzę zgłoszeń. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu poprawki nr 5? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoselJanRejczak">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki nr 5.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PoselJanRejczak">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 6.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#SenatorStefanKonarski">W poprawce nr 6 przyjęto, że szkolenia, o których mowa w art. 10, będą uzależnione od profilu planowanej działalności gospodarczej. Takie szkolenia będą prowadzone dla osób ubiegających się o wydanie koncesji, a nie dla pracowników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselJanRejczak">Rząd popiera przyjęcie tej poprawki. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie poprawki nr 6? Czy ktoś jest przeciwny jej przyjęciu? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PoselJanRejczak">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki nr 6.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PoselJanRejczak">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 7.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#SenatorStefanKonarski">Poprawka nr 7 była głosowana w Senacie łącznie z poprawką nr 3. Celem tej poprawki jest naprawienie błędu redakcyjnego. Po przyjęciu tej poprawki przepis będzie mówił, że o wydanie koncesji nie mogą ubiegać się osoby, które zostały ukarane prawomocnie za wykroczenia lub skazane za przestępstwo skarbowe. Także w tym przypadku terminologia została dostosowana do terminologii używanej w Kodeksie karnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselJanRejczak">Rząd opowiada się za przyjęciem tej poprawki. Czy ktoś z państwa ma w tej sprawie inne zdanie? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PoselJanRejczak">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki nr 7.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PoselJanRejczak">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 8.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#SenatorStefanKonarski">Poprawka nr 8 ma charakter redakcyjny. Koncesje wydaje się na określony czas, od 2 do 50 lat. Nie chodzi tu o termin ważności, lecz o czas, na jaki zostaje wydana koncesja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselJanRejczak">Rząd opowiada się za przyjęciem poprawki nr 8. Czy ktoś z państwa jest przeciwny przyjęciu tej poprawki? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PoselJanRejczak">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki nr 8.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PoselJanRejczak">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 9.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#SenatorStefanKonarski">Poprawka nr 9 usuwa sprzeczność między przepisami zawartymi w art. 16. W przypadku niespełnienia przez przedsiębiorcę warunków wykonywania działalności, określonych w ustawie, organ koncesyjny może wydać decyzję o odmowie udzielenia koncesji lub o ograniczeniu jej zakresu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselJanRejczak">Rząd opowiada się za przyjęciem tej poprawki. Czy ktoś z państwa jest przeciwny przyjęciu poprawki nr 9? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PoselJanRejczak">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki nr 9.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PoselJanRejczak">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 10.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#SenatorStefanKonarski">Poprawka nr 10 wprowadza do art. 36 zróżnicowanie odpowiedzialności karnej sprawców przestępstw, ze względu na winę umyślną lub nieumyślną. Sejm przyjął, że w obu przypadkach sprawcy przestępstw będą karani w taki sam sposób. Senat uznał, że należy utrzymać proponowaną sankcję za przestępstwa popełnione z winy umyślnej. W przypadku nieumyślnego popełnienia przestępstwa Senat przewidział karę pozbawienia wolności do lat trzech. Jest to zgodne z rozwiązaniami przyjętymi w Kodeksie karnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselJanRejczak">Rząd opowiada się za przyjęciem tej poprawki. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselAndrzejOsnowski">Uważam, że w wyniku przyjęcia tej poprawki powstanie pewna niespójność. Na podstawie przepisu zawartego w ust. 1, osoba, która popełni czyn umyślny, otrzyma karę pozbawienia wolności na 1 rok. Natomiast osoba, która popełni czyn nieumyślnie, może zostać ukarana pozbawieniem wolności na 2 lata. Taki będzie wynik przyjęcia poprawki Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselJanRejczak">Proszę, żeby do tej uwagi odniósł się poseł Paweł Graś, który był sprawozdawcą projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PoselJanRejczak">Poseł Paweł Graś /niez./: Muszę powiedzieć, że obecne rozwiązanie jest jeszcze gorsze. Przewidywano sankcję od 1 do 10 lat pozbawienia wolności, bez względu na winę. Zgodnie z Kodeksem karnym, w tym przypadku powinno nastąpić rozróżnienie sytuacji sprawców. Za przestępstwa popełnione z winy umyślnej powinna być inna sankcja niż za przestępstwo popełnione z winy nieumyślnej. Uważam, że nie ma tu żadnej niespójności.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PoselJanRejczak">Czy zaproponowany przez Senat zapis jest poprawny? Proszę o opinię Biura Legislacyjnego na temat tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Uważam, że poprawka Senatu jest sformułowana poprawnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselJanRejczak">Rząd opowiada się za przyjęciem poprawki nr 10. Czy ktoś z państwa jest przeciwny przyjęciu tej poprawki? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PoselJanRejczak">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki nr 10.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PoselJanRejczak">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 11. Proszę pana senatora o omówienie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#SenatorStefanKonarski">Poprawka nr 11 ma charakter redakcyjny. W art. 37 napisano: "Kto sprzedaje wyroby pirotechniczne wyłączone spod koncesjonowania oraz broń ". Oznacza to, że wyroby pirotechniczne i broń były traktowane łącznie. Proponujemy, żeby ten zapis miał charakter rozłączny i mówił o sprzedaży wyrobów pirotechnicznych lub broni. Przepis dotyczy osób, które sprzedają albo wyroby pirotechniczne, albo broń. W każdym z tych przypadków przewidziana jest odpowiednia sankcja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselJanRejczak">Rząd opowiada się za przyjęciem tej poprawki. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Czy ktoś z państwa jest przeciwny przyjęciu poprawki nr 11? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PoselJanRejczak">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki nr 11.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PoselJanRejczak">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek Senatu. Proponuję, żeby sprawozdawcą Komisji był nadal poseł Paweł Graś. Czy wyraża pan na to zgodę? Tak. Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń. Czy ktoś z państwa jest przeciwny tej propozycji? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#PoselJanRejczak">Stwierdzam, że Komisje powierzyły posłowi Pawłowi Grasiowi obowiązki sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-38.4" who="#PoselJanRejczak">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzisiejszego posiedzenia. Dziękuję państwu za udział w obradach. Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>